Problemen met HomePod mini? Zo los je die op
De HomePod mini is een slimme speaker die je moeiteloos kunt gebruiken en instellen. Het apparaat zelf heeft geen display en moet het bovendien doen met een minimaal aantal knoppen. Wat doe je dan als je problemen tegenkomt? Daar gaan we je met dit artikel bij helpen.
Het kan zijn dat je HomePod mini om verschillende redenen stopt met werken. Dan is het wel handig om te weten wat je daaraan kunt doen. Loop je tegen een van de onderstaande problemen aan? Lees dan snel verder!
- Waarom verliest de HomePod mini steeds de internetverbinding?
- Waarom reageert de speaker niet op stemcommando’s?
- Waarom kan ik mijn HomePod mini niet als stereopaar instellen?
Ook lezen: HomePod vs HomePod mini: de verschillen en overeenkomsten
Een probleem hebben met de HomePod mini is al vervelend genoeg. Helaas kan dat ook nog eens door een aantal verschillende oorzaken komen, die je niet zo 1-2-3 kunt achterhalen. Het kan zijn dat de slimme speaker een update nodig heeft. Staat er dus een update klaar, installeer die zo snel mogelijk. Maar het kan ook zijn dat er problemen zijn met het internet of de stroom, en dan ben je alweer iets verder van huis. Soms ligt het ook niet aan je HomePod mini en zit het probleem mogelijk bij apparaten van derden in je smarthomenetwerk.
Apple HomePod mini
Kijk hier voor de allerbeste deals!
Soms kan het helpen om even de stekker uit het stopcontact te trekken, dertig seconden te wachten en de speaker opnieuw aan te sluiten. In ergere gevallen dien je een reset uit te voeren.
HomePod mini verliest internetverbinding
Een veelvoorkomend probleem is dat Siri meldt dat de slimme speaker de internetverbinding verliest. Dat kan liggen aan je thuisnetwerk of een router, maar ook aan de HomePod mini. Je kunt dan een aantal dingen doen. Start je netwerk een keer opnieuw op door je router 30 seconden van de stroom te halen. Zodra alles weer up and running is, check je of Siri nog steeds klaagt. Soms helpt het om de slimme speaker iets dichter bij een internetpunt in huis te plaatsen. Je doet er sowieso goed aan om het signaal van de verbinding te checken. Dat kun je doen op een iPhone.
Zorg ervoor dat je iPhone verbinding heeft met hetzelfde netwerk als de HomePod mini. Open dan de Woning-app en check of er een foutmelding is. Is dat het geval, dan tik je daar op om het probleem mogelijk te verhelpen. Helpt dat niet, dan moet je de HomePod mini een keertje opnieuw opstarten. Ook dat regel je via de Woning-app. Je gaat daarvoor naar de instellingen van de slimme speaker en selecteert daar de optie voor het resetten. Daarna bevestig je je keuze door op Opnieuw opstarten te tikken. Helpt dat allemaal niet? Dan is het tijd om contact op te nemen met Apple.
Siri reageert niet (meer) op stemcommando’s
Aangezien de HomePod mini amper knoppen heeft, moet je vrijwel alles regelen via stemcommando’s. Geen probleem, want dat is waarschijnlijk de reden dat je hem überhaupt in huis heb gehaald. Als stemassistent Siri vervolgens nergens op reageert, heb je natuurlijk wel een probleem. Voordat we de app in duiken, is het belangrijk om te controleren of de HomePod mini wel aanstaat. Zit de stekker er goed in? Is de usb-adapter misschien stuk? Kijk of je hetzelfde probleem tegenkomt door een andere kabel of adapter te gebruiken, en vervang dat onderdeel indien nodig.
Ligt het niet aan de kabel, dan ligt het misschien aan Siri. Het kan gebeuren dat iemand de persoonlijke assistent heeft uitgeschakeld. Je zet haar (of hem) weer aan door het midden van de bovenkant van de speaker in te drukken. Daarna gebruik je het commando Luister naar Hé, Siri. Werkt dat ook niet? Open dan de Woning-app en ga naar de instellingen van de HomePod mini. Daar kun je onder Siri zoeken dezelfde functie inschakelen. Mocht dat óók niet het gewenste resultaat opleveren, dan is het tijd om (wederom) een reset van het slimme apparaat uit te voeren.
HomePod mini maakt geen stereopaar aan
Tot slot kijken we naar een ander lastig probleem: de HomePod mini maakt geen stereopaar aan. Zorg ervoor dat beide HomePod mini-speakers gekoppeld zijn aan dezelfde Apple ID. Ook moeten ze verbonden zijn met hetzelfde wifi-netwerk en in dezelfde kamer staan (anders kunnen ze elkaar niet vinden). Binnen de Woning-app kun je dergelijke instellingen beheren. Het kan ook helpen om beide speakers iets dichter bij elkaar te zetten. Werkt dat allemaal niet, neem dan contact op met Apple.
Je moet ook onthouden dat je alleen dezelfde soort Apple HomePod-producten aan elkaar kunt koppelen. Je hebt dus twee HomePod mini-speakers nodig voor een stereopaar, of twee reguliere HomePod-modellen. Beide speakers hebben overeenkomsten, maar ook een aantal verschillen.
Heb je nog niet zo'n slimme speaker van Apple in huis? Koop de HomePod mini dan hier bij Bol.com of vergelijk HomePod mini-prijzen via Kieskeurig.nl.