ID.nl logo
Review Apple AirPods 4 - Ruisonderdrukking voor de massa
© Bastiaan Vroegop
Huis

Review Apple AirPods 4 - Ruisonderdrukking voor de massa

Met de nieuwe AirPods 4 brengt Apple ruisonderdrukking naar de massa. De draadloze oordopjes maken een voorheen exclusieve technologie toegankelijk. Nu kunnen ook mensen die eerder sceptisch waren over active noise-cancelling ontdekken hoe lekker het is om de wereld even op mute te zetten...

Uitstekend
Conclusie

Wil je ruisonderdrukking, maar vind je dat gevoel van siliconen tipjes in je oren vervelend? Goed nieuws: dan zijn dit jouw nieuwe oordoppen!

Plus- en minpunten
  • Verrassend goede ruisonderdrukking zonder oortips
  • Prima geluid
  • Handige speaker om ze terug te vinden
  • Evenaart nog niet de ruisonderdrukking van de AirPods Pro 2
  • Kortere accuduur

Active noise-cancelling (ANC), ook wel bekend als actieve ruisonderdrukking, is bij oordopjes al jarenlang iets voor een kleinere groep gebruikers. Voor effectieve ruisonderdrukking moet je oor namelijk volledig worden afgesloten, wat alleen lukt met gesloten oorschelpen (in het geval van over-ears) of zachte, siliconen oortips, zoals je die ziet bij Apples AirPods Pro. Niet iedereen vindt die echter even prettig zitten, waardoor sommigen zweren bij simpeler oordopjes. Apple probeert dat compromis weg te nemen met zijn nieuwe AirPods 4: deze doppen hebben ruisonderdrukking zónder die mogelijk irriterende oortips.

De nieuwe AirPods 4 bieden echter meer dan alleen ruisonderdrukking. Nieuwe hardware zorgt ervoor dat je muziek beter klinkt, met een merkbaar diepere bas en beter gebalanceerde audio. Dat is deels te danken aan verbeterde drivers, maar vermoedelijk speelt ook de komst van de H2-chip een belangrijke rol. Deze chip, eerder gebruikt in de AirPods Pro 2, heeft daar al bewezen de geluidskwaliteit aanzienlijk te kunnen verbeteren. Hiermee lijkt Apple een aantrekkelijke balans te hebben gevonden tussen geavanceerde functies en gebruiksgemak, waardoor de AirPods 4 toegankelijk zijn voor een breder publiek.

Een licht aangepast ontwerp

Het ontwerp van de AirPods 4 is ook veranderd, al zullen de verschillen vooral de fijnproever opvallen. Het zijn nog steeds witte dopjes met kleine steeltjes, die snel vergeleken worden met de kopjes van een elektrische tandenborstel. De zwarte vlakken op de binnenzijde van de dop zijn iets groter. Eerst zat daar alleen de nabijheidssensor die 'ziet' wanneer een dopje in je oor zit, maar nu zit daar een extra gaatje om lucht door te laten bij het gebruik van ruisonderdrukking.

Het ontwerp is volgens Apple bijgesteld aan de hand van talloze analyses van oren, om te zien wat de ideale pasmaat voor de meeste mensen is. Een verbetering die bij onze tests lastig te peilen was: de AirPods 4 blijven prima zitten, zelfs bij intense hoofdbewegingen, maar de AirPods 3 deden dat net zo goed. Wel lijken de oren iets beter te worden afgesloten, en dat komt de toegevoegde noise-cancelling uiteraard goed van pas.

Verrassend goede ruisonderdrukking

Want hoewel de AirPods 4 geen siliconen tipjes hebben om je gehoorgang volledig te verzegelen, houden ze wel dusdanig veel geluid buiten om de ruisonderdrukking goed te laten functioneren. Het is verrassend hoe goed deze dopjes omgevingsgeluid weg weten te filteren: een rumoerige zaal was ineens doodstil en windvlagen waren tijdens een fietstocht nog maar zachtjes te horen.

Zo stil als bij de AirPods Pro 2 zijn de nieuwe AirPods 4 nooit, en bij een verkeerde beweging kunnen de dopjes losschieten en hoor je weer iets meer van je omgeving. Het is duidelijk een compromis: voor de beste onderdrukking heb je nog steeds Apples beste (lees: duurste) dopjes nodig. Maar wie verwacht dat tiploze noise-canceling amper werkt, zal worden verrast door deze nieuwe AirPods. Ze bieden ruim voldoende rust voor een drukke treincoupé of als je in een cafeetje wat wilt werken, maar in een vliegtuig hebben de AirPods Pro 2 nog steeds onze voorkeur.

Kleiner doosje, kortere accuduur

Verder zijn er een paar kleine updates doorgevoerd. De AirPods 4 hebben bijvoorbeeld het kleinste doosje tot nu toe, waarop de synchronisatieknop is vervangen door een onzichtbaar en aanraakgevoelig paneeltje. Het maakt het ontwerp nog iets minimalistischer dan het al was. De dopjes kunnen via Apples Zoek Mijn-app worden gevonden. Een ingebouwde speaker kan een geluidje afspelen als je ze in dezelfde kamer niet kunt vinden.

De enige downgrade vind je in de accu: die houdt het volgens Apple nog maar vijf uur vol bij onafgebroken luisteren, terwijl de vorige editie dat zes uur deed. Dat was bij onze tests nog steeds ruim voldoende, maar het is afwachten hoe de batterij presteert als de capaciteit na een paar jaar intensief gebruik daalt.

Ook jammer is dat Apple nog steeds de knijpsensor uit de AirPods 3 gebruikt. Hiermee kun je muziek pauzeren of een nummer overslaan, maar niet het volume wijzigen, zoals bij de AirPods Pro 2. Verschil moet er blijven, kennelijk.

Conclusie

De AirPods 4 zijn in specifieke categorieën niet de beste in hun soort: er zijn andere dopjes met beter geluid en een langere accuduur. Eerdere oordopjes experimenteerden zelfs al met tiploze ruisonderdrukking. Waar Apple echter in uitblinkt, is het totaalpakket: waar concurrenten vaak één of twee grove minpunten hebben, scoren de AirPods in elke categorie een ruime voldoende. Combineer dat met de manier waarop Apple zijn eigen dopjes binnen het iOS-ecosysteem integreert en je hebt een set dopjes die je blind aan een iPhone-gebruiker cadeau kunt doen.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's