ID.nl logo
Fietsroute van de Elfstedentocht
© PXimport
Mobiliteit

Fietsroute van de Elfstedentocht

Elke winter komt het onderwerp wel eens aan bod: krijgen we dit jaar nog eens een Elfstedentocht? De fans van de schaatssport worden doorgaans teleurgesteld en zullen hun heil in andere zaken moeten zoeken. Toch heeft de Elfstedentocht genoeg te bieden. Een prachtige fietsroute bijvoorbeeld. Dit is de fietsroute Elfstedentocht.

Deze 201,1 kilometer lange (fiets)tocht kan natuurlijk net als de ‘Tocht der Tochten’ in één keer gefietst worden maar voor de liefhebber kan deze Elfsteden fietstocht natuurlijk niet lang genoeg duren. Daarom leent deze fietsroute zich ideaal voor een lang weekend of een midweek fietsvakantie. Wat historie over de Elf Stedentocht: deze werd voor het eerst gereden in 1909 op natuurijs en vond tot nu vijftien keer plaats waarvan de laatste in 1997.

©PXimport

De tocht begint in Leeuwarden, de hoofdstad van Friesland. Hoewel de Elfstedentocht oorspronkelijk hier ook eindigt, is dat bij deze fietsroute niet het geval. In Leeuwarden is van alles te zien en te beleven. Ga bijvoorbeeld langs het Fries Natuurmuseum of boek een boottochtje over de kanalen van Leeuwarden. Daarnaast heeft de stad verschillende monumenten die het leuk maken om door het centrum te struinen en te pauzeren voor een kopje koffie bij bijvoorbeeld Grand-Café de Walrus op het Gouverneursplein 37.

De Elfstedentocht fietsen

Vanaf dit vertrekpunt doen we alle elf steden van de Elfstedentocht aan. Dit in de volgorde Leeuwarden, Sneek, IJlst, Sloten, Stavoren, Hindeloopen, Workum, Bolsward, Harlingen, Franeker en als laatste Dokkum. Dit zijn namelijk de elf steden die stadrechten verkregen, ondanks hun dorpachtige uitstraling. De knooppunten 80, 51, 05 en 53 bevinden zich in Sneek. Deze pittoreske stad ademt geschiedenis en heeft dan ook een flink verleden. Sneek ontstond namelijk in de 10de eeuw. De Waterpoort is hét kenmerk van Sneek en deze moet je dan ook gezien hebben. Vanaf hier fietsen we naar IJlst dat op 5 kilometer afstand van Sneek ligt. Tijdens deze route verken je natuurlijk niet alleen de prachtige dorpen die worden aangedaan in de Elfstedentocht maar kun je ook ruimschoots genieten van het afwisselende Friese landschap.

Fries Schaatsmuseum in Hindeloopen

Natuurlijk kunnen we niet alle elf steden gaan bespreken in deze fietsroute. Dat is tenslotte ook onderdeel van het avontuur, om het zelf te ontdekken. Enkele hoogtepunten willen wij echter wel uitlichten. Hieronder valt onder andere het Fries Schaatsmuseum in Hindeloopen. Hindeloopen tref je tussen knooppunt 97 en 96. Bij knooppunt 6 kom je aan in Bolsward. Hier is de Broerekerk een echte toeristische trekpleister. Deze werd namelijk gebouwd in 13de eeuw. De kerk overleefde een brand en is nu als ruïne te bezichtigen.

Uitwaaien in havenstad Harlingen

In deze mooie stad aan het water bij knooppunt 51 is er het hele jaar door wel iets te doen. Ontdek bijvoorbeeld de geschiedenis van Harlingen en bekijk de oude verdedigingswerken, grachtengordels en pakhuizen. Of neem een verfrissende duik in de zee en rust uit op het strand dat grenst aan de stad. Ook in de volgende stad, Franeker (knooppunt 15), is iets bijzonders te beleven. Hier vind je namelijk het oudst werkende planetarium ter wereld bij het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium. Het bewegende model van het zonnestelsel werd gebouwd tussen 1774 en 1781. Uiteindelijk eindigt deze Elfsteden fietsroute in Dokkum. De historische binnenstad heeft maar liefst 140 rijksmonumenten en is dus een echte reis terug in de tijd. Vaar bijvoorbeeld met een ouderwetse trekschuit over de wateren van Dokkum of bezoek Museum Dokkum voor meer achtergrond over de stad. De liefhebber die nog wel even door kan fietsen, kan de Elfstedentocht nog afmaken en doorfietsen naar Leeuwarden

FIETSEN MET KNOOPPUNTEN

Heb je geen zin om ingewikkelde routebeschrijvingen te onthouden? Fiets dan via fietsknooppunten: witgroene ronde borden met een nummer erop. Samen bestrijken ze praktisch het complete fietspadennetwerk van Nederland. Je hoeft dan niet meer te onthouden waar je precies linksaf of rechtsaf moet slaan: je fiets gewoon van nummer naar nummer. Heel makkelijk dus! Je kunt een route uitzetten via de ANWB of Fietsknoop. Er is ook een bijbehorende app voor iOS en voor Android. Nog niet uitgefietst? Meer fietsroutes vind je in het overzicht.

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: