ID.nl logo
EV-profiel Mercedes-Benz EQT 200 - Ruimtewonder met sterallures
© Mercedes-Benz
Mobiliteit

EV-profiel Mercedes-Benz EQT 200 - Ruimtewonder met sterallures

De Mercedes-Benz EQT 200 is het elektrische instapmodel van het Duitse merk. Een praktische gezinsauto op basis van een bestelwagen, met genoeg ruimte voor vijf tot zelfs zeven passagiers en een heleboel bagage. Dat klinkt allemaal allemaal woest aantrekkelijk, maar hoe bevalt de Mercedes EQT 200 in de praktijk?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Mercedes-Benz

De Mercedes-Benz EQT 200 biedt heel veel praktische ruimte. Maar daar betaal je helaas wel een hoge prijs voor ...

De bedrijfswagentak van Mercedes-Benz werkt al lange tijd nauw samen met Renault en Nissan. Net als zijn voorganger, de Citan, heeft de Mercedes-Benz T-klasse veel gemeen met de Renault Kangoo en Nissan Townstar. De elektrisch aangedreven variant van de T-klasse wordt verkocht onder de naam EQT. Het model is sinds kort verkrijgbaar in twee lengtevarianten, met een standaard of met een verlengde wielbasis. Bij deze langere versie is er 38 centimeter extra ruimte tussen de voor- en de achteras gecreëerd, zodat hij ook als zevenzitter kan worden besteld.

Meer dan bij de Citan hebben de ontwerpers uit Stuttgart een Mercedes-sausje over de EQT gegoten. Om de familiebanden met de grotere EQ-modellen te versterken, wordt de neus van de EQT gekenmerkt door het 'black panel'. Het aerodynamische effect van dit paneel is op de EQT echter minimaal. Vanwege zijn hoge, niet bijzonder gestroomlijnde carrosserie snijdt de auto immers als een botte bijl door de atmosfeer. Voor voldoende koeling van de voorin geplaatste aandrijftechniek was Mercedes bovendien genoodzaakt om een paar luchtsleuven in het paneel aan te brengen.

©Mercedes-Benz

Achter de gigantische achterklep gaat een laadruimte schuil met een volume van 551 tot 1979 liter.

Gigantische bagageruimte

De hoge bouw van de Mercedes-Benz EQT 200 belooft echter een zee van binnenruimte. En dat is waarschijnlijk ook de belangrijkste reden voor EQT-kopers om deze uiterst praktische en pragmatische EV aan te schaffen. Door het hoge dak is de hoofdruimte eindeloos. De achterbank is toegankelijk via twee schuifdeuren – hartstikke handig als je in de stad in een krappe ruimte geparkeerd staat.

Verrassend genoeg is de hoeveelheid beenruimte op de achterbank vrij beperkt. Als bestuurder of bijrijder moet je je stoel algauw een stuk naar voren schuiven om de passagiers op de achterbank voldoende bewegingsvrijheid te gunnen. Doordat het batterijpakket onder de achterbank is geplaatst, zit je hier ook wat hoger dan in de reguliere T-klasse met benzine- of dieselmotor.

Achter de grote achterklep van de Mercedes-Benz EQT 200 gaat echter een reusachtige bagageruimte schuil. Wanneer de achterbank in gebruik is, heb je tot de raamlijn al ruimte voor 551 liter aan spullen. Klap je de achterbank helemaal plat, dan laat de EQT pas echt zien dat hij gebaseerd is op een bestelwagen. Berekend tot het dak kan er een vracht van maar liefst 1979 liter mee. Aan de trekhaak mag een aanhangwagen met een maximum (geremd) gewicht van 1500 kilo worden gekoppeld.

©Mercedes-Benz

Twee schuifdeuren bieden toegang tot de achterbank, die vanwege het batterijpakket wat hoger zit dan in de T-klasse met benzine- of dieselmotor.

Standaard 22kW-boordlader

De Mercedes-Benz EQT 200 laat echter niet alleen achterin zien dan hij gebaseerd is op een bedrijfswagen. Voor de aandrijving zorgt een 122 pk sterke elektromotor die zijn energie put uit een lithium-ionbatterij met een bruikbare capaciteit van 45 kWh. Meer dan genoeg voor de pakketdienst of de installateur die vooral in een stedelijke omgeving werkt en met de elektrische bestelwagen zelden de bebouwde kom verlaat. Voorzien van zijruiten en een achterbank zou de EQT 200 als taxi prima op zijn binnenstedelijke taken berekend zijn.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

De professionele chauffeur heeft aan een maximale WLTP-actieradius van 278 kilometer genoeg om de werkdag door te komen. En mocht het tussentijds zover komen dat de batterij moet worden opgeladen, dan kun je je beroepen op de standaard 22kW-boordlader. Aan een laadpaal die zo veel vermogen kan leveren, is een lege accu in 2,5 uur weer helemaal vol. Aan de snellader piekt de EQT bij 75 kW en duurt het 38 minuten om van 10 procent 'state of charge' bij te laden tot 80 procent. De laadpoort van de EQT is in de neus verwerkt: achter het Mercedes-embleem.

©Mercedes-Benz

Prettig: de boordlader van de EQT 200 gaat tot een hoogste vermogen van 22 kW. Na 2,5 uur laden is de batterij weer helemaal vol.

Verbruik: geen verrassing

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’, we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

Genoemde getallen zullen voor menig particulier gebruiker ruimschoots voldoende zijn voor de dagelijkse behoeften in en om de woonplaats. Hoewel een motorvermogen van 122 pk aan de karige kant lijkt, houdt de Mercedes-Benz EQT 200 best van opschieten. Dat wil zeggen: tot zo'n 90 km/u. Want boven die snelheid is het wel gedaan met de daadkracht van de elektromotor, en bij 132 km/u wint de luchtweerstand het definitief van de voortstuwingskracht. Maar daarmee is de EQT vlot genoeg om zich in de verkeersstroom op de snelweg staande te houden.

©Mercedes-Benz

Door de hoge bouw vangt de EQT veel wind. Niet gunstig voor het verbruik, het onderstel is er echter prima op berekend.

Uiteraard hebben we ook met de Mercedes-Benz EQT 200 onze 170 kilometer lange verbruiksronde afgelegd. Onderweg werd al snel duidelijk dat de hoge carrosserie een grote luchtweerstand opbouwt, en dat vreet energie. Mercedes maakt daar geen geheim van: het Duitse merk geeft voor de EQT 200 een gemiddeld stroomverbruik op van 19,5 kWh/100 km.

Wij legden onze verbruiksronde af op een kille, regenachtige avond, omstandigheden waarbij nog meer van de energiehuishouding wordt gevergd. Na afloop van de verbruikstest, waarbij ook een circa 20 km lange snelwegetappe bij constant 130 km/u is inbegrepen, toonde de boordcomputer een doorsneeverbruik van 22,0 kWh/100 km. Daarmee kan ternauwernood 200 kilometer uit een volle 45kWh-batterij worden gepeuterd. Een resultaat dat echter niet als een verrassing komt.

©Mercedes-Benz

Het interieur van de EQT is typisch Mercedes, met ronde ventilatieroosters en een 'zwevend' MBUX-scherm.

'Hé Mercedes'

De Mercedes-Benz EQT mag dan op de Renault Kangoo zijn gebaseerd, vanaf de bestuurdersstoel merk je daar nauwelijks iets van. De EQT heeft een heel ander dashboard, waarin de voor Mercedes kenmerkende ronde ventilatieroosters van de ventilatie en het 'zwevende' MBUX-multimediasysteem voor de nodige verschillen zorgen. Dit MBUX-systeem is een vereenvoudigde versie van het bedieningsconcept dat bekend is uit de personenauto's van het merk. Belangrijke functies kunnen met gesproken opdrachten worden geactiveerd door 'Hé Mercedes' te zeggen. Dat werkt heel gebruiksvriendelijk.

De EQT heeft geen toegang gekregen tot de digitaliseringsboot die enkele jaren geleden bij Mercedes-Benz aanmeerde. Er is geen breedbeeldscherm als instrumentarium, maar analoge meters voor de snelheid en de vermogensbehoefte. De overzichtelijkheid van het geheel heeft daar echter niet onder te lijden. De stoelen van de EQT zijn over een groot bereik verstelbaar en zitten ook op lange ritten comfortabel. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau worden ze door Mercedes bekleed met kunstleer en microvezel. En een deel van het dashboard wordt daarbij meteen meegenomen. Dat geeft het pragmatische interieur een luxe uitstraling.

©Mercedes-Benz

Afhankelijk van de gekozen uitvoering, is ook het dashboard deels bekleed met chique stoffering.

Net zo duur als een EQB

Ook al stuurt de Mercedes-website je voor meer informatie over de EQT rechtstreeks door richting de bedrijfswagentak van het merk, de rijeigenschappen van de auto zijn beslist gecultiveerd. Dankzij de lichte besturing manoeuvreer je eenvoudig door de drukte van de stad en op de snelweg maakt de EQT een aangenaam stabiele indruk. Ondanks de hoge carrosserie heeft een stevige bries op de flank weinig invloed op de koersvastheid van de EQT. Je voelt dat de auto berekend is op een zware vracht; de schokdemping verwerkt de bewegingen van de wielen met vrij straffe hand. Oncomfortabel wordt de auto echter nooit.

Totdat de prijslijst van de Mercedes-Benz EQT erbij wordt gepakt. De basisversie staat daarin vermeld voor 50.227 euro. En dat is een heleboel geld voor een auto die het op de eerste plaats van zijn praktische en ruime interieur moet hebben. Op technologisch gebied staat de EQT duidelijk een niveau lager dan veel elektrische personenauto's. Voor hetzelfde geld kun je ook voor de Mercedes EQB kiezen. Eerlijkheidshalve moeten we daarbij wel vertellen dat ook concurrerende modellen relatief hooggeprijsd zijn. Basisversies van de Peugeot e-Rifter, Citroën ë-Berlingo en Opel Combo Electric zitten eveneens ruimschoots boven de 40.000 euro. Maar dat is nog altijd 10 mille minder dan de Mercedes-Benz EQT 200 kost...

©Mercedes-Benz

In of om de stad voelt de Mercedes-EQT 200 zich het best thuis. Als reisauto is hij door zijn kleine batterij minder geschikt.

▼ Volgende artikel
Zo poets je de plaat: weg met stof, vet en gekraak
Huis

Zo poets je de plaat: weg met stof, vet en gekraak

Kaarsvet, kattenharen, nicotinevlekken, vette vingers… Wie graag tussen tweedehands lp’s snuffelt, weet dat niet elke plaat even fris uit de hoes komt. En zelfs spiksplinternieuwe exemplaren zijn niet altijd vrij van stofjes en minuscule restjes uit de perserij. Gelukkig hoef je geen labjas aan te trekken om je vinyl weer glanzend en schoon te krijgen — er zijn genoeg simpele manieren om je platen in topconditie te houden.

In dit artikel vertellen we je:

💿 Waarom het belangrijk is om schone lp’s te draaien 💿 Op welke manieren je platen kunt reinigen 💿 Welke schoonmaakproducten je voor vinyl kunt kopen

Ook lezen: 7 onmisbare onderhoudstips voor plaatjesdraaiers

Als er veel stof op de plaat ligt, hoor je tijdens het luisteren om de haverklap tikken en kraken. Bij hardnekkiger vuil kan de plaat zelfs overslaan. Hierbij springt de naald van de platenspeler uit de groef. Kortom, je doet er goed aan om een vuile lp voorafgaand aan de luistersessie altijd schoon te maken.

💡 Vegen met vinylborstel Ligt er op de plaat alleen een beetje stof? Met een eenvoudige platenborstel veeg je dat eenvoudig weg. In dat geval is het grondig reinigen van de lp niet nodig.

©Maikel Dijkhuizen

Als je een lp goed in het licht houdt, zie je of die erg vies is.

Platen handmatig wassen

Het is belangrijk om een lp zorgvuldig te reinigen. Ga je te ruw met het vinyl om, dan kun je hem namelijk onherstelbaar beschadigen. Ben je bereid om platen handmatig te wassen, dan kost het je alleen een beetje afwasmiddel en wat water. Een voorwaarde is dat het afwasmiddel geen residu achterlaat. Doe eerst een beetje sop in een volledig schone afwasteil en vul die met gedestilleerd water. In kraanwater zit doorgaans te veel kalk, dus gebruik dat beslist niet. Wil je liever geen afwasmiddel gebruiken? Er zijn als alternatief ook speciale reinigingsmiddelen verkrijgbaar. Verder heb je nog een pluisvrije doek nodig. Hiermee ga je de plaat schoonmaken.

Leg de plaat voorzichtig op een schone theedoek of vergelijkbare ondergrond. Je doopt nu een punt van het schoonmaakdoekje in het sop en veegt daarna met de groeven mee over de lp. Gebruik zo weinig mogelijk water en maak het middelste label niet nat. Zodra je alle groeven hebt gehad, draai je de plaat voorzichtig om. Herhaal vervolgens de poetsbeurt. Na afloop laat je de plaat volledig opdrogen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een druiprek.

Lees ook: Lp’s luisteren? Zo vind je de beste platenspeler

Speciaal afwassysteem kopen

Als je regelmatig meerdere platen reinigt, is de aanschaf van een speciaal afwassysteem geen overbodige luxe. De Knosti Disco Antistat, Knosti Disco Antistat Generation 2 en Pro-Ject Spin Clean Record Washer zijn hiervan bekende voorbeelden. Hierbij draai je de lp rond in een smalle spoelbak met reinigingsvloeistof. Aan de binnenzijde van het reservoir zitten borstels die het vuil uit de groeven verwijderen. Goed om te weten is dat de geïntegreerde houders de kwetsbare platenlabels tegen het vocht beschermen.

Na afloop laat je de gewassen platen in de bijgesloten afdruiprek drogen. Deze methode gaat een stuk sneller dan handmatig wassen. De aanschafprijzen vallen bovendien mee. Afhankelijk van welk product je koopt, ben je tussen de 65 en 110 euro kwijt. Een bijkomend voordeel is dat deze afwassystemen de statische elektriciteit van platen verminderen. Het vinyl trekt hierdoor minder stof aan.

Dit afwassysteem van Knosti is een effectieve methode om snel meerdere platen achter elkaar te wassen.

Gemotoriseerde platenwasser

Voor de serieuze vinylfan is een gemotoriseerde platenwasser een waardevolle investering. Hiermee maak je je lp’s grondig schoon en kun je ze daarna direct weer afspelen. De meeste modellen draaien de plaat automatisch in beide richtingen. Je begint door de lp stevig vast te zetten met de meegeleverde klem. Vervolgens breng je met een klein flesje reinigingsvloeistof aan op het oppervlak.

Meestal zit er een speciale borstel van geitenhaar bij. Daarmee druk je voorzichtig op de draaiende plaat, zodat de vloeistof goed in de groeven komt. Daarna zuigt een krachtige afzuigarm het vuil en de vloeistof weg. Het vocht wordt opgevangen in een reservoir, waardoor je lp na afloop vrijwel direct droog is dankzij het ingebouwde ‘stofzuigersysteem’.

Handig om te weten: lang niet elke platenwasser kan overweg met alle vinylformaten. Voor 12-inch lp's zit je meestal goed, maar 10- en 7-inch platen zijn niet altijd compatibel. Controleer dus goed welk apparaat je koopt. Voor kleinere formaten heb je mogelijk een speciale zuigarm nodig. Dat geldt soms ook voor platen die afwijken van het standaard toerental, zoals 45 of 78 toeren.

Bekende merken op dit gebied zijn Okki Nokki, Watson's, Tonar en Pro-Ject. De prijzen liggen gemiddeld tussen de 400 en 600 euro. Er zijn ook luxere modellen verkrijgbaar die beide kanten van de plaat tegelijk kunnen reinigen.

©Maikel Dijkhuizen

Deze populaire platenwasmachine van Okki Nokki bedien je via twee knoppen aan de voorzijde.

Gewassen lp's opbergen

Zodra jouw vuile lp's eenmaal zijn gewassen, stop je ze bij voorkeur in een nieuwe antistatische binnenhoes. Daarmee voorkom je dat het schone vinyl weer stof aantrekt. Verder bewaar je de platen rechtop in de originele kartonnen buitenhoes. Veel luisterplezier!

▼ Volgende artikel
Nieuw van Samsung: ultradunne Galaxy S25 Edge met 200 MP-camera en slimme AI-functies
© Samsung
Huis

Nieuw van Samsung: ultradunne Galaxy S25 Edge met 200 MP-camera en slimme AI-functies

Samsung voegt met de Galaxy S25 Edge een nieuw toestel toe aan de S-serie. Opvallend is vooral het ontwerp: de smartphone is met 5,8 mm extreem dun en weegt slechts 163 gram. Toch heeft het toestel een stevige titanium behuizing, een krachtige processor en een 200 MP-camera. De S25 Edge verschijnt op 30 mei in de Benelux.

Slank ontwerp, stevig frame

De Galaxy S25 Edge is dunner dan andere modellen in de serie, maar blijft stevig dankzij een titanium frame en het nieuwe Gorilla Glass Ceramic 2. Daarmee is het toestel goed beschermd tegen dagelijks gebruik. Ondanks het compacte formaat blijft het herkenbaar een Galaxy S, met afgeronde hoeken en een uniform ontwerp.

Camera met hoge resolutie en slimme functies

De hoofdcamera heeft 200 megapixel en is gericht op scherpte, ook bij weinig licht. Een 12 MP groothoeklens met autofocus zorgt voor extra detail bij close-ups. Samsung's AI-functies, zoals Audio Eraser en Drawing Assist, zijn ook aanwezig. De ProVisual Engine zorgt bovendien voor natuurgetrouwe kleuren en scherpe details in portretten.

©Samsung

Snelle chip en efficiënte koeling

De S25 Edge is voorzien van dezelfde Snapdragon 8 Elite-chip als de overige modellen in de S25-serie. Samsung past een aangepaste dampkamer toe om het toestel koel te houden, ondanks het slanke ontwerp. AI-verwerking gebeurt deels op het toestel zelf, met ondersteuning van onder andere ProScaler en mDNIe voor verbeterde beeldweergave.

Zo werkt een dampkamer Bij intensief gebruik, zoals gamen of filmen in hoge resolutie, kan een smartphone flink warm worden. Een dampkamer (ook wel vapor chamber genoemd) helpt om die warmte snel en gelijkmatig af te voeren. In de dampkamer zit een kleine hoeveelheid vloeistof die verdampt zodra het toestel opwarmt. De damp verspreidt zich over de kamer, koelt af en condenseert weer tot vloeistof. Zo ontstaat een constante circulatie die de hitte verdeelt en voorkomt dat één onderdeel oververhit raakt.

AI-ondersteuning in apps en dagelijks gebruik

Galaxy AI is aanwezig op systeemniveau en werkt samen met apps en routines. Nieuw zijn functies als Now Brief en Now Bar, die contextuele hulp bieden tijdens dagelijkse bezigheden. Via integratie met Google Gemini kun je bijvoorbeeld schermen delen tijdens gesprekken of aanwijzingen geven via de camera.

©Samsung

Beschikbaarheid & adviesprijzen

De Samsung Galaxy S25 Edge is vanaf 30 mei 2025 verkrijgbaar in de Benelux. Wie het toestel tussen 13 mei en 1 juni 2025 bestelt, krijgt bij aankoop van de 256 GB-versie een gratis upgrade naar 512 GB.

Adviesprijs 256 GB: 1.249 euro

Adviesprijs 512 GB: 1.369 euro

Kleuren: Titanium Silver, Titanium Jetblack en Titanium Icyblue

Bekijk meer Samsung smartphones op Kieskeurig.nl: