ID.nl logo
5 apps om je ideale vakantie te plannen
© PXimport
Huis

5 apps om je ideale vakantie te plannen

De zomer is van start gegaan. Waarschijnlijk heb je al enige trips of een vakantie in je agenda staan. Met deze vijf apps maak je het plannen van je trip eenvoudiger en mis je niks tijdens je verblijf!

Alles over je reisbestemming

Voor meer informatie over je reisbestemming is Gogobot een handige app, die uitblinkt door zijn fraaie vormgeving. Van je huidige locatie of een ingegeven locatie kan je zien waar je goede restaurants, hotels en bezienswaardigheden kunt vinden. Door op Trending te drukken zien je bovendien een overzicht van alle locaties die je absoluut niet mag missen tijdens je trip. Foto's, locatietips en informatie vind je onder de About-knop. Kortom, Gogobot zorgt ervoor dat je goed voorbereid op pad gaat en helemaal niets over het hoofd ziet.

Android

iOS

©PXimport

Uitgebreide offline reisgids

Ook Triposo is een handige app om veel over je reisbestemming te weten te komen. Vergeleken met Gogobot oogt Triposo minder aantrekkelijk, maar Triposo heeft wel meer diversiteit in het aanbod van interessante plekken. Naast hotels, restaurants en trekpleisters zie je ook waar je moet wezen als je het nachtleven belangrijk vindt, waar je het beste kunt shoppen en wat niet te missen activiteiten en evenementen zijn. De reisinformatie wordt bovendien nog eens aangevuld met algemene informatie over het land, zoals de taal, valuta, (openbaar) vervoer, taaltips en nog veel meer.

Al deze bestemmingsinformatie wordt in één klap gedownload en op het toestel opgeslagen (bijvoorbeeld de informatie die we opzochten over Kreta kwam in een pakket van 60 MB). Voordeel is dat je het offline kunt gebruiken, nadeel is wel dat je de informatie beter via een wifi-netwerk downloadt.

Android

iOS

©PXimport

Overnachting regelen

Als je je reis nog aan het plannen bent, of als je op de bonnefooi een roadtrip of backpackavontuur bent begonnen, dan is het handig om de app van Booking.com op je toestel te installeren. Met deze app zie je hotels in je omgeving, of van een geselecteerde locatie. Je ziet eenvoudig welke hotels aan jouw criteria voldoen (exacte locatie, prijs, faciliteiten, beoordeling, etc.) en nadat je een keuze hebt kunnen maken heb je ook zo je verblijf geboekt. Laat je echter niet bang maken door meldingen dat er maar een beperkt aantal kamers beschikbaar is en dat mensen zeer recentelijk nog een van de laatste kamers geboekt hebben.

Android

iOS

©PXimport

Persoonlijke tourgids

Google probeert Google Now in te zetten als een soort persoonlijke assistent die je op het juiste moment van de juiste informatie voorziet. In Nederland is de informatie behoorlijk beperkt, veel meer dan reis- en weerinformatie is er niet. Ben je op reis, dan merk je echter op dat Google Now opeens veel meer interessante informatie toont. Niet te missen locaties zoals restaurants en attracties worden netjes op een rijtje getoond en wanneer je een trekpleister selecteert opent meteen Google Maps om te laten zien waar je precies heen moet en (ook niet geheel onbelangrijk) hoe je er komt.

Ook andere handige informatie wordt getoond, zoals de tijd in Nederland (als je met tijdsverschil te maken hebt), de wisselkoers en niet te missen fotolocaties. Google Now is standaard aanwezig op Android, je hoeft alleen maar de Google-app te openen. Op je iPhone of iPad moet je eerst de app installeren.

iOS

©PXimport

Accomodatie dubbelchecken

Om reisinformatie op te zoeken kun je natuurlijk ook gebruikmaken van TripAdvisor. De app geeft handige informatie over accommodaties, hotels, restaurants en attracties. Wat dat betreft is TripAdvisor niet anders dan de eerder besproken apps. Waar je TripAdvisor wel erg goed voor kunt gebruiken, zijn de gebruikersbeoordelingen. Heb je bijvoorbeeld een interessant hotel gezien op Booking.com, dubbelcheck het even op TripAdvisor om een goede indruk te krijgen van de plus- en minpunten van een hotel. Zo voorkom je teleurstellingen, omdat een boekingssite net dat ene minpunt onderbelicht heeft.

Android

iOS

Windows Phone

©PXimport

▼ Volgende artikel
YouTuber worden? Zo start je stap voor stap je eigen kanaal
© EJManzaneque - stock.adobe.com
Huis

YouTuber worden? Zo start je stap voor stap je eigen kanaal

YouTube-filmpjes kijken is eenvoudig en leuk, maar zelf video’s plaatsen, dat is een stuk uitdagender. Je hebt een YouTube-kanaal nodig. Wat is dat precies? Hoe maak je een kanaal aan, en bijna net zo belangrijk: hoe beheer en promoot je je video’s?

In dit artikel laten we zien hoe je een eigen YouTube-kanaal opzet en beheert:

  • Maak een YouTube-kanaal aan
  • Personaliseer je kanaal
  • Upload video's en optimaliseer ze om beter gevonden te worden
  • Promoot je kanaal via sociale media, samenwerkingen en reacties op andere video's
  • Analyseer je statistieken in YouTube Studio

Meer weten over Youtube Studio? Lees dan: YouTube Studio: maak van een gewoon filmpje een verfijnde video

Voor wie twijfelt aan de populariteit van YouTube, hebben we eerst enkele indrukwekkende cijfers. Dagelijks bezoeken meer dan 120 miljoen mensen het videoplatform. Er worden elke dag bijna vijf miljard video’s bekeken, inclusief de filmpjes die elders zijn ingebed. Dit resulteert in een miljard kijkuren. Met een aanbod van meer dan tien miljard video’s komen er elke minuut zo’n vijfhonderd uur aan nieuwe video’s bij. Deze zijn verspreid over bijna 115 miljoen actieve kanalen.

Ben je zelf een enthousiaste YouTube-kijker en overweeg je om ook bij te dragen? Lees dan zeker verder. We leggen je uit wat je hiervoor nodig hebt en hoe je de aandacht op je video’s vestigt en deze levendig houdt. En nee, we hebben het hier niet zozeer over een goed script, een degelijke camera of bewerkingssoftware (zie ook de paragraaf 'Videospecs'), maar wel over het starten, managen en promoten van YouTube-kanalen.

Wat zijn kanalen?

Laten we eerst bekijken wat kanalen precies zijn en waarom je er zelf een zou willen aanmaken. Je kunt een YouTube-kanaal zien als het digitale platform van een gebruiker, waarop eigen content wordt gedeeld en een publiek wordt opgebouwd. Zie zo’n kanaal als een persoonlijke of bedrijfsgerichte profielpagina waarop je video’s worden geplaatst, beheerd en gedeeld.

Elk kanaal heeft een unieke naam en url en geeft je de mogelijkheid video’s te groeperen, afspeellijsten te maken en met volgers of abonnees te communiceren. Ook kun je meldingen laten sturen bij updates of nieuwe video’s.

Een YouTube-kanaal heeft een unieke naam en url, met een eigen banner en profielfoto.

Abonneren

Voordat we een eerste YouTube-kanaal aanmaken, is het handig om te weten hoe je kanalen van andere gebruikers vindt en hoe je je daarop abonneert. Zo maak je direct kennis met enkele kanalen en weet je beter waarop je moet letten.

De snelste manier om kanalen te vinden, is door YouTube te gebruiken. Ga in de webbrowser naar www.youtube.com, of gebruik de mobiele app. Begin met een trefwoord in te voeren, bijvoorbeeld AI. In de Android-app tik je daarna op de drie puntjes en kies je Zoekfilters. Bij Type selecteer je Kanaal en bevestig je met Toepassen. In je webbrowser klik je na je zoekopdracht op Filters en kies je eveneens Kanaal bij Type. Zo krijg je een overzicht van relevante kanalen, met bij elk kanaal de knop Abonneren. Abonneer je via de browser, dan ben je direct ingeschreven. In de app geef je eerst aan of je kanaalnotificaties wilt activeren, dat doe je via Aanzetten.

Standaard ontvang je nu gepersonaliseerde meldingen. Het YouTube-algoritme stuurt meldingen op basis van je kijk- en abonnementsactiviteit, met een focus op de video’s die voor jou interessant kunnen zijn. Pas dit aan door op het belpictogram te klikken. Daar kun je kiezen voor Alles (meldingen voor elke nieuwe video en kanaalupdate), Geen, of Afmelden (als je je voor dit kanaal wilt afmelden).

Je geeft zelf aan in hoeverre je meldingen van kanaalupdates en -video’s wilt ontvangen.

Kanaal maken

Wil je zelf video’s op YouTube plaatsen, dan heb je dus een eigen kanaal nodig. Log in op YouTube met je Google-account en klik rechtsboven op je profielfoto of accounticoon. Als je voor dit account nog geen kanaal hebt, zie je onder je ID de optie Een kanaal maken staan. Klik hierop en vul een Naam in. Dit is de weergavenaam van je kanaal, zichtbaar bij je profiel, zoals je persoonlijke of bedrijfsnaam (relevant voor branding).

Je Gebruikersnaam is je unieke identificator op YouTube, standaard voorafgegaan door een @-teken. Dit maakt je kanaal eenvoudiger te vinden en te delen. Bij Foto selecteren kun je een profielfoto uploaden of aanpassen. Deze wordt gekoppeld aan je YouTube-account en is zichtbaar in je kanaal. Bevestig je instellingen met Kanaal maken.

Een YouTube-kanaal maken heb je zo voor elkaar.

Aanpassen

Je kanaal is aangemaakt, maar nog niet volledig afgewerkt. Dit merk je wanneer je opnieuw op je profielfoto of accounticoon klikt, daarna Je kanaal en vervolgens Kanaal aanpassen selecteert. Hier zie je ook de knop Video’s beheren om video’s toe te voegen, wat later aan bod komt.

Je komt nu in YouTube Studio terecht, waar in het linkervenster verschillende rubrieken staan en Aanpassen momenteel is geopend. In het rechtervenster, op het tabblad Profiel, zie je je Foto, kanaalnaam en unieke Gebruikersnaam. Beide namen kun je maximaal twee keer binnen twee weken wijzigen. Hier voeg je ook een Beschrijving toe. Een duidelijke beschrijving biedt nieuwe bezoekers inzicht in de inhoud en het doel van je kanaal. Met relevante trefwoorden verbeter je de vindbaarheid in de zoekresultaten. Via + Taal toevoegen bied je de beschrijving in andere talen aan.

Daarnaast kun je externe links delen op je profielpagina en de pagina Over, een e-mailadres opgeven en een videowatermerk toevoegen. Je kiest zelf of dit watermerk zichtbaar is aan het einde, op een instelbaar moment of tijdens de hele video.

Maak ook een aantrekkelijke Bannerafbeelding voor je kanaal (minimaal 2048 x 1152 pixels) en noteer de unieke url van je kanaal (https://www.youtube.com/channel/<code>). Als alles naar wens is, klik dan rechtsboven op Publiceren. Neem gerust al een eerste kijkje op de url van je kanaal. Gebruikers vinden hier de knop Abonneren.

Maak je kanaal aantrekkelijker met een foto en banner.

Video uploaden

Je kunt je kanaal verder optimaliseren, maar zonder video’s heeft dit weinig nut. Video’s uploaden doe je bijvoorbeeld via de knop Video’s beheren op je kanaalpagina. Hiermee kom je in de rubriek Content van de YouTube Studio. Kies het juiste tabblad, zoals Video’s of Shorts. Andere opties zijn Live, Playlists, Podcasts en Promoties. Klik op Video’s uploaden, versleep de videobestanden naar het venster of klik op Bestanden selecteren.

Je video’s verschijnen in een lijst, waarbij de Zichtbaarheid standaard op Concept staat. Klik op Concept bewerken om dit aan te passen. Op het tabblad Details kun je onder meer een titel, beschrijving en thumbnail toevoegen. Klik daarna op Volgende om eventueel ondertiteling en een eindscherm erbij te doen. YouTube controleert je video vervolgens op visuele of copyright-problemen.

Als alles in orde is, bepaal je of de video Privé (alleen voor specifieke gebruikers), Verborgen (alleen toegankelijk met een link) of Openbaar wordt. Kies Openbaar als je wilt dat de video voor iedereen zichtbaar is. Dat is waarschijnlijk ook je de bedoeling van je kanaal. Je kunt ook het publicatietijdstip instellen. Bevestig met Publiceren; de Zichtbaarheid staat nu op Openbaar en je video is direct beschikbaar op je kanaal.

Je kunt uiteraard altijd nog wijzigingen doorvoeren vanuit de rubriek (Kanaal)Content. Met het potloodicoontje naast een video voer je aanpassingen door die je bevestigt met Opslaan.

Je video: in enkele stappen van concept naar openbaar. 

Videospecs

In dit artikel richten we ons op het aanmaken, optimaliseren en promoten van je YouTube-kanaal. Zonder video’s heb je helaas weinig aan dat kanaal. Als het even kan bied je je video’s ook aan in een hoge kwaliteit.

Hoewel de specificaties flexibel zijn (YouTube converteert als dat nodig is), gebruik je het liefst de beeldverhouding van 16:9, of 9:16 voor shorts en mobiele video’s. Ook ga je voor een geschikte resolutie. Voor een mobiel is 720p HD voldoende. Voor een desktop kies je voor Full HD (1080p) tot 4K (2160p). Gebruik bij voorkeur de H.264-videocodec voor een betere compatibiliteit dan H.265. Doe dit in een mp4-container met een hoge bitrate. Dit is belangrijk, omdat YouTube je video comprimeert en een hogere kwaliteit doorgaans betere resultaten oplevert. Voor audio is AAC-LC geschikt, bij voorkeur 384 kilobit per seconde, stereo met 48 kHz. Voor HDR-opnamen kun je HLG of PQ gebruiken.

Krijg je de melding Ongeldige bestandsindeling van YouTube, maak je video dan opnieuw met andere specificaties. Of converteer je filmpje met een gratis tool, zoals ShutterEncoder, naar de optimale codecs en container. Voor een snelle controle van de technische details van je video kun je het gratis MediaInfo gebruiken. kies in het menu Beeld bijvoorbeeld voor Boomstructuur.

Desnoods converteer je je video naar een meer geschikt formaat (codecs en container).

Kanaalsecties

Je kanaal bevat nu al enige videocontent, maar dat betekent niet dat het werk er opzit. Je kunt nog heel wat optimalisaties en promotionele acties uitvoeren. Eenmaal aangemeld met je account kun je vanuit je kanaal opnieuw op Kanaal aanpassen klikken om verdere optimalisaties door te voeren. In de rubriek Aanpassen, bij het Tabblad Home, voeg je secties toe aan de homepage van je kanaal.

Schakel Tabblad Home in en klik op + Sectie toevoegen. Je krijgt nu meerdere opties, zoals Spotlight (voor terugkerende abonnees), Voor jou (bij voldoende content en op basis van kijkgedrag), Video’s, Populaire video’s, Nu live (voor je eventuele livestreams), Gemaakte playlists en Abonnementen (kanalen waarop je bent geabonneerd). Je kunt de secties eenvoudig naar de gewenste volgorde verslepen. Bevestig je aanpassingen met Publiceren.

Zodra je kanaal bezoekers trekt, kun je dit verder professionaliseren met handige secties.

Promotie

Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk bezoekers naar je kanaal te trekken. Zorg daarom voor duidelijke titels, beschrijvingen en tags met relevante trefwoorden voor je kanaal en video’s. Hiermee vergroot je de kans dat je filmpjes niet alleen hoog scoren in de zoekresultaten van YouTube, maar ook in die van Google's zoekmachine. YouTube gebruikt daarnaast algoritmes om video’s aan te bevelen op de homepage van gebruikers, gebaseerd op kijkgeschiedenis en interesses. Om vaker in deze aanbevelingen te verschijnen, is het belangrijk om consistent interessante content te uploaden.

Promoot je kanaal actief via sociale media, je website, blog en andere platformen, en deel links naar je kanaal of specifieke video’s. Vergroot je zichtbaarheid ook door waardevolle reacties te plaatsen op video’s van andere kanalen in jouw niche, zonder te spammen. Je kunt daarnaast populaire YouTubers of contentmakers benaderen. Zij zijn mogelijk bereid om je kanaal via een shout-out in een video, livestream of communitypost onder de aandacht te brengen.

Ook Google’s zoekmachine neem YouTube-video’s in de zoekresultaten op.

Analyse en community

YouTube biedt diverse tools om de populariteit van je kanaal en video’s te meten. Ga naar je YouTube Studio-pagina en open de rubriek Analytics. Op het tabblad Overzicht zie je direct hoeveel weergaven je kanaal de laatste 28 dagen heeft gehad, met de kijktijd en het aantal nieuwe abonnees. Bij Realtime kun je zelfs zien hoeveel abonnees je content op dit moment bekijken.

De tabbladen Content en Publiek bieden meer gedetailleerde analyses. Klik rechtsboven op Geavanceerde modus om de gegevens te filteren op criteria als Geografie, Leeftijd, Gender, Apparaattype en Meer. In de rubriek Community vind je een overzicht van Reacties en Vermeldingen van andere gebruikers. Je kunt hier direct reageren. Via het Actiemenu (de drie puntjes) kun je onder meer instellen dat je reacties van een specifieke gebruiker altijd goedkeurt.

Vanuit de rubriek Community kun je alle reacties en vermeldingen beheren.

Kanaalinstellingen

In de rubriek Instellingen, bij de sectie Community, vind je diverse handige opties. Op het tabblad Geautomatiseerde filters voeg je gebruikers toe als Standaardmoderator of Beheermoderator. Deze laatste kan bijvoorbeeld ook andere moderators beheren. Je bepaalt hier ook welke kanalen hun kijkers naar jouw livestreams mogen doorsturen, zoals alle kanalen of specifieke kanalen die je zelf selecteert. Daarnaast kun je Geblokkeerde woorden instellen om reacties met die woorden automatisch te laten tegenhouden. Op het tabblad Standaardinstellingen stel je in of reacties op je kanaal zijn toegestaan.

In de sectie Kanaal voeg je op het tabblad Basisinformatie trefwoorden toe voor je kanaal en geef je op het tabblad Geavanceerde instellingen aan of je kanaal geschikt is voor kinderen en of kijkers clips van je video’s mogen maken. Hier vind je trouwens ook een optie om je kanaal(content) te verwijderen mocht je dat willen.

Bij de sectie Standaardinstellingen uploads stel je vaste opties in, zoals Zichtbaarheid en Videotaal, zodat je dit niet telkens opnieuw hoeft te doen.

Tot slot kun je in de sectie Rechten via de knop Uitnodigen andere gebruikers toegang geven tot je kanaal. Zij kunnen dan uploaden, reageren en andere openbare acties uitvoeren. Sla alle wijzigingen telkens op met de knop Opslaan. We wensen je veel succes met je eigen YouTube-kanaal!

Je kunt ook moderators toevoegen die je helpen je kanaal te beheren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 stille inbouwvaatwassers met een hoge review-score
Huis

Waar voor je geld: 5 stille inbouwvaatwassers met een hoge review-score

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je in de markt voor een nieuwe inbouwvaatwasser? Wij hebben de vijf stilste modellen voor je onder elkaar gezet, die ook nog eens goed worden beoordeeld door consumenten die hem al in huis hebben staan.

ETNA VW740NC

De ETNA VW740NC is een volledig geïntegreerde inbouwvaatwasser met een moderne uitstraling en een stille werking (slechts 40–45 dB). Deze vaatwasser is bij uitstek geschikt voor grotere huishoudens dankzij zijn ruime binnenruimte en flexibele indeling, onder meer dankzij een verstelbare bovenkorf. Gebruikers waarderen het apparaat vooral vanwege de gebruiksvriendelijkheid, de stille werking en de degelijke bouwkwaliteit.

Dit model biedt meerdere wasprogramma's, waaronder een eco-stand, intensief programma, snelwas en uitgestelde starttijd. De bediening is intuïtief met tiptoetsen en het display geeft duidelijke feedback. De machine beschikt ook over een aquastop en kinderbeveiliging, wat het apparaat extra veilig maakt. Met zijn score van 8,7 op Kieskeurig.nl (op basis van 11 reviews) is dit een zeer goed beoordeeld model.

ETNA VW842N / 739866

Ook van ETNA is deze VW842N ; een volledig geïntegreerde inbouwvaatwasser met een sterke balans tussen prijs, prestaties en gebruiksgemak. Met een geluidsniveau van slechts 45 dB behoort hij tot de stillere modellen op de markt.

Het apparaat biedt ruimte aan een royale lading vaatwerk en is daarmee geschikt voor middelgrote tot grote huishoudens. Hij beschikt over meerdere programma's, waaronder eco, intensief, snel en automatisch. Deze functies zijn eenvoudig te selecteren via het bedieningspaneel dat bij het openen van de vaatwasser zichtbaar wordt.

De reviews op Kieskeurig.nl (51 beoordelingen met een cijfer van 8,5 gemiddeld) spreken vooral positief over de stille werking, het strakke design en de efficiëntie van de vaatwasser. Veel gebruikers geven aan dat de binnenruimte goed in te delen is, mede dankzij een in hoogte verstelbare bovenkorf.

Inventum IVW6008AXL

De Inventum IVW6008AXL is een inbouwvaatwasser met een geluidsniveau van maximaal 47 dB. Deze vaatwasser is 60 cm breed en biedt daarmee voldoende ruimte voor grote vaat van 13 couvert, geschikt voor huishoudens van 3–5 personen. De indeling is praktisch, met inklapbare rekken en ruimte voor een bestekmand.

Met zijn energieklasse A+++ is hij lekker zuinig en dat maakt het voor veel gebruikers een aantrekkelijk model. Deze vaatwasser krijgt een mooie 8,8 van gebruikers. Hij beschikt over 5 programma's, waaronder eco, intensief, normaal en een snelprogramma.

Samsung DW60CG530B00ET

Deze Samsung-vaatwasser – met een wel erg lange modelnaam – is eenvoudig in gebruik en efficiënt. Hij bespaart energie, tijd en moeite bij het afwassen van verschillende soorten keukengerei. De onderdelen zijn makkelijk te verwijderen en in te stellen, en de deur opent automatisch voor extra gemak. Met een D-energielabel is deze vaatwasser energiezuinig en levert hij toch schone vaat.

De Auto Open-functie opent de deur na het spoelen automatisch een stukje, ongeveer 10 centimeter, zodat stoom kan ontsnappen en de vaat sneller droogt; dat geldt dan vooral voor plastic en kleine items. Met een gemiddeld cijfer van 8 wordt hij goed beoordeeld door eigenaren van deze vaatwasser.

Siemens SN611X15TN

De Siemens SN61IX15TN is een geïntegreerde vaatwasser met een zwart paneel, geschikt voor middelgrote huishoudens met een capaciteit van 12 couverts. Hij is goed beoordeeld met een gemiddeld reviewcijfer van 9 en biedt een halve beladingsoptie voor dagen met minder afwas. Ook heeft hij extra functies zoals een beladingssensor, afwasmiddelherkenning en drievoudige waterbeveiliging voor veilige en effectieve werking. Met een geluidsniveau van 46 decibel en een waterverbruik van 9,5 liter per cyclus is deze vaatwasser een duurzame keuze.

Daarnaast zijn er vier instelbare temperatuurinstellingen en diverse programma-opties, evenals wifi-bediening voor extra gemak. Let wel op: deze vaatwasser is niet geschikt voor onderbouw en past alleen in een nis van 81,5 tot 87,5 cm hoog, 60 cm breed en 55 cm diep.