ID.nl logo
Taken inplannen en beheren op Windows 10 doe je zo
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Taken inplannen en beheren op Windows 10 doe je zo

Wanneer je regelmatig dezelfde taken op je pc wilt uitvoeren, kun je dat natuurlijk in je agenda opnemen en die taak vervolgens telkens zelf opstarten. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Het kan namelijk volautomatisch, Windows heeft een handige Taakplanner die je allerlei klusjes uit handen kan nemen.

Tip 01: Klusjesdienst

Bij het opstarten van Windows worden er op de achtergrond allerlei processen, programma’s en services gestart. Het Windows Taakbeheer geeft je hiervan een overzicht: druk op Ctrl+Shift+Esc om het Taakbeheer te openen. Bekijk de tabbladen Processen, Opstarten en Services om te zien wat er allemaal al draait of gestart wordt vlak na het opstarten.

Er zijn daarnaast heel wat taken die automatisch door Windows of door allerlei applicaties worden uitgevoerd, maar die niet op de achtergrond actief blijven. Dat gebeurt heel vaak bij het opstarten van het systeem of bij het aanmelden van een gebruiker, maar het kan ook op gezette tijden of onder bepaalde voorwaarden gebeuren. Het gaat om heel uiteenlopende klusjes, zoals het uitvoeren van updates, het defragmenteren of optimaliseren van een schijf, het maken van back-ups enzovoort. Sommige programma’s zetten hiervoor een eigen taakplanner (scheduler) in, maar in de meeste gevallen maken ze dankbaar gebruik van de door Windows voorziene Taakplanner.

©PXimport

Tip 02: Interface

Je start de Taakplanner door de Windows-toets in te drukken, enkele beginletters in te tikken (zoals taak) en de app Taakplanner te selecteren. Of je drukt op Windows-toets+R en je voert taskschd.msc uit. Het venster dat nu verschijnt heeft drie delen. Links staan de ‘bibliotheken’ in een boomstructuur. Die bibliotheken zijn mappen die elk een of meer ingeplande taken kunnen bevatten. Selecteer je zo’n (sub)map, dan verschijnt in het middenpaneel een overzicht van de bijhorende taken. Het rechterpaneel bevat een overzicht van de acties die je binnen deze Taakplanner kunt uitvoeren. Logischerwijs tref je hier ook de opties aan waarmee je zelf een nieuwe taak in kunt plannen.

Om te vermijden dat jouw eigen taken zomaar ergens in een willekeurige bibliotheekmap belanden, raden we aan eerst een eigen map te creëren. Rechtsklik in het linkerpaneel op Task Scheduler-bibliotheek, kies Nieuwe map en voer een naam in (wij kiezen voor Tips&Trucs). De map verschijnt onderaan in de lijst. Wanneer je een eigen taak gaat toevoegen, selecteer je in het vervolg eerst deze map.

©PXimport

De meeste geplande taken bestaan uit een of meer acties en triggers

-

Tip 03: Eigenschappen

Voordat we met eigen taken aan de slag gaan, is het goed om even na te kijken welke taken er op dit moment zoal beschikbaar zijn. Je zult merken dat de meeste taken zich in de map Microsoft bevinden, vooral in de submappen van de map Windows.

Wil je meer details over een bepaalde taak, dan dubbelklik je in het middenpaneel op die taak. Die is opgedeeld in een aantal tabbladen. Twee tabbladen vereisen je speciale aandacht: Triggers en Acties. Acties zijn de handelingen die door zo’n taak worden uitgevoerd, en gewoonlijk is dat het uitvoeren van een programma of commando met eventuele parameters. Het tabblad Triggers legt vast wanneer de actie wordt uitgevoerd, bijvoorbeeld bij het opstarten van de computer of bij het aanmelden van een gebruiker. Op het tabblad Voorwaarden kun je secundaire criteria vastleggen om een taak al dan niet te laten uitvoeren, zoals De taak alleen starten als de computer op netstroom werkt.

©PXimport

Totaaloverzicht

Wil je in één keer een compleet overzicht van alle geplande taken, dan kun je de tool TaskSchedulerView gebruiken (beschikbaar voor Windows 32 en 64 bit). Scrol op die pagina naar onderen voor de Nederlandse vertaling (Dutch): je plaatst het uitgepakte bestand in de map van TaskSchedulerView. Vervolgens rechtsklik je op de tool en kies je Als administrator uitvoeren. Je krijgt nu een mooi taakoverzicht. Dat kan trouwens behoorlijk indrukwekkend zijn: op ons test-toestel waren er dat bijna 250. Om snel de Microsoft-eigen taken weg te filteren, open je het menu Opties en plaats je een vinkje bij Taken in Microsoft-mappen verbergen (op onze pc bleven er nu nog circa dertig taken over).

©PXimport

Je loopt met een wizard door de stappen om de basistaak in te stellen

-

Tip 04: Basistaak trigger

Tijd nu om zelf aan te slag te gaan en een eigen taak in te plannen. In het Acties-paneel zijn twee opties beschikbaar voor een nieuwe taak: Basistaak maken en Taak maken. Het verschil is dat je bij de eerste optie met een wizard door de stappen loopt, waardoor je niet geconfronteerd wordt met allerlei extra’s die je wellicht toch niet nodig hebt. We beginnen voorzichtig en kiezen dus voor Basistaak maken – overigens kun je naderhand altijd nog extra’s toevoegen vanuit het eigenschappenvenster van zo’n ‘basistaak’ (zie tip 3).

Stel, je wilt je computer op een bepaald tijdstip, zoals laat op de avond, automatisch laten afsluiten. Allereerst zorg je voor een duidelijke Naam voor je taak en eventueel een Beschrijving. Zodra je op Volgende drukt, leg je de Trigger vast. Kies hier in dit geval voor Dagelijks (het kan ook wekelijks, als je je aanmeldt of als er iets specifieks gebeurt, zie ook tip 7). Bevestig met Volgende en vul het gewenste tijdstip in. De optie Elke: 1 dag(en) uitvoeren laat je ongemoeid. Druk nogmaals op Volgende.

©PXimport

Tip 05: Basistaak actie

Nu moet je de juiste actie definiëren. In Windows 10 is dat beperkt tot Een programma starten. Immers, de overige twee opties (Een e-mailbericht verzenden en Een bericht weergeven) zijn niet langer functioneel. Bevestig weer met Volgende.

Voor onze actie heeft Windows al een commando aan boord. Klik op Bladeren en navigeer naar de map C:\Windows\System32, waar je shutdown.exe selecteert en met Openen bevestigt. Jammer, maar helaas: shutdown werkt niet zonder de nodige parameters. Die moet je daarom zelf nog invullen bij Parameters toevoegen (optioneel). Je krijgt een mooi overzicht van de beschikbare parameters als je naar de opdrachtprompt gaat en daar shutdown uitvoert, maar we helpen je hiermee een handje:

-s -t 60 -c "Over één minuut sluit de pc af. Bewaar dus asap al je gegevens!"

Deze parameters laten zich als volgt ontrafelen:

-s: volledig afsluiten, en dus niet -h (sluimerstand), -hybrid, -l (uitloggen) of -r (herstarten).

- t 60: uitvoeren over 60 seconden.

-c "…": toon de tekst tussen de aanhalingstekens als melding.

Druk op Volgende en op Voltooien, de taak wordt aan je geselecteerde map toegevoegd. Die kun je trouwens meteen testen door in het Acties-paneel op Uitvoeren te klikken.

©PXimport

Tip 06: Optimalisatie

Zoals gezegd kun je een bestaande taak altijd nog bewerken door erop te dubbelkikken. Doe dat ook maar eens voor de taak die we net gemaakt hebben. Op het tabblad Algemeen, bij het onderdeel Beveiligingsopties, is standaard de optie Alleen uitvoeren als gebruiker is aangemeld actief. Maar misschien wil je de pc ook wel laten afsluiten wanneer het aanmeldvenster zichtbaar is. Kies dan in dit venster de optie Uitvoeren ongeacht of gebruiker wel of niet is aangemeld. Je ziet hier ook met welk gebruikersaccount de taak wordt uitgevoerd. Normaliter is dat het account waarmee je was aangemeld bij het aanmaken van de taak.

Nu kan het echter gebeuren dat door een vervelende bug bij het afsluiten van het eigenschappenvenster de foutmelding ‘Er is een fout voor taak x opgetreden […]’ opduikt. In dat geval druk je op de knop Wijzigen en tik je bij Geef de namen van de objecten alsnog de (gewenste) gebruikersnaam in en bevestig je met OK. Nu verschijnt in principe <computernaam>\<gebruikersaccount>, wat moet volstaan om de foutmelding niet langer te zien opduiken. Overigens kun je hier ook het account SYSTEM selecteren. Dit beschikt automatisch over meer machtigingen en heeft in principe ook toegang tot alle bestanden, wat bijvoorbeeld handig kan zijn bij het inplannen van back-ups.

Het is overigens ook mogelijk om meerdere triggers en/of acties binnen dezelfde taak te definiëren. Op de tabbladen Triggers en Acties druk je hiervoor op de knop Nieuw, om daarna de opties naar eigen inzicht in te vullen.

©PXimport

Tip 07: Geavanceerde taak

Tijd nu voor een meer complexe operatie: we willen een taak laten uitvoeren, zoals een back-up- of synchronisatietaak, zodra onze pc of laptop verbinding maakt met een bepaald (draadloos) netwerk.

Klik in het Acties-paneel alvast op Taak maken, zodat een ‘leeg’ eigenschappenvenster verschijnt. Zorg eerst weer voor een naam en beschrijving en kies een geschikt account (eventueel SYSTEM: zie tip 6). Op het tabblad Acties selecteer je via de knop Nieuw het beoogde back-upcommando of -programma met de eventuele parameters – welke dat zijn hangt uiteraard af van de tool die je voor je back-ups gebruikt.

Over nu naar het lastigste onderdeel: de trigger. Open hiervoor het tabblad Triggers en klik op Nieuw. In het uitklapmenu bij Start deze taak selecteer je Bij een gebeurtenis. Immers, onze taak mag pas worden uitgevoerd zodra de computer zich met een specifiek netwerk verbindt.

In dit venster zou je nu in het logboek alleen maar de gewenste gebeurtenis (bron en id) moeten selecteren. Voor onze trigger zijn dat normaliter respectievelijk: Microsoft-Windows-NetworkProfile/Operational, NetworkProfile (Bron) en 10000 (Gebeurtenis-id). Na je bevestiging met OK open je het tabblad Voorwaarden en kies je bij Alleen starten als de volgende netwerkverbinding beschikbaar is het juiste netwerk uit. Jammer maar helaas: om onduidelijke redenen werkt deze methode niet langer in Windows 10 en moeten we uitkijken naar een alternatief. Zie de volgende tip.

©PXimport

Tip 08: Triggerscript

We passen dus onze strategie aan voor de beoogde trigger. Kies opnieuw Bij een gebeurtenis, maar selecteer deze keer Aangepast en klik op Nieuw gebeurtenisfilter. Er verschijnt een nieuw dialoogvenster, waar je het tabblad XML opent. Plaats een vinkje bij Zoekopdracht handmatig, bevestig met Ja en vul exact het volgende script in:

<QueryList>

<Query Id="0" Path="System">

<Select Path="Microsoft-Windows-NetworkProfile/Operational">

*[System[(EventID=10000)]] and *[EventData[(Data[@Name="Name"]="mijn_ssid")]]

</Select>

</Query>

</QueryList>

Uiteraard vervang je in dit script mijn_ssid door de juiste netwerknaam. Die kom je te weten door je de muisaanwijzer boven het netwerkpictogram in de Windows-taakbalk te houden. Na het invoeren van je script bevestig je met OK (2x) en mag je het eigenschappenvenster afsluiten.

Test je taak gerust uit, bijvoorbeeld door even je netwerkconnectie te verbreken (bij een bekabelde verbinding kan dat eenvoudigweg door de netwerkconnector uit je pc te halen).

©PXimport

Tip 09: Alternatief

Je merkt het: met de Windows taakplanner zijn er best wel geavanceerde taken mogelijk, maar een en ander wordt al snel complex. Wordt het wat te lastig, dan is een handig alternatief Z-Cron, dat gratis is voor persoonlijk gebruik. Je gaat er in een notendop als volgt mee aan de slag.

Pak het gedownloade zip-bestand uit, installeer de tool en start die op. Om een nieuwe taak in te plannen druk je op de knop Taak. Hier vind je de gebruikelijke ingrediënten terug met net iets andere benamingen, zoals Label, Beschrijving, Programma en Parameter. Wat ideaal is aan Z-Cron is dat er een lijst met circa honderd voorgedefinieerde taken verschijnt met een klik op Tools, waaronder CopyDir, LockMyPc, Mail, Message, MP3-Play en SendLogFile.

Waar het in Windows 10 niet meer mogelijk is om een e-mail te laten sturen bij een bepaalde gebeurtenis, kan dat hier nog wel via Mail. Je moet logischerwijs wel eerst de instellingen van de mailserver vastleggen, dat doe je vanuit de rubriek Programma, op het tabblad E-mail.

Op het tabblad Planner leg je de exacte tijdstippen vast waarop een taak moet worden uitgevoerd. Vergeleken bij de Windows Taakplanner is het aantal triggertypes hier wel een stuk beperkter.

Handig om weten: wil je Z-Cron ook laten werken indien niemand bij Windows is aangemeld, open dan de rubriek Programma, ga naar het tabblad Start, plaats een vinkje bij Z-Cron als NT service en bevestig met Opslaan.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 in hoogte verstelbare bureau's voor een ergonomische werkplek
© LIGHTFIELD STUDIOS - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 in hoogte verstelbare bureau's voor een ergonomische werkplek

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een mooie prijs of die iets bijzonders te bieden hebben. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Dit keer een bijzondere categorie die nog niet eerder aan bod is geweest: verstelbare bureau's voor een ergonomische werkplek.

Veel mensen die thuiswerken heb niet altijd de mogelijkheid om een apart bureau te gebruiken en ziten bijvoorbeeld vaak aan de eet- of keukentafel. Toch kan het lonen om te investeren in een goed bureau, omdat daarmee - in combinatie met een goede stoel - je werkhouding een stuk beter wordt. Wij bekijken vijf handige bureaus 's die in hoogte verstelbaar zijn.

Casaria 160x75

Het tafelblad van dit bureau uit de Casaria‑lijn is in hoogte verstelbaar van 73 tot 118 cm en beweegt met een snelheid van 2,25 cm per seconde. Je bedient de motor via een lcd‑scherm en kan twee voorkeursstanden opslaan, zodat je met één druk op de knop naar je favoriete werkhoogtes gaat. Er zit ook een herinneringsfunctie in die je eraan herinnert om weer te gaan staan of juist te zitten. Met het robuuste stalen frame en een draagvermogen van 80 kg is het bureau geschikt voor zware monitoren. Handige details zijn de kabelgeleider, beker‑ en koptelefoonhouder en in hoogte verstelbare poten. Het blad van 160 × 75 cm bestaat uit twee delen en is afgewerkt met melamine zodat het tegen een stootje kan. Dit bureau komt inclusief montagebenodigdheden en is verkrijgbaar in verschillende kleurvarianten.

Specificaties

Bladformaat: 160x75cm
Hoogte: 73 tot 118cm
Belastbaar tot: 80kg

Avalo 140x60

Avalo levert dit elektrisch verstelbaar bureau (de P58) met een compact blad van 140 × 60 cm. De hoogte is traploos verstelbaar van 73 tot 117 cm en kun je drie verschillende hoogtestanden opslaan. Dat is handig als je het bureau deelt met collega's of medethuiswerkers, of wanneer je snel wilt wisselen tussen zit‑ en stahouding. De bediening gebeurt via een bedieningspaneeltje aan de voorkant; met één druk op de knop gaat het blad naar de gewenste stand. Het frame is gemaakt van staal, het blad van P2‑melamine en de rand is afgewerkt met hittebestendig ABS. Verder wordt benadrukt dat het bureau plug‑and‑play is: je hoeft alleen de stekker in het stopcontact te steken en kunt meteen aan de slag. Door het smalle ontwerp past het bureau goed in kleinere kamers, maar biedt het toch voldoende ruimte voor een monitor, toetsenbord en documenthouder. Voor wie een elektrische zit‑sta‑oplossing zoekt met geheugenfunctie en solide materialen is dit model een optie.

Specificaties

Bladformaat: 140x60cm
Hoogte:73 t/m 117cm
Belastbaar tot: onbekend

Avalo 120x60

Dit is een kleinere variant van de hierboven besproken Avalo AP58. Dit model heeft een 20 cm minder breed blad, maar uiteraard ook elektrisch verstelbaar. Net als de grotere uitvoering varieert de hoogte van 73 tot 117 cm en kan het bureau drie standen onthouden. Voor het instellen gebruik je een eenvoudige bediening waarbij je een favoriete zit‑ en stahoogte opslaat en later oproept. Het frame bestaat uit staal en het blad uit melamine met een rand van warmtebestendig ABS. D tafel weegt 27 kg en is het daardoor stabiel zonder moeilijk te verplaatsen. Ook deze uitvoering is plug‑and‑play; je hoeft geen ingewikkelde montage uit te voeren. Door de compactere afmetingen is dit model ideaal voor kleinere werkplekken of voor wie extra apparatuur (zoals een printer) op een tweede tafel wil plaatsen. De strakke vormgeving past in verschillende interieurs en de elektrische motor zorgt ervoor dat je eenvoudig van houding wisselt.

Specificaties

Bladformaat: 120x60cm
Hoogte: 73 t/m 110 cm
Belastbaar tot: onbekend

VDD Gaming 118x58cm

Het frame van deze VDD is elektrisch in hoogte verstelbaar van 73 tot 118 cm. Hiermee wissel je gemakkelijk tussen zitten en staan en kun je de juiste houding aannemen voor langdurige sessies. Het witte werkblad van 118 × 58 cm biedt voldoende ruimte voor een monitor en toetsenbord en dankzij de krachtige motor is het maximaal belastbaar tot 60 kg. De tafel wordt geleverd met instructies en alle benodigde onderdelen, waardoor je de montage zelf kunt uitvoeren. Er worden geen extra functies zoals geheugenstanden vermeld, waardoor je elke gewenste hoogte handmatig instelt. Voor wie een elektrisch verstelbaar bureau zoekt dat weinig ruimte inneemt, is dit een praktische optie; vooral gamers zullen baat hebben bij het kunnen aanpassen van de werkhoogte tijdens een sessie.

Specificaties

Formaat: 118x58cm
Hoogte: 73 tot 118cm
Belastbaar tot: 60kg

Schaffenburg Linesto Plus 140x80

Het Schaffenburg Linesto Plus‑bureau is een rechthoekige tafel met een T‑poot. Het frame is zonder gereedschap te monterenen in hoogte verstelbaar met een drukknop tussen 65,5 en 85,5 cm. De maximale belasting bedraagt 70 kg. De hoogtebediening gebeurt via een knop aan het onderstel; er zijn geen geheugenstanden. De tafel is voorzien van een 25mm dik melamine blad, een metalen onderstel en stelvoeten om de tafel waterpas te zetten. Kabelbeheer is mogelijk via accessoires, en er zijn diverse blad‑ en framekleuren beschikbaar. Het Schaffenburg-bureau heeft verder een stalen frame met twee telescoperende buisdelen en een krasvaste coating. Als enige in dit overzicht is deze Linestor geen zit/sta-bureau, maar kan hij in zithoogte tot maximaal 85,5 cm worden gebracht.

Specificaties

Formaat: 140x80cm
Hoogte: 65 tot 85,5 cm
Belastbaar tot: 70kg

▼ Volgende artikel
Zo werkt het energielabel voor smartphones en tablets
Huis

Zo werkt het energielabel voor smartphones en tablets

Sinds juni 2025 is het voor fabrikanten van smartphones verplicht om een energiebabel voor hun apparaten te voeren. De consument kan aan de hand van het energielabel zien hoe energiezuinig een telefoon is, maar ook hoe makkelijk het is om de telefoon te (laten) repareren en wat het updatebeleid voor de software is. Door middel van het nieuwe energielabel kun je dus veel bewuster kiezen voor een bepaalde telefoon.

Het energielabel werd ooit bedacht om apparaten op een uniforme manier te vergelijken, los van marketingclaims. Door elk product in te delen op een schaal van A tot en met G ontstaat ruimte om echte koplopers te herkennen en achterblijvers aan te sporen. Smartphones waren nog niet eerder voorzien van een energielabel, maar hebben dat vanaf juni 2025 wel gekregen. Dat is logisch, want bij smartphones draait energie-efficiëntie niet alleen om het stopcontact, maar vooral om hoe slim hardware en software met de energie van een accu omgaan en hoeveel jaren je uit dezelfde telefoon haalt. Door die informatie eenduidig te tonen, verschuiven de argumenten over de oplaadtijd en de schermgrootte naar hoelang een telefoon meegaat en hoe makkelijk hij te repareren is.

Ter illustratie: het nieuwe energielabel voor smartphones en tablets toont de batterijduur bij gemiddeld gebruik, maar ook of hij valbestendig is en hoe makkelijk hij gerepareerd kan worden.

Energie en duurzaamheid

Een smartphone gaat gemiddeld gezien wel een dagje mee op een enkele acculading, afhankelijk natuurlijk van het gebruik door de eigenaar. Erg veel energie wordt er dus niet verspild, maar de grootste winst wat betreft het klimaat is vooral te behalen uit de levensduur van de smartphone en of deze makkelijk te repareren is. De EU koppelt het nieuwe energielabel aan het eco-design van de telefoon. Het label dat de telefoon krijgt, is afhankelijk van een aantal factoren en is een gemiddelde van de prestaties van al deze factoren. Welk factoren dat zijn, lichten we je hieronder verder toe.

Waar vind je het nieuwe energielabel?

Wanneer je online een nieuwe telefoon koopt, vind je het algemene energielabel doorgaans bij het product zelf. Je ziet echter niet direct de andere onderdelen waarop de telefoon is beoordeeld. In een fysieke winkel is het de bedoeling dat er bij de telefoon een kaartje of bordje is geplaatst, met daarop een QR-code waarmee je direct op de juiste informatiepagina van EPREL komt.

In een webwinkel zul je meestal geen QR-code tegenkomen, maar alleen het energielabel zelf. Vaak kun je – zoals bij Mediamarkt – een productspecificatie-pdf downloaden met de extra informatie, waarin ook weer een QR-code is opgenomen, waarmee je naar de EPREL-site wordt doorgestuurd.

Levensduur accu

Het nieuwe energielabel laat zien wat de gemiddelde levensduur van de accu van de telefoon is. Dat wordt bekeken aan de hand van het aantal laadcycli: hoe vaak kan een telefoon opnieuw worden opgeladen voordat de kwaliteit van de accu achteruit gaat? Daarbij wordt een capaciteitsvermindering van 80 procent aangehouden: na hoeveel keer laden is de capaciteit tot 80 procent gedaald? Hoe hoger dit getal, des te betrouwbaarder is de accu.

Op het uitgebreide energielabel zie je hoe vaak een accu opnieuw kan worden opgeladen totdat de totale capaciteit tot 80 procent daalt.

Uithoudingsvermogen

Uiteraard wordt er ook gekeken naar de gebruiksduur van een telefoon of tablet als deze volledig is opgeladen. Door het uitvoeren van een zogeheten reallife-situatie wordt het gemiddelde gebruik van een smartphone geëmuleerd. Hoeveel uur en minuten je met de smartphone kunt werken op die enkele lading, wordt op het label getoond.

Hoelang houdt de batterij van de telefoon of accu het vol bij gemiddeld gebruik? Ook dat zie je op het energielabel terug.

Vrije val

Een van de andere eigenschappen waarop wordt getest, is de vrije val-test. Hoe snel gaat een telefoon kapot als je deze vanaf een bepaalde hoogte op een harde ondergrond laat vallen? Misschien vraag je je af wat dit met duurzaamheid te maken heeft? Nou, heel veel: als je telefoon snel kapot gaat als je hem laat vallen, moet je al snel een nieuwe. Niet heel duurzaam dus. Op het energielabel vind je de valbestendigheid tussen de A en E. Hoe lager de letter (A), des te beter kan zo'n telefoon een val overleven. De test is gebaseerd op een val van 1 meter boven een verharde ondergrond en wordt met vijf modellen van hetzelfde toestel tot wel 270 keer uitgevoerd.

Valtest vanaf 1 meter, hoe minder snel een telefoon stuk gaat, des te hoger is het label dat hij toegekend krijgt.

Elke keer dat een telefoon is gevallen, wordt gecontroleerd of het scherm nog functioneert en reageert op aanrakingen, of de camera het nog doet, of de mobiele functies als wifi en mobiel nog werken, of de telefoon kan worden opgeladen en of de audio nog goed functioneert. Barsten in het frame of het glas worden wel geaccepteerd, mits de telefoon nog veilig kan worden gebruikt. Bijvoorbeeld als het glas wel gebarsten is, maar geen splinters heeft.

Hoe goed een telefoon beschermd is tegen valschade is ook onderdeel van het energielabel. Het scherm mag daarbij overigens wel gebarsten zijn, het is geen glastest.

Bescherming tegen stof of water

Ook de zogeheten IP-tests (IP = Ingression Protection, of indringbescherming) worden uitgevoerd bij de telefoons en zijn een belangrijk onderdeel van de algehele score die een telefoon krijgt. De apparaten worden getest op het binnendringen van stof en water. De waterbestendigheidstest controleert bijvoorbeeld of een smartphone bestand is tegen spatwater vanuit verschillende richtingen, zonder dat de werking of veiligheid van het toestel wordt aangetast. Hiermee wordt gegarandeerd dat een telefoon in elk geval bestand is tegen vocht, bijvoorbeeld bij het gebruik tijdens een regenbui, het morsen van vloeistof of het gebruik van natte handen.

Of een telefoon waterdicht is, wordt ook getest.

Repareerbaarheid

Een ander duurzaamheidsonderdeel waar de EU goed naar kijkt, is de repareerbaarheid van een smartphone. Dat omvat een groot aantal parameters, zoals welke onderdelen makkelijk te vervangen zijn, in hoeverre een consument bepaalde onderdelen zelf kan vervangen, en hoelang en hoe goed bepaalde onderdelen van de telefoon op voorraad zijn.

Zelf zoeken op de EPREL-site is lastig

Het zelf zoeken van gegevens van smartphones en tablets op de EPREL-site is niet heel eenvoudig. Dat komt omdat de algemene productwebsite gemaakt is om te zoeken op merk of op typenummer. Dat is prima voor wasmachines of koelkasten, die je vaak aantreft als merk+typenummer, maar bij smartphones werkt dat anders. Een model als de Samsung Galaxy S25 bijvoorbeeld zul je niet vinden met een zoekopdracht op 'S25 'of 'Galaxy S25', maar alleen op het typenummer SM-S931B. Dat typenummer wordt echter bijna nergens gecommuniceerd en is ook niet wat Samsung communiceert in bijvoorbeeld marketing-uitingen.

Ook kun je niet zoeken op EAN-code, terwijl die code juist kan worden gebruikt om een exact model van een bepaald product te kunnen vinden. Kortom: wat het zoeken van de gegevens van een smartphone betreft kan de EU nog wel wat verbeteren.

De EU wil dat smartphones langer meegaan en eenvoudiger te herstellen zijn – zowel door professionele reparateurs als (in bepaalde gevallen) door consumenten zelf. De eisen met betrekking tot repareerbaarheid blijven minimaal zeven jaar gelden na het einde van de verkoop van een model.

©WICHAN SHOP

Als het aan de EU ligt, moeten consumenten ook zelf telefoons kunnen repareren.

Een fabrikant van een smartphone moet garanties kunnen geven met betrekking tot de ondersteuning van een telefoon. Als een toestel op de Europese markt wordt uitgebracht, mag de consument verwachten dat een telefoon zeven jaar na het verschijnen van de telefoon op de markt nog steeds gerepareerd kan worden.

Onderdelen

De reparatie- of 'vervangarantie' geldt voor alle essentiële onderdelen van een smartphone of tablet, zoals de accu, camera's, externe poorten voor audio en opladen, de microfoons en luidsprekers, de knoppen en de scharnieren als het een opklapbare telefoon betreft. De fabrikant moet zelfs de schroefjes op voorraad hebben als de originele niet meer kunnen worden gebruikt.

De bovenste onderdelen kunnen door een fabrikant of een telefoonreparateur worden gerepareerd, maar de EU vindt dat ook consumenten zelf onderdelen moeten kunnen bestellen en vervangen, zoals de accu, de achterzijde, de hele beeldschermunit en de oplader. Voor die zelfrepareerbaarheid krijgt een telefoon ook een waardering van A t/m E. De fabrikant is daarnaast verplicht om aan te geven waar reserveonderdelen te verkrijgen zijn, welk gereedschap er nodig is om de reparatie te kunnen uitvoeren en waar je de benodigde handleidingen kunt vinden.

Hoelang de telefoon wordt ondersteund qua software-updates en interne onderdelen wordt ook vermeld en de telefoon krijgt hiervoor een eigen classificatie.

Reparatie-index

Telefoonfabrikanten moeten dus uitgebreide informatie geven over hoe je je smartphone kunt repareren, maar ook over de complexiteit van de reparatie. Zijn de onderdelen die je wilt vervangen bijvoorbeeld makkelijk te bereiken, of moet je eerst andere onderdelen verwijderen om erbij te kunnen? Ook dat wordt allemaal opgenomen in de uiteindelijke classificering van de telefoon: hoe minder stappen er nodig zijn, des te hoger is de score die wordt toegekend.

Hoe makkelijk is een telefoon te repareren en hoelang zijn reserve-onderdelen beschikbaar? Dat geeft dit onderdeel van het energielabel aan.

Tot slot

De Europese Unie heeft met het nieuwe energielabel voor smartphones een goede stap gezet in de richting van duurzaamheid. Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat fabrikanten meer hun best gaan doen om een zo makkelijk mogelijk te repareren telefoon uit te brengen. Deze strengere regels in de EU betekenen ook dat deze toestellen in andere landen buiten de EU makkelijker te repareren zullen zijn, omdat een telefoonfabrikant waarschijnlijk niet compleet verschillende uitvoeringen van een model smartphone gaat maken. Maar of consumenten in landen buiten de EU ook zo makkelijk zelf aan onderdelen kunnen komen, is dan nog maar de vraag; deze mate van tegemoetkoming aan of bescherming van de consument gelden vaak niet in andere landen. Fabrikanten hoeven deze informatie dus niet beschikbaar te stellen in landen buiten de EU.