Epos Sennheiser GSP 370 - Hoor precies waar je tegenstander loopt
We kennen Sennheiser allemaal als een gevestigd merk voor hoofdtelefoons, maar het bedrijf maakt ook al een lange tijd uitstekende gaming-headsets. EPOS brengt deze Sennheiser-headsets op de markt en zal binnenkort ook met eigen producten komen.We hebben de Epos Sennheiser GSP 370 getest, de goedkoopste draadloze gaming-headset van Epos Sennheiser. Hoe bevalt deze headset?
De specificaties vertellen bij een audioproduct als de Epos Sennheiser GSP 370 in de meeste gevallen maar een zeer klein deel van het hele verhaal. De frequentieresponse van 20 tot 20.000 Hz is bijvoorbeeld prima voor het menselijk gehoor, maar het zegt erg weinig over de uiteindelijke klank van de headset. De beloofde accuduur van 100 uur is in ieder geval uitstekend, evenals de ondersteuning voor zowel de twee grote besturingssystemen als de Playstation 4.
©PXimport
Design
Voor een headset van bijna 200 euro is de eerste indruk van het design helaas niet wat je verwacht. Hoewel de GSP 370 stevig aanvoelt, doet het overmatige gebruik van plastic erg af aan het gevoel van luxe. Ondanks dat we het hier hebben over een draadloze headset, verwacht je voor dit bedrag toch meer luxe materialen en een betere afwerking.
Gelukkig is dat gevoel anders als je de headset op het hoofd zet. De kussens voelen lekker zacht en sluiten direct goed aan op het hoofd. Mogelijk klemt de hoofdband aan het begin iets te hard op je hoofd, maar na enkele dagen gebruik is die veerkracht iets afgenomen en zit de GSP 370 zeer comfortabel. Voor erg lange luistersessies zijn de gesloten oorschelpen wel aan de warme kant, maar het is voldoende om de headset elk uur enkele seconden af te zetten. Het voordeel van de gesloten oorschelpen is wel dat er minder omgevingsgeluiden de headset binnendringen, waardoor je je beter kunt concentreren op de game.
©PXimport
Geluidskwaliteit
Uiteraard is er in een headset maar weinig zo belangrijk als de geluidskwaliteit en dat is een punt waar Sennheiser traditiegetrouw in uitblinkt. Zo ook met de GSP 370, maar dan moet je wel met je vingers van de equalizer af kunnen blijven.
Met een neutrale equalizer instelling klinkt de headset erg helder. In muziek is dat niet altijd een positief punt, maar met name in shooters kan het veel meerwaarde geven. Voetstappen zijn namelijk duidelijk te onderscheiden van andere geluiden en de positionering van het geluid is goed genoeg om op je gehoor te kunnen vertrouwen. Wel is er een gebrek aan de meest diepe bastonen, waardoor zeer lage dreunen minder impact hebben. Daarnaast vallen hele kleine details soms weg, wat extra duidelijk is in het nummer Ninth Wave van Trifonic. Beide limitaties worden naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door de draadloze verbinding die uiteraard over een beperkte bandbreedte beschikt. Een headset met draadje weet daarom in deze prijsklasse een diepere en meer accurate bastoon te produceren.
Vergeleken met een referentie-hoofdtelefoon van AKG klinken stemgeluiden een beetje blikkerig en hol. We hebben dit geprobeerd met meerdere EQ-instellingen, maar een echt natuurlijk geluid is erg lastig om te vinden. Daarnaast voegt de esports-preset standaard ook nog een reverb toe aan de 7.1 surround simulatie. Dat geeft een effect dat misschien eventjes leuk is, maar stemmen nog onnatuurlijker laat klinken. Hoewel de andere presets geen reverb toevoegen, zijn de aanpassingen aan de EQ te extreem, waardoor we ook die niet snel zouden aanraden.
©PXimport
De verbinding van draadloze headsets is meestal te langzaam voor games zoals shooters en in sommige gevallen zelfs voor films, maar de verbinding van de Sennheiser GSP 370 is zeer snel. Er zit geen hoorbare vertraging tussen de beelden en het geluid, dus de headset is goed te gebruiken in games en films met zeer plotse en korte geluiden.
Software
Naast aanpassingen aan de EQ biedt de Sennheiser software nog enkele andere mogelijkheden. Zo is het mogelijk om virtueel surround sound te simuleren. De kwaliteit van dat effect is, net als bij vrijwel alle andere gaming headsets, sterk afhankelijk van de game. In racegames zoals Project Cars, waarbij accurate positionering niet belangrijk is, werkt het uitstekend. Je krijgt meer het gevoel echt in de auto te zitten doordat het geluid overal vandaan lijkt te komen. Bij shooters heeft de simulatie van 7.1-geluid een averechts effect. Op papier zou het makkelijker moeten zijn om te bepalen waar het geluid vandaan komt, maar in de praktijk is het juist moelijker om te horen waar iemand loopt. Dit is extra duidelijk in Counterstrike: Global Offensive, waar voetstappen een belangrijk element zijn van de gameplay.
©PXimport
Ook voor de microfoon zijn er een aantal software-instellingen. Sennheiser kan je stem bijvoorbeeld iets vervormen waardoor deze warmer of juist helderder klinkt. In de praktijk werkt dat redelijk goed, maar uiteraard klinkt je stem het natuurlijkst zonder aanpassingen. Verder kan het volume worden versterkt met extra gain of de softwarematige ruisvloer aangepast worden. Dat laatste zorgt er voor dat de microfoon pas bij een hogere geluidsdruk wordt geactiveerd, waardoor ruis en omgevingsgeluid minder snel wordt opgepikt.
Conclusie
De Epos Sennheiser GSP 370 laat een dubbel gevoel achter. De geluidskwaliteit is goed en zeer geschikt voor games waarbij kleine geluiden zoals voetstappen belangrijk zijn. Ook muziek is geen enkel probleem, maar de afname in kwaliteit door de draadloze verbinding is dan wel hoorbaar. Helaas is de bouwkwaliteit, vooral in deze prijsklasse, een beetje onder de maat. Sennheiser heeft een overvloed aan plastic gebruikt en dat doet af aan de kwaliteit van het geluid.
**Prijs** € 199,- **Type** Draadloos over-ear **Gewicht** 285 gram **Accuduur** 100 uur (1 uur oplaadtijd) **Platform** Windows 10, OSX en Playstation 4 **Website** [www.eposaudio.com](https://www.eposaudio.com/en/nl/gaming/products/gsp-370-low-latency-connection-gaming-headset-508364 )
- Snelle draadloze verbinding
- Geluid zeer geschikt voor games
- Comfortabel
- Prijzig
- Veel plastic