ID.nl logo
De grootste uitdagingen voor IT-afdelingen tijdens thuiswerken
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

De grootste uitdagingen voor IT-afdelingen tijdens thuiswerken

Het leek er even op dat bedrijven deze maand de draad weer konden oppakken. Medewerkers zouden weer iets vaker naar kantoor kunnen komen. Door de toenemende coronagevallen is dit bij menig bedrijf uitgesteld. Thuiswerken blijft het devies. Dat kan vooral voor een IT-afdeling lastig zijn. Dit zijn voor hen de grootste uitdagingen.

Veel verschillende apps en software

Een probleem dat er eigenlijk al was voor het thuiswerken begon, dat is dat er in veel bedrijven allerlei verschillende apps rondzingen. Veel bedrijven maken gebruik van Microsoft Office, maar gebruiken daarbij ook Trello, terwijl Microsoft Teams bijvoorbeeld mogelijkheden heeft om hetzelfde soort borden en lijstjes te maken. Juist omdat er zoveel verschillende apps worden gebruikt, is het moeilijker om grip te houden op waar bedrijfsinformatie staat en dat is weer een groot beveiligingsrisico.

Er is echter ook een type app dat medewerkers juist hard nodig hebben, terwijl IT-afdelingen hier eerder waarschijnlijk niet mee werkten. Het gaat om remote desktop-apps, waarmee een helpdeskmedewerker het scherm van een medewerker kan overnemen. Zeker als je IT-problemen hebt op afstand, dan kan er op die manier handig worden meegekeken naar het probleem. Vaak mist er in een mailconversatie over telefoongesprek belangrijke informatie.

De werkplekwensen van medewerkers

Ineens thuis komen te werken betekent in eerste instantie dat medewerkers hun laptop op de eettafel zetten en aan de slag gaan. Dat is niet bepaald ergonomisch verantwoord. Hoewel de werkplek van een medewerker qua opzet vaak bij een facility-afdeling ligt, luistert dit altijd heel nauw met IT. Ten eerste was corona al een uitdaging qua hardware om direct op te werken: laptops dus. De meest oude laptops werden van stal gehaald om maar de grote vraag aan te kunnen.

Nu het werken vanuit huis echter veel langer duurt dan gedacht, vragen steeds meer medewerkers naar andere IT-oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan een monitor of toetsenbord en muis. Op die manier kunnen medewerkers wat meer een eigen thuiskantoortje inrichten. Natuurlijk komt hier wel de nodige administratie bij kijken: wie heeft wat? Daarnaast is het van belang om goed te weten wat de kosten zijn. De IT-afdeling moet hierin keuzes maken voor soms duizenden medewerkers, dus moet er wel voor een goede, duurzame oplossing worden gekozen.

Veilige verbinden via een vpn

De grootste IT-uitdaging van thuiswerken zit hem in de vraag: hoe krijg je mensen veilig op je bedrijfsnetwerk. Over het algemeen heeft zo’n beetje iedereen in Nederland wel een werkende internetverbinding thuis, maar er is meer nodig. Om veilig binnen het bedrijf te surfen is een VPN benodigd. Hierdoor gaat je internet op dat van het bedrijf, waardoor je binnen het bedrijfsnetwerk kunt werken. Dat bedrijfsnetwerk is goed beveiligd en daar maken medewerkers dan gebruik van, ook als ze zelf niet bepaald sterk zijn in het beveiligen van hun eigen internetverbinding.

©PXimport

Aan de andere kant hangt het wel van het type verbinding af of de medewerker goed kan thuiswerken. Doet hij of zij bijvoorbeeld veel met grote videobestanden, dan kan een thuisnetwerk te langzaam zijn. Tegelijkertijd moeten VPN-servers ook worden opgeschaald om de grote aantallen medewerkers die op die wijze binnenkomen goed te kunnen helpen. Zeker toen COVID-19 en de maatregelen hieromtrent begonnen te groeien, hadden veel bedrijven last van trage VPN’s. Opschalen dus, of duidelijk communiceren wanneer de VPN-verbinding essentieel is en wanneer niet.

Informeren over cyberdreigingen

In navolging van VPN is beveiliging een grote uitdaging. Hackers hebben het afgelopen half jaar laten zien dat ze erg smullen van al die nietsvermoedende thuiswerkende mensen. Er wordt enorm veel aangevallen. Juist omdat er bijvoorbeeld oudere laptops zijn uitgegeven die niet meer voldoende worden geupdate, kan er makkelijker een zwakte worden gevonden en uitgebuit. Security-specialisten hebben echter al hun handen vol aan andere moderne manieren van aanvallen, zoals phishingmails en de veiligheid en kracht van de VPN.

Daarnaast is het belangrijk om van multifactorauthenticatie gebruik te maken en medewerkers te helpen herinneren dat een sterk wachtwoord essentieel is. Ook moeten medewerkers goed weten waar ze naartoe moeten als ze denken dat er beveiligingsproblemen zijn. Immers wandelen ze nu niet even makkelijk langs. Richt dus ook iets in waar mensen verdachte omstandigheden online kunnen melden. Waarschuw mensen tot slot ook voor fake news en de manier waarop hackers dat inzetten om mensen in verwarring te brengen waardoor ze minder makkelijk goede keuzes maken.

Klaar voor de toekomst

Als we de afgelopen tijd iets hebben geleerd, dan is dat dat we maar moeilijk kunnen voorspellen wat de toekomst ons gaat brengen. Het is desondanks belangrijk om te zorgen dat de IT-organisatie makkelijk kan meebewegen in een veranderende wereld. Dat betekent niet alleen de juiste leveranciers om je heen verzamelen, maar ook zorgen dat wordt vastgelegd met welke argumentatie een bepaalde keuze wordt gemaakt. Juist als er in paniek ineens wordt thuisgewerkt, is het goed om altijd een naslagwerk te hebben van de besluiten en de afspraken.

Voor IT-afdelingen en medewerkers kan het helpen om te kijken naar digitalisering. Zorg dat zoveel mogelijk bestanden veilig zijn opgeborgen, bijvoorbeeld in de cloud. Zo kunnen medewerkers op afstand bestanden delen die in de cloud staan opgeslagen, in plaats van lokaal. Naast digitalisering kan ook automatisering een optie zijn om naar te kijken voor de toekomst. Zijn er bedrijfsprocessen waarbij computers nog beter kunnen helpen?

Maak tot slot scenario’s voor de toekomst met daarin uitgebreide communicatieplannen. Zo kun je zeker stellen dat ook je medewerkers goed op de hoogte zijn van wat zij moeten en kunnen doen om de beveiliging van de infrastructuur zo optimaal mogelijk te maken.

▼ Volgende artikel
Je hebt nog een paar dagen! Overstappen zorgverzekering 2026 met dubbel voordeel!
© ID.nl
Zekerheid & gemak

Je hebt nog een paar dagen! Overstappen zorgverzekering 2026 met dubbel voordeel!

Denk jij erover na om van zorgverzekering te wisselen? Dat moet je nu in actie komen! Wil je niet alleen een lagere premie, maar ook nog eens een cashback? Stap dan over via CashbackXL. Je bespaart dan namelijk dubbel: je bespaart op de premie én ontvangt cashback-punten die je kunt inwisselen voor keiharde euro's.

Tot en met 31 december heb je de tijd om je huidige zorgverzekering op te zeggen en een nieuwe te kiezen. Je hebt dus nog een paar dagen de tijd. Redenen genoeg om dat te doen: veel mensen vinden de premie bij hun huidige verzekeraar te hoog, of ze houden hun aanvullende verzekeringen eens goed tegen het licht en besluiten dat het wel wat minder kan. Er valt vaak honderden euro's per jaar te besparen door simpelweg te vergelijken. Maar waarom zou je genoegen nemen met alléén een lagere premie?

Punten scoren (en cashen!)

Als je via CashbackXL overstapt, ontvang je voor elke nieuw afgesloten zorgverzekering bij de grote vergelijkers Poliswijzer.nl, Zorgkiezer en Overstappen.nl 2.750 punten. Deze punten zijn geld waard: 1 punt staat gelijk aan € 0,01. Dit betekent dat je per overstap € 27,50 extra voordeel pakt.
Of je nu kiest voor a.s.r., VGZ Bewuzt, OHRA, Zilveren Kruis Ziezo of een van de vele andere verzekeraars uit de lijst: als je via de juiste vergelijker overstapt, pak je die bonus mee. In onderstaand overzicht zie je bij welke vergelijker je moet zijn voor een specifieke verzekeraar.

💡Slimme tip: zo krijg je meerdere cashbacks op één adres

Stappen jij en je partner allebei over? Let dan even goed op. Normaal gesproken geldt de regel: één cashback per vergelijker, per adres/gezin. Maar daar is een slimme oplossing voor. Wil je voor meerdere gezinsleden een cashback ontvangen? Sluit de verzekeringen dan af bij verschillende vergelijkers.

Voorbeeld: Jij sluit je nieuwe verzekering af via Poliswijzer.nl (2.750 punten) en je partner sluit af via Overstappen.nl (ook 2.750 punten). Zo ontvang je op hetzelfde adres twee keer de cashback!

Belangrijk om te weten: geduld wordt beloond

Overstappen doe je vóór 1 januari, maar de controle duurt even. Zorgverzekeraars keuren de aanvragen namelijk pas definitief in april 2026. Het duurt dus even voordat de punten in je account op 'goedgekeurd' staan, maar dat is het wachten waard.

Voorwaarden puntenactie zorgverzekering 2026

Wil je in aanmerking komen voor deze actie, lees dan onderstaande voorwaarden even aandachtig door:

• Je moet 18 jaar of ouder zijn.
• Het moet gaan om een nieuwe verzekering (als je verlengt bij je huidige verzekeraar (ook al sluit je een andersoortige verzekering af) dan geldt dat hier niet als overstappen.
• Alle genoemde cashbacks gelden altijd voor elk eigen risico.

Zo werkt de zorgverzekerings-cashback

Wil jij 2026 financieel goed beginnen? Volg dan deze stappen voor de perfecte tracking:

1. Maak een account aan op CashbackXL.
2. Klik bovenaan in de blauwe balk op Zorgverzekering 2026.
3. Bekijk in het overzicht welke verzekeraar via welke vergelijker (Poliswijzer, Zorgkiezer of Overstappen) beschikbaar is.
4. Klik op de link en start de vergelijking. Let op: accepteer alle cookies op de site van de vergelijker en zet je adblocker uit. Dit is noodzakelijk om de punten te kunnen registreren.
5. Sluit de verzekering af.
6. Je aankoop wordt geregistreerd en na goedkeuring in april 2026 kun je jouw punten verzilveren in euro's.

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks (of wanneer jij wilt, zonder minimumbedrag), krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice.

▼ Volgende artikel
Bestandsnamen in bulk wijzigen? Maak kennis met PowerRename uit Power Toys
© ID.nl
Huis

Bestandsnamen in bulk wijzigen? Maak kennis met PowerRename uit Power Toys

Een paar bestanden hernoemen is zo gebeurd. Maar zodra je tientallen of honderden namen moet aanpassen, schiet handmatig werk tekort. Dan komt externe software goed van pas. PowerRename, onderdeel van de PowerToys-collectie, biedt uitkomst. Met deze slimme tool kun je grote aantallen bestanden in één keer hernoemen. Dat gaat snel, efficiënt en precies zoals jij het wilt.

Dit gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je PowerRename uit PowerToys instelt en gebruikt om grote aantallen bestanden tegelijk te hernoemen. We laten zien hoe je de tool activeert, hoe je hem oproept via Verkenner en hoe je zoek-en-vervangacties, letterinstellingen en automatische nummering toepast. Zo wijzig je in één keer volledige reeksen bestandsnamen, zonder handmatig werk.

Lees ook: Leuker, sneller en handiger: boost je Windows-pc met PowerToys

PowerRename activeren

PowerRename is een stuk krachtiger dan de standaard hernoemfunctie van Windows. De tool maakt deel uit van PowerToys, een opensource-project van Microsoft. Wil je de Microsoft Store-versie installeren? Open dan het Startmenu, zoek naar Microsoft Store en start de app. Typ PowerToys in het zoekveld bovenaan. Klik op Installeren zodra je het programma hebt gevonden. Na installatie verschijnt PowerToys in het systeemvak van Windows. Open het, kies in de linkerkolom PowerRename en je ziet meteen een korte animatie van hoe de tool werkt. Klik op Instellingenopenen en controleer of PowerRename is ingeschakeld. Let op: bij ons werkte PowerRename pas na een herstart van het systeem.

Een animatie toont hoe PowerRename werkt.

Contextueel menu in Verkenner

Open de map met de bestanden die je wilt hernoemen. Selecteer ze allemaal met Ctrl+A en klik met de rechtermuisknop op de selectie. In het contextmenu van Windows Verkenner kies je onderaan de opdracht Naam wijzigen met PowerRename.

Haal PowerRename uit het contextueel menu in Windows Verkenner.

Zoeken en vervangen

Daarna opent het venster van PowerRename. In het veld Zoeken geef je in welk deel van de bestandsnaam je wilt vervangen. In het veld eronder typ je de nieuwe tekst. In ons voorbeeld vervangen we het woord Image door Kreta2015. Nog vóór de wijziging wordt uitgevoerd, toont PowerRename een overzicht: links de oorspronkelijke bestandsnamen, rechts de nieuwe. Zo zie je meteen wat er verandert. Daaronder kies je of de aanpassing moet gelden voor de volledige naam inclusief extensie, alleen de bestandsnaam, of alleen de extensie.

Met de knoppen onder Tekstopmaak pas je eenvoudig het hoofdlettergebruik aan, van alles in kleine letters, naar alles in hoofdletters, alleen een hoofdletter aan het begin, of elke beginletter van een woord in hoofdletters. Het laatste pictogram schakelt de nummering in. Activeer je dat, dan voegt PowerRename automatisch nummers tussen haakjes toe aan de bestandsnamen.

De nieuwe namen verschijnen in voorvertoning naast de oorspronkelijke namen.     

Je allermooiste foto's hernoemd?

Druk ze af en plak ze in een foto-album