ID.nl logo
Review Dacia Spring Electric 65 - Extra pk's voor goedkoopste nieuwe EV
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review Dacia Spring Electric 65 - Extra pk's voor goedkoopste nieuwe EV

Voor gebruik in en om de stad is de Dacia Spring Electric ideaal. Dankzij een sterkere elektromotor met 65 in plaats van 44 pk moet de voordeligste EV van Nederland nu ook op de snelweg de wereld aankunnen. Hoe dat in de praktijk uitpakt, vertellen we in deze review.

Rampzalig
Conclusie

De Dacia Spring Electric 65 is een sympathiek autootje dat uiterst aantrekkelijk geprijsd is en als Extreme een redelijk complete standaarduitrusting heeft. Met zijn opgeschroefde motorvermogen is de Spring beslist beter geschikt voor gebruik buiten de gemeentegrenzen, al blijft hij door zijn onrustige weggedrag en overgevoeligheid voor zijwind een wat kwetsbare indruk maken. Als de snelweg tot je dagelijkse routine behoort, kun je voor zo'n 20.000 euro beter op zoek gaan naar een goede tweedehands EV met een wat grotere accu en een wat robuuster formaat. Voor gebruik in de stad is de Spring echter ideaal dankzij zijn handzame formaat en (zeer) zuinige aandrijflijn.

Plus- en minpunten
  • De goedkoopste (nieuwe) EV van Nederland
  • Extra vermogen zorgt voor vlottere prestaties
  • Ideaal voor stedelijk gebruik
  • Eenvoudige bediening
  • SEPP-subsidie: ruim 10% korting op de prijs
  • Bijbetalen voor 30 kW DC-laden
  • Erg gevoelig voor zijwind
  • Nauwelijks veiligheidsopties
  • Weinig reserves op de snelweg
  • 'Range anxiety' herleeft

©Igor Stuifzand | ID.nl

De nieuwe Extreme-uitvoering is herkenbaar aan de koperkleurige elementen voor het in- en exterieur.

Eerst even een rondje om de Dacia Spring

In het voorjaar van 2021 verschenen de eerste exemplaren van de Dacia Spring EV in het Nederlandse straatbeeld. Een vrolijke verschijning in zakformaat, met stoere wielkuipranden en oranje details die ‘m nog meer kleur op de wangen te geven. De Dacia Spring was veruit de goedkoopste (nieuwe) elektrische auto – en is dat nog steeds.

Kort nadat Dacia een nieuw merklogo introduceerde, kreeg de auto een bescheiden facelift. Een belangrijker wapenfeit is de komst van de Extreme-uitvoering, die wordt aangedreven door een veel krachtiger elektromotor. In plaats van de standaard 44 pk heeft de Spring Extreme een vermogen van 65 pk op de aangedreven voorwielen. Da's bijna 48 procent meer! Dat maakt de kleine Dacia een stuk bruikbaarder en aantrekkelijker.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het interieur van de Dacia Spring is opgebouwd uit robuuste materialen. De koperkleurige details zijn voorbehouden aan de Extreme-versie.

Op de Extreme-uitvoering zijn de oranje elementen vervangen door koperkleurige onderdelen. Die kleur zien we nu op de spiegelkappen, in de dakrails en vlak onder de koplampen. Dacia heeft wat stickers met een hoogtekaartmotiefje op de auto geplakt, een motief dat terugkeert in de rubber vloermatten.

Ook de sierlijsten van de deurpanelen, de stiksels van de kunstleren stoelbekleding en de sierringen rond de ventilatieroosters en rond het centrale multimediascherm (met standaard navigatie en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto) zijn allemaal koperkleurig uitgevoerd.

©Igor Stuifzand | ID.nl

'D' is vooruit, 'N' staat voor neutraal en 'R' betekent achteruit. Zo eenvoudig kan het leven zijn.

Is de Dacia Spring een praktische auto?

Met een lengte van 3,73 meter en een breedte van 1,58 meter nestelt de Dacia Spring Electric zich in het segment van de kleinste auto’s, waarin ook de Kia Picanto, Suzuki Ignis en Hyundai i10 opereren. Deze modellen zijn echter niet leverbaar met een volledig elektrische aandrijflijn, en dat maakt de Dacia Spring Electric een uniek aanbod.

In druk stadsverkeer is de Spring door zijn compacte formaat en kleine draaicirkel heel praktisch. Standaard heeft hij vijf deuren, waarmee de toegang tot de achterbank en kofferbak dik in orde is. De achterklep biedt toegang tot een bagageruimte van 300 liter – daar kunnen de Kia Picanto en Hyundai i10 nog een voorbeeld aan nemen!

©Igor Stuifzand | ID.nl

Met een inhoud van 300 liter is de bagageruimte een stuk groter dan die van de concurrentie.

Aan boord heb je voor kleine spulletjes tal van opbergmogelijkheden. De middenconsole heeft een diepe uitsparing, in de deurpanelen zitten ruime bakken en rechts is een volwaardig dashboardkastje geplaatst. De rugleuning van de achterbank kan alleen in z’n geheel worden neergeklapt. Wanneer je extra bagageruimte nodig hebt, lukt het dus niet meer om nog een derde passagier mee te nemen. Het maximum laadvermogen bedraagt 265 kilo, oftewel twee volwassenen en een redelijk complete kampeeruitrusting. De Spring Electric kan niet met een trekhaak worden geleverd.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De donkere kunststof randen om de wielkuipen geven de Spring een avontuurlijk uiterlijk.

Wat kost de Spring en wat heeft hij allemaal te bieden?

De Dacia Spring Electric is de goedkoopste elektrische (nieuwe) auto in de Nederlandse prijslijsten. Bij de versie met 44 pk stap je in voor 21.750 euro. Haal daar 2.950 euro Subsidie Elektrische Personenauto’s voor Particulieren (SEPP-aanschafsubsidie) vanaf en je zit ruimschoots onder de 20 mille. Daarmee kan de basisversie van de Spring – à 18.800 euro – zelfs tot de goedkoopste nieuwe auto’s van Nederland worden gerekend.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Je zit wat hoog en de stoelen ogen wat vlak, maar het zitcomfort is beslist in orde.

Uitgevoerd als Extreme wordt voor de Dacia Spring Electric met 65 pk een bedrag van 23.400 euro gevraagd. Met aftrek van de SEPP-subsidie betaal je 20.450 euro. Een completer uitgevoerde versie dan de Extreme is er niet. Airco, een multimediasysteem met 7-inch bedieningspaneel inclusief navigatie en smartphone-integratie (via een kabeltje), elektrische raambediening voor en achter, een achteruitrijcamera – het zit er allemaal op.

De veiligheidsuitrusting is echter bescheiden. De auto beschikt over een noodremsysteem dat automatisch ingrijpt, met een klein waarschuwingslampje in het instrumentarium om aan te geven dat je wel héél dicht op de achterbumper van je voorligger rijdt.

Standaard beschikt de Spring Electric over een 1-fase-boordlader die met een vermogen van 2,3 tot 7 kW de batterij oplaadt. Een DC-lader met een maximumlaadkracht van 30 kW heeft een meerprijs van 600 euro. Die had Dacia standaard moeten leveren – wat ons betreft beslist een onderwerp om ter sprake te brengen op de onderhandelingstafel!

©Igor Stuifzand | ID.nl

Navigatie is standaard. Het multimediasysteem is eenvoudig van opzet en zodoende gemakkelijk te bedienen.

Wat zijn de concurrenten van de Dacia Spring?

Tot dusverre had de Dacia Spring Electric van weinig concurrenten te duchten. Van vergelijkbaar formaat is de Renault Twingo E-Tech Electric. Met 82 pk heeft die een krachtiger motor, maar zijn batterij heeft ook een iets kleinere capaciteit. En de Twingo is duurder dan de Spring.

Ook de Fiat 500e zit ver boven de prijs van de Dacia en kan zodoende niet als serieuze concurrent worden gezien. Voor een vergelijkbare prijs moet het echter lukken om een gebruikt exemplaar met lage kilometerstand van de Renault Zoe of de elektrische drieling Seat Mii/Skoda Citigo/Volkswagen Up te vinden.

Onlangs heeft Citroën de nieuwe elektrisch aangedreven ë-C3 aangekondigd, maar die auto verschijnt pas in 2024 op de markt. Inclusief  SEPP-subsidie gaat de basisversie van de ë-C3 21.340 euro kosten. Hij is wat groter dan de Spring Electric en heeft een krachtiger motor (113 pk). Hij komt op een volle accu zo’n 300 kilometer ver.

Reken erop dat er bij Dacia wat mensen plotseling om frisse lucht verlegen zaten toen dit nieuws naar buiten kwam. Want voor nog geen 1.000 euro meer lijkt de Citroën ë-C3 een volwaardige instap-EV te zijn, waar de Dacia Spring Electric 65 Extreme weinig tegenin te brengen heeft.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Met een vermogen van 65 pk hoef je buiten de stad niet meer alles eruit te persen wat erin zit.

De accutechniek en aandrijflijn onder de loep

De technische basis van de Dacia Spring wordt gevormd door een platform dat oorspronkelijk is ontwikkeld voor groeimarkten zoals India en China. De auto wordt dan ook in China geproduceerd. In Europa zijn de eisen op het gebied van veiligheid echter veel strenger dan in deze gebieden, zodat de Spring voor export naar het westen flink gemodificeerd diende te worden. Om de prijs van de auto toch laag te houden, levert Dacia alleen de hoogst noodzakelijke veiligheidssystemen.

De elektromotor huist voorin. Doordat Dacia het maximumtoerental van de elektromotor heeft verhoogd, kon het vermogen met 48 procent worden opgeschroefd een welkome ‘boost’ om snel(ler) uit de startblokken te komen. Wat het extra vermogen met de prestaties doet, laat de folder zien.

Terwijl de basisversie met 44 pk in 19,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u optrekt, heeft de 65 pk sterke Extreme-variant voor dezelfde oefening nog maar 13,7 tellen nodig. Dat geeft je in druk verkeer net wat meer gemoedsrust; je kunt veel beter met de verkeersstroom meekomen en er zit niet zo snel meer iemand op je achterbumper te drukken.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Precies de informatie die je nodig hebt: de accuvulling in procenten, de resterende actieradius en het gemiddeld verbruik.

Aan de batterij heeft Dacia niets veranderd. Deze heeft een bruikbare capaciteit van 26,8 kWh. Door het hogere vermogen is de actieradius van de ‘high-power’ Spring logischerwijs kleiner dan die van de basisversie met 44 pk. Je levert daardoor 10 kilometer in op de WLTP-opgave en moet na 220 kilometer toch wel een laadpaal gevonden hebben om niet tot met een lege accu tot stilstand te komen.

De standaard boordlader van de Spring Electric laadt op met een maximumvermogen van 7 kW. Een DC-lader die tot 30 kW gaat, kost 600 euro extra. De laadpoort zit in het midden van de neus achter een dekseltje. Wat ons betreft een handige plek.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Met de eindstreep op onze verbruiksronde in zicht moesten we toch nog even een laadpaal opzoeken.

Hoe presteert de Dacia Spring Electric 65 op onze standaard verbruiksronde?

We hebben de kaart erbij gepakt en een testroute van zo’n 170 kilometer uitgestippeld, waarop we voor een goede praktijkindicatie het verbruik van elke elektrische testauto zullen meten. De route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol zowel op 100 km/u als op 130 km/u vastzetten. We rijden onze verbruiksronde na de avondspits, zodat we bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen riskeren en over de gehele route weinig te maken hebben met druk (vracht)verkeer. Invloed op het weer hebben we niet; auto’s die we in het najaar of in de winter rijden, zullen een hoger stroomverbruik noteren dan auto’s die in de lente en de zomer aan bod komen. Belangrijkste verbruiksfactor bij een EV is de rijstijl van de bestuurder. We houden ons overal aan de voorgeschreven snelheden en maken van de test geen race of recordpoging 'zuinig rijden'. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ in.

Tijdens onze standaard verbruiksronde rijden we met elke testauto een snelwegtraject van een kilometer of 20 met een snelheid van 130 km/u. Dat gaan we met de Spring Electric niet halen: Dacia geeft een topsnelheid op van 125 km/u. De Spring is echter prima in staat om langere tijd een kruissnelheid van 110 km/u aan te houden, dus om de snelwegetappe niet volledig met gevloerd acceleratiepedaal te rijden, houden we die vaart vast.

Het zit de Dacia echter niet mee tijdens de verbruikstest: het weer laat zich van zijn lelijkste kant zien. Het is 14 graden en op de snelweg krijgt de Spring slagregens en een stormachtige westenwind vol op zijn neus. Tja, daar zal de kleine Dacia in de praktijk wel vaker mee moeten te dealen, dus zetten we de enkele ruitenwisser op standje ‘turbo’ en knokken we ons door de harde tegenwind.

Doordat de Dacia Spring Electric zo hard heeft moeten zwoegen, worden we geconfronteerd met een ouderwets fenomeen: 'range anxiety', oftewel het onbehaaglijke gevoel dat je krijgt als je met de resterende stroomreserve niet meer thuis kunt komen. Hoewel we de 170 kilometer lange verbruiksronde met een volle accu startten, zullen we onderweg toch even een laadpaal moeten opzoeken.

Aan het eind van de verbruiksronde staat er op de boordcomputer een gemiddeld energieverbruik van 16,0 kWh/100 km, goed voor 167 kilometer op een volle batterij. Het verschil met de 14,5 kWh/100 km en de actieradius van 220 kilometer die Dacia zelf opgeeft, is door de loodzware snelwegkilometers echter snel verklaard.  Wanneer je zelden op de snelweg komt, is het officiële verbruik echter makkelijk te realiseren.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Dacia is smal en heeft een korte draaicirkel. Ideaal voor in de stad en daar net buiten.

En hoe bevalt de Dacia Spring op de weg?

We zouden hier een aardige waslijst kunnen opvoeren met punten die we in de Dacia Spring graag anders hadden gezien. Om te beginnen: zijn overgevoeligheid voor zijwind. Zeker wanneer je de snelheid wat opvoert, voel je zelfs bij een bescheiden windkracht al hoe de auto uit koers wordt gedwongen en je de knuisten om het stuur moet klemmen om binnen de lijntjes te blijven.

Ook de stuurinrichting zelf gaat niet vrijuit: het stuur lijkt over een kartelrand te draaien, en dat gaat op den duur irriteren. Je moet de boordcomputer bedienen door een knopje rechts van de digitale snelheidsmeter in te drukken, waardoor je je hand dóór het stuur moet steken. En wanneer je bovengemiddeld lang bent en wat breder gebouwd, zit je letterlijk schouder-aan-deurstijl en kun je de knoppen van de kachel haast met je knieën bedienen. Nog een klacht: de veiligheidsuitrusting is naar de huidige maatstaven wel erg karig.

Wie niet bovengemiddeld lang is, heeft er geen last van. Ben je wel lang, dan ondervind je algauw gebrek aan beenruimte en armslag.

Maar laten we alles in het juiste perspectief plaatsen. We hebben het hier over een elektrische auto die net iets duurder is dan 20.000 euro. Dan mag je natuurlijk niet verlangen dat hij zich onderweg gedraagt als een auto van 40.000 euro.

De Spring Electric voelt zich het lekkerst in de stad. Wanneer het verkeerslicht op groen springt, komt de auto vlot uit de startblokken. Daarbij is de bandenkeuze trouwens zeer van invloed op de hoeveelheid grip die de aangedreven voorwielen ondervinden.

De Spring stuur licht, laat zich eenvoudig door krappe ruimtes sturen en springt bij lagere snelheden bovendien heel zuinig met de stroomvoorraad om. De Dacia Spring Electric wil helemaal niet meedoen met de grote jongens: je krijgt wat je mag verwachten voor zo’n lage prijs.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Spring Electric wordt in China gebouwd, maar voldoet aan de kwaliteit die je van een Dacia mag verwachten.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 ijsmachines voor een koude versnapering
© Grandbrothers
Huis

Waar voor je geld: 5 ijsmachines voor een koude versnapering

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. Dit keer: ijsmachines voor thuis om het lekkerste verfrissende ijs mee te maken.

Een ijsmachine voor thuis maakt het mogelijk om snel en eenvoudig softijs, sorbet of yoghurtijs te produceren. Je plaatst het reservoir met het ijsmengel eerst een tijdje in de vriezer en na een tijd kun je het ijs gaan maken met de machine. De aangegeven bereidingstijd bij de afzonderlijke ijsmachines hebben betrekking op het bereiden van het ijs in de machine, de invriesperiode komt daar nog bij. Wij vonden vijf aantrekkelijk geprijsde ijsmachines voor je.

Magimix Glacier 1.5

Met de van Italiaanse makelij Magimix Glacier maak je thuis makkelijk je roomijs, sorbet of vruchtenijs. De ijsemmer (1,5 liter) moet je vooraf 10 tot 12 uur in de vriezer zetten. Daarna doet de machine in 20 tot 30 minuten de rest. Door het doorzichtige deksel kun je zien hoe het ijs wordt, en via de opening voeg je extra’s toe zoals fruit of chocolade. De roestvrijstalen kom en onderdelen zijn eenvoudig schoon te maken. Hij wordt geleverd met een receptenboek en staat ook nog eens leuk op het aanrecht.

Inhoud: 1.5 Liter
Bereidingstijd: ca. 30 minuten
Ijssoorten: Hard ijs | Softijs | Sorbetijs | Yoghurtijs

MEDION MD 10169

Met de MEDION MD 10169 maak je eenvoudig tot 1 liter ijs per keer, ideaal voor een zomerse middag, kinderfeestje of tuinfeest. Je bepaalt zelf de ingrediënten en kunt volop variëren met smaken en toppings. Door het compacte formaat past hij ook in kleinere keukens. De bediening gaat via een simpele draaischakelaar, waarmee je de bereidingstijd aanpast voor de gewenste structuur. De aluminium container is uitneembaar en snel schoon te maken.

Inhoud: 1 Liter
Bereidingstijd: ca. 60 minuten
Ijssoorten: Frozen yoghurt | Sorbet | Fruitijs

Domo D02309I

De Domo D02309L ijsmachine is een compact apparaat waarmee je ongeveer 1 liter zacht roomijs kunt maken. Plaats de uitneembare vrieskom enkele uren in de vriezer, zet hem daarna in het apparaat en voeg via de vulopening je ingrediënten toe. Met slechts één knop is de bediening heel eenvoudig: drukken en draaien maar. De machine heeft een oververhittingsbeveiliging voor veilig gebruik en is na afloop makkelijk uit elkaar te halen en schoon te maken. Dankzij het compacte formaat berg je hem ook gemakkelijk op.

Inhoud: 1 Liter
Bereidingstijd: ca. 40 minuten
Ijssoorten: Sorbetijs | Hard ijs | Yoghurtijs

Princess 282605

Met de Princess 282605 IJsmachine maak je eenvoudig tot 1,5 liter ijs, genoeg voor het hele gezin. Zet de uitneembare kom minstens 8 uur in de vriezer en binnen 20 minuten verander je een mengsel in romig roomijs, frisse sorbet of frozen yogurt. Via de vulopening kun je tijdens het draaien extra ingrediënten toevoegen, zoals fruit of chocolade. Dankzij het compacte formaat neem je hem makkelijk mee, zelfs op vakantie. De losse onderdelen, waaronder de kom, zijn vaatwasserbestendig, waardoor schoonmaken weinig moeite kost.

Inhoud: 1.5 Liter
Bereidingstijd: ca. 20 minuten
Ijssoorten: Softijs | Sorbetijs | Yoghurtijs | Hard ijs

Nedis KAIM110CWT12 ijsmachine

Met de Nedis ijsmaker zet je in zo'n 30 minuten je eigen ijs op tafel. Vul de voorgekoelde kom met je favoriete ingrediënten en laat het apparaat rustig mengen tot je vers, zelfgemaakt ijs hebt. Je kunt alle kanten op: van romige ijsdesserts en fris yoghurtijs tot fruitige sorbets. Gebruikers van deze ijsmachine geven aan dat de aangegeven vriestijd van 12 uur te kort lijkt om het ijs goed te kunnen bereiden, het goedje een extra dagje in de vriezer bewaren wordt dan ook aangeraden.

Inhoud: 1.2 Liter
Bereidingstijd: ca. 30 minuten
Ijssoorten: Yoghurtijs | Sorbetijs

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy Z Flip 7 – Klaptelefoon maakt inhaalslag
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy Z Flip 7 – Klaptelefoon maakt inhaalslag

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is een smartphone die je verticaal dichtklapt, waardoor hij compacter in je broekzak of handtas zit. Leuk, maar de meerwaarde zit 'm vooral in het extra scherm op de achterkant van de smartphone. In deze review lees je alles over deze bijzondere smartphone.

Uitstekend
Conclusie

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is – niet geheel verrassend – Samsungs beste klapsmartphone tot dusver. Het is ook een goede koop, mits je rekening houdt met de kortere accuduur. Samsung kennende zal de dure Z Flip 7 snel in prijs dalen, dus loont het zeker om aanbiedingen in de gaten te houden.

Plus- en minpunten
  • Verfijnd klapontwerp
  • Handige cameramodus
  • Complete specificaties
  • Zeven jaar updates
  • Kortere accuduur
  • Traag opladen
  • Hoge adviesprijs

Zoals de naam doet vermoeden, is Samsung al heel wat generaties bezig met klapsmartphones. Andere merken, zoals Motorola en Oppo, zijn dat ook. Die nieuwste toestellen voelden completer en moderner aan dan de Z Flip 6 van Samsung, onder andere door een groter scherm op de achterkant. Goed nieuws: Samsung maakt met de Z Flip 7 een inhaalslag.

Betere foto's dankzij klapmodus

Ten opzichte van de Z Flip 6 heeft de Z Flip 7 een groter scherm achterop, wat het gebruiksgemak vergroot. Het scherm is gegroeid van 3,4 inch naar 4,1 inch. Meldingen, het weerbericht en andere mini-apps komen prettiger over en ook de cameramodus profiteert van het gegroeide scherm. Zet je de smartphone half uitgeklapt neer op bijvoorbeeld een tafel, dan zie je op het buitenste scherm hoe je in beeld bent.

©Rens Blom

Door je hand voor de camera op te steken, start de timer met aftellen en word je handsfree vastgelegd. Dat is al handig en cool, maar helemaal prettig is dat je gefotografeerd wordt door de primaire camera's van de Z Flip 7. Die zijn een stuk beter dan de selfiecamera. Je staat dus echt goed op de foto (of video). Samsung prijst de Z Flip 7 mede om deze reden onder meer aan bij jongeren en vrouwen.

©Rens Blom

Verfijnde klapper

De Z Flip 7 voelt sowieso aan als een verfijnde, premium klapsmartphone. Het toestel is dunner dan zijn voorganger en heeft een vouwscharnier dat minder opvalt, waardoor je de horizontale vouw op het grote beeldscherm minder ziet en voelt. Wie sceptisch is, kan de Z Flip 7 het best zelf uitproberen in een winkel om te ervaren of die terughoudendheid terecht is. In het begin voelden we de vouw duidelijk, maar na een week gebruik waren we zo gewend dat we de vouw vaak vergaten. Volgens Samsung is het scharnier ook sterker dan dat van de Z Flip 6, wat wij zelf niet zomaar kunnen testen.

©Rens Blom

Het 6,9inch-scherm aan de binnenkant is kwalitatief erg goed, maar wel groot en daarom moeilijk met één hand te bedienen. Het blijft niettemin knap dat zo'n normaal ogend scherm gewoon dichtklapt, en dat jarenlang moet volhouden.

©Rens Blom

Een ontwerpkeuze waar wij minder blij mee zijn, is de aan- en uitknop. Die is nogal verzonken in de rechterkant van de behuizing, waardoor je hem moeilijker op de tast vindt. Dat is extra jammer omdat de vingerafdrukscanner in deze knop zit, en je die snel op de tast wilt kunnen aanraken.

Specificaties

Samsung vraagt een adviesprijs van 1199 euro voor de Z Flip 7. Dat is een hoop geld, dus mag je goede specificaties in de telefoon verwachten. Niet alles draait immers om het bijzondere ontwerp. Samsung weet dat ook en voorziet de smartphone van een zelfontwikkelde snelle Exynos-processor. Het werkgeheugen is met 12 GB ook lekker groot. De opslagcapaciteit bedraagt standaard 256 GB, of meer als je een duurder model koopt. Wij denken dat veel mensen prima af zijn met de 256GB-variant.

©Rens Blom

Geen accumonster

Een aandachtspunt van deze vouwbare smartphone is zijn accuduur. Hoewel de accu van de Z Flip 7 wat groter is dan die van de Z Flip 6, blijft de accucapaciteit (4300 mAh) klein ten opzichte van een reguliere smartphone (die tegenwoordig om en nabij de 5000 mAh zitten). Het is dus niet gek dat de accuduur korter is. Wij moeten de Z Flip 7 echt elke avond bij het slapengaan aan de oplader leggen en bij intensief gebruik zoals navigeren al na het avondeten. Opladen kan alleen via de usb-c-poort en met maximaal 25 watt. Dat is niet zo rap.

Zeven jaar updates

Laten we positief afsluiten, namelijk met de software. Samsungs softwareschil over Android 15 geeft je een duidelijke uitleg over hoe je het vouwbare scherm zo lang mogelijk mooi houdt. De software zelf werkt prima en krijgt zeven jaar updates, zowel Android-updates (met nieuwe functies) als beveiligingsupdates.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy Z Flip 7 kopen?

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is – niet geheel verrassend – Samsungs beste klapsmartphone tot dusver. Het is ook een goede koop, mits je rekening houdt met de kortere accuduur. Samsung kennende zal de dure Z Flip 7 snel in prijs dalen, dus loont het zeker om aanbiedingen in de gaten te houden. De Motorola razr 60 ultra is een interessant alternatief.