ID.nl logo
Gratis plaatjes en banners voor Instagrams, YouTube en Facebook maken
© Reshift Digital
Huis

Gratis plaatjes en banners voor Instagrams, YouTube en Facebook maken

Maak kennis met Snappa: een handige tool waarmee je snel professioneel uitziende afbeeldingen gratis kunt maken – denk aan e-mailbanners, YouTube end-screens, Instagram-afbeeldingen, uitnodigingen, advertenties en blogposts. Hoe dat precies werkt, leggen we je graag uit!

Wil jij snel professioneel uitziende afbeeldingen maken? Dan kan de applicatie Snappa jou een handje helpen! Met deze handige tool is het maken van afbeeldingen die professioneel ogen kinderspel. Hoe dat precies werkt, leggen we je in dit artikel graag uit! We behandelen het onder andere het volgende:

Je hoeft geen software te installeren. Om met dit webprogramma aan de slag te gaan, heb je alleen een browser en een internetverbinding nodig die je naar www.snappa.com brengt. Dat betekent meteen dat je overal aan je projecten kunt werken. Als je genoegen neemt met enkele kleine beperkingen zul je van deze dienst genieten. Snappa is gemaakt om met stijlvolle, maar statische afbeeldingen voor de dag te komen, maar het is niet mogelijk om animaties op te nemen in de lay-out. Een andere beperking is dat je geen aanklikbare koppelingen aan je creatie kunt toevoegen. Snappa gaat ervan uit dat je je eigen cms of socialmedia-toepassing gebruikt om links aan de afbeeldingen te koppelen. 

Gratis account 

Snappa heeft verschillende abonnementen. We raden aan te beginnen met de gratis formule. Op die manier kun je het programma alvast in de vingers krijgen en kun je al doende ervaren of het aan je verwachtingen voldoet. Dat betekent dat je jezelf registreert met je e-mailadres en een wachtwoord. Even later ontvang je een mailtje waar je op de bevestigingslink klikt en daarna is het Starter-account actief. Hiermee heb je toegang tot meer dan zesduizend sjablonen en meer dan vijf miljoen HD-afbeeldingen. Het gratis abonnement staat slechts drie downloads per maand toe. Met een pro-account, dat je tien dollar per maand kost, heb je toegang tot hetzelfde aantal sjablonen en afbeeldingen, maar mag je ze onbeperkt downloaden. Bovendien beschik je dan over een mogelijkheid om de achtergrond van foto’s te verwijderen. 

Probeer eerst het Starter-pakket. 

Een nieuwe graphic 

Eigenlijk hoef je nooit van nul te beginnen. In plaats van naar een leeg canvas te staren, gebruik je beter een van de duizenden kant-en-klare ontwerpsjablonen die er stuk voor stuk professioneel uitzien. Nadat je bent ingelogd, kom je op de pagina Create a Graphic. Hier kun je zelf een waarde ingeven voor de breedte en hoogte, maar de meeste gebruikers zullen kiezen voor de thema’s die je hier aantreft voor sociale media, blogs, infographics, e-bookcovers en meer … Laten we bijvoorbeeld beginnen met een Facebook Post, die bij Snappa 1200 × 900 pixels meet. 

Geef eerst aan welke type graphic je wilt gaan maken. 

Sjablonen 

Nadat je het type graphic hebt gekozen, krijg je de templates te zien. Het aanbod is overweldigend. Scrol door de lijst miniaturen en concentreer je op de vorm en nog niet op de inhoud, want de templates tonen aankondigingen, uitnodigingen, felicitaties en meer … Klik op ontwerp dat je het meest bevalt. De kleuren, de tekst en de inhoud kun je later bewerken. 

Iedere type graphic toont heel veel sjablonen. 

Achtergrond selecteren 

Het sjabloon opent. Begin met de achtergrond; daarvoor selecteer je in de knoppenbalk de knop Bkgrnd. Hier krijg je vier tabbladen te zien die je naar een ander type achtergrond brengen. Eerst is er het tabblad Photos, waar je een zoekterm gebruikt om de enorme beeldbank te raadplegen. Klik op de foto die je als achtergrond in de sjabloon wilt plaatsen. Met het tabblad Patterns blader je door een collectie moderne achtergrondstructuren. Het tabblad Uploads gebruik je om eigen afbeeldingen te selecteren die je via de knop Upload an image aan je persoonlijke beeldbank hebt toegevoegd. Alle afbeeldingen die je zelf uploadt, worden opgeslagen in je persoonlijke ruimte op beveiligde Amazon S3-servers. Ten slotte is er het tabblad Color om een egale achtergrondkleur te selecteren. 

Gebruik de zoekfunctie om de juiste foto-achtergrond te vinden. 

Effecten op achtergronden 

Nadat je een achtergrond hebt gekozen, kun je effecten toepassen. Daarvoor dient de knop Effects. Hiermee kom je bij een aantal grafische instellingen in de vorm van schuifjes die de leesbaarheid verhogen of die de achtergrond een ander karakter geven. Met Color Overlay plaats je een kleurbedekking over de afbeelding. Je kiest eerst een kleur en daarna bepaal je de dekking. Je kunt de achtergrond ook donkerder maken en eventueel vervagen, zodat een ander onderdeel op de voorgrond meer aandacht krijgt. 

Als je de regelaar Saturation naar rechts sleept, worden de kleuren van de achtergrond levendiger. Zet je de Saturation op -100, dan verandert die afbeelding in zwart-wit). Daarnaast kun je ook nog de kleurtoon (Hue), helderheid (Brightness) en contrast (Contrast) aanpassen. Snappa houdt de gekozen instellingen vast. Dat betekent als je later voor dit project een andere achtergrond zou kiezen, dezelfde effecten automatisch op de nieuwe afbeelding worden toegepast. 

Als je de verzadiging (Saturation) van de achtergrond op -100 instelt, krijg je een zwart-witte achtergrond. 

🟢 Afbeelding op afbeelding

Niets belet je om andere afbeeldingen boven op de gekozen achtergrond te plaatsen. Onder de knop Graphics vind je de tabbladen Icons, Vectors, Photos en Uploads. Wil je een pictogram plaatsen, dan vind je die onder Icons. Maar het is ook mogelijk een vectorplaatje, een ander kiekje uit de fotobibliotheek te selecteren of een eigen foto te uploaden. In dit voorbeeld hebben we een afbeelding van de harde schijf gebruikt. Het gaat om een rechthoekige foto waar we vooraf alles buiten de cirkelomtrek transparant hebben gemaakt. Afbeeldingen in de png- en gif-indeling ondersteunen transparantie. Dit plaatje zal in je persoonlijke Snappa-bibliotheek worden opgeslagen en vandaar gebruik je deze ingeladen afbeeldingen zoveel als je wilt. Je kunt via de knop in de rechterbovenhoek het grafisch bestand uploaden terwijl je daar de optie Transparent background hebt aangevinkt.

Je kunt afbeeldingen bovenop elkaar plaatsen. 

Stapelen in lagen 

Alle elementen die je in het ontwerp gebruikt, komen terecht op lagen. Merk je dat een tekst plotseling achter een afbeelding is verdwenen, dan betekent dit meestal dat de tekstlaag zich achter de afbeeldingslaag bevindt. Je kunt dit verhelpen door de bovenliggende laag naar achteren te verplaatsen. Selecteer dan de laag met de afbeelding en klik op de knop Move layer back. Je kunt ook de onderliggende laag selecteren en dan de knop Move layer forward gebruiken. Soms is het nodig dat je enkele keren op een van deze knoppen klikt. Er staat in de knoppenbalk ook een knop Duplicate layer, waarmee je de laaginhoud met één muisklik dupliceert. 

Hier moeten we de stapelvolgorde nog aanpassen. 

Tekst 

Uiteraard kun je een tekstvak van de sjabloon voorzien van eigen inhoud, of je kunt een nieuwe tekstlaag plaatsen door op de knop Text te klikken. Dan heb je de keuze uit drie verschillende stijlen: Add a heading, Add a subheading en Add some body text. Een heading is een groter en heeft een vetter lettertype dan een subheading. Welk stijl je ook kiest, je kunt de tekst steeds vormgeven via de eigenschappen in de linkerbalk. Die eigenschappen verschijnen pas als je het tekstvak selecteert. 

Je kiest een lettertype, lettergrootte, stijl, kleur en uitlijning. Tegelijk regel je de afstand tussen de letters met het schuifje Letter Spacing. Hiermee kun je titels nauwkeurig spreiden over het design. Om de tekst hoger of lager in het tekstvak te positioneren, gebruik je de regelaar Line Height. Bovendien kun je het tekstvak zelf ook een achtergrondkleur geven. Tekst op een achtergrondfoto is soms moeilijk leesbaar, bijvoorbeeld als de tekstkleur wit is terwijl de achtergrond heldere zones bevat. Dit verhelp je door een zachte slagschaduw onder de tekst te plaatsen. Bij Shadow kies je de offset van de schaduw en de vervaging. Ten slotte is het zelfs mogelijk om de dekking van de tekst aan te passen en de tekst te roteren. 

Plaats een schaduw onder de tekst om die beter leesbaar te maken. 

🟢 Aanbod lettertypes 

Snappa heeft een ruim aanbod aan lettertypes. Wanneer je in het keuzevak van de eigenschappen een ander lettertype aanklikt, zie je meteen de voorvertoning in het tekstvak. Sommige ontwerpers willen uitsluitend met bepaalde lettertypes werken omwille van de herkenbaarheid. Alleen in de betaalde versie van Snappa is het mogelijk om eigen lettertypes te uploaden. Snappa ondersteunt lettertypes van het type .ttf, .otf en .woff. De meeste Snappa-fonts ondersteunen trouwens vreemde tekens. 

Het is mogelijk om de ruimte tussen de lettertypes regelen. 

Vormen 

Een andere manier om tekst beter leesbaar te maken en om het ontwerp meer uitstraling te geven, is vormen te gebruiken. Vormen worden vaak overgeslagen, omdat men denkt het alleen gaat om eenvoudige cirkels, driehoeken en rechthoeken. Als je een beetje handig met vormen omgaat, kun je er mooie resultaten mee bereiken. Klik op de knop Shapes en dan krijg je de verschillende vormen te zien. Hier hebben we drie vormen toegevoegd (afbeelding 8). Eerst een vierkante vorm. Daarna hebben we de inhoud van de vorm gevuld met groen en de dekking ingesteld op 60%. 

Hier hebben we drie vormen toegepast.

Met de handvatten positioneer je de vorm en wijzig je de afmetingen. In dit voorbeeld hebben we deze half-transparante vorm naar de linkerkant van de lay-out gesleept. Vervolgens hebben we een tweede vorm geplaatst: een gele lijn. En daaronder nog een derde vorm: een oranje rechthoek met afgeronde hoeken. Als je die vorm selecteert, kun je in de linkerkolom de afronding van de hoeken regelen. Hierdoor krijgt de vorm het uiterlijk van een afgeronde knop. 

Vectoren 

Het online programma ondersteunt bovendien vectoren. Vectoren zijn haarscherpe tekeningen die je onbeperkt kunt vergroten en verkleinen zonder kwaliteitsverlies. Om bij deze vectoren te komen, ga je via de knop Graphics naar Vectors. Ook hier kun je zoekopdracht gebruiken of gewoon door het ruime aanbod scrollen. Klik op de vectortekening om die aan het ontwerp toe te voegen. Als je de vector op het werkvlak selecteert, dan kun je de afbeelding vergroten, verkleinen en roteren. Bovendien is het mogelijk om de dekking en de kleur aan te passen. 

Vectoren blijven haarscherp, ongeacht de resolutie. 

Bewaren en organiseren 

Het zou zonde zijn als je werk verloren zou gaan, doordat je bijvoorbeeld per ongeluk de browser sluit. Als je het ontwerp nog niet hebt opgeslagen, krijgt het de naam Untitled Design. Je ziet die naam linksboven naast de knop Menu. Door op het pennetje naast deze naam te klikken, kun je de graphic een andere naam geven. Bovendien lees je daar de afmetingen van het project. Daarna gebruik je regelmatig de Save-knop om het ontwerp op te slaan. 

Via de knop Menu is het niet alleen mogelijk om een nieuw project te beginnen met de opdracht Create a Graphic. Je kunt ook naar alle opgeslagen ontwerpen. In de weergave Saved Graphics is het trouwens mogelijk om mappen te maken om je projecten te organiseren. Wanneer je een ontwerp op zo’n map sleept, zul je zien dat onder het miniatuur de naam van deze map verschijnt. Als je op deze mapnaam klikt, dan krijg je uitsluitend de graphics te zien die bij deze map horen. Om weer alle ontwerpen te zien, klik je op All your graphics. Deze mappen werken dus zoals labels of tags. Wil je een graphic verwijderen, dan klik je in de weergave Saved Graphics op het pijltje onder het miniatuur en kies je de opdracht Delete

De mappen werken net als labels. 

Kleuren vasthouden 

Naarmate je meer met programma werkt, zullen bepaalde kleurcombinaties je voorkeur krijgen. En misschien liggen bepaalde kleurschema’s vast voor je projecten? Telkens wanneer je een kleur wilt selecteren voor teksten, vormen of vectoren zie je een kleurvlakje met de hex-code. Hex-kleurcodes zijn waarden die aan het beeldscherm vertellen hoe een kleur er moet uitzien. Waarschijnlijk ken je die hex-waarden niet uit het hoofd. 

Klik op het kleurvlakje, dan kom je bij de Color Picker. Die bestaat uit twee tabbladen. Popular toont de meest gebruikte kleurstalen en Custom brengt je bij de klassieke kleurkiezer. Bij Popular vind je trouwens ook de kleuren die je recent hebt gebruikt. Door op zo’n kleurstaal te klikken, kun je de geselecteerde tint nog wijzigen. Om een eigen kleurenpalet samen te stellen, gebruik je de knop Edit. Vervolgens klik je op het plusteken om een voorkeurskleur toe te voegen (afbeelding 11). Daarna geef je de hex-code in van de voorkeurkleur of je haalt de kleur uit de Color Picker. 

Je kunt je favoriete kleuren vastleggen. 

🟢 **Sneltoetsen **

Snappa is een webprogramma, maar het ondersteunt toch een aantal sneltoetsen. We geven ze voor gebruik binnen Windows. In macOS werken ze ook, maar dan moet je Ctrl vervangen door Cmd. 

  • Bewaar: Ctrl+S 
  • Kopieer object: Ctrl+C 
  • Plak object: Ctrl+V 
  • Ongedaan maken: Ctrl+Z 
  • Herhalen: Ctrl+Y 
  • Verplaats object 1 pixel: pijltjestoetsen 
  • Deselecteer object: Esc 
  • Verwijder object: Delete 
  • Selecteer meerdere objecten: Shift-toets ingedrukt houden+klikken 

Delen en downloaden 

Ben je tevreden? Dan kun je het ontwerp onmiddellijk publiceren op sociale media via de knop Share. Die rechtstreekse uitvoer is een functie die hoort bij het betaalde account. In de gratis versie gebruik je de knop Download om het ontwerp eerst lokaal op te slaan op de harde schijf, waarna je het kunt uploaden naar sociale media. Hier heb je vier opties (afbeelding 12). Web optimized JPG is ideaal voor fotografische afbeeldingen. De jpg-indeling zorgt er door compressie voor dat de uitvoerbestanden klein zijn. Kies High-Res PNG als het gaat om tekeningen of ontwerpen waarvan de tekst scherp afgelijnd moet zijn. Deze png-bestanden zijn groter dan jpg’s. Dan is er nog de keuze Retina JPG en Retina PNG. Als je een van deze opties kiest, zal Snappa automatisch de resolutie van het ontwerp verdubbelen. Retina is een merknaam van Apple voor computer-, iPhone en iPad-schermen met een hoge pixeldichtheid. Sociale media zoals Facebook en Twitter comprimeren afbeeldingen automatisch, waardoor de kwaliteit kan verminderen. Als je merkt dat het resultaat niet scherp genoeg is, raden we aan om Retina JPG of Retina PNG te kiezen. 

De Retina-optie zorgt dat de resolutie automatisch verdubbelt. 
▼ Volgende artikel
Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?
© ER | ID.nl
Huis

Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?

Het gebrek aan een rijk contrast is een van de grootste ergernissen bij lcd- en ledtelevisies. Fabrikanten hebben daarom een slimme techniek bedacht die het contrast aanzienlijk verbetert: local dimming. In dit artikel leggen we uit hoe deze techniek van jouw grijze nachtlucht weer een inktzwarte sterrenhemel maakt.

Het contrast van je televisie is misschien wel de belangrijkste eigenschap voor mooi beeld. We willen dat wit verblindend wit is en zwart echt inktzwart. Bij oledtelevisies is dat makkelijk, want daar geeft elke pixel zelf licht. Maar de meeste televisies in de Nederlandse huiskamers zijn nog steeds lcd- of ledschermen (inclusief QLED). Die werken met een lamp achter het scherm, de zogeheten backlight. Local dimming is de techniek die probeert de nadelen van die achtergrondverlichting op te lossen.

Om te begrijpen waarom local dimming nodig is, moet je eerst weten hoe een standaard led-tv werkt. Simpel gezegd is het een groot paneel met pixels die zelf geen licht geven, maar alleen van kleur veranderen. Achter die pixels brandt een grote lichtbak. Als het beeld zwart moet zijn, sluiten de pixels zich om het licht tegen te houden. Helaas lukt dat nooit voor de volle honderd procent; er lekt altijd wat licht langs de randjes. Hierdoor zien donkere scènes er vaak wat flets en grijzig uit. De achtergrondverlichting staat immers vol aan, ook als het beeld donker moet zijn.

Nooit meer te veel betalen? Check Kieskeurig.nl/prijsdalers!

De lampen dimmen waar het donker is

Local dimming pakt dit probleem bij de bron aan. In plaats van één grote lichtbak die altijd aan staat, verdeelt deze techniek de achtergrondverlichting in honderden (en bij duurdere tv's soms duizenden) kleine zones. De televisie analyseert de beelden die je kijkt continu. Ziet de processor dat er linksboven in beeld een donkere schaduw is, terwijl rechtsonder een felle explosie te zien is? Dan worden de lampjes in de zone linksboven gedimd of zelfs helemaal uitgeschakeld, terwijl de lampjes rechtsonder juist fel gaan branden.

Het resultaat is direct zichtbaar. Zwart wordt weer echt zwart, simpelweg omdat er geen licht meer achter dat deel van het scherm brandt. Tegelijkertijd blijven de lichte delen van het scherm helder. Dat zorgt voor een veel groter contrast en geeft het beeld meer diepte. Vooral bij het kijken van HDR-films en -series is dat van belang. Zonder local dimming kan een led-tv eigenlijk geen goed HDR-beeld weergeven, omdat het verschil tussen licht en donker dan te klein blijft.

©ER | ID.nl

Niet alle local dimming is hetzelfde

Het klinkt als een wonderoplossing, maar de uitvoering verschilt enorm per televisie. Het grote toverwoord hierbij is het aantal zones. Hoe meer zones de tv onafhankelijk van elkaar kan aansturen, hoe preciezer het licht kan worden geregeld. Goedkopere televisies gebruiken vaak edge lit local dimming. Hierbij zitten de lampjes alleen in de rand van de tv. Dat werkt redelijk, maar is niet heel nauwkeurig. Je ziet dan soms dat een hele verticale strook van het beeld lichter wordt, terwijl er eigenlijk maar één klein object moest worden verlicht.

De betere variant heet full array local dimming. Hierbij zitten de lampjes over de hele achterkant van het scherm verspreid. De allernieuwste en beste vorm hiervan is miniLED. Daarbij zijn de lampjes zo klein geworden dat er duizenden in een scherm passen, wat de precisie van oled begint te benaderen. Als er te weinig zones zijn, kun je last krijgen van zogenaamde 'blooming'. Dat zie je bijvoorbeeld bij witte ondertiteling op een zwarte achtergrond: er ontstaat dan een soort wazige lichtwolk rondom de letters, omdat de zone groter is dan de tekst zelf.

Welke merken gebruiken local dimming?

Bijna elke grote televisiefabrikant past deze techniek inmiddels toe, maar ze doen dat voornamelijk in hun middenklasse en topmodellen. Samsung is een van de voorlopers, zeker met hun QLED- en Neo QLED-televisies, waarbij ze in de duurdere series gebruikmaken van geavanceerde miniLED-techniek voor zeer precieze dimming. Ook Sony staat bekend om een uitstekende implementatie van full array local dimming, die vaak geprezen wordt om de natuurlijke weergave zonder overdreven effecten. Philips past het eveneens toe in hun (mini)ledmodellen, vaak in combinatie met hun bekende Ambilight-systeem voor een extra contrastrijk effect.

Ga voor de full monty!

Local dimming is dus geen loze marketingkreet, maar een dankbare techniek voor iedereen die graag films of series kijkt op een led- of QLED-televisie. Het maakt het verschil tussen een flets, grijs plaatje en een beeld dat van het scherm spat met diepe zwartwaarden. Ben je in de markt voor een nieuwe tv? Vraag dan niet alleen óf er local dimming op zit, maar vooral of het gaat om full array dimming. Je ogen zullen je dankbaar zijn tijdens de volgende filmavond!

Vijf fijne televisies die full array local dimming ondersteunen

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die zijn voorzien van bijzondere eigenschappen. Met een robotstofzuiger wordt de vloer schoongehouden, terwijl je er niet bij hoeft te zijn. En stofzuigen is dan wel het minste dat ze kunnen, want ook dweilen is voor veel modellen geen proleem. We vonden vijf geavanceerde exemplaren.

Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01

De Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01 is ontworpen om grote ruimtes aan te kunnen. Het apparaat heeft een stofzak van 3 liter en een werktijd tot 180 minuten in de laagste stand. In tegenstelling tot veel kleinere robots is deze HomeRun uitgerust met een stille motor; de opgave van 66 dB maakt hem relatief stil.

Er zit een dweilfunctie in zodat je de robot na het stofzuigen ook direct kunt laten dweilen. Via de app kies je voor een van de modi of plan je een schoonmaakprogramma in. De robot kan zichzelf navigeren, obstakels omzeilen en keert na gebruik terug naar het laadstation. Omdat de opvangbak groot is hoef je niet vaak te legen en dankzij de Li‑ion‑accu is hij geschikt voor grotere woningen. Het apparaat is van recente datum en daarom nog volop verkrijgbaar.

Dreame L10s Pro Ultra Heat

Deze robot combineert een groot stofreservoir van 3,2 liter met een lange werktijd van ongeveer 220 minuten. Dankzij de geïntegreerde dweilfunctie verwijdert hij niet alleen stof maar kan hij ook nat reinigen. De L10s Pro Ultra Heat gebruikt een zak in het basisstation, waardoor je het reservoir minder vaak hoeft te legen.

De Dreame is voorzien van een Li‑ion‑batterij aanwezig en de robot keert automatisch terug naar het station voor opladen en legen. De sensortechnologie helpt bij het vermijden van obstakels en het nauwkeurig schoonmaken van zowel harde vloeren als tapijt. Dankzij de meegeleverde app stuur je de schoonmaak aan, stel je no‑go‑zones in of plan je een dweilrondje.

Philips HomeRun 3000 Series Aqua XU3100/01

Deze Philips‑robot is bedoeld voor wie minder vaak handmatig wil schoonmaken. Hij beschikt over een gecombineerde stofzuig‑ en dweilfunctie en kan zichzelf legen via het automatische station. Met een gebruiksduur tot 200 minuten in de laagste stand en een geluidsniveau van 66 dB kan hij urenlang zijn werk doen zonder al te veel herrie. De stofcontainer van 35 cl is kleiner dan bij de HomeRun 7000, maar door het automatische leegmechanisme is dat geen probleem.

Je bedient het apparaat via de app en kunt daar zowel een schema programmeren als zones instellen. De Aqua XU3100/01 is een model uit de recente 3000‑serie en doordat hij een mop‑pad heeft kan hij zowel droog als nat reinigen, wat handig is voor harde vloeren zoals tegels en laminaat.

iRobot Roomba Combo j9+

De Roomba Combo j9+ is een model dat je vloeren zowel kan stofzuigen als dweilen. De Combo j9 beschikt over een opvangbak van 31 cl en hij kan zelf zijn inhoud legen in het automatische basisstation dat bij de set hoort. De Li‑ion‑accu zorgt voor een lange gebruiksduur en de robot maakt een routeplanning zodat elke ruimte efficiënt wordt schoongemaakt.

Via de app kun je zones instellen waar de robot niet mag komen en het dweilelement in‑ of uitschakelen. In de basis maakt de Combo j9+ zelfstandig een kaart van je woning en keert terug naar het station wanneer de accu moet opladen of de stofcontainer vol is. De robot is bedoeld voor huishoudens die gemak belangrijk vinden en biedt naast stofzuigen ook een dweilfunctie voor hardere vloeren.

MOVA Tech P50 Ultra

De MOVA Tech P50 Ultra is een forse robotstofzuiger met een basisstation. Het apparaat heeft een stofreservoir van 30 cl en wordt geleverd met een basisstation waarin je het stof eenvoudig kunt verwijderen. De robot produceert een geluidsniveau van 74 dB, iets hoger dan de Philips‑modellen, en weegt inclusief station ruim 13 kg.

Hij kan uiteraard ook automatisch terugkeren naar het station om op te laden of te legen. In de specificaties staat dat de MOVA is voorzien van een Li‑ion‑batterij en dat hij zowel kan stofzuigen als dweilen. De meegeleverde app maakt het mogelijk om routes in te stellen en zones te blokkeren. Met een vermogen van 700 W is hij krachtig genoeg voor tapijten en harde vloeren. Het is geschikt voor mensen die een uitgebreid station met automatische functies willen.