ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Mio MiVue 785 Touch review

De Mio MiVue 785 Touch-dashcam heeft een full-hd-beeldsensor die ook bij slechte lichtomstandigheden duidelijke opnamen maakt. Wij monteerden deze compacte dashboardcamera enkele maanden op de voorruit van onze auto. Hoe dat beviel, lees je in deze Mio MiVue 785 Touch review.

De Mio MiVue 785 Touch-dashboardcamera is compact, licht en snel te bevestigen. Je kunt de dashcam met zuignap en al verwijderen, of de zuignap op de ruit laten zitten en alleen de dashcam verwijderen. De Sony IMX 323 cmos-beeldsensor (2,19 megapixel) is lichtgevoelig genoeg om ook bij weinig licht duidelijke opnamen te maken. De microfoon voor geluidsopnamen schakel je naar wens in of uit.

Je bedient deze dashcam via het 2,7inch-aanraakkleurenscherm op de achterkant. Bewegings-, schokken- en gps/glonass-sensoren zijn ingebouwd. Optioneel koppel je de apart verkrijgbare MiVue A20 full hd-achteruitrijcamera via een zeven meter lange usb-kabel aan de MiVue 785 Touch. Alle opnamen worden gecentraliseerd op het geheugenkaartje van de MiVue 785, in aparte mappen gelabeld ‘F’ en ‘R’ voor front- en rear.

Ook kan deze dashcam je waarschuwen bij snelheidsbeperkingen en verkeerscamera’s. Die informatie is afkomstig van de navigatiesystemen van Mio en worden gratis maandelijks bijgewerkt.

Veilig rijden

De MiVue 785 Touch kent verschillende bijkomende veiligheidsfuncties, te vinden via het menu Veilig rijden. Die dien je één voor één expliciet in te schakelen. Mogelijk heeft je auto sommige ervan zelf al en dan is het uiteraard storend ze ook nog een keer op de dashcam te gebruiken.

Forward Collision Warning System of FCWS waarschuwt je bij traag verkeer - zoals in een file - dat je met je wagen te dicht komt bij het voertuig voor je. Lane Departure Warning System of LDWS waarschuwt je als je met je wagen afwijkt van de rijbaan bij snelheden hoger dan zestig kilometer per uur. De waarschuwingen zie je op het scherm en daarnaast kun je ook nog een piep of een gesproken boodschap inschakelen. Die alarmen schakel je voor elke functie apart in.

Verder kan deze dashboardcamera je eraan helpen herinneren dat je bij het verlaten van je wagen je koplampen moet uitzetten. Ook een vermoeidheidsmelding (Fatigue Alert of FA) is van de partij. Die waarschuwt je naar keuze na twee, drie of vier uur rijden.

©PXimport

FCWS en LDWS functioneren alleen correct wanneer je de camera eerst kalibreert via het menu Kalibratie. Je richt de rode lijn die op het scherm verschijnt op de horizon en oriënteert de groene lijn in het midden van de rijbaan. Uiteraard doe je dit in een stilstaande wagen, iets waarvoor Mio je trouwens bij elke start van de camera waarschuwt. Die waarschuwing verschijnt enkele seconden in beeld en kun je niet verwijderen. Of een passagier voert de kalibratie voor je uit. Ze blijft immers maar geldig zolang de dashcam in dezelfde positie op de voorruit hangt. Positioneer je de dashboardcamera opnieuw dan moet je de kalibratie nog een keer uitvoeren.

Het menu Veilig rijden bevat als extra twee ecologische functies. De Eco-aandrijfindicator geeft via kleuren (rood, geel, groen) aan hoe zuinig je rijdt, maar details over het hiervoor gebruikte algoritme geeft Mio niet. De stop-en-ga-functie waarschuwt je bij stilstaand verkeer zoals bij rood licht na tien seconden stilstand dat de wagen vóór je vertrokken is. Deze beide functies zijn eveneens standaard uitgeschakeld, want moderne auto’s hebben die vaak al.

Automatische opnames

Standaard start het opnemen direct na het inschakelen. Opnamen worden verdeeld in videoclips van elk drie minuten, maar dit kun je wijzigen in één of vijf minuten per clip. Als de geheugenkaart vol is worden oude opnamen automatisch vervangen door nieuwe. De resolutie is full hd en dit kun je niet wijzigen.

De g-sensor maakt standaard een noodsituatie-opname bij het detecteren van een plotse schok, een harde bocht of wanneer je te snel rijdt. Deze opnamen blijven bewaard tot je ze handmatig wist. Via de instellingen kies je uit drie gevoeligheidsniveaus voor de bewegingssensor: alleen g-sensor, alleen beweging of zowel beweging als g-sensor.

Je start een gebeurtenisopname handmatig met een vingerdruk op de rode gevarendriehoek rechts op het scherm. Een druk op het fotopictogram maakt een foto met een resolutie van twee megapixels. Dat kan bijvoorbeeld bij verkeersagressie het nodige discrete bewijsmateriaal opleveren.

Door op het camerasymbool aan de linkerkant van het scherm te drukken voeg je een zelf gedetecteerde veiligheidscamera toe aan de database. Je kunt maximaal honderd eigen veiligheidscamera’s toevoegen. Via het instellingenmenu verwijder je die desgewenst achteraf weer.

Koos je er in het instellingenmenu voor om het lcd-scherm altijd aan te laten, dan kun je het handmatig uitschakelen (en weer aan) door kort op de rode stroomknop aan de rechterzijkant van het apparaat te drukken. Door twee seconden op de rode knop te drukken schakel je de dashcam in of uit.

Parkeerstand

De parkeermodus start opnamen wanneer de motor wordt uitgezet, de voedingskabel wordt losgekoppeld of de wagen gedurende vijf minuten niet meer beweegt. Detecteert het systeem een schok, dan maakt het een opname.

Deze modus werkt echter alleen als je de apart verkrijgbare Mio MiVue Smartbox monteert, die de camera voedt zonder gevaar dat de accu leegloopt. De MiVue 785 heeft immers geen echte ingebouwde accu, maar alleen een accumulator van 240 mAh die ervoor zorgt dat de geheugenkaart niet gecorrumpeerd wordt wanneer de voeding uitgeschakeld wordt terwijl de camera nog opnamen aan het wegschrijven is. Na montage van de Smartbox wordt de autolader niet meer gebruikt, maar de montage is wel een karweitje voor een handig iemand die een beetje van autotechniek kent. De 0,5A accu van de Smartbox voorziet de dashcam meerdere uren tot zelfs langer dan een dag van stroom.

©PXimport

Met de apart te downloaden MiVue Manager-software voor Windows en macOS kun je opnamen bekijken, gps-coördinaten in kml-formaat exporteren en video’s delen via Youtube en Facebook. Je ziet de snelheid en ook een g-sensorkaart die gegevens toont in drie assen over de verplaatsing van het voertuig naar voren en naar achteren en omhoog en omlaag.

Flitsers

De database met snelheidscamera’s worden maandelijks bijgewerkt en zijn te vinden op de Mio-website. Ze zijn gratis beschikbaar voor de levensduur van het toestel. In verschillende landen is dit illegaal, reden waarom de database geen gegevens heeft voor Oostenrijk, Georgië, Estland, Frankrijk, Letland, Litouwen, Noorwegen, Zwitserland en Rusland. Wel van de partij zijn België, Nederland, Bulgarije, Tsjechië, Spanje, Denemarken, Hongarije, Italië, Polen, Roemenië, Zweden etcetera.

De installatie gebeurt ietwat omslachtig door het ‘Seepdcam_Data_FEU.bin’-bestand via een pc in de root van de micro-sd-geheugenkaart te kopiëren. Daarna koppel je de dashboardcamera los en sluit hem aan op een usb- of autolader. Dan verschijnt ‘Updating Data…’ op het scherm. Het duurt ruim vijf minuten om de gegevens bij te werken, waarna de dashcam zichzelf uitschakelt en de gegevens bijgewerkt zijn.

Eventuele firmware-updates gebeuren op dezelfde manier: plaats het bin-bestand in de root van de geheugenkaart, koppel de dashcam los van de pc, koppel hem aan een lader en wacht tot het apparaat zichzelf weer uitschakelt.

Tijdens de test ontvingen we één dergelijke update, VS54.06.03.TE1OD.02, met een oplossing voor een accumulator-issue.

Ervaringen

Mio MiVue 785 Touch maakt heldere en duidelijke opnamen, ook als het schemert of donker is. Alleen zijn de nummerplaten niet altijd leesbaar, vooral niet in het donker. We plaatsten een in de ochtendschemering gemaakte voorbeeldopname op Youtube.

Deze compacte, gemakkelijk mee te nemen dashboardcamera vindt zijn gps-positie zeer snel, binnen de twee seconden. Als het apparaat lange tijd niet gebruikt is, kan de gps-fix iets langer duren, maar nooit meer dan een halve minuut. De connectie blijft stabiel, zelfs binnenin een bovengrondse garage.

Standaard schakelt het scherm zichzelf na enkele seconden uit, zodat het niet stoort tijdens het rijden. Alleen bij een gebeurtenis springt het weer aan, bijvoorbeeld een naderende flitspaal of een veiligheidsvoorziening die geactiveerd wordt. Hoelang het scherm oplicht, stel je zelf in via het menu. Desgewenst kan je het scherm ook permanent ingeschakeld houden, of juist nooit aanzetten. De veiligheidswaarschuwingen werken immers ook via gesproken boodschappen of via piepjes, al is het in dat geval misschien niet altijd duidelijk wát er precies aan de hand is.

Gemaakte video’s en foto’s kun je direct op het scherm bekijken, of achteraf op je pc met behulp van MiVue Manager of een willekeurige videospeler-app. Opnamen zijn eenvoudig terug te vinden, dankzij de indeling op datum en tijd in folders voor elke categorie: Video, Gebeurtenis, Parkeren en Foto. Gebruik je de achteruitrijcamera dan zijn de beelden binnen elk van deze folders extra opgedeeld in F- en R-mappen.

De MiVue Manager-software heeft helaas een beperkt aantal functies. Als je bijvoorbeeld een rit wilt volgen op een Google Maps- of Openstreet-kaart dan moet je dit handmatig via het te exporteren kml-bestand doen. Het zou gebruiksvriendelijker zijn als die functie in de MiVue Manager-software geïntegreerd zou zijn.

Conclusie

De Mio MiVue 785 daschcam is compact, eenvoudig te bevestigen en te gebruiken. Het apparaat maakt zeer duidelijke opnamen, ook wanneer er weinig licht is, met geïntegreerde gps- en snelheidsdata. Je kunt er bovendien een apart verkrijgbare achtercamera aan bevestigen.

De dashcam werkte tijdens onze test stabiel en probleemloos. We hadden er eigenlijk geen omkijken meer naar na de initiële configuratie en installatie in onze auto. De desktop-software waarmee je de video’s bekijkt, vinden we wel nogal primitief. Ook heeft deze camera geen echte eigen accu, zodat parkeeropnamen slechts mogelijk zijn met een apart verkrijgbare noodvoeding.

Uitstekend
Conclusie

**Prijs:** € 139,- **Website:** [mio.com](https://www.mio.com/nl_nl/mivue-785-touch/)

Plus- en minpunten
  • Compact en betaalbaar
  • Duidelijke opnamen
  • Eenvoudige werking
  • Beperkte desktopsoftware
  • Geen echte accu
  • Flitspaalupdates alleen via computer
▼ Volgende artikel
Review Sony WH-1000XM6 – Het bijna complete totaalpakket
© Wesley Akkerman
Huis

Review Sony WH-1000XM6 – Het bijna complete totaalpakket

De afgelopen drie jaar heeft Sony hard gewerkt aan de Sony WH-1000XM6-koptelefoon. De voorganger, de XM5, is ondanks verwoede pogingen van Bowers & Wilkins, Bose en Apple al die tijd marktleider geweest. Staat de XM6 wederom aan de top?

Fantastisch
Conclusie

De Sony WH-1000XM6 bouwt voort op zijn voorgangers met nog betere noise cancelling dankzij extra microfoons en een nieuwe processor, maar ook wederom superieure geluidskwaliteit. Sony heeft bovendien geluisterd naar feedback, want het opvouwbare design is terug en luisteren tijdens het laden is nu ook mogelijk.

Plus- en minpunten
  • Audiokwaliteit
  • Bluetooth 5.3
  • Luisteren tijdens het laden
  • Opvouwbaar ontwerp
  • Duidelijk voelbare powerknop
  • Draagcomfort oorcups
  • Audiocodecs
  • Slimme opties binnen app
  • Actieve ruisonderdrukking
  • Behuizing houdt vettigheid vast
  • Accuduur loopt achter
  • Hoofdband met lang haar
  • Aanraakgevoelige bediening
  • Prijs wederom hoger

Als je het hebt over de topklasse koptelefoons van Sony, dan kom je eigenlijk altijd uit bij dezelfde lijn: de WH-1000XM-serie. Deze modellen staan al jaren bekend om hun indrukwekkende noise cancelling, waarmee omgevingsgeluid effectief wordt weggefilterd. Tel daar een rijke audiokwaliteit bij op – inclusief ondersteuning voor Hi-Res Audio en LDAC – en je snapt waarom ze zo populair zijn. Voeg daar nog een lange accuduur, comfortabel draagcomfort en slimme functies als Speak-to-Chat en Adaptive Sound Control aan toe, en je hebt een hoofdtelefoon die voor veel mensen als de ideale allrounder geldt.

Sony levert keer op keer een betrouwbaar totaalpakket af, wat deze lijn tot een vaste waarde maakt onder muziekliefhebbers die meer willen dan alleen goed geluid. Gesprekskwaliteit, een fijne app en sterke ruisonderdrukking horen daar inmiddels gewoon bij. Nu Sony met de WH-1000XM6 de zesde generatie op de markt brengt, twijfelt niemand eraan dat deze koptelefoon weer aan alle verwachtingen voldoet. Maar in een markt waarin de concurrentie flink is toegenomen, is de vraag wel gerechtvaardigd: is dit model het prijskaartje van 450 euro nog steeds waard? Dat is tenslotte 30 euro méér dan de XM5 bij zijn lancering kostte.

©Wesley Akkerman

Wederom op te vouwen

Sony heeft de afgelopen drie jaar duidelijk niet stilgezeten. De WH-1000XM6 is voorzien van een nieuwe processor, extra microfoons, verbeterde noise cancelling en een verfijnd audioplatform. Op het eerste gezicht oogt hij misschien identiek aan de XM5, maar ook het ontwerp is op meerdere punten aangepakt. Zo is het lichte model nog steeds makkelijk op te vouwen dankzij de draaibare oorschelpen met zacht schuim. Handig, want daardoor past hij moeiteloos in de meegeleverde case en neem je 'm makkelijk mee.

Sommige aanpassingen zijn klein maar doordacht. Zo is de powerknop nu iets verzonken, waardoor je hem sneller op de tast vindt. De knop voor noise cancelling heeft bovendien een extra functie gekregen: je kunt er de microfoon mee dempen of activeren tijdens een telefoongesprek. De rest van de bediening verloopt via het aanraakgevoelige oppervlak op de rechter oorschelp. Dat werkt op zich prima, maar je moet wel even wennen aan de precieze gebaren. Bovendien blijft de aanraakbediening gevoelig voor fouten, waardoor we zelf liever kiezen voor fysieke knoppen of de bijbehorende app.

Wie kritisch naar het ontwerp kijkt, komt nog een paar kleine minpunten tegen. Zo trekt de behuizing – vooral bij het zwarte model – snel vlekken aan van je vingers, die je makkelijk uitsmeert als je niet uitkijkt. En dan is er nog de hoofdband, die tijdens het dragen soms in je haar blijft haken, vooral als de koptelefoon iets verschuift. Dat levert een wat ongemakkelijk gevoel op. Gelukkig zijn dat allemaal kleinigheden die verder weinig afdoen aan het totaalplaatje.

©Wesley Akkerman

Luisteren tijdens het laden

Een van de prettigste verbeteringen van de WH-1000XM6 ten opzichte van zijn voorganger is dat je hem tijdens het opladen gewoon kunt blijven gebruiken. Bij de XM5 was dat nog niet mogelijk: zodra je die aan de lader hangt via de usb-c-poort, stopt het afspelen. Dat probleem is nu dus verholpen. Wel is de meegeleverde oplaadkabel vrij kort, dus handig is het niet altijd. Qua aansluitmogelijkheden zijn er verder weinig verschillen: beide modellen ondersteunen bluetooth (met bij de XM6 een nieuwer versienummer) én hebben een fysieke audio-ingang. Sony levert standaard een usb-c-kabel en een audiokabel mee in de verpakking.

Ook op codec-gebied is er weinig te klagen. Net als zijn voorganger ondersteunt de WH-1000XM6 AAC, SBC en Sony’s eigen LDAC voor high-res audio. Maar er zijn ook twee nieuwe toevoegingen: LC3 en Auracast. Vooral LC3 is interessant als moderne codec die zich qua prestaties laat vergelijken met Qualcomms aptX Adaptive. Afhankelijk van de verbindingskwaliteit past deze codec automatisch de sample rate aan voor optimale geluidskwaliteit en stabiele prestaties. Qualcomm-codecs zelf zijn overigens niet aanwezig, maar met het huidige aanbod valt er genoeg te kiezen – je mist er weinig aan.

Wat wel onveranderd is gebleven, is de batterijduur. Je haalt nog steeds zo'n 30 uur met noise cancelling ingeschakeld en 40 zonder. Dat is netjes, maar inmiddels niet meer indrukwekkend. Concurrenten zoals de Sennheiser Momentum 4 Wireless gaan met gemak twee keer zo lang mee op een volle lading. Snelladen kan gelukkig wel: 3 minuten aan de oplader levert tot 3 uur speeltijd op. Toch is er op dit punt nog wat ruimte voor verbetering, zeker als Sony koploper wil blijven.

©Wesley Akkerman

Ruisonderdrukking en audio

Met de WH-1000XM6 zet Sony opnieuw stappen op het gebied van noise cancelling. De koptelefoon heeft nu twaalf microfoons aan boord, vier meer dan voorheen, en die helpen actief om storend geluid van alle kanten weg te filteren. Of het nu om wind, voorbijrazend verkeer of een drukke coupé vol kletsende mensen gaat: de XM6 laat zich er niet door van de wijs brengen. En dat geldt ook als je op een normaal volume luistert; je hoeft het geluid dus niet op standje maximaal te zetten om in alle rust te genieten.

Qua geluidskwaliteit heeft deze serie sowieso een sterke reputatie, en de XM6 weet die opnieuw waar te maken. De 30 mm-drivers zijn flink onder handen genomen en leveren nu nog meer detail, heldere zanglijnen en extra finesse in de hoge tonen. Sony heeft zichtbaar gezocht naar een betere balans tussen lage, midden- en hoge frequenties, en met succes. Alles klinkt krachtig en vol, zonder dat het op een bepaald gebied tekortschiet.

Bijzonder is ook dat Sony dit keer samenwerkte met mastering engineers uit de muziekindustrie om het geluidsprofiel nog preciezer af te stemmen. Dat merk je: muziek klinkt natuurlijker, gelaagder en gewoon meeslepender. En alsof dat nog niet genoeg is, kun je nu ook stereogeluid omzetten naar een ruimtelijke audio-ervaring via een nieuwe vorm van upmixing. Dat is iets anders dan de bestaande 360 Reality Audio-ondersteuning of DSEE Extreme-technologie – het resultaat is dat je met dezelfde koptelefoon meer uit je muziek haalt dan ooit tevoren.

Maar we zijn er nog niet

De Sony WH-1000XM6 weet een open, gelaagd en dynamisch geluidsbeeld neer te zetten dat vrijwel elk muziekgenre aankan. Luister je naar een intieme opname – denk aan stem en piano – dan vallen meteen de fijne details op: je hoort hoe elke toetsaanslag zijn eigen ruimte krijgt en hoe zanglijnen haast betoverend in de mix zweven. Ook bij drukker geproduceerde nummers blijft het overzicht bewaard. De hoge en middentonen houden hun helderheid, waardoor je makkelijk onderscheid maakt tussen de verschillende lagen in een track.

Wat betreft de bas heeft Sony de balans goed gevonden. Lage tonen zijn krachtig en vol, maar nooit modderig – ze blijven strak en gecontroleerd. Drums en percussie klinken precies en direct, zonder overbodig nagalmen. Daardoor voelt elke luisterbeurt fris en levendig aan. Sterker nog: de kans is groot dat je ineens details hoort die je eerder niet opvielen in nummers die je al tientallen keren hebt afgespeeld. De koptelefoon legt daarbij net wat extra nadruk op zang en vocalen, wat de verstaanbaarheid en het gevoel van betrokkenheid alleen maar vergroot.

Ook op het gebied van slimme functies blijft Sony zijn voorsprong behouden. Bekende features als Adaptive Sound Control zijn weer van de partij en passen automatisch instellingen aan op basis van je gedrag en locatie. Speak-to-Chat herkent wanneer je iets zegt, pauzeert de muziek en laat omgevingsgeluid binnen – handig tijdens telefoongesprekken, al kan een kuchje soms per ongeluk hetzelfde effect hebben. Uniek is daarnaast het gespreksbeheer via hoofdbewegingen: door ja te knikken neem je een gesprek aan, schud je nee dan sla je het af.

©Wesley Akkerman

Sony WH-1000XM6 kopen?

Met de WH-1000XM6 borduurt Sony voort op de sterke reputatie van eerdere modellen, en dat doet het merk met succes. De noise cancelling is opnieuw verbeterd dankzij een nieuwe processor en extra microfoons, terwijl de geluidskwaliteit wederom tot de top behoort. Sony heeft daarnaast goed geluisterd naar gebruikersfeedback: het opvouwbare ontwerp is terug en je kunt nu ook tijdens het opladen gewoon blijven luisteren. Geen revolutionaire vernieuwingen misschien, maar wel slimme aanpassingen die het totaalplaatje merkbaar sterker maken. Soms zit vooruitgang in de details.

Natuurlijk zijn er ook wat minpunten. De accuduur is gelijk gebleven terwijl concurrenten inmiddels meer uithoudingsvermogen bieden. En hoewel het design stijlvol is, trekt de afwerking op de zwarte versie snel vlekken aan. De hoofdband is bovendien niet ideaal voor langere luistersessies; hij trekt soms aan je haar bij het verschuiven. Ook over de aanraakbediening kun je van mening verschillen – wij vinden fysieke knoppen prettiger, al biedt de app gelukkig ook genoeg controle. Geen dealbreakers, maar wel goed om te weten.

Wat de WH-1000XM6 vooral interessant maakt, is hoe Sony de audiokant verder verfijnt. De toevoeging van nieuwe codecs, de mogelijkheid om stereo te upgraden naar ruimtelijke audio en het afgestemde geluidsprofiel – met hulp van professionals uit de muziekindustrie – zorgen voor een ervaring die weer een stap verder gaat. En ja, hij is duurder dan z'n voorganger. Maar voor wie het maximale uit z'n muziek wil halen, blijft dit een van de meest complete en overtuigende draadloze koptelefoons die je kunt kopen.

▼ Volgende artikel
Review Motorola razr 60 ultra – Vouwtelefoon met luxe gevoel
© Rens Blom
Huis

Review Motorola razr 60 ultra – Vouwtelefoon met luxe gevoel

De Motorola razr 60 ultra vouwt dicht als een ouderwetse klaptelefoon, wat allerlei handige functies mogelijk maakt. Daar vertellen we je over in deze review, waarin we ook ingaan op hoe de razr 60 ultra als smartphone bevalt. De verwachtingen zijn namelijk hoog, want de adviesprijs van het toestel bedraagt liefst 1299 euro.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola razr 60 ultra is de beste verticale vouwsmartphone die je op moment van schrijven kunt kopen. Het ontwerp is doordacht en maakt gebruik van slimme softwarefuncties en het toestel heeft uitstekende specificaties. Motorola's korte updatebeleid is een onnodig minpunt. De adviesprijs is stevig, maar de geschiedenis leert dat razr-smartphones snel in prijs zakken.

Plus- en minpunten
  • Vouwontwerp met handige functies
  • Uitstekende specificaties
  • Lekker groot scherm aan de binnenzijde
  • Korter updatebeleid
  • Vouwbaar ontwerp kent aandachtspunten

Om met die adviesprijs te beginnen: de ultra is al snel na zijn lancering tweehonderd euro in prijs gezakt. Dat past bij de geschiedenis van oudere Motorola razr-toestellen: die kun je na een paar maanden serieus goedkoper in huis halen. Stof om over na te denken als een razr je aanspreekt, maar je de adviesprijs – begrijpelijk – te hoog vindt. Een alternatief is kiezen voor de razr 60, zonder ultra-aanduiding. Die heeft een adviesprijs van 799 euro en is technisch minder geavanceerd dan de ultra-versie.

Handig, luxe vouwontwerp

Dat Motorola de razr 60 ultra als topsmartphone in de markt zet, merk je direct. Het toestel komt heel degelijk over en de vouw in het midden van het scherm voel je nauwelijks. Het gewicht is met 199 gram vergelijkbaar met een normale smartphone.

Uitgevouwen in je hand is de razr 60 ultra een erg lange smartphone, wat komt omdat hij een langwerpig scherm van 7 inch heeft. Dat is erg groot. Dat scherm oogt lekker scherp dankzij de resolutie van 2912 x 1244 pixels en scoort ook op andere punten erg goed.

©Rens Blom

Klap je de smartphone dicht, dan kijk je tegen een vierkant 4inch-scherm aan. Het scherm loopt door rond de camera's, wat een futuristisch gevoel geeft. Op het scherm (1272 x 1080 pixels) zie je veel meer dan de tijd en inkomende telefoongesprekken. Je kunt meldingen bekijken, een hele andere playlist binnen Spotify opzetten, door de weersvoorspelling bladeren en andere apps zoals Instagram gebruiken.

©Rens Blom

Wij zijn vooral fan van het fotograferen via het externe scherm. Door de telefoon uitgevouwen om te draaien of ingeklapt voor je te houden, kun je selfies maken met de camera's op de achterkant van de smartphone. Dat zijn hartstikke goede camera's, waardoor je veel betere selfies schiet dan met andere smartphones. Ook handig voor vloggers.

©Rens Blom

Op onderstaande foto's zie je een selfie gemaakt met de camera aan de achterkant en een selfie gemaakt met de speciale selfiecamera aan de binnenkant van de razr 60 ultra. Die laatste foto is veel minder scherp.

©Rens Blom

Een scherpe selfie met de camera aan de buitenkant.

©Rens Blom

Een minder scherpe selfie met de camera aan de binnenzijde.

Aandachtspunten

De razr 60 ultra kent als vouwsmartphone enkele belangrijke aandachtspunten. Zo is er een speciale laag op het scherm aangebracht ter bescherming. Die mag je niet verwijderen. Doe je dat wel, dan vervalt je garantie. De smartphone kan tegen een val in het zwembad, maar is niet waterdicht. Van stof, zand en vuil wordt de telefoon niet blij. Vermijd ook hard drukken op het middelste deel van het langwerpige scherm, stelt Motorola.

©Rens Blom

Motorola geeft adviezen om de smartphone niet te beschadigen.

Wij ontvingen de razr 60 ultra in een fraaie donkergroene kleur, met zachte alcantara-afwerking. Dat materiaal voelt lekker aan maar komt ook met aandachtspunten. Prettig is dat Motorola een (vouwbaar) hoesje meelevert om de smartphone veiliger te gebruiker.

©Rens Blom

Heel complete specificaties

Van een dure smartphone mag je uitstekende specificaties verwachten, ongeacht of 'ie vouwt of niet. Motorola heeft dat goed begrepen. De razr 60 ultra draait op een razendsnelle Qualcomm Snapdragon 8 Elite-processor met 16 GB werkgeheugen en maar liefst 512 GB opslagcapaciteit. De 4700mAh-accu gaat een normale dag mee, maar moet daarna wel opladen. Dat kan lekker snel via de usb-c-poort en ook redelijk vlot via een draadloze oplader. Het toestel is geschikt voor contactloze pinbetalingen in winkels.

©Rens Blom

Korter updatebeleid

Bijzonder is Motorola's ondergemiddelde updatebeleid. De razr 60 ultra krijgt slechts drie Android-upgrades en vier jaar beveiligingsupdates. Dat is gek genoeg korter dan sommige goedkopere Motorola-smartphones en ook korter dan de zeven jaar die merken als Google en Samsung beloven voor hun premium smartphones.

©Rens Blom

Verschillende functies om het buitenste scherm te benutten.

Conclusie: Motorola razr 60 ultra kopen?

De Motorola razr 60 ultra is de beste verticale vouwsmartphone die je op moment van schrijven kunt kopen. Het ontwerp is doordacht en maakt gebruik van slimme softwarefuncties en het toestel heeft uitstekende specificaties. Motorola's korte updatebeleid is een onnodig minpunt. De adviesprijs is stevig, maar de geschiedenis leert dat razr-smartphones snel in prijs zakken.