ID.nl logo
In 12 stappen je financiën regelen op de iPad
© PXimport
Huis

In 12 stappen je financiën regelen op de iPad

Numbers is fantastisch, maar stiekem zijn we toch heel blij dat Excel nu ook beschikbaar is voor de iPad, simpelweg omdat dát het programma is dat we goed kennen. En dat het perfect werkt, laten we je zien in dit artikel waarin we de maandelijkse financiën regelen.

Een maandbudget maken in Excel is altijd handig om inzicht te krijgen in je inkomsten en uitgaven. En nu Excel ook gratis beschikbaar is voor de iPad, is het extra efficiënt. Je kunt je iPad immers overal mee naartoe nemen, zodat je altijd inzicht hebt in je financiële zaken. Maar hoe maak je zo'n maandbudget eigenlijk? In deze workshop laten we je zien hoe je zo'n overzicht heel eenvoudig in elkaar knutselt, waarbij je al doende merkt hoe de mobiele versie van Excel precies werkt. En goed nieuws, wat geldt voor Word, geldt ook voor Excel: je hebt géén abonnement meer nodig om documenten in Excel op de iPad te kunnen bewerken. Lees ook: Hoe kies je de perfecte tablet?

Microsoft Excel ****

Prijs: Gratis (+ in-app aankopen)

Omvang: 244 MB

1 Nieuw of template

In dit artikel gaan we vanuit het niets een maandbudget maken met een overzicht van je inkomsten en uitgaven. We zijn natuurlijk geen pioniers wat dit onderwerp betreft, oftewel: er zijn allerlei handige templates dit je wat werk uit handen kunnen nemen. Dat is fantastisch. Maar omdat we willen leren omgaan met Excel, gaan we toch zelf bouwen. Hierdoor weet je ook beter hoe je iets moet repareren als de sheet ineens raar doet. We kiezen bij het starten van Excel dus niet voor een sjabloon maar voor Lege werkmap.

©PXimport

Je kunt een template gebruiken, maar van zelf doen leer je het meest.

2 Overzicht maken

Wanneer je de lege werkmap hebt geopend en je hebt bovenin een titel ingevuld, dan is het tijd om een overzicht te maken. Dat klinkt gek, want hoe maak je een overzicht voor de uitkomst van gegevens die je nog moet invullen? Toch raden we aan dit eerst te doen. Ten eerste reserveer je zo direct een plek in je spreadsheet voor het overzicht, ten tweede dwingt het je direct om na te denken over de onderdelen die je in je budget wilt hebben, zoals inkomsten, uitgaven, spaargeld en kassaldo.

3 Opmaak

Het klinkt als iets dat je doet in een Word-document, maar juist in een sheet vol met getallen is opmaak heel belangrijk. Zo maak je een heel duidelijk overzicht tussen titels, kopjes, items en bedragen. Opmaak kun je heel eenvoudig toepassen door op een cel te tikken (of een reeks cellen te selecteren) en in het lint bovenin opties te selecteren zoals lettertype, dikgedrukt, celranden, tekstkleur, uitlijning enzovoort.

©PXimport

4 Tabel toevoegen

Nu we ruimte hebben gereserveerd voor het overzicht, is het tijd om de daadwerkelijke onderdelen van het budget toe te voegen. We doen dat door een hele nieuwe tabel in te voegen binnen het werkblad, dit stelt je namelijk in staat om de inhoud van die specifieke tabel te sorteren zonder dat dit invloed heeft op de andere tabellen. Druk in het lint op Invoegen / Tabel. Door de greep rechtsonder naar beneden en/of rechts te slepen, kun je zelf aangeven hoeveel rijen en kolommen de tabel moet hebben. Wij hebben twee kolommen nodig voor onze tabel.

5 Veldnamenrij definiëren

Wanneer je een tabel hebt toegevoegd, dien je een veldnamenrij te definiëren, dit is de bovenste rand waarin je beschrijft welke waarden daaronder worden ingevuld. Hierop kun je ook de tabel sorteren (bijvoorbeeld het bedrag van hoog naar laag). Het voordeel is dat Excel automatisch de bovenste rij van een tabel als veldnamenrij definieert, dus je hoeft alleen maar de inhoud daarvan te veranderen. Druk op de cel en verander in de formulebalk bovenin de inhoud (in ons geval Item en Bedrag).

©PXimport

Definieer nu eerst de namen van de kolommen in je tabel.

6 Inkomsten toevoegen

Boven de tabel die je zojuist hebt toegevoegd (en wellicht hebt aangepast qua opmaak) typ je in een cel Maandelijkse inkomsten. Vervolgens vul je onder Item telkens in welk item je toevoegt (zoals je salaris) en onder Bedrag het bijbehorende bedrag. Belangrijk: druk op de cel(len) onder bedrag en tik vervolgens in het Lint op Start / Getalnotatie (pictogram met ABC123) en kies voor Financieel. Hiermee vertel je Excel dat het niet om tekst gaat maar om geldbedragen.

7 Uitgaven toevoegen

Vervolgens is het tijd voor de uitgaven. Voeg wederom een tabel toe, giet hem in een opmaak waar je tevreden mee bent en voeg alle maandelijkse vaste lasten toe. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om variabele lasten toe te voegen, maar dan wordt het geheel wel een stuk complexer (dan zou je voor elke maand een apart werkblad moeten aanmaken). In deze workshop beperken we ons tot onze vasten lasten, zodat je in ieder geval inzicht krijgt in je basisuitgaven.

©PXimport

De uitgaven invoeren werkt precies zoals de inkomsten.

8 Spaargeld toevoegen

Tot slot voegen we nog een tabel toe voor spaargeld. Stel dat je 2000 euro aan inkomsten hebt, en je hebt in de vorige maand 1800 euro uitgegeven, dan heb je dus 200 euro gespaard. Deze gegevens zijn wel handig om mee te nemen in je maandbudget, zodat je weet wat je 'in kas' hebt oftewel, hoeveel geld er aan het eind van de maand écht op je rekening staat wanneer alle inkomsten zijn ontvangen en alle lasten zijn betaald. De veldnamen van deze tabel worden bij ons Maand en Bedrag.

9 Overzicht invullen

Nu je alle onderdelen van je spreadsheet weet, is het tijd om het overzicht in te vullen. Tik in je overzicht op de cel onder Totale maandelijkse inkomsten en druk vervolgens op de formuleknop (met de tekst fx) in de formulebalk. Kies hier Som. Vervolgens scrol je naar de tabel met inkomsten en selecteer je de gehele kolom Bedrag, waarna je in de formulebalk drukt op het groene vinkje. Je zult zien dat het totaalbedrag wordt ingevuld in het overzicht. Doe dit ook voor Uitgaven en Gespaard.

©PXimport

Het overzicht dat je hebt gemaakt, kun je nu voorzien van de juiste getallen.

10 Grafiek toevoegen

Tot slot een leuke extra, gewoon omdat het cool staat. Je hebt gezien dat we het overzicht aan de rechterkant hebben geplaatst, en links ruimte hebben overgelaten. Dat is omdat we hier een grafiek gaan invoegen die weergeeft hoeveel we van onze maandelijkse inkomsten uitgeven. Je voegt een grafiek in door de tabel te selecteren waarin de gegevens staan die je in de grafiek wilt gebruiken en vervolgens te drukken op het tabblad Invoegen / Grafieken. Kies vervolgens het soort grafiek dat je mooi vindt (in ons geval Cirkel). De grafiek wordt nu toegevoegd, met daarin netjes de gegevens die je hebt geselecteerd.

11 Opslaan

We zijn van Numbers gewend dat we niets hoeven op te slaan omdat dit automatisch gedaan wordt, maar dat werkt bij Excel toch even iets anders, vooral omdat Microsoft wil weten wáár je het wilt opslaan. Wanneer je klaar bent met je document, druk je linksboven op het pictogram met het pijltje naar links, waarna je kunt aangeven of je het document wilt opslaan in OneDrive, op je iPad, of op een andere locatie in de cloud. Bonuspunten voor Microsoft dat het de opslag niet alleen hebben beperkt tot de eigen dienst.

©PXimport

Fijn dat je niet alleen kunt opslaan in OneDrive maar ook in iCloud.

12 Delen

Naast opslaan, kun je je Excel-sheet ook delen. Het grote voordeel hiervan is dat je met anderen kunt samenwerken. Dat is ideaal wanneer je een huishouden runt met meerdere mensen en je wilt graag dat andere leden van het huishouden zelf gegevens (zoals aankopen of gebruikt spaargeld) kunnen bijwerken. Om samen aan één spreadsheet te werken, hoef je de spreadsheet alleen maar op te slaan in OneDrive. Anderen die hetzelfde OneDrive-account gebruiken, kunnen vervolgens tegelijkertijd aan hetzelfde bestand werken.

▼ Volgende artikel
Meer dan een achtergrond: zo pas je Windows tot in detail aan
© efef4844
Huis

Meer dan een achtergrond: zo pas je Windows tot in detail aan

Ben je uitgekeken op die standaardwerkomgeving? Wij ook! In Windows kun je aan de slag met het maken van een eigen thema. Dat betekent werken in een omgeving die je volledig naar je hand zet, met onder meer een aangepast bureaublad, frisse vensters en strakke aanwijzers. Lastig? Zeker niet: een thema heb je zo gemaakt.

In dit artikel laten we zien hoe je je eigen Windows-thema maakt:

  • Pas je bureaubladachtergrond aan
  • Verander kleuren, accenten en transparantie-effecten
  • Wijzig muiscursors en systeempictogrammen
  • Personaliseer geluiden en voeg een aangepaste schermbeveiliging toe
  • Sla je thema op of zet alles terug naar de standaardinstellingen

Lees ook: 12 tips voor een overzichtelijk Bureaublad

Of je nu gebruikmaakt van Windows 10 of Windows 11: beide besturingssystemen hebben de mogelijkheid om een eigen omgeving te maken. Ben je na een grondige klusmiddag toch niet tevreden met de aangepaste werkomgeving? Dan kun je altijd nog de hulp inschakelen van externe programma’s, daarover vertellen we je straks meer.

In Windows vind je de belangrijkste opties om je eigen thema te maken in het instellingenvenster. Druk op Windows+I om dat te openen en kies voor Persoonlijke instellingen. Linksboven zie je het thema staan dat momenteel actief is. Rechts daarvan vind je een beknopte lijst met kant-en-klare thema’s. Deze kun je proberen door erop te klikken. Je kunt zo’n thema direct gebruiken, of je gebruikt het als een basis die je verder aanpast.

Windows biedt flink wat personalisatiemogelijkheden via het instellingenvenster.

Eigen thema

Natuurlijk maken wij een eigen Windows-thema. Kies voor Thema’s. Rechtsboven vind je de onderdelen waaruit een thema is opgebouwd, zoals achtergrond, kleuren en geluiden. Onder elk onderdeel staat de huidige instelling benoemd. Klik op een onderdeel om de achterliggende instellingen te openen en bepaal stap voor stap je thema verder.

Het tweede gedeelte van het themavenster geeft een overzicht van beschikbare thema’s. Met de volgende stappen passen we de verschillende onderdelen van het thema aan. Daarnaast zetten we andere onderdelen van Windows naar onze hand, die niet aan een thema zijn gekoppeld. Zodra we tevreden zijn over het resultaat, slaan we het thema op.

Een thema bestaat onder meer uit een achtergrond, kleuren en geluiden.

Wat hulp

Heb je zelf even geen inspiratie om een eigen thema te maken? Via de Microsoft Store haal je externe kant-en-klare thema’s binnen. In het instellingenvenster voor het thema klik je bij Meer thema’s uit de Microsoft Store downloaden op Bladeren door thema’s.

Achtergrond

Klik op Achtergrond en bedenk of je een vaste achtergrond of wisselende achtergronden wilt inzetten. Je kunt ook kiezen voor een effen kleur of een verrassingsafbeelding die regelmatig door Microsoft wordt ververst. Geef je de voorkeur aan meerdere afbeeldingen, dan maak je eerst een map aan waarin je de geselecteerde afbeeldingen plaatst. Keer terug naar het instellingenvenster en kies Diavoorstelling. Klik vervolgens op Bladeren en wijs de map aan.

Hierna stel je in hoe de diavoorstelling zich gedraagt. Kies bij Afbeelding wijzigen elke hoe snel de afbeeldingen verversen, bijvoorbeeld 6 uur of 1 dag. Voor de afwisseling activeer je de optie Volgorde van afbeeldingen in willekeurige volgorde weergeven. Via Afbeelding aanpassen zodat deze op uw bureaublad past geef je aan hoe je de afbeeldingen wilt tonen. Met Centreren voorkom je uitgerekte afbeeldingen.

Of ga voor wat meer sjeu: Bewegende bureaubladachtergrond: een kijkbuis op je computer

Kies voor een diavoorstelling die uit meerdere afbeeldingen bestaat.

Energiebewust

Gebruik je een laptop en werk je regelmatig op de accu? Blokkeer dan de diavoorstelling als je geen netstroom gebruikt. Zet bij Diavoorstelling zelfs uitvoeren als de batterij in gebruik is de schuif op Uit.

Kleuren

Nu wordt het tijd om de kleuren onder handen te nemen. Klik op Kleuren en bepaal (in het geval van Windows 11) of je de lichte of donkere modus wilt activeren (bij Kies de modus). Interessant is de optie Aangepast. Hiermee maak je voor de kleurmodus onderscheid tussen Windows en de apps. Zo kun je Windows in een donkere modus zetten, terwijl je de apps in een lichte modus houdt.

Ben je geen voorstander van doorzichtige vensters? Dan zet je de schuif op Uit bij Transparantie-effecten. In dit venster bepaal je ook een accentkleur die in het startmenu en de taakbalk worden getoond. Klap de gelijknamige sectie uit en kies de gewenste kleur. Je kunt de accentkleur op meerdere locaties binnen Windows laten terugkomen. Zet de schuif op Aan bij Accentkleur weergeven op Start en de taakbalk en bij Accentkleur weergeven op titelbalken en vensterranden.

Geluiden

Hoewel de populariteit van geluidseffecten in Windows de afgelopen jaren flink is afgenomen, kun je nog steeds geluiden toevoegen. Je maakt hiervoor gebruik van een geluidsschema. In het venster voor thema’s klik je bovenin op Geluiden. Neem het standaardschema van Windows als uitgangspunt: klik op Windows-standaard. In het vak Programmagebeurtenissen kies je een actie waaraan je een geluid wilt koppelen. Acties met een bestaand geluid herken je aan het pictogram van een megafoon. In het menu Geluiden kies je het gewenste geluid. Heb je een eigen geluid? Dat voeg je eenvoudig toe via de knop Bladeren. Windows ondersteunt hiervoor wav-bestanden. Andere formaten moet je eerst omzetten voordat je ze kunt gebruiken.

Je kunt aparte geluidseffecten voor verschillende activiteiten instellen.

Muiscursor

Ben je uitgekeken op de standaardmuisaanwijzer van Windows? Dan pakken we die toch ook aan. Klik in het venster van thema’s op Muiscursor en open de tab Aanwijzers. In de sectie Schema kun je kiezen uit een flinke hoeveelheid alternatieve aanwijzers. Een goed voorbeeld zijn de schema’s Extra groot, waarmee je de meeste aanwijzers een stuk groter maakt.

Wil je de zichtbaarheid van de aanwijzers verder verbeteren? Plaats dan een vinkje bij Aanwijzerschaduw inschakelen. Heb je eigen cursorbestanden, dan kun je deze ook gebruiken. Klik op Bladeren en wijs het bestand aan. Online vind je verschillende collecties met cursor- en muisbestanden. Deze bestaan uit een aantal afbeeldingen (al dan niet geanimeerd). Een goede bron hiervoor is DeviantArt. Bij elke collectie vind je de installatie-instructies.

Klik het venster van de muiscursor niet te snel weg. Werp ook eens een blik op de tab Opties voor de aanwijzer. Hier vind je mogelijkheden om de weergave verder te verbeteren. Zo kun je in de sectie Zichtbaarheid een aanwijzerspoor activeren, zodat je de muis beter ziet. Ben je de muisaanwijzer soms kwijt, dan kun je deze snel vinden via de optie Locatie van de aanwijzer weergeven als ik op CTRL druk. In het vak Beweging kun je nog bepalen hoe snel de aanwijzer over het scherm beweegt.

Uiteraard nemen we geen genoegen met de standaardaanwijzers van Windows.

Is het tijd voor een nieuwe muis?

Kies dan in ieder geval voor een ergonomische versie

Schermbeveiliging

Mogelijk heb je ze al enige tijd niet meer gebruikt, maar Windows beschikt nog steeds over schermbeveiligingen. Inmiddels hebben ze minder functionele waarde dan voorheen op ouderwetse crt-beeldschermen. Alhoewel oledschermen weer baat hebben bij wat hulp om inbranden tegen te gaan. Desondanks is een schermbeveiliging nog steeds leuk. Open het Startmenu en typ Schermbeveiliging. Kies Schermbeveiliging wijzigen. Kies de gewenste schermbeveiliging in het bovenste vak. Klik op Instellingen om specifieke opties van de beveiliging in te stellen, zoals de tekst of snelheid. Bepaal de wachttijd bij het vak Wacht en plaats een vinkje bij Aanmeldingsscherm weergeven bij hervatten voor extra bescherming.

Gelukkig zijn ze er nog: de schermbeveiligingen van Windows.

Pictogrammen

In Windows kun je afscheid nemen van de standaardpictogrammen en kiezen voor een eigen set. Deze optie zit wel wat verborgen. Klik op Persoonlijke instellingen / Thema’s. Onderin het venster ga je naar Instellingen voor bureaubladpictogrammen. In het vak Bureaubladpictogrammen geef je aan welke pictogrammen het bureaublad moet krijgen. Standaard is dit de prullenbak, maar je kunt ook kiezen voor de documentenmap (Bestanden van gebruiker) en het thuisnetwerk (Netwerk).

Via hetzelfde venster kun je de standaardpictogrammen vervangen. Kies het pictogram dat je wilt aanpassen en klik op Ander pictogram. Een nieuw venster met beschikbare pictogrammen opent. Standaard toont Windows het pictogrambestand Imageres.dll, maar er zijn ook andere pictogrammen. Ben je niet tevreden over Imageres.dll, dan maak je het invoervak bovenin leeg en druk je op Enter. Windows toont vervolgens de pictogrammen uit het bestand Shell32.dll. Handig!

Thema bewaren

Ben je tevreden over hoe Windows er na je inspanningen uitziet? Je kunt je eigen thema nu opslaan. Ga naar Persoonlijke instellingen / Thema’s. Rechtsboven zie je wederom de onderdelen waaruit een thema bestaat en je eigen instellingen die je in de stappen hiervoor hebt aangegeven. Klik op Opslaan. Geef het thema vervolgens een naam en klik weer op Opslaan. Het thema wordt nu toegevoegd aan de lijst in het vak eronder.

Heb je meerdere computers of wil je het thema graag met anderen delen? Gelukkig hoef je het thema niet telkens opnieuw op te bouwen. In het overzicht met thema’s klik je met de rechtermuisknop op het thema dat je wilt delen. Kies voor Thema voor delen opslaan. Een nieuw venster opent. Geef het thema een naam en bepaal waar je het bewaart (bijvoorbeeld op een externe schijf). Je kunt het thema op een andere computer toepassen door op het bestand te dubbelklikken.

Handig: exporteer het thema voor andere computers of om te delen.

Vergrendelingsscherm

We gaan voor een volledig gepersonaliseerde Windows-omgeving, dus uiteraard passen we ook het vergrendelingsscherm aan. Kies in de Windows-instellingen voor Vergrendelingsscherm. Kies bij Uw vergrendelingsscherm personaliseren hoe je je het scherm eigen wilt maken. Kies voor Afbeelding om een eigen foto op het scherm te tonen. Je kunt ook online afbeeldingen tonen die elkaar regelmatig afwisselen. Kies dan voor Windows-spotlight. Wij kiezen ervoor om onze afbeelding op zowel het vergrendelingsscherm als het aanmeldingsscherm te tonen: zet de schuif op Aan bij De achtergrondafbeelding voor het vergrendelingsscherm weergeven op het aanmeldingsscherm.

Op het moment van schrijven kun je in Windows 11 één app op het vergrendelingsscherm plaatsen. Deze app geeft beknopte informatie over het weer (Weer), binnengekomen e-mail (Mail) of aankomende afspraken (Agenda). Je vindt ze bij de optie Status van vergrendelingsscherm.

Een app voegt extra informatie toe aan het vergrendelingsscherm.

Meer eigen foto’s

Interessant aan het vergrendelingsscherm is de mogelijkheid om meerdere eigen foto’s te selecteren en aan te geven wanneer je die wilt zien. Kies voor Diavoorstelling. Geef aan welke fotomap je hiervoor wilt gebruiken: klik op Bladeren en wijs de map aan. Je kunt meerdere mappen toevoegen, die je later altijd kunt uitschakelen via een klik op Verwijderen. Haal in dezelfde sectie het vinkje weg bij Leuke weetjes, tips en trucs en meer op uw vergrendelingsscherm weergeven, zodat het scherm opgeruimd blijft, en vooral ook reclamevrij.

Open hierna de sectie Geavanceerde instellingen voor diavoorstelling. Wil je voorkomen dat afbeeldingen worden uitgerekt, dan kies je voor Alleen afbeeldingen gebruiken die goed op mijn scherm passen. Standaard schakelt Windows de diavoorstelling uit als je gebruikmaakt van accustroom, bijvoorbeeld bij een laptop. Wil je dat de diavoorstelling altijd wordt gebruikt, dan plaats je ook een vinkje bij Een diavoorstelling afspelen als er batterijstroom wordt gebruikt.

Laat het vergrendelingsscherm foto’s van meerdere bronnen tonen.

Ook OneDrive-foto’s

Mogelijk sla je je foto’s automatisch op in de fotomap van OneDrive. Ook deze kun je als bron inzetten voor de diavoorstelling van het vergrendelingsscherm. In de sectie Geavanceerde instellingen voor diavoorstelling plaats je een vinkje bij De camera-albums van deze pc en OneDrive opnemen.

Externe hulp

Niet tevreden over het ingebouwde startmenu van Windows? Met Start11 zet je het startmenu volledig naar je hand. Zo kun je het klassieke menu uit Windows 7 kiezen en de Windows-taakbalk onder handen nemen. Prettig is dat je ook onderdelen uit het startmenu kunt verwijderen die normaal gesproken niet kunnen worden verwijderd.

Betere zichtbaarheid

Heb je een verminderd zicht, dan kun je Windows hiermee rekening laten houden. Open het Startmenu en typ Contrast. Klik op Een contrastthema kiezen. Je kunt nu kiezen uit vier thema’s met kleuren die sterk verschillen, zodat je schermtekst en apps beter zichtbaar maakt. Elk van de thema’s kun je verder aanpassen.

Kies een thema en klik op Bewerken. Pas het thema naar eigen inzicht aan, kies Opslaan als en geef het thema een naam. Naast het gebruik van een thema, kun je ook losse onderdelen van de Windows-omgeving verbeteren op het gebied van zichtbaarheid. In de Windows-instellingen kies je voor Toegankelijkheid. De sectie Gezichtsvermogen bevat aanvullende opties, zoals kleurfilters.

Een contrastthema is handig bij een verminderd gezichtsvermogen.

 

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Tapo komt met centrale oplossing voor slimme huisbeveiliging
Zekerheid & gemak

Tapo komt met centrale oplossing voor slimme huisbeveiliging

De Tapo H500 is een nieuwe HomeBase die beveiliging centraliseert, gegevens beschermt en het beheer van het slimme huis vereenvoudigt. Dit apparaat biedt volgens Tapo een oplossing voor wie worstelt met het beheren van meerdere camera's, beperkte opslagruimte en onbetrouwbare detectiesystemen.

Het systeem slaat alle opnames lokaal op via 16GB ingebouwde opslag, die uitbreidbaar is tot 16TB met een 2,5" HDD of SSD. Dit zorgt niet alleen voor bescherming van belangrijke beelden, maar biedt ook een alternatief voor cloudopslag zonder maandelijkse abonnementskosten. De privacy wordt gewaarborgd door AES-128- en RSA-1024-versleuteling tijdens overdracht en opslag.

Bediening via app

De bijbehorende app heeft verschillende functionaliteiten voor camerabeheer. Het gezichtsbeheersysteem maakt een database van gezichten die door camera's zijn vastgelegd. De gezichtsvolging toont hoe personen zich verplaatsen door verschillende camerabeelden binnen één scène, wat nuttig is voor het monitoren van bewegingen en het herkennen van verdachte activiteiten. Deze functie komt beschikbaar in mei 2025 via een software-update. Met gebeurtenis inzichten kunnen gebruikers zoeken naar specifieke voorvallen zoals 'onbekende personen' op meerdere camera's tegelijk.

AI-besturing

De Tapo H500 gebruikt AI-gestuurde detectie en herkenning met een nauwkeurigheid van 99,9%. Het systeem kan onbekenden detecteren en beschikt over een 110dB-alarm. Daarnaast herkent het voertuigen, pakketjes en huisdieren, en stuurt het realtime meldingen.

Als centrale hub ondersteunt de Tapo H500 tot 16 Tapo-camera's, 64 Tapo-sensoren en meerdere IoT-apparaten. Via de app is er een overzicht van alle camera's en apparaten. Het apparaat werkt ook als extra deurbel voor aangesloten Tapo deurbellen. De H500 heeft een tabletstandaard en ondersteunt HDMI-uitvoer voor vier camera's tegelijkertijd. Het systeem is compatibel met de Matter-standaard en krijgt ONVIF-ondersteuning via een update in de zomer van 2025.

De Tapo H500 is nu verkrijgbaar voor een adviesprijs van 129 euro.