ID.nl logo
Gezond leven

Apple Watch Series 2: Een grote stap in de goede richting

Met de Apple Watch Series 2 doet Apple opnieuw een poging om de Apple Watch net zo geliefd te maken bij het grote publiek als de iPod en de iPhone. Wij mochten de nieuwe Watch een poosje dragen.

Design en comfort

De nieuwe Apple Watch ziet er grotendeels hetzelfde uit als de eerste Apple Watch. De zijkant is nog steeds gesierd met een draai- en drukknop en het scherm is rechthoekig met aflopende randen. De Apple Watch Series 2 is zelfs iets dikker dan zijn voorganger, al is dit alleen zichtbaar als je de twee generaties naast elkaar legt. De Series 2 is niet té dik en doordat we er een veel betere accu voor terugkrijgen, vind ik het geen slechte ruil. Waar de eerste Apple Watch hooguit een dag mee ging, gaat de Series 2 een dagje langer mee. Lees ook: iPhone 7 (Plus) - De beste smartphone van Apple, voor Apple.

Op een volle lading werkt de Apple Watch vrolijk twee dagen mee, mits je deze ’s nachts uitzet. De batterij gaat namelijk zo’n 18 uur mee bij normaal gebruik. Het voordeel van de Watch is wel dat deze aardig vlot is opgeladen. Een uurtje in het stopcontact geeft je zo’n 60% aan batterij, waardoor je in veel gevallen makkelijk de rest van de dag mee vooruit kan. Als je de Watch niet om de nacht oplaadt, is het geen overbodige luxe om een kabeltje mee te nemen naar je werk.

©PXimport

Volgens Apple is het scherm van haar nieuwste smartwatch 25% helderder dan zijn voorganger. Naast het feit dat de Apple Watch hierdoor in fel daglicht goed leesbaar blijft, is de kijkhoek van de Apple Watch Series 2 meer dan voldoende. De pixeldichtheid is gelijk gebleven met 330 pixels per inch op de 38 Apple Watch en 333 pixels per inch op de 42mm Apple Watch. Hiermee is de pixeldichtheid van de Apple Watch Series 2 hoger dan die van de iPhone 7, maar lager dan de pixeldichtheid van de iPhone 7 Plus.

In de praktijk heeft de Apple Watch Series 2 een geweldige display. De kleuren spatten van het schermpje en alle software op het horloge maakt gretig gebruikt van het Retina-scherm. Het scherm heeft geen altijd-aan-functie, maar met een beweging van je pols licht het scherm op. Als je je pols stilhoudt, kun je op het scherm tikken om deze te activeren of je kan het scherm langzaam op laten lichten met een draai aan de knop aan de zijkant.

Net als de eerste Apple Watch kun je bij de Series 2 ook kiezen uit allerlei uurwerken voor je smartwatch. Je kan de Apple Watch volledig configureren met de Apple Watch-App op je iPhone. Door gebruik te maken van de vernieuwde Activiteiten-functie op de Apple Watch, installeert de app zichzelf op je iPhone en krijg je meldingen van doelstellingen. Door een bepaald aantal stappen of verbrande calorieën per dag in te stellen, krijg je gedurende de dag meldingen in hoeverre je het doel van die dag hebt bereikt.

©PXimport

Functies en berichten

Bij het indrukken van de ronde knop aan de zijkant krijg je een overzicht van de apps die op de Watch staan, terwijl een druk op de tweede langwerpige knop je Dock laat zien. Net als op de Mac heeft de Apple Watch een Dock waar zowel actieve apps worden getoond als apps die je altijd in je Dock wil hebben.

De Apple Watch is in feite een verlengstuk van je iPhone. Ben je aan het hardlopen? De Apple Watch toont de afstand, aantal stappen en verbrande calorieën. Navigeer je in het verkeer met Kaarten? De Apple Watch geeft een trilsignaal als je een afslag moet pakken en laat zelfs zien welke afslag je moet hebben. Een slim detail is dat de Apple Watch altijd een trilsignaal geeft bij een afslag, maar het scherm alleen activeert als hij een bepaalde beweging van je pols detecteert. Zo gaat navigeren niet ten koste van de batterijduur.

Een kleine kinderziekte in de Watch is dat ik tijdens het gebruik van navigatie de melding kreeg dat het tijd was om te gaan staan. Hoewel ik het fijn vind dat Apple rekening houd met mijn dagelijkse beweging, blijf ik tijdens het autorijden liever in mijn stoel zitten.

©PXimport

De nieuwe Apple Watch werkt ook samen met berichtenapplicaties als WhatsApp en Messenger. Als je de Watch via bluetooth hebt gekoppeld met je iPhone, krijg je een melding als je een bericht krijgt. Deze kun je vervolgens beantwoorden met korte standaard antwoorden zoals ‘OK’ of ‘Ik kom eraan’, of een langere zin door deze in te spreken op de Watch. De Watch zet het gesproken bericht om in tekst en stuurt het naar degene die je wilde beantwoorden. Naast tekst kun je natuurlijk ook een onmisbare emoji sturen.

Waar je in third-party apps als WhatsApp en Messenger alleen kunt beantwoorden, kun je met de Berichten-app van Apple ook zelf een bericht sturen. Deze manier van berichten maken werkt hetzelfde als de beantwoorden-functie bij andere apps, al is het wel fijn dat je bij Berichten ook de gespreksgeschiedenis kan zien. Helaas maak ik zelf vrij weinig gebruik van Berichten, waardoor ik het alleen maar jammer vind dat WhatsApp en Messenger deze functionaliteit niet hebben.

©PXimport

Waterdicht

Je kan de Watch dit keer ook daadwerkelijk 24/7 omhouden, aangezien het horloge volledig waterdicht is tot 50 meter diepte. Zo kan je het horloge omhouden tijdens het douchen en kun je er zorgeloos mee gaan zwemmen.

De nieuwe Apple Watch heeft een handige functie waarmee je kan aangeven dat het horloge onder water gaat. Door deze functie te activeren voorkom je dat het scherm waterdruk aanziet voor aanraking en wordt het scherm vastgezet. Door aan de ‘kroon’ te draaien kun je de Apple Watch weer ontgrendelen en produceert de Watch een pieptoon waarmee het horloge water uit de interne speaker trilt.

©PXimport

Bewegen

Apple heeft niet voor niets een Nike-variant uitgebracht van de nieuwe Apple Watch, de smartwatch bewijst zijn functionaliteit namelijk vooral op het gebied van sport en beweging. De Apple Watch Series 2 is uitgerust met GPS waarmee de afstand die je aflegt heel nauwkeurig kan worden gemeten. Een viertal sensoren onder het horloge meten je hartslag.

Je kan kiezen uit een aantal standaard work-outs zoals fietsen, hardlopen, zwemmen en roeien. De metingen van de Apple Watch worden namelijk afgestemd op de activiteit die je uitvoert.

©PXimport

Bij het selecteren van zwemmen kun je de lengte van de baan instellen, waardoor de Watch beter het aantal baantjes kan bijhouden. Bij hardlopen of fietsen kun je kiezen tussen twee doelen; een bepaald aantal calorieën die je wil verbranden of een tijd die je minimaal wil besteden aan de work-out.

Nacht

De nieuwste smartwatch van Apple is niet alleen overdag of tijdens het sporten handig. Als je de Watch 2 op z'n linkerzij legt terwijl de oplader is aangesloten, verandert de Watch in een klokje voor je nachtkastje.

Na enkele seconden gaat het scherm in sluimerstand, maar deze kun je weer activeren door het horloge te bewegen. Zo kun je je Watch letterlijk wakker tikken.

©PXimport

Conclusie

Met de Apple Watch Series 2 maakt Apple een smartwatch die een stuk dichter in de buurt komt van het ideale smartwatch dan zijn voorganger; de batterijduur is een stuk beter en de apps zijn razendsnel. Dankzij de vrijwel naadloze verbinding met je iPhone is de Watch een fijn verlengstuk. Waar je normaal je telefoon uit je broekzak moet halen bij een melding, is een blik op je pols voldoende om een volledig overzicht te krijgen van je berichten.

Helaas kan de batterij niet concurreren met andere smartwatches. Waar andere smartwatches als de Huawei Watch of de Samsung Gear S2respectievelijk zo’n 30 en 48 uur meegaan, gaat de Series 2 volgens de website van Apple 18 uur mee.

Het feit dat de Apple Watch Series 2 volledig waterdicht is, maakt de Watch geschikt voor alle omstandigheden. Als je graag een sport beoefent of waarde hecht aan je dagelijkse portie beweging, is de Apple Watch een vriendelijk duwtje in de rug voor een actievere levensstijl.

Al met al is de Apple Watch Series 2 een enorme stap in de goede richting. Door nieuwe functies in zowel de behuizing als het verbeterde watchOS, is de Apple Watch meer dan ooit een goede keuze voor dragers van een smartwatch.

©PXimport

Uitstekend
Conclusie

Apple Watch Series 2 -------------------- **Prijs** Vanaf € 439,- **Kleuren** Zwart, grijs, zilver, goud, roze **Display** 272 by 340 pixels (38mm kast) of 312 by 390 (42mm kast) **Materiaal** Aluminium, roestvrij staal, keramiek **Bandje** Sport, geweven nylon, leer, roestvrij staal **OS** watchOS 3 **Processor** Dual core **Website** [apple.nl](https://www.apple.com/watch/)

Plus- en minpunten
  • Helder en scherp display
  • Werkt feilloos samen met iPhone
  • Razendsnelle apps
  • Waterdicht
  • Motivatie om meer te bewegen
  • Accuduur
  • Iets dikker
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.