Goed nieuws: deze irritante YouTube-functie verdwijnt in april
YouTube gaat zijn beleid ten aanzien van advertenties voor een deel veranderen. Vanaf begin april verdwijnt er namelijk een advertentiepositie, die je nu alleen tegenkomt wanneer je de videostreamingdienst op een computer gebruikt.
Ook interessant voor jou? Gratis plaatjes en banners voor Instagrams, YouTube en Facebook maken
Het is geen geheim dat een gratis platform als YouTube advertenties toont om geld te verdienen. Je kunt ervoor kiezen om een Premium-abonnement af te sluiten, zodat je geen reclame meer ziet, maar dat is voor veel gebruikers een brug te ver. Maar daardoor blijf je dus wel tegen die advertenties aankijken, zoals de reclamebanner onderin het beeld van de video. Dit wordt de overlay-advertentie genoemd. YouTube heeft nu bepaald dat die positie ‘storend is voor kijkers’ en heeft daarom besloten die advertentiepositie te schrappen.
Irritante YouTube-advertentie verdwijnt
In een forumpost kondigt YouTube aan dat de verandering vanaf 6 april 2023 in werking treedt. Daarmee wil het videoplatform de kijkervaring voor gebruikers verbeteren. Er zijn namelijk advertentieposities die beter scoren en minder verstorend zijn, aldus YouTube. En daar wil het bedrijf zich dan op focussen. Deze advertenties zijn overigens alleen zichtbaar voor mensen die YouTube vanachter een computer bekijken. Ze duiken niet op in de mobiele app of de app die beschikbaar is voor slimme televisies en mediaspelers; maar desondanks is dit goed nieuws.
©Charnsitr
Niet alleen irritant, ook hinderlijk!
De overlay-advertenties stonden altijd voor het beeld van de video. Daardoor kon je soms iets missen wat onderaan het scherm gebeurde. De overlays waren niet net zo verstorend als reclamemomenten die een video compleet onderbreken (je weet wel, die korte fragmenten die je soms niet kunt overslaan) en bovendien kon je de advertentie altijd wegklikken met de x-knop, rechts bovenin. Dat doet toch vermoeden dat YouTube dit besluit neemt om een andere reden dan nu wordt aangegeven (anders hadden ze de echt irritante reclamemomenten wel aangepakt), maar het staat natuurlijk wel netjes voor de bühne.
Mogelijk leverden deze advertenties te weinig op om het geklaag van gebruikers te kunnen verantwoorden. En wat je niet wilt als platform, is dat mensen opstappen vanwege allerlei oplosbare problemen. Met het verdwijnen van deze advertentiepositie moet je er als niet-betalende gebruiker overigens rekening mee houden dat andere advertentiesoorten, zoals de prerolls en reclame die de video onderbreekt, vaker zullen gaan voorkomen. YouTube moet immers geld verdienen en videomakers moeten uitbetaald worden. Dan klinkt dit nieuws ineens toch wat minder aantrekkelijk …