ID.nl logo
Zo verkoop je spullen via Facebook Marketplace
© PXimport
Huis

Zo verkoop je spullen via Facebook Marketplace

Als je online spullen wilt verkopen, kun je daarvoor al jaren terecht bij eBay en het Nederlandse Marktplaats.nl. Inmiddels is daar ook alweer enige tijd een nieuw platform bij: Facebook Marketplace. Voor veel mensen nog een onbekend gebied en dat is zonde, want het is een uitstekende manier om spullen te verkopen (en te kopen).

Tip 01: Advertentie

Laten we beginnen met een korte uitleg over hoe je door Facebook Marketplace navigeert, al zal de interface voor Facebook-gebruikers vrij snel duidelijk zijn. Je vindt Marketplace linksboven onder Nieuwsoverzicht en Messenger. Wanneer je op deze optie klikt, zie je direct de advertenties die anderen geplaatst hebben. Bovenin kun je zoeken op het item dat je zoekt, en aan de linkerkant kun je categorieën selecteren en aangeven in welke regio je iets zoekt. Om zelf een advertentie te plaatsen klik je op Verkoop iets. Wanneer je de gevraagde informatie invult en op Volgende klikt, kun je je advertentie direct plaatsen en zal deze voor anderen vindbaar zijn. Maar wat vul je nu precies in?

©PXimport

Tip 02: Research

Voordat je de informatie van je advertentie invult, is het goed om eerst eens wat research te doen. Welke andere gelijksoortige items kun je op Facebook Marketplace vinden, wat wordt er gemiddeld voor dit item gevraagd, en wat is de tekst die men gebruikt heeft voor de titel en de beschrijving? Door goed te kijken naar wat anderen doen, kun je besluiten om precies hetzelfde te doen (immers, zij wisten als eerste te verschijnen bij je zoekopdracht) of juist iets heel anders te doen in een poging om onderscheidend te zijn. Misschien eindig je dan niet bovenaan, maar weet je advertentie toch op te vallen dankzij originaliteit.

©PXimport

Bekijk alvast welke gelijksoortige items er al worden aangeboden

-

Tip 03: Korte titel

Houd je titel kort, maar zorg wel dat het een beschrijvende titel is. Een titel als Te koop: kast, dekt op zich de lading wel, maar vertelt natuurlijk niets over de kost. Te koop kun je sowieso weglaten, aangezien het feit dat je iets op Facebook Marketplace zet al een duidelijke aanwijzing is dat je iets verkoopt. Een titel als: ‘Vierdeurs apothekerskast met geheim opbergvak’ is qua lengte prima te doen. Een dergelijke titel is duidelijk, beschrijvend, maar maakt ook erg nieuwsgierig. Denk ook aan het plaatsen van een goede foto: bij voorkeur eentje die je zelf hebt gemaakt, en niet eentje van een nieuw product van de fabrikant.

©PXimport

Tip 04: Omschrijving

Een belangrijke marketingtip is dat je mensen best nieuwsgierig mag maken, maar dat je ze daarna vervolgens wel iets moet geven, anders voelen ze zich in de maling genomen. Je titel moet kort en krachtig zijn, maar de beschrijving van hetgeen je verkoopt mag daarentegen juist lang zijn … sterker nog, dat is zelfs gewenst. We zien nog veel te veel advertenties voorbij komen met drie regels tekst die ons daarna met allerlei vraagtekens laten zitten. Als je dat doet, zijn er twee nadelen. Ten eerste zal er een grote groep zijn die je advertentie links laat liggen omdat er nauwelijks iets in staat. Daarnaast zul je heel veel tijd kwijt zijn aan mensen die wél geïnteresseerd zijn en je allerlei vragen gaan stellen via Facebook Messenger, om vervolgens alsnog af te haken omdat het toch niet is wat ze zoeken. Doe jezelf een plezier, en voorzie het bericht bij je advertentie van zoveel mogelijk (nuttige) informatie, zodat de enige vraag die mensen nog kunnen hebben is of er iets aan de prijs te doen valt en of het product nog beschikbaar is.

©PXimport

Tip 05: Snel reageren

Op Marktplaats.nl was dit altijd al belangrijk, maar op Facebook gaan de zaken zo ongelooflijk veel sneller dat het in dit geval echt van essentieel belang is om beschikbaar te zijn nadat je je advertentie hebt geplaatst, zodat je snel kunt reageren. Een berichtje sturen via Facebook Messenger is zo gebeurd … dat is handig, maar dat betekent ook dat mensen daardoor heel snel een berichtje aan een andere verkoper sturen wanneer je niet reageert, of gewoon tien berichten tegelijk naar verschillende verkopers. Je begrijpt: als jij de laatste bent die reageert, is de kans dat je je product gaat verkopen vrijwel nihil. Mensen zijn doorgaans niet heel geduldig, dus als je er als de kippen bij bent, is de kans op verkoop aanzienlijk groter.

©PXimport

Wees bereid om te onderhandelen als er weinig interesse voor je product is

-

Tip 06: Onderhandelen?

Onderhandelen: dat is iets waar we in Nederland als verkoper niet zo heel erg van houden. Toch hoort het echt wel een beetje bij verkoopplatformen als deze: je moet soms bereid zijn om te onderhandelen. Of dit noodzakelijk is of niet, wordt door een aantal factoren bepaald. Zo hebben we het in tip 2 al even gehad over research, en bij deze stap blijkt onder andere waarom dat nuttig is. Als jij iets voor 50 euro op Facebook Marketplace zet, en er zijn allerlei gelijksoortige advertenties die hetzelfde product verkopen voor een tientje minder, dan gaan mensen natuurlijk proberen af te dingen. Je zult er sowieso altijd mensen tussen hebben die dat proberen. Als je na het plaatsen van je advertentie heel veel berichten krijgt, dan is je advertentie populair en is er nog niet direct een noodzaak tot afdingen. Je kunt dan net zo lang wachten tot er iemand is die gewoon akkoord gaat met je prijs, aangenomen dat het om een redelijke prijs gaat. Reageert er na een dag maar één persoon en die probeert af te dingen, dan kun je overwegen om daarin mee te gaan.

©PXimport

Tip 07: Prijs verlagen

Als niemand reageert op je advertentie, dan kan het zijn dat je gewoon geen interessant product hebt, dat je niet met een goede titel+omschrijving hebt geadverteerd, of dat de prijs dermate hoog is dat men niet eens de moeite neemt om te reageren. In dat laatste geval is het goed om te weten dat Facebook je in staat stelt om de prijs van je advertentie te verlagen. Facebook maakt op dat moment duidelijk dat de prijs van deze advertentie is gedaald door hem groen weer te geven, en mensen die interesse hebben getoond in je advertentie zullen direct een notificatie krijgen dat de prijs van het product dat je aanbiedt is verlaagd. Dat is zowel positief als negatief. Het zal namelijk leiden tot meer aandacht voor je advertentie, maar tegelijkertijd maakt het ook duidelijk dat je toch wel erg graag van je product af wilt … en dat je dus bereid bent over de prijs te onderhandelen. Dit zal geheid leiden tot berichten van mensen die nog wat meer willen afdingen.

©PXimport

Tip 08: Delen

Wat je op Facebook Marketplace plaatst, komt niet automatisch op je tijdlijn terecht. Wil je een product graag verkopen, deel het dan dus zelf ook op je tijdlijn, zodat je vrienden en familie deze advertentie te zien krijgen. Sinds een algoritmewijziging van Facebook is dit soort content van vrienden weer veel zichtbaarder, waardoor de kans groter is dat vrienden je advertentie voorbij zien komen. Kopen van vrienden en familie is toch een stuk vertrouwder dan van vreemden, en juist daar is een sociaal netwerk als Facebook sterk in.

©PXimport

Tip 09: Of toch Marktplaats?

De overeenkomsten tussen Facebook Marketplace en Marktplaats.nl zijn groot. Toch zijn er ook belangrijke verschillen. Een groot voordeel van Facebook Marketplace ten opzichte van Marktplaats.nl is dat Facebook werkt met bestaande gebruikersprofielen en dat geeft je veel informatie over de verkoper. Dat is natuurlijk nog steeds niet honderd procent veilig, maar je merkt wel veel makkelijker wanneer het niet om een echt persoon gaat. Een voordeel van Facebook Marketplace is ook dat het bedrijf (vooralsnog) niets tracht te verdienen aan de dienst, dus hebt ook geen last van allerlei betaalconstructies die je moeten helpen om je advertentie weer omhoog te krijgen.

Natuurlijk zijn er ook nadelen ten opzichte van Marktplaats.nl. Zo biedt Marktplaats je de mogelijkheid om veilig te betalen via iDeal en zijn er functies als Gelijk Oversteken. Bij Facebook heb je al die opties niet en moet je zelf uitzoeken hoe je de betaling afhandelt. En het is wellicht fijn dat het geen commercieel platform is, maar het betekent ook dat je, als je dat zou willen, niet de mogelijkheid hebt om je advertentie bovenaan te plaatsen.

Tot slot: we vinden de transparantie van verkopen via Facebook fijn, maar aan de andere kant hoeft niet iedereen te weten dat wij onze huisraad aan het verkopen zijn. Daarin is Marktplaats dus weer wat anoniemer.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

▼ Volgende artikel
WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland
© ID.nl
Huis

WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland

WhatsApp is de meest geïnstalleerde app op Nederlandse smartphones, gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van Framna. Voor dit rapport zijn 600 apps geanalyseerd en 9.000 gebruikers ondervraagd.

Praktisch wint het van nieuws

De Top 20 laat een duidelijke voorkeur zien voor praktische apps, zoals 9292, NS, PostNL en Buienradar. Ook supermarktapps als die van Albert Heijn en Lidl Plus zijn vertegenwoordigd; terwijl ook Marktplaats, Bol en Spotify populair zijn.Nieuwsapps van onder andere NU.nl, NOS en De Telegraaf ontbreken. Daarin verschilt Nederland bijvoorbeeld van Scandinavische landen als Zweden en Denemarken, waarin de categorie nieuwsapps sterker scoort.

Kijken we naar sociale media, dan staan Facebook, Instagram en LinkedIn wel in de Top 20, maar TikTok ontbreekt.

Hoge waardering ≠ (automatisch) vaak geïnstalleerd

Framna keek niet alleen naar hoeveel een app wordt geïnstalleerd, maar ook naar de mate van waardering. De zogeheten "App Pulse-score" is gebaseerd op tevredenheid, gebruikswaarde, relevantie en het imago van de aanbieder. Op basis van die score staan WhatsApp, Spotify en ChatGPT bovenaan. Opvallend: sommige apps met een hoge App Pulse-score – zoals ChatGPT en Teletekst – komen niet voor in de lijst van meest geïnstalleerde apps.

WhatsApp niet weg te denken

WhatsApp is met een gebruikspercentage van 97 procent met afstand de populairste app in Nederland. De app wordt zowel privé als zakelijk gebruikt, onder meer voor klantenservice, groepsgesprekken en afspraakherinneringen. Daarmee speelt WhatsApp een centrale rol in de digitale communicatie van veel Nederlanders.

DigiD en Tikkie onmisbaar geworden

Ook DigiD en Tikkie zijn breed ingeburgerd. DigiD is de standaard geworden voor online toegang tot overheidsdiensten en zorginstanties. Tikkie wordt veel gebruikt voor het eenvoudig terugbetalen van bedragen onderling. Beide apps combineren gebruiksgemak met een duidelijke functie, waardoor ze inmiddels voor veel gebruikers tot de vaste uitrusting van hun telefoon behoren.

Social media dagelijks het meest geopend

In het onderzoek is ook gekeken naar het daadwerkelijke gebruik van apps. Social media worden het vaakst dagelijks geopend (door 62 procent van de ondervraagden), gevolgd door nieuwsapps (61 procent), financiële apps (31 procent) en entertainmentapps (28 procent). Toch halen nieuwsapps de top 20 van meest gebruikte apps niet.

De 20 meest gedownloade apps in Nederland

1: WhatsApp

2: Google Maps

3: DigiD

4: YouTube

5: Facebook

6: Marktplaats

7: Instagram

8: Albert Heijn

9: Spotify

10: Bol

11: PostNL

12: Messenger

13: NS

14: Netflix

15: Buienradar

16: Tikkie

17: Lidl Plus

18: LinkedIn

19: 9292

20: ING