Crashes sinds de laatste Windows 10-update? Zo los je ze op

Crashes sinds de laatste Windows 10-update? Zo los je ze op

Laptops & ultrabooks

Geplaatst: 20 december 2022 - 13:52

Aangepast: 21 december 2022 - 17:04

Mark Gamble

Heb je onlangs een nieuwe Windows 10-update geïnstalleerd en loopt je computer nu onverhoopt vast? Dat komt dan waarschijnlijk door een fout in de laatste update van Microsoft. Geen nood: wij hebben de oplossing.

Specifieke update

De problemen met Windows 10 kunnen voorkomen op computers die de 20H2-update en hoger draaien. De specifieke Windows-update verscheen - traditiegetrouw - op Patch Tuesday, de tweede dinsdag in de maand en dat was deze maand 13 december. Maar de KB5021233-update die onder andere bedoeld was om een probleem met de Camera-app op te lossen juist voor een nieuw, onverwacht probleem. Wanneer deze update is geïnstalleerd, kan het namelijk zomaar zijn dat je computer vastloopt met een blue screen of death. Volgens Microsoft ontstaat het probleem omdat er bij de installatie van de patch geen handtekening-validatie plaatsvindt tussen stuurprogramma's en de geüpdatete Windows-bestanden. Erg vervelend dus als je hier tegenaan loopt, zeker wanneer je geen goede back-up hebt.

Oplossing

We hebben gelukkig ook een oplossing voor je. Let wel: hij is niet direct voor de hand liggend, en het vereist wel wat kennis van Windows 10; specifiek van commando's op de opdrachtprompt. Voer de volgende stappen dan ook alleen uit als je weet wat je doet, én je daadwerkelijk problemen met je computer hebt na het installeren van de KB5021233-update.

Ga als volgt te werk. Klik op Start en kies voor Instellingen. Daar kies je voor Bijwerken en beveiligen

Vervolgens ga je in het linkerdeel naar de optie Systeemherstel en klik je op de knop Nu opnieuw opstarten onder Geavanceerde opstartopties

De computer wordt nu opnieuw opgestart in een speciale herstelmodus. Na het BIOS-scherm verschijnt een extra venster met opstartopties. Daar kies je voor de optie Problemen oplossen.

Er verschijnt weer een ander venster met opties, daar kies je voor Geavanceerde opties. Onder die geavanceerde opties klik je nu op Opdrachtprompt.

Typ nu in de opdrachtprompt de volgende opdracht (op een enkele regel), gevolgd door Enter:

xcopy C:\windows\system32\drivers\hidparse.sys C:\windows\system32\hidparse.sys

Met deze opdracht kopieer je een onbeschadigde kopie van het bestand hidparse.sys naar de systeemmap van Windows 10. Nadat je de bovenstaande opdracht hebt ingevoerd, typ je de volgende opdracht, gevolgd door Enter.

exit

Hierna kun je de computer uitschakelen via de optie Uitschakelen. Daarna start je de computer weer op en zou het probleem verholpen moeten zijn.

Succesvol?

Na het toepassen van deze opties zou je computer weer normaal moeten opstarten. Houd de komende tijd ook Windows Update in de gaten. Microsoft zal binnen niet al te lange tijd een extra patch uitbrengen waarmee eventuele andere problemen met de eerder uitgerolde update ook zullen worden aangepakt. Zorg dus dat je computer altijd up-to-date is. Hebben de bovenstaande stappen je geholpen, of heb je een andere suggestie? Laat dan een berichtje achter onder aan dit artikel.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000