ID.nl logo
14 handige tips voor je e-mail
© PXimport
Huis

14 handige tips voor je e-mail

Voor snelle en informele communicatie gebruik je misschien liever een chat-app dan een e-mailprogramma, maar voor veel gebruikers blijft e-mail toch onmisbaar. In dit artikel geven we handige tips voor je e-mail, zoals encryptie, tracering, auto-archivering, automatische antwoorden, grafische handtekeningen en sjablonen.

Tip 01: E-mailversleuteling

Er zijn verschillende technieken en tools waarmee je de inhoud van e-mailberichten kunt versleutelen zodat derden, die de berichten op een of andere manier weten te onderscheppen, geen toegang krijgen tot de inhoud. Zo kun je een ‘digitaal certificaat’ inzetten, bijvoorbeeld met het gratis Comodo Free Secure Email Certificate. Deze procedure is echter vrij complex en kun je vooralsnog niet gebruiken met webmaildiensten als Gmail, tenzij je je Gmail-berichten vanuit een mailclient als Outlook verstuurt. Er is echter nog een alternatief in de vorm van een gespecialiseerde webmaildienst als ProtonMail.

©PXimport

Tip 02: ProtonMail-account

ProtonMail, dat opereert vanuit Zwitserland, is een van de betere en ook gratis te gebruiken diensten voor het versleutelen van e-mails. Net als Gmail en Outlook.com is ook ProtonMail een webmaildienst, maar dan specifiek bedoeld om berichten veilig te encrypteren. Houd er wel rekening mee dat je een nieuw e-mailadres krijgt (@protonmail.com) en niet je reeds bestaande adres(sen) kunt gebruiken. Je moet ProtonMail dus vooral zien als een tool die je naast je gebruikelijke e-mailprogramma’s inzet voor berichten die je bewust wilt versleutelen. Surf naar www.protonmail.com, klik op Sign Up en vervolgens op Select Free Plan. Kies je e-mailadres @protonmail.com, je wachtwoord (2x) en eventueel een ‘noodadres’ voor het geval je ooit je wachtwoord vergeet. Bevestig met Create Account. Kies de gewenste verificatiemethode, zoals Captcha, SMS of Email. Klik vervolgens op Complete Setup en bedenk een weergavenaam voor je adres. Merk op dat je hier ook mobiele apps van ProtonMail kunt downloaden, zowel voor Android als iOS. Rond af met Finish.

©PXimport

Tip 03: ProtonMail gebruik

Na je aanmelding beland je meteen in het hoofdvenster van ProtonMail, van waaruit je via de knop Compose al meteen een versleutelde mail kunt versturen. Wanneer je in het To-veld uitsluitend @protonmail.com- adressen invult, wordt het bericht automatisch versleuteld zodra je op Send drukt. Wanneer de ontvangers je bericht openen, wordt het op hun computer automatisch ook weer ontsleuteld. Op de servers van ProtonMail komt alleen het versleutelde bericht terecht. Zit er ook een niet-@protonmail.com-adres tussen de geadresseerden, druk dan onderaan de mail eerst op het hangslotpictogram Encryption. Je zult dan een wachtwoord specifiek voor dit bericht moeten invullen (2x) voor je het verstuurt. De externe ontvanger ontvangt dan een link en zal pas na het invullen van je wachtwoord het bericht kunnen lezen en er eventueel ook een – eveneens versleuteld – antwoord op formuleren. Dit bericht blijft standaard 28 dagen beschikbaar, tenzij je via het knopje Expiration time een andere geldigheidsduur hebt ingevuld (van 1 uur tot 35 dagen).

©PXimport

ProtonMail is handig voor mails die je per se versleuteld wilt versturen

-

Tip 04: E-mail traceren

Soms wil je graag weten of een ontvanger je bericht al geopend heeft. In Outlook bestaat hiervoor de optie ontvangstbevestiging (via Bestand / Opties / E-mail / rubriek Controleren) maar die werkt eigenlijk alleen betrouwbaar in een gesloten werkomgeving, bijvoorbeeld tussen collega’s.

Er zijn echter alternatieven. Besef echter wel dat veel ontvangers zo’n traceringsfunctie niet op prijs stellen. Gebruik die dus alleen als je dat echt nodig acht.

Een eenvoudige traceertool is bijvoorbeeld GetNotify. Surf naar www.getnotify.com, vul je e-mailadres in, klik op Sign me up en vul de gevraagde gegevens in, waaronder je naam, wachtwoord en tijdzone. Bevestig je keuze, klik de activeringslink uit het ontvangen bericht aan. Zodra je nu vanaf dat e-mailadres een mail verstuurt waarbij je .getnotify.com achter het adres van de geadresseerde plaatst (bijvoorbeeld ontvanger@domein.nl.getnotify.com) kun je het bericht ‘traceren’. Je ontvangt dan een bericht zodra de ontvanger je mail heeft geopend. Voorwaarde is wel dat die afbeeldingen binnen je mail toelaat, daar GetNotify met een onzichtbaar traceringsplaatje werkt. De ontvanger merkt overigens niets van je toevoeging .getnotify.com.

©PXimport

Tip 05: Gmail traceren

Wil je vaker e-mails kunnen traceren en gebruik je bovendien Gmail, dan is Bananatag een betere oplossing: die installeert zich als een browserextensie en voegt knoppen toe om mails te traceren maar ook om mail op een later moment te verzenden. Surf (met Chrome) naar www.bananatag.com en klik op Sign Up voor een Free account (met je Gmail-adres). Hier kun je terecht voor een gedetailleerde vergelijking tussen de gratis en de betaalde formules. Hier vind je, naast de nodige instructies, ook downloadlinks voor plug-ins voor zowel Gmail als Outlook. Klik hier op Download Extension for Gmail en installeer de plug-in. Ga naar Gmail en klik het Bananatag-knopje rechtsboven het Gmail-venster aan. Kies hier Enable Bananatag en bevestig de koppeling tussen Bananatag en Gmail met Authenticate Your Account (zorg wel dat er geen pop-ups van Gmail worden geblokkeerd) en met Toestaan. Wanneer je vervolgens Opstellen aanklikt om een nieuwe mail aan te maken, zie je onderaan de optie Track staan. Plaats hier een vinkje om de mail te kunnen traceren. Je treft hier tevens de knop Send Later aan om een bericht op een later tijdstip te kunnen verzenden. Let wel, ook Bananatag werkt met een onzichtbaar plaatje dat de mailclient van de ontvanger moet toestaan.

©PXimport

Met Bananatag kun je e-mails traceren én op een later tijdstip versturen

-

Tip 06: Gmail back-uppen

Voor veel Gmail-gebruikers zou het een regelrechte ramp zijn als ze om een of andere reden niet meer tot bij hun e-mails kunnen, bijvoorbeeld omdat hun account wordt gehackt of omdat een reeks berichten per abuis verwijderd is. Je kunt zo’n calamiteit vermijden door regelmatig een offline back-up van je berichten te maken. Met Upsafe Free Gmail Backup is dat zo gebeurt. Je downloadt deze gratis tool hier. Na de installatie moet je de tool wel nog even toegang verlenen tot je Gmail-account via de knop Toestaan. Vervolgens start je een complete back-up van al je berichten met de knop Start backup. Dat proces kan flink wat tijd vergen, afhankelijk van de hoeveelheid berichten. Weet echter wel dat de daaropvolgende back-ups incrementeel zijn en dat dus alleen nieuwe berichten worden geback-upt. Na een gratis registratie bij de dienst is het ook mogelijk je back-ups in te plannen vanuit een module die erg lijkt op Windows Taakplanner.

Geback-upte berichten en eventuele bijlagen laten zich via de knop View mail backup bekijken. Vanuit het contextmenu kun je geselecteerde berichten trouwens ook naar Gmail terugzetten, mocht je dat willen.

©PXimport

Tip 07: Gmail archiveren

Er zit trouwens ook een handige archiveringsfunctie in Upsafe Free Gmail Backup. Hiertoe klik je Archiving options aan. Er verschijnt een nieuw venster waar je op het tabblad Archiving een vinkje plaatst bij Archive emails. Dat houdt in dat alle gearchiveerde berichten uit je Gmail-account worden verwijderd en alleen nog lokaal worden bewaard door de tool. Welke berichten je precies wilt archiveren geef je aan door de gewenste criteria in dit venster te activeren. Dat kunnen berichten van een bepaalde periode zijn, maar ook met een bepaalde afzender of geadresseerde, of met een specifieke onderwerpsregel, met een bepaalde grootte en/of uit specifieke mailmappen.

Gmail zelf bevat overigens ook een soort archiveringsfunctie. Wanneer je een bericht archiveert wordt het uit je inbox verplaatst naar het label Alle berichten. Het keert terug naar je inbox zodra iemand erop reageert, maar uiteraard ook wanneer je zelf zo’n bericht selecteert en Naar inbox verplaatsen aanklikt. Om berichten te archiveren, plaats je een vinkje in het bijhorende selectievakje en druk je bovenaan op de knop Archiveren.

©PXimport

Tip 08: Centraal archief

Upsafe Free Gmail Backup bevat weliswaar een archieffunctie voor Gmail, maar wat als je (ook) andere e-mailtools gebruikt, zoals Outlook.com, Outlook, Exchange, Thunderbird, Windows Mail, enzovoort? Wil je mails uit diverse bronnen archiveren en in één groot doorzoekbaar archief onderbrengen, dan moet je absoluut het gratis MailStore Home uitproberen. De installatie kan trouwens ook in de vorm van een portable app gebeuren. We tonen even hoe je van een outlook.com-account een archief aanmaakt. Klik alvast op E-mails archiveren in het linkervenster. Vul in het daartoe bestemde veld alvast je e-mailadres in (bijvoorbeeld uwnaam@outlook.com) en druk op Starten. Vul het bijhorende wachtwoord in en druk op OK. Als alles goed is, detecteert MailStore nu zelf de bijhorende serverinstellingen en maakt een profiel voor je aan. Met een dubbelklik op deze profielnaam start je de archivering. Via de knop Eigenschappen (rechts) kun je echter extra criteria voor de archivering instellen, bijvoorbeeld alleen berichten ouder dan een bepaalde datum. Een volgende archiveringsronde zal trouwens (veel) sneller werken omdat MailStore incrementele back-ups maakt en dus alleen nieuwe berichten meeneemt.

De gearchiveerde berichten vind je in het linkervenster terug, in de rubriek Persoonlijk archief. Van hieruit kun je je berichten op allerlei criteria doorzoeken en trouwens ook naar allerlei andere e-maildiensten en -clients exporteren.

©PXimport

Met MailStore Home archiveer je makkelijk mails van diverse programma’s

-

Tip 09: Auto-antwoord

Het is wel zo handig als je (vertrouwde) personen automatisch een antwoord kunt laten sturen wanneer je van hen een bericht ontvangt op een moment dat je bijvoorbeeld enkele dagen niet bereikbaar bent. We tonen je kort hoe je dat aanpakt in zowel Gmail als Outlook.com.

In Gmail activeer je deze functie via het tandwielpictogram, waarna je Instellingen aanklikt. Helemaal onderaan het tabblad Algemeen tref je de rubriek Automatisch antwoord aan. Vink hier Automatisch antwoord is ingeschakeld aan en vul de gewenste datum in bij Begint en eventueel ook bij Laatste dag. Bedenk een geschikt (Onderwerp en) Bericht. We raden je aan een vinkje te plaatsen bij Alleen een antwoord sturen naar de mensen in mijn Contacten. Immers, je wilt wellicht niet dat een wildvreemde te lezen krijgt dat je nog een week met vakantie bent (en er dus niemand thuis is). Bevestig met Wijzigingen opslaan.

In Outlook.com klik je eveneens het tandwielpictogram aan en kies je Automatische antwoorden. Vink Automatische antwoorden verzenden aan, plaats een vinkje bij Antwoorden alleen tijdens deze periode verzenden en vul de gewenste Begintijd en Eindtijd in. Eventueel plaats je ook een vinkje bij (onder meer) Deze periode blokkeren in mijn agenda en Mijn vergaderingen gedurende deze periode weigeren en annuleren. Om niet heel de wereld te laten weten dat je er niet bent, kies je bij voorkeur voor Alleen antwoorden verzenden naar personen in mijn lijst met contactpersonen. Uiteraard tik je nog een geschikte boodschap voor je automatische antwoord in.

©PXimport

Tip 10: Handtekening (1)

Misschien wil je bij (bepaalde) berichten die je verstuurt ook een ‘handtekening’ kunnen plaatsen. Gewoonlijk bestaat die uit een naam, functie, adresgegevens, eventueel een leuze en bijvoorbeeld een logo. We tonen eerst hoe je een handtekening creëert in Gmail. Klik alweer het tandwielpictogram aan en kies Instellingen. Op het tabblad Algemeen tref je de rubriek Handtekening aan. Heb je – op het tabblad Accounts en import – aangegeven dat je de functie Mail verzenden als wilt gebruiken om berichten vanaf verschillende adressen in je account te versturen, dan moet je in het uitklapmenu net boven het tekstvak voor het aanmaken van je handtekening eerst nog het gewenste adres selecteren. Je kunt dus voor elk geselecteerd adres een andere handtekening gebruiken. Het ontwerpen van de handtekening doe je in het tekstvak, waarbij je je van een reeks bekende pictogrammen kunt bedienen. Naast tekst kun je onder meer nog afbeeldingen en links toevoegen. Standaard wordt je handtekening onderaan de uitgaande mail geplaatst, voorafgegaan door -- op een afzonderlijke regel.

Heb je al een al dan niet zelf ontworpen html-handtekening klaarstaan, dan hoef je die maar te selecteren (in je e-mailprogramma of browser) en in het tekstvak van de handtekening te plakken. Leg je aanpassingen vast met de knop Wijzigingen opslaan.

©PXimport

Tip 11: Handtekening (2)

Het creëren van een e-mailhandtekening in Outlook.com doe je op ongeveer dezelfde manier als bij Gmail (zie tip 10). Jammer genoeg kun je hier slechts één handtekening creëren, ook al heb je meerdere e-mailaccounts verbonden. Klik het tandwielpictogram aan en kies Opties. Open de rubriek Indeling in het linkervenster en kies E-mailhandtekening. Je treft hier nu een tekstvak van een uitgeklede editor aan waarmee je je handtekening kunt ontwerpen, inclusief afbeeldingen en hyperlinks – deze laatste vind je door het pijlknopje aan de rechterzijde aan te klikken. Of je kopieert een al bestaande html-handtekening naar het klembord en plakt het in het tekstvak. Via vinkjes geef je te kennen of je die handtekening automatisch aan nieuw opgestelde of beantwoorde berichten wilt toevoegen. Leg je wijzigingen vast met de knop Opslaan.

©PXimport

Tip 12: Gmail-sjablonen

Moet je wel vaker hetzelfde bericht versturen, als antwoord op een binnenkomende mail, dan kun je veel tijd besparen door sjablonen te gebruiken. In Gmail heet deze functie ‘standaardantwoorden’. Controleer eerst of deze functie wel is geactiveerd. Ga naar Instellingen, open het tabblad Labs, vink bij Standaardantwoorden de optie Inschakelen aan en bevestig met Wijzigingen opslaan.

Stel nu een nieuw bericht samen dat je als sjabloon wilt laten fungeren. De velden Aan en Onderwerp mag je gerust leeg laten. Voorzie een handtekening als je die ook in het sjabloon wenst. Vervolgens klik je het pijlknopje rechtsonder aan en kies je Standaardantwoorden / Nieuw standaardantwoord, waarna je een geschikte sjabloonnaam invult. Bevestig met OK.

Om een bericht met een van je sjablonen te verzenden, klik je op Opstellen, druk je het pijlknopje in, kies je Standaardantwoorden en geef je het gewenste sjabloon aan.

Overigens kun je met de plug-in van Bananatag (zie tip 05) ook sjablonen creëren. Hiertoe druk je de knop Templates in, creëer je een New Folder en vervolgens een Template. Er verschijnt dan een dialoogvenster met een teksteditor, waarin je het sjabloon kunt ontwerpen.

©PXimport

Tip 13: Auto-sjablonen

In tip 12 beschreven we hoe je zelf een geschikt sjabloon kiest als je een e-mail wilt beantwoorden. Nog handiger wordt het wanneer je Gmail automatisch een passend antwoord laat versturen. Dat kan door een geschikt e-mailfilter in te stellen. Klik het kleine pijltje rechts van de adresbalk aan en vul de gewenste criteria aan (bijvoorbeeld met bepaalde woorden in het Onderwerp). Klik onderaan rechts op Filter maken met deze zoekopdracht en plaats een vinkje bij Standaardantwoord verzenden, waarna je een geschikt antwoord selecteert. Eventueel plaats je ook een vinkje bij Inbox overslaan (Archiveren) als je de conversatie niet in je Gmail Inbox wilt zien opduiken. Uiteraard kun je nog andere acties instellen als je dat wenst. Klik op Filter maken.

Wil je dit filter naderhand nog aanpassen, dan open je Instellingen / Filters en geblokkeerde adressen en klik je bewerken aan naast het beoogde filter.

Tip 14: Outlook-sjablonen

Ook in Outlook.com kun je met sjablonen werken, maar deze optie – een invoegtoepassing, eigenlijk – zit wel wat verstopt. Meld je aan bij outlook.com en klik op Nieuw om een nieuw bericht samen te stellen. Onderaan het tekstvenster tref je onder meer de knop Mijn sjablonen aan. Klik hierop en kies Doorgaan in het rechtervenster. Standaard verschijnen drie sjablonen alias standaardantwoorden, waaronder ‘Ik ben laat’ en ‘Ik antwoord later’. Klik op +Sjabloon om een nieuw sjabloon te maken: vul titel en tekst in en klik op Opslaan. Het sjabloon aanklikken volstaat om het naar het tekstvenster van je mail te kopiëren. Via het prullenbakpictogram verwijder je een sjabloon en met het pen-pictogram kun je het bewerken. Eenvoudig maar functioneel.

▼ Volgende artikel
Bladwijzers onder controle: de beste bookmarkmanagers op een rij
© sergio delle vedove
Huis

Bladwijzers onder controle: de beste bookmarkmanagers op een rij

Ben je het zat dat je je bladwijzers verliest zodra je overstapt naar een andere browser? Of dreigt je steeds maar toenemende verzameling bladwijzers een zootje te worden? Er is een oplossing: een browseronafhankelijke bladwijzerbeheerder. Deze houdt al je favorieten strak in het gelid, ongeacht de browser die je gebruikt.

In dit artikel laten we zien hoe je bladwijzers overzichtelijk en platformonafhankelijk kunt beheren:

  • Gebruik browseronafhankelijke tools zoals Raindrop, Bookmark Ninja en SaveDay
  • Houd je bladwijzers georganiseerd met tags, categorieën, pictogrammen en thema's
  • Bescherm je gegevens met encryptie en tweefactorauthenticatie
  • Gebruik AI-functionaliteit om websites samen te vatten of direct vragen te stellen

Of probeer Linkwarden: Browseronafhankelijk je favorieten beheren

Iedereen is ooit begonnen met het opslaan van interessante internetadressen in zijn favoriete browser. Voor veel mensen was dat Internet Explorer. Maar daarna kwamen Firefox en Chrome en misschien daarna ook wel Brave. Waarschijnlijk heb je toen een oplossing gevonden om al je bladwijzers van de ene browser over te dragen naar de andere. Alleen onderling synchroniseren die verschillende browsers deze bladwijzers niet. Om nog maar te zwijgen over de uitwisseling van favorieten tussen je computer en je mobiele toestel. Om alles vlot te synchroniseren heb je een hulpprogramma nodig. Zo’n bladwijzermanager kan ook nog eens heel wat meer dan alleen internetadressen organiseren.

Bladwijzers zijn enorm handig

Ook om bij te houden waar je in je boek bent

Brug tussen browsers

Wat heeft zo’n bladwijzermanager wat de bladwijzerfunctie van jouw browser niet heeft? Een browseronafhankelijke bladwijzerbeheerder is een tool waarmee je de bladwijzers in verschillende webbrowsers opslaat en ordent. Deze oplossing werkt als brug tussen alle browsers die je gebruikt. Belangrijk is dus dat zo’n bladwijzerbeheerder compatibel is met zo veel mogelijk populaire browsers. Op die manier heb je toegang tot je collectie bladwijzers op meerdere apparaten, zoals je laptop, desktop, smartphone en tablet.

Een bladwijzerbeheerder moet met zo veel mogelijke webbrowsers compatibel zijn.

Veiligheid

De bladwijzermanager moet ook voldoende functies hebben om een brede verzameling overzichtelijk te maken met behulp van tags, categorieën of collecties. Het is tenslotte de bedoeling dat je eenvoudig een bladwijzer terugvindt, zelfs als je die maanden of jaren geleden hebt opgeslagen.

In een tijd waarin privacy steeds belangrijker wordt, moet zo’n tool ook je collectie favoriete internetadressen met encryptie beveiligen. Stiekemerds met een ongezonde nieuwsgierigheid naar de internetbronnen die je regelmatig bezoekt, mogen geen toegang krijgen tot deze gegevens.

Ook online moeten je bladwijzers veilig worden opgeslagen.

Beheermogelijkheden

Op ons verlanglijstje staan nog enkele andere eisen. Uiteraard willen we ook een geavanceerde zoekfunctie om de speld in de hooiberg te vinden. Daarnaast willen we onze bladwijzers makkelijk kunnen delen met anderen. Dat is handig als je elkaar wilt inspireren bij bijvoorbeeld groepsprojecten.

Sommige browseronafhankelijke bladwijzerbeheerders kun je zelfs benaderen als je niet met het internet bent verbonden. Tot slot zijn er bladwijzermanagers waarvan je het uiterlijk en het gedrag naar eigen wens kunt aanpassen. Ze werken met een aanbod aan thema’s, lay-outs en weergave-opties.

Je kunt het uiterlijk en het gedrag van zo’n bladwijzermanager aanpassen.

Zelfs offline bereikbaar

We steken van wal met een topper: Raindrop. Je mag een onbeperkt aantal links gratis opslaan. Het maakt niet uit of je met Windows, Android, iOS of macOS of met Linux werkt. Deze tool gebruikt een eigen AI-gestuurde analyse die automatisch dode links detecteert en zorgt dat je bladwijzers overzichtelijk blijven.

Je categoriseert de links met pictogrammen, zodat je ze snel kunt terugvinden. Je kunt ook tags toevoegen en met collecties werken. Raindrop maakt permanente bibliotheken aan die zelfs offline bereikbaar zijn. De communicatie verloopt via een veilige ssl-verbinding en je kunt de toegang extra beveiligen met tweefactorauthenticatie.

De weergave wijzig je in de web- of desktopmodus. De thema’s zijn alleen aanpasbaar in de mobiele versie. In deze tool is het ook mogelijk om gratis bestanden te uploaden, tot 100 MB per maand. De meeste basisfuncties zijn trouwens gratis. Maar voor 3,61 euro per maand of 33,64 euro per jaar beschik je over een functie om volledige teksten te doorzoeken in alle webpagina’s en pdf’s die je hebt vastgelegd. De betaalde versie zorgt ook voor een permanente kopie van alles, zelfs als de webpagina niet langer op het web beschikbaar is.

Kies de weergave als lijst, kaarten, koppen of moodboard.

Ook tekstselecties

Raindrop heeft extensies voor de gangbare browsers, zodat je met één muisklik vanuit de browser de tool aanspreekt. Als je de extensie installeert, kun je kiezen wat er gebeurt als je op het pictogram klikt. Wil je een miniversie van Raindrop openen? Of kies je voor de optie Clipper waarmee je direct de pagina vastlegt?

Erg interessant is de functie Highlights. Hiermee sla je een geselecteerd tekstfragment van een webpagina op, in plaats van de volledige pagina. Dit maakt Raindrop interessant voor onderzoeksprojecten. Raindrop heeft een functie waarmee je alle geopende tabbladen van je browser bewaart in een map met de datum van vandaag.

Je kunt Raindrop samen met andere mensen gebruiken als gezamenlijk bladwijzersysteem. Ook is het mogelijk om collecties te delen. Dat betekent dat de andere gebruiker items mag toevoegen, aanpassen en verwijderen. Tot slot kan Raindrop automatisch een back-up van de collecties maken op Dropbox en op Google Drive.

De optie Clipper is de snelste manier om bladwijzers toe te voegen in Raindrop.

Volledig online

Een stevige concurrent is Bookmark Ninja. Er is geen gratis versie, de toepassing kost ongeveer 2 euro per maand. Je mag Bookmark Ninja wel dertig dagen kosteloos proberen. Je hoeft hiervoor niets te installeren. Nadat je bent ingelogd, sleep je gewoon je twee knoppen (bookmarklets) naar de bladwijzerbalk. De ene knop is om bladwijzers toe te voegen aan Bookmark Ninja, de andere om het dashboard te openen.

Bij Bookmark Ninja worden je internetfavorieten in de cloud bewaard. Deze tool kun je dus niet offline gebruiken. De manager werkt zonder synchronisatie en de bladwijzers worden niet lokaal opgeslagen. Je hoeft alleen maar Bookmark Ninja in je webbrowser op te starten om toegang te krijgen tot je bladwijzers. Er is geen mobiele app-installatie nodig. Je opent gewoon Bookmark Ninja in je mobiele browser. Net zoals bij de vorige tool is het makkelijk om alle reeds vastgelegde bladwijzers uit browsers te importeren.

Zo’n bookmarklet sleep je direct naar de knoppenbalk.

Weergaven en catalogus

Bookmark Ninja bekijk je in twee verschillende weergaven. Met de modus Dashboard krijg je een strak georganiseerde weergave met tabbladen en categorievakken. Je kunt de lay-out aanpassen naar drie, vier of vijf kolommen. Het is mogelijk om bladwijzers van het ene vak naar het andere slepen. Je beschikt verder over verschillende sorteer- en zoekhulpmiddelen.

Nieuw is de dynamische tabbladenbalk. Die wordt actief als de tabbladen niet meer naast elkaar passen. De dynamische tabbladenbalk zorgt ervoor dat je maar één rij tabbladen ziet en dat het overschot aan tabbladen uit beeld worden gehouden. Wil je die toch zien? Dan klik je op Meer tabbladen. Je kunt de tabbladen die je altijd zichtbaar wilt hebben, ook vastpinnen. Dan is er ook nog de weergave My Bookmarks, dat is de naam voor de gedetailleerde lijstweergave.

Bookmark Ninja beschikt verder over een Catalogus, dat is een archief waar je oude of minder vaak gebruikte bladwijzers onderbrengt. Dat is vooral handig als je heel veel bladwijzers hebt en je wilt de meestgebruikte zichtbaar houden. Ook deze tool heeft een functie om dubbele internetadressen te vinden en te verwijderen. Je kunt niet alleen het uiterlijk van de tabbladen aanpassen, het is zelfs mogelijk om bepaalde tabbladen te delen met vrienden of collega’s.

Bookmark Ninja organiseert je bladwijzers in tabbladen en tabellen.

Volop AI bij het beheer

SaveDay integreert volop AI in het bladwijzerbeheer. Vooral wie houdt van YouTube-video’s en blogs zal deze tool waarderen. Om SaveDay te gebruiken heb je een Google- of Apple-account nodig, want er is geen traditioneel inlogsysteem met een gebruikersnaam en wachtwoord. De toepassing werkt het beste met Chrome of met Chromium-gebaseerde browsers.

Je kunt op verschillende manieren inhoud van het web vasthouden. Klik met de rechtermuisknop op een afbeelding en sla die rechtstreeks op in SaveDay. Hetzelfde geldt voor tekst die je hebt geselecteerd op een webpagina. Je kunt ook volledige webpagina’s, links of elementen zoals tweets bewaren. Wanneer je tekst opslaat, wordt niet alleen de tekst bewaard, je markeert de tekst ook op de oorspronkelijke pagina. Dat is dus handig als je referenties verzamelt voor een studieproject.

Een van de meest opvallende eigenschappen is dat je van een artikel dat je opslaat een samenvatting kunt vragen. SaveDay genereert een overzicht van de kernpunten. Dit helpt als je lange artikelen snel wilt verwerken. Een tweede krachtige AI-functie is dat je rechtstreeks vragen kunt stellen over de inhoud van opgeslagen artikelen. SaveDay zal je vragen beantwoorden. We merken op dat dit het beste werkt in het Engels. Ook zien we dat er af en toe sprake is van losse eindjes. Soms gaf de app niet de samenvatting van de bedoelde pagina, maar van een andere pagina die verbonden was met de bron die we bezochten.

SaveDay geeft antwoord (in het Engels) als je een vraag stelt over een opgeslagen internetpagina.

Plaknotities

SaveDay beschikt ook over de functie Sticky Notes. Daarmee voeg je eigen plaknotities toe aan delen van een webpagina. Werk je regelmatig met YouTube-filmpjes, dan kun je in deze app notities met tijdstempels vastleggen, terwijl je de video’s bekijkt. Op die manier is het mogelijk om achteraf snel naar bepaalde sequenties te schakelen.

De webapp fungeert dus als centrale hub voor alle opgeslagen inhoud. Die inhoud kun je organiseren in collecties voor verschillende onderwerpen. De basisversie is gratis, maar daarmee mag je slechts honderd items per maand vastleggen. Ook kun je maar vijf artikelen laten samenvatten. Wil je meer dan is er de Standard-versie voor ongeveer 4 euro per maand, of de Essential-variant voor bijna 9 euro per maand.

Ook SaveDay waarschuwt wanneer webbronnen niet langer bereikbaar zijn.

Samenwerken met Dropmark

Dropmark is vooral bedoeld voor de visuele organisatie van internetbronnen voor teams. Het is typische samenwerkingssoftware. Met deze tool kun je alles opslaan op een centrale doorzoekbare locatie, van afbeeldingen tot video’s, tekstfragmenten en volledige webpagina’s. Het programma werkt met zogenaamde stacks, of stapels. Je kunt ook foto- en pdf-bestanden van de harde schijf slepen en neerzetten en delen met anderen.

Je organiseert het materiaal in collecties die je eenvoudig deelt. Daarnaast heeft Dropmark een prima zoekmachine. Leuk extraatje: je kun je collectie afspelen als slideshow. Je mag Dropmark gratis gebruiken. Voor meer mogelijkheden zijn er ook een Solo-abonnement voor bijna 4 euro per maand, en een Team-versie voor ongeveer 5 euro per maand.

Organiseer je bladwijzers voor het team waarmee je samenwerkt.

Booky voor slechts 1 euro

Ook Booky is een bijzondere bladwijzermanager die geruisloos zijn werk doet. Je kunt lid worden zonder advertenties, zonder spam en zonder verborgen kosten. Je mag betalen wat je wilt, zelfs 1 euro, om zogenaamd Booky-supporter te worden. Daarmee beschik je over alle mogelijkheden.

Booky is een bijzonder complete bookmarkmanager voor wie geen budget heeft om maandelijkse abonnementskosten te betalen. Ook hier plaats je de bladwijzers het eenvoudigst via de extensieknop. Opnieuw worden je bladwijzers online opgeslagen. En je beschikt over thema’s en kleurcombinaties om deze manager een meer persoonlijke toets te geven.

Booky maakt het je makkelijk om je bladwijzers te organiseren, zowel op de desktop als op een mobiel toestel. Bovendien werk je met openbare collecties en privécollecties die je deelt met anderen.

Ook de weergave van Booky kun je verregaand aanpassen.

Diigo met aantekeningen

Een erg krachtige maar eenvoudige bladwijzermanager is Diigo. Bladwijzers leg je vast met een extensie als je met Chrome werkt of met een bookmarklet (de Diigolet) voor de andere browsers. Elke keer wanneer je een bladwijzer toevoegt, is het mogelijk om een schermafbeelding, pdf of een notitie toe te voegen. Die annotatiefunctie onderscheidt Diigo van de concurrentie. In de aangelegde bibliotheek bekijk je de bladwijzers, de tags en de aantekeningen.

Daarnaast is er de functie My outliners waar je in een gesplitst scherm tegelijk het overzicht en de content bekijkt. Een andere functie is My groups, ontworpen als collaboratieve onderzoeks- en leertool. In de gratis versie mag je vijfhonderd bladwijzers beheren (met reclame), de standaardversie kost ongeveer 38 euro per jaar.

Aan elke bladwijzer kun je een notitie, een schermafbeelding of een pdf toevoegen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Nieuw van Sony:  WH-1000XM6 met verbeterde noise cancelling en duidelijker geluid
© Sony | Christopher Collie
Huis

Nieuw van Sony: WH-1000XM6 met verbeterde noise cancelling en duidelijker geluid

Sony introduceert de WH-1000XM6, de nieuwste draadloze koptelefoon in de bekende 1000X-serie. Het model bouwt voort op zijn voorganger met nog betere ruisonderdrukking, helderdere gesprekskwaliteit en meer comfort. De koptelefoon is vanaf mei verkrijgbaar voor 450 euro.

Noise cancelling met twaalf microfoons

De WH-1000XM6 gebruikt een nieuwe processor die de ruisonderdrukking in realtime aanpast. De koptelefoon beschikt over twaalf microfoons – vier keer zoveel als bij de WH-1000XM5 – en detecteert storende geluiden nauwkeuriger. De adaptieve algoritmes passen zich automatisch aan op basis van je omgeving en de luchtdruk.

Verbeterd draagcomfort en opvouwbaar ontwerp

Sony heeft het ontwerp aangepast met een bredere hoofdband en zachtere oorkussens van veganistisch leer. De pasvorm is ontworpen voor langdurig gebruik, zonder druk op het hoofd. Het opvouwbare frame is verstevigd met metaal en de case heeft nu een magnetische sluiting.

©Sony

Audio in studiokwaliteit

De nieuwe driverunit zorgt voor meer detail en helderheid. Dankzij ondersteuning voor LDAC en High-Resolution Audio Wireless levert de koptelefoon ook draadloos hoge geluidskwaliteit. Met DSEE Extreme worden gecomprimeerde audiobestanden in realtime opgewaardeerd. Voor ruimtelijk geluid is er ondersteuning voor 360 Reality Audio, inclusief een upmix-functie voor films.

Helder bellen met AI-gestuurde microfoons

Voor telefoongesprekken gebruikt de WH-1000XM6 zes beamforming-microfoons die achtergrondgeluid actief onderdrukken en je stem isoleren. Daardoor blijf je goed verstaanbaar, ook in rumoerige omgevingen.

©Sony

Slimme functies en snelladen

De koptelefoon ondersteunt multipoint-connectiviteit, LE Audio en schakelt automatisch tussen apparaten. Via de Sound Connect-app pas je het geluid aan, stel je equalizers in of gebruik je functies zoals Quick Access en Scene-based Listening. Opladen gaat snel: drie minuten laden is goed voor drie uur luisteren.

Prijs en beschikbaarheid

De Sony WH-1000XM6 is beschikbaar in drie kleuren: Black, Platinum Silver en Midnight Blue. De adviesprijs bedraagt 450 euro.