Bosch e-bikemotoren: populair, betrouwbaar en breed inzetbaar
Wie voor een fiets met een Bosch-middenmotor kiest, gaat voor zekerheid. Het Duitse bedrijf heeft met zijn betrouwbare middenmotor namelijk een uitstekende staat van dienst. In tegenstelling tot een merk als Bafang concentreert Bosch zich uitsluitend op de ontwikkeling van middenmotoren. Een goede keuze, want hierdoor gaat er geen tijd en onderzoek verloren aan andere motortypes. In dit artikel lees je meer over de eigenschappen van Bosch-middenmotoren.
De middenmotoren van Bosch zijn al jarenlang bijzonder populair onder e-bikerijders. In ruim tien jaar tijd is het Bosch gelukt om in Nederland de onbetwiste marktleider te worden op het gebied van e-bikemotoren. Door de jaren heen zijn de motoren niet alleen betrouwbaar gebleken, maar bieden ze ook zeer prettige rijeigenschappen. ID.nl brengt het huidige portfolio van Bosch in kaart en geeft antwoord op twee belangrijke vragen:
• Wat is het succes achter de Bosch middenmotoren?
• Welke middenmotoren heeft Bosch in het assortiment?
Waarom zijn de Bosch middenmotoren zo populair?
Het succes van de Bosch middenmotoren is in eerste instantie terug te voeren naar het merk. Bosch is van oudsher een grote naam op het gebied van huishoudelijke apparaten zoals koelkasten, wasmachines, drogers en boormachines. 'Made in Germany' staat wat dat betreft voor kwaliteit en vakmanschap, en valt bij de consument in goede aarde. Niet vreemd dus dat het e-bikesysteem eveneens een grote schare fans aan zich weet te binden.
Genoemd systeem was bij de introductie in 2011 direct verkrijgbaar bij een groot aantal fietsmerken en wist onmiddellijk te overtuigen qua rijeigenschappen, functionaliteit en toepasbaarheid. De Bosch-motoren zijn nog steeds ongekend populair; niet alleen in Nederland, maar vooral in de Duitstalige landen. Inmiddels zijn er nieuwe generaties van het systeem geïntroduceerd, zijn de motoren nog stiller geworden en is de interne weerstand nog verder verlaagd, wat een gunstige uitwerking heeft op de trapweerstand.
Breed scala aan motoren: voor elk wat wils
Nog een reden voor de populariteit van de middenmotoren van Bosch is de diversiteit in het aanbod. Er zit voor alle fietsers en voor elk doel wel een motor tussen die over de ideale eigenschappen beschikt.
Active Line
De Active Line-motor is de instapmotor van Bosch. Een ideale aandrijflijn voor op een e-bike die dagelijks wordt gebruikt. Ook voor toertochten in vlak en licht heuvelachtig terrein leent de Active Line-motor zich prima. Op versnellingsgebied kan deze motor worden gecombineerd met een naaf of een derailleur. De ondersteuning blijft actief tot 25 km/u, het motorgewicht bedraagt 2,9 kilogram en het maximumkoppel schopt het tot 40 Nm.
Active Line Plus
Met de Active Line Plus heeft Bosch zichzelf overtroffen. Dit is de ideale e-bikekrachtbron voor allround gebruik. Natuurlijk is de genoemde middenmotor prima geschikt voor dagelijkse trips, maar daarnaast is het ook een perfecte metgezel voor uitdagende tochten in de natuur. Korte steile klimmetjes en hoog heuvelland neemt de Active Line Plus met het grootste gemak. En wie de e-bike meeneemt op vakantie naar het buitenland, zal niet snel stilvallen. Daarbij is de Active Line Plus onder alle omstandigheden fluisterstil. Met een maximumaandrijfkoppel van 50 Nm, een gewicht van 3,2 kilogram en een ondersteuning tot 25 km/u weet deze middenmotor te overtuigen. Zowel naaf- als derailleurversnelling zijn te combineren met deze krachtbron.
Performance Line
E-bikers die op zoek zijn naar meer dynamiek en prestaties komen uit bij de Performance Line-motor. Met een maximumkoppel van 75 Nm is dit een echte krachtpatser. Zijn dynamische weggedrag en ondersteuning tot 25 km/u garanderen optimale prestaties. Hierbij is de motor relatief stil en heeft hij zelfs uitgeschakeld een lage trapweerstand. Wie veel over heuvelachtig terrein fietst en op vakantie graag bergachtige gebieden verkent, doet er goed aan om de aanschaf van een e-bike met een Performance Line-motor te overwegen. De motor weegt 3,2 kilogram en kan worden toegepast met naaf- of derailleurversnelling.
Performance Line CX
De Performance Line CX is een extreem krachtige e-bikemotor met een maximumkoppel van 85 Nm, ideaal voor e-mountainbikes. De motor maakt na krappe bochten en hindernissen zelfs bij een lage trapfrequentie een krachtige acceleratie mogelijk. De middenmotor overtuigt door veel dynamiek bij het wegrijden op een berg en bij het maken van snelle sprints. De unieke software voor het Performance Line CX-systeem zorgt voor een nauwkeurig gedoseerde ondersteuning in de Extended Boost-, eMTB- of Tour+-modus. De Performance Line CX motor weegt 2,9 kilogram, biedt ondersteuning tot 25 km/uur en kan worden gebruikt in combinatie met een derailleurversnelling of naafversnellingen van Shimano Nexus 5, Eviolo en Rohloff.
Performance Line Speed
Met de Performance Line Speed heeft Bosch de ideale middenmotor voor e-bikes met een topsnelheid van 45 km/u in huis. Zelfs bij een hoge trapfrequentie zorgt de motor voor een krachtige ondersteuning – ideaal voor woon-werkverkeer of als je op zoek bent naar een rit met een hoge funfactor. Dankzij het maximumkoppel van 85 Nm profiteer je na obstakels en scherpe bochten van een enorme dosis power. Ook het wegrijden op een helling is een koud kunstje. De Performance Line Speed komt het best tot zijn recht in combinatie met een derailleurschakelsysteem, maar kan ook worden gebruikt in combinatie met een Enviolo- of Rohloff-naafversnelling. De motor weegt 2,9 kilogram.
Cargo Line
De Bosch Cargo Line-motor is speciaal ontwikkeld voor elektrische bakfietsen. Dankzij de krachtige motor met een koppel van maximaal 85 Nm is de krachtbron vooral berekend op zwaar vervoer. Wegrijden op een heuvel, maar ook onderweg versnellen met veel massa in de bak is geen enkel probleem, zelfs niet bij een lage trapfrequentie. De motorwarmte van de Cargo Line wordt dankzij koelribben doeltreffend afgevoerd; daardoor wordt oververhitting van de motor voorkomen. De geringe afmetingen van de Cargo Line en zijn magnesium behuizing reduceren het gewicht tot slechts 2,9 kilogram. Op versnellingsgebied kan worden gekozen voor een derailleur- of een naafsysteem (Enviolo).
Bosch Smart System
Met de introductie van het Bosch Smart System worden de onderdelen van je e-bike volledig met elkaar verbonden. In eerste instantie wordt het Smart System toegepast op alle Performance Line motoren en de Cargo Line krachtbron. Onderdelen van het Smart System zijn de eBike Flow-app, de led-bedieningseenheid, de Intuvia 100- en Kiox 300-displays, de SmartphoneGrip, het eBike-alarm, de accu’s met 500, 545, 625, 725 en 750 Wh en het ABS 2.0-remsysteem.
Helaas kunnen de oude Bosch-systemen niet worden omgezet naar het Smart System; je zult dus een nieuwe e-bike moeten kopen als je van het systeem gebruik wilt maken. De Flow-app is verkrijgbaar in de Play Store en de App Store. De app is meertalig en geeft je volledige controle over de motor, de accu en de bedieningselementen, alles kun je instellen via de app. Bosch zal in de toekomst bovendien nieuwe functionaliteiten toevoegen.
Fietsmerken met Bosch-middenmotor
Diverse grote fabrikanten hebben alle vertrouwen in de Bosch-middenmotor. Dat blijkt wel uit het feit dat onder meer Trek, Batavus, Pegasus, Sparta, Cube en Koga een middenmotorsysteem van Bosch voor hun e-bikes gebruiken.
Uitgelegd: de kracht van een e-bike motor
De kracht van de motor van een e-bike, ook wel trekkracht of koppel genoemd, wordt uitgedrukt in Nm (Newtonmeter). Des te hoger de Nm-waarde, des te sterker de motor. Voor gewone dagelijkse fietsritten of toertochten op vlak terrein is minimaal 25 Nm voldoende. Fiets je vaak door heuvels of wil je zelfs in de bergen fietsen, kies dan voor een hoger koppel. Houd er wel rekening mee dat de accu van fietsen met een krachtiger motor sneller leeg gaat.
Ook interessant voor jou:
Wat is het verschil tussen Bosch en Bafang?
Wat is verschil tussen Bosch en Shimano?