ID.nl logo
Sinterklaasgedicht maken in een handomdraai
© PXimport
Huis

Sinterklaasgedicht maken in een handomdraai

Sinterklaas is elk jaar weer een doorslaand succes, maar het bezorgt mensen tegelijkertijd ook behoorlijk wat stress. Want bij een cadeautje hoort nu eenmaal een gedicht, en dat valt niet iedereen even licht. Gelukkig hoeft u niet in paniek te raken: met onze tips kan iederéén een sinterklaasgedicht maken!

Tip 01: Rijmen met Mick

Het kan natuurlijk zijn dat je het leuk vindt om een sinterklaasgedicht te schrijven, maar dat je het moeilijk vindt om op de juiste woorden te komen. Dat is geen enkel probleem: er zijn voldoende sites op internet die je een handje helpen bij het zoeken naar het juiste rijmwoord. Zoals Mick’s Rijmwoordenboek bijvoorbeeld. Je typt simpelweg het woord in waarop je wilt rijmen en klikt vervolgens op Rijm. Je krijgt dan een uitgebreide lijst met rijmwoorden, ingedeeld op lettergrepen, en dat vormt de ideale inspiratie. Leuk is het vooral om een woord te kiezen met extra veel lettergrepen; daarmee maak je extra indruk in je gedicht. Ook kun je kiezen voor de optie Geavanceerd, waarbij je niet op een heel woord zoekt, maar op een rijm-uitgang. Voor de meeste gedichten zal de standaardoptie echter voldoende zijn. Grafisch is deze site ietwat verouderd en er is ook geen aparte pagina voor smartphones, hetgeen het zoeken op je smartphone wat lastig maakt, maar met een beetje moeite lukt het uitstekend. En voor een site die al jaren gratis wordt onderhouden vinden we dat we niet mogen klagen.

©PXimport

Objectief?

Het is uiteraard de taak van een redacteur om objectief te zijn. In dit artikel zal dat wat lastig zijn, omdat ik, de auteur van dit artikel (hoi, Martin, aangenaam), naast mijn werkzaamheden voor Computer!TotaalVan rijmgenerator tot stappenplan: hier heb je (rijm)voordeel van!, ook sinds 2001 een website run voor het schrijven van sinterklaasgedichten. Om die reden geef ik in dit artikel dus (bewust) geen vergelijkend waardeoordeel aan sites. Als beheerder van een sinterklaassite weet ik echter als geen ander welke andere goede websites er op de markt zijn en zet ik ze met liefde in het zonnetje.

Tip 02: Rijm.nu

Mick’s Rijmwoordenboek is ontzettend uitgebreid (en er komen elk jaar weer vele rijmwoorden bij), maar zelfs dan kan het natuurlijk zijn dat er niets gevonden kan worden of dat je toch graag nog een ‘second opinion’ zou willen als je het idee hebt dat er een betere rijm mogelijk zou moeten zijn. In dat geval raden we Rijm.nu aan. Deze website werkt op een gelijksoortige manier, met als grote verschil dat je zelf kunt kiezen waarop de gevonden rijmwoorden worden ingedeeld. Je kunt daarbij kiezen uit sorteren op alfabetische volgorde, op woordlengte en op woordspiegel. Dat laatste is interessant als je echt op zoek bent naar een vrijwel perfect rijm, bijvoorbeeld fiets, speech (al lijkt die filtering helaas niet altijd goed te werken. Enige nadeel aan deze site is dat er ook woorden worden getoond die simpelweg eindigen op het woord waar je op zocht, al zeggen we daarbij dat er natuurlijk geen regels bestaan met betrekking tot gedichten, zeker niet als het om sinterklaas gaat.

©PXimport

Van rijmgenerator tot stappenplan: hier heb je (rijm)voordeel van!

-

Tip 03: Kant-en-klaar

Ben je er nog niet helemaal uit of je zelf gedichten wilt schrijven of gebruik wilt maken van gedichten die online beschikbaar zijn? Dan is Sinterklaasgedichten.com een perfecte website om te bezoeken. Deze site bevat een grote hoeveelheid kant-en-klare gedichten. Je klikt simpelweg op het onderwerp waarover je een gedicht wilt hebben, plakt er een naam boven en je gedicht is klaar. Uiteraard kun je het gedicht ook gewoon ter inspiratie gebruiken en er zelf nog wat bij pennen, om het toch wat persoonlijker te maken. Naast kant-en-klare gedichten bevat deze site ook een Rijmmachine en een rijmwoordenboek. Ook handig is het stappenplan dat je helpt bij het zelf schrijven van gedichten, als je daar wel behoefte aan hebt, maar er simpelweg niet zo goed in bent. Wil je wel graag uitleg, maar heb je geen zin om een halve workshop door te fietsen, dan heeft deze website ook compacte rijmtips, oftewel tips om je op weg te helpen, zonder dat daar verder een complete theorie achter zit.

©PXimport

Tip 04: Gedichtengenerator

Als je écht helemaal geen tijd hebt om een gedicht te schrijven voor iemand, of je bent het simpelweg vergeten en je hebt binnen een paar minuten een gedicht nodig omdat het feest bijna begint, dan kun je natuurlijk altijd nog één van de vele gedichtengenerators op internet gebruiken. Hier vind je een hele goede, al zou het wellicht beter zijn (ook voor de vindbaarheid) als de makers een gewone url zouden registreren. De dienst zelf werkt echter uitstekend. Wat er aan deze gedichtengenerator zo fijn is, is dat je écht alleen maar een naam en een cadeau hoeft in te vullen. Drie seconden later heb je een compleet gedicht, inclusief de juiste aanhef en waarin het cadeau dat je hebt aangegeven genoemd en/of omschreven is. Heb je iets meer tijd, dan kun je per zin ook nog klikken op een uitklapmenu om een van de andere zinnen te selecteren, zodat je zelf toch ook nog wat invulling hebt gegeven aan het gedicht. Echt heel persoonlijk wordt het natuurlijk nooit, maar je staat in ieder geval niet met lege handen op pakjesavond.

©PXimport

Tip 05: Qmusic

Je kunt natuurlijk om hulp vragen bij het maken van je sinterklaasgedicht, maar je kunt er ook voor kiezen om het complete gedicht voor je te laten schrijven. De een vindt dat valsspelen, de ander vindt het lekker makkelijk. Wij vinden het prima, om de simpele reden dat de ontvanger in ieder geval geen afgeraffeld gedicht krijgt. Ook hiervoor zijn diverse services beschikbaar op internet, maar die van radiozender Qmusic biedt nog even wat extra’s. Daar kun je namelijk aangeven wat voor cadeautje je zou willen hebben of geven voor sinterklaas. Als je geluk hebt, wordt jouw verlanglijstje uitgekozen en krijg je daar automatisch een mooi gedicht bij. We hebben voor je gecheckt of de actie dit jaar weer voorbij komt en dat is het geval. De direct url was er op het moment van schrijven nog niet, maar als je tegen sinterklaastijd surft naar www.qmusic.nl, dan vind je de service automatisch op de voorpagina van de website. Het nadeel van deze service is dat je natuurlijk geen garanties hebt, maar krijg je het voor elkaar, dan heb je wel mooi je cadeautje én je gedicht in huis.

Gaat het rijmen voor geen meter? Huur dan hulp, da’s misschien beter

-

Tip 06: Vijftwaalf.nl

Wil je een gedicht voor je laten schrijven maar heb je wel absoluut de garantie nodig dat je er ook daadwerkelijk eentje krijgt, dan is Vijftwaalf.nl een goede hulp. Deze site verzorgt al sinds 2001 gedichten op maat. Op de site geef je aan voor wie het gedicht bedoeld is, waar het precies over moet gaan en hoe lang je het wilt hebben. Ook geef je door hoe snel je het gedicht wilt hebben. Daarna gaan de rijmpieten van Vijftwaalf.nl voor je aan de slag. Daar kleeft natuurlijk wel een nadeel aan: de dienst is niet gratis. Een instapgedicht kost je maar een paar euro, maar wil je een langer gedicht of heb je enorme haast, dan kan de teller behoorlijk oplopen. Daar staat dan weer wel tegenover dat je een uur voor je sinterklaasfeest nog een gedicht kunt aanvragen. Staat het betalen voor sinterklaasgedichten je een beetje tegen, dan kun je op deze site ook kant-en-klare gedichten downloaden of gebruikmaken van een van de vele rijmtips om je op weg te helpen. Daarvoor hoef je niets te betalen.

©PXimport

Tip 07: De-Rijmpiet.nl

Eerder in dit artikel hebben we al een aantal sites opgenoemd waar je terechtkunt voor je kant-en-klare sinterklaasgedichten, maar de-rijmpiet.nl willen we nog even een bijzondere vermelding geven. Er is namelijk geen enkele sinterklaassite die de afgelopen jaren zo trouw is bijgewerkt met sinterklaasgedichten als deze. Wie een Google Alert instelt op Sinterklaas, kreeg in 2014 en 2015 vrijwel élke dag een melding van één of meer nieuwe gedichten die waren toegevoegd aan de verzameling en dat is indrukwekkend. Het afgelopen jaar lijkt de site wat minder actief te zijn geworden, maar erg storend is dat niet. Volgens de makers hebben ze inmiddels meer dan 2.500 gedichten bij elkaar geschreven waaruit je kunt kiezen. Dat kiezen kan op basis van cadeau, personen of gewoon zeer algemene gedichten. Daarnaast organiseert de site ook regelmatig een sinterklaasgedichtenwedstrijd waar je aan mee kunt doen als je het rijmen juist wél in je bloed hebt zitten. Voor de prijs (een cadeaubon van 25 euro) hoef je het natuurlijk niet te doen, maar het is natuurlijk wel een eer om de winnaar van het jaar te zijn.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!