ID.nl logo
Review Tesla Model Y: Waarom dit de populairste auto ter wereld is
Mobiliteit

Review Tesla Model Y: Waarom dit de populairste auto ter wereld is

Niet alleen in Nederland en in Europa voert de Tesla Model Y de verkoopstatistieken aan, de elektrische crossover is zelfs wereldwijd de best verkochte auto. Maar wil dat zeggen dat de Model Y écht zo goed is? We stappen achter het stuur van de goedkoopste versie: de Tesla Model Y RWD met achterwielaandrijving.

Rampzalig
Conclusie

Geen elektrische auto die zo efficiënt met zijn energievoorraad omspringt als een Tesla. Maar ook de rijke standaarduitrusting in verhouding tot de messcherpe prijs is een ijzersterk aankoopargument. Verder hebben de auto’s van Elon Musk een soort ‘coolheid’ over zich. Als je kunt zeggen dat je Tesla rijdt, wordt er op een heel andere manier gereageerd dan wanneer je de sleutels van een oude Citroën of Fiat op tafel legt – bij wijze van spreken. Daarom is het des te begrijpelijker dat de Tesla Model Y inmiddels de best verkopende auto ter wereld is. Maar foutloos is hij niet. We spreken hier de hoop uit dat er bij een grondige model-update iets gedaan wordt aan de te stevige afstemming van het onderstel en dat er een wat dikkere isolatiemat rond de luidruchtige wielen wordt gelegd. Dan zullen wij ophouden met zeuren over de onzinnigheid van sommige bedieningsoplossingen en gadgets binnen het zeer uitgebreide maar o-zo doordachte infotainmentsysteem.

Plus- en minpunten
  • Tesla geeft een lesje ‘zo efficiënt kan een EV zijn’
  • Heel veel ruimte voor passagiers en bagage
  • Alle rijhulpsystemen werken (nagenoeg) feilloos
  • Uitgebreid infotainmentsysteem is makkelijk te doorgronden
  • Messcherp geprijsd en nauwelijks levertijd
  • Afstemming van onderstel mist finesse
  • Veel bandenlawaai, rammeltjes en kraakjes vanuit meubilair
  • Waarom je spiegels en stuur verstellen via het touchscreen?
  • ‘Ongezellig’ interieur
  • Heel veel gadgets zijn maar heel even leuk

In deze review van de Tesla Model Y komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Eerst even een rondje om de Tesla Model Y
  • Is de Tesla Model Y een praktische auto?
  • Wat kost de Model Y en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?
  • Wat zijn de concurrenten van de Tesla Model Y?
  • De accutechniek en aandrijflijn van de Model Y onder de loep
  • Hoe presteert de Tesla Model Y RWD op onze standaard verbruiksronde?
  • En hoe bevalt de Tesla Model Y op de weg?

Eerst even een rondje om de Tesla Model Y

©Igor Stuifzand

De Tesla Model Y blijkt in de praktijk een zuinigheidswonder.

We testen de Tesla Model Y niet zozeer vanwege zijn nieuwswaardigheid, want de auto rijdt alweer twee jaar rond in Nederland en heeft inmiddels 12.250 kopers gevonden (peildatum: juli 2023). Verbeteringen worden periodiek ‘over-the-air’ doorgevoerd; dat is ongeveer het enige wat er aan de Model Y verandert. Toch blijft de auto onderwerp van veel gesprekken. Is het niet omdat Elon Musk al voorspelde dat de Model Y de best verkopende EV wereldwijd zou worden, dan is het wel een choquerende prijsverlaging die wordt doorgevoerd of het feit dat de Model Y niet alleen ’s werelds best verkopende EV is, maar zelfs de best verkopende personenauto. Inderdaad: er worden meer Tesla’s Model Y verkocht dan Toyota’s Corolla of RAV4! Wie had dat twintig jaar geleden, toen Tesla zijn autodivisie oprichtte, durven denken…

©Igor Stuifzand

Met een lengte van 4,75 meter is de Tesla Model Y een forse auto. Hij weegt 1884 kilo.

Een rondje om de Tesla Model Y RWD levert weinig nieuwe zienswijzen op. De goede stroomlijn spat van de auto af, al begint de tijd op sommige designelementen wel wat vat te krijgen. Naar verluidt wordt er hard gewerkt aan een facelift, waarbij de basisvorm echter niet zal veranderen. Vroeger struikelden we bij Tesla’s nog weleens over de bouwkwaliteit, met schots en scheef gemonteerde onderdelen, maar dat tijdperk ligt inmiddels allang achter ons. Zeker nu er veel Tesla’s onze kant op komen vanuit China en Duitsland, waar de auto’s schijnbaar met meer liefde voor detail (en degelijkheid) in elkaar worden gezet dan vroeger in de VS.

Nu de Model Y ook in Tesla’s Gigafactory in Berlijn wordt gebouwd, zijn er twee nieuwe lakkleuren beschikbaar: Quicksilver (meerprijs: 3.000 euro) en Midnight Cherry Red (à 3.200 euro). Onze testauto is gespoten in Deep Blue Metallic, waarvoor je 1.600 euro extra moet betalen ten opzichte van standaard wit.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het dashboard van de Model Y is erg 'clean'. In deze kleurstelling straalt het geheel weinig gezelligheid uit.

Over het interieur valt evenmin iets nieuws te vertellen. Het centrale beeldscherm van het infotainment- en bedieningssysteem heeft de hoofdrol, verder valt er eigenlijk niet zo heel veel te zien. Strak en minimalistisch, en daardoor gespeend van sfeer. Het vermaak moet dus uit het centrale aanraakscherm komen. Iemand zin in karaoke, of lig je slap van de lach als je de richtingaanwijzers laat knipperen met het geluid van een scheetkussen? Dan heb je het in een Tesla algauw naar je zin.

Puur kijkend naar functionaliteit blijven we ons afvragen wat nou het voordeel is van elektronische spiegel- of stuurverstelling via het centrale scherm. Waarbij wel moet worden benadrukt, dat Tesla heel veel functies in het systeem heeft geïntegreerd die al heel snel hun nut bewijzen. Zoals de gong die klinkt wanneer het verkeerslicht op groen springt. Aan de foutloze spraakbediening kunnen nog heel veel merken een voorbeeld nemen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Ondanks de schuin aflopende achterkant kan er 854 tot 2.158 liter bagage achterin

Is de Tesla Model Y een praktische auto?

Absoluut! Maar dat mag ook wel bij een auto van 4,75 meter lang. Vier volwassenen zitten riant, zowel voorin als achterin is er meer dan genoeg armslag en ruimte voor je benen, en ondanks het standaard glazen panoramadak (dat niet open kan) zit je met je hoofd centimeters van de dakspant verwijderd. Tesla heeft het over een bagageruimte van 854 liter, aan weerzijden van de laadvloer zitten achter de wielkuipen nog diepe bakken en onder de laadvloer zelf kun je behalve de laadkabels nog een heleboel kleine spulletjes kwijt. Met de achterbank in z’n geheel neergeklapt ontstaat een laadruim van 2.158 liter.

Maar dat is nog niet alles: in de ‘frunk’ voorin past ook nog eens 117 liter aan bagage. En voor wie dát nog niet genoeg is: de Model Y RWD kan worden besteld met een trekhaak waaraan een aanhanger met oploopremmen van 1.600 kilo aan mag worden gehangen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

In de 'frunk' voorin past ook nog eens 117 liter bagage. Een prima plek om de vuile laadkabel van schone bagage te scheiden.

Wat kost de Model Y en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

Begin 2023 waren de prijsverlagingen die Tesla had doorgevoerd het gesprek van de dag in de autowereld. Het ging niet om een klein bedrag: de korting kon oplopen tot wel 12.000 euro. Uitermate zuur als je nét nog voor de oude prijs een auto had besteld ... Zo hoog was de prijsverlaging van de Tesla Model Y RWD trouwens niet, maar de 3.000 euro die in mindering werd gebracht op de toenmalige instapprijs van 49.990 euro was toch mooi meegenomen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Zachte, comfortabele stoelen met verwarming en kunstleren bekleding zijn standaard, evenals het grote glazen dakpaneel.

De Tesla Model Y RWD heeft momenteel nog steeds een basisprijs van 46.990 euro, exclusief de kosten voor aflevering, tenaamstelling en verwijderingsbijdrage à 1.003 euro. Daarmee komt de auto (in tegenstelling tot de Model 3) niet in aanmerking voor SEPP-aanschafsubsidie, maar het blijft een bijzonder scherpe prijs, zeker als je kijkt naar de rijke standaarduitrusting.

Elektrische stoelbediening, (kunst)leren bekleding, stoelverwarming, automatische airco met luchtreiniging, het glazen panoramadak, een audiosysteem met dertien luidsprekers en een subwoofer, een uitgebreid pakket veiligheids- en rijhulpsystemen, een draadloze telefoonlader, navigatie en regelmatig een software-update ‘over-the-air’ zijn allemaal bij de prijs inbegrepen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Met Premium Connectivity is het centrale touchscreen een karaoke-tv, gameconsole, scheetkussen, noem maar op...

Met Premium Connectivity krijg je via een maandabonnement live-verkeersweergave en satellietkaarten voor de navigatie, video en muziek streamen en internet browsen. Tegen vaste meerprijzen kun je kiezen voor een andere lakkleur dan wit, 20-inch wielen, de trekhaak, witte interieurbekleding, Enhanced Autopilot, volledig autonoom rijden (al blijft dat systeem nadrukkelijk bedoeld ter ondersteuning van de bestuurder) en een wallbox voor thuisladen. Tesla houdt niet van lange levertijden. Vandaag besteld is binnen een tot anderhalve maand thuis voor de deur. De private-leasebedragen die Tesla in rekening brengt beginnen bij 684 euro per maand (op basis van 10.000 km per jaar voor 60 maanden).

©Igor Stuifzand | ID.nl

In de windtunnel werden voor een zo laag mogelijk energieverbruik aalgladde vormen gecreëerd.

Wat zijn de concurrenten van de Model Y?

Heeft de auto die wereldwijd het best verkoopt concurrenten, of moet je dat auto’s noemen die graag met de Tesla Model Y zouden willen concurreren? Laten we daarom maar de modellen noemen die qua formaat goed met de Tesla te vergelijken zijn. Te beginnen met de Skoda Enyaq iV, die in de Nederlandse verkoopstatistieken dicht in de buurt komt van de Model Y. De basisprijs van de Skoda is lager, qua vermogen en accuprestaties moet hij in de Tesla zijn meerdere erkennen. Wat dan meteen ook opgaat voor de Audi Q4 e-tron en de Volkswagen ID.4 en ID.5, die op hetzelfde elektrische platform staan als de Skoda.

Vanuit Japan steekt de Toyota bZ4x de Model Y naar de troon, al geldt ook voor dit model dat hij qua prestaties van accu en motor onderdoet voor de Tesla. Idem dito voor de voorwielaangedreven Nissan Ariya, die ongeveer dezelfde proporties heeft. BMW levert de iX1 en iX3, maar die zijn een stuk duurder en hun aandrijflijnen zijn veel minder efficiënt.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De laadpoort zit bij het linker achterlicht. Handig als de laadpaal recht achter de auto staat, niet als je parallel aan de rijrichting moet parkeren.

De accutechniek en aandrijflijn van de Tesla Model Y onder de loep

De Tesla Model Y RWD is de basisversie van de reeks. ‘RWD’ staat voor ‘Rear Wheel Drive’, oftewel: de auto heeft alleen een elektromotor op de achteras. Tesla zelf strooit niet met vermogenscijfers, daarom hebben we de kentekengegevens van de testauto opgezocht: ‘Netto maximum vermogen elektrisch: 220 kW’. Omgerekend: 300 pk. Hoewel andere bronnen zelfs speculeren over 347 pk. Hoe dan ook: Tesla geeft wel de tijd op voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u, en dat doet auto in 6,9 seconden. Snel genoeg, als je niet verlegen zit om vierwielaandrijving, een grotere accu of nog meer snelheid, die de duurdere Model Y Long Range en Performance wel hebben.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het navigatiesysteem berekent aan de hand van het stroomniveau precies waar je op je route het best een laadstation kunt opzoeken.

Ook over het formaat van de batterij geeft Tesla zelf weinig prijs. In de kentekengegevens wordt een gemiddeld energieverbruik van 15,7 kWh/100 km vermeld, Tesla geeft een actieradius op van 430 kilometer. Dus moet de batterij een netto capaciteit van ongeveer 67,5 kWh hebben. Maar dat is berekend op de achterkant van een doorgescheurde blauwe envelop (want wegenbelasting hoef je voor de Tesla nog steeds niet te betalen). Aan de Supercharger, Tesla’s eigen snellaadnetwerk, haalt de Model Y RWD een hoogste laadkracht van 170 kW.

Tesla heeft zijn eigen snellaadstations. Bij geselecteerde 'Superchargers' kun je ook met een EV van een ander merk terecht.

Hoe presteert de Tesla Model Y op onze standaard verbruiksronde?

We hebben de kaart erbij gepakt en een testroute uitgestippeld van zo’n 170 kilometer, waar we voor een goede praktijkindicatie voortaan het verbruik van elke elektrische testauto zullen meten. De route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol zowel op 100 km/u als op 130 km/u vastzetten. We rijden onze verbruiksronde na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen riskeren en nauwelijks te maken hebben met druk (vracht)verkeer. Invloed op het weer hebben we niet; auto’s die we in het najaar of in de winter rijden, zullen een hoger stroomverbruik noteren dan auto’s die in de lente en de zomer aan bod komen. Belangrijkste verbruiksfactor bij een EV blijft echter de rijstijl van de bestuurder. Wij houden ons overal aan de voorgeschreven snelheid en maken van de test geen race of recordpoging 'zuinig rijden'. We zetten de airco op 21 graden Celsius en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ in.

De Tesla Model Y RWD had het makkelijk tijdens onze verbruikstest. Op een mooie windstille zomeravond bij 24 graden ging er weinig energie verloren aan randsystemen zoals de airco. We weten dat Tesla op het gebied van efficiënte batterijen een voorsprong heeft op de concurrenten, maar de Model Y RWD legt de lat voor alle toekomstige test-EV's meteen wel heel hoog tijdens onze verbruiksronde. Na 170 kilometer noteert de boordcomputer een totaalverbruik van 23 kWh, oftewel een gemiddelde van 13,2 kWh/100 kilometer. Dat is ongekend zuinig, een staande ovatie waard. Uitgaande van de (geschatte) netto capaciteit van de batterij à 67,5 kWh zou gemakkelijk 510 kilometer op een volle accu kunnen worden afgelegd.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Stille motor, nauwelijks windgeruis, maar wel veel bandenlawaai. Een dikker isolatiematje om de wielkuipen zou welkom zijn.

En hoe bevalt de Tesla Model Y op de weg?

Er is een heleboel om vrolijk van te worden bij de Tesla Model Y, maar we hebben ook een lijstje met ‘punten waar we over vallen’. Na een weekje rijden, noteren we de afstemming van het onderstel als grootste minpunt. De vering is stug, de schokdemping stevig. Dat wekt misschien de indruk van een sportieve wegligging, maar de Model Y gunt zichzelf geen moment van rust. Ongeacht de conditie van het wegdek, voel je de auto voortdurend hobbelen.

Zelfs op de kleinste en kortste oneffenheden maken de grote wielen harde klappen. En van die veerbewegingen wordt beslist geen geheim gemaakt. Bovendien hoor je ook nog eens heel goed wat er zich allemaal onder de brede banden afspeelt, de afrolgeluiden zijn nadrukkelijk aanwezig. Maar we horen helaas ook andere bijgeluiden: uit het meubilair van de testauto klinken rammeltjes en kraakjes. Tesla heeft de afgelopen jaren heel grote kwaliteitswinst geboekt, maar we constateren toch nog ruimte voor verbetering.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Met de hendel rechts aan de stuurkolom kies je de rijrichting en activeer je de cruisecontrol en (indien aanwezig) Auto Pilot.

Het centrale beeldscherm kan een beetje overdonderende uitwerking hebben op mensen die niet eerder met een Tesla hebben gereden, maar de bediening van het uitgebreide infotainmentsysteem steekt heel begrijpelijk in elkaar. Toch is het raadzaam om de tijd te nemen voor de kennismaking met de bediening. Er zijn zó veel verschillende functies in ondergebracht dat het weken of zelfs maanden kan duren voordat je alles gedachteloos vindt. Zodra je weet waarvoor alles dient en waar alles zit, is de digitale Tesla-wereld een heel ontspannen omgeving.

Met de adaptieve cruise control op een relaxte snelheid laat je alle systemen het werk verrichten. Wil je de temperatuur een graadje hoger of lager hebben, of gaat je voorkeur uit naar een andere radiozender? Dan wordt je verzoek via de uitstekende spraakbediening zonder denkpauze of wedervraag beantwoord, terwijl de auto keurig tussen de wegbelijning wordt gehouden. Een aangename manier van autorijden. En het idee dat je zo ongeveer de zuinigste EV op de weg hebt, is al net zo prettig. Hoewel je daarin beslist niet meer alleen bent.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Kom maar eens voor een ruime en energiezuinige gezins- of zaken-EV die zoveel waar voor zijn geld te bieden heeft.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl
▼ Volgende artikel
Google en Samsung komen met nieuwe Galaxy XR-headset met Android-software
Huis

Google en Samsung komen met nieuwe Galaxy XR-headset met Android-software

Samsung onthult de Galaxy XR, het eerste product gebouwd op het nieuwe Android XR-platform, ontwikkeld in samenwerking met Google en Qualcomm Technologies, en toont de toekomst van ontdekken, spelen en werken.

De Galaxy XR is een headset die je op je hoofd draagt en de echte wereld om je heen laat zien in combinatie met virtuele elementen die daaraan worden toegevoegd. Het bijzondere is dat het apparaat wordt aangestuurd door kunstmatige intelligentie, waardoor het veel natuurlijker moet aanvoelen dan de eerdere VR-brillen. Je kunt tegen de XR praten, gebaren maken en naar dingen kijken om opdrachten te geven. Het apparaat begrijpt wat je bedoelt zonder dat je ingewikkelde commando's hoeft te geven.

Comfortabel dragen

Samsung heeft bij de bril goed nagedacht over het comfort. De headset verdeelt het gewicht gelijkmatig over je hoofd, zodat je geen pijnlijke drukpunten krijgt. De batterij zit apart van de headset zit, waardoor het gedeelte op je hoofd lichter blijft. Er is ook een afneembaar schild dat licht van buitenaf kan blokkeren als je helemaal in een virtuele wereld wilt duiken, maar die je ook kunt weghalen als je meer bewust wilt blijven van je omgeving.

Wat is er allemaal mogelijk?

Met Google Maps kun je in 3D door kaarten navigeren en vragen stellen aan de ingebouwde AI (Gemini) over plaatsen in de buurt. Als je iets interessants ziet in de werkelijke wereld, kun je er een cirkel omheen tekenen met je hand (Circle to Search) en krijg je meteen informatie over dat object. Op YouTube kun je niet alleen video's kijken, maar ook vragen stellen aan de AI over wat je ziet. Handig als je meer wilt weten over het onderwerp van de video.

De Galaxy XR heeft een superscherp beeldscherm dat aanvoelt als je eigen privébioscoop. Sportfans kunnen meerdere wedstrijden tegelijk bekijken alsof ze in het stadion zitten.

Voor gamers is er de mogelijkheid om games te spelen die speciaal voor de headset zijn gemaakt. Je kunt zelfs tijdens het spelen tips vragen aan de AI om beter te worden.

Voor de creatievelingen zijn er tools zoals Project Pulsar van Adobe, waarmee je video's op een nieuwe manier kunt bewerken. Je kunt diepte toevoegen aan beelden en tekst of plaatjes toevoegen aan je video's in een driedimensionale ruimte.

©Samsung

Techniek onder de motorkap

De Galaxy XR wordt aangedreven door een krachtige Snapdragon XR2+ Gen 2 die zorgt voor vloeiende beelden en snelle reacties. Het scherm heeft een zeer hoge resolutie (3.552 x 3.840 pixels), waardoor alles er haarscherp uitziet. De headset heeft verschillende camera's en sensoren die je bewegingen en de omgeving in de gaten houden. Er zijn camera's die naar buiten kijken om de wereld te zien, camera's die je ogen volgen om te weten waar je naar kijkt, en sensoren die de positie van je hoofd en handen registreren. Voor geluid zijn er twee luidsprekers (een voor lage en een voor hoge tonen) en zes microfoons die je stem duidelijk kunnen opvangen, zelfs in een rumoerige omgeving. De batterij gaat ongeveer 2,5 uur mee als je video's kijkt.

Niet alleen voor spelletjes

Samsung ziet ook serieuze toepassingen voor deze technologie. In samenwerking met Samsung Heavy Industries wordt gewerkt aan virtuele trainingen voor scheepsbouwers, waardoor werknemers veiliger kunnen leren zonder gevaarlijke situaties.

Er wordt ook samengewerkt met andere bedrijven om zakelijke toepassingen te ontwikkelen, zoals oplossingen voor vergaderingen op afstand of het samen ontwerpen van producten in een virtuele ruimte.

De toekomst: slimme brillen

Samsung denkt ook al verder vooruit. Naast deze headset werken ze samen met Google, Warby Parker en Gentle Monster aan slimme brillen. Deze zullen er uitzien als gewone brillen, maar hebben wel slimme technologie ingebouwd. Zo kun je straks misschien gewoon op straat lopen met een normale bril die je toch extra informatie kan geven over wat je ziet.

Beschikbaarheid en prijzen

De Galaxy XR is vanaf 21 oktober voorlopig alleen nog te koop in de Verenigde Staten en Zuid-Korea. In Nederland en België is het apparaat voorlopig niet verkrijgbaar. Samsung heeft nog geen adviesprijs bekendgemaakt voor de Nederlandse markt. Gebruikers die aan de slag willen met de Galaxy XR, moeten minimaal 13 jaar oud zijn.

▼ Volgende artikel
Wildlife in je eigen achtertuin? Kijk mee via een verborgen camera
© www.dgwildlife.com
Huis

Wildlife in je eigen achtertuin? Kijk mee via een verborgen camera

Muizen, egels en misschien wel een vos. In een doorsneetuin komt er meer wild voor dan je misschien denkt. Naast kleine zoogdieren weten ook allerlei vogels hun weg naar tuinen en balkons te vinden. Benieuwd welke beestjes er rondom je woning zwerven? Met een betaalbare wildcamera leg je alle gasten haarfijn vast.

In dit artikel

Een wildcamera legt automatisch vast welke dieren je tuin bezoeken, ook 's nachts dankzij infrarood. Beelden worden opgeslagen op een geheugenkaart of via wifi doorgestuurd naar je smartphone. In het artikel lees je hoe je zo'n camera plaatst, instelt en welke modellen interessant zijn.

Lees ook: Zo bouw je zelf een vogelhuisje

Het maakt weinig uit of je een groot landgoed of kleine stadstuin bezit. Vooral tijdens de nachtelijke uurtjes vereren verrassende viervoeters menig erf met een bezoekje. Bovendien maken allerlei fladderaars een tijdelijke stop op balkons. Je kunt natuurlijk zelf observeren, maar je loopt hierbij het risico dat wilde dieren je vroegtijdig opmerken. Bovendien gaat dat ten koste van je welverdiende nachtrust. Zet daarom een cameraval met een zogeheten wildcamera.

Wat is een wildcamera?

Zoals de naam al doet vermoeden, gebruik je een wildcamera (ook wel wildlife-camera genoemd) voor het vastleggen van wilde dieren. Het apparaatje heeft een aantal specifieke kenmerken. Je herkent een wildcamera in eerste instantie aan de camouflagekleuren. Hierdoor plaats je hem ergens onopvallend in een tuin of natuurgebied. Sommige modellen zien eruit als een vogelhuisje!

Verder is de behuizing weerbestendig. Dankzij de aanwezige accu of batterijen heb je volop vrijheid om een geschikte plek te kiezen. Wildcamera's zijn volop te koop. Je vindt ze zowel bij diverse bekende webshops als lokale fotografiewinkels. Lees in dit artikel welke producteigenschappen belangrijk zijn en hoe je het apparaat in de praktijk gebruikt.

Deze wildcamera van Denver valt in een beplante tuin amper op.

Beweging filmen…

Het principe van een wildcamera is eigenlijk heel eenvoudig. Zodra de aanwezige sensor beweging detecteert, begint de camera direct met filmen. Het apparaat legt op die manier alleen gebeurtenissen vast. De bewegingssensor bevindt zich doorgaans onderin de behuizing. Hierdoor kan de cameraval ook kleine dieren laag bij de grond spotten. Continu opnemen is met de meeste modellen niet mogelijk. Dat is maar goed ook, want anders gaan de batterijen of de accu vroegtijdig leeg.

©Maikel Dijkhuizen

Het vierkante venster onderaan de behuizing merkt zowel grote als kleine dieren op.

…ook 's nachts

Alle wildcamera's ondersteunen nachtzicht. Meestal gebeurt dat met meerdere infraroodlampjes rondom de cameralens. Tijdens de schemering schakelt het apparaat vanzelf over naar de nachtmodus. Dit resulteert in duidelijke zwart-witbeelden.

Een groot voordeel van infraroodtechnologie is dat dieren deze lampjes niet opmerken. Het licht is namelijk niet zichtbaar, zodat de beestjes hun natuurlijke gedrag blijven vertonen. Sommige luxe types hebben ook ledverlichting, maar deze felle lampjes vallen nogal op. Hiermee kun je 's nachts wel in kleur filmen.

©Maikel Dijkhuizen

Bij de schrijver van dit artikel komt er tijdens de warme maanden elke nacht een egel op bezoek.

Bewakingscamera als wildcamera

Wat een wildcamera kan, kan een reguliere bewakingscamera tot op zekere hoogte ook. Zo'n videowaakhond gebruikt namelijk eveneens bewegingsdetectie om gebeurtenissen te registreren. Meestal kun je hiervan de gevoeligheid instellen. Kies een hoge waarde om kleine dieren in beeld te vangen.

Uiteraard zijn er tussen beide productgroepen ook de nodige verschillen. Zo ben je met een gewone beveiligingscamera enigszins beperkt in de plaatsing. Er is bij veel producten immers netstroom en/of wifi vereist. Verder hang je een bewakingscamera normaliter op, terwijl je de rechtopstaande behuizing van een wildcamera overal kunt neerzetten.

Filmpjes en foto's opslaan

Uiteraard wil je de beelden van passerende dieren opslaan. Dat gebeurt lokaal op het apparaat. Vrijwel iedere wildcamera heeft hiervoor een SD- of microSD-kaartslot. Soms is er bij het product al een geheugenkaart bijgesloten. Is dat niet het geval, check dan in de specificaties welke opslagcapaciteit het product maximaal accepteert. Hoe hoger de resolutie van de camera, hoe meer opslagruimte de bestanden in beslag nemen. Zo ondersteunen de betere modellen een hoge videoresolutie van 3840 × 2160 pixels (4K). Met een geheugenkaart van pakweg 128 of 256 GB kun je flink wat beelden opslaan.

©Maikel Dijkhuizen

Het geheugenkaartslot zit meestal aan de binnenzijde van de wildcamera.

Draadloze verbinding

Bedenk op voorhand goed of je een exemplaar met of juist zonder wifi wilt. De goedkoopste wildcamera's hebben geen draadloze connectiviteit. Je verbindt het apparaat via een usb-kabel met een pc of laptop. Een andere mogelijkheid is om de geheugenkaart in een kaartlezer van de computer te prikken. Vervolgens kun je de video's en foto's kopiëren.

Het is natuurlijk handiger wanneer je de beelden op afstand kunt uitlezen. Je laat de wildcamera dan gewoon op zijn plek staan. Heeft de beoogde wildcamera wifi? Let dan goed op hoe de verbinding werkt. Veel betaalbare modellen communiceren namelijk alleen via een directe wifi-verbinding met een smartphone. In dat geval creëert de wildcamera een eigen draadloos netwerk (hotspotmodus). Het voordeel van deze methode is dat je geen centraal wifi-netwerk nodig hebt. Plaats de wildcamera dus gerust helemaal achter in de tuin. Je kunt de bestanden weliswaar op afstand uitlezen, maar alleen wanneer je met de smartphone in de buurt bent.

Tot slot bestaan er ook wildcamera's die je wel met jouw draadloze thuisnetwerk kunt verbinden. Deze producten zijn over het algemeen iets duurder. Ga je op vakantie en wil je zien wat er in de tuin gebeurt? Met een app op je smartphone kun je de beelden altijd en overal opvragen. Bovendien ontvang je desgewenst meldingen van gebeurtenissen.

Wanneer de wildcamera een eigen wifi-signaal uitzendt, verbind je rechtstreeks jouw smartphone.

In natuur filmen

Een wildcamera is uitermate geschikt om op afgelegen plekken te filmen. Denk aan een natuurgebied met wolven, reeën en zwijnen. Er is wel een aantal zaken om rekening mee te houden. Allereerst heb je voor de plaatsing toestemming van de terreineigenaar nodig, bijvoorbeeld Staatsbosbeheer. Daarnaast is het apparaatje natuurlijk kwetsbaar voor diefstal. Je kunt in dat geval de aanschaf van een speciaal slot overwegen. Als alternatief bestaan er voor dit doeleinde ook robuuste 'kooien' met een slot.

Gebruik voor plaatsing op openbare plekken altijd een geschikt slot, zoals dit exemplaar van Camouflage.

Wildcamera's met 4G

Een ander euvel is dat je bij plaatsing in een bos of weiland niet in de buurt van de wildcamera bent. Geen probleem, want met een ruime geheugenkaart kun je veel beeldmateriaal opslaan. Als alternatief bestaan er ook wildcamera's met een 4G-simkaartslot. Plaats hierin een simkaart met datategoed en verbind het apparaat met mobiel internet. Bij bewegingsdetectie ontvang je dan bijvoorbeeld een pushbericht of e-mail. Producten met een simkaartslot hebben over het algemeen wel een stevige meerprijs.

Dörr heeft diverse wildcamera's met 4G-ondersteuning in zijn assortiment.

SD-kaarten met 128 GB capaciteit

Daar kun je heel wat wildlife op kwijt!

Filmlocatie kiezen

Het succes van een wildcamera valt of staat natuurlijk met het aanwijzen van een geschikte plek. Een voedsel- of drinkplaats is bijvoorbeeld zeer geschikt, omdat wilde dieren vaak naar dezelfde locaties terugkeren. Houd verder rekening met de zon, want tegenlicht veroorzaakt vaak onduidelijke opnamen.

De meeste modellen hebben een rechtopstaande constructie, zodat je de behuizing op een vlakke ondergrond kunt neerzetten. Handig wanneer je tussen verschillende posities wilt switchen. Het risico is wel dat de behuizing kan omvallen. Heb je een vaste plek op het oog? Veel merken leveren een statief met bevestigingsmateriaal en/of riem mee. Maak de camera met laatstgenoemde accessoire bijvoorbeeld vast aan een boom of paal.

©Maikel Dijkhuizen

Positioneer de camera bijvoorbeeld pal naast een egelhuis.

App verbinden

Wildcamera's met wifi bedien je met een app op een smartphone. Je dient de camera eerst toe te voegen. Na een succesvolle verbinding verschijnt er livebeeld in de app. Pas de positie van de camera zo nodig nog wat aan, zodat exact het gewenste gebied in beeld verschijnt. Vanzelfsprekend heb je ook toegang tot een galerij van eerdere opnames. Je kunt een filmpje afspelen. Als je een bepaald fragment op het mobiele toestel wilt bewaren, download je het bestand.

Vermoedelijk bekijk je in de app ook diverse gegevens van de wildcamera. Check onder andere de resterende batterijlading en opslagcapaciteit. Is de geheugenkaart vol, dan kun je die formatteren. Wis daarmee in één klap alle bestanden. De betere merken bieden vanuit de app regelmatig nieuwe firmware-updates aan.

Bekijk in de galerij welke hond of kat verantwoordelijk is voor die drollen in je tuin.

Instellingen wijzigen

Het loont de moeite om nauwlettend de instellingen in de app door te nemen. Je zet daarmee namelijk veel zaken naar je hand. Bepaal onder meer of je video's en/of foto's wilt opslaan. Wie weet kun je ook een timelapse van een langere periode maken. Volg in een bepaald seizoen zo bijvoorbeeld de groei van planten of bloemen. Bekijk verder de beeldopties. Je past de lengte van de filmpjes naar eigen wens aan. Geef ook aan in welke resolutie je de beelden wilt vastleggen. Beslis daarnaast of je wel of juist geen geluid wilt opnemen.

Als je alleen geïnteresseerd bent in nachtelijke opnames, dan is het verstandig om een tijdschema in te stellen. Voorkom op die manier dat de wildcamera overdag voortdurend beelden van pakweg een huisdier of spelend kind vastlegt. Verder wijzig je de gevoeligheid van de bewegingssensor en zet je een watermerk aan of uit. Zo'n watermerk bevat bijvoorbeeld het logo van de fabrikant of een datum- en tijdstempel.

Wil je de filmpjes op een televisie of grote monitor afspelen? Stel dan een hoge resolutie in.

Fysiek bedieningspaneel

Ook bij wildcamera's zonder wifi kun je een heleboel instellingen wijzigen. Vrijwel ieder model heeft tenslotte een fysiek bedieningspaneel. In de meeste gevallen bereik je dat door de behuizing open te klappen. Met behulp van enkele fysieke knoppen en het display open je het menu. Gebruik de pijltjesknoppen om langs alle opties te navigeren. De mogelijkheden komen in de regel overeen met de eerder besproken app-opties. Je bekijkt op het display ook livebeelden en opnames. Nuttig voor wie meteen wil zien of een cameraval resultaat oplevert. Veel spotplezier!

©Maikel Dijkhuizen

De meeste wildcamera's hebben aan de binnenzijde meerdere batterijvakken en een bedieningspaneel.


©Ondrej Prosicky NATUREPHOTO CZ

Kooptips


Denver WCT-8016

Schaf de breed verkrijgbare Denver WCT-8016 voor minder dan 50 euro aan. Dit apparaatje doet wat het moet doen en dat is wild vastleggen. Ondanks de lage prijs gebeurt dat op een hoge videoresolutie van 3840 × 2160 pixels. De fotoresolutie is met 50 megapixel ook niet mals. Nuttig om te weten is dat je het beeldmateriaal niet zomaar op een smartphone kunt openen, want de WCT-8016 ondersteunt geen wifi. In plaats daarvan bekijk je de inhoud van de microSD-kaart op een pc of laptop. Verder heeft de wildcamera aan de binnenzijde een klein display. Hierop kun je de beelden eveneens bewonderen. Denver levert geen geheugenkaart en AA-batterijen mee.

Siltcon Wildcamera

Deze betaalbare wildcamera van Siltcon biedt verrassend veel mogelijkheden. Zo legt de videocamera gebeurtenissen in 4K-kwaliteit vast. Kiekjes zijn eveneens scherp, want de maximale fotoresolutie bedraagt 60 megapixel. In de verpakking zit een SD-kaart van 128 GB. Zelfs wanneer je in de bijbehorende app de hoogste resoluties instelt, krijg je de geheugenkaart niet zomaar vol. Vanwege het brede gezichtsveld van 120 graden en de duidelijke nachtzichtfunctie registreert dit apparaatje zowel overdag als 's nachts wilde dieren. Voor communicatie met een smartphone gebruikt deze wildcamera een directe wifi-verbinding. Dit model werkt op twaalf bijgesloten AA-batterijen.

Camouflage EZ NestEye

Vogelspotters opgelet! Aan de hand van AI herkent de Camouflage EZ NestEye ruim elfduizend soorten. Zodra een fladderaar het vogelhuisje bezoekt, ontvang je daarvan een pushmelding. Check vervolgens in de BirdLovers-app om welke soort het gaat en bekijk de bijbehorende beelden. Met een beetje mazzel gaat er zelfs een vrouwtje broeden! Dankzij een videoresolutie van 1920 × 1080 pixels kun je de vogel (en haar jongen) aandachtig bestuderen. Automatisch foto's maken kan natuurlijk ook. Hang het vogelhuisje bij voorkeur op een zonnige plek. In dat geval laden twee geïntegreerde zonnepaneeltjes de accu op. Kies bovendien een plaats binnen het bereik van jouw wifi-netwerk, zodat je de beelden overal ter wereld kunt opvragen. De fabrikant levert een SD-kaart met een opslagcapaciteit van 32 GB mee.