ID.nl logo
PC opnieuw installeren
© Reshift Digital
Huis

PC opnieuw installeren

Met de komst van Windows 8 kan het handig zijn om uw pc volledig opnieuw in te richten, zodat u, wanneer u de nieuwste Windows-loot wilt installeren, een perfect werkende pc als basismateriaal hebt. Hoe dat gaat, dat laten we in deze uitgebreide workshop zien. Waarschuwing vooraf: het is een tijdrovend klusje!

©CIDimport

Hoe u het ook wendt of keert, in de meeste gevallen is de oorzaak van een trage pc een teveel aan geïnstalleerde programma’s. Programma’s die op de achtergrond draaien ook al hebt u ze niet nodig, restanten van verwijderde programma’s, een overvol register en ga zo maar door. Met het juiste voorbereidingswerk, kan een overgang naar een nieuw systeem desalniettemin vlotjes verlopen.

 

©CIDimport

Windows Easy Transfer

De grootste moeilijkheid van een herinstallatie is het overzetten van al uw programma’s, instellingen en wat dies meer zij. Dat kan echter verrassend makkelijk met Windows Easy Transfer, een van de verborgen schatten in Windows. Met deze tool, die u in het startmenu vindt bij Bureau-accessoires, Systeemwerkset, kunt u heel eenvoudig een hoop bestanden en instellingen van Windows overzetten naar een andere computer of een nieuwe Windows-installatie op dezelfde computer.

Accounts, documenten, e-mail, het wordt allemaal meegenomen. Windows berekent hoeveel ruimte u nodig hebt op uw externe harde schijf, waarna het een mig-bestand aanmaakt. Na de herinstallatie opent u Windows Easy Transfer opnieuw, duidt u dit mig-bestand aan, en alles wordt teruggezet. In deze workshop gaan we hier niet verder op in, omdat we met een volledig schoon systeem willen beginnen.

 

©CIDimport

Systeemkopie maken

De belangrijkste tip voordat u aan de slag gaat, is het maken van een image; hoe traag uw pc ook is. Mocht er iets misgaan, dan kunt u altijd terug naar start. Een image maakt u in Windows 7 via het Configuratiescherm, waar u onder Systeem en Beveiliging op Een back-up van uw computer maken klikt. Vervolgens klikt u aan de linkerkant op Een systeemkopie maken. De systeemkopie bewaar u uiteraard op een andere harde schijf, bij voorkeur op een extern exemplaar.

 

©CIDimport

Vergeten bestanden

Tijdens een herinstallatie wordt normaal gesproken alleen u systeemschijf aangepast. Bewaart u bijvoorbeeld u foto’s op een andere schijf, dan hoef u daar geen back-up van te maken (al kan dat uiteraard nooit kwaad). Er staat echter meer op uw systeemschijf dan u denkt. Denk bijvoorbeeld aan lettertypes en onderdelen van programma’s, zoals savegames van spelletjes.

Leuke lettertypes plukt u bijvoorbeeld uit de map C:\Windows\Fonts. Controleer ook wat er zoal op uw Bureaublad staat en in uw Bibliotheken, zoals de map Mijn Documenten.

 

©CIDimport

Installatiebestanden downloaden

Om te vermijden dat u overbodige rommel gaat installeren op uw opgeschoonde pc, is eht handig om te controleren wat u aan programma’s geïnstalleerd hebt en welke daarvan u effectief gebruikt. Haal de installatiebestanden alvast binnen en bewaar ze op uw externe harde schijf, zodat u na de herinstallatie meteen aan de slag kunt. Wilt u zichzelf wat klikwerk besparen, dan kunt u een hoop populaire freeware installeren met een enkele installer. Het enige wat u hoeft te doen, is de benodigde tools aan te vinken op ninite.com en vervolgens de gepersonaliseerde installer binnen te halen.

 

©CIDimport

Productsleutels terugvinden

Hebt u betaalde software op uw computer staan, kijk dan eerst of u de installatiebestanden of -schijven en licentiesleutels bij de hand hebt. In de meeste programma’s vraagt u die sleutels makkelijk op via het menu Extra of Help, bij sommige fabrikanten wordt al die info verzameld in uw online account. Kijk ook eens op de doos of in de handleiding. Vindt u sommige serienummers niet terug, dan kunt u het proberen met het gratis tooltje Magical Jelly Bean Keyfinder. Alternatieven zijn ProduKey voor sleutels van Windows en Office of LicenseCrawler. Het kan zijn dat uw security suite van zich laat horen bij het gebruik van deze programma’s. Het is immers niet ondenkbaar dat kwaadwillenden dergelijke tooltjes gebruiken om bepaalde gegevens te achterhalen, maar de hier genoemde zijn veilig.

 

©CIDimport

Mailboxen back-uppen

Gebruikt u geen webdienst als Gmail of Hotmail voor uw mail, dan wilt u wellicht ook uw volledige mailbox inclusief contacten overzetten naar de verse installatie. Elk mailprogramma heeft wel een optie om alles te exporteren en later weer te importeren. U kunt voor de zekerheid de volledige maildatabase back-uppen. De locatie van die database vindt u in Outlook Express via Extra, Opties, tabblad Onderhoud en de knop Archiefmap. In Windows Live Mail, de opvolger van Outlook Express, vindt u de locatie van de gegevens door linksboven op de blauwe knop te klikken, vervolgens op Opties, Mail, het tabblad Geavanceerd, de knop Onderhoud en de knop Archiefmap.

Nog sneller: u vindt alles wat u nodig hebt in de map C:\Gebruikers\[account]\AppData\Local\Microsoft\, waar u de map Windows Mail of Windows Live Mail kopieert naar u externe harde schijf. Kopieer voor de zekerheid ook C:\Gebruikers\[account]\Contactpersonen. Gebruikt u Outlook, dan hebt u enkel het bestand outlook.pst nodig. In Windows 7 vindt u dat in de map C:\Gebruikers\[account]\AppData\Local\Microsoft\Outlook. Na de herinstallatie zet u het bestand of de mappen gewoon terug op dezelfde plaats. Noteer ook de instellingen van uw mailboxen, zoals pop- en imap- of smtp-servers.

 

©CIDimport

Favorieten backuppen

Vergeet ook uw browserfavorieten niet, tenzij u die online gesynchroniseerd hebt. Hoe u die kunt back-uppen, verschilt van browser tot browser. In Chrome klikt u in de menubalk op de sleutel en kiest u vervolgens Bladwijzers, Bladwijzerbeheer of gaat u rechtstreeks naar chrome://bookmarks. Klik op Organiseren en vervolgens op bladwijzers exporteren naar een html-bestand. Daar kunt u ze ook weer importeren. De Favorieten van Internet Explorer vindt u in de map C:\Gebruikers\[account]\Favorieten. Wilt u uw hele browser back-uppen, met instellingen en al, dan kunt u het tooltje FavBackup www.favbrowser.com/backup aanspreken. FavBackup werkt met Chrome, Internet Explorer, Firefox, Safari, Opera en Flock.

 

©CIDimport

Drivers backuppen

Veel computerellende wordt veroorzaakt door drivers. Een nukkig beeldscherm, luidsprekers waar geen geluid uit komt, een kaartlezer die niet herkend wordt ... Doe uzelf een plezier en maak een back-up van uw drivers wanneer als alles goed werkt. Daarvoor kunt u DriverMax aanspreken. Het programma is gratis, met een betaalde upgrademogelijkheid. Bewaar deze back-up op uw externe harde schijf en zet er meteen het installatiebestand van DriverMax bij, zodat u na de herinstallatie van Windows het bestand niet opnieuw hoeft te downloaden.

 

©CIDimport

Formatteren en herinstalleren

Alles gebackupt? Dan doet u de installatie-dvd van Windows in de lezer en herstart u uw pc. Zorg wel dat uw computer opstart van de dvd, dus misschien moet u dit eerst nog even aangeven in het Bios. Dat doet u door tijdens het opstarten een bepaalde toets (vaak Delete) in te drukken. Vervolgens zorgt u dat bij Boot Sequence (of iets wat daar op lijkt) uw dvd-station als eerste staat en dan pas de harde schijf. Zodra de dvd opstart, krijgt u de keuze tussen een upgrade of een custom installation. De upgrade behoudt alle programma’s, dus we kiezen in ons geval voor de Custom installation. Zo beginnen we echt met een schoon systeem. Krijgt u de vraag waar u Windows wil installeren, klik dan op Drive Options (Advanced). Kies de juiste schijf, een formatteermethode en wacht tot de schijf of partitie geformatteerd is. Volg daarna de installatiewizard.

Terzijde: heel wat laptops komen met een herstelpartitie om Windows opnieuw te installeren, maar dat proces verschilt van apparaat tot apparaat. Raadpleeg in dat geval de handleiding.

 

©CIDimport

Updaten

Windows geïnstalleerd? Geniet dan even van het (voorlopig nog) lege Bureaublad voor u verdergaat. Installeer bij voorkeur eerst een antivirusprogramma zoals AVG of Microsoft Security Essentials. Vervolgens start u Windows Update, door in het startmenu Windows Update te typen en te bevestigen met een druk op Enter. De kans is groot dat dit wel even duurt, dus ga wat anders doen terwijl u wacht en installeer en herstart waar nodig uw computer. Met DriverMax kunt u de drivers meteen up-to-date brengen. Vervolgens kunt u uw mailprogramma installeren en de database terugzetten.

Systeemkopie maken (2)

Nog voor u alle must-have programma’s gaat installeren maakt u een image van uw systeem nu het zich nog in maagdelijke status bevindt. Dan hoeft u de volgende keer Windows niet opnieuw te installeren, maar enkel deze image terug te zetten. Installeer vervolgens alle programma’s die u nodig hebt, pas de instellingen waar nodig aan en maak eventueel nog een image. Let wel: als u meerdere images van dezelfde computer wilt maken, kan dat niet op dezelfde schijf. Windows bewaart images immers steeds in de map [station]\WindowsImageBackup\[computernaam]. Verplaats de eerste image dus eerst naar een andere map, om te vermijden dat hij overschreven wordt.

Tekst: Frederik Meuris

Deze workshop komt uit Computer Idee nummer 21, jaargang 2012

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: