ID.nl logo
HEOS by Denon: Draadloos muziekparadijs
© Reshift Digital
Huis

HEOS by Denon: Draadloos muziekparadijs

Meer dan vijfduizend deelnemers dongen afgelopen zomer mee naar een felbegeerde HEOS by Denon-set. Guido van Westerlaak werd de gelukkige winnaar. Uit de karrenvracht aan aanmeldingen blijkt wel hoe populair multiroom momenteel is. Waarom zou je eigenlijk voor zo’n audiosysteem kiezen?

©CIDimport

Lees hier wat dit betekent.

Multiroom is hot! Stap een willekeurige hifiwinkel binnen en je komt gegarandeerd allerlei draadloze speakers tegen. Doordat deze actieve luidsprekers in verbinding staan met een mobiele app kun je de muziek eenvoudig in meerdere kamers reguleren. Dat brengt talloze mogelijkheden met zich mee! Bovendien heeft het gebruik ook nog een hoge ‘funfactor’ en genieten meerdere gezinsleden optimaal van muziek. Nog niet (helemaal) overtuigd? We zetten vijf redenen op een rij waarom multiroom ook voor jou de moeite waard is.

©CIDimport

1. Gezellig samen zijn

Veel muziekliefhebbers luisteren hoofdzakelijk individueel naar hun favoriete liedjes, via een hoofdtelefoon of oordopjes. Begrijpelijk, want dankzij de smartphone in combinatie met een muziekabonnement heb je favoriete afspeellijsten altijd bij de hand. Maar muziek is natuurlijk ook zeer geschikt om mensen met elkaar te verenigen. Multiroom voorziet bij uitstek in deze behoefte. Zo’n audiosysteem zorgt namelijk voor extra gezelligheid in huis, aangezien meerdere gezinsleden er samen van kunnen genieten. Elk gezinslid dat de HEOSapp op een smartphone installeert, heeft inspraak in de muziekkeuze. Kortom, een leuke manier om elkaar goede nummers te laten horen! Een voordeel is dat ieder persoon zich met een eigen Spotify-, Deezer- of Tidal-account bij de app kan aanmelden. Zo heeft iedereen toegang tot zijn of haar favoriete afspeellijsten.

2. Stille genieter

Zonder je jezelf weleens af, bijvoorbeeld om wat werk af te maken? Neem gewoon de draadloze multiroom-speaker mee naar de studeerkamer en geniet van de liedjes die andere gezinsleden selecteren. Zo ben je er toch nog een beetje bij! En wanneer zij nummers kiezen die jij wat minder vindt, neem je de regie eenvoudig over. Je regelt dat door de luidspreker via je draadloze netwerk met de HEOS-app op je smartphone aan te sturen of optioneel via een bluetooth-verbinding. Multiroom-speakers verplaats je probleemloos naar iedere gewenste ruimte. Zo hebben sommige grote speakers een geïntegreerd handvat aan de achterzijde. Gunstig, want vanwege de omvangrijke klankkast geniet je op iedere plek in huis van een stevige sound. Daarnaast kun je ook voor een multiroom-speaker met compacte afmetingen en een laag gewicht kiezen. Handig voor het geval je regelmatig wisselt tussen kamers op verschillende verdiepingen. Je tilt jezelf dan tenminste geen breuk. Wie graag uren in de badkamer spendeert, kiest het beste voor een vochtbestendige luidspreker. Een voorbeeld hiervan is de HEOS 1.

©CIDimport

Ieder gezinslid heeft vanuit een mobiele app toegang tot het multiroom-systeem en bedient muziek in meerdere kamers.

3. Stille genieter

Het optuigen van een traditioneel meerkanaals-audiosysteem is een heel gedoe. Dergelijke speakers zijn namelijk altijd via kabels verbonden met een receiver. Vooral bij de achterste surround-luidsprekers is dat in veel woonkamers een heikel punt. Geen zin om meters kabel achter een plint of onder een vloer weg te werken? Multiroom-speakers hebben een wifi-antenne, zodat je ze eenvoudig verbindt met het draadloze thuisnetwerk. Vanaf internet haalt het multiroom-systeem zo zelfstandig Spotify-streams op. Ook eigen nummers die op een nas, laptop of pc staan opgeslagen, stream je eenvoudig over het draadloze netwerk. Daarnaast hebben veel multiroom-speakers een bluetooth-adapter ingebouwd. Met een smartphone of tablet speel je op die manier rechtstreeks je favoriete muziek af. Wist je dat sommige multiroom-producten ook geschikt zijn voor draadloos surround-geluid? Ideaal voor filmfanaten! De HEOS AVR-receiver en HEOS BAR-soundbar sturen bijvoorbeeld met gemak draadloze HEOS-speakers aan. Je voegt daar eventueel ook nog een draadloze subwoofer aan toe voor extra baspower.

4. Gelikt design

Een goed geluid is belangrijk, maar het oog wil natuurlijk ook wat. Een stijlvol design is dan ook voor veel luisteraars een belangrijke eis. Logisch: de draadloze multiroom- speakers kom je in veel ruimtes tegen en niemand zit te wachten op lelijke objecten. Bij de duurdere multiroom-speakers besteden fabrikanten vaak extra aandacht aan het design. Zo bestaat de bovenzijde van de HEOS 7 uit geborsteld aluminium, waardoor de behuizing een luxe uitstraling heeft. De meeste audiomerken zorgen er doorgaans voor dat producten binnen dezelfde multiroom-serie ook op visueel vlak goed bij elkaar passen. De kleurstelling en eventuele led-verlichting komen dan ook meestal overeen. Daarnaast komen bepaalde accenten in de behuizing van alle producten terug. Zowel de speakers als de overige HEOS-apparatuur hebben bijvoorbeeld een ietwat gebogen ontwerp.

©CIDimport


De HEOS 5 is groot van stuk, maar dankzij het geïntegreerde handvat zet je hem evengoed overal neer.

5. Altijd uitbreidbaar

Een enorm pluspunt van multiroom is dat je later nog draadloze luidsprekers kunt toevoegen. Handig voor het geval je gaat verhuizen of je (klein)kind op den duur ook een eigen speaker op de slaapkamer wenst. Wie denkt dat bestaande luidsprekers of ‘ouderwetse’ stereosystemen geen enkele functie meer hebben, heeft het mis. Met de juiste componenten maak je ook klassieke luidsprekers of audiosystemen lid van het HEOS-netwerk, bijvoorbeeld door de HEOS Amp of HEOS Link te koppelen. Een compleet nieuwe audioset aanschaffen is dus niet nodig. Een fijne gedachte, want het zou zonde zijn om krachtpatsers van topmerken als NAD, Bowers & Wilkins, KEF en Focal links te laten liggen. Fysieke uitbreiding van een multiroom-systeem is dus op ieder moment mogelijk. De mobiele app mag natuurlijk niet achterblijven. Van belang is dat deze applicatie alle gangbare muziekdiensten ondersteunt, zelfs als er nieuwe aanbieders bijkomen. Momenteel is ondersteuning voor Spotify, Deezer, Tidal, Napster, Juke en SoundCloud een absolute must. Veel luisterplezier!

©CIDimport


 

Meer Denon Heos? Check www.computertotaal.nl/heos

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: