ID.nl logo
Onderhoud aan je e-bike: dit kun je eenvoudig zelf doen
© Hans van Looij
Mobiliteit

Onderhoud aan je e-bike: dit kun je eenvoudig zelf doen

Een e-bike is een kostbaar bezit waar je zuinig op bent. Daarbij past deskundig onderhoud door de fietsenmaker en door jouzelf. Zo houd je jarenlang plezier van je elektrische fiets. Vooral de wintermaanden, wanneer je minder op de fiets zit, is een uitstekend moment om je fiets goed onder handen te nemen.

Uiteraard is het verstandig om je e-bike eenmaal per jaar voor een totale check-up bij de fietsenmaker langs te brengen, maar tussendoor kun je alvast aan de gang. Voor welke e-bike-onderdelen doe je prima zelf het onderhoud? In dit artikel geven wij 10 doe-het-zelf-tips.

Wil je nog meer doen om te voorkomen dat je niet stil komt te staan langs de weg? Lees dan ook: Waar moet ik op letten als ik pechhulp wil voor mijn e-bike?

Tip 1: Frame schoonmaken

Een schoon en blinkend fietsframe maakt iedere fietser gelukkig. Voor het verwijderen van modder en stof van je frame kun je in principe een sopje met afwasmiddel gebruiken. Met behulp van een doek, afwasborstel en tandenborstel zijn alle plekken goed bereikbaar. Ook zijn er speciale schuimreinigers (ook wel foam cleaner genoemd) te koop. Het schuim kun je eenvoudig aanbrengen en druipt niet direct van het frame. Het zorgt voor een krachtige reiniging.

©Hans van Looij

Tip 2: Remmen reinigen en afstellen

Wanneer de remhendel bij het remmen het handvat raakt, dan kun je met de stelschroef de rem iets strakker afstellen. Zijn de remblokjes versleten, dan rest slechts een bezoek aan de fietsenmaker. Heb je schijfremmen op je e-bike, dan kun je last krijgen van piepende remmen. Dit is meestal te wijten aan vetaanslag op de schijf. In zo’n geval is het zaak om de schijf grondig te reinigen met een ontvettende remmenreiniger (ook wel brake cleaner genoemd).

Tip 3: Derailleur en tandwielen schoonmaken

Bij een e-bike met derailleurversnelling moet die periodiek onderhouden worden. Maak de derailleurwieltjes goed schoon met een doek voorzien van kettingreiniger en spuit de asjes in met een smeermiddel. De tandwielcassette in het achterwiel kan tevens met een kettingreiniger worden schoongemaakt. Gebruik een doek of tandenborstel om vet en vuil tussen de tandwielen te verwijderen.

Tip 4: Accu controleren

De accu van een e-bike is in principe onderhoudsvrij, omdat de batterijcellen in een afgesloten behuizing zijn ondergebracht. De behuizing kun je natuurlijk gewoon met een doek afnemen en reinigen. Controleer wel af en toe of de naden van de behuizing nog goed op elkaar aansluiten. Daar waar de accu met de contactpunten verbinding maakt met de bekabeling is het verstandig om deze punten af en toe in te spuiten met speciale contactspray voor e-bikes, dat zorgt voor een goede stroomverbinding, en beschermt tegen vocht en corrosie.

©Hans van Looij

Tip 5: Motordiagnose

Zowel voorwiel-, midden- als achterwielmotoren hebben geen speciaal onderhoud nodig. Loopt de motor schokkerig, valt de ondersteuning deels weg of maakt de krachtbron ineens een ander geluid, ga dan voor een diagnose naar de fietsspecialist. De behuizing van de motor is eenvoudig met een sopje te reinigen. Vergeet bij een middenmotor ook de onderzijde niet te reinigen.

Lees ook: Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2024

Tip 6: Bandenspanning en profiel checken

Zachte fietsbanden hebben een grote invloed op de actieradius van een e-bike en slijten bovendien sneller. Check iedere twee tot drie werken de bandenspanning. Voor de juiste spanning die de fabrikant voorschrijft, kijk je op de zijkant van de band. Een fietspomp met een drukmeter is uiteraard belangrijk.

Houd ook het profiel in de gaten. Banden met weinig profiel bieden weinig grip op een nat en onregelmatig wegdek. Loop regelmatig de band even na op scherpe steentjes, glas en stekels.

Tip 7: Ketting of riem reinigen

Bij een e-bike die voorzien is van een kettingkast hoef je in principe zelf niets te ondernemen. Daarnaast is het verwijderen en monteren van de kettingkast geen eenvoudige klus, laat dit dus over aan de fietsenmaker.

Beschikt de e-bike over een open kettingsysteem, dan is regelmatig onderhoud zeker een vereiste. Met een speciale kettingreiniger week je olie- en vetresten los, bovendien wordt los en aangekoekt straatvuil verwijderd. Daarna de ketting goed afnemen met een doek. Druppel vervolgens een smeermiddel op de schakels van de ketting en draai deze een paar keer rond. Leg een stuk karton onder de fiets om smeerdruppels op de vloer of tegels te voorkomen. Verwijder tenslotte overtollig smeermiddel met een doek om vetspetters op je kleding tijdens de eerste rit te voorkomen.

Wanneer de e-bike beschikt over riemaandrijving heb je minder omkijken naar het onderhoud. Maak de riem af en toe met een doek schoon en spuit hem in met een onderhoudsspray voor de riem (ook wel belt spray genoemd). Deze spray is vuil- en vochtafstotend, en zorgt voor een soepele loop van de riem.

©Hans van Looij

Tip 8: Trappers controleren

Kijk regelmatig of de trappers nog mooi ronddraaien. Zo niet, spuit het draaipunt een beetje in met smeermiddel. Kijk of de reflectoren nog goed zichtbaar zijn en maak het profiel met een borstel schoon voor meer grip op de trappers.

Lees ook: Zo kies je het perfecte fietszadel!

Tip 9: Verlichting nalopen

Controleer periodiek of de voor- en achterverlichting nog functioneert. Kijk ook of de koplamp goed op de weg is gericht en tegenliggers niet verblind. Indien de verlichting op de accu is aangesloten, maar af en toe uitvalt, zal de fietsenmaker ernaar moeten kijken. Heb je batterijverlichting? Zorg dan altijd dat je voorraadje batterijen hebt.

Tip 10: Kettingslot(hoes) en frame nakijken

Veel kettingsloten worden om de zadelpen gewikkeld. Controleer of de beschermhoes rondom de schakels niet verschoven of beschadigd is. En check het frame op eventuele beschadigingen. Breng indien nodig tape aan om het lakwerk te beschermen (in webshops ook wel helicopter tape genoemd).

De kunst van het fietsonderhoud

Met de juiste accessoires en reinigingsmiddelen
▼ Volgende artikel
Review Huawei Watch GT 6 en GT 6 Pro: stijlvolle smartwatches met nóg langere accuduur
© Rens Blom
Gezond leven

Review Huawei Watch GT 6 en GT 6 Pro: stijlvolle smartwatches met nóg langere accuduur

Huawei's nieuwste smartwatches, de Watch GT 6 en GT 6 Pro, willen de concurrentie verslaan met een belangrijk argument. Ze gaan volgens Huawei namelijk twee tot drie weken mee op een accubeurt, afhankelijk van of je het vrouwen- of mannenmodel koopt. Klopt dat en wat hebben de horloges nog meer te bieden? Je leest het in deze review van de Huawei Watch GT 6 (Pro).

Uitstekend
Conclusie

De Huawei Watch GT 6-serie bestaat uit smartwatches die er erg fraai uitzien, je gezondheid en activiteiten nauwkeurig bijhouden en erg lang meegaan op een acculading. Ze werken zowel met een Android-smartphone als iPhone. De toevoeging om nu contactloos te pinnen is welkom, maar helaas onhandig uitgevoerd. Al met al zijn Huawei’s nieuwste smartwatches boeiende aanwinsten in een druk marksegment.

Plus- en minpunten
  • Erg lange accuduur
  • Premium ontwerp
  • Werkt met Android en iOS
  • Nauwkeurige metingen
  • Pinoplossing is omslachtig
  • Grote modellen met beste accuduur zijn (te) fors voor vrouwenpols

Lange accuduur

Beide smartwatches hebben we in totaal ruim drie weken kunnen testen vóór de officiële aankondiging vandaag in Parijs. Dat is fijn, want zo kunnen we meteen een oordeel vellen over de geclaimde accuduur. We hebben de Watch GT 6 en GT 6 Pro allebei als herenmodel ontvangen, dus met een groter scherm in een 46mm-kast.

Drie weken gebruik hebben we niet gered; wij klokten 12 tot 18 dagen per horloge. Nog steeds een uitstekende score natuurlijk, want smartwatches van Google, Apple en Samsung moeten elke nacht of om de nacht aan de oplader. Huawei's Watch GT5-serie ging al zo'n 10 dagen mee, en de opvolgers doen het dus nog beter.

©Rens Blom

De Watch GT 6 – niet de Pro – is er ook met een 1,32inch-scherm, bedoeld voor vrouwen. Dit horloge (niet door ons getest) gaat volgens Huawei ongeveer één tot twee weken mee voordat je de oplader moet pakken.

©Rens Blom

De oplader heb je gelukkig niet zo vaak nodig.

De opvallend lange accuduur is deels toe te schrijven aan het energiezuinige besturingssysteem dat op de horloges is geïnstalleerd. Deze software van Huawei zelf werkt samen met een energiezuinige processor. Wie denkt dat er op de functies bezuinigd is om tot zo'n lange accuduur te komen, heeft het mis. De smartwatches houden al onze sportieve activiteiten netjes bij, waarbij Huawei vooral verbeteringen claimt in het registreren van serieuzere fietsritten. Goed nieuws voor Nederlanders natuurlijk.

We zijn inderdaad tevreden over hoe de Watch GT 6 (Pro) onze fietstochten bijhoudt en hebben de Pro-versie ook om de pols gehad tijdens het beklimmen van de Etna op Sicilië. Een redelijk intensieve tocht met aardig wat hoogtemeters. Interessant om onze fysieke prestaties terug te zien op het horlogescherm en in de Huawei-app.

©Rens Blom

Ook ons slaapgedrag is nauwkeurig geregistreerd door het horloge, al kan het even wennen zijn om het horloge 's nachts om te houden. Zeker de Pro-versie voel je zitten met zijn iets dikkere kast en gewicht van 55 gram (zonder bandje, dus in de praktijk nog iets zwaarder). Na wat gewenning slapen we inmiddels probleemloos met de smartwatch om, in de slaapmodus zodat de gadget niet trilt bij meldingen en het scherm niet per ongeluk aangaat bij contact met de huid of het kussen.

©Rens Blom

De hartslagmeter laat goed zien hoe je hartslag varieert op een dag.

Een pluspunt van Huawei-horloges is dat ze werken met zowel een Android-smartphone als een Apple iPhone. Een Apple Watch daarentegen werkt alléén met een iPhone, en heel wat andere slimme klokjes kun je alleen aan een Android-smartphone koppelen.

©Rens Blom

De smartphone-app is duidelijk in gebruik.

Stijlvol ontwerp

Huawei weet dondersgoed hoe het een luxe smartwatch maakt. Dat zien we ook weer terug in de Watch GT 6-serie. De Watch GT 6 (250 euro) voelt solide aan, ziet er naar onze mening fraai uit en heeft een lekker helder scherm. Het horloge kan tegen water, stof en zit comfortabel. De duurdere GT 6 Pro (379 euro) heeft een meer premium behuizing van titanium, een scherm van saffierglas dat nog beter tegen krassen kan en is ook geschikt voor een diepe duik in zee.

©Rens Blom

Links de Pro-versie, rechts de 46mm-versie van de GT 6.

Pinnen: nog steeds niet ideaal

Met moderne smartwatches van merken als Google, Samsung en Apple kun je contactloos pinnen in winkels – als je dat wilt natuurlijk. Hartstikke handig en daarom goed om te weten dat voorgaande Huawei-horloges dat niet kunnen. Niet omdat Huawei de kennis of techniek niet in huis heeft, maar omdat het Chinese bedrijf vanwege Amerikaanse handelssancties geen samenwerking mag sluiten met Google Pay, Mastercard of andere dienstverleners. Daar is nu een oplossing voor gevonden. Huawei is een samenwerking aangegaan met een Pools bedrijf. Dus ja, je kunt nu contactloos pinnen met de Huawei Watch GT 6 (Pro) en – na een software-update – verschillende andere moderne Huawei-smartwatches.

Maar nee, dat werkt nog steeds niet ideaal. Je dient namelijk geld van je normale bankrekening over te maken naar je prepaid-rekening van de Poolse betaalverlener. Met dat tegoed kun je contactloos pinnen in een winkel of bij een ijskraam. Is je tegoed lager dan het bedrag dat je moet afrekenen, dan kun je niet betalen. Ook al staat er op je normale bankrekening meer dan genoeg geld. Je moet dan dus eerst je tegoed opwaarderen. Een onhandige methode, waardoor wij het contactloos pinnen met een Huawei-horloge niet als een volwaardige betaalmethode zien en meer als een noodoplossing voor als je je smartphone een keer vergeten bent en bij de kassa in de supermarkt staat.

©Rens Blom

Conclusie: Huawei Watch GT 6 (Pro) kopen?

De Huawei Watch GT 6-serie bestaat uit smartwatches die er erg fraai uitzien, je gezondheid en activiteiten nauwkeurig bijhouden en erg lang meegaan op een acculading. Ze werken zowel met een Android-smartphone als iPhone. De toevoeging om nu contactloos te pinnen is welkom, maar helaas onhandig uitgevoerd. Onder de streep zijn Huawei’s nieuwste smartwatches boeiende aanwinsten in een druk marksegment.

▼ Volgende artikel
Yamaha breidt assortiment uit met twee premium over-ear hoofdtelefoons
© Yamaha
Huis

Yamaha breidt assortiment uit met twee premium over-ear hoofdtelefoons

Yamaha heeft twee nieuwe high-end hoofdtelefoons geïntroduceerd die het topsegment van het merk uitbreiden. Het gaat om de YH-4000 Orthodynamic over-ear hoofdtelefoon en de YH-C3000 Armodynamische over-ear hoofdtelefoon.

De YH-4000 is gebaseerd op technologie uit Yamaha's vlaggenschip YH-5000SE en is zorgvuldig aangepast voor een eigen, verbeterde geluidssignatuur. Deze hoofdtelefoon biedt krachtige lage tonen met rijk gestructureerde middentonen. De ultralichtte magnesium behuizing, dubbellaagse hoofdband en het kantel- en draaimechanisme zijn overgenomen van het vlaggenschipmodel, maar de oorkussens zijn specifiek voor de YH-4000 ontwikkeld. De productie vindt volledig plaats in Japan, waar vakkundige ambachtslieden ze in een speciale fabriek assembleren.

De YH-C3000 wordt gekenmerkt door een nieuw ontwikkelde ARMODYNAMIC-driver die volgens Yamaha in 10 jaar tijd is geperfectioneerd. De hoofdtelefoon heeft een houten behuizing met een zwarte spiegelafwerking. De driver maakt gebruik van een drielaags membraan dat ZYLON combineert met composietmaterialen zoals papier en hars. ZYLON is een materiaal dat Yamaha ook toepast in membranen van hun hoogwaardige luidsprekers.

©Yamaha

Yamaha C-3000

"Met hun uitzonderlijke geluidskwaliteit, luxueuze uiterlijk en zeer robuuste constructie zijn deze hoofdtelefoons werkelijk unieke meesterwerken die alleen door Yamaha, het wereldwijde audio- en muziekinstrumentenmerk, kunnen worden geproduceerd," aldus het bedrijf.

Voor optimaal draagcomfort gebruikt de YH-C3000 dezelfde tweelaagse hoofdband en hetzelfde draaimecanisme als het vlaggenschipmodel YH-5000SE, wat resulteert in een opvallend licht gewicht voor een gesloten hoofdtelefoon.

Beschikbaarheid en prijzen

De YH-C3000 is vanaf oktober verkrijgbaar bij geselecteerde dealers voor een adviesprijs van 1.799 euro. Over de prijs en beschikbaarheid van de YH-4000 is echter nog niets bekendgemaakt.