ID.nl logo
Huis

Draadbreuk: Beste netwerktips- en tools van maart

Op netwerkgebied komen er iedere maand handige tools bij en met de juiste tips ontdek je mogelijkheden die je eerder nog niet voor mogelijk hield. In deze maandelijkse rubriek praten we je daarover bij. Netwerkbeheerders, opgelet!

The Dude

Om je netwerk te beheren, te onderhouden en te troubleshooten, is het belangrijk om over de juiste tools te beschikken. The Dude bijvoorbeeld is een handig programma dat automatisch een overzicht genereert van je netwerk. Het programma bestaat uit zowel een server als een client, maar je kunt gewoon alleen de client gebruiken. Je kunt er apparaten mee ontdekken met de autodiscovery-feature en het is handig om apparaten mee te monitoren.

Je kunt per apparaat notificaties instellen en de link in de gaten houden en ook eenvoudig een netwerktopologie maken. Per apparaat kun je dan bijvoorbeeld een aantal dingen in de gaten houden, zoals het cpu- en schijfverbruik, in één handig overzicht. Verder is het eenvoudig te installeren en in gebruik. Je kunt The Dude eventueel als server opzetten, zodat je er ook op afstand bij kunt en waar dan ook je netwerk kunt beheren.

©PXimport

Wifi-inbrekers? MoocherHunter!

Het kan iedereen overkomen: je leent je wifi-wachtwoord uit aan persoon 1 en later aan persoon 2 en op een gegeven ogenblik is je wifi erg traag. Het kan dan een goed idee zijn om eens te controleren wie allemaal je wifi gebruikt. De low-levelmethode is om eens de lampjes van je wifi-router in de gaten houden, maar het is eenvoudiger en veel preciezer om de lijst van verbonden apparaten in je router door te nemen.

Daarvoor log je in op je router en ga je naar iets als Verbonden apparaten of List of DHCP clients. Een voor een ga je ze af en kijk je of er iets vreemds tussenstaat. Je kunt ze dan op twee manieren blokkeren: of je wijzigt je wifi-wachtwoord, maar dat is veel werk want je moet alle apparaten opnieuw instellen, of je blokkeert individueel het MAC-adres van het apparaat.

Een leuke tool die je nog verder kan helpen is MoocherHunter. Dat boot je vanaf een usb-stick op je laptop en vervolgens probeert deze tool het apparaat dat je wifi steelt te lokaliseren. Op die manier weet je direct wie er op je netwerk zit. De tool claimt tot twee meter accuraat te kunnen lokaliseren wie je netwerk gebruikt.

Wifi-scanning in Android 8

Het is duidelijk dat Google en veel andere bedrijven ervan houden om je gegevens bij te houden. Een van de manieren waarop het dat doet is via wifi. Zelfs al ben je nergens mee verbonden, dan nog kan je gevolgd worden, omdat je apparaat continu scant naar accesspoints en zijn MAC-adres uitzendt. Je zou denken dat als je wifi uitschakelt je dan de tracking blokkeert, maar dat is helaas niet het geval.

Sinds Android KitKat is er de optie Wifi-scannen, indien aan wordt er zelfs als wifi uit is, gescand naar wifi-netwerken. Pas als je die optie uitzet en óók wifi uitzet, word je niet meer gevolgd. Helaas is die optie niet op alle toestellen beschikbaar, dus dan kun je er niets aan doen, en diep verborgen. In Android Oreo vind je ‘m hier: Instellingen / Beveiliging en locatie / Locatie / Scannen.

Bovendien is het zo dat Android sinds versie 6 willekeurige MAC-adressen ondersteunt, maar ook die functie wordt amper door de hardware ondersteund. Als je het gehele onderzoek in wilt zien, dan kun je hier terecht.

Wifi-pakketjes sniffen met WiMonitor

Op de website HackerArsenal zijn veel leuke gadgets verkrijgbaar, waaronder ook de WiMonitor. Dat is een klein apparaatje waarmee je wifi-pakketjes kunt sniffen en door kunt sturen naar een extern ip-adres. De WiMonitor plaats je in het stopcontact en gaat dan aan de slag. Deze scant de kanalen een tot en met dertien op de 2,4 GHz-frequentie. Om het apparaat op te zetten, verbind je het apparaat met ethernet en log je erop in via 192.168.1.1. Vervolgens ga je naar het tabblad Remote machine details en zet je het ip-adres van de pc waar de pakketjes heen moeten evenals de poort.

Je kunt daarna op die externe pc Wireshark downloaden en installeren om de pakketjes te ontvangen. Zorg er dan voor dat Wireshark op dezelfde poort luistert als waar de WiMonitor de pakketjes naartoe stuurt. Eenmaal klaar dan zie je de pakketjes verschijnen op je pc. De WiMonitor kost op het moment van schrijven 59 dollar, maar let op: de verzendkosten voor Nederland bedragen ruim 63 dollar …

©PXimport

Biotcoinprijs als ssid

In de categorie ‘omdat het kan’ heeft iemand een tool gebouwd waarmee je als netwerk de bitcoin-prijs als ssid uit kunt zenden. Je kunt niet met de ssid verbinden, dat zou niet handig zijn omdat ze steeds veranderen. Het origineel is geschreven voor een Arduino en maakt standaard gebruik van de europrijs van bitcoin. De ssid is dan zichtbaar als 1 bitcoin = € 3556 euro.

Om met dat script aan de slag te gaan, pas je in de broncode de variabele ssid en password aan om met je eigen netwerk verbinding te maken, want de bitcoin-prijs moet natuurlijk wel opgehaald worden via internet. De data wordt elke 30 seconden vernieuwd.

Overigens vond iemand dit project zo leuk, dat er nog een implementatie is geschreven, maar dan voor OpenWRT. Deze versie is verder wat betreft functionaliteit identiek, maar maakt wel gebruik van de dollarprijsstandaard. Je wijzigt die naar euro in het bestand ticker.sh. De ‘BTCUSD’ in de url verander je naar ‘BTCEUR’. Downloads vind je hieronder:

Bitcoin-prijs voor Arduino

Bitcoin-prijs voor OpenWRT

â–¼ Volgende artikel
Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Of je nou klant bent bij Odido, KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta: allemaal hebben ze weleens storing waardoor je niet kunt bellen en/of internetten. Duurt zo'n storing wat langer, dan kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. De 2 euro vergoeding die Odido na een storing begin augustus gaf klopt dus, ook al zijn veel klanten verontwaardigd over de hoogte (beter gezegd: laagte) van het bedrag.

Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

â–¼ Volgende artikel
Windows 11 opruimen in 3 simpele stappen
© Gibster - stock.adobe.com
Huis

Windows 11 opruimen in 3 simpele stappen

Je wilt ruimte vrijmaken in Windows 11, maar heb je geen idee waar je moet beginnen met deze schoonmaakoperatie? Windows geeft zelf aan welke bestanden je veilig kunt verwijderen.

In drie simpele stappen vertellen we je hoe je weer ruimte creëert op je harde schijf:

  • Bekijk hoeveel ruimte er in gebruik is
  • Gebruik de Windows' aanbevelingen om tijdelijke en grote bestanden te verwijderen
  • Zet Opslaginzicht aan om automatisch ruimte vrij te maken

Lees ook: 11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Stap 1: Opslag bekijken

Om snel opslagruimte vrij te maken, heb je geen app van derden nodig. In Windows 11 ga je met Windows-toets+I naar de instellingen van Windows en daar open je in de linkerbalk het onderdeel Systeem. Aan de rechterkant kun je dan de optie Opslag activeren. In dit venster krijg je bovenaan een overzicht van hoe de schijfruimte verdeeld is en hoeveel vrije opslagruimte er nog overblijft.

Krijg eerst inzicht in de gebruikte opslag.

Stap 2: Aanbevelingen voor opschoning

In het onderdeel Opslagbeheer open je Aanbevelingen voor opschoning. Hier staan alvast vier suggesties van groepen in de sectie Tijdelijke bestanden die je mag snoeien. De opties Prullenbak en Downloads zijn de eerste twee locaties die je veilig kunt leegmaken. Vink deze opties aan. Ook de optie Logboekbestanden voor het archief van de feedback-hub kun je aanvinken. Onderaan lees je hoeveel ruimte je wint met deze schoonmaakoperatie. We raden af om ook de optie Logboekbestanden voor systeemherstel te gebruiken. Daar valt trouwens meestal heel weinig winst te halen. Klik vervolgens op Opschonen. Ga ook eens kijken in het onderdeel Grote of ongebruikte bestanden of daar geen oude video’s of andere grote bestanden zijn achtergebleven. Hetzelfde geldt voor Bestanden gesynchroniseerd met de cloud.

Snoei eerst in de tijdelijke bestanden.

Valt er niets meer op te ruimen?

Deze NAS biedt veel extra opslagruimte

Stap 3: Opslaginzicht

Windows 11 heeft ook een functie Opslaginzicht die automatisch opslagruimte vrijmaakt wanneer dat nodig is. Die vind je bij Instellingen / Systeem / Opslag. Zet eerst de schakelaar aan bij Gebruikersinhoud automatisch opschonen. Standaard is ingesteld dat de functie Opslaginzicht pas in actie komt wanneer er weinig vrije schijfruimte overblijft. In dat geval zal het systeem de bestanden verwijderen die al langer dan dertig dagen in de Prullenbak zitten. Je kunt dit ook instellen op elke dag, elke veertien dagen en elke zestig dagen. Je kunt ook hier aangeven dat bestanden in de map Downloads na een bepaalde periode worden gewist. Deze opties zijn vooral handig voor wie deze mappen meestal zelf vergeet leeg te maken. Wil je meteen deze ruimte vrijmaken, dan klik je op de optie Opslaginzicht nu uitvoeren. En weer kun je na afloop zien hoeveel ruimte er is vrijgemaakt.

Met Opslaginzicht zal Windows automatisch overtollige bestanden opschonen.

Watch on YouTube