ID.nl logo
EV-profiel Renault Megane E-Tech Electric: met stip op de shortlist?
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-profiel Renault Megane E-Tech Electric: met stip op de shortlist?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een keihard pluspunt van de Renault Megane E-Tech Electric is zijn messcherpe prijs. Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau, batterijvariant of motorvermogen komt de elektrische hatchback ruimschoots in aanmerking voor SEPP-aanschafsubsidie. Heeft de Megane E-Tech Electric nog meer noten op zijn zang?

©Igor Stuifzand

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Eerst even een rondje om de Renault Megane Electric

Met de Megane Electric E-Tech verscheen in februari 2022 een fris gezicht in de showroom van de Renault-dealer. De elektrisch aangedreven (compacte) middenklasser was voor het Franse merk de eerste volledig nieuw ontwikkelde EV sinds de Zoe. Op basis van zijn afmetingen kan de Megane Electric worden beschouwd als alternatief voor onder meer de Volkswagen ID.3, de Cupra Born, de MG 4 Electric, maar ook voor de Volvo EX30 en BYD Dolphin. Renault doet uitstekende zaken met de elektrische hatchback: in 2023 zijn ruim 5.000 exemplaren op Nederlands kenteken gezet.

Maar wat is de Megane E-Tech Electric eigenlijk precies: een hatchback of toch meer een cross-over? Doordat het batterijpakket in de vloer van de auto is geïntegreerd, moest de auto voor voldoende binnenruimte wel wat hoger worden gebouwd. Hij steekt dan ook een stukje boven zijn concurrenten uit die je kunt beschouwen als traditionele hatchbacks, zoals de Opel Astra Electric of Peugeot e-308.

Hoe dan ook: de ontwerpers van Renault hebben – onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker – een haast sportief gelijnde auto neergezet, met een duidelijk herkenbaar front, een sierlijk aflopende daklijn, stoer opbollende wielkuipen en relatief weinig glas.

©Igor Stuifzand

Wat springt er in de Megane E-Tech Electric in het oog?

Ook het interieur heeft een modern design, met een dashboard dat qua styling inmiddels gemeengoed is in alle nieuwe Renault-modellen. Het instrumentarium bestaat uit een groot zwart paneel met twee beeldschermen: eentje achter het stuur voor de belangrijkste reis- en rij-informatie en een touchscreen in de middenconsole voor de bediening van tal van functies.

Voor de airco is onder het centrale scherm een rijtje fysieke knopjes gecreëerd. Dat werkt in de regel prettiger dan alles in meerdere stappen via een touchscreen, zoals de Volvo EX30 en de BYD Dolphin hebben. De afwerking van het geheel is erg mooi: op het dashboard van onze testauto, die is uitgevoerd als Techno, zien we een strookje op wol lijkende bekleding dat is gemaakt van gerecyclede materialen.

Laat de Megane Electric zich gemakkelijk bedienen?

Rechts achter het stuur zit niet alleen de keuzehendel voor de rijrichting, maar óók een stengel om de ruitenwissers te bedienen én een satelliet met knopjes voor de audio. Dan zit aan het stuur zelf nog een hendeltje om de mate van regeneratie te bepalen en óp het stuur enkele schakelaars voor onder meer de spraak- en telefoonfuncties, plus de Multi Sense-knop om te wisselen van rijprogramma. Het is dus een beetje oppassen dat je niet verdwaalt in dit woud van schakelaars en bedieningshendels!

Het multimediasysteem werkt op Android Automotive. Dankzij Google Assistant en Google Maps is het net alsof je een Android-smartphone bedient: het werkt allemaal heel eenvoudig en intuïtief. Houd je liever je handen aan het stuur, dan is het commando 'Hey Google' voldoende om je verder op weg te helpen. Via de Google Play Store kunnen diverse functies aan het bedieningssysteem worden toegevoegd, zodat je het menu geheel naar eigen behoeften kunt inrichten.

©Igor Stuifzand

Welke batterij- en vermogensvarianten levert Renault?

Renault biedt de Megane E-Tech Electric aan met twee verschillende batterijcapaciteiten: 40 en 60 kWh. Uitgevoerd met de kleinste batterij beschikt de auto over een 130 pk sterke elektromotor. Genoeg als je van je EV geen asfaltvernietigende prestaties verlangt: vanuit stilstand zit je in 10 seconden op 100 km/u, de topsnelheid is begrensd op 150 km/u. De Megane R130 met 40 kWh heeft volgens de fabrieksopgave een actieradius van 300 kilometer. Snelladen gaat met maximaal 85 kW, een 3-fase-boordlader van 22 kW is standaard.

©Igor Stuifzand

De 130 pk sterke elektromotor kan tevens worden gecombineerd met de 60kWh-batterij. Daardoor wordt de auto 100 kilo zwaarder, maar je krijgt er ook een aanzienlijke toename in actieradius voor terug: Renault geeft een maximum WLTP-bereik op van 470 kilometer.

Ook aan de snellader presteert de versie met 60kWh-batterij aanzienlijk beter door een piekvermogen van 130 kW te leveren. Daarmee is de Renault vlotter dan de vergelijkbare Volkswagen ID.3 met 58kWh-batterij (120 kW) en het duo Opel Astra Electric/Peugeot e-308 (100 kW).

Tweede vermogensvariant is de Megane R220. Deze beschikt standaard over de 60kWh-batterij met dezelfde laadprestaties als de 130 pk sterke 60kWh-variant. De elektromotor levert nu echter een vermogen van 220 pk, waarmee de auto aanzienlijk sneller uit de startblokken komt. Van 0 naar 100 km/u is in 7,4 seconden voltooid. De 220 pk sterke elektromotor brengt een iets hoger gemiddeld stroomverbruik met zich mee, waardoor de Megane R220 een WLTP-actieradius overhoudt van 450 kilometer.

©Igor Stuifzand

Het verbruik en de actieradius in de praktijk

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde na de avondspits af, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. We maken van de verbruikstest geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’ en proberen met elke testauto zo veel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

Voor dit EV-profiel werd ons een Megane E-Tech Electric met 220 pk sterke elektromotor ter beschikking gesteld. Renault geeft voor deze versie een gemiddeld stroomverbruik op van 16,1 kWh/100 km en een actieradius van 450 kilometer. Een warmtepomp wordt op basisuitvoering Equilibre alleen als onderdeel van het optionele Pack Comfort geleverd. Alle andere uitrustingsvarianten beschikken af-fabriek wél over een warmtepomp. Zo ook onze testauto, die is uitgevoerd als Techno.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wij legden onze verbruiksronde af onder aangename omstandigheden, zodat er weinig energie verloren is gegaan aan het op bedrijfstemperatuur brengen van het batterijpakket of het verwarmen/koelen van het interieur. Op onze vaste testroute weten we het door Renault opgegeven WLTP-verbruik exact te evenaren: 16,1 kWh/100 km. Omgerekend naar de netto batterijcapaciteit is daarmee een actieradius van 370 kilometer haalbaar. Keurig, maar beslist niet grensverleggend. Zo haalden we met de Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld 15,2 kWh/100 km, goed voor 382 kilometer op een volle batterij.

©Igor Stuifzand

Is de Megane E-Tech Electric een praktische auto?

Wie een ruime gezinsauto zoekt, moet de Renault Megane E-Tech Electric beslist eens gaan proefrijden – en de tijd nemen om uit te zoeken of je hele gezin er goed in past. Voorin hoeft niemand over de beschikbare ruimte te klagen, achterin is de Megane geen ruimtewonder. Een paar kleine kinderen kunnen er prima zitten, maar wanneer je twee doorgeschoten pubers tracht op te voeden, zouden zij door het aflopende dak en de niet-overmatige beenruimte nog meer chagrijnig gemompel tot je kunnen zenden dan ze normaal al doen.

©Igor Stuifzand

De kofferbak van de Megane heeft een volume van 440 liter. Wat vooral opvalt, is dat de bodem van de bagageruimte behoorlijk laag is. Daardoor ontstaat een vrij hoge tildrempel, maar het komt de inhoud van het laadruim beslist ten goede. Onder de vloerplaat zit nog een extra bagagevak, waar je bijvoorbeeld het laadsnoer kwijt kunt.

Met de achterbank neergeklapt kan de Megane E-Tech Electric 1332 liter herbergen. Ook daarmee scoort de Renault beter dan bijvoorbeeld de Opel Astra Electric of de Volkswagen ID.3. De Megane R130 mag een aanhanger trekken met een maximumgewicht van 500 kilo, de R220 is in staat om 900 kilo (geremd) te sleuren. Voor aangehaalde elektrische concurrenten is geen trekhaak leverbaar.

©Igor Stuifzand

Hoe rijdt de Renault Megane E-Tech Electric?

De basis van de Renault Megane E-Tech Electric wordt gevormd door een schaalbaar platform dat in samenwerking met Nissan werd ontwikkeld. Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor de Nissan Ariya. Dat doet een beetje vrezen voor het veercomfort van de Megane. Wij hebben de Ariya immers ervaren als een nogal onrustig rijdende auto.

Hoewel de Megane een kortere wielbasis heeft, houdt hij zich op de meest hobbelige ondergrond echter keurig gedeisd. Vering en demping zijn verre van zompig, maar het comfort staat op hoog niveau. Ook de besturing is erg prettig: voldoende gevoel en niet te licht. Met de flippertjes achter het stuur kun je het zelfremmende vermogen van de elektromotor bepalen, maar ‘one-pedal driving’ – waarbij je op regeneratie volledig tot stilstand kunt afremmen – heeft de auto niet.

De Megane is gezegend met prettig zittende stoelen. Op de Techno-uitvoering betaal je een bescheiden meerprijs van 400 euro voor stoelverwarming. Vooral 's winters is dat toch een must als je het energieverbruik van de airco wilt temperen. Waar je je al snel aan gaat storen, is het slechte zicht naar achteren. Door de aflopende daklijn is de achterruit erg laag. Daarnaast heeft de Megane dikke achterste dakstijlen, waardoor een soort 'tunnelvisie' ontstaat. Gelukkig is een achteruitrijcamera standaard; voor een 360-gradencamera en waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer moet je bijbetalen.

©Igor Stuifzand

Hoe ziet het kostenplaatje eruit?

Goed nieuws voor de Megane-koper: alle uitvoeringen blijven met hun prijs onder de SEPP-grens van 45.000 euro. Je maakt dus automatisch aanspraak op 2.950 euro aanschafsubsidie, en dat is mooi meegenomen. De goedkoopste uitvoering is de Megane EV40 R130 Equilibre, die voor 36.370 euro in de prijslijst staat. Haal je de SEPP-subsidie van dat bedrag af, dan blijft er 33.420 euro over. Je moet dan echter wel genoegen nemen met de kleine 40kW-batterij. Bij Renault begint het maandtarief voor private lease bij 529 euro (exclusief SEPP-aftrek).

Goedkoopste variant met de 60kWh-batterij is de Business Edition met 130 pk. Deze variant kost inclusief SEPP 36.420 euro. Voor hetzelfde bedrag kun je echter ook kiezen voor de Equilibre met 220 pk (private lease: vanaf 569 euro). Een scherpe prijs, wat de Megane - gelet op alle kwaliteiten van de auto - des te aantrekkelijker maakt. De completer uitgevoerde Techno-versie kost 2.500 euro meer, voor de meest luxueuze Iconic-versie wordt nog eens 3.000 euro extra in rekening gebracht.

©Igor Stuifzand

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Black Friday: waar vind je de beste elektronica-deals?
© Talita
Huis

Black Friday: waar vind je de beste elektronica-deals?

Zet 29 november in je agenda, want dan is het Black Friday! Voor techliefhebbers is dit een absolute topdag. Met elk jaar nóg spectaculairdere aanbiedingen scoor je geweldige deals op het gebied van laptops, telefoons, tablets en computerspulletjes. Spontaan shoppen kan, maar wie zich vooraf voorbereidt, loopt geen enkele mooie aanbieding mis!

Lees meer: Zo scoor je de beste deals tijdens de Amazon Prime Days


Black Friday

Je weet vast dat Black Friday bekend staat om zijn scherpe aanbiedingen, maar ken je de oorsprong van deze wereldwijde koopjesdag? Black Friday is over komen waaien vanuit Amerika, waar de dag direct volgt op Thanksgiving. Aangezien Thanksgiving altijd op een donderdag valt en veel Amerikanen er een lang weekend van maken, bleek deze vrijdag ideaal voor winkeliers om forse kortingen aan te bieden.

Hele weekend

Niet alleen deze vrijdag is het feest voor de consument, het hele weekend heb je kans op grote kortingen. De maandag na Black Friday heet Cyber Monday en dit is de dag waarop internetwinkels de laatste jaren hun grootste koopjes aanboden. Het is wel zo dat de verschillen tussen Black Friday en Cyber Monday beginnen te vervagen, je ziet tegenwoordig dat eigenlijk het hele weekend – van vrijdag tot en met maandag – de aanbiedingen je om de oren vliegen.

🚨 Meteen bookmarken: https://www.kieskeurig.nl/prijsdalers
Watch on YouTube

Focus op elektronica

Black Friday is hét moment om elektronica en computerapparatuur in te slaan. Alle grote (web)winkels doen mee en bieden stevige kortingen. In het verleden kon je al flink besparen op laptops, tv's en smartphones – en dat waren niet alleen oude modellen. Elke winkel heeft wel een speciale deal die tot de grote dag geheim wordt gehouden.

Ook audiofanaten komen aan hun trekken. Verwacht flinke kortingen op soundbars, koptelefoons en speakers. Daarnaast zijn er meestal mooie aanbiedingen voor computeraccessoires zoals muizen, headsets en toetsenborden. En niet te vergeten: externe harde schijven en smarthome-apparaten zoals camera's, lampen en deurbellen gaan ook vaak met korting de deur uit.

Op = op

Het is daarom belangrijk om snel te handelen. Zie je een aantrekkelijke aanbieding, aarzel dan niet en plaats het product direct in je winkelmandje. Het is niet verstandig om lang te wachten in de hoop dat een ander hetzelfde product net iets goedkoper aanbiedt, want dan loop je het risico mis te grijpen. Als een bekende winkel zoals Coolblue, MediaMarkt of Bol een laptop, smartphone of gameconsole met een aanzienlijke korting aanbiedt, wees er dan van bewust dat deze binnen enkele uren uitverkocht kunnen zijn. Tijdens deze periode is twijfelen dus geen goede strategie!

Voorbereiden

Wie slim wil shoppen, bereidt zich goed voor. Bekijk alvast de websites waar je normaal bestelt en schrijf je in voor hun nieuwsbrieven om geen deals te missen. Sommige grote winkels zoals MediaMarkt en Bol.com starten al geruime tijd vóór Black Friday met hun aanbiedingen.

Let op: sommige deals gelden de hele week, andere wisselen dagelijks. En kijk verder dan de bekende winkels – ook bij Kruidvat, Otto, Amazon.de en Wehkamp kun je verrassend goede aanbiedingen vinden, net als vorig jaar.

©Wesley Akkerman

Cashback en andere acties

Let tijdens dit weekend niet alleen op de prijs, maar ook op andere acties die naar boven komen drijven. Cashback-acties of kortingen op je volgende aankoop waren vorig jaar veelvoorkomende aanbiedingen. Ook is het mogelijk dat bepaalde producten deze week gratis worden aangeboden. Ben je op zoek naar een nieuwe laptop? Dan is het slim om te controleren of je er dit weekend gratis software bij krijgt, of misschien ontvang je bij een tablet wel een gratis toetsenbord of hoes.

Vals spelen

Pas op met 'nepkortingen'! Sommige winkels verhogen hun prijzen vlak voor Black Friday om de kortingen beter te laten lijken. Houd daarom nu al de prijzen bij van producten die je wilt kopen. Kieskeurig.nl is hierbij een handig hulpmiddel. Als je daar een product opzoekt, laat een groene pijl omlaag zien dat de prijs echt gedaald is. Hoe hoger het getal bij de pijl, hoe meer échte korting je krijgt vergeleken met de afgelopen dagen!

Kieskeurig

Je kunt natuurlijk ook gewoon op de website van Kieskeurig zoeken komend weekend. Prijsdatabases van alle bekende webshops worden constant automatisch geüpdatet en zo kun je meteen zien in welke winkel een moederbord, nieuwe pc of je volgende smartphone het goedkoopste is. Je vindt er 10 onmisbare tips voor het shoppen tijdens Black Friday, en op de Prijsdalers-pagina krijg je meteen de allerbeste deals te zien. Wil je de beste Black Friday-deals in je inbox, meld je dan op de site van Kieskeurig even aan voor de nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt
© Action
Huis

5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt

Aan merken die producten voor je smarthome aanbieden hebben we tegenwoordig geen gebrek. Maar hoe scheid je het kaf van het koren? In dit artikel geven we vijf aspecten waar je op moet letten bij de keuze voor een voordelig merk, waardoor je hopelijk geen miskoop (meer) begaat.

Als je nog niet zo bekend bent met een smarthomemerk en je doet wat onderzoek, let dan in elk geval op de volgende zaken:

  1. De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen
  2. Brede compatibiliteit met de grote spelers (Amazon, Google, Apple)
  3. Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites
  4. Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)
  5. Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

💡Lees ook: Zijn goedkope smarthomeproducten wel veilig?

De laatste jaren zijn er flink wat merken bijgekomen die allemaal nagenoeg dezelfde smarthomeproducten aanbieden. Dit soort producten noemen we ook wel whitelabelproducten: dergelijke apparaten worden geproduceerd door een derde partij, en door een aanbieder aangeboden met een eigen logo en soms ook een eigen app. In veel gevallen biedt zo'n verstrekker geen extra's of unieke elementen, maar in een zeldzaam geval gebeurt dat wèl. Daar kom je achter wanneer je onderzoek doet naar zo'n merk, door op de volgende zaken te letten.

1- De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen

Als een merk echt een slechte app aanbiedt, dan zie je dat vanzelf terug in de beoordelingen. Het is dan zaak om door de cijfers van bots (digitale systemen die automatisch reviews plaatsen) en betaalde influencers te kijken – maar op een gegeven moment herken je een bepaald soort taalgebruik waardoor je dat moeiteloos doet. Bovendien lijken veel neppe reviews op elkaar, zowel in boodschap als taalgebruik. Lees alle beoordelingen goed door en let op die van echte mensen of gebruikers. Hoe meer je er daar van vindt, hoe beter de app in kwestie is.

©Hombli

2- Brede compatibiliteit met de grote spelers

In je onderzoek is het ook verstandig om informatie op te zoeken over de brede compatibiliteit van het merk in kwestie. Ga naar de winkelpagina of officiële website om te zien of er bijvoorbeeld ondersteuning is voor Google Home of Apple Homekit. En anders is Matter, Homey, Fibaro of een ander smarthomeprotocol de moeite waard. Hoe breder de support, hoe breder de inzetbaarheid en hoe beter de ervaring. Check ook meteen of je het product offline kunt gebruiken binnen je eigen netwerk, eventueel via een zelf opgezet smarthomeplatform.

Lees ook: Wat is Matter? Smarthome-standaard uitgelegd

Je huis slimmer maken hoeft niet duur te zijn

Met slimme stekkers maak je bestaande apparaten 'smart'

3- Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites

Onderschat daarnaast de kracht van een positieve recensie niet. Niet dat je zomaar elke review kunt vertrouwen die je online tegenkomt. Maar als het geluid overwegend positief is en je vertrouwt de platformen of recensenten, dan heb je weinig redenen om te twijfelen aan een merk. Als een specifiek merk genegeerd wordt door een publicatie, of je komt er simpelweg geen recensies over tegen, dan kan het zijn dat het niet bijzonder genoeg is. Hopelijk is een website transparant over de werkwijze bij het selecteren van de artikelen die worden besproken, zodat je het ontbreken van de review in de juiste context kunt plaatsen.

©Lidl

4- Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)

Over recensenten gesproken: let ook in het bijzonder op wie zo'n product test en of diegene een grote staat van dienst heeft. Probeer te achterhalen of die persoon in het verleden vaker positief is geweest over het merk. Wees ook scherp op het beroep van zo'n recensent. Lees je een tekst van een expert, reviewer of journalist, dan kun je de argumenten veel beter plaatsen en op waarde schatten dan wanneer een influencer schreeuwt dat je maar gewoon iets moet kopen omdat het vet is. Diegene wordt daar grof voor betaald – echte redacteuren zijn niet zo gemakkelijk te beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld opzoeken via LinkedIn of iemand een echte journalist is, of is verbonden aan een bepaald merk.

5- Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

Als je eenmaal de basale informatie opgezocht hebt en je hebt wat onderzoek gedaan naar wie wat precies recenseert, dan is het tijd om naar de inhoud te kijken. Niet alle kritiek hoeft voor jou een probleem te zijn. Zeker niet als je begrijpt waar je op moet letten of als je weet wat voor jou belangrijk is. Een goede prijs-kwaliteitverhouding geeft vaak alle context die je nodig hebt. Dan kun je genoegen nemen met iets minder, zonder er te veel voor te betalen. Let in de teksten vooral ook op het updatebeleid; hoe breder die is, hoe langer je met de producten doet. Hier op ID.nl vind je ook veel reviews, misschien zit jou gewenste artikel er ook wel bij?


☃️Deze winter zit je niet in de kou: