ID.nl logo
EV-profiel Mercedes-Benz EQT 200 - Ruimtewonder met sterallures
© Mercedes-Benz
Mobiliteit

EV-profiel Mercedes-Benz EQT 200 - Ruimtewonder met sterallures

De Mercedes-Benz EQT 200 is het elektrische instapmodel van het Duitse merk. Een praktische gezinsauto op basis van een bestelwagen, met genoeg ruimte voor vijf tot zelfs zeven passagiers en een heleboel bagage. Dat klinkt allemaal allemaal woest aantrekkelijk, maar hoe bevalt de Mercedes EQT 200 in de praktijk?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Mercedes-Benz

De Mercedes-Benz EQT 200 biedt heel veel praktische ruimte. Maar daar betaal je helaas wel een hoge prijs voor ...

De bedrijfswagentak van Mercedes-Benz werkt al lange tijd nauw samen met Renault en Nissan. Net als zijn voorganger, de Citan, heeft de Mercedes-Benz T-klasse veel gemeen met de Renault Kangoo en Nissan Townstar. De elektrisch aangedreven variant van de T-klasse wordt verkocht onder de naam EQT. Het model is sinds kort verkrijgbaar in twee lengtevarianten, met een standaard of met een verlengde wielbasis. Bij deze langere versie is er 38 centimeter extra ruimte tussen de voor- en de achteras gecreëerd, zodat hij ook als zevenzitter kan worden besteld.

Meer dan bij de Citan hebben de ontwerpers uit Stuttgart een Mercedes-sausje over de EQT gegoten. Om de familiebanden met de grotere EQ-modellen te versterken, wordt de neus van de EQT gekenmerkt door het 'black panel'. Het aerodynamische effect van dit paneel is op de EQT echter minimaal. Vanwege zijn hoge, niet bijzonder gestroomlijnde carrosserie snijdt de auto immers als een botte bijl door de atmosfeer. Voor voldoende koeling van de voorin geplaatste aandrijftechniek was Mercedes bovendien genoodzaakt om een paar luchtsleuven in het paneel aan te brengen.

©Mercedes-Benz

Achter de gigantische achterklep gaat een laadruimte schuil met een volume van 551 tot 1979 liter.

Gigantische bagageruimte

De hoge bouw van de Mercedes-Benz EQT 200 belooft echter een zee van binnenruimte. En dat is waarschijnlijk ook de belangrijkste reden voor EQT-kopers om deze uiterst praktische en pragmatische EV aan te schaffen. Door het hoge dak is de hoofdruimte eindeloos. De achterbank is toegankelijk via twee schuifdeuren – hartstikke handig als je in de stad in een krappe ruimte geparkeerd staat.

Verrassend genoeg is de hoeveelheid beenruimte op de achterbank vrij beperkt. Als bestuurder of bijrijder moet je je stoel algauw een stuk naar voren schuiven om de passagiers op de achterbank voldoende bewegingsvrijheid te gunnen. Doordat het batterijpakket onder de achterbank is geplaatst, zit je hier ook wat hoger dan in de reguliere T-klasse met benzine- of dieselmotor.

Achter de grote achterklep van de Mercedes-Benz EQT 200 gaat echter een reusachtige bagageruimte schuil. Wanneer de achterbank in gebruik is, heb je tot de raamlijn al ruimte voor 551 liter aan spullen. Klap je de achterbank helemaal plat, dan laat de EQT pas echt zien dat hij gebaseerd is op een bestelwagen. Berekend tot het dak kan er een vracht van maar liefst 1979 liter mee. Aan de trekhaak mag een aanhangwagen met een maximum (geremd) gewicht van 1500 kilo worden gekoppeld.

©Mercedes-Benz

Twee schuifdeuren bieden toegang tot de achterbank, die vanwege het batterijpakket wat hoger zit dan in de T-klasse met benzine- of dieselmotor.

Standaard 22kW-boordlader

De Mercedes-Benz EQT 200 laat echter niet alleen achterin zien dan hij gebaseerd is op een bedrijfswagen. Voor de aandrijving zorgt een 122 pk sterke elektromotor die zijn energie put uit een lithium-ionbatterij met een bruikbare capaciteit van 45 kWh. Meer dan genoeg voor de pakketdienst of de installateur die vooral in een stedelijke omgeving werkt en met de elektrische bestelwagen zelden de bebouwde kom verlaat. Voorzien van zijruiten en een achterbank zou de EQT 200 als taxi prima op zijn binnenstedelijke taken berekend zijn.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

De professionele chauffeur heeft aan een maximale WLTP-actieradius van 278 kilometer genoeg om de werkdag door te komen. En mocht het tussentijds zover komen dat de batterij moet worden opgeladen, dan kun je je beroepen op de standaard 22kW-boordlader. Aan een laadpaal die zo veel vermogen kan leveren, is een lege accu in 2,5 uur weer helemaal vol. Aan de snellader piekt de EQT bij 75 kW en duurt het 38 minuten om van 10 procent 'state of charge' bij te laden tot 80 procent. De laadpoort van de EQT is in de neus verwerkt: achter het Mercedes-embleem.

©Mercedes-Benz

Prettig: de boordlader van de EQT 200 gaat tot een hoogste vermogen van 22 kW. Na 2,5 uur laden is de batterij weer helemaal vol.

Verbruik: geen verrassing

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’, we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

Genoemde getallen zullen voor menig particulier gebruiker ruimschoots voldoende zijn voor de dagelijkse behoeften in en om de woonplaats. Hoewel een motorvermogen van 122 pk aan de karige kant lijkt, houdt de Mercedes-Benz EQT 200 best van opschieten. Dat wil zeggen: tot zo'n 90 km/u. Want boven die snelheid is het wel gedaan met de daadkracht van de elektromotor, en bij 132 km/u wint de luchtweerstand het definitief van de voortstuwingskracht. Maar daarmee is de EQT vlot genoeg om zich in de verkeersstroom op de snelweg staande te houden.

©Mercedes-Benz

Door de hoge bouw vangt de EQT veel wind. Niet gunstig voor het verbruik, het onderstel is er echter prima op berekend.

Uiteraard hebben we ook met de Mercedes-Benz EQT 200 onze 170 kilometer lange verbruiksronde afgelegd. Onderweg werd al snel duidelijk dat de hoge carrosserie een grote luchtweerstand opbouwt, en dat vreet energie. Mercedes maakt daar geen geheim van: het Duitse merk geeft voor de EQT 200 een gemiddeld stroomverbruik op van 19,5 kWh/100 km.

Wij legden onze verbruiksronde af op een kille, regenachtige avond, omstandigheden waarbij nog meer van de energiehuishouding wordt gevergd. Na afloop van de verbruikstest, waarbij ook een circa 20 km lange snelwegetappe bij constant 130 km/u is inbegrepen, toonde de boordcomputer een doorsneeverbruik van 22,0 kWh/100 km. Daarmee kan ternauwernood 200 kilometer uit een volle 45kWh-batterij worden gepeuterd. Een resultaat dat echter niet als een verrassing komt.

©Mercedes-Benz

Het interieur van de EQT is typisch Mercedes, met ronde ventilatieroosters en een 'zwevend' MBUX-scherm.

'Hé Mercedes'

De Mercedes-Benz EQT mag dan op de Renault Kangoo zijn gebaseerd, vanaf de bestuurdersstoel merk je daar nauwelijks iets van. De EQT heeft een heel ander dashboard, waarin de voor Mercedes kenmerkende ronde ventilatieroosters van de ventilatie en het 'zwevende' MBUX-multimediasysteem voor de nodige verschillen zorgen. Dit MBUX-systeem is een vereenvoudigde versie van het bedieningsconcept dat bekend is uit de personenauto's van het merk. Belangrijke functies kunnen met gesproken opdrachten worden geactiveerd door 'Hé Mercedes' te zeggen. Dat werkt heel gebruiksvriendelijk.

De EQT heeft geen toegang gekregen tot de digitaliseringsboot die enkele jaren geleden bij Mercedes-Benz aanmeerde. Er is geen breedbeeldscherm als instrumentarium, maar analoge meters voor de snelheid en de vermogensbehoefte. De overzichtelijkheid van het geheel heeft daar echter niet onder te lijden. De stoelen van de EQT zijn over een groot bereik verstelbaar en zitten ook op lange ritten comfortabel. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau worden ze door Mercedes bekleed met kunstleer en microvezel. En een deel van het dashboard wordt daarbij meteen meegenomen. Dat geeft het pragmatische interieur een luxe uitstraling.

©Mercedes-Benz

Afhankelijk van de gekozen uitvoering, is ook het dashboard deels bekleed met chique stoffering.

Net zo duur als een EQB

Ook al stuurt de Mercedes-website je voor meer informatie over de EQT rechtstreeks door richting de bedrijfswagentak van het merk, de rijeigenschappen van de auto zijn beslist gecultiveerd. Dankzij de lichte besturing manoeuvreer je eenvoudig door de drukte van de stad en op de snelweg maakt de EQT een aangenaam stabiele indruk. Ondanks de hoge carrosserie heeft een stevige bries op de flank weinig invloed op de koersvastheid van de EQT. Je voelt dat de auto berekend is op een zware vracht; de schokdemping verwerkt de bewegingen van de wielen met vrij straffe hand. Oncomfortabel wordt de auto echter nooit.

Totdat de prijslijst van de Mercedes-Benz EQT erbij wordt gepakt. De basisversie staat daarin vermeld voor 50.227 euro. En dat is een heleboel geld voor een auto die het op de eerste plaats van zijn praktische en ruime interieur moet hebben. Op technologisch gebied staat de EQT duidelijk een niveau lager dan veel elektrische personenauto's. Voor hetzelfde geld kun je ook voor de Mercedes EQB kiezen. Eerlijkheidshalve moeten we daarbij wel vertellen dat ook concurrerende modellen relatief hooggeprijsd zijn. Basisversies van de Peugeot e-Rifter, Citroën ë-Berlingo en Opel Combo Electric zitten eveneens ruimschoots boven de 40.000 euro. Maar dat is nog altijd 10 mille minder dan de Mercedes-Benz EQT 200 kost...

©Mercedes-Benz

In of om de stad voelt de Mercedes-EQT 200 zich het best thuis. Als reisauto is hij door zijn kleine batterij minder geschikt.

▼ Volgende artikel
🥳 Hoera! De smiley is vandaag jarig
© POLYPHOTO
Huis

🥳 Hoera! De smiley is vandaag jarig

Op 19 september 1982 verscheen voor het eerst de digitale smiley :-) in een bericht op een elektronisch prikbord van Carnegie Mellon University. Informatica-professor Scott Fahlman stelde voor om deze tekens te gebruiken om aan te geven wanneer een bericht grappig bedoeld was. Het bleek het begin van een nieuwe manier van communiceren, die nog altijd springlevend is.

:-) Het eerste gezichtje in tekst

Het idee was simpel: zet een dubbele punt, een streepje en een haakje achter elkaar en je krijgt een glimlach. Fahlman wilde misverstanden voorkomen in discussies waar ironie of humor niet altijd duidelijk was. Zijn voorstel sloeg snel aan. Niet veel later verschenen ook varianten als :-( om een serieuze toon aan te geven en ;-) voor een knipoog.

:-) -> 🙂 Van toetsenbordkunst naar emoji

De emoticons groeiden uit tot een vast onderdeel van online communicatie. In de jaren negentig en nul waren ze overal te vinden in chats en e-mails. Toen de smartphone doorbrak, kwamen de emoji's erbij: kleine pictogrammen die veel meer emoties en situaties uitbeelden.

Emoji of emoticon: wat is het verschil?

De meeste mensen halen de termen door elkaar, maar er is wel degelijk verschil. Emoticons zijn typografische symbolen die je zelf typt, zoals :-) voor een glimlach of ;-) voor een knipoog. Emoji daarentegen zijn kleine plaatjes die je selecteert via je toetsenbord. Ze beelden niet alleen gezichten uit, maar ook dieren, voorwerpen, eten en symbolen.

Kort gezegd: emoticons typ je, emoji's kies je uit een pictogrammenlijst.

💬 Wat je ook wilt zeggen: er is wel een emoji voor

Er zijn inmiddels bijna 4000 emoji, en elk jaar komen daar nieuwe bij. Waar het ooit begon met een paar gezichtjes, vind je nu duizenden symbolen op je toetsenbord. Er zijn lachende, huilende en blozende smileys, maar ook handgebaren, dieren, eten en voorwerpen. Steeds vaker gaat het om alledaagse dingen: van een skeeler 🛼 tot een avocado 🥑, van een zeepje 🧼 tot een verkeerslicht 🚦. Daarmee kun je bijna elke situatie in beeld vangen, zonder een letter te typen.


🏅 De populairste emoji's van nu

Ondanks al die nieuwe symbolen blijft één emoji onbetwist bovenaan staan: de tranen-van-het-lachen-emoji 😂. Daarna volgen het rode hart ❤️, het duimpje omhoog 👍 en het huilend gezicht 😢. Steeds vaker gebruiken mensen ook combinaties, zoals vuur 🔥 met applaus 👏 om enthousiasme uit te drukken.


🌍 Van drie tekens tot wereldtaal

Wat begon met drie eenvoudige toetsenbordtekens is uitgegroeid tot een wereldwijde beeldtaal. Of je nu een grapje maakt, iemand steun wilt geven of gewoon een hartje stuurt, het idee achter Fahlmans :-) leeft nog altijd voort.

Lees ook: Wordt dit de populairste emoji van het jaar?

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming
© ID.nl
Energie

Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of je van extra gemakken voorzien. Nu de meteorologische hefst is begonnen en de temperaturen verder dalen is het tijd om te kijken of je je huis beter kunt verwarmen. Met een extra elektrisch kacheltje bijvoorbeeld.

In de koudere maanden van het jaar kan het soms heerlijk zijn om een extra warmtebron in huis te hebben. Bijverwarming is dan een uitkomst. Of je nu een koude hoek in de woonkamer wilt opwarmen, je thuiskantoor wilt verwarmen zonder de thermostaat in de hele woning omhoog te zetten, of gewoon snel wat extra warmte wilt creëren; er is een grote verscheidenheid aan elektrische kachels beschikbaar. Wij vonden vijf verschillende soorten bijverwarming, van keramische ventilatorkachels tot infrarood panelen om de ruimtes in je huis snel te verwarmen.

De'Longhi TCH8993ER.BC

Met een vermogen van 2400 watt kan deze keramische torenkachel van De'Longhi snel een grote ruimte verwarmen. Deze kachel is bovendien uitgerust met een Eco-Energy functie, die ervoor zorgt dat hij de gewenste temperatuur bereikt met zo min mogelijk energieverbruik. Dit is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. De kachel heeft ook een handige afstandsbediening, zodat je vanuit je luie stoel de instellingen kunt aanpassen. Verder beschikt dit model over een tip-over-beveiliging, een geruststellende gedachte als je huisdieren of kleine kinderen hebt. De kachel schakelt zichzelf automatisch uit als hij per ongeluk omvalt. Door de keramische technologie wordt de lucht niet uitgedroogd en verbranden er geen stofdeeltjes, wat zorgt voor een schonere en aangenamere warmte.

Wattage: 2400W
Type verwarming: Keramische torenkachel
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC222WOS Ceramic Fan Heater

De Inventum KC222WOS is een compact model. Deze keramische kachel heeft niet alleen twee warmtestanden (1200 en 2000 watt), maar ook een handige oscillatiefunctie. Met de 60° draaibeweging wordt de warme lucht gelijkmatig over een groter gebied verspreid, waardoor je minder last hebt van koude plekken in de ruimte. Verder is de temperatuur traploos instelbaar, wat de kachel zeer flexibel in gebruik maakt. Ook dit apparaat is voorzien van belangrijke veiligheidsfuncties zoals omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging. Dit betekent dat de kachel automatisch uitschakelt bij te hoge temperaturen of als hij per ongeluk omvalt. De geïntegreerde handgreep en het lichte gewicht maken het eenvoudig om de kachel van de ene naar de andere kamer te verplaatsen.

Wattage: 1200W en 2000W
Type verwarming: Keramische ventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Princess 348254 Slimme infrarood paneelverwarming

Een heel andere manier van verwarmen vind je bij deze Princess 348254. In tegenstelling tot convectorkachels die de lucht verwarmen, richten infrarood panelen zich op het direct verwarmen van mensen en objecten in de kamer. De warmte is direct voelbaar en bovendien droogt de lucht niet uit. Dit model is ook nog eens 'slim'. Met de bijbehorende app kun je de kachel namelijk overal bedienen, of je nu op de bank zit of onderweg bent. Zo kun je de kachel aanzetten voordat je thuiskomt, zodat je in een heerlijk warme kamer binnenstapt. Het paneel is met 540 watt relatief energiezuinig en kan zowel aan de muur worden bevestigd als vrijstaand worden gebruikt.

Wattage: 540W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Oververhitting

ICQN Infraroodkachel

De ICQN infraroodkachel richt op het verwarmen van een klein kantoor of een aparte ruimte in huis. Met een vermogen van 900 watt levert deze kachel gerichte warmte. Het compacte en lichte ontwerp maakt het apparaat zeer handzaam en gemakkelijk te verplaatsen naar elke plek waar je extra warmte nodig hebt. De kachel werkt via een infraroodpaneel, dat warmte uitstraalt die direct op objecten en mensen gericht is, vergelijkbaar met de warmte van de zon. Dit betekent dat je de warmte meteen voelt zodra je het aanzet.

Wattage: 900W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC221W

Deze compacte keramische kachel is perfect voor het snel verwarmen van kleine tot middelgrote ruimtes, zoals een caravan, zolderkamer, of studeerkamer. Met een maximaal vermogen van 2000 watt genereert hij snel een aangename temperatuur. De kachel heeft twee warmtestanden en een aparte ventilatorstand voor in de zomer, zodat je er het hele jaar door plezier van hebt. Dankzij de traploos instelbare thermostaat kun je de temperatuur nauwkeurig naar wens instellen, en de kachel zorgt er zelf voor dat de ruimte op die temperatuur blijft. Een controlelampje laat je zien wanneer het apparaat in werking is. Het geïntegreerde handvat maakt hem gemakkelijk te verplaatsen en de omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging zorgen voor een veilige gebruikservaring. Een no-nonsense kachel die doet wat hij moet doen.

Wattage: 2000W
Type verwarming: Keramische kachelventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting