ID.nl logo
Zo schakel je gepersonaliseerde advertenties uit
© Reshift Digital
Huis

Zo schakel je gepersonaliseerde advertenties uit

Op sociale netwerken krijg je tegenwoordig advertenties te zien die passen bij je activiteit en voorkeuren. De een is daar blij mee, anderen vinden het een onprettig idee dat een sociaal netwerk ‘meegluurt’ in wat zij doen. Nu zijn advertenties onvermijdelijk, maar je kunt wel zorgen dat ze niet meer worden gebaseerd op jouw activiteit. Elk sociaal netwerk heeft die mogelijkheid; wij laten je zien hoe je daar gebruik van maakt.

Tip 01: Geen spionage

Voordat we je gaan vertellen hoe je gepersonaliseerde advertenties uitschakelt, nemen we eerst een momentje om een mythe rond gepersonaliseerde advertenties uit de wereld te helpen. Er zit geen groepje mensen bij Facebook, Pinterest, Twitter enzovoort dat de hele dag je berichten aan het lezen is en je aan de hand daarvan gepersonaliseerde advertenties stuurt. Ook hebben adverteerders op sociale netwerken geen idee wie de personen zijn aan wie zij hun advertenties sturen. Het enige dat er gebeurt is dat, wanneer je een bepaalde activiteit ontplooit (bijvoorbeeld een site bezoekt), je anoniem in een bepaalde doelgroep wordt geplaatst. Het enige dat adverteerders kunnen doen, is aangeven dat zij hun advertenties aan een bepaalde doelgroep willen tonen. Dat wil overigens niet zeggen dat sociale netwerken zélf geen inzicht hebben in wat je allemaal online doet, en daarover willen we je ook graag nog iets vertellen.

Tip 02: Geen garantie

Sociale netwerken zijn niet te vertrouwen. We realiseren ons dat we nu een tikje paranoïde klinken, maar het heeft simpelweg te maken met de rol die deze bedrijven hebben. Hoe goed de intenties van bedrijven ook zijn, wanneer je een bedrijf in staat stelt om je online gedrag in kaart te brengen, en het voortbestaan van datzelfde bedrijf is afhankelijk van het te gelde maken van die informatie, dan kun je natuurlijk op je vingers natellen dat niet elke beslissing in jouw voordeel zal zijn. Niet voor niets zijn diverse sociale netwerken de afgelopen jaren in opspraak gekomen omdat zij gegevens opsloegen die ze niet mochten opslaan, of deelden met partijen met wie zij ze niet mochten delen. De enige reden waarom we je dit melden is dat je niet de illusie moet hebben dat er geen informatie meer over je bijgehouden wordt wanneer je gepersonaliseerde advertenties uitschakelt. Zelfs als een sociaal netwerk aangeeft dat het geen informatie bijhoudt, is de kans dat dat toch gebeurt. Het is nu eenmaal de prijs die je betaalt wanneer je persoonlijke informatie online prijsgeeft (waarbij we overigens niet de illusie hebben dat dit bij betaalde diensten anders is).

©PXimport

Waar je op klikt bij Facebook is erg bepalend voor de advertenties die je ziet

-

Tip 03: Facebook

Facebook biedt al sinds jaar en dag de mogelijkheid om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen. Wat daarbij belangrijk is, is dat je alleen op Vind ik leuk klikt op dingen die je écht leuk vindt, want het zijn juist die gegevens die worden gebruikt om je advertenties voor te schotelen. Wanneer je echt alleen klikt op wat je leuk vindt, zou het zomaar kunnen zijn dat er ineens advertenties voorbij komen waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt. Omgekeerd werkt het ook: je kunt advertenties die je niet meer wilt zien uitstekend verbergen. Daar is iedereen bij gebaat: zowel jij als de adverteerder. Een advertentie verberg je door op de drie stipjes naast de advertentie te klikken en vervolgens op Advertentie verbergen. Geef ook aan waarom je de advertentie niet meer wilt zien, dat heeft namelijk ook effect op de andere advertenties die je te zien krijgt. Als een adverteerder het echt heel bont maakt, kun je ook klikken op Advertentie rapporteren. Wil je gepersonaliseerde advertenties geheel uitschakelen, klik dan op het pijltje naar beneden naast het pictogram met het vraagteken bovenin en daarna op Instellingen. Wanneer je vervolgens klikt op Advertenties, kun je onder het kopje Advertentie-instellingen aangeven dat Facebook geen advertenties meer mag tonen op basis van je online activiteiten, binnen en buiten Facebook.

©PXimport

Tip 04: Twitter

Twitter is uiteraard een heel ander medium dan Facebook en precies daarom wordt reclame op Twitter dan ook vaak als storender ervaren dan op Facebook. De reden daarvoor is dat Twitter zich meer gedraagt als een communicatiemedium: korte teksten, snelle berichten. Wanneer daar een advertentie tussen staat, dan is dat soms storend. Helaas is daar niets aan te doen, immers, ook Twitter bestaat dankzij z’n advertenties. Je kunt er echter ook hier voor zorgen dat Twitter z’n advertenties niet meer afstemt op je interesses. Dit doe je door op je profielfoto te klikken en daarna op Instellingen privacy. Klik op het tabblad Privacy en veiligheid en daarna op Wijzigen naast de optie Personalisatie en gegevens. Je kunt dan aangeven of Twitter z’n advertenties mag personaliseren op, bijvoorbeeld, je activiteit op Twitter, je activiteit op andere websites enzovoort. Vergeet ook niet om onder het kopje Jouw informatie aan te geven dat Twitter geen sociale gegevens van je mag gebruiken voor advertenties zoals je relatiestatus, werkgever enzovoort.

©PXimport

Tip 05: Pinterest

Waar Twitter een medium is waar advertenties vooral irritant zijn, vinden we ze op Pinterest vaak juist wel nuttig. Dit komt omdat reclame op Pinterest niet zomaar een bericht is, maar alleen een ‘aanbevolen pin’, oftewel een pin waarvoor betaald is om deze meer aandacht te geven. Tot voor kort was Pinterest het enige sociale netwerk dat je ook in staat stelde om advertenties volledig uit te schakelen, maar die optie heeft men inmiddels verwijderd. Wel kun je, zoals op alle andere netwerken, aangeven dat advertenties niet gebaseerd mogen zijn op je online activiteit. Je doet dit door rechtsboven te klikken op het pictogram met de drie stipjes en daarna op Instellingen. Wanneer je nu klikt op het tabblad Startpagina, dan kun je bovenin aangeven dat je geen aanbevolen pins meer op je startpagina wilt zien. Onder het kopje Accountinstellingen zie je het subkopje Personalisatie staan, en daar kun je twee schakelaars uitzetten om te voorkomen dat Pinterest je gepersonaliseerde advertenties toont.

©PXimport

LinkedIn is de enige site waarvoor gepersonaliseerde advertenties écht nuttig zijn

-

Tip 06: LinkedIn

Hoewel we je bij vrijwel geen enkel sociaal netwerk zullen ontmoeten wanneer je gepersonaliseerde advertenties wilt uitschakelen, vinden we dat LinkedIn zo’n beetje het enige netwerk is waarbij je ze wellicht beter aan kunt laten staan. LinkedIn draait namelijk om netwerken, carrière, solliciteren enzovoort. Het merendeel van de advertenties op LinkedIn bestaat, afhankelijk van het soort account dat je hebt, uit vacatures die zijn afgestemd op je eigenschappen, capaciteiten, werkervaring enzovoort. Dat is nou zo’n zeldzame situatie waarin gepersonaliseerde advertenties fantastisch zijn. Wil je ze echter toch liever uitschakelen, dan kan dat wel. Klik op LinkedIn op je profielfoto en vervolgens op Instellingen en privacy. Er verschijnt nu een flinke pagina met instellingen, waarna je klikt op het tabblad Advertenties. Je ziet hier direct dat LinkedIn je veel meer controle geeft dan welk sociaal netwerk dan ook over de gegevens die er over je verzameld worden en die gebruikt worden voor persoonlijke advertenties. Klik op Wijzigen bij de optie die je wilt aanpassen om aan te geven hoe je het wél wilt instellen.

©PXimport

Tip 07: Google

Google is natuurlijk niet echt een sociaal netwerk maar een platform met verschillende diensten (mail, zoekmachine enzovoort). Google was de voorloper op het gebied van gepersonaliseerde advertenties, en hoewel dat heel handig kan zijn wanneer je naar iets zoekt, begrijpen we heel goed dat je niet wilt dat dit bedrijf je persoonlijke voorkeuren gebruikt voor advertenties. Je kunt bij Google gelukkig ook heel eenvoudig aangeven dat je geen gepersonaliseerde advertenties meer wilt ontvangen. Wanneer je surft naar https://adssettings.google.com dan zie je een eenvoudige schakelaar waarmee je in één klap alle gepersonaliseerde advertenties uit kunt schakelen. Daaronder zie je precies op wat voor wijze je advertenties gepersonaliseerd worden en het is interessant (en eng) om te zien hoeveel interesses van jou al in kaart zijn gebracht.

Tip 08: Adblock Plus

In dit artikel heb je kunnen lezen hoe je voorkomt dat advertenties die je ziet zijn gebaseerd op je online activiteit. Hoewel de sociale netwerken je deze optie zelf niet bieden, is er ook een mogelijkheid om advertenties helemaal uit te schakelen. Je doet dit met behulp van een gratis browserextensie genaamd Adblock Plus (beschikbaar in de extensiewinkel van de browser van je keuze). Wanneer je deze extensie installeert, worden alle advertenties op YouTube, Facebook enzovoort geblokkeerd, zodat je er geen last meer van hebt. De advertenties worden in principe nog wel getoond, maar de extensie ‘vangt hen op’ en zorgt dat ze onzichtbaar zijn voor je. Hoewel Adblock fantastisch werkt, plaatsen we hier wel een kanttekening bij. Diensten als Facebook, YouTube en in principe elke andere website die je gratis gebruikt, kunnen bestaan bij de gratie van advertenties. Als iedereen Adblock zou gebruiken, zouden deze websites binnen mum van tijd verdwenen zijn óf een abonnementsmodel moeten introduceren. Daarmee zeggen we je niet dat je deze extensie niet moet gebruiken (dat is niet aan ons), maar het is wel belangrijk om deze kennis te hebben.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 wasmachines met app-bediening en A-label voor  minder dan 500 euro
© Id.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 wasmachines met app-bediening en A-label voor minder dan 500 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten voor een mooie prijs of die iets extra's of bijzonders te bieden hebben. Daarom gaan we een paar keer per week voor jullie op zoek naar leuke deals. Tegenwoordig is overal een app voor, zelfs wasmachines kun je voor een groot deel op afstand bedienen met je smartphone. Wij bekijken vijf van zulke exemplaren voor minder dan 500 euro.

Het bedienen van je wasmachine door middel van een app is handig. Zo kun je bijvoorbeeld zelf aangeven wanneer je je programma start, kun je deze tussendoor pauzeren als je wil dat de was op een bepaald tijdstip klaar is, zodat je je wasgoed kunt ophangen en krijg je een signaal wanneer de machine klaar is. Wij bekijken vijf via een app te bedienen wasmachines die minder kosten dan 500 euro.

Hoover H‑WASH 500 HWE 49AMBS/1‑S

Met de Hoover H‑WASH 500 HWE 49AMBS/1‑S kun jij wassen via wifi en een smartphone‑app. De machine heeft een capaciteit van 9 kg en een toerental van 1 400 rpm. Dankzij de Eco‑Power‑invertermotor werkt hij energiezuinig en valt hij in energieklasse A. Via de app stel je de startuitstel tot 24 uur in en kun je het wasprogramma of de resterende tijd bekijken.

Het Mix Power System + mengt water en wasmiddel voor een efficiënte reiniging. Daarnaast zijn er programma’s voor wol, katoen, snelle was of stoom. Een trommelreinigingsfunctie helpt om geurtjes te voorkomen en een resttijd‑indicator laat zien hoelang het programma nog duurt.

Energy Label A
Specificaties

Centrifugeren: 1400rpm
Geluidsniveau: 77dB
Capaciteit: 9kg

Hoover H‑WASH 500 HW 49XMBB/1‑S

De Hoover H‑WASH 500 HW 49XMBB/1‑S is een voorlader met 9 kg trommelinhoud. Het toerental bedraagt 1400 rpm en het energie‑etiket is A. Dit model is uitgerust met Wi‑Fi; via de Hoover‑app op je smartphone kun je programma’s kiezen, extra cycli downloaden en een startuitstel instellen. De invertermotor zorgt voor een stille werking en een lange levensduur.

Er zijn speciale programma’s voor bijvoorbeeld wol, een snelle cyclus of een antiallergie-programma. Een resttijd‑indicator en trommelverlichting maken het gebruik eenvoudiger, en een automatische waterniveau‑sensor past het waterverbruik aan de lading aan. Door het toerental van 1400 rpm blijft het restvocht laag en hangt de was minder lang te drogen.

Energy Label A
Specificaties

Centrifugeren: 1400rpm
Geluidsniveau: 77dB
Capaciteit: 9kg

Beko B5WT5941082W

De Beko B5WT5941082W heeft een trommel van 9 kg en een maximaal toerental van 1400 rpm. Dit apparaat is voorzien van een Bluetooth‑module voor bediening via de HomeWhiz‑app. Via deze app kun jij programma’s selecteren, het resterende verloop volgen en extra programma’s (zoals mix, gordijnen of lingerie) downloaden. De wasmachine valt in energieklasse A (‑10 %) en gebruikt een stille inductiemotor.

Dankzij de Aquatech‑technologie wordt water en wasmiddel effectief over het wasgoed gesproeid. Er zijn 15 standaardprogramma’s, waaronder handwas, wol, dark en Outdoor/Sport. Je kunt kiezen voor opties zoals stoom, extra spoelen of trommelreiniging. Het digitale display toont de resterende wastijd, er is startuitstel tot 24 uur en een aquasafe‑functie sluit de watertoevoer af bij lekkage.

Energy Label A
Specificaties

Centrifugeren: 1400rpm
Geluidsniveau: 75dB
Capaciteit: 9kg

Hisense WF5I8043BWF

De Hisense WF5I8043BWF is een slanke voorlader (ongeveer 47 cm diep) met een laadvermogen van 8 kg en een toerental van 1 400 rpm. De machine valt onder energieklasse A(‑30 %) en is uitgerust met wifi om hem via de ConnectLife‑app te bedienen. In een review wordt als voordeel genoemd dat je de wasmachine met een app op afstand kunt bedienen om het soort was en de centrifugeerstand te kiezen, en dat je een melding krijgt wanneer de was klaar is.

Het product heeft een stoomfunctie om kreuken te verminderen en een trommelverlichting zodat je geen sokken vergeet. Dankzij de compacte diepte is het model geschikt voor kleinere ruimtes. De app maakt het mogelijk extra programma’s te downloaden en het energieverbruik te volgen. Met 8 kg capaciteit is de machine geschikt voor een middelgroot huishouden; de maximale
centrifugesnelheid zorgt ervoor dat het restvocht beperkt blijft.

Energy Label A
Specificaties

Centrifugeren: 1400rpm
Geluidsniveau: 72dB
Capaciteit: 9kg

Samsung EcoBubble WW80CGC04AAH

De Samsung EcoBubble™ WW80CGC04AAH is een voorlader met een trommelcapaciteit van 8 kg en een centrifugesnelheid van 1400 rpm. Het apparaat gebruikt EcoBubble‑technologie om wasmiddel op te lossen en belletjes te creëren voor een grondige reiniging bij lage temperaturen. Het energieverbruik bedraagt volgens de specificaties 47 kWh per 100 cycli. Op de officiële Samsung‑pagina staat dat je via de SmartThings‑app de AI Energy Mode kunt inschakelen; daarmee monitor je het energieverbruik en kun je de temperatuur verlagen, de programmaduur
verleng‑ en en tot 70 % energie besparen.

In de app zie je jouw dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse stroomverbruik per apparaat. Behalve de app‑bediening biedt de wasmachine een programma voor hygiënestoom, 10 % extra energiebesparing ten opzichte van oudere modellen en een digitale inverter‑motor voor een lager geluidsniveau. Met een geluidsniveau van circa 72 dB tijdens het centrifugeren en een A‑label behoort de machine tot de stille en zuinige klasse.

Energy Label A
Specificaties

Centrifugeren: 1400rpm
Geluidsniveau: 72dB
Capaciteit: 8kg

▼ Volgende artikel
Review JBL Grip – Klein van stuk, groots in geluid
© JBL
Huis

Review JBL Grip – Klein van stuk, groots in geluid

Bluetooth-speakers zijn er in overvloed, waardoor fabrikanten zich maar moeilijk kunnen onderscheiden. Met zijn kersverse Grip doet JBL een dappere poging. Volgens het Amerikaanse merk is deze draadloze luidspreker met ingebouwde verlichting erg krachtig. Bijzonder, want de behuizing is niet veel groter dan een colablikje. Maakt JBL zijn belofte waar?

Goed
Conclusie

Als je een compacte luidspreker met IP68-certificering wilt kopen, is de JBL Grip het overwegen waard. Je haalt voor amper honderd euro een degelijke speaker in huis die in alle weersomstandigheden blijft doorspelen. Overige pluspunten zijn de respectabele accuduur en geïntegreerde verlichting. Voor audiopuristen is de aanwezigheid van één actieve driver een nadeel. Dat geeft op audiovlak namelijk beperkingen. Zoek je een bluetooth-speaker die alle muziekstijlen op een hoog volumeniveau zonder vervorming laat horen, dan is de Grip niet de beste keuze.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar
  • Licht en compact
  • Valbestendig
  • IP68-gecertificeerde behuizing
  • Behoorlijke accuduur
  • Kan luid spelen
  • Sfeerverlichting
  • Uitgebreide app
  • Geen usb-c-kabel bijgesloten
  • Geen volwaardig 360 graden-geluid
  • Slechts één actieve audiodriver

De Grip is een begrijpelijke toevoeging binnen het uitgebreide gamma van de bekende audiofabrikant. Ten opzichte van de goedkopere GO 4 en Clip 5 is dit nieuwe model weliswaar iets groter, maar je krijgt daar een voller geluid voor terug. Vergelijken we de Grip met de iets duurdere Flip 7, dan is de cilindervormige behuizing van 6,4 × 15,3 × 6,5 centimeter juist weer iets compacter. Logischerwijs zag JBL dus een kans om dit gat in zijn assortiment te vullen. De speaker heeft een adviesprijs van 99,99 euro.

©Maikel Dijkhuizen

Het scheelt weliswaar niet veel, maar de JBL Grip is net iets forser dan een blikje frisdrank.

Luistertijd en bouwkwaliteit

Wie de JBL Grip koopt, moet zelf voor een usb-c-kabel zorgen, want deze kabel zit niet in het productdoosje. Eenmaal opgeladen gaat de accu van 2600 mAh op een gemiddeld volumeniveau ongeveer veertien uur mee. Normaal gesproken hebben JBL-speakers een stevige constructie. Dat is bij de Grip ook het geval, al kunnen we de behuizing op bepaalde plekken diep indrukken. Gelukkig veren het textiel en kunststof soepel terug. Wellicht verklaart het flexibele materiaal het lichte gewicht van 385 gram. Toch gaat deze luidspreker naar verwachting niet zo gauw stuk. JBL claimt dat de Grip een val van één meter hoogte op beton moeiteloos overleeft. Bovendien voldoet dit product aan de eisen van de IP68-norm. Het speakerkastje is dus volledig dompel- en stofdicht. Zeker voor luistersessies in de buitenlucht is dat natuurlijk een pluspunt. Dankzij de geïntegreerde lus hang je de Grip makkelijk ergens aan op.

©Maikel Dijkhuizen

Zelfs in een tropisch aquarium speelt deze volledig waterdichte bluetooth-speaker vrolijk door.

Muziek luisteren

Zodra de Grip met een bluetooth-bron is verbonden, bedien je de muziekweergave eenvoudig vanaf de speaker. Boven het JBL-logo vind je twee volumeknoppen en een play/pauze-toets. Door tweemaal op laatstgenoemde knop te drukken, kun je nummers skippen. Bovenop is er nog een optie om een andere geschikte JBL-speaker draadloos te koppelen. Je profiteert dan van een grootser geluid. Hoewel veel cilindervormige luidsprekers een zogeheten 360 graden-geluid ondersteunen, is dat bij dit exemplaar helaas niet het geval. De achterkant klinkt beduidend minder dan de voorkant.

Bij eenvoudige muziekcomposities, podcasts en luisterboeken is de geluidskwaliteit goed. Het is nogal verrassend hoeveel volume dit kleine apparaatje kan produceren. Met name bij opzwepende genres als dance en hiphop komt dat goed van pas. Verder zijn mensen duidelijk te verstaan, zodat je bijvoorbeeld een radioshow of audioboek makkelijk kunt volgen. Bij bombastische muziekstukken met veel instrumenten schiet de Grip iets tekort. Denk bijvoorbeeld aan genres als rock, metal en klassiek. Logisch, want het is ondoenlijk om de benodigde audiofrequenties uit een enkele fullrange-audiodriver te persen. Zeker op een wat hoger volumeniveau klinken dergelijke nummers ietwat chaotisch. Geen schande, want dat is vrijwel bij alle bluetooth-speakers met slechts één actieve audiodriver het geval.

©Maikel Dijkhuizen

Voor een betere geluidskwaliteit draai je de luidspreker bij voorkeur even om.

Sfeerverlichting en app

Op de achterkant zit een ledstrip van zo'n 6,5 centimeter. Dat geeft met name in het donker een leuk effect. Druk meermaals op de bijbehorende lichtknop voor verschillende thema's. Via de JBL Portable-app pas je optioneel de lichtintensiteit en kleur aan. Ook om andere redenen loont het de moeite om deze app op je smartphone te installeren. Je zet hiermee onder andere diverse equalizerinstellingen naar je hand. Kies bijvoorbeeld voor Chill, Vocal of Energetic. Tot slot stelt JBL vanuit de app regelmatig software-updates beschikbaar.

©Maikel Dijkhuizen

De JBL Portable-app telt een aantal nuttige functies.

JBL Grip kopen?

Als je een compacte luidspreker met IP68-certificering wilt kopen, is de JBL Grip het overwegen waard. Je haalt voor amper honderd euro een degelijke speaker in huis die in alle weersomstandigheden blijft doorspelen. Overige pluspunten zijn de respectabele accuduur en geïntegreerde verlichting. Voor audiopuristen is de aanwezigheid van één actieve driver een nadeel. Dat geeft op audiovlak namelijk beperkingen. Zoek je een bluetooth-speaker die alle muziekstijlen op een hoog volumeniveau zonder vervorming laat horen, dan is de Grip niet de beste keuze.