ID.nl logo
Hybride warmtepompen: de cv-ketel als back-up
Energie

Hybride warmtepompen: de cv-ketel als back-up

De Nederlandse regering heeft beslist dat vanaf 2026 bijna alle huiseigenaren bij vervanging van de cv-installatie moeten overstappen naar een duurzamer alternatief. Dat kan een autonome warmtepomp zijn of een aansluiting op het warmtenet, maar voor heel veel mensen zal het de hybride warmtepomp worden. Maar wat is een hybride warmtepomp eigenlijk precies?

Niet iedere woning kan zomaar ineens de overstap maken naar een all-electric warmtepomp. Soms is het dak wél, maar de gevel nog niet optimaal geïsoleerd. Of er is maar weinig plaats in de stookruimte. Of de gasketel is nog zo goed als nieuw.

In al deze gevallen kan een hybride warmtepomp wel een optie zijn. Je kunt hem ook al gebruiken als je huis matig geïsoleerd is (zie ook het kennisartikel Is mijn huis geschikt voor een warmtepomp?) en de afmetingen zijn relatief klein. Als je voor de hybride warmtepomp gaat, kun je de huidige gas- of stookolieketel bovendien gewoon behouden. Net zoals hybride auto’s draaien op elektriciteit en brandstof, haalt een hybride verwarmingssysteem zijn energie uit twee totaal verschillende energiebronnen. In de meeste gevallen is het een tandem van een aardgascondensatieketel en de elektrisch aangedreven warmtepomp.

Weten welke warmtepomp bij jou past?

Doe de check op Kieskeurig.nl en je weet het binnen 5 minuten!

Wanneer je hybride verwarmt, verbruik je niet alleen elektriciteit voor de warmtepomp, maar ook fossiele brandstof zoals aardgas of stookolie. Zo’n installatie heeft een slimme regeling die inschat welke warmtebron op dat moment het hoogste rendement geeft en dus het meest efficiënt is. Het is een weersafhankelijke regeling met een buitenvoeler en een internetmodule zodat je de verwarming van afstand kunt bedienen met de smartphone of tablet. In de regeling zit een functie die de voordeligste warmteopwekker van het moment selecteert. Bij sommige typen kun je in de thermostaat zelfs de energieprijzen ingeven, zodat het regelsysteem rekening houdt met de gas- en elektriciteitskosten. Het grootste deel van het jaar zorgt de warmtepomp voor verwarming van de woning. Alleen als het echt koud wordt, springt de cv-ketel bij. Zolang de warmtepomp het alleen redt, wordt er geen fossiele brandstof verbruikt. Je bent dus niet volledig van het aardgas af, maar je bespaart jaarlijks wel 70% zonder ingrijpend te moeten verbouwen.

De hybride warmtepomp werkt samen met de klassieke verwarmingsketel.

Zo’n hybride-installatie is geschikt voor het merendeel van de bestaande woningen die nog niet optimaal zijn geïsoleerd of voor huizen waarbij de renovatieplannen nog niet helemaal zijn uitgevoerd. In dat geval kun je later rustig verder isoleren zodat de verwarming mettertijd steeds meer op de warmtepomp terugvalt. De hybride warmtepomp is dus een betaalbare oplossing voor het verduurzamen van woningen.

Een hybride warmtepomp bestaat uit een buiten-unit en een binnen-unit en werkt grotendeels hetzelfde als een volledig elektrische warmtepomp. Voor het plaatsen van de buiten-unit zijn verschillende opties mogelijk. Soms wordt die op het dak, aan de muur of op de grond geplaatst. De bestaande constructie en het leidingwerk spelen een belangrijke rol bij de keuze van plaatsing. Je installeert de buiten-unit ook bij voorkeur waar het geluid zo min mogelijk storend is voor jezelf en voor je buren.

De meeste hybride warmtepompen produceren geen warm water en laten dit over aan de cv-ketel. De cv-ketel zorgt dat de temperatuur van het sanitair water boven de 55 °C komt. Een bijkomend pluspunt is dat je dus nooit warm watertekort hebt, tenzij de cv-ketel defect is.

Weten welke warmtepomp geschikt is voor jouw huis?

Vul de Warmtepompvergelijker in op Kieskeurig.nl en je weet het meteen

GasLos Garantie Misschien twijfel je over het nemen van een hybride warmtepomp omdat jouw wijk op de nominatie staat om binnen een aantal jaar van het gas afgehaald te worden? Dat hoeft geen reden zijn om er helemaal vanaf te zien. Zo biedt Remeha bijvoorbeeld de GasLos Garantie. Koop je bij hen een hybride warmtepomp en moet je binnen tien jaar verplicht naar een verwarmingsoplossing zonder gas, dan krijg je een extra korting tot 2.000 euro op een nieuw duurzaam systeem dat bij je woning past.

Hierboven hebben we het vooral gehad over een hybride warmtepomp die wordt aangesloten op de bestaande gas- of stookolieketel van de woning. Er bestaan ook hybride systemen die de elektrische warmtepomp combineren met een slimme cv-ketel en geïntegreerd buffervat. De Solvis Lea Eco van Climaways is een elektrische warmtepomp die wordt aangesloten aan de Solvis Ben. Die laatste is zelf een combinatie van een condensatieketel en een gelaagd buffervat dat warm water levert van ongeveer 50 graden Celsius. Ook hier schakelt het systeem op een bepaald punt automatisch over op de geïntegreerde condensatieketel op gas. Dat omschakelpunt, ook wel het bivalentiepunt genoemd, ligt tussen +1 en -4 graden Celsius buitentemperatuur, afhankelijk van het gebouw. Dit is dus een hybride opstelling waar zowel de warmtepomp als het buffervat met geïntegreerde condensatieketel wordt geïnstalleerd.

Climays heeft een hybride-oplossing waar de gasbrander samen met het buffervat in één behuizing zit. | Foto: Climaways

Op dit ogenblik zijn er twee typen hybride warmtepompen op de markt. Er is de monoblock waar de componenten samen in één behuizing in het buitendeel zitten. In een splitsysteem of duoblock staat de warmtepomp los van de condensatieketel. Omdat de warmtepomp via het principe lucht-water de warmte uit de buitenlucht onttrekt (zie ook het kennisartikel ‘Wat voor typen warmtepompen zijn er?’), staat de verdamper met zijn ventilator buiten, terwijl de andere elementen van de warmtepomp binnen zijn opgesteld.

De installateur zal de hybride warmtepomp logischerwijs zo dicht mogelijk bij de cv-ketel plaatsen. De buiten-unit kan op de grond of op het dak staan of aan de gevel hangen en moet minimaal 0,5 meter van de grens met de buren af staan. Bij de pluspunten van de hybride warmtepomp heeft men het vaak over de bescheiden afmetingen.

Dat is echter relatief: afhankelijk van het merk kan de binnen-unit ook fors zijn. Maar de gemiddelde hybride warmtepomp is inderdaad kleiner dan of even groot als de huidige cv-ketel. Men heeft het dan over de afmetingen van de binnen-unit die in de stookruimte wordt geplaatst.

Er zijn hybride warmtepompen waarvan de binnen-unit bijzonder compact is en die samenwerken met ieder merk cv-ketel, zoals de Elga Ace H van Remeha 4 kW. De binnen-unit is slechts 64 cm hoog, 27 cm breed en 22 cm diep. Zo’n toestel wordt in één dag geplaatst zonder dat er allerlei grote ingrepen nodig zijn.

De hybride warmtepomp aan rechterkant, de gasbrander links. | Foto Remeha, type Elga Ace

Nederland telt vandaag zo’n zeven miljoen cv-ketels. In de meeste gevallen kun je die laten samenwerken met een hybride warmtepomp. Dit levert een gasbesparing van 70% op en tegelijk een enorme reductie in CO2-uitstoot. Bovendien helpt hybride om een overbelasting op het stroomnet te voorkomen. Op een koude winterdag pieken de all-electric warmtepompen, terwijl de aardgasketels het verwarmen van de hybride-warmtepompen overnemen. Met een hybride warmtepomp spaar je dus niet alleen geld in verbruik, maar je spaart ook op de infrastructuur.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's