Namaakwebsites banken niet van echt te onderscheiden
Uit een enquête van de Consumentenbond onder 3000 internetters blijkt dat namaakwebsites en nep e-mails van banken slecht te herkennen zijn.
Uit een enquête van de Consumentenbond onder 3000 internetters blijkt dat namaakwebsites en nep e-mails van banken slecht te herkennen zijn. Van alle 12 voorbeelden kon slechts 4% in alle gevallen aangeven dat het om een namaakwebsite ging.
De namaak-websites en -e-mails hebben tot doel om persoonsgegevens te ontfutselen (ook bekend onder de term ‘phishing') zodat bankrekeningen kunnen worden geplunderd.
Phishing is een van de onderwerpen die de Consument onder de aandacht wilt brengen in de campagne ‘Laat je niet hacken'. Als tip raadt de Consumentenbond gebruikers aan om nooit inloggegevens te geven, regelmatig bankafschriften te controleren en op te passen met e-mails van onbekenden of e-mails met taalfouten.
Wil je zelf testen of je phising-berichten kunt herkennen? Doe dan de quiz op http://www.laatjeniethacken.nl/