ID.nl logo
Zekerheid & gemak

App-bouwers opgelet: geld verdienen met apps doe je zo

Het klinkt aanlokkelijk. Een eigen start-up beginnen en een app maken die ook echt iets toevoegt aan het leven van anderen. Als je rijk wilt worden, dan hoef je je app maar in een App Store te zetten en verder af te wachten tot het succes vanzelf komt, toch? Helaas, geld verdienen met apps is niet zo eenvoudig.

Inmiddels spenderen mensen meer tijd op het internet via hun mobiele telefoon dan via desktop en laptop. Waar veel mensen te vinden zijn, daar is geld te verdienen en dat weten zowel grote bedrijven als kleinere ‘gelukszoekers’. Open Google Play en je kunt uren spenderen al zoekende en scrollende door rijen met apps. Ze zijn er in allerlei talen, voor allerlei functies en er lijkt geen einde aan te komen. Dat komt er ook nagenoeg niet. Er staat een kleine 3 miljoen apps in alleen al Android’s app-winkeltje. Er wordt daarin geen onderscheid gemaakt tussen gratis en betaalde apps.

Met drie miljoen concurrenten moge het duidelijk zijn dat het moeilijk is om op te vallen. Het is voor producten in een supermarkt waar duizenden artikelen te vinden zijn al moeilijk om in het oog te springen, laat staan als het gaat om een app store met veel minder visuele mogelijkheden. Natuurlijk is het belangrijkste als je een app maakt dat je iets creëert dat er nog niet is, dat een probleem oplost voor de ‘klant’ of dat mogelijk een verbeterde versie is van iets dat al eerder is uitgevonden. Echter is het nóg belangrijker om te zorgen dat je wordt gevonden, want van al die apps in die Play Store denkt het gros van de makers dat het iets unieks en fantastisch heeft gemaakt dat het leven makkelijker of leuker maakt.

Een app laten opvallen, dat is moeilijk te bewerkstelligen. Nu kun je hopen dat je editor’s pick wordt, maar slimmer nog is het om mensen buiten die virtuele winkels op je app te wijzen. Zoek bijvoorbeeld in eerste instantie lokale media op om te vertellen over je project. Besef je waar de kracht van je app ligt en zoek daarbij een juiste doelgroep. Voor een zwangerschapsapp voor vaders kun je reclame maken op een website over vaderschap, maar je kunt er ook juist voor kiezen om het aan een vrouwelijke doelgroep te richten. Immers zullen vrouwen binnen die doelgroep mogelijk hun partners wijzen op het bestaan van de app.

Games, abonnementen en reclame

Wat daarnaast belangrijk is om te zorgen dat je apps iets oplevert, is bedenken in welke app store je hem wilt uitbrengen. Apple en Android hebben allebei verschillende regels en tarieven, waardoor je goed moet bedenken welke er bij je past. Android schijnt ontwikkelaars meer op te brengen, dus kunnen ontwikkelen op dat platform lijkt vooralsnog beter voor je persoonlijke toekomst. Het allerbeste om te maken is een game, want die brengen het meest op in de app stores.

Kijk naar de apps die het meest geld opbrengen en je ziet daar standaard apps als Fortnite, Candy Crush en Pokémon Go. Die apps zijn stuk voor stuk gratis te downloaden, maar brengen de makers enorm veel geld op door in-game aankopen aan te bieden. In sommige games zijn deze nodig om verder te komen, maar in veel spellen is het vooral een kwestie van tijd besparen. Ga je een paar dagen lang vijanden hakken om de punten te verdienen om een nieuw wapen te kopen, of spendeer je gewoon enkele euro’s om het meteen te kunnen?

©PXimport

98 procent van de winsten uit apps komen via die in-app aankopen. Tinder heeft door het aanbieden van extra mogelijkheden zoals het kunnen aanpassen van je locatie en het kunnen zien wie jou al de juiste kant op heeft geswiped een fortuin binnengehaald. Dit zit al ver over de 400 miljoen dollar. Succesverhalen zoals die van Tinder zijn er legio, maar het is moeilijk om er - nu die app stores al een tijd bestaan - nog tussen te komen als nieuwe app. Kijk bijvoorbeeld naar social media. Hoe slecht Facebook ook in het nieuws is, mensen hebben daar al zoveel geplaatst en zoveel volgers gekregen, dat ze niet snel overstappen op een nieuw platform.

In plaats van in-game aankopen zijn er ook veel apps die bolstaan van de banners, verplichte reclame-video’s en meer. Vaak bieden die wel als optie aan om tegen betaling een premiumversie van de app te gebruiken waarbij al die commerciële uitingen zijn verwijderd. Let op: Apple en Google vragen allebei een deel van het geld van abonnementsdiensten. Apple wil het eerste jaar 30 procent en daarna 15 procent. Google wil standaard 15 procent, ook in dat eerste jaar. Het moge duidelijk zijn, hier zit wel degelijk geld, maar het blijft op één ding uitkomen: hoe val je op in de app-winkels?

Het werkt ook andersom

Toch is het niet onmogelijk. Het schijnt zo te zijn dat 25 procent van de iOS-ontwikkelaars en 16 procent van de Android-ontwikkelaars meer dan 5.000 dollar per maand verdienen aan hun gratis apps. Mocht je een app hebben gemaakt en veel succes hebben, dan ben je er echter nog niet. Het populaire videoplatform Tiktok is bijvoorbeeld miljoenen keren gedownload, maar mensen zijn ontevreden. De gebruikers vinden dat zijzelf juist niet genoeg geld verdienen aan de app. Sterker nog, naast gesponsorde posts genereert een gewone video op Tiktok geen inkomsten.

Bij YouTube krijg je geld per kijkersaantallen, maar dat geldt niet voor Tiktok. Hierdoor verwijzen zelfs mensen die miljoenen volgers hebben, hun fans vaak naar hun YouTube-kanaal. Dat is natuurlijk niet wat de makers van Tiktok willen, maar het is moeilijk om van Tiktok een Youtube-filmpje te maken omdat de video’s maximaal een minuut duren. Zet je daar bijvoorbeeld nog een reclame voor zoals YouTube doet, dan slokt dat al erg veel tijd op van een kijker. Het is aan de makers om uit te vogelen hoe er ook door andere manieren dan sponsoring geld kan worden verdiend door de content creators, maar dus ook door de makers van de app zelf.

Kortom, de weg naar succes met een app is lang en kost enorm veel geduld. Maak je echter een kwalitatief goede app die voldoende wordt geüpdatet en in veel talen beschikbaar is, dan zullen zowel consumenten als bijvoorbeeld Google je app sneller opmerken. Zelfs bij succes moet je zeker niet achterover gaan hangen, maar als het goed is zijn de inkomsten van je app en de feedback van de gebruikers juist een enorme motivator om die app nog beter te maken en het hopelijk uiteindelijk tot die bijzondere editor’s choice binnen Google Play te schoppen.

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.