ID.nl logo
Supersonisch vliegen met de Boom XB-1 en Ouverture
© Reshift Digital
Huis

Supersonisch vliegen met de Boom XB-1 en Ouverture

In 2003 werd de Concorde uit de vaart genomen, eigenlijk zonder dat er een vervanger klaar stond. De allerrijksten zagen vervolgens van achter hun champagneglas de uren in de lucht tergend traag wegtikken. Maar als het aan Boom ligt, is dit leed rond 2027 voorbij. Recent rolde dit bedrijf het testmodel uit van een nieuw supersonisch verkeersvliegtuig, de Boom XB-1.

De jaren 60 werden overschaduwd door een dreigende atoomoorlog, maar verheugden zich ook in een groot techno-optimisme. Immers: dezelfde technologieën die massavernietiging mogelijk maakten, brachten ook spectaculaire civiele toepassingen voort. Een daarvan was de straalmotor. Oorspronkelijk diende deze als krachtbron voor jachtvliegtuigen, maar rond 1950 verschenen de eerste grote bommenwerpers met straalmotoren in de lucht.

De beroemdste ervan was de Boeing B-47 Stratojet: een zesmotorige kolos die bedoeld was om atoombommen af te werpen boven de Sovjet-Unie. Er werden meer dan 2.000 van deze doomsday-toestellen gebouwd, waarmee Boeing een niet meer in te halen voorsprong opliep in de constructie van grote straalvliegtuigen. Deze voorsprong zou in 1957 uitmonden in het eerste succesvolle verkeersvliegtuig met straalmotoren: de Boeing 707.

De viermotorige 707 had een maximale kruissnelheid van 1.000 kilometer per uur. Dat stak spectaculair af tegen de circa 500 kilometer per uur van het modale verkeersvliegtuig uit die tijd. Vliegen in zo’n supersnelle 707 gold als een dermate groot voorrecht dat al snel de term ‘jet set’ gemunt werd, naar de kleine groep gelukkigen die zich een ticket kon veroorloven.

Twee maal sneller dan geluid

Ondertussen had de Amerikaanse luchtmacht een volgende stap gezet met de Convair B-58 Hustler, een futuristisch ogende bommenwerper met een maximumsnelheid van 2.122 kilometer per uur, oftewel twee keer de snelheid van het geluid. Dat de burgerluchtvaart opnieuw zou volgen, leek een uitgemaakte zaak.

In 1961 maakte de Britse HP.115 zijn eerste vlucht, een onderzoeksvliegtuig dat moest uitzoeken hoe een supersonische topsnelheid verenigd kon worden met een lage – dus veilige – landingssnelheid. Dat de Britten zo gretig op de wagen sprongen, had alles te maken met de mislukking van hun eigen straalverkeersvliegtuig, de Havilland Comet. Na een paar fatale ongelukken wegens constructiefouten, was dit toestel weggevaagd door de Amerikaanse concurrentie.

©PXimport

Door als eerste een supersonisch passagiersvliegtuig op de markt te brengen, hoopten de Britten een revanche te forceren. Ook aan de andere kant van het Kanaal heerste frustratie over de Amerikaanse dominantie. Het resultaat was een Frans-Britse samenwerking die zou uitmonden in de supersonische Concorde. Deze onderging zijn luchtdoop in 1969. Twee jaar later zou de Amerikaanse senaat de subsidie stopzetten voor de beoogde Amerikaanse concurrent, de supersonische Boeing 2707.

In de eerste helft van de jaren 70 had het supersonische vliegtuig veel van zijn glans verloren. Het besef was doorgedrongen dat zulke toestellen duur zijn om te bouwen en te onderhouden, dat ze enorm gulzig zijn en daarbij ontzettend luidruchtig.

De nekslag

Vanwege de keiharde dubbele knal die op de grond hoorbaar is wanneer een supersonisch vliegtuig op kruishoogte overkomt, verboden de VS supersonische passagiersvluchten boven land. Dat was de nekslag voor alle pogingen de Concorde te slijten aan Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, die immers veel geld verdienen aan vluchten tussen de oost- en westkust.

De toekomst bleek dus niet voorbestemd voor ranke supersonische designervliegtuigen, maar voor een nieuwe generatie werkpaarden die zowel ruimer als zuiniger waren en, jawel, trager dan de eerste 707. Deze vliegtuigen zouden ervoor zorgen dat ook de gewone man aan boord kon stappen. De Concorde werd het statussymbool van de rijken en de boven ons gestelden. Zo gebruikte – toen nog – prins Willem-Alexander het toestel regelmatig om zijn vriendin Máxima te bezoeken in New York.

Air France en British Airways bleven de enige twee maatschappijen met Concordes in hun vloot. In 2003 zouden ze hun resterende toestellen naar de musea sturen.

Lessen geleerd

De Concorde wordt veelal omschreven als een mislukking, omdat er maar twintig van gebouwd werden en de ontwikkelingskosten nooit werden terugverdiend. Maar ondertussen heeft het toestel wél aangetoond dat het mogelijk en veilig is om supersonisch te reizen, met nota bene technologie uit de jaren 60. Wat als we hetzelfde zouden proberen met de techniek van nu, met de nieuwe materialen, de veel betere ontwikkelgereedschappen en de moderne software die we tegenwoordig ter beschikking hebben?

Dat is de missie van Boom, een luchtvaartbedrijf dat in 2014 werd opgericht in Denver, Colorado. Boom heeft goed naar de geschiedenis gekeken. In de jaren 60 leefde het idee dat alle passagiersvluchten supersonisch zouden worden. Dat betekende dat een supersonisch vliegtuig minimaal zoveel mensen zou moeten kunnen vervoeren als een Boeing 707, en liever nog meer.

©PXimport

De supersonische Boeing 2707 mikte op circa 275 passagiers. Zo’n grote capaciteit botste echter zodanig met de andere ontwerpcriteria dat dat toestel nooit gebouwd werd. De Fransen en Britten waren realistischer, met als resultaat dat hun toestel met maximaal 120 zitplaatsen uiteindelijk vrij klein bleef. De les die Boom hieruit trekt: houd het bescheiden.

Het eerste passagierstoestel dat het bedrijf wil bouwen, de Ouverture, biedt plaats aan maximaal 55 passagiers. Die hebben dan wel allemaal een groot raam en niemand naast zich. Ook heeft iedereen een persoonlijke bagageruimte onder de stoel. Daardoor oogt de cabine een stuk minder claustrofobisch dan die van de Concorde met zijn piepkleine raampjes, vier stoelen op een rij en de bagagebakken aan het lage plafond.

Vanaf 2025

In aerodynamisch opzicht verschilt het toestel niet erg veel van de Concorde. Dat betekent dat de Ouverture nog steeds een supersonische knal produceert. Boom prijst het toestel dan ook vooral aan voor lange vluchten over de oceanen, zoals van New York naar Londen (3,5 uur in plaats van 6,5 uur) en San Francisco naar Tokio (6 uur in plaats van ruim 10 uur).

Wel is de Ouverture anders geconstrueerd dan zijn illustere voorganger. De ingenieurs hebben gekozen voor hittebestendige koolstofcomposieten in plaats van aluminium, want dat maakt het toestel niet alleen sterker en lichter, maar ook goedkoper in onderhoud.

Om deze en andere ontwerpkeuzes in de lucht uit te proberen, rolde Boom afgelopen oktober de XB-1 uit. Dit is een supersonisch testmodel met drie General Electric J85-motoren en ruimte voor twee testpiloten. Deze ‘Baby Boom’ moet aantonen dat de Ouverture een realistisch idee is. De testvluchten gaan in 2021 van start. Zonder grote tegenslagen moet de Ouverture tussen 2025 en 2027 passagiers gaan vervoeren, aldus Boom. Willem-Alexander, die zo nu en dan in Argentinië moet zijn (nu minimaal 13,5 uur vliegen), kijkt er vast reikhalzend naar uit.

Tekst: Ed Croonenberg

▼ Volgende artikel
Streamen én spelen: zo werkt Netflix Games op TV
© ID.nl | mock-up
Huis

Streamen én spelen: zo werkt Netflix Games op TV

Je kent Netflix vooral van series en films, maar de streamingdienst waagde zich een paar jaar geleden al aan een eigen catalogus van mobiele games. Nu zet Netflix een volgende stap: het bedrijf test een manier om spellen rechtstreeks op je smart tv of via Netflix.com te streamen. Binnen een aantal landen, waaronder Nederland, zijn de eerste titels nu speelbaar. Hoe werkt dit, wat heb je nodig en welke games kun je verwachten?

Op dit moment is Netflix Games op TV een bètatest in een handvol landen zoals de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk en ons eigen land. Zie je op je televisie of in de browser een speciale rij met games, dan zit jouw account in de testgroep.

Lees ook: De geheime codes van Netflix: zo ontdek je verborgen genres en films

Zo speel je games op je tv

Gamen op je tv werkt verrassend eenvoudig: je kiest een spel en scant vervolgens de QR‑code op het scherm met je telefoon. Via de link installeer je de Netflix‑app of de Netflix Game Controller‑app en log je in. Daarna gebruik je je telefoon als controller; je hoeft geen dure gameconsole of extra hardware aan te schaffen. De enige vereisten zijn een stabiele internetverbinding (bij voorkeur 10 Mbps of meer) en een ondersteunde smart‑tv (van bijvoorbeeld Samsung, Sony of LG) of streamingkastje zoals Amazon Fire TV of Chromecast met Google TV.

Wat kun je spelen?

Het huidige aanbod bestaat uit tien zeer uiteenlopende titels. Je kunt de rustige simulator Cozy Grove: Camp Spirit verkennen, waarbij je spookberen helpt, of de paranormale thriller Oxenfree spelen, waarin een groep tieners een geheimzinnig portaal ontdekt. Voor puzzelfans is er Link Twin, een hersenkraker waarbij een tweeling synchroon door levels beweegt. Ook leuk is Underwatermelon: Fruit Merge, een casual puzzelgame voor twee spelers. Liever ouderwetse actie? Dan zijn de moderne Atari‑remakes Centipede Recharged en Caverns of Mars Recharged beschikbaar.

©Netflix screenshot

Speciaal voor de feestdagen

Daar blijft het niet bij: Netflix heeft voor het komende feestseizoen een nieuwe reeks partygames aangekondigd. In LEGO Party! neem je het met vrienden op in minispellen en ga je op goudjacht in thematische Challenge Zones. Boggle Party is een woordspel waarin tot acht spelers in een race tegen de klok de langste woorden proberen te vinden. Pictionary: Game Night moeten de anderen raden wat je tekent. Tetris Time Warp voert je met de vertrouwde blokjes door verschillende tijdperken, van de originele versie uit 1984 tot de GameBoy‑variant. In Party Crashers: Fool Your Friends heeft één speler geen idee heeft waar de anderen het over hebben maar doet alsof hij het wél weet; het is aan de groep om deze speler te ontmaskeren. Al deze titels gebruik je met je telefoon als controller en zijn ontworpen voor meerdere spelers tegelijk. In de loop van de tijd zullen er meer games aan het aanbod worden toegevoegd.

©Netflix

Plussen en minnen

Deze tv‑games hebben duidelijke voordelen: je speelt zonder reclame of in‑app‑aankopen en je hoeft geen aparte console aan te schaffen. De bediening via je smartphone is laagdrempelig en al je voortgang wordt automatisch opgeslagen in de cloud. Er zijn ook nadelen: de resolutie is beperkt tot 720p en je moet telkens opnieuw een QR‑code scannen om te starten. Bovendien is de bèta-fase nog niet voor iedereen beschikbaar.

Meer dan streamen alleen

De stap naar games op tv maakt Netflix voor veel kijkers net wat veelzijdiger. Geen downloads, geen aparte hardware: gewoon spelen via je bestaande abonnement. Of je nu zin hebt in een snelle puzzel of een avondje lachen met vrienden, de kans is groot dat er straks iets voor jou tussen zit.

Mobiele Netflix‑games

Netflix biedt sinds 2021 al tientallen exclusieve games voor smartphones en tablets. Die mobiele titels – inmiddels meer dan tachtig – download je via de Netflix‑app op Android of iOS. Er zijn geen advertenties, in‑app‑aankopen of extra kosten, en ze zijn inbegrepen bij elk type abonnement. Je kunt kiezen uit uiteenlopende genres, van puzzels tot grote titels als Grand Theft Auto: San Andreas – Definitive Edition.

▼ Volgende artikel
Google en Samsung komen met nieuwe Galaxy XR-headset met Android-software
Huis

Google en Samsung komen met nieuwe Galaxy XR-headset met Android-software

Samsung onthult de Galaxy XR, het eerste product gebouwd op het nieuwe Android XR-platform, ontwikkeld in samenwerking met Google en Qualcomm Technologies, en toont de toekomst van ontdekken, spelen en werken.

De Galaxy XR is een headset die je op je hoofd draagt en de echte wereld om je heen laat zien in combinatie met virtuele elementen die daaraan worden toegevoegd. Het bijzondere is dat het apparaat wordt aangestuurd door kunstmatige intelligentie, waardoor het veel natuurlijker moet aanvoelen dan de eerdere VR-brillen. Je kunt tegen de XR praten, gebaren maken en naar dingen kijken om opdrachten te geven. Het apparaat begrijpt wat je bedoelt zonder dat je ingewikkelde commando's hoeft te geven.

Comfortabel dragen

Samsung heeft bij de bril goed nagedacht over het comfort. De headset verdeelt het gewicht gelijkmatig over je hoofd, zodat je geen pijnlijke drukpunten krijgt. De batterij zit apart van de headset zit, waardoor het gedeelte op je hoofd lichter blijft. Er is ook een afneembaar schild dat licht van buitenaf kan blokkeren als je helemaal in een virtuele wereld wilt duiken, maar die je ook kunt weghalen als je meer bewust wilt blijven van je omgeving.

Wat is er allemaal mogelijk?

Met Google Maps kun je in 3D door kaarten navigeren en vragen stellen aan de ingebouwde AI (Gemini) over plaatsen in de buurt. Als je iets interessants ziet in de werkelijke wereld, kun je er een cirkel omheen tekenen met je hand (Circle to Search) en krijg je meteen informatie over dat object. Op YouTube kun je niet alleen video's kijken, maar ook vragen stellen aan de AI over wat je ziet. Handig als je meer wilt weten over het onderwerp van de video.

De Galaxy XR heeft een superscherp beeldscherm dat aanvoelt als je eigen privébioscoop. Sportfans kunnen meerdere wedstrijden tegelijk bekijken alsof ze in het stadion zitten.

Voor gamers is er de mogelijkheid om games te spelen die speciaal voor de headset zijn gemaakt. Je kunt zelfs tijdens het spelen tips vragen aan de AI om beter te worden.

Voor de creatievelingen zijn er tools zoals Project Pulsar van Adobe, waarmee je video's op een nieuwe manier kunt bewerken. Je kunt diepte toevoegen aan beelden en tekst of plaatjes toevoegen aan je video's in een driedimensionale ruimte.

©Samsung

Techniek onder de motorkap

De Galaxy XR wordt aangedreven door een krachtige Snapdragon XR2+ Gen 2 die zorgt voor vloeiende beelden en snelle reacties. Het scherm heeft een zeer hoge resolutie (3.552 x 3.840 pixels), waardoor alles er haarscherp uitziet. De headset heeft verschillende camera's en sensoren die je bewegingen en de omgeving in de gaten houden. Er zijn camera's die naar buiten kijken om de wereld te zien, camera's die je ogen volgen om te weten waar je naar kijkt, en sensoren die de positie van je hoofd en handen registreren. Voor geluid zijn er twee luidsprekers (een voor lage en een voor hoge tonen) en zes microfoons die je stem duidelijk kunnen opvangen, zelfs in een rumoerige omgeving. De batterij gaat ongeveer 2,5 uur mee als je video's kijkt.

Ook serieuze toepassingen

Samsung ziet ook serieuze toepassingen voor deze technologie. In samenwerking met Samsung Heavy Industries wordt gewerkt aan virtuele trainingen voor scheepsbouwers, waardoor werknemers veiliger kunnen leren zonder gevaarlijke situaties.

Er wordt ook samengewerkt met andere bedrijven om zakelijke toepassingen te ontwikkelen, zoals oplossingen voor vergaderingen op afstand of het samen ontwerpen van producten in een virtuele ruimte.

De toekomst: slimme brillen

Samsung denkt ook al verder vooruit. Naast deze headset werken ze samen met Google, Warby Parker en Gentle Monster aan slimme brillen. Deze zullen er uitzien als gewone brillen, maar hebben wel slimme technologie ingebouwd. Zo kun je straks misschien gewoon op straat lopen met een normale bril die je toch extra informatie kan geven over wat je ziet.

Beschikbaarheid en prijzen

De Galaxy XR is vanaf 21 oktober voorlopig alleen nog te koop in de Verenigde Staten en Zuid-Korea. In Nederland en België is het apparaat voorlopig niet verkrijgbaar. Samsung heeft nog geen adviesprijs bekendgemaakt voor de Nederlandse markt. Gebruikers die aan de slag willen met de Galaxy XR, moeten minimaal 13 jaar oud zijn.