Google past advertentiebeleid aan rond corona-nepnieuws

© CIDimport

Google past advertentiebeleid aan rond corona-nepnieuws

Geplaatst: 20 juli 2020 - 06:31

Aangepast: 29 augustus 2022 - 16:09

Redactie ID.nl

Websites die nepnieuws en complottheorieën rond het coronavirus verspreiden, mogen vanaf volgende maand geen Google-advertenties meer draaien. Ook reclames zelf mogen geen desinformatie rond covid-19 meer bevatten.

Google past daarop zijn advertentiebeleid aan, meldt de Amerikaanse nieuwssite CNBC. Veel websites zijn afhankelijk van zogeheten Google Ads voor hun inkomsten. Zodra zij valse claims verspreiden over het coronavirus, lopen ze weldra het risico dat die geldkraan dichtgaat. Het betreft dan bijvoorbeeld fictieve verhalen over de afkomst van het virus. De nieuwe regels gelden vanaf 18 augustus.

Rol van techbedrijven

Grote techbedrijven blijken een belangrijke rol te spelen in de coronacrisis. Zo treden ook sociale media op tegen fake news, o.a. door disclaimers te plaatsen bij berichten met corona als onderwerp of door gebruikers door te verwijzen naar officiële instanties. Bovendien ontwikkelde Google samen met Apple de techniek achter de veelbesproken corona-app, die nu ook in Nederland wordt getest.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten