ID.nl logo
MIO Cyclo 505 (HC) review - Compleet en gebruiksvriendelijk
© PXimport
Zekerheid & gemak

MIO Cyclo 505 (HC) review - Compleet en gebruiksvriendelijk

Mio biedt heeft een flink assortiment in fietscomputers, waarbij de 505 in het topsegment zit (met alleen de 605 nog boven zich). Een zeer complete en vooral gebruiksvriendelijke fietscomputer voor 287 euro.

Bij het openen van de doos ontwaar je meteen de Mio fietscomputer. Een relatief groot, maar modern ogend, apparaat. Omdat het de ‘HC’ versie betreft vind je in de doos ook een hartslagmeter (borstband) en een ritme- en snelheidsmeter. Natuurlijk zijn ook de standaard zaken als een oplader en houder voor op het stuur aanwezig. De aanwezige tiewraps doen al meteen vermoeden dat het nodige mag worden bevestigd aan je fiets. Om alle sensoren te monteren ben je maar liefst zeven tiewraps verder.

Na het aanzetten van de fietscomputer verschijnen zes grote buttons op het kleurenscherm; dashboard, navigeren, geschiedenis, surprise me, training en instellingen. De ‘geschiedenis’ en ‘instellingen’ spreken voor zich, de andere opties worden hieronder besproken. Je kan overigens heel vlot gebruik maken van deze Mio, alleen een paar wensen instellen en de navigatiekaart koppelen (erg simpel) en je kunt vertrekken.

Het scherm is goed te bedienen met het touchscreen. Alleen in de regen blijkt het scherm helaas minder goed te werken, met enkele druppels op het scherm reageert het scherm slecht op je aanraking. Bij droog weer reageert het systeem gelukkig perfect.

Dashboard

Het ‘dashboard’ is er om meteen van start te gaan. Je drukt op het rode ‘opneem’ stipje en je rit wordt geregistreerd. In het scherm vind je de gegevens die je er mag verwachten, zoals; snelheid, gemiddelde snelheid, afstand, hellingspercentage, hoogtemeters, tijd actief en verbrande calorieën. Daarnaast zijn er vier sensoren te koppelen aan de Mio; hartslagmeter, ritme-/snelheidsmeter, vermogensmeter en Shimano Di2 (elektronisch schakelen).

Of je de laatste twee sensoren kunt gebruiken hangt af van de technische snufjes van je fiets. Bij de Mio Cyclo 505 HC wordt wel een hartslagband en ritme- en snelheidsmeter geleverd, zodat je die sensoren in ieder geval kunt gebruiken.

©PXimport

De hartslagband is binnen een mum van tijd gekoppeld en voelt goed aan om je borst, ook bij lange ritten. Tijdens het testen in de bergen viel de verbinding met de band meerdere malen even weg, maar dit lijkt geen structureel probleem te zijn. De gps (global positioning system) verbinding is bijzonder krachtig, in bosrijke omgevingen valt de verbinding met bijvoorbeeld een Garmin fietscomputer eerder weg dan de verbinding van deze Mio.

Sterker nog, de gps-verbinding van deze Mio is tijdens het testen zelden weggevallen. De snelheid- en ritme sensoren werken foutloos. Een nadeel is echter het gebruik van de vele tiewraps om deze sensoren te bevestigen. Toch is het vooral een optisch nadeel, in het gebruik merkt je niets van deze bevestigingsmethode.

Navigeren

Op de Mio Cyclo 505 staat standaard de kaart van Europa geïnstalleerd, je kunt er dus onmiddellijk mee op pad. Updates van kaarten zijn eenvoudig (gratis) online uit MioShare te halen, ook ontbrekende kaarten kun je daar downloaden. Het inladen van eigen routes is ook super eenvoudig, je sleept het gpx bestand naar de aangesloten Mio en je route staat erin. Er komt geen installatieprogramma aan te pas.

Dan nu het navigeren zelf. Het systeem laat je eenvoudig je bestemming kiezen, door bijvoorbeeld een punt op de kaart te kiezen, een route in te laden, een handige bestemming in de omgeving te kiezen of een adres in te voeren. Daarna druk je op ‘go’ en voor je op de fiets zit staat de route al voor je klaar. Vervolgens toont de Mio zijn ware kracht; op een overzichtelijke manier zorgen dat je de juiste route volgt.

Het kleurenscherm draagt hier aan bij, net als de piepjes ter attendering (uit te zetten indien gewenst), de duidelijk leesbare straatnamen en de goed weergegeven pijlen op het scherm.

©PXimport

Ook als je tijdens het fietsen voor een ander scherm kiest dan de kaart, zal de Mio je tijdig attenderen op een naderende afslag. De te volgen route wordt overzichtelijk vertoond, waardoor verkeerd rijden nauwelijks aan de orde zal zijn. Dit laatste is zeker niet vanzelfsprekend bij fietsnavigatie. Tijdens een lange rit hield de Mio het, met volledig gebruik van de navigatie, 7,5 uur vol. Toen was de batterij leeg, wat zeker geen schande is voor een dergelijk apparaat.

Bij alle navigatie opties krijg je overigens de vraag of je wilt fietsen of met de auto gaat rijden. Dit is vrij opvallend voor een fietscomputer, toch is het een hele handige toevoeging. Mio levert ook navigatiesystemen voor gebruik in de auto en die twee systemen blijken prima te combineren. Deze combinatie kan goed van pas komen onderweg naar je fietsrit. Hoe je de Mio handig in de auto bevestigd wordt aan de gebruiker overgelaten, maar je kan de Mio prima in een universele telefoon houder klemmen.

Een fijne optie van deze Mio is dat hij dat je de mogelijkheid geeft om een geladen route te beginnen waar je wil, zoals dicht bij huis. Hij dwingt je dan niet eerst naar het startpunt, maar pikt de route op waar je hem ook oppikt. Bovendien is het eenvoudig om een route in de andere richting te rijden, wat voorkomt dat je voor de andere richting een extra route moet maken (zoals bij sommige andere merken het geval is).

Surprise Me

Dit is een erg leuke functie die je zelden vindt op een fietscomputer. Zodra je op ‘surprise me’ drukt krijg je een aantal opties, die allemaal hetzelfde bewerkstelligen. Namelijk jou verrassen met een route. Kies je voor de ‘lus’ optie dan vraagt de Mio om een aantal van je wensen, zoals bijvoorbeeld de afstand die je wil fietsen of juist de duur van de tocht. Daarna druk je op ‘go’ en begint de Mio te berekenen, om je vervolgens drie opties op een kaartje te tonen.

Je kunt meer informatie krijgen, maar ook meteen aan de route beginnen door voor de laatste maal op ‘go’ te drukken. Zo begin je, waar je ook maar bent in Europa, binnen enkele klikken op het scherm aan een onbekende route.

©PXimport

Het is ook mogelijk om een eindbestemming, een punt op de kaart of een handige locatie in de buurt (zoals een restaurantje) in te voeren, de Surprise Me functie zal je altijd drie opties geven om er te komen. Ook in de optie ‘training’ zit de Surprise Me functie verwerkt, zodat je deze twee functies kan combineren.

Uiteraard heb ik de Mio een route laten bedenken in een omgeving die ik op mijn duimpje ken. En hij bracht mij toch op plekken die ik nog niet kende. Ook over onverharde wegen, maar dit is simpel te voorkomen door in de instellingen aan te geven dat je ‘onverharde wegen’ wilt vermijden.

Training

Met deze optie kun je vanuit een aantal perspectieven gaan trainen. Zo kun je simpelweg een afstand of tijd kiezen, het aantal te verbranden calorieën instellen of een hartslagzone kiezen. Het trainingsaspect dat daarop volgt is niet veel meer dan het visueel maken van je ingestelde doel. Zo zie je hoeveel calorieën je nog moet verbranden of welke afstand je nog moet afleggen.

De sportieve fietser zal bij training toch snel denken aan een intervaltraining, iets wat niet mogelijk is met deze Mio. Je kunt alleen zien of je hartslag in de vooraf bepaalde zone zit. De Mio geeft dan een piepje als je in of uit die zone gaat. De training optie is dus meer een te bepalen doel, dan een echte training.

Wifi / Mio Share

De Mio is met wifi te koppelen, daarmee kun je zonder tussenkomst van een telefoon ritten uploaden naar MioShare en nieuwe routes naar je Mio sturen. MioShare is een online platform waar je veel leuke extra’s vindt voor de fietsbeleving. Zo kun je je gefietste ritten inzien en analyseren (de route, verbruikte calorieën, snelheid, enzovoort), kun je nieuwe routes maken of bestaande van anderen overnemen. Een koppeling met de populaire fietsapp Strava behoort ook tot de mogelijkheden.

©PXimport

Naast fietsgerelateerde toepassingen zijn er ook mooie mogelijkheden door de koppeling met je telefoon. Een muziek afspeellijst is op het Mio-scherm te bedienen en oproepen worden eveneens op het scherm getoond. Dit soort mogelijkheden worden soms uitgebreid, waardoor in de toekomst nieuwe toepassingen voorstelbaar zijn met het huidige apparaat.

Conclusie

Deze Mio Cyclo 505 blinkt echt uit in navigeren en laat daarin eigenlijk niets te wensen over. De Surprise Me functie is een mooie en unieke toevoeging. Verder is de bediening zeer gebruiksvriendelijk, zowel van het apparaat als de koppelingen met telefoon en wifi. Het gebruiksgemak loopt als een rode draad door deze Mio, alle functies werken soepel en zijn razendsnel te begrijpen en te starten.

Nadelen zijn de slechte bediening in de regen en de hoeveelheid tiewraps die nodig zijn om het apparaat en de sensoren te bevestigen. Ook is de trainingsfunctie niet erg uitgebreid. Maar al met al is dit een prachtig apparaat, zeker als je focus ligt op navigatie. Daarnaast zorgt ook de aanschafprijs ervoor dat deze Mio 505 HC voor vele fietsers een goede keus zal zijn.

Uitstekend
Conclusie

**Prijs:** 287 euro **Display:** 3-inch **Batterijduur:** 12 uur **Snelheidsfuncties:** Huidige snelheid, gemiddelde snelheid, maximale snelheid **Afstandsfuncties:** Gereden afstand, totale afstand, nog te rijden afstand, totaal **Overig:** GPS positie, hoogte, calorieverbruik, hartslag, vermogen, rittijd, totale bewegingstijd, klok **Website:** [mio.com](https://www.mio.com/en_eu/cyclo-505-hc)

Plus- en minpunten
  • Surprise Me functie
  • Gebruiksvriendelijk
  • Zeer duidelijke navigatie
  • Verhouding prijs/kwaliteit
  • Veel tiewraps nodig voor montage sensoren/houder
  • Regen op het scherm geeft problemen
  • De training optie valt erg tegen
▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's