ID.nl logo
EV-profiel Renault Megane E-Tech Electric: met stip op de shortlist?
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-profiel Renault Megane E-Tech Electric: met stip op de shortlist?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een keihard pluspunt van de Renault Megane E-Tech Electric is zijn messcherpe prijs. Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau, batterijvariant of motorvermogen komt de elektrische hatchback ruimschoots in aanmerking voor SEPP-aanschafsubsidie. Heeft de Megane E-Tech Electric nog meer noten op zijn zang?

©Igor Stuifzand

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Eerst even een rondje om de Renault Megane Electric

Met de Megane Electric E-Tech verscheen in februari 2022 een fris gezicht in de showroom van de Renault-dealer. De elektrisch aangedreven (compacte) middenklasser was voor het Franse merk de eerste volledig nieuw ontwikkelde EV sinds de Zoe. Op basis van zijn afmetingen kan de Megane Electric worden beschouwd als alternatief voor onder meer de Volkswagen ID.3, de Cupra Born, de MG 4 Electric, maar ook voor de Volvo EX30 en BYD Dolphin. Renault doet uitstekende zaken met de elektrische hatchback: in 2023 zijn ruim 5.000 exemplaren op Nederlands kenteken gezet.

Maar wat is de Megane E-Tech Electric eigenlijk precies: een hatchback of toch meer een cross-over? Doordat het batterijpakket in de vloer van de auto is geïntegreerd, moest de auto voor voldoende binnenruimte wel wat hoger worden gebouwd. Hij steekt dan ook een stukje boven zijn concurrenten uit die je kunt beschouwen als traditionele hatchbacks, zoals de Opel Astra Electric of Peugeot e-308.

Hoe dan ook: de ontwerpers van Renault hebben – onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker – een haast sportief gelijnde auto neergezet, met een duidelijk herkenbaar front, een sierlijk aflopende daklijn, stoer opbollende wielkuipen en relatief weinig glas.

©Igor Stuifzand

Wat springt er in de Megane E-Tech Electric in het oog?

Ook het interieur heeft een modern design, met een dashboard dat qua styling inmiddels gemeengoed is in alle nieuwe Renault-modellen. Het instrumentarium bestaat uit een groot zwart paneel met twee beeldschermen: eentje achter het stuur voor de belangrijkste reis- en rij-informatie en een touchscreen in de middenconsole voor de bediening van tal van functies.

Voor de airco is onder het centrale scherm een rijtje fysieke knopjes gecreëerd. Dat werkt in de regel prettiger dan alles in meerdere stappen via een touchscreen, zoals de Volvo EX30 en de BYD Dolphin hebben. De afwerking van het geheel is erg mooi: op het dashboard van onze testauto, die is uitgevoerd als Techno, zien we een strookje op wol lijkende bekleding dat is gemaakt van gerecyclede materialen.

Laat de Megane Electric zich gemakkelijk bedienen?

Rechts achter het stuur zit niet alleen de keuzehendel voor de rijrichting, maar óók een stengel om de ruitenwissers te bedienen én een satelliet met knopjes voor de audio. Dan zit aan het stuur zelf nog een hendeltje om de mate van regeneratie te bepalen en óp het stuur enkele schakelaars voor onder meer de spraak- en telefoonfuncties, plus de Multi Sense-knop om te wisselen van rijprogramma. Het is dus een beetje oppassen dat je niet verdwaalt in dit woud van schakelaars en bedieningshendels!

Het multimediasysteem werkt op Android Automotive. Dankzij Google Assistant en Google Maps is het net alsof je een Android-smartphone bedient: het werkt allemaal heel eenvoudig en intuïtief. Houd je liever je handen aan het stuur, dan is het commando 'Hey Google' voldoende om je verder op weg te helpen. Via de Google Play Store kunnen diverse functies aan het bedieningssysteem worden toegevoegd, zodat je het menu geheel naar eigen behoeften kunt inrichten.

©Igor Stuifzand

Welke batterij- en vermogensvarianten levert Renault?

Renault biedt de Megane E-Tech Electric aan met twee verschillende batterijcapaciteiten: 40 en 60 kWh. Uitgevoerd met de kleinste batterij beschikt de auto over een 130 pk sterke elektromotor. Genoeg als je van je EV geen asfaltvernietigende prestaties verlangt: vanuit stilstand zit je in 10 seconden op 100 km/u, de topsnelheid is begrensd op 150 km/u. De Megane R130 met 40 kWh heeft volgens de fabrieksopgave een actieradius van 300 kilometer. Snelladen gaat met maximaal 85 kW, een 3-fase-boordlader van 22 kW is standaard.

©Igor Stuifzand

De 130 pk sterke elektromotor kan tevens worden gecombineerd met de 60kWh-batterij. Daardoor wordt de auto 100 kilo zwaarder, maar je krijgt er ook een aanzienlijke toename in actieradius voor terug: Renault geeft een maximum WLTP-bereik op van 470 kilometer.

Ook aan de snellader presteert de versie met 60kWh-batterij aanzienlijk beter door een piekvermogen van 130 kW te leveren. Daarmee is de Renault vlotter dan de vergelijkbare Volkswagen ID.3 met 58kWh-batterij (120 kW) en het duo Opel Astra Electric/Peugeot e-308 (100 kW).

Tweede vermogensvariant is de Megane R220. Deze beschikt standaard over de 60kWh-batterij met dezelfde laadprestaties als de 130 pk sterke 60kWh-variant. De elektromotor levert nu echter een vermogen van 220 pk, waarmee de auto aanzienlijk sneller uit de startblokken komt. Van 0 naar 100 km/u is in 7,4 seconden voltooid. De 220 pk sterke elektromotor brengt een iets hoger gemiddeld stroomverbruik met zich mee, waardoor de Megane R220 een WLTP-actieradius overhoudt van 450 kilometer.

©Igor Stuifzand

Het verbruik en de actieradius in de praktijk

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde na de avondspits af, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. We maken van de verbruikstest geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’ en proberen met elke testauto zo veel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

Voor dit EV-profiel werd ons een Megane E-Tech Electric met 220 pk sterke elektromotor ter beschikking gesteld. Renault geeft voor deze versie een gemiddeld stroomverbruik op van 16,1 kWh/100 km en een actieradius van 450 kilometer. Een warmtepomp wordt op basisuitvoering Equilibre alleen als onderdeel van het optionele Pack Comfort geleverd. Alle andere uitrustingsvarianten beschikken af-fabriek wél over een warmtepomp. Zo ook onze testauto, die is uitgevoerd als Techno.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wij legden onze verbruiksronde af onder aangename omstandigheden, zodat er weinig energie verloren is gegaan aan het op bedrijfstemperatuur brengen van het batterijpakket of het verwarmen/koelen van het interieur. Op onze vaste testroute weten we het door Renault opgegeven WLTP-verbruik exact te evenaren: 16,1 kWh/100 km. Omgerekend naar de netto batterijcapaciteit is daarmee een actieradius van 370 kilometer haalbaar. Keurig, maar beslist niet grensverleggend. Zo haalden we met de Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld 15,2 kWh/100 km, goed voor 382 kilometer op een volle batterij.

©Igor Stuifzand

Is de Megane E-Tech Electric een praktische auto?

Wie een ruime gezinsauto zoekt, moet de Renault Megane E-Tech Electric beslist eens gaan proefrijden – en de tijd nemen om uit te zoeken of je hele gezin er goed in past. Voorin hoeft niemand over de beschikbare ruimte te klagen, achterin is de Megane geen ruimtewonder. Een paar kleine kinderen kunnen er prima zitten, maar wanneer je twee doorgeschoten pubers tracht op te voeden, zouden zij door het aflopende dak en de niet-overmatige beenruimte nog meer chagrijnig gemompel tot je kunnen zenden dan ze normaal al doen.

©Igor Stuifzand

De kofferbak van de Megane heeft een volume van 440 liter. Wat vooral opvalt, is dat de bodem van de bagageruimte behoorlijk laag is. Daardoor ontstaat een vrij hoge tildrempel, maar het komt de inhoud van het laadruim beslist ten goede. Onder de vloerplaat zit nog een extra bagagevak, waar je bijvoorbeeld het laadsnoer kwijt kunt.

Met de achterbank neergeklapt kan de Megane E-Tech Electric 1332 liter herbergen. Ook daarmee scoort de Renault beter dan bijvoorbeeld de Opel Astra Electric of de Volkswagen ID.3. De Megane R130 mag een aanhanger trekken met een maximumgewicht van 500 kilo, de R220 is in staat om 900 kilo (geremd) te sleuren. Voor aangehaalde elektrische concurrenten is geen trekhaak leverbaar.

©Igor Stuifzand

Hoe rijdt de Renault Megane E-Tech Electric?

De basis van de Renault Megane E-Tech Electric wordt gevormd door een schaalbaar platform dat in samenwerking met Nissan werd ontwikkeld. Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor de Nissan Ariya. Dat doet een beetje vrezen voor het veercomfort van de Megane. Wij hebben de Ariya immers ervaren als een nogal onrustig rijdende auto.

Hoewel de Megane een kortere wielbasis heeft, houdt hij zich op de meest hobbelige ondergrond echter keurig gedeisd. Vering en demping zijn verre van zompig, maar het comfort staat op hoog niveau. Ook de besturing is erg prettig: voldoende gevoel en niet te licht. Met de flippertjes achter het stuur kun je het zelfremmende vermogen van de elektromotor bepalen, maar ‘one-pedal driving’ – waarbij je op regeneratie volledig tot stilstand kunt afremmen – heeft de auto niet.

De Megane is gezegend met prettig zittende stoelen. Op de Techno-uitvoering betaal je een bescheiden meerprijs van 400 euro voor stoelverwarming. Vooral 's winters is dat toch een must als je het energieverbruik van de airco wilt temperen. Waar je je al snel aan gaat storen, is het slechte zicht naar achteren. Door de aflopende daklijn is de achterruit erg laag. Daarnaast heeft de Megane dikke achterste dakstijlen, waardoor een soort 'tunnelvisie' ontstaat. Gelukkig is een achteruitrijcamera standaard; voor een 360-gradencamera en waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer moet je bijbetalen.

©Igor Stuifzand

Hoe ziet het kostenplaatje eruit?

Goed nieuws voor de Megane-koper: alle uitvoeringen blijven met hun prijs onder de SEPP-grens van 45.000 euro. Je maakt dus automatisch aanspraak op 2.950 euro aanschafsubsidie, en dat is mooi meegenomen. De goedkoopste uitvoering is de Megane EV40 R130 Equilibre, die voor 36.370 euro in de prijslijst staat. Haal je de SEPP-subsidie van dat bedrag af, dan blijft er 33.420 euro over. Je moet dan echter wel genoegen nemen met de kleine 40kW-batterij. Bij Renault begint het maandtarief voor private lease bij 529 euro (exclusief SEPP-aftrek).

Goedkoopste variant met de 60kWh-batterij is de Business Edition met 130 pk. Deze variant kost inclusief SEPP 36.420 euro. Voor hetzelfde bedrag kun je echter ook kiezen voor de Equilibre met 220 pk (private lease: vanaf 569 euro). Een scherpe prijs, wat de Megane - gelet op alle kwaliteiten van de auto - des te aantrekkelijker maakt. De completer uitgevoerde Techno-versie kost 2.500 euro meer, voor de meest luxueuze Iconic-versie wordt nog eens 3.000 euro extra in rekening gebracht.

©Igor Stuifzand

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Zo kies je een parfum dat echt bij je past
© ranczandras
Gezond leven

Zo kies je een parfum dat echt bij je past

Een parfum is meer dan een geur; het is een verlengstuk van wie je bent. Het juiste parfum kan je stemming versterken, je zelfvertrouwen boosten en een blijvende indruk achterlaten. Maar hoe vind je een geur die echt bij jouw persoonlijkheid past? In dit artikel krijg je praktische tips om een parfum te kiezen dat perfect bij jou aansluit.

In dit artikel lees je:

  • Welke geuren goed passen bij welke persoonlijkheden
  • Hoe je een geur vindt die echt bij jou past

Lees ook: Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is eigenlijk het verschil?

Geuren hebben de kracht om emoties op te roepen en herinneringen te activeren. Denk maar aan hoe de geur van vers gebakken brood je naar een warme keuken kan brengen of hoe een frisse bloesemgeur je doet denken aan de lente. Parfums werken op dezelfde manier. Ze kunnen iets over jouw persoonlijkheid vertellen zonder dat je een woord hoeft te zeggen.

Elke geur is opgebouwd uit noten die samen een bepaalde indruk creëren. Citrusgeuren stralen energie uit, bloemige geuren roepen zachtheid op en houtachtige tonen worden vaak geassocieerd met kracht en stabiliteit. Door een parfum te kiezen dat overeenkomt met jouw karaktereigenschappen, kun je een geur vinden die naadloos bij jou past.

Persoonlijkheidstypen en bijpassende geuren

Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende persoonlijkheidstypen en welke geuren daar goed bij aansluiten.

1. Romantisch en dromerig

Als je gevoelig, creatief en een tikkeltje nostalgisch bent, passen bloemige en poederachtige geuren goed bij jou. Ze roepen een zachte, romantische sfeer op die jouw persoonlijkheid onderstreept.

Voorbeeldnoten: roos, jasmijn, viooltje, vanille.

2. Krachtig en zelfverzekerd

Heb je een sterke aanwezigheid en straal je vertrouwen uit? Houtachtige en kruidige geuren versterken deze eigenschappen. Ze hebben een warme, diepe basis die jouw kracht benadrukt.

Voorbeeldnoten: sandelhout, cederhout, patchouli, peper.

3. Mysterieus en sensueel

Ben je iemand die graag een beetje raadselachtig blijft en houdt van subtiele verleiding? Oriëntaalse geuren met exotische kruiden en warme, zoete tonen passen hier goed bij. Deze geuren hebben een rijke, gelaagde samenstelling die je een tikkeltje mysterieus maakt.

Voorbeeldnoten: amber, wierook, kardemom, muskus.

4. Speels en spontaan

Ben je altijd vrolijk, ongecompliceerd en een beetje eigenzinnig? Frisse, fruitige geuren passen bij jouw vrolijke uitstraling. Deze geuren zijn licht en uitnodigend, perfect voor een ongedwongen sfeer.

Voorbeeldnoten: perzik, appel, framboos, zwarte bes.

5. Avontuurlijk en energiek

Houd je van spanning en ben je altijd op zoek naar nieuwe ervaringen? Kies dan voor frisse, energieke geuren zoals citrus, aquatische tonen of groene accenten. Deze geuren geven een gevoel van vitaliteit en passen perfect bij een actieve levensstijl.

Voorbeeldnoten: bergamot, grapefruit, munt, zeewater.

©colnihko

Zo vind je jouw perfecte parfum

Nu je weet welke geuren bij jouw persoonlijkheid passen, is het tijd om een parfum te kiezen. Hier zijn enkele handige tips:

1. Ken je favoriete geurnoten

Noteer geuren waar je je prettig bij voelt. Dit kunnen geuren zijn die je al eerder hebt gebruikt, of natuurlijke geuren waar je van houdt, zoals lavendel of citroen. Probeer parfums met vergelijkbare noten uit.

2. Neem de tijd

Probeer niet te veel geuren tegelijk. Spray een parfum op je huid en wacht minstens een paar uur om te zien hoe de geur zich ontwikkelt. Topnoten vervliegen snel, maar de hart- en basisnoten blijven langer hangen.

Topnoten, hartnoten en basisnoten

Topnoten, hartnoten en basisnoten vormen samen de verschillende lagen van een parfum. De topnoten zijn de eerste geuren die je ruikt zodra je het parfum aanbrengt, vaak fris en licht, maar ze vervliegen snel. Na enkele minuten komen de hartnoten naar voren, die het ‘hart’ van de geur vormen en meestal bloemig, kruidig of fruitig zijn. Deze laag blijft langer hangen en bepaalt de kern van het parfum. De basisnoten verschijnen als laatste en zijn het meest blijvend. Ze geven diepte en warmte aan het parfum, vaak met houtachtige, muskusachtige of vanille-achtige geuren.

3. Laat je niet leiden door trends

Wat populair is, past niet altijd bij jou. Kies een parfum dat goed voelt, ook als het niet ‘in de mode’ is. Je parfum is een persoonlijke keuze.

4. Vraag om hulp

Parfumeriemedewerkers kunnen je helpen met het vinden van een geur die bij je past. Vertel iets over je voorkeuren en persoonlijkheid, zodat ze gericht advies kunnen geven.

5. Denk aan verschillende gelegenheden

Net zoals je kleding aanpast aan een situatie, kun je ook je parfum variëren. Kies een lichte geur voor overdag en een intensere geur voor speciale gelegenheden.

Je geur als visitekaartje

Een parfum vertelt veel over wie je bent. Besteed dus wat tijd aan het vinden van een geur die goed bij je past. Met de tips in dit artikel moet dat zeker lukken!

Geur gevonden? Dan weet je nu...

...altijd wat je als cadeau kunt vragen!

▼ Volgende artikel
Deze functies kun je tegenkomen op een magnetron
© Rostislav Sedlacek
Huis

Deze functies kun je tegenkomen op een magnetron

Met een magnetron kun je veel meer doen dan alleen snel eten opwarmen. Je kunt er tegenwoordig vaak ook mee koken, bakken en zelfs grillen. In dit artikel lees je welke functies je allemaal kunt vinden op moderne magnetrons en wat je ermee kunt doen.

In dit artikel bespreken we de belangrijkste functies van een magnetron: de magnetronfunctie zelf, oven, grill en stoom. We leggen uit wat je ermee kunt doen en hoe ze je keukenleven makkelijker maken.

Lees ook: Dit betekenen de icoontjes op je oven of combi-magnetron

De basisfunctie van elke magnetron is de magnetronstand. Met behulp van microgolven worden water-, vet- en suikermoleculen in voedsel in beweging gebracht, waardoor het eten opwarmt. Deze functie is vooral handig voor het snel opwarmen van restjes, soep, koffie of melk, of voor het warm maken van kant-en-klaar maaltijden. Daarnaast kun je er bevroren etenswaren mee ontdooien, zoals vlees, brood of groenten. Veel magnetrons hebben een speciale ontdooistand, waarmee je dit gecontroleerd en zonder risico op het gedeeltelijk garen van het eten kunt doen.

Naast opwarmen en ontdooien is de magnetronfunctie ook geschikt voor eenvoudige gerechten – denk aan aardappelpuree of stoomgroenten (in een magnetronbestendige schaal). En laten we de magnetronpopcorn vooral niet vergeten!

©Monkey Business Images

Hoe herken je of servies magnetronbestendig is?

Niet alle schalen, borden of ander servies kunnen veilig in de magnetron. Gelukkig kun je dit vaak makkelijk controleren. Kijk eerst naar de onderkant: daar staat meestal een symbool van een magnetron of de woorden "microwave safe" of "magnetronbestendig". Zie je dat niet, dan is het verstandig extra op te letten. Vermijd servies met metalen randen, goudkleurige decoraties of materialen zoals melamine. Deze kunnen vonken veroorzaken, oververhit raken of zelfs schade toebrengen aan je magnetron. Kies bij twijfel voor glas of keramiek dat speciaal is aangeduid als magnetronbestendig.

Weet je niet zeker of je servies magnetronbestendig is? Doe dan een simpele test. Vul een magnetronbestendige mok of glas met water en zet deze samen met het servies dat je wilt testen in de magnetron. Laat de magnetron 30 seconden op hoog vermogen draaien. Het water in het glas fungeert hierbij als controle: het moet warm worden, terwijl het servies zelf koud blijft. Is het servies heet na de test? Dan is het niet geschikt, omdat het de warmte absorbeert. Blijft het servies koud en is alleen het water warm? Dan kun je het veilig gebruiken in de magnetron.

Ovenfunctie

Sommige magnetrons hebben een ingebouwde ovenfunctie, waarmee je gerechten kunt bakken en braden zoals in een gewone oven. Deze functie gebruik je bijvoorbeeld voor het bakken van taarten, pizza’s en ovenschotels. Dankzij de gelijkmatige verwarming worden gerechten mooi gelijkmatig gaar en krijgen ze een mooie kleur. Daarnaast kun je met de ovenfunctie gratineren (een goudbruin en krokant laagje maken). Denk aan dat superlekkere knapperige kaaslaagje bovenop een goede lasagne bijvoorbeeld. Ook voor het opwarmen van gerechten die lekker knapperig moeten blijven, zoals quiches of bladerdeeghapjes, is dit de functie die je gebruikt. Waar de standaard magnetronfunctie gerechten vaak zacht maakt, zorgt de ovenfunctie voor een krokant resultaat.

Grillfunctie

Met de grillfunctie van een magnetron kun je gerechten roosteren en krokant maken. Een ingebouwde elektrische grill zorgt voor intense hitte, heel geschikt dus voor het bereiden van kippenvleugels, worstjes of gegrilde groenten. Hiermee geef je gerechten een knapperige korst of een mooi geroosterd laagje. Ook vlees en vis krijgen zo een krokant randje, zonder dat je een traditionele oven of barbecue nodig hebt. Zelfs voor pizza’s is deze functie handig: waar de ovenstand er vooral voor zorgt dat ze gelijkmatig gaar worden, geeft de grillfunctie ze een extra knapperige en goudbruine bovenkant. Zei iemand daar krokante gesmolten kaas?

©pixel-shot.com (Leonid Yastremskiy)

Ook interessant: Zo maak je je magnetron schoon met middelen die je al in huis hebt

Stoomfunctie

Met de stoomfunctie van een magnetron kook je gezond en eenvoudig met stoom. Dit werkt via een ingebouwd stoomreservoir of een speciale stoomschaal. Groenten blijven mooi van kleur, stevig van structuur en behouden meer voedingsstoffen dan bij koken in water. Ook delicate vissoorten, zoals zalm en kabeljauw, blijven sappig en smaakvol, zonder dat je extra vet hoeft toe te voegen. Daarnaast kun je met de stoomfunctie rijst, couscous en andere gerechten die vocht nodig hebben opwarmen, zonder dat ze uitdrogen.

Magnetron met stoomfunctie echt iets voor jou?

Er zijn er genoeg!

Zo kies je de juiste magnetron

Welke functies je nodig hebt, hangt af van je kookgewoonten. Of je nu alleen opwarmt, graag bakt, houdt van een krokante korst of gezond wilt koken, er is altijd een magnetron die daarbij past. Met extra functies zoals oven, grill en stoom kun je veel meer dan alleen opwarmen. Kies een model dat aansluit bij jouw kookstijl, zodat je het maximale uit je magnetron haalt, zodat je een magnetron kiest die bij je past.