ID.nl logo
De grootste uitdagingen voor IT-afdelingen tijdens thuiswerken
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

De grootste uitdagingen voor IT-afdelingen tijdens thuiswerken

Het leek er even op dat bedrijven deze maand de draad weer konden oppakken. Medewerkers zouden weer iets vaker naar kantoor kunnen komen. Door de toenemende coronagevallen is dit bij menig bedrijf uitgesteld. Thuiswerken blijft het devies. Dat kan vooral voor een IT-afdeling lastig zijn. Dit zijn voor hen de grootste uitdagingen.

Veel verschillende apps en software

Een probleem dat er eigenlijk al was voor het thuiswerken begon, dat is dat er in veel bedrijven allerlei verschillende apps rondzingen. Veel bedrijven maken gebruik van Microsoft Office, maar gebruiken daarbij ook Trello, terwijl Microsoft Teams bijvoorbeeld mogelijkheden heeft om hetzelfde soort borden en lijstjes te maken. Juist omdat er zoveel verschillende apps worden gebruikt, is het moeilijker om grip te houden op waar bedrijfsinformatie staat en dat is weer een groot beveiligingsrisico.

Er is echter ook een type app dat medewerkers juist hard nodig hebben, terwijl IT-afdelingen hier eerder waarschijnlijk niet mee werkten. Het gaat om remote desktop-apps, waarmee een helpdeskmedewerker het scherm van een medewerker kan overnemen. Zeker als je IT-problemen hebt op afstand, dan kan er op die manier handig worden meegekeken naar het probleem. Vaak mist er in een mailconversatie over telefoongesprek belangrijke informatie.

De werkplekwensen van medewerkers

Ineens thuis komen te werken betekent in eerste instantie dat medewerkers hun laptop op de eettafel zetten en aan de slag gaan. Dat is niet bepaald ergonomisch verantwoord. Hoewel de werkplek van een medewerker qua opzet vaak bij een facility-afdeling ligt, luistert dit altijd heel nauw met IT. Ten eerste was corona al een uitdaging qua hardware om direct op te werken: laptops dus. De meest oude laptops werden van stal gehaald om maar de grote vraag aan te kunnen.

Nu het werken vanuit huis echter veel langer duurt dan gedacht, vragen steeds meer medewerkers naar andere IT-oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan een monitor of toetsenbord en muis. Op die manier kunnen medewerkers wat meer een eigen thuiskantoortje inrichten. Natuurlijk komt hier wel de nodige administratie bij kijken: wie heeft wat? Daarnaast is het van belang om goed te weten wat de kosten zijn. De IT-afdeling moet hierin keuzes maken voor soms duizenden medewerkers, dus moet er wel voor een goede, duurzame oplossing worden gekozen.

Veilige verbinden via een vpn

De grootste IT-uitdaging van thuiswerken zit hem in de vraag: hoe krijg je mensen veilig op je bedrijfsnetwerk. Over het algemeen heeft zo’n beetje iedereen in Nederland wel een werkende internetverbinding thuis, maar er is meer nodig. Om veilig binnen het bedrijf te surfen is een VPN benodigd. Hierdoor gaat je internet op dat van het bedrijf, waardoor je binnen het bedrijfsnetwerk kunt werken. Dat bedrijfsnetwerk is goed beveiligd en daar maken medewerkers dan gebruik van, ook als ze zelf niet bepaald sterk zijn in het beveiligen van hun eigen internetverbinding.

©PXimport

Aan de andere kant hangt het wel van het type verbinding af of de medewerker goed kan thuiswerken. Doet hij of zij bijvoorbeeld veel met grote videobestanden, dan kan een thuisnetwerk te langzaam zijn. Tegelijkertijd moeten VPN-servers ook worden opgeschaald om de grote aantallen medewerkers die op die wijze binnenkomen goed te kunnen helpen. Zeker toen COVID-19 en de maatregelen hieromtrent begonnen te groeien, hadden veel bedrijven last van trage VPN’s. Opschalen dus, of duidelijk communiceren wanneer de VPN-verbinding essentieel is en wanneer niet.

Informeren over cyberdreigingen

In navolging van VPN is beveiliging een grote uitdaging. Hackers hebben het afgelopen half jaar laten zien dat ze erg smullen van al die nietsvermoedende thuiswerkende mensen. Er wordt enorm veel aangevallen. Juist omdat er bijvoorbeeld oudere laptops zijn uitgegeven die niet meer voldoende worden geupdate, kan er makkelijker een zwakte worden gevonden en uitgebuit. Security-specialisten hebben echter al hun handen vol aan andere moderne manieren van aanvallen, zoals phishingmails en de veiligheid en kracht van de VPN.

Daarnaast is het belangrijk om van multifactorauthenticatie gebruik te maken en medewerkers te helpen herinneren dat een sterk wachtwoord essentieel is. Ook moeten medewerkers goed weten waar ze naartoe moeten als ze denken dat er beveiligingsproblemen zijn. Immers wandelen ze nu niet even makkelijk langs. Richt dus ook iets in waar mensen verdachte omstandigheden online kunnen melden. Waarschuw mensen tot slot ook voor fake news en de manier waarop hackers dat inzetten om mensen in verwarring te brengen waardoor ze minder makkelijk goede keuzes maken.

Klaar voor de toekomst

Als we de afgelopen tijd iets hebben geleerd, dan is dat dat we maar moeilijk kunnen voorspellen wat de toekomst ons gaat brengen. Het is desondanks belangrijk om te zorgen dat de IT-organisatie makkelijk kan meebewegen in een veranderende wereld. Dat betekent niet alleen de juiste leveranciers om je heen verzamelen, maar ook zorgen dat wordt vastgelegd met welke argumentatie een bepaalde keuze wordt gemaakt. Juist als er in paniek ineens wordt thuisgewerkt, is het goed om altijd een naslagwerk te hebben van de besluiten en de afspraken.

Voor IT-afdelingen en medewerkers kan het helpen om te kijken naar digitalisering. Zorg dat zoveel mogelijk bestanden veilig zijn opgeborgen, bijvoorbeeld in de cloud. Zo kunnen medewerkers op afstand bestanden delen die in de cloud staan opgeslagen, in plaats van lokaal. Naast digitalisering kan ook automatisering een optie zijn om naar te kijken voor de toekomst. Zijn er bedrijfsprocessen waarbij computers nog beter kunnen helpen?

Maak tot slot scenario’s voor de toekomst met daarin uitgebreide communicatieplannen. Zo kun je zeker stellen dat ook je medewerkers goed op de hoogte zijn van wat zij moeten en kunnen doen om de beveiliging van de infrastructuur zo optimaal mogelijk te maken.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!
▼ Volgende artikel
Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment
Huis

Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment

Black Friday 2025 staat bol van de televisiedeals, en dit jaar zijn ze beter dan ooit. Van betaalbare 4K-modellen tot gigantische oledschermen met premium beeldkwaliteit: de korting is stevig, het aanbod breed en de verleiding groot. Wij doken in de scherpste aanbiedingen van dit moment en selecteerden de tv’s die écht de moeite waard zijn. Ideaal voor wie nu wil upgraden naar een groter, mooier of slimmer scherm!

Black Friday is traditioneel hét moment om je slag te slaan als je een nieuwe televisie zoekt, en 2025 vormt daarop geen uitzondering. Wie zich deze weken verdiept in de aanbiedingen, merkt dat de televisiemarkt bruist van scherpe kortingen op zowel gloednieuwe modellen als gevestigde toppers. Van compacte budgetmodellen tot gigantische oledschermen: de beste deals liggen klaar voor iedereen die zijn kijkervaring wil upgraden.

LET OP: PRIJZEN KUNNEN DE KOMENDE DAGEN SCHOMMELEN (EN NÓG LAGER UITPAKKEN)!

©LG

LG 55G56LS

Een van de meest in het oog springende aanbiedingen is de LG 55G56LS, een oledmodel uit 2025 dat indruk maakt met zijn 55-inch 4K-paneel, WebOS-smartplatform en een verversingssnelheid van 120 Hz. De tv beschikt over vier HDMI-poorten en scoort een uitstekende 9,1 in de tests. Dankzij een stevige Black Friday-korting komt de prijs momenteel rond de 1449 euro uit, wat de tv ineens een stuk aantrekkelijker maakt voor wie high-end kwaliteit zoekt zonder meteen in het écht dure segment te belanden.

©Samsung

Samsung QE65QN92F

Niet minder interessant is de Samsung QE65QN92F, een 65-inch Neo-QLED-model dat dankzij miniLED-achterverlichting een hogere helderheid en betere contrasten levert dan traditionele QLED-tv’s. De 4K-weergave, het slanke ontwerp en de solide smart-functionaliteit maken dit model tot een geliefde keuze onder allround kijkers. Black Friday haalt hier tot wel 14 procent van de prijs af, waardoor het toestel rond de 1277 euro kost en daarmee een van de scherpste deals in het premiumsegment is.

©LG

LG OLED evo G5 48G56LS

Voor wie een kleinere, maar minstens zo hoogwaardige oled-ervaring zoekt, is er de LG OLED evo G5 48G56LS. Dit 48-inch model richt zich op gebruikers die weinig ruimte hebben, maar toch het diepe zwart en de levendige kleuren van OLED willen. Met een testscore van 9,5 en een prijs die dankzij Black Friday tot ongeveer 1149 euro is gezakt, blijkt dit een compacte krachtpatser die zijn prijskaartje meer dan waard is.

©Samsung

Samsung QE55S95D

Aan de andere kant van het oled-spectrum staat de Samsung QE55S95D, een QD-OLED-tv die de sterke punten van oled aanvult met extra helderheid door quantum dots. De 55-inch tv levert prachtige kleurweergave en een hoge piekhelderheid, waardoor HDR-content echt tot leven komt. De prijs is tijdelijk rond de 1217 euro, een daling van zo’n 10 procent, en maakt dit toestel tot een van de aantrekkelijkste deals voor filmliefhebbers die een stap hogerop willen.

©Hisense

Hisense 75U79Q Pro

Heb je juist behoefte aan pure schermoppervlakte? Dan is de Hisense 75U79Q Pro een deal die moeilijk te negeren is. Met zijn enorme 75-inch scherm en een testscores die richting de 9 lopen, levert deze led-tv verrassend veel waar voor zijn geld. De prijs van 1099 euro voelt bijna absurd laag voor zo’n groot en nieuw model, wat deze aanbieding tot een van de meest opvallende in het hele overzicht maakt.

©LG

LG OLED EVO 77G55LW

Voor wie nóg groter wil gaan – en de beste beeldkwaliteit verlangt – is er de LG OLED EVO 77G55LW. Dit 77-inch vlaggenschip staat garant voor een bioscoopwaardige kijkervaring. Met perfecte zwartwaarden, vloeiende beeldverwerking en een premium afwerking is dit het soort tv dat je woonkamer in een thuisbioscoop verandert. Black Friday tikt hier bijna 10 procent van de prijs af, wat het toestel met 2698 euro nog steeds stevig in het high-end segment plaatst, maar wel stukken aantrekkelijker maakt dan normaal.

©Philips

Philips The One 65PUS9000

Toch hoeft Black Friday niet alleen over luxe en high-end te gaan. Philips bewijst dat met The One 65PUS9000, een 65-inch QLED-model dat juist mikt op een breed publiek dat een betrouwbare middenklasser zoekt. De tv is scherp geprijsd op 899 euro en biedt alsnog een forse hoeveelheid scherm, een fijn smartplatform en solide beeldkwaliteit. Het is daarmee de ideale keuze voor wie simpelweg een grote, goede tv wil zonder zich in technische details te verliezen.

©Toshiba

Toshiba 32LV3E63DG

Mag het allemaal wat simpeler – en vooral goedkoper – dan is de Toshiba 32LV3E63DG een charmant alternatief. Deze compacte 32-inch tv is perfect voor de logeerkamer, studentenkamer of keuken. Ondanks zijn bescheiden formaat en Full HD-resolutie is hij verrassend netjes afgewerkt. Dankzij Black Friday zakt de prijs tot zo’n 169 euro, waardoor dit een van de voordeligste tv-deals van dit moment is.

©Samsung

Samsung QE43QN92F

Samsung speelt op nog twee fronten mee. Allereerst met de QE43QN92F, een 43-inch Neo-QLED met 4K-resolutie voor wie hoogwaardig beeld wil in een kleinere behuizing. Dankzij een korting van ruim 11 procent komt de prijs rond de 769 euro uit, waardoor dit model een perfecte middenweg vormt tussen compact en premium. Daarnaast biedt de fabrikant met de QE75QN92F een reusachtig 75-inch model dat dezelfde Neo-QLED-techniek gebruikt. De korting tikt hier tegen de 14 procent aan, waardoor het toestel rond de 1895 euro kost en binnen zijn formaatklasse zelfs een van de beste deals is.

©TCL

TCL 65Q8C

Tot slot is er nog de TCL 65Q8C, een interessante optie voor wie veel waarde hecht aan helderheid, contrast en een scherpe prijs. Deze miniLED-tv gebruikt geavanceerde achtergrondverlichting en biedt vier HDMI-poorten voor gamers en filmliefhebbers met meerdere apparaten. De Black Friday-prijs van ongeveer 1099 euro maakt dit model aantrekkelijk voor iedereen die een premium-achtige ervaring wil zonder het prijsniveau van de topmerken te betalen.