ID.nl logo
Samsung Gear S2 - Verrassend mooie smartwatch
Zekerheid & gemak

Samsung Gear S2 - Verrassend mooie smartwatch

Samsung was net als andere smartwatch-fabrikanten de afgelopen jaren behoorlijk zoekende met z'n slimme horloges, maar lijkt het nu in ieder geval qua vorm bij het juiste eind te hebben.

De afgelopen tijd heb ik op de redactie veel eigenaardige polstechnologie voorbij zien komen. De meeste smartwatches leken uit een slechte sciencefictionfilm te komen, met grote, vooral dikke schermen en vaak vierkante of rechthoekige vormen. Er zaten maar weinig apparaten tussen die ik ook na werktijd om m'n pols wilde houden. En dan heb ik het tot nu toe alleen nog maar over de vorm, niet de functionaliteit. Lees ook: 15 slimme toepassingen voor wearables

Maar uit het niets komt Samsung opeens met een smartwatch die het qua vorm helemaal goed doet. Het ronde scherm geeft het de uitstraling van een echt horloge en door zijn ontwerp met afgeronde zijkanten lijkt hij minder dik en log dan een Apple Watch. Rondom het scherm zit een draaibare ring, die je gebruikt om door menu's te bladeren. Aan de zijkant zitten twee knoppen (terugknop en homeknop). Overigens is het horloge ook gewoon te bedienen via het touchschreen op het heldere en scherpe schermpje.

De bediening met de draairing, knoppen en touch werkt intuïtief. Samsung heeft ook flink gesleuteld aan besturingssysteem Tizen. Wanneer je de Gear S2 voor het eerst in handen krijgt heb je snel je weg gevonden in de bediening, apps en mogelijkheden. Het werkt logischer dan Android Wear smartwatches en de Apple Watch.

©PXimport

Het horloge bedien je met een draaischijf, knoppen en touchscreen.

Koppeling

Je koppelt je smartwatch aan een smartphone. Op dit moment kan de koppeling alleen met Androids gemaakt worden, maar er gaan geruchten dat er ook ondersteuning voor iOS komt. Dat is een verstandige zet van Samsung, hun eerste Gear S smartwatch van vorig jaar werkte alleen samen met Samsung-smartphones (die overigens ook Android draaien) en wist mede daardoor niet echt populair te worden.

Om de Gear S2 te koppelen aan je Android heb je veel apps nodig, die bovendien vrijwel alle machtigingen van je smartphone vragen en een behoorlijke aanslag zijn op je batterij. Bezitters van een Galaxy smartphone hebben deze apps overigens al voorgeïnstalleerd staan op hun toestel. Je hebt sowieso de Samsung Gear- en Accessory Service-app nodig om beide apparaten te koppelen. Wil je ook gebruikmaken van de ingebouwde hartslagmeter, stappenteller en andere sportieve- en gezondheidsgegevens, dan installeer je er ook de S Health app bij. Jammer dat je zoveel apps nodig hebt, want in praktijk eist dit wel z'n tol op de batterij van je smartphone, terwijl de bluetooth-verbinding tussen de smartwatch en telefoon juist weinig invloed heeft op de accu.

De batterij van de Gear S2 gaat ruim twee dagen mee. Hoewel het natuurlijk sterk afhankelijk is van hoe vaak je hem gebruikt en hoe lang hij verbonden is met je smartphone. Maar voor een smartwatch is dat prima te noemen. De bespaar-stand zorgt ervoor dat je smartwatch nog veel langer mee kan, maar is dan in praktijk niet veel meer dan een gewoon horloge. Opladen doe je door de smartwatch in een magnetisch dock te plaatsen. Het opladen gebeurt draadloos, hoewel het oplaadstation natuurlijk wel moet aansluiten, dit gaat via micro-usb.

Maar wat kun je ermee?

Wat maakt een smartwatch een must-have accessoire? Dat is de meest basale vraag die fabrikanten nog niet op weten te lossen en ook de Gear S2 is geen onmisbare gadget. Uiteraard kun je de smartwatch gebruiken om meldingen op te lezen, via de app op je telefoon stel je in welke apps meldingen mogen weergeven. Ook kun je op een handige manier je muziek en films afspelen of pauzeren, bijvoorbeeld als je streamt naar je multiroom systeem of TV en je domotica (bijvoorbeeld slimme verlichting) bedienen. Simpele tools zijn natuurlijk ook aanwezig, zoals een stopwatch, weersvoorspelling en agenda-koppeling. Ook kun je het horloge personaliseren met verschillende klokjes. Waaronder klokjes die je realtime op de hoogte houden van bijvoorbeeld het aantal meldingen op Facebook of Twitter.

Er zijn tevens apps geïnstalleerd op je horloge zelf en via de Gear-app installeer je nieuwe apps. Bijvoorbeeld van nieuwssites, zodat je met de draaiknop snel door de nieuwskoppen heen bladert. De Here-maps applicatie geeft aan waar je bent en welke route je moet nemen, maar er is ook een muziekspeler aanwezig, de smartwatch heeft immers 4 GB opslag en bluetooth, zodat je met een bluetooth koptelefoon verbindt. Zo kun je muziek luisteren zonder dat je je smartphone op zak hebt. Handig bijvoorbeeld tijdens het sporten.

Hartstilstand

Dat sporten neemt ook een prominente rol in, maar dat komt niet helemaal goed uit de verf. Er zit een stappenteller in, hartslagmeter en je kunt je voedinginname invoeren zodat je een overzicht krijgt van inname ten opzichte van verbranding. Leuk is wel dat je aangemoedigd wordt om meer te bewegen als je te lang stil zit. Maar aan het belangrijkste onderdeel moet nog wel gesleuteld worden, de hartslagmeter. Deze werkt alleen op oproep, waardoor je alleen een momentopname van je hartslag maakt. Terwijl hartslaggegevens juist waardevol zijn als ze continue gemeten worden, om je hartslag in (diepe) rust te meten of om de opbouw te zien tijdens een intensieve training. Je kunt diep in de instellingen wel aanzetten dat hij automatisch je hartslag registreert, maar dan wordt slechts een keer per uur de hartslag gemeten. Dat zijn nog steeds momentopnames. Ik begrijp vanuit accubesparingsperspectief dat Samsung ervoor kiest de hartslagmeter op deze manier in te zetten. Maar als je als gebruiker niet de mogelijkheid hebt om je hartslag continue te registeren, dan kun je net zo goed geen hartslagmeter plaatsen.

Helaas is dat niet de enige dienst die voor verbetering vatbaar is. S Voice, de spraakgestuurde assistent is bedroevend slecht. Niet alleen de resultaten van je spraakopdracht stellen teleur, ook word je slecht verstaan. Dit is helaas ook het geval als je via je horloge berichtjes (bijvoorbeeld sms) beantwoordt via spraak.

©PXimport

Je laadt de smartwatch op door hem in een magnetisch laadstation te plaatsen.

Conclusie

De basis van de Gear S2 smartwatch staat als een huis. Het horloge is heel mooi ontworpen en het besturingssysteem werkt zo logisch dat je er direct in thuis bent. Samsung worstelt alleen met de functionaliteit, het applicatie-aanbod is karig en niet alle diensten werken even goed. Hierdoor blijft voor mij een smartwatch nog niet een apparaat waar waarmee ik niet zonder kan.

Goed
Conclusie

Samsung Gear S2 --------------- **Prijs** Vanaf € 349,- **Formaat** 1,2 inch diameter (3 cm) **Schermresolutie** 360x360 **Processor** 1 GHz dualcore (Exynos 3250) **Geheugen** 512 MB RAM, 4 GB opslag **Batterij** 250 mAh **Connectiviteit** Wifi, bluetooth, NFC **Overig** Hartslagmeter, waterdicht **Website** [www.samsung.com](http://www.samsung.com/nl/galaxy/gear-s2/features/)

Plus- en minpunten
  • Mooi ontwerp
  • Slimme besturing
  • Accuduur
  • Weinig apps
  • Hartslagmeting
  • S Voice
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.