Glasvezel KPN te traag door kopernetwerk [UPDATE]
In Nederland maken steeds meer mensen gebruik van internet en interactieve televisie via het snelle glasvezelnetwerk. Hoewel snel, in sommige gevallen gaat het razendsnelle glasvezel het laatste stukje het huis in door het kopernetwerk waardoor de snelheid instort. Zo'n 400 klachten werden inmiddels door Advocatenkantoor Loonstein verzameld. Het advocatenkantoor eist dat KPN de beloofde snelheid nakomt.
Klanten van KPN die niet de snelheid uit de advertenties van KPN ontvangen zouden hun te veel betaalde geld terug moeten ontvangen vindt Chizkija Loonstein van advocatenkantoor Loonstein. Klanten van KPN met interactieve televisie hadden last van vertraagde tv-beelden over het glasvezelnetwerk. De 40Mbit per seconde die werd beloofd met VDSL (fiber to curb)-abonnementen die als 'glasvezel' werden verkocht haalden in sommige gevallen een snelheid van slechts 8 Mbit door het kopernetwerk in sommige huizenblokken. Volgens Stratix, een bedrijfsadviseur die de uitrol van glasvezel volgt, zijn er ook over andere aanbieders dan KPN klachten op dit punt. Het glasvezel dat nu wordt verkocht is wel echt glasvezel tot in de meterkast (fiber to home).
Loonstein wil KPN aanklagen
Het advocatenkantoor Loonstein had zelf ook last van storingen en liet in januari weten KPN voor de rechter te slepen. Na onderzoek moest KPN erkennen dat er een kopernetwerk lag waardoor de glasvezelsnelheden niet gehaald konden worden. Loonstein stelt dat KPN contractueel verplicht is glasvezel te leveren. Loonstein wil namens een groep gedupeerde klanten KPN voor de rechter dagen. Aanmelden kankan per mail naar via: kpnklachten@loonstein.com Eerder deze maand besteedde Tros Radar ook al aandacht aan de kwestie, ook daar kun je met je klacht terecht via radar@tros.nl
KPN wil nader onderzoek doen naar de soortgelijke klachten van andere gebruikers. KPN wil de tijd nemen om te zien waar het over gaat om klanten goed te helpen. Glasvezel an sich is dus niet langzaam maar wanneer het de woning in gaat over een trager kopernetwerk stort de snelheid drastisch in en heb je aan het hele glasvezel niets.
[UPDATE 20-02]
: De Telegraag meldt dat Loonstein inmiddels 20 zaken aanhangig heeft gemaakt bij de rechtbank in Den Haag en daar houd het waarschijnlijk niet op. Het bureau heeft al 1500 klachten ontvangen van KPN-gedupeerden. De eerste rechtszaak zal op 15 maart voor komen volgen Loonstein.
KPN geeft toe dat een aantal klanten (ongeveer 20.000) niet geheel zijn aangesloten op een glasvezeverbinding via hun VDSL-abonnement (fiber to curb) maar dat ze daar dan ook niet net zoveel voor betalen als een glasvezel-abonnement die tot in de meterkast reijkt (fiber to home). De problemen zijn door KPN ontstaan doordat vijf gemeenten tussen 2008 en 2009 wel zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk, maar dat de verbinding enkel tot de wijkcentrale loopt. Het zou gaan om verbindingen in de gemeenten Apeldoorn, Hengelo, Oosterhout, Roosendaal en Zoeterwoude.
Als blijkt dat er klanten zijn die toch te veel betaald hebben, zal het overschot teruggestort worden, inclusief een rente zo stelt KPN die met de getroffen klanten in gesprek wil.
[Via: De Telegraaf]