Aan de slag met Windows 11 22H2

Computer accessoires

Geplaatst: 30 december 2022 - 09:31

Dennis Gandasoebrata

Heb jij de nieuwe Windows 11 22H2-update al? Deze gratis update voegt extra functies toe aan Windows 11 en verbetert bestaande opties. ID.nl werpt een blik op de update, verkent de nieuwste functies en zorgt dat je er álles uithaalt.

De nieuwste update voor Windows 11 wordt automatisch binnengehaald en geïnstalleerd. Controleer of je er al over beschikt: open het Startmenu en typ Winver, gevolgd door een druk op Enter. Bij Build van besturingssysteem lees je Versie 22H2 en 22621. Heb je de update nog niet, dan regel je dat via Windows Update. Open het Startmenu en typ Windows Update. Druk op Enter. Kies voor Naar updates zoeken. Bij de vermelding Windows 11, versie 22H2 is beschikbaar klik je op de knop Downloaden en installeren.

Als je al gebruikmaakt van Windows 11, kan de update zonder problemen worden geïnstalleerd. Slechts in uitzonderingsgevallen komt er een kink in de kabel. Bijvoorbeeld als je gebruikmaakt van specifieke hardware waarvan problemen bekend zijn. Via het Windows-register (het centrale onderdeel van Windows waarin de meeste instellingen zijn opgeslagen) kun je controleren of de computer in aanmerking komt voor Windows 11 22H2. Volg de stappen hierna alleen als je bekend bent met het register.

Open het Startmenu en typ Regedit, gevolgd door een druk op Enter. Je opent hiermee de Registereditor, waarmee je het Windows-register kunt verkennen. Ga naar de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\TargetVersionUpgradeExperienceIndicators\NI22H2. In het rechtervenster controleer je bij DestBuildNum of de waarde 22621 wordt vermeld. Werp hierna een blik op UpEx en UpExU en controleer of de bijbehorende waarden Green zijn. Lees je hier Red, dan is de computer niet geschikt voor de update. Bij RedReason lees je waarom de computer niet aanmerking komt.

 

Startmenu onder controle

De update goed geïnstalleerd? Tijd om de belangrijkste vernieuwingen te bekijken. Zo geeft de nieuwe update je meer controle over het Startmenu. Je kunt nu gedetailleerder bepalen welke informatie je wilt zien in het vak Aanbevolen. Open het Instellingenvenster van Windows (Windows-toets+I) en ga naar Persoonlijke instellingen. In de sectie Indeling bepaal je vervolgens op welke onderdelen de focus ligt.

Je kiest hierbij tussen Meer vastgemaakte items als je een grotere lijst wilt zien van items die je wilt vastmaken aan het Startmenu, zoals je favoriete apps. De sectie Aanbevolen wordt in deze weergave flink verkleind: de sectie bestaat nog maar uit één regel.

Kies voor Standaard als je het Startmenu wilt zien zoals Microsoft het heeft bedoeld. Dat betekent een balans tussen Vastgemaakt en Aanbevolen: elke sectie bestaat uit drie rijen.

Heb je meer behoefte aan aanbevelingen, waarin onder meer recente bestanden worden getoond, dan kies je voor Meer aanbevelingen. Hierbij zijn er twee rijen gereserveerd voor de sectie Vastgemaakt en vier rijen voor de sectie Aanbevolen. Toont het Startmenu in de praktijk oude items? Dan kun je de weergave geforceerd vernieuwen, vergelijkbaar met het geforceerd opnieuw laden van een website in je browser. Klik met de rechtermuisknop op de knop Meer en kies Vernieuwen.

Pas het Startmenu nog beter aan je voorkeuren aan.

Startmenu ordenen

Behoefte aan een opgeruimd Startmenu? Je bent niet de enige. Je kunt in het Startmenu gebruikmaken van mappen. Zo kun je bijvoorbeeld mappen maken met zakelijke apps en mappen met apps die je voor je hobby gebruikt. Het Startmenu ondersteunt het slepen-en-neerzetten van items in een map.

Open het Startmenu en klik in de sectie Vastgemaakt op een app die je met een andere app in een map wilt plaatsen. Versleep de app naar de andere app en laat deze hierboven los. Het Startmenu maakt automatisch een map aan. Klik op de map. Bovenin lees je Naam bewerken. Klik hierop en geef de map een passende naam. Je kunt de items binnen de map ook van volgorde veranderen: klik op een app en verplaats deze naar de gewenste locatie. Is de map heel belangrijk, dan kun je deze naar voren verplaatsen: klik met de rechtermuisknop op de map en kies Verplaats naar voren.

Maak mappen in het Startmenu voor nog meer overzicht.

Snelle toegang tot de aanmeldingsopties.

Snel de taakbalk vullen

Programma’s die je vaak gebruikt, verdienen een plek op de taakbalk. Je kunt de taakbalk snel vullen met snelkoppelingen naar je favoriete programma’s. Open het Startmenu en klik op Alle apps. Zoek je favoriete app op en versleep deze naar een lege positie op de taakbalk. Laat de app hierboven los. Windows maakt een snelkoppeling voor het bureaublad.

 

Bluetooth onder controle

Het beheren van bluetooth-apparaten gaat met de nieuwe update ook prettiger. Open het venster Snelle instellingen via de Windows-taakbalk: klik op een van de pictogrammen Netwerk, Volume of Batterij. Klik nu op > (de knop Bluetooth-apparaten beheren), die je aantreft naast de bluetooth-knop. Een overzicht verschijnt van apparaten die momenteel zijn gekoppeld. Als er gebruik wordt gemaakt van een batterij, lees je hier bovendien het batterijpercentage. Via hetzelfde venster kun je gekoppelde apparaten loskoppelen.

Wil je bluetooth in één keer uitschakelen? Zet boven in het venster de schuif op Uit. In de sectie Nieuwe apparaten vind je apparaten die zijn gedetecteerd, maar nog niet zijn gekoppeld aan Windows.

Snelle toegang tot de bluetooth-apparaten.

Privacy, dank u wel

Maak je vaak gebruik van Teams? Mogelijk is je de optie opgevallen waarmee je relatief snel een venster kunt delen met anderen: tijdens de sessie klik je met rechts op een taakbalkknop en verschijnt de optie Venster delen.

Heb je geen behoefte aan die functie, bijvoorbeeld om te voorkomen dat je per ongeluk een venster deelt? Klik dan met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies Taakbalkinstellingen. Klap de sectie Gedrag van taakbalk uit. Verwijder het vinkje bij Elk willekeurig venster delen vanaf mijn taakbalk. Je kunt in de toekomst nog wel vensters delen, maar dit verloopt dan altijd via de app zelf (bijvoorbeeld Teams).

 

In één keer dempen

Grote kans dat je relatief vaak gebruikmaakt van vergadersoftware, zoals Teams of Zoom. Je kunt nu in één keer de microfoon dempen tijdens een Teams-belletje. Handig als je iets thuis of op kantoor wilt overleggen, zonder dat de rest van de deelnemers dit hoort. Druk op de toetscombinatie Windows-toets+Alt+K. De microfoon wordt direct gedempt.

 

Ongestoord doorwerken

Om ongestoord te kunnen doorwerken, is het verstandig om de meldingen tijdelijk uit te schakelen. Dat kan via het actiecentrum, dat je rechtsonder in de taakbalk vindt. Klik eenmaal op de sectie met datum en tijd. Het actiecentrum schuift vanaf de rechterzijde in beeld. Uiterst rechtsboven vind je de knop Niet storen. Klik hierop om de focusmodus te activeren. Klik nogmaals op de knop om de modus weer uit te schakelen.

Ongestoord doorwerken met de focusmodus.

 

Verkenner met tabs

De welbekende Verkenner (eenvoudig te openen via Windows-toets+E) heeft in de nieuwe update een metamorfose gekregen. De belangrijkste verbetering is de ondersteuning van tabbladen. Elke tab kan een eigen locatie bevatten, zodat je niet meer verschillende vensters hoeft te openen. Klik op het plusteken (+) om een nieuwe tab te openen.

Je kunt de volgorde van de tabbladen aanpassen door de tabs naar een andere plaats te verslepen. Klik met de rechtermuisknop op een tab om deze snel te sluiten of om juist alle andere tabbladen te sluiten (kies Andere tabbladen sluiten). Bovendien kun je alle tabbladen rechts van de huidige tab sluiten (kies Tabbladen rechts sluiten). Wil je snel een nieuw tabblad maken, druk dan op Ctrl+T. Je kunt het huidige tabblad sluiten door op Ctrl+W te drukken. Als je gebruikmaakt van Office 365, toont de Verkenner nu ook die bestanden. Geen behoefte aan? Klik op de knop met de drie puntjes (…) rechtsboven in het venster. Kies Eigenschappen. Op de tab Algemeen verwijder je het vinkje bij Bestanden van Office.com weergeven. Een uitgebreidere beschrijving van deze noviteit vind je op pagina XX en volgende.

De Verkenner ondersteunt nu ook tabbladen.

Wel of geen bestanden van Office.com tonen?

 

Taakbeheer

Taakbeheer is in de update eveneens onder handen genomen. Je opent het onderdeel snel via Ctrl+Shift+Esc. Aan de linkerzijde vind je de verschillende categorieën. Sommige apps zijn voorzien van een groen blaadje. Het gaat hier om de efficiëntiemodus, waarbij Windows het brongebruik van deze apps probeert te minimaliseren. Dat komt van pas voor apps die vaak voortdurend zijn geopend, zoals de browser en e-mailclient.

Je kunt zelf ook de efficiëntiemodus activeren bij apps die dit ondersteunen. Klik met de rechtermuisknop op een app in de lijst Toepassingen en kies voor Efficiëntiemodus.

Taakbeheer heeft een nieuw uiterlijk en aangepaste indeling.

De Efficiëntiemodus in- en uitschakelen bij apps die dit ondersteunen.

 

0

Powered by

logo
Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000