ID.nl logo
Meer fietsplezier met een goede zithouding op de e-bike
Mobiliteit

Meer fietsplezier met een goede zithouding op de e-bike

De juiste framemaat (hoewel vaak niet de eerste overweging bij het aanschaffen van een nieuwe e-bike) zorgt dat je eenvoudig van je fiets kunt op- en afstappen, en voor een comfortabele zithouding die ongemakken tijdens het fietsen voorkomt.

We kijken naar vijf factoren die bepalend zijn bij het vinden van de juiste zithouding op een fiets. Hierdoor worden veel standaard fietsklachten voorkomen, zoals zadelpijn, rugklachten en verkramping van nek en handen.

  • Framemaat
  • Bepaal je zitpositie
  • Stand en hoogte stuur
  • Afstand zadel-stuur
  • Kwaliteit en hoogte zadel

Lees ook: Onderhoud aan je e-bike: dit kun je eenvoudig zelf doen

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Alles begint met de juiste framemaat

Fietsen zijn in de regel leverbaar in talloze framematen, hoewel bij e-bikes de spoeling wel iets dunner is geworden en er soms maar een beperkt aantal maten leverbaar is. Vooral bij de extreem kleine en grote maten is er vaak minder keus.
Om de juiste maat van je fiets zelf te bepalen, moet je de lengte van de binnenkant van je been opmeten. Ga hiervoor met je rug tegen een muur staan, doe dit zonder schoenen en met een rechte rug. Meet vervolgens de afstand van de vloer tot aan je kruis – het handigste is als iemand anders het meten doet. Vermenigvuldig vervolgens de opgemeten afstand met 0,68 en je komt uit bij je ideale framemaat.
Heb je bijvoorbeeld een binnenbeenlengte van 84 cm, dan ziet de berekening er als volgt: 84 x 0,68 = 57,12. In dit geval kom je uit bij de framemaat 57. Wanneer de berekening lager of hoger uitvalt dan de framemaat die beschikbaar is, kies dan altijd voor een kleinere maat. Bij een te grote maat is de kans dat je klachten krijgt ook erg groot. Bij een kleinere maat kun je veel compenseren door het zadel en het stuur te verstellen.
Indien je al op een ideale fiets rijdt, bepaal dan je framemaat door de afstand tussen de trapas en de bovenzijde van de staande framebuis op te meten.

©Hans de Looij

Bepaal je zitpositie: rechtop of voorover

Bij e-bikes kun je verschil zien in de bouwwijze. Deze zogenoemde framegeometrie bepaalt in grote lijnen de zitpositie op de fiets. Bij stadsfietsen en semi-toerfietsen zit je over het algemeen meer rechtop, bij hybride fietsen en sportieve toerfietsen zal de houding iets meer voorover zijn. Zeker als je van plan bent om veel kilometers te maken, is een meer voorovergebogen houding zeker aan te bevelen, al zul je er wel aan moeten wennen.

Ook interessant: Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2024

Pas stand en hoogte van het stuur aan

Sommige e-bikes beschikken over een handmatig verstelbaar stuur met een snelversteller. Je kunt dan zelf de hellingshoek en de hoogte van het stuur bepalen. Door de versteller open te zetten, kun je het stuur naar je toe bewegen of juist van je af. Zo kun je dus eenvoudig naar eigen wens de zitpositie veranderen.

©Hans de Looij

Veel sportieve e-bikes zijn uitgerust met een Ahead-balhoofd. Helaas zijn de verstelmogelijkheden dan een stuk beperkter. Met behulp van de gemonteerde ringen kun je het stuur een fractie hoger of lager instellen, maar daar houdt het dan ook bij op. Ben je zelf niet zo handig? Uiteraard kan een fietsenmaker je ook nog helpen bij het monteren van een andere stuurpen waarmee de fiets beter aansluit op een voor jou comfortabele houding.

©Hans de Looij

Vuistregel om afstand zadel-stuur te bepalen

De afstand tussen het zadel en het stuur wordt in grote lijnen bepaald door de lengte van je bovenlichaam en je armen. De positie van het zadel speelt hierbij een belangrijke rol.
Er is een handige manier om de ideale afstand te bepalen: plaats je elleboog tegen de punt van het zadel en strek vervolgens je arm en hand in de richting van de stuurpen. Als je met de middelvinger minimaal de stuurpen kan aanraken, staat het zadel goed afgesteld. Kun je de stuurpen niet aanraken, verschuif het zadel dan over de zadelbrug naar voren. Let er daarbij wel op dat de voorste knie in één lijn staat met de trapas als de pedalen zich in een horizontale positie bevinden.

Kwaliteit en hoogte zadel bepalen zitcomfort

Standaard worden de meeste e-bikes afgeleverd met een eenvoudig zadel, slechts in een hogere prijsklasse wordt gekozen voor een premium zadel. Ook maken veel fabrikanten geen onderscheid tussen heren- en dameszadels, terwijl er anatomisch wel degelijk grote verschillen zijn.
Wanneer je als fanatieke fietser veel kilometers maakt, is het zeer verstandig om een passend zadel te monteren. Met een ergonomische zadel van het merk Ergon, Terry, SQlab of Scientia (Selle Royal) verhoog je niet alleen het zitcomfort, maar voorkom je direct veel zadelproblemen.
Let op de juiste zadelhoek: de richtlijn hiervoor is dat het zadel waterpas staat of een fractie met de punt omlaag. Ook de hoogte van het zadel is belangrijk bij de afstelling van je fiets. Een zadel staat goed als je tenen net de grond kunnen raken. Gaat het op- en afstappen iets minder soepel, zet het zadel dan een stukje lager zodat je voeten vrijwel plat de grond raken.

©Terry-comfort.de

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube