Televisie steeds vaker 'on demand'

© CIDimport

Televisie steeds vaker 'on demand'

Geplaatst: 3 april 2009 - 09:04

Aangepast: 17 november 2022 - 08:36

Redactie ID.nl

Ouderwets, of lineair, TV kijken past niet meer in het leefritme van Nederlanders. Het gebruik van televisie vindt steeds vaker ‘on demand' plaats. Zo'n driekwart van de mensen kijkt programma's namelijk wel eens later dan dat ze worden uitgezonden via bijvoorbeeld uitzendinggemist.nl op internet (62%) of door het op te nemen of op te slaan (35%).

Ouderwets, of lineair, TV kijken past niet meer in het leefritme van Nederlanders. Het gebruik van televisie vindt steeds vaker ‘on demand' plaats.Zo'n driekwart van de mensen kijkt programma's namelijk wel eens later dan dat ze worden uitgezonden via bijvoorbeeld uitzendinggemist.nl op internet (62%) of door het op te nemen of op te slaan (35%). De reden daarvoor is dat TV kijken op dat moment niet kan (77%), of omdat mensen liever zelf bepalen wanneer ze TV kijken (34%). Dat blijkt uit representatief onderzoek van Vodafone Nederland.

Volgens het onderzoek hebben mensen behoefte aan controle over hun leven en willen hun eigen agenda bepalen. Mensen willen zelf bepalen wanneer ze TV kijken, nieuws lezen of sociaal netwerken. Voor steeds meer mensen is nieuws niet ‘de ochtendkrant' maar continu. Ook sociaal netwerken doen mensen altijd en overal. Dit geldt nook voor TV kijken. Mensen willen niet alleen zelf bepalen wanneer ze kijken, maar ook waar en hoe. Of dit nou thuis voor de buis is, via internet op het werk of in de trein via je mobiel.

Zowel mannen als vrouwen kijken het vaakst hun favoriete serie terug op een later tijdstip (49% versus 75%), gevolgd door films (44% versus 49%) en actualiteitenprogramma's (45% versus 30%). Bij mannen wordt dit gevolgd door sport (28%) en bij vrouwen spelprogramma's (13%).

Mediaconsumptie in bredere zin lijkt te verplaatsen van binnen naar buiten. 38% van de respondenten verwacht namelijk over 2 jaar buitenshuis meer te zullen internetten op hun mobiele telefoon en 30% meer kranten en tijdschriften te zullen lezen. Bijna éénderde van de respondenten verwacht meer TV te kijken buitenshuis. 28% de respondenten verwacht de mobiele telefoon hiervoor meer te zullen gebruiken.

Als mensen de keus hadden, zou 26% van de mensen ‘dode momenten' graag opvullen met TV kijken. Lezen en muziek luisteren zijn de populairste tijdsbestedingen (26%) gevolgd door e-mailen (39%), een praatje maken met anderen (39%), of lekker wegdromen (33%). Bellen en sociaal netwerken zijn voor 15% van de mensen favoriete tijdsbestedingen tijdens deze momenten.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten