ID.nl logo
2019: het debacle tussen KPN en XS4ALL
© Reshift Digital
Huis

2019: het debacle tussen KPN en XS4ALL

Dit jaar speelde er in de telecom van alles, bijvoorbeeld het handelsverdrag van Huawei en de Verenigde Staten. Ook in ons eigen land was er iets bijzonders aan de hand, want KPN wil van XS4All als los merk af. XS4All wil zelfstandig blijven opereren. Vandaag is er weer een belangrijke stap gezet in het debacle.

In 1998 nam KPN XS4All over. Zoals wel vaker bij overnames, werd er beloofd dat alles bleef zoals het was. Deels is dat ook zo, want XS4All heeft jarenlang heel zelfstandig kunnen opereren naast KPN. Die tijd is voorbij, want er kwam steeds meer inmenging van KPN. Het is inmiddels zoveel, dat het KPN een beter idee lijkt de internetprovider te laten opgaan in het grotere KPN.

Hier is door zowel klanten als werknemers van XS4All negatief op gereageerd. Er ontstond een actiegroep genaamd ‘XS4All moet blijven’ die zelf met een eigen provider komt genaamd Freedom Internet. Het lijkt op het model van XS4All en wilde zich nog meer toeleggen op privacy, een goede technische helpdesk en sowieso een stevige technische basis.

Interessant detail is dat een deel van die technische basis toch bij KPN ligt, want Freedom Internet zal voor een deel gebruikmaken van het kopernetwerk van KPN.

XS4All-klanten niet blij

Het nog opstartende alternatief voor XS4All had desondanks al meteen een grote schare fans. Het startkapitaal van 2,5 miljoen euro is er al, nu is het nog de vraag of de duizenden mensen die menen dat XS4All moet blijven ook daadwerkelijk de overstap maken. XS4All had begin 2019 240.000 klanten. Mensen die zich bij Freedom Internet willen aansluiten kunnen ‘founding member’ worden voor 50 euro en krijgen daarvoor Freedom Internet-connectie zodra het mogelijk is. Het bedrag wordt dan verrekend met het abonnementsgeld.

De ondernemingsraad van XS4All heeft lang gestreden tegen de wens van moederbedrijf KPN om de naam XS4All te laten verdwijnen en daarmee het hele bedrijf. Echter kan KPN als eigenaar altijd kiezen om XS4All op te heffen, zelfs als een ondernemingskamer besluit de plannen van KPN te vernietigen. Het besluit kan zo weer opnieuw worden gemaakt met alle gevolgen van dien.

Gevolgen die ook voor KPN vervelend zijn, want een ondernemingskamer die zich over een zaak moet buigen staat garant voor vertraging. Vertraging waar KPN niet op zit te wachten, want het heeft al vaker haar plannen moeten uitstellen. En het wil heel graag XS4All opheffen, want het wil geen nieuwe concurrentie krijgen door het te verkopen.

Reclamespotjes

Wat daarbij nog meer vragen oproept, dat is dat er nog steeds reclamespotjes van XS4All voorbijkomen. Dat is volgens een woordvoerder niet vanuit KPN geregeld. Maar nu XS4All nog zelfstandig is wordt dat georganiseerd vanuit XS4All zelf. Bij XS4All vinden ze het niet vreemd, want ze geven aan dat ze nog tenminste een jaar bestaan (dan pas zouden de klanten naar KPN worden overgeheveld).

Misschien is dat dus helemaal niet meer wat er op stapel staat voor de populaire provider. CEO Joost Farwerck lijkt tegelijkertijd niet met holle marketingpraat bezig. Er moet volgens hem wel degelijk iets veranderen bij XS4All. De internetprovider zal toch naar dezelfde techniek moeten die KPN als basis heeft. Dat klinkt wel anders dan wat KPN in eerste instantie als adviesaanvraag had gedaan.

Het wilde oorspronkelijk de afdelingen klantcontact, HR, techniek & operatie én commercie samenvoegen met die afdelingen binnen KPN. Er zou een nieuwe helpdesk komen voor technische problemen met de experts van XS4All en KPN-klanten zouden zelf mogen kiezen welk modem ze willen. Die plannen lijken nu op losse schroeven te staan.Farwerck is er dan ook niet over te spreken dat het geschil bij de ondernemingskamer terecht is gekomen.

Nieuwste ontwikkeling

Inmiddels heeft de ondernemingskamer gesproken: KPN mag doorgaan met het opdoeken van XS4All. Het gaat dan om een integratie. Er komt ook geen onderzoek naar de gang van zaken bij KPN, iets dat wel is gevraagd door de ondernemingsraad. Het plan van Farwerck is nu om in overleg te gaan met het personeel van XS4All. Wat KPN nu precies van plan is, dat is onduidelijk. In ieder geval heeft het alle recht om te doen wat het eerst van plan was: XS4All laten opgaan in KPN.

Het kan zomaar zijn dat er na een turbulent jaar alsnog een XS4All bestaat in 2020 en verder. Maar zelfs als dat zou gebeuren, dan is dat in de basis allang niet meer het XS4All dat KPN met goede beloftes overnam in 1998.

▼ Volgende artikel
Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL
Huis

Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL

Wie deze Black Friday écht wil besparen op zijn mobiele abonnement, komt al snel uit bij de combinatie Simyo en CashbackXL. Want waar de meeste providers één losse korting aanbieden, stapel je hier twee voordelen op elkaar: scherpe Black Friday-prijzen én een royale cashback. Zo wordt mobiel internetten ineens verrassend goedkoop, zonder dat je hoeft in te leveren op snelheid of flexibiliteit.

Black Friday is hét moment om je mobiele abonnement eens goed onder de loep te nemen. Dit jaar pakt Simyo extra groot uit met tot 75 procent korting op alle internetbundels, en wie via CashbackXL bestelt, krijgt daarbovenop tot 40 euro cashback. Een combinatie die de sowieso al betaalbare provider tijdelijk nóg aantrekkelijker maakt.

Tot 75 procent korting op databundels

Tijdens de Black Friday-periode verlaagt Simyo de prijzen van al zijn databundels van 2 tot 30 GB. Bij een tweejarig contract geldt de korting 12 maanden, bij een eenjarig contract 6 maanden. Na deze periode betaal je weer de standaardprijs (die gelukkig ook vrij laag is). Omdat Simyo zijn bundels maandelijks laat aanpassen, profiteer je gedurende je volledige kortingsperiode ook als je van bundel wisselt.

De actietarieven liggen opvallend laag. Zo kost de databundel van 30 GB tijdelijk 1,50 euro in plaats van 7 euro, en betaal je voor 2 GB tijdelijk slechts 50 cent per maand. Wie veel belt, kan voor 1 euro extra per maand onbeperkt bellen toevoegen. Klanten met KPN-thuisinternet krijgen via Simyo Compleet bovendien 10 GB extra data per maand cadeau.

Extra besparen via CashbackXL

Wie deze Black Friday-kortingen wil combineren met cashback, moet via CashbackXL doorklikken naar Simyo. Afhankelijk van je keuze ontvang je:

  • 40 euro cashback bij een nieuw tweejarig sim-only-abonnement

  • 30 euro cashback bij een eenjarig sim-only of een abonnement met telefoon

  • 25 euro cashback bij een verlenging

  • 2,50 tot 20 euro cashback bij prepaid-opwaarderingen

De spelregels

CashbackXL werkt eenvoudig, maar er zijn een paar belangrijke regels om rekening mee te houden. Wie deze stappen volgt, krijgt zijn cashback vrijwel altijd zonder problemen uitgekeerd.

Zoals we hierboven al hebben gemeld, moet je via CashbackXL doorklikken naar Simyo en in dezelfde sessie je bestelling afronden. Dat betekent: niet tussendoor de pagina sluiten of later terugkomen via een andere link. Daarnaast moeten cookies geaccepteerd worden en mag er géén adblocker actief zijn, omdat die de benodigde tracking tegenhouden.

Ook belangrijk: gebruik géén andere kortingscodes tijdens je bestelling, want die kunnen ervoor zorgen dat je cashback wordt afgekeurd. De cashback wordt volgens CashbackXL meestal binnen tien minuten bevestigd, en de daadwerkelijke uitbetaling volgt doorgaans binnen twee maanden. Houd er verder rekening mee dat er geen cashback wordt uitgekeerd bij abonnementen waarvan het maandbedrag onder de 5 euro ligt.

Waarom Simyo?

Simyo maakt gebruik van het 5G-netwerk van KPN, met snelheden tot 300 Mbit/s. Daarbij kun je elke maand je bundels aanpassen en optioneel een dataplafond instellen, zodat internet automatisch stopt wanneer je bundel op is. Je zit dus niet alleen voordelig, maar ook flexibel en veilig.

Volgens CashbackXL loopt de complete Black Friday-actie, inclusief cashback, door tot en met 7 december 2025. Daarna vervallen zowel de extra hoge kortingen op de databundels als de verhoogde cashback-bedragen. Wees er dus snel bij!

▼ Volgende artikel
Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina
Huis

Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina

Op ID.nl en op het TikTok-kanaal Power Unlimited Tech zie je geregeld tests van de nieuwste gadgets en apparaten. Daarnaast worden op Review.nl (dat ook bij ons moederbedrijf hoort) allerlei producten getest door gewone consumenten. Alles wat na afloop terugkomt, krijgt een tweede kans bij ons. Correctie: bij júllie. Want de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore is nú geopend!

View post on TikTok

🧪Wat Review.nl precies doet

Review.nl is ons platform waar consumenten nieuwe producten testen. Want die kijken toch anders naar producten dan professionele reviewers. Hoe iets bevalt in de praktijk, in het dagelijks leven, ook bij langer gebruik: dat is wat veel mensen willen weten voordat ze zelf naar de (web)winkel lopen.

Vaak willen deze consumentenreviewers het product dat ze getest hebben overnemen, omdat ze eigenlijk niet meer zonder kunnen. Maar soms komen er ook spullen terug, bijvoorbeeld omdat testers al iets vergelijkbaars hebben. Die producten zijn vaak maar een paar weken gebruikt. Zo goed als nieuw dus – en daarom verdienen ze een tweede leven.

🎯Tweede ronde op Vinted

De beste exemplaren bieden we nu aan via onze nieuwe Vinted-pagina. Daar vind je tweedekans elektronica die er nog prima uitziet, maar niet meer als nieuw verkocht wordt. Denk aan smartwatches, koptelefoons, muizen en toetsenborden. Het aanbod wordt regelmatig aangevuld, dus het loont om af en toe even te kijken.

Toptechtweedehands!

Check de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore