ID.nl logo
Huis

DD-WRT installeren op je router

De standaardfirmware van de meeste routers is nu niet iets om over naar huis te schrijven. Met DD-WRT geef je je router een nieuw leven met handige en veelzijdige functies. We leggen hier uit hoe je DD-WRT installeren kunt.

DD-WRT is alternatieve firmware voor je router, ideaal als je daar wat meer mee wilt doen. DD-WRT hoeft dan niet eens per se op een oude router te worden geïnstalleerd, je kunt ook gewoon een recente router gebruiken. Sommige routers hebben zelfs speciale ondersteuning voor de firmware.

DD-WRT wordt echter door de meeste fabrikanten niet officieel ondersteund, dus houd rekening met de (kleine) kans dat je je router brickt. Om het zelf te installeren op je router, is het nodig om eerst te controleren of die wel ondersteund wordt. Om de compatibiliteit te controleren, ga je naar de DD-WRT-database en vul je je typenummer van de router in. Je ziet bij Supported of er ondersteuning is.

Let wel op dat de hardware-revisie overeenkomt met jouw router, van sommige routermodellen zijn namelijk meerdere hardware-revisies uitgekomen. Voor sommige zakelijke routers is het nodig dat je een DD-WRT-licentie neemt, dat zie je aan Activiation required.

DD-WRT downloaden

Op de pagina van je router vind je de lijst met beschikbare firmware. Er zal dan in de meeste gevallen een image staan met de naam Webflash image for first installation. Dat is de image waarmee je moet starten. Staat er geen image bij, dan kun je ook gaan naar DD-WRT Wiki bij Additional information, indien beschikbaar. Daar staan wat meer instructies over welke build je precies nodig hebt. Soms kan het gebeuren dat een link dood is. Ga dan naar deze pagina en download met de info van de wiki de juiste build voor je router. De initiële build is er namelijk vaak een met de naam mini.

Voor de meeste routers is er een aantal typen builds van DD-WRT: mini, big en mega. Per build verschilt het aantal functies, waarbij mini de minste en mega de meeste functies heeft. Download de initiële flashfirmware voor jouw router en houd die alvast klaar. We gaan later de mini-build upgraden naar de mega-versie. Welke build welke features heeft, vind je hier.

Installeren

Het is nu tijd om je voor te bereiden op het flashen. Zorg ervoor dat je alle andere apparaten van je router loskoppelt. Verbind één pc of laptop via een kabel met je router. Soms staat er in de flashhandleiding aangegeven dat je de router eerst moet resetten, door een zogenoemde 30/30/30-reset te doen. Dat is meer een voorzorgsmaatregel. Je doet zo’n reset door eerst de resetknop 30 seconden ingedrukt te houden, dan de stroom eraf te halen terwijl je nog de resetknop ingedrukt houdt en opnieuw 30 seconden de knop vasthoudt. Sluit daarna de stroom weer aan terwijl je nog steeds de resetknop ingedrukt houdt, opnieuw 30 seconden.

Log dan in op je router en ga naar de sectie routerupdates. Je kunt dan een bestand kiezen, dus selecteer hier het gedownloade DD-WRT-bestand en start de upgrade. Het is dan wachten, anders loop je risico dat je er een baksteen van maakt. Wacht nadat de router klaar is nog vijf minuten voordat je iets doet, zodat het zeker is dat de flash goed is gegaan. Daarna kun je aan de slag.

©PXimport

Inloggen en DD-WRT configureren

Log in op je router. Om erin te komen, voer je als gebruikersnaam root en als wachtwoord admin in. Je kunt overigens de statuspagina zonder inloggen bekijken, dat is erg handig. Als je doorklikt, moet je wel gewoon inloggen. We zijn nu nog niet klaar: voor de meeste functies ga je terug naar de DD-WRT-wiki of naar de ftp en download je een build met mega in de naam. Een mega-build kan veel meer, zo beschikt die over ingebouwde vpn- en nas-mogelijkheden. Je flasht die build via Administration / Firmware Upgrade.

We gaan nu een aantal handige configuratie-opties langs van DD-WRT. Daarvoor beginnen we bij het tabblad Setup. Handig is bijvoorbeeld dat er integratie is met ddns-diensten als NoIP en DynDNS. Kies simpelweg je dienst, log in en je domeinnaam wijst voortaan naar je thuis-ip-adres. Een andere mogelijkheid is de ondersteuning van vlan’s. Door de vinkjes weg te halen, kun je vlan’s maken. Een tabblad verderop, op Networking, kun je aan de slag met bridges en vlan-tags. Op het tabblad Wireless configureer je alle draadloze instellingen. Je kunt de wireless-mode instellen, zoals access point, repeater of client. Op het tabblad Radius schakel je radius-authenticatie in, voor als je zo’n server hebt.

Interessant wordt het bij het tabblad Services. Bij VPN kun je de vpn configureren. Je kunt DD-WRT een vpn-server laten opzetten of als client verbinding laten maken met een bestaande vpn-server. Er is ondersteuning voor PPT en OpenVPN. Genereer lokaal alle certificaten voor OpenVPN en plak die in de betreffende velden van de router om de OpenVPN-server van DD-WRT te starten. Daarvoor download je OpenVPN op je eigen pc en installeer je alles.

Raadpleeg daarna de handleiding om de benodigde certificaten en sleutels te genereren. Bij USB en NAS kun je ondersteuning voor usb-apparaten inschakelen, voor opslag en printers. Bij NAS kun je vervolgens Samba-shares aanmaken, zodat je bestanden kunt delen over het netwerk.

â–¼ Volgende artikel
Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Of je nou klant bent bij Odido, KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta: allemaal hebben ze weleens storing waardoor je niet kunt bellen en/of internetten. Duurt zo'n storing wat langer, dan kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. De 2 euro vergoeding die Odido na een storing begin augustus gaf klopt dus, ook al zijn veel klanten verontwaardigd over de hoogte (beter gezegd: laagte) van het bedrag.

Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

â–¼ Volgende artikel
Windows 11 opruimen in 3 simpele stappen
© Gibster - stock.adobe.com
Huis

Windows 11 opruimen in 3 simpele stappen

Je wilt ruimte vrijmaken in Windows 11, maar heb je geen idee waar je moet beginnen met deze schoonmaakoperatie? Windows geeft zelf aan welke bestanden je veilig kunt verwijderen.

In drie simpele stappen vertellen we je hoe je weer ruimte creëert op je harde schijf:

  • Bekijk hoeveel ruimte er in gebruik is
  • Gebruik de Windows' aanbevelingen om tijdelijke en grote bestanden te verwijderen
  • Zet Opslaginzicht aan om automatisch ruimte vrij te maken

Lees ook: 11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Stap 1: Opslag bekijken

Om snel opslagruimte vrij te maken, heb je geen app van derden nodig. In Windows 11 ga je met Windows-toets+I naar de instellingen van Windows en daar open je in de linkerbalk het onderdeel Systeem. Aan de rechterkant kun je dan de optie Opslag activeren. In dit venster krijg je bovenaan een overzicht van hoe de schijfruimte verdeeld is en hoeveel vrije opslagruimte er nog overblijft.

Krijg eerst inzicht in de gebruikte opslag.

Stap 2: Aanbevelingen voor opschoning

In het onderdeel Opslagbeheer open je Aanbevelingen voor opschoning. Hier staan alvast vier suggesties van groepen in de sectie Tijdelijke bestanden die je mag snoeien. De opties Prullenbak en Downloads zijn de eerste twee locaties die je veilig kunt leegmaken. Vink deze opties aan. Ook de optie Logboekbestanden voor het archief van de feedback-hub kun je aanvinken. Onderaan lees je hoeveel ruimte je wint met deze schoonmaakoperatie. We raden af om ook de optie Logboekbestanden voor systeemherstel te gebruiken. Daar valt trouwens meestal heel weinig winst te halen. Klik vervolgens op Opschonen. Ga ook eens kijken in het onderdeel Grote of ongebruikte bestanden of daar geen oude video’s of andere grote bestanden zijn achtergebleven. Hetzelfde geldt voor Bestanden gesynchroniseerd met de cloud.

Snoei eerst in de tijdelijke bestanden.

Valt er niets meer op te ruimen?

Deze NAS biedt veel extra opslagruimte

Stap 3: Opslaginzicht

Windows 11 heeft ook een functie Opslaginzicht die automatisch opslagruimte vrijmaakt wanneer dat nodig is. Die vind je bij Instellingen / Systeem / Opslag. Zet eerst de schakelaar aan bij Gebruikersinhoud automatisch opschonen. Standaard is ingesteld dat de functie Opslaginzicht pas in actie komt wanneer er weinig vrije schijfruimte overblijft. In dat geval zal het systeem de bestanden verwijderen die al langer dan dertig dagen in de Prullenbak zitten. Je kunt dit ook instellen op elke dag, elke veertien dagen en elke zestig dagen. Je kunt ook hier aangeven dat bestanden in de map Downloads na een bepaalde periode worden gewist. Deze opties zijn vooral handig voor wie deze mappen meestal zelf vergeet leeg te maken. Wil je meteen deze ruimte vrijmaken, dan klik je op de optie Opslaginzicht nu uitvoeren. En weer kun je na afloop zien hoeveel ruimte er is vrijgemaakt.

Met Opslaginzicht zal Windows automatisch overtollige bestanden opschonen.

Watch on YouTube