ID.nl logo
10 irritante problemen in Word opgelost
© Reshift Digital
Huis

10 irritante problemen in Word opgelost

Microsoft Word is een veelzijdig programma, maar iedereen die regelmatig met het programma werkt, is weleens problemen tegengekomen. Heel soms zijn dat daadwerkelijke bugs of andersoortige fouten in de software, maar meestal zijn het gewoon zaken die eenvoudig op te lossen zijn. Wij hebben tien van dit soort problemen voor je op een rijtje gezet, en bieden je daar uiteraard ook de oplossing voor.

Tip 01: Beschadigd document

Het is de nachtmerrie van iedereen die veel werk steekt in z’n Word-documenten. Heb je keihard gewerkt aan een compleet boekwerk, en vlak voordat je het wilt gebruiken of versturen, kun je het document ineens niet meer openen. Een magische oplossing is her helaas niet voor, soms zijn bestanden echt onherstelbaar beschadigd. Maar voordat je direct deze conclusie trekt, kun je nog twee dingen proberen. Start Word, klik op Bestand / Openen en zoek naar het bestand dat je wilt openen. Klik vervolgens op Bladeren en kies in het uitklapmenu van de knop Openen voor Openen en herstellen. Word zal dan proberen om het document te herstellen. Een andere optie (die Microsoft suggereert) is het document in te voegen in een ander document. Klik hiervoor in het lint op het tabblad Invoegen en vervolgens op Object invoegen. Kies het juiste bestandstype en blader naar het gewenste document. Werkt het? Sla dit document dan op als een nieuw document, waarmee je het probleem oplost. Kleine tip: als je in de cloud werkt, kun je altijd terug naar vorige versies van het document. Hierdoor heb je altijd wel een werkende versie tot je beschikking (zij het dat je dan wel het een en ander kwijt bent).

©PXimport

Tip 02: Bestand opent traag

Word zit barstensvol handige functies, maar dat is natuurlijk geen excuus om traag te functioneren. Dat is gelukkig standaard ook niet zo, maar soms kan het ineens zeer lang (tot zelfs meer dan een minuut) duren om een Word-document te openen. Daar kunnen veel verschillende oorzaken voor zijn, maar een van de meest voorkomende is een geïnstalleerde add-on die in Word niet goed functioneert. Voor de goede orde, een add-on kan iets heel eenvoudigs zijn, zoals een knop die je in staat stelt om direct vanuit Word op je Dymo-printer af te drukken. Om te controleren of een add-on je dwarszit, kun je proberen om Word op te starten zonder add-ons. Klik op Start (in Windows, niet in Word), typ winword /a en druk op Enter. Word zal nu worden gestart zonder alle invoegtoepassingen. Wanneer je nu je Word-documenten op volle snelheid kunt openen, weet je dat een van je add-ons het probleem vormt. Schakel dan een voor een de add-ons uit om te controleren welke voor de vertraging zorgt.

Met Alle markeringen zie je duidelijk wat er gewijzigd is in een document

-

Tip 03: Wijzigingen zien

Wijzigingen bijhouden is een functie die wij op de redactie met grote regelmaat gebruiken. De functie houdt precies bij wat je in een document verandert, zodat een ander niet het hele document door hoeft te spitten om te zien wat je gewijzigd hebt. Soms lijkt de functie echter niet te werken. Dan klik je op Wijzigingen bijhouden, maar in plaats van dat je de rode tekst ziet om aan te geven wat er veranderd is, zie je alleen een rood streepje aan het begin van de zin, of zelfs helemaal niets. Dat is geen bug, het is de modus waarin Wijzigingen bijhouden op dat moment is ingeschakeld. Heeft iemand heel veel gewijzigd in een document, dan staat het vol met rode markeringen en zijn de bomen door het bos niet meer te zien. Om die reden kun je ze verbergen door in het lint te klikken op Controleren / Bijhouden en in het uitklapmenu bovenin te klikken op Eenvoudige markeringen of Geen markeringen. Staat een van deze keuzes geselecteerd, dan zie je dus in de kantlijn alleen maar het rode streepje of zelfs helemaal niets. Wil je zien welke wijzingen er in de tekst zijn aangebracht, kies dan in dat uitklapmenu voor Alle markeringen.

©PXimport

Tip 04: Pagina eindigt

Iedereen die met Word werkt, kan beamen dat het soms wel lijkt alsof het programma een eigen wil heeft. Tekst verspringt of staat ineens in kolommen of een pagina eindigt ineens halverwege. Hoe vreemd dit soort problemen soms ook lijken, we kunnen je garanderen dat het nóóit Word is die besloten heeft om er zelf een feestje van te maken. Er zit een logische reden achter: om te bepalen wat voor opmaak er in een document gebruikt moet worden, gebruikt Word speciale tekens, die de toepasselijke naam Verborgen opmaaksymbolen dragen. Zo is een pagina-einde één van die symbolen. Wanneer je problemen ervaart met een pagina die op een gekke plek eindigt (of tekst die plotseling in kolommen staat), kun je het beste op het pictogram klikken voor de genoemde verborgen opmaaksymbolen (het lijkt wat op een muzieknoot en je vindt hem in het lint, tabblad Start, boven het kopje Alinea. Als je deze weergave aanzet, zie je dat alles, van spaties tot regeleindes, wordt geregeld met behulp van zo’n symbool. Pagina-einde is ook zo’n symbool. Verwijder je dit symbool, dan verwijder je ook het pagina-einde. Op die manier kun je ‘rommel’ uit je document halen.

©PXimport

Tip 05: Tussenruimtes

Twee kolommen met tekst kun je gemakkelijk scheiden door middel van spaties, maar verstandig is dat niet, want de ruimte is daardoor niet consistent en die kleine verschillen maken het document heel slordig. Bovendien heeft Word de neiging om ‘slim’ op te treden en een aantal van deze spaties om te zetten in een tab (de functie die bedoeld is voor witruimte). Als de ene reeks spaties wel wordt omgezet, en de andere niet, kloppen je witruimtes helemaal niet meer en lijkt het wederom alsof het document een eigen wil heeft terwijl Word slechts probeert je ‘fouten’ te herstellen. De oplossing? Spaties alleen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, om ruimte te creëren tussen twee woorden. Wil je kolommen creëren, typ dan eerst het woord en druk daarna net zo lang op de tabtoets tot je de gewenste ruimte hebt. Heb je zo’n document met spaties en tabs door elkaar, schakel dan de functie Verborgen symbolen in om met eigen ogen te zien waarom Word er geen kaas van kan maken.

©PXimport

Word gaat ervan uit dat er voor en na een stuk tekst altijd een spatie moet komen te staan

-

Tip 06: Spaties bij plakken

De mogelijkheid om tekst te kopiëren/knippen en plakken in Word heeft ons werkproces door de jaren heen een stuk efficiënter gemaakt. Toch gaat er met dit plakken voor je gevoel ook weleens iets mis, bijvoorbeeld wanneer je een woord midden in een bestaande tekst wilt plakken. Er verschijnt dan plotseling een spatie voor én na het geplakte woord, terwijl je die spatie niet mee gekopieerd hebt uit de brontekst. Word gaat er echter van uit dat je voor en na tekst die je plakt altijd een spatie wil hebben (wat niet onlogisch is) en voegt deze gemakshalve alvast voor je toe. Heb je daar geen behoefte aan, dan kun je dit uitschakelen door te klikken op Bestand / Opties / Geavanceerd. Scrol dan naar het kopje Knippen, kopiërenen plakken. Klik nu op de knop Instellingen naast Slim kopiëren en plakken gebruiken. In dat menu kun je de spaties uitschakelen, plus nog wat andere handigheidjes die Word automatisch toepast.

©PXimport

Tip 07: Plakken en opmaak

Wanneer je iets uit een document kopieert en wilt plakken in een ander Word-document, gaat het zo nu en dan nog weleens mis met de opmaak van die tekst. De opmaak van het document waaruit je de tekst hebt gekopieerd blijft dan behouden, en dat conflicteert vaak met de opmaak van het document waarin je aan het werk bent. Hoewel er een optie is in Word om te plakken zonder opmaak, hebben wij vaak Kladblok openstaan waarin we eerst even de tekst plakken, omdat Kladblok alle opmaak van een tekst stript. Je kunt echter ook aangeven in Word dat de geplakte tekst z’n oorspronkelijke opmaak moet vergeten en zich moet aanpassen aan het document waarin het geplakt wordt. Je doet dit door te klikken op Bestand / Opties / Geavanceerd en te zoeken naar het kopje Knippen, kopiëren en plakken. Daar zie je onder andere de opties Plakken binnen hetzelfde document en Plakken tussen twee documenten. In de uitklapmenu’s van die functies kun je aangeven hoe je wilt dat er met de opmaak van die documenten wordt omgesprongen.

©PXimport

Tip 08: Plakvenster

Er is nog één optie die we willen bespreken met betrekking tot het kopiëren, knippen en plakken, en dat is wat ons betreft iets dat Microsoft beter had kunnen doen. Wanneer je tekst of een ander element in je Word-document plakt, verschijnt er een klein venstertje in beeld met allerlei handige plakopties (waaronder de opties die we in tip 7 hebben besproken). Het is natuurlijk superhandig dat Microsoft hier een snelkoppeling naar heeft gemaakt, het probleem is alleen dat deze doorgaans behoorlijk in de weg staat waardoor hij eerder irritant is dan nuttig. Wil je permanent van dit venster af, ga dan wederom naar Bestand / Opties / Geavanceerd en het deel Knippen, kopiëren en plakken. Verwijder nu het vinkje bij de optie Knoppen voor plakopties weergeven wanneer inhoud wordt geplakt. Het venstertje wordt nu niet meer getoond, maar de opties zelf zijn natuurlijk nog gewoon te benaderen zoals omschreven in tip 7.

©PXimport

Tip 09: Kop en paragraaf

Je hebt een tekst getypt beginnend met een kop en daaronder de tekst. Vervolgens wil je een stijl toepassen op die teksten, waarbij de kop logischerwijs anders opgemaakt wordt dan de tekst eronder. Maar zo gauw je een stijl aan je kop toevoegt, neemt ie direct de tekst daaronder mee, en dat was natuurlijk niet de bedoeling. Dat zoiets gebeurt, ligt aan het gebruik van de Enter. Er bestaan zowel harde als zachte enters. Is er een zachte enter gebruikt, wat je doet door Shift ingedrukt te houden terwijl je op Enter drukt, dan ziet Word dat als één alinea, en krijgt alles dezelfde opmaak. De oplossing is heel eenvoudig: wil je aan de slag met de opmaakstijlen, maak dan gebruik van harde enters (door alleen maar de Enter-toets in te drukken).

©PXimport

Automatisch genummerde lijsten: een van de grootste frustraties in Word

-

Tip 10: Genummerde lijsten

We eindigen met een van de grootste frustraties tijdens het werken met Word: genummerde lijsten. Dit probleem is direct gerelateerd aan het probleem met de witruimtes. Je typt een cijfer in Word, plaatst er wat witruimte tussen en je drukt op Enter. Op dat moment probeert Word je te helpen door slim te zijn en de cijfers met witruimte om te zetten in een genummerde lijst, zodat er automatisch een cijfer wordt toegevoegd wanneer je weer op Enter drukt. Helaas gaat dit niet altijd helemaal goed, want soms schakelt de functie zich pas in bij cijfer twee of drie, die dan ineens één en twee zijn, waardoor de volledige nummering niet meer klopt. Je beste optie is je er niet tegen te verzetten. Handiger is gewoon handmatig een genummerde lijst te maken. Klik daarvoor in het lint op het tabblad Start bij het kopje Alinea op de optie Nummering om zelf een nummeringslijst te starten.

©PXimport

AutoOpmaak

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, worden veel ‘problemen’ in Word veroorzaakt door de poging van Microsoft om het programma slimmer te maken. Omdat iedereen zijn eigen manier van werken heeft, zorgt dat soms voor conflicten. Heb je daar vaak last van, dan kun je op een andere manier leren werken, en op de lange termijn heeft dat was ons betreft de voorkeur. Maar heb je geen tijd voor of zin in, weet dan dat je dat slimme gedrag van Word ook kunt uitschakelen. Klik daarvoor op Bestand / Opties / Controle / AutoCorrectie-opties. Klik nu op het tabblad AutoOpmaak om alle opties te zien die Word automatisch voor je aanpast. Schakel de vinkjes uit voor de opties die je liever zelf in de hand hebt.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.