ID.nl logo
10 irritante problemen in Word opgelost
© PXimport
Huis

10 irritante problemen in Word opgelost

Microsoft Word is een veelzijdig programma, maar iedereen die regelmatig met het programma werkt, is weleens problemen tegengekomen. Heel soms zijn dat daadwerkelijke bugs of andersoortige fouten in de software, maar meestal zijn het gewoon zaken die eenvoudig op te lossen zijn. Wij hebben tien van dit soort problemen voor je op een rijtje gezet, en bieden je daar uiteraard ook de oplossing voor.

Tip 01: Beschadigd document

Het is de nachtmerrie van iedereen die veel werk steekt in z’n Word-documenten. Heb je keihard gewerkt aan een compleet boekwerk, en vlak voordat je het wilt gebruiken of versturen, kun je het document ineens niet meer openen. Een magische oplossing is her helaas niet voor, soms zijn bestanden echt onherstelbaar beschadigd. Maar voordat je direct deze conclusie trekt, kun je nog twee dingen proberen. Start Word, klik op Bestand / Openen en zoek naar het bestand dat je wilt openen. Klik vervolgens op Bladeren en kies in het uitklapmenu van de knop Openen voor Openen en herstellen. Word zal dan proberen om het document te herstellen. Een andere optie (die Microsoft suggereert) is het document in te voegen in een ander document. Klik hiervoor in het lint op het tabblad Invoegen en vervolgens op Object invoegen. Kies het juiste bestandstype en blader naar het gewenste document. Werkt het? Sla dit document dan op als een nieuw document, waarmee je het probleem oplost. Kleine tip: als je in de cloud werkt, kun je altijd terug naar vorige versies van het document. Hierdoor heb je altijd wel een werkende versie tot je beschikking (zij het dat je dan wel het een en ander kwijt bent).

©PXimport

Tip 02: Bestand opent traag

Word zit barstensvol handige functies, maar dat is natuurlijk geen excuus om traag te functioneren. Dat is gelukkig standaard ook niet zo, maar soms kan het ineens zeer lang (tot zelfs meer dan een minuut) duren om een Word-document te openen. Daar kunnen veel verschillende oorzaken voor zijn, maar een van de meest voorkomende is een geïnstalleerde add-on die in Word niet goed functioneert. Voor de goede orde, een add-on kan iets heel eenvoudigs zijn, zoals een knop die je in staat stelt om direct vanuit Word op je Dymo-printer af te drukken. Om te controleren of een add-on je dwarszit, kun je proberen om Word op te starten zonder add-ons. Klik op Start (in Windows, niet in Word), typ winword /a en druk op Enter. Word zal nu worden gestart zonder alle invoegtoepassingen. Wanneer je nu je Word-documenten op volle snelheid kunt openen, weet je dat een van je add-ons het probleem vormt. Schakel dan een voor een de add-ons uit om te controleren welke voor de vertraging zorgt.

Met Alle markeringen zie je duidelijk wat er gewijzigd is in een document

-

Tip 03: Wijzigingen zien

Wijzigingen bijhouden is een functie die wij op de redactie met grote regelmaat gebruiken. De functie houdt precies bij wat je in een document verandert, zodat een ander niet het hele document door hoeft te spitten om te zien wat je gewijzigd hebt. Soms lijkt de functie echter niet te werken. Dan klik je op Wijzigingen bijhouden, maar in plaats van dat je de rode tekst ziet om aan te geven wat er veranderd is, zie je alleen een rood streepje aan het begin van de zin, of zelfs helemaal niets. Dat is geen bug, het is de modus waarin Wijzigingen bijhouden op dat moment is ingeschakeld. Heeft iemand heel veel gewijzigd in een document, dan staat het vol met rode markeringen en zijn de bomen door het bos niet meer te zien. Om die reden kun je ze verbergen door in het lint te klikken op Controleren / Bijhouden en in het uitklapmenu bovenin te klikken op Eenvoudige markeringen of Geen markeringen. Staat een van deze keuzes geselecteerd, dan zie je dus in de kantlijn alleen maar het rode streepje of zelfs helemaal niets. Wil je zien welke wijzingen er in de tekst zijn aangebracht, kies dan in dat uitklapmenu voor Alle markeringen.

©PXimport

Tip 04: Pagina eindigt

Iedereen die met Word werkt, kan beamen dat het soms wel lijkt alsof het programma een eigen wil heeft. Tekst verspringt of staat ineens in kolommen of een pagina eindigt ineens halverwege. Hoe vreemd dit soort problemen soms ook lijken, we kunnen je garanderen dat het nóóit Word is die besloten heeft om er zelf een feestje van te maken. Er zit een logische reden achter: om te bepalen wat voor opmaak er in een document gebruikt moet worden, gebruikt Word speciale tekens, die de toepasselijke naam Verborgen opmaaksymbolen dragen. Zo is een pagina-einde één van die symbolen. Wanneer je problemen ervaart met een pagina die op een gekke plek eindigt (of tekst die plotseling in kolommen staat), kun je het beste op het pictogram klikken voor de genoemde verborgen opmaaksymbolen (het lijkt wat op een muzieknoot en je vindt hem in het lint, tabblad Start, boven het kopje Alinea. Als je deze weergave aanzet, zie je dat alles, van spaties tot regeleindes, wordt geregeld met behulp van zo’n symbool. Pagina-einde is ook zo’n symbool. Verwijder je dit symbool, dan verwijder je ook het pagina-einde. Op die manier kun je ‘rommel’ uit je document halen.

©PXimport

Tip 05: Tussenruimtes

Twee kolommen met tekst kun je gemakkelijk scheiden door middel van spaties, maar verstandig is dat niet, want de ruimte is daardoor niet consistent en die kleine verschillen maken het document heel slordig. Bovendien heeft Word de neiging om ‘slim’ op te treden en een aantal van deze spaties om te zetten in een tab (de functie die bedoeld is voor witruimte). Als de ene reeks spaties wel wordt omgezet, en de andere niet, kloppen je witruimtes helemaal niet meer en lijkt het wederom alsof het document een eigen wil heeft terwijl Word slechts probeert je ‘fouten’ te herstellen. De oplossing? Spaties alleen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, om ruimte te creëren tussen twee woorden. Wil je kolommen creëren, typ dan eerst het woord en druk daarna net zo lang op de tabtoets tot je de gewenste ruimte hebt. Heb je zo’n document met spaties en tabs door elkaar, schakel dan de functie Verborgen symbolen in om met eigen ogen te zien waarom Word er geen kaas van kan maken.

©PXimport

Word gaat ervan uit dat er voor en na een stuk tekst altijd een spatie moet komen te staan

-

Tip 06: Spaties bij plakken

De mogelijkheid om tekst te kopiëren/knippen en plakken in Word heeft ons werkproces door de jaren heen een stuk efficiënter gemaakt. Toch gaat er met dit plakken voor je gevoel ook weleens iets mis, bijvoorbeeld wanneer je een woord midden in een bestaande tekst wilt plakken. Er verschijnt dan plotseling een spatie voor én na het geplakte woord, terwijl je die spatie niet mee gekopieerd hebt uit de brontekst. Word gaat er echter van uit dat je voor en na tekst die je plakt altijd een spatie wil hebben (wat niet onlogisch is) en voegt deze gemakshalve alvast voor je toe. Heb je daar geen behoefte aan, dan kun je dit uitschakelen door te klikken op Bestand / Opties / Geavanceerd. Scrol dan naar het kopje Knippen, kopiëren en plakken. Klik nu op de knop Instellingen naast Slim kopiëren en plakken gebruiken. In dat menu kun je de spaties uitschakelen, plus nog wat andere handigheidjes die Word automatisch toepast.

©PXimport

Tip 07: Plakken en opmaak

Wanneer je iets uit een document kopieert en wilt plakken in een ander Word-document, gaat het zo nu en dan nog weleens mis met de opmaak van die tekst. De opmaak van het document waaruit je de tekst hebt gekopieerd blijft dan behouden, en dat conflicteert vaak met de opmaak van het document waarin je aan het werk bent. Hoewel er een optie is in Word om te plakken zonder opmaak, hebben wij vaak Kladblok openstaan waarin we eerst even de tekst plakken, omdat Kladblok alle opmaak van een tekst stript. Je kunt echter ook aangeven in Word dat de geplakte tekst z’n oorspronkelijke opmaak moet vergeten en zich moet aanpassen aan het document waarin het geplakt wordt. Je doet dit door te klikken op Bestand / Opties / Geavanceerd en te zoeken naar het kopje Knippen, kopiëren en plakken. Daar zie je onder andere de opties Plakken binnen hetzelfde document en Plakken tussen twee documenten. In de uitklapmenu’s van die functies kun je aangeven hoe je wilt dat er met de opmaak van die documenten wordt omgesprongen.

©PXimport

Tip 08: Plakvenster

Er is nog één optie die we willen bespreken met betrekking tot het kopiëren, knippen en plakken, en dat is wat ons betreft iets dat Microsoft beter had kunnen doen. Wanneer je tekst of een ander element in je Word-document plakt, verschijnt er een klein venstertje in beeld met allerlei handige plakopties (waaronder de opties die we in tip 7 hebben besproken). Het is natuurlijk superhandig dat Microsoft hier een snelkoppeling naar heeft gemaakt, het probleem is alleen dat deze doorgaans behoorlijk in de weg staat waardoor hij eerder irritant is dan nuttig. Wil je permanent van dit venster af, ga dan wederom naar Bestand / Opties / Geavanceerd en het deel Knippen, kopiëren en plakken. Verwijder nu het vinkje bij de optie Knoppen voor plakopties weergeven wanneer inhoud wordt geplakt. Het venstertje wordt nu niet meer getoond, maar de opties zelf zijn natuurlijk nog gewoon te benaderen zoals omschreven in tip 7.

©PXimport

Tip 09: Kop en paragraaf

Je hebt een tekst getypt beginnend met een kop en daaronder de tekst. Vervolgens wil je een stijl toepassen op die teksten, waarbij de kop logischerwijs anders opgemaakt wordt dan de tekst eronder. Maar zo gauw je een stijl aan je kop toevoegt, neemt ie direct de tekst daaronder mee, en dat was natuurlijk niet de bedoeling. Dat zoiets gebeurt, ligt aan het gebruik van de Enter. Er bestaan zowel harde als zachte enters. Is er een zachte enter gebruikt, wat je doet door Shift ingedrukt te houden terwijl je op Enter drukt, dan ziet Word dat als één alinea, en krijgt alles dezelfde opmaak. De oplossing is heel eenvoudig: wil je aan de slag met de opmaakstijlen, maak dan gebruik van harde enters (door alleen maar de Enter-toets in te drukken).

©PXimport

Automatisch genummerde lijsten: een van de grootste frustraties in Word

-

Tip 10: Genummerde lijsten

We eindigen met een van de grootste frustraties tijdens het werken met Word: genummerde lijsten. Dit probleem is direct gerelateerd aan het probleem met de witruimtes. Je typt een cijfer in Word, plaatst er wat witruimte tussen en je drukt op Enter. Op dat moment probeert Word je te helpen door slim te zijn en de cijfers met witruimte om te zetten in een genummerde lijst, zodat er automatisch een cijfer wordt toegevoegd wanneer je weer op Enter drukt. Helaas gaat dit niet altijd helemaal goed, want soms schakelt de functie zich pas in bij cijfer twee of drie, die dan ineens één en twee zijn, waardoor de volledige nummering niet meer klopt. Je beste optie is je er niet tegen te verzetten. Handiger is gewoon handmatig een genummerde lijst te maken. Klik daarvoor in het lint op het tabblad Start bij het kopje Alinea op de optie Nummering om zelf een nummeringslijst te starten.

©PXimport

AutoOpmaak

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, worden veel ‘problemen’ in Word veroorzaakt door de poging van Microsoft om het programma slimmer te maken. Omdat iedereen zijn eigen manier van werken heeft, zorgt dat soms voor conflicten. Heb je daar vaak last van, dan kun je op een andere manier leren werken, en op de lange termijn heeft dat was ons betreft de voorkeur. Maar heb je geen tijd voor of zin in, weet dan dat je dat slimme gedrag van Word ook kunt uitschakelen. Klik daarvoor op Bestand / Opties / Controle / AutoCorrectie-opties. Klik nu op het tabblad AutoOpmaak om alle opties te zien die Word automatisch voor je aanpast. Schakel de vinkjes uit voor de opties die je liever zelf in de hand hebt.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!