ID.nl logo
Review Tesla Model Y: Waarom dit de populairste auto ter wereld is
Mobiliteit

Review Tesla Model Y: Waarom dit de populairste auto ter wereld is

Niet alleen in Nederland en in Europa voert de Tesla Model Y de verkoopstatistieken aan, de elektrische crossover is zelfs wereldwijd de best verkochte auto. Maar wil dat zeggen dat de Model Y écht zo goed is? We stappen achter het stuur van de goedkoopste versie: de Tesla Model Y RWD met achterwielaandrijving.

Uitstekend
Conclusie

Geen elektrische auto die zo efficiënt met zijn energievoorraad omspringt als een Tesla. Maar ook de rijke standaarduitrusting in verhouding tot de messcherpe prijs is een ijzersterk aankoopargument. Verder hebben de auto’s van Elon Musk een soort ‘coolheid’ over zich. Als je kunt zeggen dat je Tesla rijdt, wordt er op een heel andere manier gereageerd dan wanneer je de sleutels van een oude Citroën of Fiat op tafel legt – bij wijze van spreken. Daarom is het des te begrijpelijker dat de Tesla Model Y inmiddels de best verkopende auto ter wereld is. Maar foutloos is hij niet. We spreken hier de hoop uit dat er bij een grondige model-update iets gedaan wordt aan de te stevige afstemming van het onderstel en dat er een wat dikkere isolatiemat rond de luidruchtige wielen wordt gelegd. Dan zullen wij ophouden met zeuren over de onzinnigheid van sommige bedieningsoplossingen en gadgets binnen het zeer uitgebreide maar o-zo doordachte infotainmentsysteem.

Plus- en minpunten
  • Tesla geeft een lesje ‘zo efficiënt kan een EV zijn’
  • Heel veel ruimte voor passagiers en bagage
  • Alle rijhulpsystemen werken (nagenoeg) feilloos
  • Uitgebreid infotainmentsysteem is makkelijk te doorgronden
  • Messcherp geprijsd en nauwelijks levertijd
  • Afstemming van onderstel mist finesse
  • Veel bandenlawaai, rammeltjes en kraakjes vanuit meubilair
  • Waarom je spiegels en stuur verstellen via het touchscreen?
  • ‘Ongezellig’ interieur
  • Heel veel gadgets zijn maar heel even leuk

In deze review van de Tesla Model Y komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Eerst even een rondje om de Tesla Model Y
  • Is de Tesla Model Y een praktische auto?
  • Wat kost de Model Y en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?
  • Wat zijn de concurrenten van de Tesla Model Y?
  • De accutechniek en aandrijflijn van de Model Y onder de loep
  • Hoe presteert de Tesla Model Y RWD op onze standaard verbruiksronde?
  • En hoe bevalt de Tesla Model Y op de weg?

Eerst even een rondje om de Tesla Model Y

©Igor Stuifzand

We testen de Tesla Model Y niet zozeer vanwege zijn nieuwswaardigheid, want de auto rijdt alweer twee jaar rond in Nederland en heeft inmiddels 12.250 kopers gevonden (peildatum: juli 2023). Verbeteringen worden periodiek ‘over-the-air’ doorgevoerd; dat is ongeveer het enige wat er aan de Model Y verandert. Toch blijft de auto onderwerp van veel gesprekken. Is het niet omdat Elon Musk al voorspelde dat de Model Y de best verkopende EV wereldwijd zou worden, dan is het wel een choquerende prijsverlaging die wordt doorgevoerd of het feit dat de Model Y niet alleen ’s werelds best verkopende EV is, maar zelfs de best verkopende personenauto. Inderdaad: er worden meer Tesla’s Model Y verkocht dan Toyota’s Corolla of RAV4! Wie had dat twintig jaar geleden, toen Tesla zijn autodivisie oprichtte, durven denken…

©Igor Stuifzand

Een rondje om de Tesla Model Y RWD levert weinig nieuwe zienswijzen op. De goede stroomlijn spat van de auto af, al begint de tijd op sommige designelementen wel wat vat te krijgen. Naar verluidt wordt er hard gewerkt aan een facelift, waarbij de basisvorm echter niet zal veranderen. Vroeger struikelden we bij Tesla’s nog weleens over de bouwkwaliteit, met schots en scheef gemonteerde onderdelen, maar dat tijdperk ligt inmiddels allang achter ons. Zeker nu er veel Tesla’s onze kant op komen vanuit China en Duitsland, waar de auto’s schijnbaar met meer liefde voor detail (en degelijkheid) in elkaar worden gezet dan vroeger in de VS.

Nu de Model Y ook in Tesla’s Gigafactory in Berlijn wordt gebouwd, zijn er twee nieuwe lakkleuren beschikbaar: Quicksilver (meerprijs: 3.000 euro) en Midnight Cherry Red (à 3.200 euro). Onze testauto is gespoten in Deep Blue Metallic, waarvoor je 1.600 euro extra moet betalen ten opzichte van standaard wit.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Over het interieur valt evenmin iets nieuws te vertellen. Het centrale beeldscherm van het infotainment- en bedieningssysteem heeft de hoofdrol, verder valt er eigenlijk niet zo heel veel te zien. Strak en minimalistisch, en daardoor gespeend van sfeer. Het vermaak moet dus uit het centrale aanraakscherm komen. Iemand zin in karaoke, of lig je slap van de lach als je de richtingaanwijzers laat knipperen met het geluid van een scheetkussen? Dan heb je het in een Tesla algauw naar je zin.

Puur kijkend naar functionaliteit blijven we ons afvragen wat nou het voordeel is van elektronische spiegel- of stuurverstelling via het centrale scherm. Waarbij wel moet worden benadrukt, dat Tesla heel veel functies in het systeem heeft geïntegreerd die al heel snel hun nut bewijzen. Zoals de gong die klinkt wanneer het verkeerslicht op groen springt. Aan de foutloze spraakbediening kunnen nog heel veel merken een voorbeeld nemen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Is de Tesla Model Y een praktische auto?

Absoluut! Maar dat mag ook wel bij een auto van 4,75 meter lang. Vier volwassenen zitten riant, zowel voorin als achterin is er meer dan genoeg armslag en ruimte voor je benen, en ondanks het standaard glazen panoramadak (dat niet open kan) zit je met je hoofd centimeters van de dakspant verwijderd. Tesla heeft het over een bagageruimte van 854 liter, aan weerzijden van de laadvloer zitten achter de wielkuipen nog diepe bakken en onder de laadvloer zelf kun je behalve de laadkabels nog een heleboel kleine spulletjes kwijt. Met de achterbank in z’n geheel neergeklapt ontstaat een laadruim van 2.158 liter.

Maar dat is nog niet alles: in de ‘frunk’ voorin past ook nog eens 117 liter aan bagage. En voor wie dát nog niet genoeg is: de Model Y RWD kan worden besteld met een trekhaak waaraan een aanhanger met oploopremmen van 1.600 kilo aan mag worden gehangen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Wat kost de Model Y en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

Begin 2023 waren de prijsverlagingen die Tesla had doorgevoerd het gesprek van de dag in de autowereld. Het ging niet om een klein bedrag: de korting kon oplopen tot wel 12.000 euro. Uitermate zuur als je nét nog voor de oude prijs een auto had besteld ... Zo hoog was de prijsverlaging van de Tesla Model Y RWD trouwens niet, maar de 3.000 euro die in mindering werd gebracht op de toenmalige instapprijs van 49.990 euro was toch mooi meegenomen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Tesla Model Y RWD heeft momenteel nog steeds een basisprijs van 46.990 euro, exclusief de kosten voor aflevering, tenaamstelling en verwijderingsbijdrage à 1.003 euro. Daarmee komt de auto (in tegenstelling tot de Model 3) niet in aanmerking voor SEPP-aanschafsubsidie, maar het blijft een bijzonder scherpe prijs, zeker als je kijkt naar de rijke standaarduitrusting.

Elektrische stoelbediening, (kunst)leren bekleding, stoelverwarming, automatische airco met luchtreiniging, het glazen panoramadak, een audiosysteem met dertien luidsprekers en een subwoofer, een uitgebreid pakket veiligheids- en rijhulpsystemen, een draadloze telefoonlader, navigatie en regelmatig een software-update ‘over-the-air’ zijn allemaal bij de prijs inbegrepen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Met Premium Connectivity krijg je via een maandabonnement live-verkeersweergave en satellietkaarten voor de navigatie, video en muziek streamen en internet browsen. Tegen vaste meerprijzen kun je kiezen voor een andere lakkleur dan wit, 20-inch wielen, de trekhaak, witte interieurbekleding, Enhanced Autopilot, volledig autonoom rijden (al blijft dat systeem nadrukkelijk bedoeld ter ondersteuning van de bestuurder) en een wallbox voor thuisladen. Tesla houdt niet van lange levertijden. Vandaag besteld is binnen een tot anderhalve maand thuis voor de deur. De private-leasebedragen die Tesla in rekening brengt beginnen bij 684 euro per maand (op basis van 10.000 km per jaar voor 60 maanden).

©Igor Stuifzand | ID.nl

Wat zijn de concurrenten van de Model Y?

Heeft de auto die wereldwijd het best verkoopt concurrenten, of moet je dat auto’s noemen die graag met de Tesla Model Y zouden willen concurreren? Laten we daarom maar de modellen noemen die qua formaat goed met de Tesla te vergelijken zijn. Te beginnen met de Skoda Enyaq iV, die in de Nederlandse verkoopstatistieken dicht in de buurt komt van de Model Y. De basisprijs van de Skoda is lager, qua vermogen en accuprestaties moet hij in de Tesla zijn meerdere erkennen. Wat dan meteen ook opgaat voor de Audi Q4 e-tron en de Volkswagen ID.4 en ID.5, die op hetzelfde elektrische platform staan als de Skoda.

Vanuit Japan steekt de Toyota bZ4x de Model Y naar de troon, al geldt ook voor dit model dat hij qua prestaties van accu en motor onderdoet voor de Tesla. Idem dito voor de voorwielaangedreven Nissan Ariya, die ongeveer dezelfde proporties heeft. BMW levert de iX1 en iX3, maar die zijn een stuk duurder en hun aandrijflijnen zijn veel minder efficiënt.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De accutechniek en aandrijflijn van de Tesla Model Y onder de loep

De Tesla Model Y RWD is de basisversie van de reeks. ‘RWD’ staat voor ‘Rear Wheel Drive’, oftewel: de auto heeft alleen een elektromotor op de achteras. Tesla zelf strooit niet met vermogenscijfers, daarom hebben we de kentekengegevens van de testauto opgezocht: ‘Netto maximum vermogen elektrisch: 220 kW’. Omgerekend: 300 pk. Hoewel andere bronnen zelfs speculeren over 347 pk. Hoe dan ook: Tesla geeft wel de tijd op voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u, en dat doet auto in 6,9 seconden. Snel genoeg, als je niet verlegen zit om vierwielaandrijving, een grotere accu of nog meer snelheid, die de duurdere Model Y Long Range en Performance wel hebben.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Ook over het formaat van de batterij geeft Tesla zelf weinig prijs. In de kentekengegevens wordt een gemiddeld energieverbruik van 15,7 kWh/100 km vermeld, Tesla geeft een actieradius op van 430 kilometer. Dus moet de batterij een netto capaciteit van ongeveer 67,5 kWh hebben. Maar dat is berekend op de achterkant van een doorgescheurde blauwe envelop (want wegenbelasting hoef je voor de Tesla nog steeds niet te betalen). Aan de Supercharger, Tesla’s eigen snellaadnetwerk, haalt de Model Y RWD een hoogste laadkracht van 170 kW.

Hoe presteert de Tesla Model Y op onze standaard verbruiksronde?

We hebben de kaart erbij gepakt en een testroute uitgestippeld van zo’n 170 kilometer, waar we voor een goede praktijkindicatie voortaan het verbruik van elke elektrische testauto zullen meten. De route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol zowel op 100 km/u als op 130 km/u vastzetten. We rijden onze verbruiksronde na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen riskeren en nauwelijks te maken hebben met druk (vracht)verkeer. Invloed op het weer hebben we niet; auto’s die we in het najaar of in de winter rijden, zullen een hoger stroomverbruik noteren dan auto’s die in de lente en de zomer aan bod komen. Belangrijkste verbruiksfactor bij een EV blijft echter de rijstijl van de bestuurder. Wij houden ons overal aan de voorgeschreven snelheid en maken van de test geen race of recordpoging 'zuinig rijden'. We zetten de airco op 21 graden Celsius en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ in.

De Tesla Model Y RWD had het makkelijk tijdens onze verbruikstest. Op een mooie windstille zomeravond bij 24 graden ging er weinig energie verloren aan randsystemen zoals de airco. We weten dat Tesla op het gebied van efficiënte batterijen een voorsprong heeft op de concurrenten, maar de Model Y RWD legt de lat voor alle toekomstige test-EV's meteen wel heel hoog tijdens onze verbruiksronde. Na 170 kilometer noteert de boordcomputer een totaalverbruik van 23 kWh, oftewel een gemiddelde van 13,2 kWh/100 kilometer. Dat is ongekend zuinig, een staande ovatie waard. Uitgaande van de (geschatte) netto capaciteit van de batterij à 67,5 kWh zou gemakkelijk 510 kilometer op een volle accu kunnen worden afgelegd.

©Igor Stuifzand | ID.nl

En hoe bevalt de Tesla Model Y op de weg?

Er is een heleboel om vrolijk van te worden bij de Tesla Model Y, maar we hebben ook een lijstje met ‘punten waar we over vallen’. Na een weekje rijden, noteren we de afstemming van het onderstel als grootste minpunt. De vering is stug, de schokdemping stevig. Dat wekt misschien de indruk van een sportieve wegligging, maar de Model Y gunt zichzelf geen moment van rust. Ongeacht de conditie van het wegdek, voel je de auto voortdurend hobbelen.

Zelfs op de kleinste en kortste oneffenheden maken de grote wielen harde klappen. En van die veerbewegingen wordt beslist geen geheim gemaakt. Bovendien hoor je ook nog eens heel goed wat er zich allemaal onder de brede banden afspeelt, de afrolgeluiden zijn nadrukkelijk aanwezig. Maar we horen helaas ook andere bijgeluiden: uit het meubilair van de testauto klinken rammeltjes en kraakjes. Tesla heeft de afgelopen jaren heel grote kwaliteitswinst geboekt, maar we constateren toch nog ruimte voor verbetering.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het centrale beeldscherm kan een beetje overdonderende uitwerking hebben op mensen die niet eerder met een Tesla hebben gereden, maar de bediening van het uitgebreide infotainmentsysteem steekt heel begrijpelijk in elkaar. Toch is het raadzaam om de tijd te nemen voor de kennismaking met de bediening. Er zijn zó veel verschillende functies in ondergebracht dat het weken of zelfs maanden kan duren voordat je alles gedachteloos vindt. Zodra je weet waarvoor alles dient en waar alles zit, is de digitale Tesla-wereld een heel ontspannen omgeving.

Met de adaptieve cruise control op een relaxte snelheid laat je alle systemen het werk verrichten. Wil je de temperatuur een graadje hoger of lager hebben, of gaat je voorkeur uit naar een andere radiozender? Dan wordt je verzoek via de uitstekende spraakbediening zonder denkpauze of wedervraag beantwoord, terwijl de auto keurig tussen de wegbelijning wordt gehouden. Een aangename manier van autorijden. En het idee dat je zo ongeveer de zuinigste EV op de weg hebt, is al net zo prettig. Hoewel je daarin beslist niet meer alleen bent.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Van Home naar Pro: met deze gratis software upgrade je Windows
Huis

Van Home naar Pro: met deze gratis software upgrade je Windows

Voor thuisgebruik volstaat bijna altijd Windows Home. Maar dat neemt niet weg dat er functies in de Pro-versie zitten die jij misschien toch ook wel graag zou willen gebruiken. Met de juiste tips en tools is er wellicht meer mogelijk dan je denkt.

In dit artikel benoemen we gratis tools waarmee je Windows Home ongeveer dezelfde mogelijkheden kunt geven als Windows Pro:

  • VeraCrypt
  • VMware Workstation Pro
  • Sandboxie Plus
  • Quick Assist
  • lusrmgr
  • ABC-Update
  • PolicyPlus

Ook interessant: Windows 11: van stroperig naar supersnel

Tip 01: Upgrade

We gaan ervan uit dat je Windows 11 Home gebruikt. De eenvoudigste manier om toegang te krijgen tot alle functies van Windows Pro is door je systeem naar deze editie te upgraden. Dit kan als volgt: ga naar Instellingen in Windows, open Systeem en kies Info. Scrol naar Productcode en activering. Selecteer Een upgrade uitvoeren van uw versie van Windows. Heb je al een geldige productcode voor Windows 11 Pro, klik dan op Wijzigen. Wil je Windows 11 Pro nog aanschaffen, kies dan Store openen. Een upgradelicentie via de officiële Microsoft Store kost momenteel rond de 145 euro, maar bij andere verkopers kun je licenties vinden voor veel lagere prijzen, soms zelfs voor 20 euro. Let wel goed op dat er geen verborgen risico’s zijn, bijvoorbeeld rondom activatie of ondersteuning.

Het is trouwens ook mogelijk om te upgraden naar de Pro-editie met een ongebruikte licentiecode van een oudere Windows Pro-versie (vanaf Windows 7). Na het invoeren van een geldige Pro-licentie activeert Windows de Pro-functies en na een herstart beschik je daadwerkelijk over Windows Pro.

De snelste en meest complete manier blijft natuurlijk een heuse upgrade naar Windows Pro.

Tip 02: Verschillen

Voordat je een upgrade overweegt, wil je natuurlijk weten wat de belangrijkste verschillen zijn tussen Windows Home en Pro. Dat gaat onder meer om enkele hardwareverschillen, zoals de ondersteunde hoeveelheid geheugen en processorkernen, maar die kunnen niet worden aangepast met softwaretips of -tools.

Andere verschillen kun je wel implementeren in Windows Home. Zo bevat Windows Pro geavanceerde beveiligingsfuncties, zoals volledige schijfversleuteling met BitLocker, bestandsversleuteling met EFS en een flexibeler groepsbeheerbeleid. Ook op het gebied van virtualisatie heeft Windows Pro meer te bieden, zoals het snel opzetten van een geïsoleerde desktopomgeving met Windows Sandbox, of het gebruik van een volwaardige hypervisor als Hyper-V.

Tot slot zijn er nog verschillen als het gaat om netwerk- en toegangsbeheer. Zo biedt Windows Pro een Remote Desktop-functie aan waarmee een andere computer jouw pc op afstand kan overnemen, en je kunt jouw systeem aan een domeinnetwerk koppelen, zoals vaak in bedrijfsomgevingen voorkomt.

In de volgende tips laten we zien hoe je Windows Home op diverse vlakken dichter bij Pro brengt.

Het beheer van virtuele machines met Hyper-V is voorbehouden aan Windows Pro.

Tip 03: Schijfencryptie

Een uitstekend alternatief voor volledige stationsversleuteling met BitLocker is de gratis opensource-tool VeraCrypt. Download en installeer de tool met de standaardopties, start deze op en kies Volume aanmaken. Wil je de schijf of partitie versleutelen waarop Windows is geïnstalleerd, kies dan De systeempartitie of de gehele systeemschijf versleutelen. In de meeste gevallen zul je kiezen voor Een niet-systeempartitie/schijf versleutelen. Klik daarna op Volgende en selecteer Standaard VeraCrypt-volume. Klik op Apparaat selecteren en wijs de gewenste schijf of partitie aan.

Let op in het volgende venster: kies Partitie ter plaatse versleutelen als je de huidige gegevens wilt behouden en meteen wilt versleutelen. De andere optie is sneller, maar hierbij gaan alle gegevens verloren. Accepteer de voorgestelde versleutelingsalgoritmen en stel een sterk wachtwoord in dat je tweemaal invoert. Kies Ja als je bestanden groter dan 4 GB op dat volume wilt bewaren. Bevestig met Formatteren en Ja.

Afhankelijk van je keuze gaan alle bestaande data op de betreffende schijf verloren.

Tip 04: Bestandsencryptie

VeraCrypt is ook een prima alternatief voor de EFS-functie (Encrypting File System) in Windows Pro, waarmee je specifieke bestanden en mappen kunt versleutelen. De werkwijze lijkt sterk op die voor het versleutelen van een volledige schijf of partitie, zoals beschreven in tip 3.

Klik opnieuw op Volume aanmaken. Deze keer kies je voor Een versleutelde bestandscontainer aanmaken. Bij Volumelocatie klik je op Bestand selecteren, kies je een geschikte locatie en geef je de container een naam (bijvoorbeeld mijncontainer.txt). Bevestig met Opslaan en klik op Volgende. Accepteer de voorgestelde algoritmen en stel de gewenste containergrootte in, gevolgd door een sterk wachtwoord (2x). Rond af met Formatteren en Sluiten.

In het hoofdvenster van VeraCrypt klik je op Bestand selecteren waarna je het betreffende bestand aanwijst. Op dezelfde manier ontsleutel je een volledige schijf of partitie, al kies je dan voor Apparaat selecteren en wijs je de juiste schijf of partitie aan. Kies een vrije stationsletter uit de lijst en druk op de knop Koppelen. Na het invoeren van het wachtwoord is je container als virtuele schijf toegankelijk vanuit Windows Verkenner. Zodra je VeraCrypt sluit of voor Ontkoppelen kiest, worden de gegevens in de container automatisch weer veilig versleuteld.

Na de koppeling duikt de container (onversleuteld) op als virtueel station in Verkenner.

Tip 05: Systeemvirtualisatie

Hyper-V is een volwaardige hypervisor in Windows Pro en niet beschikbaar voor Windows Home. Wel zijn er enkele gratis alternatieven om virtuele machines te kunnen opzetten. De bekendste zijn Oracle VM VirtualBox en VMware Workstation Pro. Deze laatste is recent gratis geworden en is ideaal voor het draaien van Linux-distributies en verschillende Windows-versies. Maar voordat je ermee aan de slag kunt, moet je een vrij uitgebreide registratie doorlopen.

Is dat gelukt, dan maak je als volgt (in het kort) een virtuele machine van een iso-schijfkopiebestand: start de app, klik op Create a New Virtual Machine en kies voor Typical (recommended). Selecteer Installer disk image file (iso) en navigeer naar het gedownloade iso-bestand. Geef vervolgens je machine een naam en locatie. Stel een geschikte grootte in, bijvoorbeeld 20 GB, en kies gerust Store virtual disk as a single file. Voltooi met Finish, selecteer je nieuwe machine en kies Power on this virtual machine. Na de installatie kun je in een veilige, gevirtualiseerde omgeving werken.

Ubuntu als virtuele machine in Workstation Pro, op Windows Home.

Tip 06: Toepassingsvirtualisatie

Windows Pro heeft een virtualisatietool, Windows Sandbox, waarmee je een virtuele Windows-desktopsessie start en veilig met software kunt experimenteren. Hoewel je hiervoor een virtuele machine kunt maken (zie tip 5), is dat omslachtig. Een handiger alternatief is de gratis tool Sandboxie Plus, waarmee je specifieke toepassingen in een afgeschermde virtuele omgeving draait.

Installeer de gedownloade app en start deze op. Je zult zien dat er al een gevirtualiseerde omgeving, een zogenaamde sandbox, is aangemaakt met de naam DefaultBox. Mogelijk verschijnt er een venster met gedetecteerde toepassingen: klik dan op OK, voor optimale compatibiliteit met deze apps.

Stel, je wilt naar een verdachte website surfen. Rechtsklik dan op DefaultBox, kies Uitvoeren / Standard applications / Standaard webbrowser. Je browser start met een dikke gele vensterrand, waarmee aangegeven wordt dat alle schijfoperaties naar een afgeschermde omgeving worden geleid, zodat je veilig de website kunt bezoeken.

Op nagenoeg dezelfde manier kun je andere applicaties gevirtualiseerd opstarten, bijvoorbeeld via Uitvoeren / Uitvoeren vanaf startmenu. Links bovenin verschijnt een speciaal startmenu waarin je vrijwel alle uitvoerbare applicaties op je systeem terugvindt en virtueel kunt uitvoeren.

Browser Brave draait hier als een virtuele toepassing binnen de sandbox.

Waar een zandbak voorkomt dat overal zand ligt

Voorkomt een sandbox dat je virussen of erger binnenkrijgt

Tip 07: Afstandsbeheer

Het kan handig zijn om je pc op afstand te laten overnemen, maar Windows Home ondersteunt dit niet via de ingebouwde Remote Desktop-functie. Gelukkig is er een alternatief: Quick Assist. Hiermee kun je een andere gebruiker toegang tot je pc geven en je kunt zelf toegang krijgen tot een andere pc. Je haalt deze gratis app op uit de Windows Store.

Bij het opstarten kun je kiezen tussen Iemand helpen of Hulp vragen. In beide gevallen moet de hulpgever een code aan de hulpbehoevende doorgeven. Is de code juist, dan wordt de verbinding opgezet zodra de hulpvrager op Toestaan klikt. De helper ziet dan het bureaublad van de andere pc in een (schaalbaar) venster. Door op Besturing aanvragen te klikken en de andere partij dit te laten bevestigen, kan hij ook de muis- en toetsenbordbesturing overnemen. Er is ook een live chatsessie mogelijk.

De hulpvrager kan de besturing of verbinding op elk moment stopzetten, maar er moet dus wel altijd iemand zijn aangemeld om een pc te kunnen overnemen. Wil je zelf je pc op afstand kunnen beheren, dan zijn er krachtigere alternatieven, zoals de gratis versies van TeamViewer en AnyDesk.

Een Quick Assist-sessie in volle gang, inclusief een chatgesprek tussen beide partijen.

Tip 08: Gebruikersbeheer

In alle Windows-edities kun je gebruikersaccounts aanmaken en verwijderen, maar de opties in Windows Pro zijn uitgebreider, bijvoorbeeld via de app Lokale gebruikers en groepen (druk op Windows-toets+R en voer lusrmgr.msc uit).

Met de gratis tool lusrmgr (klik hier op Latest) kun je vrijwel dezelfde functionaliteit toevoegen aan Windows Home. Start de tool met een dubbelklik op het gedownloade exe-bestand. Klik met rechts op de categorie Users en kies Create om een nieuw account aan te maken. Via de knop Advanced krijg je meer opties. Zo kun je instellen of de gebruiker zijn wachtwoord mag wijzigen, of het wachtwoord na enige tijd verloopt, hoelang het account actief blijft, wat zijn profielmap (home folder) is en op welke dagen en tijdstippen hij zich (niet) mag aanmelden. Om de eigenschappen van een account aan te passen, klik je met rechts op een accountnaam, kies je Edit en breng je wijzigingen aan op de tabbladen General, Password, Account, Profile of Group membership.

Een beperkter alternatief is de ingebouwde app Gebruikersaccounts (te openen vanuit het Windows-startmenu met netplwiz). Hiermee kun je bijvoorbeeld instellen dat Windows automatisch doorstart naar een specifiek account zonder om het wachtwoord te vragen. Of je gebruikt als administrator speciale opdrachtregelcommando’s, zoals:

net user <accountnaam> /times:ma-vr,5pm-9pm;za-zo,8am-8pm

Hiermee beperk je de gebruiker met <accountnaam> tot aanmeldingen binnen de aangegeven periodes: op werkdagen van 17 tot 21 uur en in het weekend van 8 tot 20 uur.

Met net user <accountnaam> controleer je snel alle gebruikersinstellingen.

Met de tool lusrmgr kun je heel wat opties instellen voor Windows-accounts.

Tip 09: Updatebeheer

Windows zorgt standaard voor alle systeemupdates en, indien nodig, ook voor driver-updates, zowel in Home als Pro. Al biedt Windows Pro geavanceerder updatebeheer, waarmee je bijvoorbeeld specifieke updates kunt blokkeren. Met de gratis tool ABC-Update kun je vergelijkbare functionaliteit toevoegen aan Windows Home. Hier lees je de uitgebreide handleiding. We zullen een korte uitleg geven van de grafische versie, die je start met een dubbelklik op ABC-Update GUI.exe.

Klik rechtsonder op This system om je lokale pc te selecteren. Bij Update source kies je MS Update en bij Action geef je aan welke bewerkingen de app moet uitvoeren: List Missing, List all, Download, Install of Uninstall (deze laatste werkt alleen met updates via de bron WSUS).

Kies bijvoorbeeld List Missing als je alleen de ontbrekende updates wilt bekijken. Bij Update Selection geef je aan in welk type updates je geïnteresseerd bent, zoals Critical Updates, Definition Updates of Security Updates. Klik daarna op Schedule om de operatie op gezette tijden te laten uitvoeren, of kies Run Now om het direct te doen. Na afloop klik je onderaan op de knop Show Status en vervolgens op de clientnaam in het statusvenster voor het resultaat. Voor het downloaden en installeren van updates volg je vrijwel dezelfde stappen.

ABC-Update zorgt voor een geavanceerd updatebeleid, ook op Windows Home.

Tip 10: Beleidseditor

De Editor voor lokaal groepsbeleid in Windows Pro (toegankelijk via Windows-toets+R, gevolgd door het commando gpedit.msc) is een krachtige tool voor het instellen van beleidsregels. Hoewel je in Windows Home een aantal van deze opties kunt configureren via de Register-editor (druk op de Windows-toets en voer regedit uit), werkt de gratis tool PolicyPlus (klik op Latest) veel handiger.

Dubbelklik op het gedownloade bestand PolicyPlus.exe om het programma op te starten. Het is aan te raden eerst het menu Help te openen en daar Acquire ADMX Files te kiezen om een uitgebreidere set beleidsregels te downloaden. Bevestig na installatie van de regels met Ja om deze set te laden. Nu kun je beginnen met het instellen ervan. Je doet er goed aan de optie User or Computer geselecteerd te laten. Navigeer door de verschillende rubrieken en onderdelen. Dubbelklik op een item in het rechterdeelvenster als je dat wilt aanpassen. Met Enabled activeer je het item (lees zorgvuldig de bijbehorende uitleg) en met Disabled schakel je het uit. Bevestig met OK. Om de wijzigingen meteen door te voeren, voer je op de Opdrachtprompt gpupdate /force uit, meld je je opnieuw aan of start je Windows opnieuw op.

Houd er rekening mee dat lang niet alle opties uit PolicyPlus in Windows Home daadwerkelijk functioneren. Je zult dus zelf moeten experimenteren, maar vergeet dan niet om eerst een systeemherstelpunt te maken om eventuele problemen te voorkomen.

Lees in dit artikel hoe je een herstelschijf of een herstelpunt maakt: Computercrash? Gelukkig heb je een herstelschijf gemaakt!

Een editor voor lokale beleidsregels: PolicyPlus werkt deels ook onder Windows Home.

Nog wat …

In het artikel hebben we niet alleen de belangrijkste verschillen tussen Windows Home en Pro besproken, maar ook gratis alternatieven voorgesteld die deze kloof behoorlijk dichten. Er zijn natuurlijk kleinere of meer geavanceerde verschillen, zoals de mogelijkheid om je systeem in een active directory van een domeinserver op te nemen. Hiervoor bestaan wel cloud-alternatieven, zoals Jumpcloud en Okta, maar we laten deze hier verder onbesproken omdat dit voor thuisgebruik doorgaans niet belangrijk is.

Windows Pro biedt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om je systeem in kiosk-modus te zetten, waarbij bezoekers alleen een toegestane applicatie kunnen gebruiken. Om dit in Windows Home te realiseren, kun je een tool als OpenKiosk overwegen. Dit is een browser op basis van Firefox waarmee je je systeem veilig(er) laat gebruiken als openbare terminal.

Ook op het gebied van beveiliging tegen malware biedt Windows Pro iets meer bescherming. Daarvoor kun je in Windows Home eventueel een degelijk antimalwarepakket installeren.

Feit blijft, als je Windows Pro zo dicht mogelijk probeert te benaderen, dan is het waarschijnlijk beter om direct te kiezen voor ‘the real thing’.

Het instellingenvenster van OpenKiosk.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Bosch Performance Line CX-lijn: krachtige middenmotor en componenten
© Bosch eBike Systems
Mobiliteit

Bosch Performance Line CX-lijn: krachtige middenmotor en componenten

Bosch heeft veel succes geboekt op het gebied van e-biketechnologie. Hun motoren, accu's en displays hebben een goede reputatie opgebouwd en worden door e-bikebezitters gewaardeerd. Bosch, dat niet vaak artikelen aankondigt, verrast nu met de Performance Line CX-middenmotor en -remmen, -displays en -accu's.

Dit artikel in het kort:

  • Krachtige motor: Tot 85 Nm koppel, 600 watt piekvermogen en 340% ondersteuning, ideaal voor bergop en lange tochten.
  • Geavanceerde sensoren: Meet meer dan 1.000 keer per seconde voor nauwkeurige en soepele ondersteuning.
  • Efficiëntie en stil geluid: Geoptimaliseerde transmissie en magnesium behuizing verlagen geluid en gewicht.
  • Innovatieve functies: Hill Start Assist en loopondersteuning voor extra gemak op steile hellingen.
  • Duurzaamheid: Gebruik van gerecycled materiaal en lichtere, ongecoate accu’s.
  • Accu en display: PowerTube-accu's (800 en 600 Wh), compatibel met extra batterijen en minimalistisch Purion-display.

🚲Ook de moeite waard om te lezen: Shimano: een e-bikemotor voor iedere doelgroep

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Binnen de Duitstalige landen is de Performance Line CX middenmotor vooral enthousiast ontvangen voor mountainbikers. Begrijpelijk, want met veel newtonmeters aan koppel heb je genoeg power paraat en zijn steile passages een peulenschil. In Nederland is de e-mountainbike minder populair en wordt de CX-motor vooral gemonteerd op e-bikes voor toerrijders die grote afstanden willen overbruggen en daarbij uitdagende hellingen beklimmen.

Kenmerken Bosch Performance Line CX

  • Kracht, actieradius en bediening

  • Betere rijdynamiek dankzij sensortechniek

  • Laag motorgeluid en totaalgewicht

  • Wegrijden op een steile helling

  • Combinatie met onderdelen

  • Duurzaam productieproces

Goede balans tussen power, gebruiksgemak en ritafstand

Niet alleen het vermogen van de motor is belangrijk voor e-mountainbikers en e-toerfietsers, een nauwkeurige afstelling en soepele werking van de aandrijving minimaal zo belangrijk. Met een koppel van 85 Nm, een piekvermogen van 600 watt en tot 340 procent ondersteuning levert de Performance Line CX goede prestaties en rijdynamiek. Voor de motor zijn diverse rij-instellingen beschikbaar, in te stellen via de Bosch eBike Flow-app.

©Bosch eBike Systems

Sensortechnologie

De Performance Line stemt via sensortechnologie iedere rijmanoeuvre nauwkeurig af door de pedaalinput te volgen. De sensoren meten de pedaalinput meer dan duizend keer per seconde. Het gaat om sensoren voor de trapfrequentie, acceleratie en rotatiesnelheid. Ook reageert de motor snel en accuraat op veranderingen in acceleratie, het zelf-opgewekt vermogen en de snelheid.

Zorg voor veiligheid en comfort met een fietshelm tijdens je ritten

Kies een model dat bij jouw rijstijl past.

Reducering van geluid en gewicht

De Bosch Performance Line CX biedt een geoptimaliseerde transmissie die zorgt voor stille werking en een natuurlijk rijgevoel tijdens e-biketochten. De motor koppelt interne en externe aandrijvingen los bij bergaf rijden, wat mechanische geluiden vermindert. Vergeleken met eerdere modellen is het gewicht 100 gram lager, dankzij een magnesium behuizing die extreme omstandigheden aankan. Dit alles resulteert in een balans tussen kracht, efficiëntie en geluid.

©Bosch eBike Systems

Handige functies voor steile hellingen

Als e-biker kan het een uitdaging zijn om bergopwaarts te stoppen en vervolgens veilig op gang te komen. Dankzij de Hill Start Assist kun je gecontroleerd en safe wegrijden en houden de banden volledige tractie op de ondergrond. Dankzij speciale sensoren detecteert het systeem de hellingshoek en krijg je er optimale ondersteuning voor terug. Ook nieuw is de functie loopondersteuning, waarbij de motor de duwsnelheid aan de loopsnelheid aanpast.  

🚲Leestip: Vier fietsbestemmingen voor het najaar

Remgebied, display en accutechniek

Het Bosch eBike ABS Pro remsysteem zorgt voor rijstabiliteit en maakt het mogelijk om laat en krachtig te remmen mogelijk zonder dat het voorwiel wegglijdt. Het Purion 400-display heeft een minimalistische uitstraling, maar op het scherm van 1,6 inch doorsnede staan rijgegevens, zoals snelheid, vermogen en totale afstand.

©Bosch eBike Systems

Voor lange of intensieve tochten heeft Bosch de PowerTube 800-accu ontwikkeld, de grootste accu in het smart systeem tot nu toe. Neem je genoegen met iets minder inhoud dan is de PowerTube 600 een aanrader. Bosch gebruikt voor beide accu's batterijcellen met een nieuw ontwikkelde aluminium behuizing. Beide accu's passen naadloos in een framebuis en zijn ook geschikt voor een dubbele accuoplossing. Ook is het mogelijk om de Ranger Extender PowerMore als extra accu te gebruiken.

©Bosch

 Focus op duurzaamheid bij de productie

Voor de fabricage van de Performance Line CX en beide accu's gebruikt Bosch gerecycled materiaal. Dit geldt ook voor het grootste kunststof deel van de motor, de accuhouder en de accubehuizing. Ook is de hoeveelheid materiaal voor de accu's verminderd en is afgezien van een zwarte kleurcoating van de PowerTube 600 en PowerTube 800.