Steve Ballmer haalt uit naar DRM

© CIDimport

Steve Ballmer haalt uit naar DRM

Geplaatst: 9 oktober 2009 - 07:10

Aangepast: 27 augustus 2022 - 14:09

Redactie ID.nl

Bij het koor van critici van Digital Rights Management heeft ook Steve Ballmer zich gevoegd. De directeur van Microsoft deed zijn opmerkelijke uitspraken gisteren in Den Haag, tijdens het TechNet Live-evenement. Ballmer vertelde hoe de Ballmertjes thuis met multimedia omgaan.

Bij het koor van critici van Digital Rights Management heeft ook Steve Ballmer zich gevoegd. De directeur van Microsoft deed zijn opmerkelijke uitspraken gisteren in Den Haag, tijdens het TechNet Live-evenement.Ballmer vertelde hoe de Ballmertjes thuis met multimedia omgaan. "In huize Ballmer is alle muziek DRM-vrij," riep hij, er snel aan toevoegend dat hij alle mp3-muziek via de Zune Marketplace kocht en dat daar geen DRM op zit. Ballmer vond het een goede ontwikkeling dat steeds meer muziek en video DRM-vrij is, maar dat betekent wel dat de apparaten en de besturingssystemen die daarop draaien ook beter met elkaar moeten omgaan. Vaak zijn die niet goed uitwisselbaar. Daar valt nog veel werk te verrichten voor de industrie, aldus Ballmer.

DRM is een techniek om digitale rechten van makers of uitgevers van werken (bijvoorbeeld muziek, afbeeldingen, teksten) digitaal te beheren. De rechthebbenden kunnen met deze techniek de omvang en wijze van gebruik bepalen of beperken. Dit laatste is meteen ook één van de belangrijkste punten van kritiek op DRM. De rechthebbende kan immers door toepassing van beveiligingstechnieken die gekoppeld kunnen worden aan DRM, de wettelijke rechten van gebruikers inperken. Daarom zijn DRM-systemen altijd gekoppeld aan gebruikersovereenkomsten, waarop het contracten- en consumentenrecht van toepassing zijn.

In die overeenkomst wordt bepaald welke handelingen (niet) zijn toegelaten zonder dat daarvoor aparte toestemming moet worden verkregen door de gebruiker. Zo kan bijvoorbeeld een uitgever slechts een beperkt aantal afdrukken of kopieën toestaan of kan een online muziekdienst vaststellen dat een muziekstuk slechts een bepaald aantal keer (al dan niet gratis) beluisterd kan worden, wat volgens de muziekindustrie een flexibel en gevarieerd online productaanbod mogelijk zou maken. De gebruiker heeft vaak geen weet van de beperkingen die volgen uit de acceptatie van de gebruikersovereenkomst.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten