ID.nl logo
Zo schakel je gepersonaliseerde advertenties uit
© Reshift Digital
Huis

Zo schakel je gepersonaliseerde advertenties uit

Op sociale netwerken krijg je tegenwoordig advertenties te zien die passen bij je activiteit en voorkeuren. De een is daar blij mee, anderen vinden het een onprettig idee dat een sociaal netwerk ‘meegluurt’ in wat zij doen. Nu zijn advertenties onvermijdelijk, maar je kunt wel zorgen dat ze niet meer worden gebaseerd op jouw activiteit. Elk sociaal netwerk heeft die mogelijkheid; wij laten je zien hoe je daar gebruik van maakt.

Tip 01: Geen spionage

Voordat we je gaan vertellen hoe je gepersonaliseerde advertenties uitschakelt, nemen we eerst een momentje om een mythe rond gepersonaliseerde advertenties uit de wereld te helpen. Er zit geen groepje mensen bij Facebook, Pinterest, Twitter enzovoort dat de hele dag je berichten aan het lezen is en je aan de hand daarvan gepersonaliseerde advertenties stuurt. Ook hebben adverteerders op sociale netwerken geen idee wie de personen zijn aan wie zij hun advertenties sturen. Het enige dat er gebeurt is dat, wanneer je een bepaalde activiteit ontplooit (bijvoorbeeld een site bezoekt), je anoniem in een bepaalde doelgroep wordt geplaatst. Het enige dat adverteerders kunnen doen, is aangeven dat zij hun advertenties aan een bepaalde doelgroep willen tonen. Dat wil overigens niet zeggen dat sociale netwerken zélf geen inzicht hebben in wat je allemaal online doet, en daarover willen we je ook graag nog iets vertellen.

Tip 02: Geen garantie

Sociale netwerken zijn niet te vertrouwen. We realiseren ons dat we nu een tikje paranoïde klinken, maar het heeft simpelweg te maken met de rol die deze bedrijven hebben. Hoe goed de intenties van bedrijven ook zijn, wanneer je een bedrijf in staat stelt om je online gedrag in kaart te brengen, en het voortbestaan van datzelfde bedrijf is afhankelijk van het te gelde maken van die informatie, dan kun je natuurlijk op je vingers natellen dat niet elke beslissing in jouw voordeel zal zijn. Niet voor niets zijn diverse sociale netwerken de afgelopen jaren in opspraak gekomen omdat zij gegevens opsloegen die ze niet mochten opslaan, of deelden met partijen met wie zij ze niet mochten delen. De enige reden waarom we je dit melden is dat je niet de illusie moet hebben dat er geen informatie meer over je bijgehouden wordt wanneer je gepersonaliseerde advertenties uitschakelt. Zelfs als een sociaal netwerk aangeeft dat het geen informatie bijhoudt, is de kans dat dat toch gebeurt. Het is nu eenmaal de prijs die je betaalt wanneer je persoonlijke informatie online prijsgeeft (waarbij we overigens niet de illusie hebben dat dit bij betaalde diensten anders is).

©PXimport

Waar je op klikt bij Facebook is erg bepalend voor de advertenties die je ziet

-

Tip 03: Facebook

Facebook biedt al sinds jaar en dag de mogelijkheid om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen. Wat daarbij belangrijk is, is dat je alleen op Vind ik leuk klikt op dingen die je écht leuk vindt, want het zijn juist die gegevens die worden gebruikt om je advertenties voor te schotelen. Wanneer je echt alleen klikt op wat je leuk vindt, zou het zomaar kunnen zijn dat er ineens advertenties voorbij komen waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt. Omgekeerd werkt het ook: je kunt advertenties die je niet meer wilt zien uitstekend verbergen. Daar is iedereen bij gebaat: zowel jij als de adverteerder. Een advertentie verberg je door op de drie stipjes naast de advertentie te klikken en vervolgens op Advertentie verbergen. Geef ook aan waarom je de advertentie niet meer wilt zien, dat heeft namelijk ook effect op de andere advertenties die je te zien krijgt. Als een adverteerder het echt heel bont maakt, kun je ook klikken op Advertentie rapporteren. Wil je gepersonaliseerde advertenties geheel uitschakelen, klik dan op het pijltje naar beneden naast het pictogram met het vraagteken bovenin en daarna op Instellingen. Wanneer je vervolgens klikt op Advertenties, kun je onder het kopje Advertentie-instellingen aangeven dat Facebook geen advertenties meer mag tonen op basis van je online activiteiten, binnen en buiten Facebook.

©PXimport

Tip 04: Twitter

Twitter is uiteraard een heel ander medium dan Facebook en precies daarom wordt reclame op Twitter dan ook vaak als storender ervaren dan op Facebook. De reden daarvoor is dat Twitter zich meer gedraagt als een communicatiemedium: korte teksten, snelle berichten. Wanneer daar een advertentie tussen staat, dan is dat soms storend. Helaas is daar niets aan te doen, immers, ook Twitter bestaat dankzij z’n advertenties. Je kunt er echter ook hier voor zorgen dat Twitter z’n advertenties niet meer afstemt op je interesses. Dit doe je door op je profielfoto te klikken en daarna op Instellingen privacy. Klik op het tabblad Privacy en veiligheid en daarna op Wijzigen naast de optie Personalisatie en gegevens. Je kunt dan aangeven of Twitter z’n advertenties mag personaliseren op, bijvoorbeeld, je activiteit op Twitter, je activiteit op andere websites enzovoort. Vergeet ook niet om onder het kopje Jouw informatie aan te geven dat Twitter geen sociale gegevens van je mag gebruiken voor advertenties zoals je relatiestatus, werkgever enzovoort.

©PXimport

Tip 05: Pinterest

Waar Twitter een medium is waar advertenties vooral irritant zijn, vinden we ze op Pinterest vaak juist wel nuttig. Dit komt omdat reclame op Pinterest niet zomaar een bericht is, maar alleen een ‘aanbevolen pin’, oftewel een pin waarvoor betaald is om deze meer aandacht te geven. Tot voor kort was Pinterest het enige sociale netwerk dat je ook in staat stelde om advertenties volledig uit te schakelen, maar die optie heeft men inmiddels verwijderd. Wel kun je, zoals op alle andere netwerken, aangeven dat advertenties niet gebaseerd mogen zijn op je online activiteit. Je doet dit door rechtsboven te klikken op het pictogram met de drie stipjes en daarna op Instellingen. Wanneer je nu klikt op het tabblad Startpagina, dan kun je bovenin aangeven dat je geen aanbevolen pins meer op je startpagina wilt zien. Onder het kopje Accountinstellingen zie je het subkopje Personalisatie staan, en daar kun je twee schakelaars uitzetten om te voorkomen dat Pinterest je gepersonaliseerde advertenties toont.

©PXimport

LinkedIn is de enige site waarvoor gepersonaliseerde advertenties écht nuttig zijn

-

Tip 06: LinkedIn

Hoewel we je bij vrijwel geen enkel sociaal netwerk zullen ontmoeten wanneer je gepersonaliseerde advertenties wilt uitschakelen, vinden we dat LinkedIn zo’n beetje het enige netwerk is waarbij je ze wellicht beter aan kunt laten staan. LinkedIn draait namelijk om netwerken, carrière, solliciteren enzovoort. Het merendeel van de advertenties op LinkedIn bestaat, afhankelijk van het soort account dat je hebt, uit vacatures die zijn afgestemd op je eigenschappen, capaciteiten, werkervaring enzovoort. Dat is nou zo’n zeldzame situatie waarin gepersonaliseerde advertenties fantastisch zijn. Wil je ze echter toch liever uitschakelen, dan kan dat wel. Klik op LinkedIn op je profielfoto en vervolgens op Instellingen en privacy. Er verschijnt nu een flinke pagina met instellingen, waarna je klikt op het tabblad Advertenties. Je ziet hier direct dat LinkedIn je veel meer controle geeft dan welk sociaal netwerk dan ook over de gegevens die er over je verzameld worden en die gebruikt worden voor persoonlijke advertenties. Klik op Wijzigen bij de optie die je wilt aanpassen om aan te geven hoe je het wél wilt instellen.

©PXimport

Tip 07: Google

Google is natuurlijk niet echt een sociaal netwerk maar een platform met verschillende diensten (mail, zoekmachine enzovoort). Google was de voorloper op het gebied van gepersonaliseerde advertenties, en hoewel dat heel handig kan zijn wanneer je naar iets zoekt, begrijpen we heel goed dat je niet wilt dat dit bedrijf je persoonlijke voorkeuren gebruikt voor advertenties. Je kunt bij Google gelukkig ook heel eenvoudig aangeven dat je geen gepersonaliseerde advertenties meer wilt ontvangen. Wanneer je surft naar https://adssettings.google.com dan zie je een eenvoudige schakelaar waarmee je in één klap alle gepersonaliseerde advertenties uit kunt schakelen. Daaronder zie je precies op wat voor wijze je advertenties gepersonaliseerd worden en het is interessant (en eng) om te zien hoeveel interesses van jou al in kaart zijn gebracht.

Tip 08: Adblock Plus

In dit artikel heb je kunnen lezen hoe je voorkomt dat advertenties die je ziet zijn gebaseerd op je online activiteit. Hoewel de sociale netwerken je deze optie zelf niet bieden, is er ook een mogelijkheid om advertenties helemaal uit te schakelen. Je doet dit met behulp van een gratis browserextensie genaamd Adblock Plus (beschikbaar in de extensiewinkel van de browser van je keuze). Wanneer je deze extensie installeert, worden alle advertenties op YouTube, Facebook enzovoort geblokkeerd, zodat je er geen last meer van hebt. De advertenties worden in principe nog wel getoond, maar de extensie ‘vangt hen op’ en zorgt dat ze onzichtbaar zijn voor je. Hoewel Adblock fantastisch werkt, plaatsen we hier wel een kanttekening bij. Diensten als Facebook, YouTube en in principe elke andere website die je gratis gebruikt, kunnen bestaan bij de gratie van advertenties. Als iedereen Adblock zou gebruiken, zouden deze websites binnen mum van tijd verdwenen zijn óf een abonnementsmodel moeten introduceren. Daarmee zeggen we je niet dat je deze extensie niet moet gebruiken (dat is niet aan ons), maar het is wel belangrijk om deze kennis te hebben.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming
© ID.nl
Energie

Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of je van extra gemakken voorzien. Nu de meteorologische hefst is begonnen en de temperaturen verder dalen is het tijd om te kijken of je je huis beter kunt verwarmen. Met een extra elektrisch kacheltje bijvoorbeeld.

In de koudere maanden van het jaar kan het soms heerlijk zijn om een extra warmtebron in huis te hebben. Bijverwarming is dan een uitkomst. Of je nu een koude hoek in de woonkamer wilt opwarmen, je thuiskantoor wilt verwarmen zonder de thermostaat in de hele woning omhoog te zetten, of gewoon snel wat extra warmte wilt creëren; er is een grote verscheidenheid aan elektrische kachels beschikbaar. Wij vonden vijf verschillende soorten bijverwarming, van keramische ventilatorkachels tot infrarood panelen om de ruimtes in je huis snel te verwarmen.

De'Longhi TCH8993ER.BC

Met een vermogen van 2400 watt kan deze keramische torenkachel van De'Longhi snel een grote ruimte verwarmen. Deze kachel is bovendien uitgerust met een Eco-Energy functie, die ervoor zorgt dat hij de gewenste temperatuur bereikt met zo min mogelijk energieverbruik. Dit is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. De kachel heeft ook een handige afstandsbediening, zodat je vanuit je luie stoel de instellingen kunt aanpassen. Verder beschikt dit model over een tip-over-beveiliging, een geruststellende gedachte als je huisdieren of kleine kinderen hebt. De kachel schakelt zichzelf automatisch uit als hij per ongeluk omvalt. Door de keramische technologie wordt de lucht niet uitgedroogd en verbranden er geen stofdeeltjes, wat zorgt voor een schonere en aangenamere warmte.

Wattage: 2400W
Type verwarming: Keramische torenkachel
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC222WOS Ceramic Fan Heater

De Inventum KC222WOS is een compact model. Deze keramische kachel heeft niet alleen twee warmtestanden (1200 en 2000 watt), maar ook een handige oscillatiefunctie. Met de 60° draaibeweging wordt de warme lucht gelijkmatig over een groter gebied verspreid, waardoor je minder last hebt van koude plekken in de ruimte. Verder is de temperatuur traploos instelbaar, wat de kachel zeer flexibel in gebruik maakt. Ook dit apparaat is voorzien van belangrijke veiligheidsfuncties zoals omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging. Dit betekent dat de kachel automatisch uitschakelt bij te hoge temperaturen of als hij per ongeluk omvalt. De geïntegreerde handgreep en het lichte gewicht maken het eenvoudig om de kachel van de ene naar de andere kamer te verplaatsen.

Wattage: 1200W en 2000W
Type verwarming: Keramische ventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Princess 348254 Slimme infrarood paneelverwarming

Een heel andere manier van verwarmen vind je bij deze Princess 348254. In tegenstelling tot convectorkachels die de lucht verwarmen, richten infrarood panelen zich op het direct verwarmen van mensen en objecten in de kamer. De warmte is direct voelbaar en bovendien droogt de lucht niet uit. Dit model is ook nog eens 'slim'. Met de bijbehorende app kun je de kachel namelijk overal bedienen, of je nu op de bank zit of onderweg bent. Zo kun je de kachel aanzetten voordat je thuiskomt, zodat je in een heerlijk warme kamer binnenstapt. Het paneel is met 540 watt relatief energiezuinig en kan zowel aan de muur worden bevestigd als vrijstaand worden gebruikt.

Wattage: 540W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Oververhitting

ICQN Infraroodkachel

De ICQN infraroodkachel richt op het verwarmen van een klein kantoor of een aparte ruimte in huis. Met een vermogen van 900 watt levert deze kachel gerichte warmte. Het compacte en lichte ontwerp maakt het apparaat zeer handzaam en gemakkelijk te verplaatsen naar elke plek waar je extra warmte nodig hebt. De kachel werkt via een infraroodpaneel, dat warmte uitstraalt die direct op objecten en mensen gericht is, vergelijkbaar met de warmte van de zon. Dit betekent dat je de warmte meteen voelt zodra je het aanzet.

Wattage: 900W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC221W

Deze compacte keramische kachel is perfect voor het snel verwarmen van kleine tot middelgrote ruimtes, zoals een caravan, zolderkamer, of studeerkamer. Met een maximaal vermogen van 2000 watt genereert hij snel een aangename temperatuur. De kachel heeft twee warmtestanden en een aparte ventilatorstand voor in de zomer, zodat je er het hele jaar door plezier van hebt. Dankzij de traploos instelbare thermostaat kun je de temperatuur nauwkeurig naar wens instellen, en de kachel zorgt er zelf voor dat de ruimte op die temperatuur blijft. Een controlelampje laat je zien wanneer het apparaat in werking is. Het geïntegreerde handvat maakt hem gemakkelijk te verplaatsen en de omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging zorgen voor een veilige gebruikservaring. Een no-nonsense kachel die doet wat hij moet doen.

Wattage: 2000W
Type verwarming: Keramische kachelventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

▼ Volgende artikel
Dit wil je: WhatsApp als je slimme notitieboek
© amnaj
Huis

Dit wil je: WhatsApp als je slimme notitieboek

WhatsApp gebruik je vooral om te appen, maar het kan ook je handigste metgezel zijn. Door ideeën, taken en documenten direct in je eigen chat te zetten, ontstaat een systeem dat je altijd bij de hand hebt. In dit artikel lees je hoe je WhatsApp verandert in een slim notitieboek waarmee je gedachten en bestanden nooit meer zoekraken.

In dit artikel ontdek je:
  • Hoe je een notitiechat met jezelf start en slim gebruikt
  • Waarom WhatsApp sneller werkt dan traditionele notitie-apps
  • Manieren om structuur en takenlijsten overzichtelijk te houden
  • Hoe je documenten, bonnetjes en scans bewaart en terugvindt
  • Tips om je notitiechat veilig, opgeruimd en praktisch te houden

Ook interessant: Chatfilters in WhatsApp: zo houd je je chats overzichtelijk

WhatsApp is de plek waar we eindeloos appen: van gênante groepsfoto’s tot boodschappenlijstjes van je partner. Maar dezelfde app kan meer, véél meer. Zie het als je digitale notitieboekje: altijd open, altijd bij de hand en verrassend krachtig. Waar veel notitie-apps al snel vergeten worden, schuift WhatsApp elke dag vanzelf je scherm in. Dat maakt de drempel om iets vast te leggen lager dan ooit. En het mooiste? Je hoeft geen nieuwe app te leren gebruiken, want WhatsApp zit vermoedelijk al diep in je dagelijkse routine.

Praat met jezelf

De slimste chat is er eentje met jezelf. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar het werkt verrassend goed. In recente versies van WhatsApp kun je simpelweg je eigen naam kiezen in het contactenoverzicht en een gesprek starten. Lukt dat niet, stuur dan een berichtje naar je eigen nummer (al is het maar 'hallo') en je hebt je persoonlijke notitieboek geopend. Vanaf dat moment staat er een privéruimte voor je klaar waarin je ideeën, lijstjes en bestanden kwijt kunt. Zet die chat bovenaan vast, zodat hij nooit wegzakt tussen familieberichten, werkdiscussies en de eindeloze stroom aan grappige gifjes van vrienden. Het voelt in eerste instantie een beetje gek, maar na een week wil, nee kún je niet meer zonder.

Snel noteren zonder gedoe

Een idee is vaak vluchtig. Je staat bij de kassa, bent onderweg met de trein of ligt net in bed om te gaan slapen als je opeens denkt: dit moet ik onthouden! Het noteren mislukt meestal niet door een gebrek aan apps, maar door de extra moeite die het kost. Geloof ons, WhatsApp maakt dat verschil. Je opent de app toch al tientallen keren per dag, dus een korte notitie intikken is geen extra drempel. Begin met een korte eerste regel die fungeert als titel, plak er een link of losse gedachte onder en klaar. Voeg een foto of screenshot toe als geheugensteuntje. Heb je geen zin om te typen? Neem een spraakbericht op. Later kun je die afspelen op je laptop en desnoods omzetten naar tekst (superhandig: je kunt spraakberichten direct in WhatsApp laten transcriberen). Het voelt minder aan als 'notities maken' en meer als gewoon appen, en juist dat maakt het zo laagdrempelig.

Structuur die niet in de weg zit

De grootste valkuil van digitale notities is overstructureren. Je begint enthousiast met mappen, categorieën en kleurcodes, en drie weken later is het systeem te ingewikkeld om nog bij te kunnen houden. Bij WhatsApp werkt dat anders. Begin met één centrale notitie-chat en gebruik simpele labels als 'Werk', 'Idee' en 'Boodschappen'. Dankzij de zoekfunctie vind je berichten razendsnel terug. Toch behoefte aan meer onderverdeling? Maak dan aparte themagroepen met alleen jezelf. Voeg kort iemand toe, verwijder die weer en je hebt een solo-chat met een duidelijke naam en profielfoto. Een geel vlak voor 'Bonnetjes', een rood vlak voor 'Reiskosten': herkenbaar in één oogopslag. Zo heb je structuur zonder dat het systeem in de weg zit.

©Yuri Arucrs peopleimages.com

Takenlijst in WhatsApp-stijl

WhatsApp is geen taken-app, maar je kunt de functies slim inzetten. Markeer actiepunten met een ster en gebruik de antwoord-functie om updates en voortgang eraan vast te knopen. Stel: je noteert 'Bel de loodgieter' en krijgt later extra informatie. Door die informatie als reply op het oorspronkelijke bericht te zetten, blijft de hele geschiedenis bij elkaar. Klaar met de taak? Verwijder de ster of sluit af met een korte reply: 'Gedaan, 17 september'. Zo blijft je takenlijst overzichtelijk en in samenhang. Je ziet niet alleen wat je moest doen, maar ook hoe het liep. Dat geeft meer grip dan losse to-dolijstjes die uit elkaar vallen.

Je eigen archiefkast

Iedereen heeft bonnetjes, facturen, pdf's en foto's van whiteboards die ergens rondslingeren. WhatsApp kan die rol van digitale schoenendoos verrassend goed overnemen. Alles wat je in je notitie-chat plaatst, wordt automatisch gesorteerd op type. Zoek je dat ene aankoopbewijs? Open de mediabibliotheek, filter op documenten en je hebt het binnen seconden teruggevonden. Ook foto's, links en screenshots kun je daar terugvinden. Door de ingebouwde documentmodus van de camera worden scans vlak en goed leesbaar, zodat je geen aparte scan-app meer nodig hebt. Je notitie-chat groeit zo ongemerkt uit tot een compleet persoonlijk archief, zonder dat het chaotisch aanvoelt.

©PaeGaG - stock.adobe.com

Extra vaart met WhatsApp Web

Op je telefoon is WhatsApp al handig, maar pas op de laptop of desktop gaat het echt vliegen. Via WhatsApp Web of de desktop-app kopieer je moeiteloos lange teksten, codefragmenten en bestanden naar je notitie-chat. Andersom stuur je materiaal net zo makkelijk weer terug naar andere programma’s. De zoekfunctie werkt veel fijner met een toetsenbord en met sneltoetsen kun je in een oogwenk informatie uit elke app doorsluizen naar WhatsApp. Het voelt bijna alsof je een lichte projectmanagementtool gebruikt, maar dan in een jasje dat je al jaren kent.

Automatiseren voor luie slimmeriken

Deelknoppen en snelkoppelingen maken het nóg efficiënter. In Android deel je vanuit vrijwel elke app direct naar WhatsApp en stel je jouw notitie-chat in als standaardontvanger. Binnen iOS maak je via Opdrachten een actie die geselecteerde tekst met één tik doorstuurt naar jouw notitie-chat. Daarmee bespaar je tientallen kleine handelingen per dag. En maak er een ritueel van: schrijf elke avond drie korte regels (Wat gedaan, wat geleerd, wat morgen) en je notitie-chat wordt vanzelf een logboek dat overzicht en rust geeft. Geen rommel, maar een lopend dagboek waar je later veel aan hebt.

Veilig en privé

Wie WhatsApp als notitieboek gebruikt, moet ook nadenken over veiligheid. Zet verdwijnende berichten uit, zodat je informatie niet per ongeluk verdwijnt. Zorg dat end-to-end versleutelde back-ups actief zijn en beveilig die met een wachtwoord of herstelsleutel die je in je wachtwoordmanager opslaat. Activeer app-vergrendeling met vingerafdruk of gezichtsherkenning en laat de telefoon-encryptie standaard aan staan. Zo weet je zeker dat je notities net zo goed beschermd zijn als je persoonlijke gesprekken. Handig én geruststellend.

©Farknot Architect - stock.adobe.

Opruimen zonder moeite

Let op, want na een paar weken kan je notitie-chat flink uitdijen. Plan daarom regelmatig een korte opruimsessie van twee minuten in. Gebruik de zoekfunctie om grote video's te vinden en te verwijderen, archiveer oude notities of sluit ze af met een update. Wil je terug naar een specifiek moment, dan kun je in de zoekfunctie gericht naar een maand springen en snel door die periode bladeren. Zo blijft je notitie-chat overzichtelijk en bruikbaar in plaats van een digitale stortplaats.

De valkuilen ontwijken

Het lijkt simpel, maar er zijn valkuilen. De grootste fout is versnipperen: een beetje in WhatsApp, een beetje in Evernote (gebruikt iemand dat nog?) en wat losse mails. Kies één hoofdsysteem en houd je daaraan. Anders verlies je het overzicht. Een tweede fout is het gebruik van titelloze notities. Losse zinnen zonder duidelijke eerste regel zijn later onvindbaar. En tot slot vergeten veel mensen hun notitie-chat vast te pinnen, waardoor hij wegzakt in de massa. Het zijn kleine dingen, maar ze maken het verschil tussen een systeem dat werkt en een systeem dat verwatert.

Tadaa, je nieuwe gewoonteboek

Productiviteit draait om frictie wegnemen. WhatsApp open je sowieso al tientallen keren per dag, vaak zonder na te denken. Als je die gewoonte benut, verandert de app ongemerkt in een slim notitieboek. Begin met één chat met jezelf, pin hem vast, gebruik labels en maak gebruik van de zoekfunctie en mediabibliotheek. Binnen een week voelt het aan alsof WhatsApp niet langer alleen een praatpaal is, maar ook je persoonlijke geheugen. Een gewoonteboek dat je eindelijk wél volhoudt.