ID.nl logo
Voorkom phishing: zo trap jij er niet in
© PXimport
Huis

Voorkom phishing: zo trap jij er niet in

Uiteraard beschermt een goede virusscanner je pc, maar toch is een heel groot deel van computercriminaliteit niet gebaseerd virussen, maar op eenvoudige psychologie. Bij phishing maakt de crimineel in de eerste plaats gebruik van de menselijke zwakheden en onoplettendheid. Hoe wapen jij je tegen de oplichters die eeuwenoude technieken van misleiding in een nieuw jasje hebben gestoken?

Phishing is het vissen (hengelen) naar persoonsgegevens en inloggegevens van gebruikers. De oplichter stelt zich op als een vertrouwde organisatie om de gebruiker via misleiding gegevens en geld afhandig te maken. Dat gebeurt via e-mails en ook via berichten op sociale media. Deze berichten verwijzen je bijvoorbeeld naar een website die sprekend lijkt op een banksite. Wanneer je inlogt, komen je inloggegevens en wachtwoord echter terecht bij de fraudeur die met die informatie je bankrekening plundert. Sluwe fakemails, alarmerende telefoontjes van een zogenaamde Microsoft-helpdesk, overtuigende nepsites, valse winst- of kortingsbonnen van warenhuizen en psychologische trucs zijn het beproefde wapen van de cyberoplichter.

01 België-Nederland

Er is een opvallend historisch verschil tussen Nederland en België wanneer het gaat om deze vorm van internetcriminaliteit, volgens een onderzoek van Eurostat naar aanleiding van Safer Internet Day uit 2015. 20% van de Belgen gaf aan in dat jaar een virus of computerinfectie te hebben gehad. Nederland is op dit punt het beste jongetje van europa met 6%. Van de Belgen raakte 10% geld kwijt aan internetcriminelen, grotendeels door phishing, van de Nederlanders was dat 3%. In beide landen was ook nog 1% gedupeerd door Er is nog geen Europees rapport voor 2017. Febelfin, de federatie van Belgische banken, berekende al wel dat het aantal fraudegevallen in de eerste negen maanden van 2017 al vijfmaal hoger lag dan in 2015. De favoriete modus operandi van de oplichters blijft phishing. Volgens Febelfin leggen de fraudeurs zich nu vooral toe op kleinere bedragen om zo lang mogelijk onder de radar te blijven.

©PXimport

02 Campagnes lonen

We verzekeren onze Belgische lezers dat dit geen cynische Belgenmop is. Hoe komt het dat België zo slecht scoort? Het heeft te maken een combinatie van twee vaststellingen. Eerst met de methodologie die Eurostat heeft gebruikt voor dit rapport: er werden mensen ondervraagd. Jan met de pet gelooft nog de mythe dat je een besmette computer herkent aan zijn traagheid, vreemde pop-ups, een pc die plots uitvalt. Terwijl cybercriminelen al tien jaar aantonen dat ze er baat hebben bij hebben om zo lang mogelijk ongemerkt gebruik te maken van een besmette computer. Kortom, mensen vragen naar hun ervaringen over iets waar zij weinig verstand van hebben, levert nooit een zuiver beeld op. In België meten de banken (Febelfin) ieder kwartaal de financiële schade, terwijl dit in de rest van de EU slechts ééns of tweemaal per jaar doet. Hierdoor weten de Belgen dat het goed gesteld is met de veiligheid van online bankieren, maar buiten de bank worden onze zuiderburen vaker beduveld. In bijna alle Europese landen lopen onophoudelijk bewustwordingscampagnes vanuit de overheid om het bewustzijn voor phishing en andere online gevaren aan te scherpen. In België is er eens in de zoveel jaar eens een korte campagne die bijna nooit door de overheid wordt gefinancierd, maar bijvoorbeeld door Febelfin.

©PXimport

Als emotie wint

Terwijl antiviruspakketten hun best doen om de domeinen en websites waar phishing-mails naartoe wijzen te blokkeren, blijft de eerste en beste verdedigingslinie het gezond verstand. Als emotie het wint van gezond boerenverstand, is het einde zoek. Het zegt genoeg dat in 2016 133 Nederlanders zich online lieten oplichten via datingadvertenties. Ze dokten samen 2,7 miljoen aan hun aspirant-liefdes, wat neerkomt op een gemiddelde van 20.000 euro per verliefde ziel (!). Sommigen betaalden niet meer dan honderd euro, maar een uitschieter joeg er 380.000 euro door. De meeste slachtoffers werden via Facebook benaderd.

03 Basic of spear

Grofweg zijn er twee vormen van phishing. Eerst is er de basic phishing, waarbij de oplichters dezelfde mail naar een grote groep mensen verzenden. Dit is de techniek van het hagelgeweer (spray-and-pray). Denk maar aan een nepbericht dat zogenaamd van de ABN AMRO komt, terwijl een heleboel van de bestemmelingen niet eens een rekening heeft bij die bank. De fraudeurs rekenen erop dat een deel van de ontvangers zich toch aangesproken zal voelen. De tweede vorm is het zogenaamde spearphishing, dat gaat veel doelgerichter te werk – vandaar de benaming die te vertalen is als vissen met de speer. Zo werden eind november aan de universiteit van Gent verschillende frauduleuze mails gestuurd die afkomstig leken van collega’s, doorgaans leidinggevenden. Zo’n mail komt veel sneller betrouwbaar over. Bij spearphishing let de oplichter op details. De logo’s kloppen, de opmaak is niet van echt te onderscheiden.

©PXimport

Tijdbom

In de meeste gevallen combineren criminelen verschillende technieken, waarvan pas jaren later het effect merkbaar wordt. LinkedIn werd in 2012 gehackt, waarbij de accountgegevens van 167 miljoen gebruikers werden gestolen. Deze gelekte namen, mailadressen en wachtwoorden bleven lange tijd uit beeld. Pas in mei 2016 boden de hackers de dataset publiekelijk te koop aan. Fox-IT meldde in juni een phishing-campagne in Nederland die gepersonaliseerd was op basis van de gestolen LinkedIn-gegevens. In de e-mail wordt de ontvanger met zijn voor- en achternaam aangesproken in combinatie met beroepsgegevens, waardoor het bericht een authentieke indruk maakt. Het was in die phishing-campagne de bedoeling om de ontvanger een Word-document te laten openen waarin een kwaadaardig macroscript zat.

©PXimport

04 Gewonnen

‘Win een cadeaubon ter waarde van 500 euro’ ‘Aldi geeft waardebonnen van 850 euro weg’ ‘Douwe Egberts trakteert op een maand gratis koffie.’ Dit soort berichten vormt een echte plaag. De warenhuisketens waarschuwen allemaal deze namaak-waardebonnen niet te openen. Soms staan er ook nog foto’s bij van zogenaamde winnaars.

Een variant is het zogenaamd mogen testen of uitproberen van producten, waarbij je ze daarna zou mogen houden. Je hoeft alleen nog maar te klikken op een link of een speciaal nummer te bellen. Wie op zo’n bericht klikt, loopt het risico dat via malware het bericht wordt doorgestuurd naar bijvoorbeeld alle WhatsApp-contactpersonen. De site die je via de link opent, lijkt op de officiële website van zo’n winkelketen en vraagt naar je gegevens.

05 Dure cadeautjes

Veel winacties proberen je wijs te maken dat je iets gewonnen hebt, maar je moet dit nog wel even bevestigen door te bellen met een betaalnummer en daar een code in te voeren. Op dit nummer houdt men je aan het (dure) lijntje met een eindeloze quiz. Bel dat nummer dus niet. En gebruik overigens ook nooit de afmeldlink op dit soort mails. De oplichters die dit soort berichten verzenden, weten door jouw afmelding dat je e-mailadres actief is en zullen alleen maar meer mail sturen. Soms helpt het om de afzender in je mailinstellingen te blokkeren. De spamfilters van Outlook of Thunderbird kunnen ook dergelijke mails onderscheppen. Wil je echt actie ondernemen tegen een bepaalde afzender, dan kun je een klacht indienen via www.spamklacht.nl.

©PXimport

Van banken naar shops

Nederland behoort tot de belangrijkste hosters op vlak van phishing. 3% van alle aanvallen wereldwijd vertrekt vanuit hier, maar de overgrote meerderheid is niet alleen gericht op Nederland. De cybercriminelen maken graag gebruik van de erg brede hostingsector in Nederland om veel buitenlandse websites te hosten. Het 2017 Phishing Trends & Intelligence Report zoekt uit op welke servers de phishing-sites zijn gevestigd. Even zorgwekkend is het feit dat de daders de afgelopen maanden het werkterrein verleggen. Waar vroeger vooral banken in het vizier lagen bij phishing, zijn nu webshops, bezorgdiensten, energieleveranciers en telecomproviders aan de beurt.

©PXimport

06 Microsoft-helpdesk

En dan zijn er uiteraard de haast legendarisch geworden Microsoft-bellers, waar we ook al over schreven in Computer!Totaal 0102/2018. Deze cybercrime bestaat al sinds 2009, met steeds veranderende werkwijzen. Criminelen die meestal Engels met Indiaans accent spreken, doen zich voor als behulpzame helpdeskmedewerkers. “Er zijn problemen met uw computer. Wij willen die graag voor u oplossen.” Het is het begin van een oplichtingspoging die al veel mensen geld heeft gekost. Ze bespelen hun slachtoffer met een mengeling van autoriteit en bangmakerij. Ze vragen je de logboeken van de computer te openen. In deze logboeken staan allerlei meldingen over het functioneren van het systeem en gebruikte programma's. De scammers vragen je te kijken naar de gele en rode meldingen. Alles wat daarin staat, kan een virus zijn volgens de medewerkers, terwijl er in werkelijkheid niets op dat vlak aan de hand is. Daarna vraagt de oplichter of hij de computer mag overnemen via bijvoorbeeld TeamViewer om de problemen te verhelpen. Op dat moment geef je de computer letterlijk in handen van een goed voorbereide crimineel. En voor zijn werkzaamheden eist de oplichter geld, bijvoorbeeld in de vorm van iTunes-tegoedkaarten. De werkelijkheid is dat dat Microsoft zijn klanten nooit belt. Je kunt dus het beste niet ingaan op de vragen maar direct ophangen.

©PXimport

Boetes

In het najaar van 2017 werd Nederland overspoeld door phishing-mails die afkomstig leken van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De aanmaningen voor de openstaande boetes zagen er akelig echt uit. Alles is opgesteld in keurig ambtelijk Nederlands en zelfs de bedragen zijn geloofwaardig: van een paar tientjes tot enkele honderden euro’s. De toon is behoorlijk dwingend. Als er niet wordt betaald, zal het CJIB beslagleggen op de bankrekening of de gerechtsdeurwaarder inschakelen. Sommige van die berichten laten de overtreder betalen via iDeal en zelfs via Bitcoin. Zelfs het adres van de afzender noreply@cjib.nl lijkt een legitiem e-mailadres. De bal ging aan het rollen toen het echte CJIB tientallen betalingen ontving van mensen die helemaal geen overtreding hadden begaan. Blijkbaar stond het CJIB al het adresboek van hun internetbankieren door de betaling van eerdere boetes, en selecteerden mensen het CJIB dus bij het overmaken. Het CJIB heeft het geld teruggestort aan de gulle gevers, nadat is gekeken of er niet toevallig nog andere verkeersboetes openstonden.

07 Afweertips

Met een kritische instelling en gezond boerenverstand kom je heel ver. Maar toch kunnen deze tips helpen.

- Als een voorstel te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk niet waar.

- Gebruik de 10seconden-regel. Voordat je op een link in de mail klikt, neem je tien seconden de tijd om na te denken of de mail wel echt is.

- Officiële instanties vragen je nooit via mail, sms of telefoon om je persoonlijke gegevens of wachtwoord in te voeren.

- Niet dat deze tip waterdicht is, maar let op de aanspreking. Bedrijven die je aanmanen om achterstallige facturen te betalen en die je niet eens bij naam aanspreken? Die vertrouwen we niet.

- Van officiële communicatie mag je verwachten het foutloos geschreven is. Zie je opvallende fouten in de tekst, wees dan alert. De tijd dat je een phishing-mail van ver kon herkennen aan gebrekkig Nederlands is voorbij, maar bij basic phishing komt het nog zeker wel voor.

- Controleer het adres van de afzender. Phishing-campagnes worden meestal lukraak verzonden naar zo veel mogelijk e-mailadressen.

- Controleer de links zonder erop te klikken. Ga met de muisaanwijzer boven de link hangen, zodat een preview verschijnt. Leidt die naar een betrouwbaar adres of niet? Vaak zie je in het begin van het internetadres al dat deze url niet officieel is. De mailadressen van de afzenders wijken af van het adres van de organisatie die de mail zou hebben verstuurd.

- Ga nooit via een link in een mail naar de website van je bank. Gebruik daarvoor het bekende webadres, bijvoorbeeld uit je eigen bladwijzers.

- Controleer of er een ‘s’ staat achter de ‘http’-adresregel van een shop- of banksite. De ‘s’ staat voor secure. Als een site met ‘https’ begint, is er sprake van een beveiligde verbinding. Dat zegt niet per se dat de website zelf veilig is, maar indien het er niet staat weet je dat dit níet de site van je bank is.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Zó handig is het (verborgen!) tweede Startmenu van Windows 11
© ID.nl
Huis

Zó handig is het (verborgen!) tweede Startmenu van Windows 11

Iedereen gebruikt het gewone Startmenu van Windows 11. Je vindt er apps, instellingen, aanbevelingen en tegels. Overzichtelijk, maar je moet soms flink doorklikken voordat je eindelijk bent waar je zijn wilt. Kan dat niet handiger? Zeker: er bestaat ook een tweede Startmenu: een stuk eenvoudiger en vooral sneller. Waar je het vindt en hoe je het gebruikt, lees je in dit artikel.

Het verborgen tweede Startmenu van Windows 11

We geven toe: 'verborgen' is misschien iets te sterk uitgedrukt. Maar feit blijft dat de meeste mensen het nog niet zullen kennen, simpelweg omdat Microsoft zelf er nooit actief de aandacht op heeft gevestigd. Hoog tijd om dit superhandige Windows 11-onderdeel te leren kennen – én te gaan gebruiken!

Lees ook: Laptop met Windows 11? Zo doe je langer met de accu

Gewone Startmenu versus verborgen Startmenu

Het gewone Startmenu van Windows 11 is het startpunt voor de meeste gebruikers. Hier vind je je apps, recente bestanden, een zoekbalk en knoppen voor instellingen en afsluiten. Het menu is visueel ingericht, met tegels en iconen, en richt zich vooral op dagelijks gebruik.

©ID.nl

Het reguliere Startmenu is overzichtelijk, maar je moet nog wel doorklikken wanneer je op zoek bent naar Instellingen.

Het verborgen Startmenu ziet er heel anders uit. Geen tegels of visuele opsmuk, maar een compacte lijst met systeemfuncties. Denk aan apparaatbeheer, taakbeheer, netwerkverbindingen en terminal. Dit menu is vooral bedoeld voor wie snel iets wil aanpassen, controleren of oplossen.

Zo open je het verborgen Startmenu

De makkelijkste manier is simpelweg met de rechtermuisknop op de Startknop klikken (onderaan je scherm, links). Meteen verschijnt een menu met een lijst vol snelkoppelingen. Geen wachttijd, geen vertraging: het menu reageert direct.

Gebruik je liever het toetsenbord? Druk dan op Windows-toets + X. Deze sneltoets werkt overal in Windows, zelfs midden in een programma. Handig op een laptop, zeker als je geen muis bij de hand hebt.

Werk je op een touchscreen? Tik dan op de Startknop en houd die een paar seconden vast. Zodra Windows dit herkent als een 'lang tikken', verschijnt het menu automatisch.

Hoe je het ook opent, de inhoud is altijd gelijk. Het menu komt standaard naast de Startknop in beeld, dus je hoeft nooit te zoeken.

💡Door de Donkere Modus in te stellen (via Instellingen -> Persoonlijke instellingen -> Kleuren) krijgt het tweede Startmenu een donkere achtergrond. Dat zorgt ervoor dat het onderscheid met eventueel geopende programmavensters wat groter wordt.

Wat vind je in dit tweede Startmenu?

Alles wat je anders via Instellingen of het Configuratiescherm moet opzoeken, staat hier bij elkaar. In plaats van losse snelkoppelingen of visuele tegels, toont dit menu een strakke lijst.

Zo kom je met één klik bij Apparaatbeheer, Schijfbeheer, Taakbeheer, Netwerkinstellingen of PowerShell. Handig als je iets wilt aanpassen, controleren of snel een probleem moet oplossen.

Microsoft heeft de functies logisch gegroepeerd. De bovenste opties gaan over apps en energiebeheer, daaronder volgen tools voor systeembeheer en netwerkverbindingen. Verder naar beneden vind je opdrachten voor afsluiten of afmelden. Je herkent ze aan hun vertrouwde namen, wat zoeken overbodig maakt. Een voorbeeld: als je software wilt verwijderen, hoef je niet naar Instellingen > Apps > Geïnstalleerde apps. Je kiest gewoon 'Geïnstalleerde Apps' uit het menu en je bent er meteen.

©ID.nl

Via het tweede Startmenu heb je meteen toegang tot allerlei systeemtools waarvoor je anders zou moeten zoeken in Instellingen of in het Configuratiescherm.

Waarom het tweede Startmenu zo handig is

Hoewel de systeemtools die je via het tweede Startmenu kunt bereiken voor veel mensen Windows-onderdelen zijn die ze niet zo vaak zullen gebruiken, is het toch handig dt je ze direct 'onder de knop' hebt zitten. Stel: je hebt wifi-problemen. In plaats van drie keer klikken door Instellingen kun je direct 'Netwerkverbindingen' openen. Of je wilt zien of een usb-stick goed wordt herkend. Dan hoef je alleen maar te klikken op 'Apparaatbeheer'. Voor wie vaker met systeeminstellingen werkt, is dit menu eigenlijk helemaal onmisbaar. Je hoeft geen sneltoetsen te onthouden of eindeloos door menu's te klikken. Alles wat je vaak gebruikt zit binnen handbereik. En ook als je het niet dagelijks gebruikt, is het handig om te weten dat het er is. Het scheelt je hoe dan ook veel tijd en zoekwerk.

Ook fijn: het menu ziet er op elke Windows 11-pc hetzelfde uit. Of je nu thuis werkt, op kantoor zit of iemand anders helpt: je weet precies waar je moet zijn.

Dus?

Het verborgen Startmenu is een van de meest praktische onderdelen van Windows 11. Het geeft je directe toegang tot systeemfuncties en tools waarvoor je anders moet doorklikken en waar je naar moet zoeken. Het is geen vervanger van het gewone menu, maar een aanvulling voor wie meer uit z'n systeem wil halen. Of je nu snel iets wilt aanpassen, een probleem onderzoekt of gewoon minder wilt klikken: het tweede Startmenu maakt het net een stuk makkelijker!

⬇️Scrol omlaag en bekijk welke onderdelen je in het tweede Startmenu vindt en wat je ermee kunt


Menu-onderdeelFunctieWat je ermee kunt
Geïnstalleerde appsSoftware beherenProgramma's verwijderen of aanpassen
MobiliteitscentrumSnel toegang tot laptopinstellingenHelderheid, volume, batterijmodus, schermprojectie en presentatiemodus aanpassen
EnergiebeheerEnergie-instellingen beherenInstellen hoe je laptop omgaat met batterij, schermtijd, slaapstand en aan-uitknoppen
LogboekenSysteemlogboeken bekijkenBekijken van systeemgebeurtenissen, waarschuwingen en foutmeldingen
SysteemSysteeminformatie bekijkenSysteemtype, prestaties en apparaatdetails bekijken
ApparaatbeheerHardware beheren en drivers controlerenApparaten beheren, stuurprogramma's bijwerken en hardwareproblemen oplossen
NetwerkverbindingenNetwerkinstellingen aanpassenWifi- en ethernetinstellingen beheren of aanpassen
SchijfbeheerPartities en schijven beherenSchijven formatteren, partities aanmaken of volumes wijzigen
ComputerbeheerGeavanceerd systeembeheerToegang tot gebruikersbeheer, logboeken en taakplanning
TerminalOpdrachtregel openenPowerShell of opdrachtprompt openen voor systeembeheer
Terminal (Beheerder)Opdrachtregel openen als beheerderZelfde als Terminal, maar met beheerdersrechten
TaakbeheerProcessen en prestaties beherenTaken beëindigen, opstartprogramma's beheren en prestaties volgen
InstellingenSysteeminstellingen openenAlle standaard Windows-instellingen openen
VerkennerBestanden en mappen openenNavigeren door mappen en bestanden op je pc
ZoekenZoeken in apps, bestanden en instellingenZoeken naar programma's, documenten of instellingen
UitvoerenProgramma's of opdrachten handmatig startenSnel programma's starten via bestandsnaam of commando
Afsluiten of afmeldenSysteem afsluiten, opnieuw opstarten of afmeldenKeuzes voor slaapstand, afsluiten of opnieuw opstarten maken
BureaubladAlle vensters minimaliseren om bureaublad te tonenSnel terug naar het bureaublad zonder vensters te sluiten

Losse muis nodig?

(dat werkt soms net wat handiger)

▼ Volgende artikel
Frisse was, frisse droger: zo houd je je wasdroger écht schoon
© Shi
Huis

Frisse was, frisse droger: zo houd je je wasdroger écht schoon

Van buiten oogt hij misschien smetteloos, maar vanbinnen kan je wasdroger behoorlijk smerig zijn. Warmte, vocht en pluis vormen namelijk de perfecte broedplek voor bacteriën en schimmels. En dat ruik je. Bovendien werkt een vervuilde droger minder goed én verbruikt hij meer energie. Tijd om in actie te komen: met dit 8-stappenplan houd je jouw wasdroger schoon, fris en in topconditie!

In dit artikel lees je:

  • Waarom het belangrijk is om je wasdroger schoon te maken
  • Hoe vaak je dat idealiter moet doen
  • Een stappenplan om je wasdroger grondig schoon te maken
  • Handige schoonmaaktips voor specifieke onderdelen
  • Welke schoonmaakmiddelen geschikt zijn
  • Antwoord op veelgestelde vragen over wasdroger schoonmaken

Ook interessant: 9 veelgemaakte fouten bij het drogen van je was

Waarom is schoonmaken belangrijk?

Een wasdroger draait op hoge temperaturen en heeft continu te maken met vocht. Ideale omstandigheden voor ongewenste gasten zoals schimmels en bacteriën. Tel daar opgehoopte pluisjes en resten wasmiddel bij op, en je snapt waarom je wasdroger soms muf ruikt of er langer over doet dan normaal. Regelmatig schoonmaken voorkomt vieze luchtjes, verlengt de levensduur én maakt je droger zuiniger.

Wanneer moet je de wasdroger schoonmaken?
Experts adviseren om je wasdroger om de 3 à 4 maanden grondig schoon te maken. Doe je dat niet, dan is eens per jaar zeker een must. Je zult merken dat je wasdroger na het schoonmaken weer werkt als nieuw. De meeste storingen worden trouwens ook verholpen met een goede schoonmaakbeurt.

Een schone droger in 8 simpele stappen

1. Stekker eruit

Voordat je iets doet, trek je de stekker uit het stopcontact. Veiligheid voorop!

2. Pluizenfilters legen

Open het klepje onderin en haal de filters eruit. Meestal zijn dat er twee: een pluizenfilter en een condensfilter. Spoel ze af onder de kraan en laat ze goed drogen voordat je ze terugplaatst.

3. Condensor schoonmaken

Achter een apart klepje aan de voor- of achterkant zit de condensor. Haal stof en pluis voorzichtig weg met een vochtige doek. Vergeet ook de randjes en het klepje zelf niet.

4. Afvoerslang controleren

Koppel de slang los (als jouw droger die heeft) en check of er geen verstopping in zit. Spoel hem goed door en maak de binnen- en buitenkant schoon. Zet hem daarna weer stevig terug.

5. Binnenkant afnemen

Gebruik een zachte, vochtige doek om de binnenzijde van de trommel schoon te maken. Voor hardnekkige vlekken kun je een beetje allesreiniger gebruiken. Vergeet ook de rubber rand niet.

6. Buiten schoon, net als binnen

Neem de buitenkant van de machine af met een vochtige doek. Gebruik wat allesreiniger voor de zijkanten en voorkant, maar houd het bedieningspaneel liever droog of gebruik een licht vochtige doek.

7. Deurtje open laten

Laat na het schoonmaken de deur een tijdje openstaan. Zo kan de binnenkant goed drogen en voorkom je dat er schimmel ontstaat.

8. Lege droogbeurt draaien

Tot slot: draai een heet droogprogramma zonder was erin. Hiermee droog je de laatste vochtresten en geef je eventuele bacteriën geen kans.

Belangrijk bij het schoonmaken:

  • Maak alle afneembare onderdelen regelmatig schoon, zoals filters en condenser.
  • Gebruik milde schoonmaakmiddelen en voorkom schurende materialen.
  • Droog alle onderdelen goed voordat je ze terugplaatst.
  • Voer na elke schoonmaakbeurt een lege droogcyclus uit.
  • Ventileer je wasdroger goed na gebruik en reiniging.

©Shi

Hoe vaak moeten onderdelen worden gereinigd?

Niet alle onderdelen hoeven even vaak gereinigd te worden. Dit schema geeft een indicatie:

  • Pluizenfilters: om de 1 à 2 maanden
  • Condensor: 2 à 4 keer per jaar
  • Afvoerslang: 2 à 4 keer per jaar
  • Binnenzijde trommel: 2 à 4 keer per jaar
  • Buitenzijde: indien nodig

Merk je toch geurtjes op of neemt de droogprestatie van je wasdroger af? Voer dan een extra schoonmaakbeurt uit.

Schoonmaaktips voor specifieke onderdelen

Voor sommige onderdelen van je wasdroger zijn speciale schoonmaaktips. We zetten ze voor je op een rijtje.

Condensorkit reinigen
Week de lamellen 15 minuten in een sopje van warm water en afwasmiddel.
Spoel met water en wrijf de lamellen schoon.
Spoel na met schoon water en laat goed drogen voordat je terugplaatst.
Wasmiddelbakje reinigen
Maak wekelijks het bakje leeg en spoel schoon.
Week jaarlijks in warm water met afwasmiddel. Wrijf daarna schoon met een borstel.
Spoel goed na en laat drogen voor je terugplaatst.
Deurrubber reinigen
Veeg maandelijks stof en pluis van het rubber af.
Reinig jaarlijks grondig met warm sopje en spons.
Spoel na en dep droog met zachte doek.

©detry26

Schoonmaakmiddelen: wat gebruik je wel (en liever niet)?

Voor het grondig reinigen van je droger zijn er speciale producten op de markt. Denk aan schoonmaakmiddelen die vet, kalk en vuil aanpakken zonder onderdelen aan te tasten. Let altijd goed op of het middel geschikt is voor jouw type droger.

Ook populair zijn reinigingstabletten of -strips die je in de trommel legt voordat je een schoonmaakprogramma start. Die lossen nare geurtjes en aanslag op, maar gebruik ze niet te vaak. Overmatig gebruik kan het rubber en de binnenkant aantasten.

Liever een natuurlijk alternatief? Meng dan 5 eetlepels citroenzuur met een liter warm water en giet het in de wasmiddellade. Laat vervolgens een heet programma draaien. Goed voor je droger én het milieu.

Veelgestelde vragen over drogers schoonmaken

Kan ik een stoomreiniger gebruiken?

Nee. De hitte en vocht van een stoomreiniger kunnen onderdelen beschadigen. Gebruik altijd een microvezeldoekje met wat sop.

Wat te doen bij zwarte schimmel?

Reinig grondig de rubberen rand, filters en afvoerslang. Gebruik eventueel azijn als nabehandeling en draai daarna een heet programma. Herhaal dat regelmatig.

Waarom ruikt mijn schone was muf na het drogen?

Waarschijnlijk is je droger toe aan een schoonmaakbeurt. Begin bij het filter en de condensor en werk alles stap voor stap af. Vergeet ook de afvoerslang en het draaien van een heet leeg programma niet. Als dat allemaal niet helpt en de droger is al wat ouder, is het misschien tijd om uit te kijken naar een nieuw exemplaar.