ID.nl logo
Abonnement met telefoon wordt lening - wat betekent dat?
© CIDimport
Huis

Abonnement met telefoon wordt lening - wat betekent dat?

Een abonnement met 'gratis' telefoon wordt binnenkort gezien als lening. Als je binnenkort zo'n abonnement afsluit wordt er eerst een inkomenstoets gedaan, en worden dure abonnementen aangemeld bij het Bureau Kredietregistratie. Hoe zit dat precies? Een aantal vragen over de nieuwe regels.

1. Waar gaat dit over?

Het gaat hier om een uitspraak van de Hoge Raad uit 2014, die nu officieel van kracht wordt. Vorig jaar besloot het hoogste rechtscollege dat een telefoon die je zogenaamd 'gratis' bij een abonnement krijgt eigenlijk 'een koop op afbetaling' is. Je betaalt immers in het abonnement voor de kosten van het mobiele apparaat. Een 'koop op afbetaling' is een lening, dus moeten voor telefoonabonnementen dezelfde regels gelden als voor andere leningen, besliste de Raad.
 

De telecomproviders kregen het niet voor elkaar om zelf een akkoord te sluiten

De telecomproviders waren het daar niet mee eens en zijn in gesprek gegaan met minister Dijsselbloem van Financiën om te kijken of er een uitzondering kon worden gemaakt voor de sector. Er werd onder andere voorgesteld om een eigen gedragscode op te stellen waaraan providers zich moesten houden. Ook zijn er inmiddels al andere maatregelen genomen; zo laten providers inmiddels al weten welk deel van een abonnement voor het toestel wordt betaald.

De partijen zijn er niet uitgekomen. Daarom gaan de nieuwe regels binnenkort vanzelf in.

2. Wat zijn die regels dan?

Een abonnement met een telefoon erbij wordt voortaan gezien als lening. Daardoor gelden er dezelfde regels en beschermingen voor een abonnement als voor bijvoorbeeld een lening bij de bank, of wanneer je een huishoudelijk apparaat als een wasmachine op afbetaling koopt.

3. Wat merk ik daar in de praktijk van?

Sowieso worden de 'leningen' voorzien van meer informatie en waarschuwingen. De bekende slogan: 'Let op: Geld lenen kost geld' krijg je dus binnenkort ook te horen en te lezen bij het kiezen van een abonnement. Providers moeten daarnaast verplicht informatie verstrekken over het rentepercentage, en welk deel van het abonnement voor het toestel is en welk deel voor de belkosten.
 

Je wordt straks getoetst bij het Bureau Kredietregistratie

Belangrijk is echter dat moet worden gekeken of je wel een lening kunt nemen. Mensen met grote schulden kunnen dat bijvoorbeeld niet. Als een toestel dan ook meer dan 250 euro kost (en daar zit je met moderne smartphones als snel aan) dan wordt je inkomen getoetst en aangemeld bij het Bureau Kredietregistratie. Heb je al andere schulden? Dan kun je geen abonnement afsluiten...

Het blijft wel gewoon mogelijk een abonnement af te sluiten voor sim-only-abonnementen. Dat zijn nog steeds abonnementsdiensten en geen leningen, dus worden die niet geregistreerd. Je kunt daar ook in één keer een losse telefoon bij kopen zonder problemen, als je het bedrag tenminste in meteen kunt neerleggen.

4. Waarom gebeurt dit?

Je zit vaak minstens 2 jaar vast aan een telefoonabonnement, waarvoor je door al die telefoons veel meer betaalt dan het eigenlijke verbruik. Volgens de Hoge Raad komen veel abonnees daardoor in de problemen, omdat zij dan vastzitten aan een abonnement dat eigenlijk te duur is. 

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: