ID.nl logo
EV-profiel Renault Megane E-Tech Electric: met stip op de shortlist?
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-profiel Renault Megane E-Tech Electric: met stip op de shortlist?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een keihard pluspunt van de Renault Megane E-Tech Electric is zijn messcherpe prijs. Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau, batterijvariant of motorvermogen komt de elektrische hatchback ruimschoots in aanmerking voor SEPP-aanschafsubsidie. Heeft de Megane E-Tech Electric nog meer noten op zijn zang?

©Igor Stuifzand

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Eerst even een rondje om de Renault Megane Electric

Met de Megane Electric E-Tech verscheen in februari 2022 een fris gezicht in de showroom van de Renault-dealer. De elektrisch aangedreven (compacte) middenklasser was voor het Franse merk de eerste volledig nieuw ontwikkelde EV sinds de Zoe. Op basis van zijn afmetingen kan de Megane Electric worden beschouwd als alternatief voor onder meer de Volkswagen ID.3, de Cupra Born, de MG 4 Electric, maar ook voor de Volvo EX30 en BYD Dolphin. Renault doet uitstekende zaken met de elektrische hatchback: in 2023 zijn ruim 5.000 exemplaren op Nederlands kenteken gezet.

Maar wat is de Megane E-Tech Electric eigenlijk precies: een hatchback of toch meer een cross-over? Doordat het batterijpakket in de vloer van de auto is geïntegreerd, moest de auto voor voldoende binnenruimte wel wat hoger worden gebouwd. Hij steekt dan ook een stukje boven zijn concurrenten uit die je kunt beschouwen als traditionele hatchbacks, zoals de Opel Astra Electric of Peugeot e-308.

Hoe dan ook: de ontwerpers van Renault hebben – onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker – een haast sportief gelijnde auto neergezet, met een duidelijk herkenbaar front, een sierlijk aflopende daklijn, stoer opbollende wielkuipen en relatief weinig glas.

©Igor Stuifzand

Een modern, rechthoekig dashboard met staand scherm voor het multimediasysteem.

Wat springt er in de Megane E-Tech Electric in het oog?

Ook het interieur heeft een modern design, met een dashboard dat qua styling inmiddels gemeengoed is in alle nieuwe Renault-modellen. Het instrumentarium bestaat uit een groot zwart paneel met twee beeldschermen: eentje achter het stuur voor de belangrijkste reis- en rij-informatie en een touchscreen in de middenconsole voor de bediening van tal van functies.

Voor de airco is onder het centrale scherm een rijtje fysieke knopjes gecreëerd. Dat werkt in de regel prettiger dan alles in meerdere stappen via een touchscreen, zoals de Volvo EX30 en de BYD Dolphin hebben. De afwerking van het geheel is erg mooi: op het dashboard van onze testauto, die is uitgevoerd als Techno, zien we een strookje op wol lijkende bekleding dat is gemaakt van gerecyclede materialen.

Ondanks de scherpe prijsstelling van de Megane E-Tech Electric is niet beknibbeld op de afwerking.

Laat de Megane Electric zich gemakkelijk bedienen?

Rechts achter het stuur zit niet alleen de keuzehendel voor de rijrichting, maar óók een stengel om de ruitenwissers te bedienen én een satelliet met knopjes voor de audio. Dan zit aan het stuur zelf nog een hendeltje om de mate van regeneratie te bepalen en óp het stuur enkele schakelaars voor onder meer de spraak- en telefoonfuncties, plus de Multi Sense-knop om te wisselen van rijprogramma. Het is dus een beetje oppassen dat je niet verdwaalt in dit woud van schakelaars en bedieningshendels!

Het multimediasysteem werkt op Android Automotive. Dankzij Google Assistant en Google Maps is het net alsof je een Android-smartphone bedient: het werkt allemaal heel eenvoudig en intuïtief. Houd je liever je handen aan het stuur, dan is het commando 'Hey Google' voldoende om je verder op weg te helpen. Via de Google Play Store kunnen diverse functies aan het bedieningssysteem worden toegevoegd, zodat je het menu geheel naar eigen behoeften kunt inrichten.

©Igor Stuifzand

Beetje veel hendels, stengels, knoppen en schakelaars, rechts op en achter het stuur...

Welke batterij- en vermogensvarianten levert Renault?

Renault biedt de Megane E-Tech Electric aan met twee verschillende batterijcapaciteiten: 40 en 60 kWh. Uitgevoerd met de kleinste batterij beschikt de auto over een 130 pk sterke elektromotor. Genoeg als je van je EV geen asfaltvernietigende prestaties verlangt: vanuit stilstand zit je in 10 seconden op 100 km/u, de topsnelheid is begrensd op 150 km/u. De Megane R130 met 40 kWh heeft volgens de fabrieksopgave een actieradius van 300 kilometer. Snelladen gaat met maximaal 85 kW, een 3-fase-boordlader van 22 kW is standaard.

©Igor Stuifzand

De laadpoort van de Megane E-Tech Electric zit vlak boven het rechter voorwiel. Een handige plek.

De 130 pk sterke elektromotor kan tevens worden gecombineerd met de 60kWh-batterij. Daardoor wordt de auto 100 kilo zwaarder, maar je krijgt er ook een aanzienlijke toename in actieradius voor terug: Renault geeft een maximum WLTP-bereik op van 470 kilometer.

Ook aan de snellader presteert de versie met 60kWh-batterij aanzienlijk beter door een piekvermogen van 130 kW te leveren. Daarmee is de Renault vlotter dan de vergelijkbare Volkswagen ID.3 met 58kWh-batterij (120 kW) en het duo Opel Astra Electric/Peugeot e-308 (100 kW).

Tweede vermogensvariant is de Megane R220. Deze beschikt standaard over de 60kWh-batterij met dezelfde laadprestaties als de 130 pk sterke 60kWh-variant. De elektromotor levert nu echter een vermogen van 220 pk, waarmee de auto aanzienlijk sneller uit de startblokken komt. Van 0 naar 100 km/u is in 7,4 seconden voltooid. De 220 pk sterke elektromotor brengt een iets hoger gemiddeld stroomverbruik met zich mee, waardoor de Megane R220 een WLTP-actieradius overhoudt van 450 kilometer.

©Igor Stuifzand

Renault belooft 450 kilometer op een volle batterij. In onze testauto haalden wij 370 kilometer.

Het verbruik en de actieradius in de praktijk

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde na de avondspits af, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. We maken van de verbruikstest geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’ en proberen met elke testauto zo veel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

Voor dit EV-profiel werd ons een Megane E-Tech Electric met 220 pk sterke elektromotor ter beschikking gesteld. Renault geeft voor deze versie een gemiddeld stroomverbruik op van 16,1 kWh/100 km en een actieradius van 450 kilometer. Een warmtepomp wordt op basisuitvoering Equilibre alleen als onderdeel van het optionele Pack Comfort geleverd. Alle andere uitrustingsvarianten beschikken af-fabriek wél over een warmtepomp. Zo ook onze testauto, die is uitgevoerd als Techno.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wij legden onze verbruiksronde af onder aangename omstandigheden, zodat er weinig energie verloren is gegaan aan het op bedrijfstemperatuur brengen van het batterijpakket of het verwarmen/koelen van het interieur. Op onze vaste testroute weten we het door Renault opgegeven WLTP-verbruik exact te evenaren: 16,1 kWh/100 km. Omgerekend naar de netto batterijcapaciteit is daarmee een actieradius van 370 kilometer haalbaar. Keurig, maar beslist niet grensverleggend. Zo haalden we met de Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld 15,2 kWh/100 km, goed voor 382 kilometer op een volle batterij.

©Igor Stuifzand

Het multimediasysteem werkt met Google Assistance en Google Maps. Bij het berekenen van je route wordt rekening gehouden met snellaadstations.

Is de Megane E-Tech Electric een praktische auto?

Wie een ruime gezinsauto zoekt, moet de Renault Megane E-Tech Electric beslist eens gaan proefrijden – en de tijd nemen om uit te zoeken of je hele gezin er goed in past. Voorin hoeft niemand over de beschikbare ruimte te klagen, achterin is de Megane geen ruimtewonder. Een paar kleine kinderen kunnen er prima zitten, maar wanneer je twee doorgeschoten pubers tracht op te voeden, zouden zij door het aflopende dak en de niet-overmatige beenruimte nog meer chagrijnig gemompel tot je kunnen zenden dan ze normaal al doen.

©Igor Stuifzand

Met twee niet al te grote mensen is het op de achterbank al schipperen met de ruimte.

De kofferbak van de Megane heeft een volume van 440 liter. Wat vooral opvalt, is dat de bodem van de bagageruimte behoorlijk laag is. Daardoor ontstaat een vrij hoge tildrempel, maar het komt de inhoud van het laadruim beslist ten goede. Onder de vloerplaat zit nog een extra bagagevak, waar je bijvoorbeeld het laadsnoer kwijt kunt.

Met de achterbank neergeklapt kan de Megane E-Tech Electric 1332 liter herbergen. Ook daarmee scoort de Renault beter dan bijvoorbeeld de Opel Astra Electric of de Volkswagen ID.3. De Megane R130 mag een aanhanger trekken met een maximumgewicht van 500 kilo, de R220 is in staat om 900 kilo (geremd) te sleuren. Voor aangehaalde elektrische concurrenten is geen trekhaak leverbaar.

©Igor Stuifzand

De vloer van de kofferbak ligt erg laag, waardoor je tassen gemakkelijk rechtop kunt zetten.

Hoe rijdt de Renault Megane E-Tech Electric?

De basis van de Renault Megane E-Tech Electric wordt gevormd door een schaalbaar platform dat in samenwerking met Nissan werd ontwikkeld. Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor de Nissan Ariya. Dat doet een beetje vrezen voor het veercomfort van de Megane. Wij hebben de Ariya immers ervaren als een nogal onrustig rijdende auto.

Hoewel de Megane een kortere wielbasis heeft, houdt hij zich op de meest hobbelige ondergrond echter keurig gedeisd. Vering en demping zijn verre van zompig, maar het comfort staat op hoog niveau. Ook de besturing is erg prettig: voldoende gevoel en niet te licht. Met de flippertjes achter het stuur kun je het zelfremmende vermogen van de elektromotor bepalen, maar ‘one-pedal driving’ – waarbij je op regeneratie volledig tot stilstand kunt afremmen – heeft de auto niet.

De Megane is gezegend met prettig zittende stoelen. Op de Techno-uitvoering betaal je een bescheiden meerprijs van 400 euro voor stoelverwarming. Vooral 's winters is dat toch een must als je het energieverbruik van de airco wilt temperen. Waar je je al snel aan gaat storen, is het slechte zicht naar achteren. Door de aflopende daklijn is de achterruit erg laag. Daarnaast heeft de Megane dikke achterste dakstijlen, waardoor een soort 'tunnelvisie' ontstaat. Gelukkig is een achteruitrijcamera standaard; voor een 360-gradencamera en waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer moet je bijbetalen.

©Igor Stuifzand

De Renault Megane E-Tech Electric verloochent zijn Franse afkomst niet: het veercomfort is uitstekend.

Hoe ziet het kostenplaatje eruit?

Goed nieuws voor de Megane-koper: alle uitvoeringen blijven met hun prijs onder de SEPP-grens van 45.000 euro. Je maakt dus automatisch aanspraak op 2.950 euro aanschafsubsidie, en dat is mooi meegenomen. De goedkoopste uitvoering is de Megane EV40 R130 Equilibre, die voor 36.370 euro in de prijslijst staat. Haal je de SEPP-subsidie van dat bedrag af, dan blijft er 33.420 euro over. Je moet dan echter wel genoegen nemen met de kleine 40kW-batterij. Bij Renault begint het maandtarief voor private lease bij 529 euro (exclusief SEPP-aftrek).

Goedkoopste variant met de 60kWh-batterij is de Business Edition met 130 pk. Deze variant kost inclusief SEPP 36.420 euro. Voor hetzelfde bedrag kun je echter ook kiezen voor de Equilibre met 220 pk (private lease: vanaf 569 euro). Een scherpe prijs, wat de Megane - gelet op alle kwaliteiten van de auto - des te aantrekkelijker maakt. De completer uitgevoerde Techno-versie kost 2.500 euro meer, voor de meest luxueuze Iconic-versie wordt nog eens 3.000 euro extra in rekening gebracht.

©Igor Stuifzand

Wie mooi wil zijn ... Door de sierlijk aflopend daklijn en de brede achterste dakstijlen is het zicht naar achteren beroerd.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Zo koop je de beste ventilator voor in je slaapkamer
© africa-studio.com
Energie

Zo koop je de beste ventilator voor in je slaapkamer

In de zomer is slapen soms nauwelijks te doen. Vooral tijdens nachten wanneer de warmte blijft hangen, lig je soms urenlang te woelen en te draaien. Een ventilator is dan onmisbaar, maar niet elke ventilator is geschikt voor in de slaapkamer. Of beter gezegd: voor hoe jij het liefst slaapt.

💤 Dit artikel in het kort

Zomaar de eerste de beste ventilator kopen voor de slaapkamer is geen goed idee. Er zijn best wat dingen om op te letten. Hij moet niet alleen stil zijn, maar ook niet te opvallend én hij moet over voldoende ventilatiestanden beschikken. En zo zijn er nog een aantal dingen om rekening mee te houden. In dit artikel lees je welke dat zijn.

Lees ook: ❄️ Plaknacht op komst? Zo houd je het hoofd (en de slaapkamer) koel

Of je nu op zoek bent naar een extra stille ventilator, een model dat mooi opgaat in het interieur van de slaapkamer of een model dat de lucht niet alleen koelt, maar ook filtert: wij vertellen je hoe je de beste ventilator voor jouw slaapkamer vindt.

Geluidsniveau

Als jij iemand bent die pure stilte nodig heeft om in slaap te kunnen vallen, dan is het geluidsniveau van een ventilator het eerste waarop je moet letten. Stille ventilatoren hebben op de hoogste ventilatiestand een geluidsniveau van 50 dB (decibel) of minder. Om daar een idee bij te krijgen: 50 dB is vergelijkbaar met een vaatwasser die op de achtergrond draait, 40 dB met een rustig kantoor en 30 dB met gefluister of zacht geritsel.

Toch zegt het aantal decibel niet alles; het geluidsniveau wordt ook bepaald door luchtverplaatsing. Hoe groter de diameter van de ventilator, hoe meer lucht het apparaat kan verplaatsen. En hoe meer lucht een ventilator verplaatst, hoe zachter je 'm kunt laten draaien en hoe stiller-ie wordt. Een plafondventilator is dankzij de grote wieken in dit opzicht vaak de beste keuze. Veel moderne plafondventilators hebben een geluidsniveau van slechts 30 tot 35 dB!

Type ventilator

Er zijn drie soorten ventilators: staande ventilators, plafondventilators en tafelventilators. Die eerste categorie valt weer uiteen in klassieke staande ventilators, bladloze ventilators en torenventilators. Staande ventilators worden in de slaapkamer het meest gebruikt, omdat je die eenvoudig installeert en verplaatst. Ook plafondventilators zijn populair, maar iets lastiger te installeren en vaak duurder dan staande ventilators. Welk type ventilator het beste past op de slaapkamer, hangt helemaal af van je wensen. Wil je een mobiel apparaat dat je ook af en toe mee kunt nemen naar een andere ruimte? Kies dan voor een klassiek staand model. Vind je design belangrijk? Kijk dan eens naar een bladloze ventilator (perfect voor een modern interieur) of een torenventilator (slank en minimalistisch). Een plafondventilator is ideaal als je weinig ruimte hebt of een staande ventilator in de slaapkamer gewoon niet zo mooi vindt.

©siraphol s.

Meerdere ventilatiestanden

Een koel briesje tijdens het slapen is fijn, maar je wilt in de loop van de nacht niet bibberend en uitgedroogd wakker worden. Sommige ventilatoren blazen op hun laagste stand nog steeds vrij krachtig, waardoor je last kunt krijgen van droge ogen, een droge huid en zelfs een zere keel. Let daarom op het aantal ventilatiestanden als je een ventilator voor de slaapkamer koopt. Met minstens vijf standen heb je alle controle over de luchtstroom die het apparaat produceert. Er zijn ook apparaten met een speciale nachtmodus: daarbij blaast het apparaat zachter en minder luid, zodat jij ongestoord kunt doorslapen.

Luchtzuiveringsfilter

De luchtkwaliteit in je slaapkamer heeft grote impact op je nachtrust. Frisse én schone lucht helpt niet alleen om sneller in slaap te vallen, maar ook om dieper te slapen en dus energieker wakker te worden. Een aparte ventilator en luchtreiniger in je slaapkamer is misschien wat veel van het goede, maar gelukkig hoef je tegenwoordig niet te kiezen. Met een ventilator met luchtzuiveringsfilter (of een luchtreiniger met ventilatorfunctie) heb je beide in één apparaat! De aangezogen lucht wordt in zo'n apparaat eerst langs verschillende filters gehaald, zoals een koolstoffilter (voor rook- en kookgeuren) of een HEPA-filter (voor pollen en fijnstof), voordat het terug de ruimte in wordt geblazen. Er zijn ook luchtbevochtigers met ventilatiefunctie, en zelfs apparaten die luchtreiniging, luchtbevochtiging en ventilatie combineren. Net wat je wilt!

Op afstand bedienen

Ook niet onbelangrijk: een ventilator die je op afstand kunt bedienen, zodat je midden in de nacht niet je bed uit hoeft als het te warm of juist te koud is. Sommige modellen bedien je simpelweg met een afstandsbediening, andere kun je koppelen aan een app die naast harder of zachter zetten nog veel meer mogelijkheden biedt. Zo kun je een slimme ventilator laten draaien volgens een schema – je stelt bijvoorbeeld in dat hij om één uur 's nachts automatisch uitschakelt of zachter gaat blazen – of hem laten reageren op temperatuur en luchtvochtigheid, om zo de ideale luchtkwaliteit in de slaapkamer te creëren. Er zijn zelfs modellen met slimme sensoren die op aanwezigheid reageren. Loop je de slaapkamer in, dan begint het apparaat dus automatisch te draaien!


Heb je het 's nachts te warm?

Tijd voor een zomerdekbed!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 cirkelzagen voor een goede prijs
© MG | ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 cirkelzagen voor een goede prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. Deze keer in de categorie klussen en (ver)bouwen: vijf goede cirkelzagen voor een redelijke prijs.

Een cirkelzaag is bedoeld voor het maken van rechte, snelle sneden in hout, plaatmateriaal, kunststof en soms zelfs metaal. Je gebruikt 'm bijvoorbeeld om planken op maat te zagen, laminaat passend te krijgen of meubels te bouwen. Dankzij het roterende zaagblad kun je nauwkeurig werken, zeker in combinatie met een geleiderail of parallelgeleider. Veel modellen bieden ook de mogelijkheid tot verstekzagen, wat handig is voor hoeken of afwerkingen.

Bosch PKS 55 A

De Bosch PKS 55 A is een eenvoudige cirkelzaag die geschikt is voor standaard klussen in en om het huis. Hij werkt op netstroom en heeft een vermogen van 1200 watt. De zaagdiepte is instelbaar tot maximaal 55 mm bij 90 graden, en 38 mm bij 45 graden, waarmee je houten planken, panelen en plaatmateriaal netjes kunt zagen. De machine is uitgerust met een parallelgeleider voor rechte sneden en een doorzichtige zaaglijnindicator (CutControl), wat helpt om op de lijn te blijven zonder extra hulpmiddelen. Bij het zagen wordt het zaagsel automatisch opgevangen in een geïntegreerde opvangbox, wat het werkvlak redelijk schoon houdt. Deze zaag wordt geleverd met een standaard hardmetalen zaagblad, en het wisselen van het blad gebeurt met een inbussleutel. Voor wie af en toe wil zagen zonder veel poespas, is dit een praktische keuze.

Zaagbladdiameter: 160 mm
Zaagdiepte: 55 mm bij 90°, 38 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot circa 45

Metabo KS 55 FS

De Metabo KS 55 FS is een cirkelzaag die vooral praktisch is voor wie regelmatig nauwkeurig wil zagen in hout. Wat deze zaag onderscheidt, is de meegeleverde geleiderail, die je helpt om rechte sneden te maken zonder losse linialen of hulpstukken. Met een vermogen van 1200 watt en een zaagblad van 160 mm is hij krachtig genoeg voor de meeste klussen rond het huis of op de werkplaats. De maximale zaagdiepte bedraagt 55 mm bij 90 graden en 39 mm bij 45 graden, wat voldoende is voor planken, multiplex of zelfs lichte balken. Je kunt de zaaghoek makkelijk instellen en de machine is voorzien van een aansluiting voor stofafzuiging. Het geheel wordt geleverd in een robuuste kunststof koffer, samen met de geleiderail en toebehoren zoals een parallelaanslag en inbussleutel. Alles bij elkaar een goed uitgeruste zaag voor wie graag strak en gecontroleerd werkt.

Zaagbladdiameter: 160 mm
Zaagdiepte: 55 mm bij 90°, 39 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 47°

Makita HS7601J

Deze cirkelzaag van Makita is een netstroommodel met een vermogen van 1200 watt. Hij is geschikt voor rechte zaagsneden in hout, multiplex of spaanplaat en biedt een maximale zaagdiepte van 66 mm bij 90 graden en 46 mm bij 45 graden. Het ontwerp is compact en relatief licht, waardoor hij goed hanteerbaar is, ook voor langere zaagklussen. De aluminium zool en beschermkap zijn stevig maar licht, wat bijdraagt aan het gebruiksgemak. Je kunt een stofzuiger aansluiten op de achterzijde voor schoner werken. De machine wordt geleverd in een stevige M‑Box koffer en is standaard voorzien van een zaagblad van 190 mm. De softstartfunctie zorgt ervoor dat de zaag rustig op gang komt, wat veiliger werkt en de kans op wegspringen vermindert.

Zaagbladdiameter: 190 mm
Zaagdiepte: 66 mm bij 90°, 46 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 45°

Makita DSS501ZJ

De DSS501ZJ is een compacte accucirkelzaag van Makita voor lichtere zaagklussen. Hij werkt op het Makita 18 V LXT-platform, dus handig als je al andere Makita-accu’s hebt: die kun je erop gebruiken. De zaag is ontworpen voor kleinere materialen zoals latten, laminaat en dunne planken, en heeft een zaagdiepte van 51 mm bij 90 graden. Door zijn lage gewicht (rond de 2,7 kg zonder accu) is hij goed te hanteren, ook boven schouderhoogte of op lastig bereikbare plekken. De voetplaat is kantelbaar tot 45 graden, wat verstekzagen mogelijk maakt. Hij wordt geleverd in een Makita-koffer (Makpac), maar zonder accu of lader. Dit model is bedoeld voor situaties waarin draagbaarheid en snelheid belangrijker zijn dan kracht of doorzaagcapaciteit.

Zaagbladdiameter: 136 mm
Zaagdiepte: 51 mm bij 90°, 35 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot circa 50°

DeWalt DCS573NT‑XJ

Deze DeWalt cirkelzaag is bedoeld voor wie zonder snoer wil werken en toch kracht nodig heeft. Het apparaat werkt op een 18 V XR-accu (niet meegeleverd), waardoor je flexibel kunt werken zonder beperkt te worden door een kabel. De zaag heeft een zaagdiepte tot 65 mm bij 90 graden en 50 mm bij 45 graden, wat voldoende is voor het meeste standaard timmerwerk. Dankzij de 190 mm zaagbladen kun je er door plaatmateriaal, planken en balken zagen zonder dat je de machine hoeft te forceren. Het magnesium zaagbladdeksel en de basis zorgen voor een lichte maar stevige constructie. De softstart en elektronische motorrem verhogen de veiligheid. De ingebouwde aansluiting voor stofafzuiging helpt het werkoppervlak overzichtelijk te houden, vooral bij binnengebruik.

Zaagbladdiameter: 190 mm
Zaagdiepte: 67 mm bij 90°, 51 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 57°