ID.nl logo
EV-profiel Renault Megane E-Tech Electric: met stip op de shortlist?
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-profiel Renault Megane E-Tech Electric: met stip op de shortlist?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een keihard pluspunt van de Renault Megane E-Tech Electric is zijn messcherpe prijs. Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau, batterijvariant of motorvermogen komt de elektrische hatchback ruimschoots in aanmerking voor SEPP-aanschafsubsidie. Heeft de Megane E-Tech Electric nog meer noten op zijn zang?

©Igor Stuifzand

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Eerst even een rondje om de Renault Megane Electric

Met de Megane Electric E-Tech verscheen in februari 2022 een fris gezicht in de showroom van de Renault-dealer. De elektrisch aangedreven (compacte) middenklasser was voor het Franse merk de eerste volledig nieuw ontwikkelde EV sinds de Zoe. Op basis van zijn afmetingen kan de Megane Electric worden beschouwd als alternatief voor onder meer de Volkswagen ID.3, de Cupra Born, de MG 4 Electric, maar ook voor de Volvo EX30 en BYD Dolphin. Renault doet uitstekende zaken met de elektrische hatchback: in 2023 zijn ruim 5.000 exemplaren op Nederlands kenteken gezet.

Maar wat is de Megane E-Tech Electric eigenlijk precies: een hatchback of toch meer een cross-over? Doordat het batterijpakket in de vloer van de auto is geïntegreerd, moest de auto voor voldoende binnenruimte wel wat hoger worden gebouwd. Hij steekt dan ook een stukje boven zijn concurrenten uit die je kunt beschouwen als traditionele hatchbacks, zoals de Opel Astra Electric of Peugeot e-308.

Hoe dan ook: de ontwerpers van Renault hebben – onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker – een haast sportief gelijnde auto neergezet, met een duidelijk herkenbaar front, een sierlijk aflopende daklijn, stoer opbollende wielkuipen en relatief weinig glas.

©Igor Stuifzand

Een modern, rechthoekig dashboard met staand scherm voor het multimediasysteem.

Wat springt er in de Megane E-Tech Electric in het oog?

Ook het interieur heeft een modern design, met een dashboard dat qua styling inmiddels gemeengoed is in alle nieuwe Renault-modellen. Het instrumentarium bestaat uit een groot zwart paneel met twee beeldschermen: eentje achter het stuur voor de belangrijkste reis- en rij-informatie en een touchscreen in de middenconsole voor de bediening van tal van functies.

Voor de airco is onder het centrale scherm een rijtje fysieke knopjes gecreëerd. Dat werkt in de regel prettiger dan alles in meerdere stappen via een touchscreen, zoals de Volvo EX30 en de BYD Dolphin hebben. De afwerking van het geheel is erg mooi: op het dashboard van onze testauto, die is uitgevoerd als Techno, zien we een strookje op wol lijkende bekleding dat is gemaakt van gerecyclede materialen.

Ondanks de scherpe prijsstelling van de Megane E-Tech Electric is niet beknibbeld op de afwerking.

Laat de Megane Electric zich gemakkelijk bedienen?

Rechts achter het stuur zit niet alleen de keuzehendel voor de rijrichting, maar óók een stengel om de ruitenwissers te bedienen én een satelliet met knopjes voor de audio. Dan zit aan het stuur zelf nog een hendeltje om de mate van regeneratie te bepalen en óp het stuur enkele schakelaars voor onder meer de spraak- en telefoonfuncties, plus de Multi Sense-knop om te wisselen van rijprogramma. Het is dus een beetje oppassen dat je niet verdwaalt in dit woud van schakelaars en bedieningshendels!

Het multimediasysteem werkt op Android Automotive. Dankzij Google Assistant en Google Maps is het net alsof je een Android-smartphone bedient: het werkt allemaal heel eenvoudig en intuïtief. Houd je liever je handen aan het stuur, dan is het commando 'Hey Google' voldoende om je verder op weg te helpen. Via de Google Play Store kunnen diverse functies aan het bedieningssysteem worden toegevoegd, zodat je het menu geheel naar eigen behoeften kunt inrichten.

©Igor Stuifzand

Beetje veel hendels, stengels, knoppen en schakelaars, rechts op en achter het stuur...

Welke batterij- en vermogensvarianten levert Renault?

Renault biedt de Megane E-Tech Electric aan met twee verschillende batterijcapaciteiten: 40 en 60 kWh. Uitgevoerd met de kleinste batterij beschikt de auto over een 130 pk sterke elektromotor. Genoeg als je van je EV geen asfaltvernietigende prestaties verlangt: vanuit stilstand zit je in 10 seconden op 100 km/u, de topsnelheid is begrensd op 150 km/u. De Megane R130 met 40 kWh heeft volgens de fabrieksopgave een actieradius van 300 kilometer. Snelladen gaat met maximaal 85 kW, een 3-fase-boordlader van 22 kW is standaard.

©Igor Stuifzand

De laadpoort van de Megane E-Tech Electric zit vlak boven het rechter voorwiel. Een handige plek.

De 130 pk sterke elektromotor kan tevens worden gecombineerd met de 60kWh-batterij. Daardoor wordt de auto 100 kilo zwaarder, maar je krijgt er ook een aanzienlijke toename in actieradius voor terug: Renault geeft een maximum WLTP-bereik op van 470 kilometer.

Ook aan de snellader presteert de versie met 60kWh-batterij aanzienlijk beter door een piekvermogen van 130 kW te leveren. Daarmee is de Renault vlotter dan de vergelijkbare Volkswagen ID.3 met 58kWh-batterij (120 kW) en het duo Opel Astra Electric/Peugeot e-308 (100 kW).

Tweede vermogensvariant is de Megane R220. Deze beschikt standaard over de 60kWh-batterij met dezelfde laadprestaties als de 130 pk sterke 60kWh-variant. De elektromotor levert nu echter een vermogen van 220 pk, waarmee de auto aanzienlijk sneller uit de startblokken komt. Van 0 naar 100 km/u is in 7,4 seconden voltooid. De 220 pk sterke elektromotor brengt een iets hoger gemiddeld stroomverbruik met zich mee, waardoor de Megane R220 een WLTP-actieradius overhoudt van 450 kilometer.

©Igor Stuifzand

Renault belooft 450 kilometer op een volle batterij. In onze testauto haalden wij 370 kilometer.

Het verbruik en de actieradius in de praktijk

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde na de avondspits af, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. We maken van de verbruikstest geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’ en proberen met elke testauto zo veel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

Voor dit EV-profiel werd ons een Megane E-Tech Electric met 220 pk sterke elektromotor ter beschikking gesteld. Renault geeft voor deze versie een gemiddeld stroomverbruik op van 16,1 kWh/100 km en een actieradius van 450 kilometer. Een warmtepomp wordt op basisuitvoering Equilibre alleen als onderdeel van het optionele Pack Comfort geleverd. Alle andere uitrustingsvarianten beschikken af-fabriek wél over een warmtepomp. Zo ook onze testauto, die is uitgevoerd als Techno.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wij legden onze verbruiksronde af onder aangename omstandigheden, zodat er weinig energie verloren is gegaan aan het op bedrijfstemperatuur brengen van het batterijpakket of het verwarmen/koelen van het interieur. Op onze vaste testroute weten we het door Renault opgegeven WLTP-verbruik exact te evenaren: 16,1 kWh/100 km. Omgerekend naar de netto batterijcapaciteit is daarmee een actieradius van 370 kilometer haalbaar. Keurig, maar beslist niet grensverleggend. Zo haalden we met de Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld 15,2 kWh/100 km, goed voor 382 kilometer op een volle batterij.

©Igor Stuifzand

Het multimediasysteem werkt met Google Assistance en Google Maps. Bij het berekenen van je route wordt rekening gehouden met snellaadstations.

Is de Megane E-Tech Electric een praktische auto?

Wie een ruime gezinsauto zoekt, moet de Renault Megane E-Tech Electric beslist eens gaan proefrijden – en de tijd nemen om uit te zoeken of je hele gezin er goed in past. Voorin hoeft niemand over de beschikbare ruimte te klagen, achterin is de Megane geen ruimtewonder. Een paar kleine kinderen kunnen er prima zitten, maar wanneer je twee doorgeschoten pubers tracht op te voeden, zouden zij door het aflopende dak en de niet-overmatige beenruimte nog meer chagrijnig gemompel tot je kunnen zenden dan ze normaal al doen.

©Igor Stuifzand

Met twee niet al te grote mensen is het op de achterbank al schipperen met de ruimte.

De kofferbak van de Megane heeft een volume van 440 liter. Wat vooral opvalt, is dat de bodem van de bagageruimte behoorlijk laag is. Daardoor ontstaat een vrij hoge tildrempel, maar het komt de inhoud van het laadruim beslist ten goede. Onder de vloerplaat zit nog een extra bagagevak, waar je bijvoorbeeld het laadsnoer kwijt kunt.

Met de achterbank neergeklapt kan de Megane E-Tech Electric 1332 liter herbergen. Ook daarmee scoort de Renault beter dan bijvoorbeeld de Opel Astra Electric of de Volkswagen ID.3. De Megane R130 mag een aanhanger trekken met een maximumgewicht van 500 kilo, de R220 is in staat om 900 kilo (geremd) te sleuren. Voor aangehaalde elektrische concurrenten is geen trekhaak leverbaar.

©Igor Stuifzand

De vloer van de kofferbak ligt erg laag, waardoor je tassen gemakkelijk rechtop kunt zetten.

Hoe rijdt de Renault Megane E-Tech Electric?

De basis van de Renault Megane E-Tech Electric wordt gevormd door een schaalbaar platform dat in samenwerking met Nissan werd ontwikkeld. Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor de Nissan Ariya. Dat doet een beetje vrezen voor het veercomfort van de Megane. Wij hebben de Ariya immers ervaren als een nogal onrustig rijdende auto.

Hoewel de Megane een kortere wielbasis heeft, houdt hij zich op de meest hobbelige ondergrond echter keurig gedeisd. Vering en demping zijn verre van zompig, maar het comfort staat op hoog niveau. Ook de besturing is erg prettig: voldoende gevoel en niet te licht. Met de flippertjes achter het stuur kun je het zelfremmende vermogen van de elektromotor bepalen, maar ‘one-pedal driving’ – waarbij je op regeneratie volledig tot stilstand kunt afremmen – heeft de auto niet.

De Megane is gezegend met prettig zittende stoelen. Op de Techno-uitvoering betaal je een bescheiden meerprijs van 400 euro voor stoelverwarming. Vooral 's winters is dat toch een must als je het energieverbruik van de airco wilt temperen. Waar je je al snel aan gaat storen, is het slechte zicht naar achteren. Door de aflopende daklijn is de achterruit erg laag. Daarnaast heeft de Megane dikke achterste dakstijlen, waardoor een soort 'tunnelvisie' ontstaat. Gelukkig is een achteruitrijcamera standaard; voor een 360-gradencamera en waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer moet je bijbetalen.

©Igor Stuifzand

De Renault Megane E-Tech Electric verloochent zijn Franse afkomst niet: het veercomfort is uitstekend.

Hoe ziet het kostenplaatje eruit?

Goed nieuws voor de Megane-koper: alle uitvoeringen blijven met hun prijs onder de SEPP-grens van 45.000 euro. Je maakt dus automatisch aanspraak op 2.950 euro aanschafsubsidie, en dat is mooi meegenomen. De goedkoopste uitvoering is de Megane EV40 R130 Equilibre, die voor 36.370 euro in de prijslijst staat. Haal je de SEPP-subsidie van dat bedrag af, dan blijft er 33.420 euro over. Je moet dan echter wel genoegen nemen met de kleine 40kW-batterij. Bij Renault begint het maandtarief voor private lease bij 529 euro (exclusief SEPP-aftrek).

Goedkoopste variant met de 60kWh-batterij is de Business Edition met 130 pk. Deze variant kost inclusief SEPP 36.420 euro. Voor hetzelfde bedrag kun je echter ook kiezen voor de Equilibre met 220 pk (private lease: vanaf 569 euro). Een scherpe prijs, wat de Megane - gelet op alle kwaliteiten van de auto - des te aantrekkelijker maakt. De completer uitgevoerde Techno-versie kost 2.500 euro meer, voor de meest luxueuze Iconic-versie wordt nog eens 3.000 euro extra in rekening gebracht.

©Igor Stuifzand

Wie mooi wil zijn ... Door de sierlijk aflopend daklijn en de brede achterste dakstijlen is het zicht naar achteren beroerd.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Ring Buitencamera Plus – Veelzijdig voor binnen en buiten
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Ring Buitencamera Plus – Veelzijdig voor binnen en buiten

Laat je niet misleiden door de naam van de Ring Buitencamera Plus, want dit model is ook gewoon binnen te gebruiken. Het is daarmee een van de meest veelzijdige beveiligingscamera's van dit moment, en dat voor een prijs van nét geen 100 euro.

Goed
Conclusie

Ring heeft met de Buitencamera Plus een typisch product neergezet. De beelden ogen scherp en kleurrijk (ook 's avonds), al is de HDR-stand net iets te veel van het goede. Je bent goed verstaanbaar door de speakers, terwijl de stemmen van andere mensen prettig opgepikt worden door de microfoon op het apparaat. De installatie is daarnaast ontzettend flexibel, voor zowel binnen als buiten, en de app-opties zijn zoals altijd een sterk punt. Echter, om volledig toegang te krijgen tot alles wat de Ring Buitencamera Plus biedt, dien je toch echt dat abonnement af te sluiten.

Plus- en minpunten
  • Hoge resolutie
  • Kleurrijke beelden
  • Gemakkelijke installatie
  • Overzichtelijke app
  • Groot kijkveld
  • Nachtzicht in kleur
  • Niet compleet zonder abonnement
  • Stand in HDR wat heftig

Wat de Ring Buitencamera Plus zo veelzijdig maakt, is het feit dat je hem zowel bedraad als op batterij kunt gebruiken. Je kunt hem daardoor vrijwel overal neerzetten of ophangen, ongeacht de locatie, ongeacht het stopcontact en ongeacht het oppervlak. Je plaatst hem moeiteloos op een plank, kast of vensterbank en kunt hem ook ophangen aan een muur of plafond. Het voetstuk van de camera kun je namelijk loskoppelen en aan de achterkant bevestigen. Plus: je kunt hem helemaal om z'n as draaien en in een gewenste hoek positioneren.

Dat is echter niet de belangrijkste boodschap van Ring. De grootste aanpassing heeft namelijk te maken met de resolutie. Die is verhoogd van 1920 bij 1080 pixels bij het vorige model (ooit de Stick Up Cam 3rd Gen, maar nu Buitencamera) naar 2560 bij 1440 pixels. De marketingafdeling van menig camerabedrijf maakt je wijs dat dit een 2K-resolutie is, maar niets is minder waar. De officiële term is Quad-HD, maar dat bekt minder lekker. Plus: 2K doet denken aan de helft van 4K. Dat is een positieve connotatie waar veel bedrijven gretig gebruik van willen maken.

©Wesley Akkerman

Ziet meer dan de voorganger

Het vervelende is echter dat je onterecht kunt denken dat 2K een verdubbeling is van 1080p. Maar ook dat klopt niet: voor 1080p kijken we naar het cijfer achter de x, terwijl we voor de marketingterm 2K naar het cijfer vóór x kijken. Dat is dus appels met peren vergelijken. Maar dat betekent niet dat er geen beeldwinst is. Horizontaal gezien zijn er 360 en verticaal 640 pixels bij gekomen. Dat verschil valt vooral op wanneer je bijvoorbeeld inzoomt op een persoon. Gezichten komen een stuk scherper in beeld, al moet je natuurlijk niet té ver inzoomen.

De kijkhoek is er daarnaast ook op vooruitgegaan. De Ring Buitencamera Plus ziet net iets meer dan zijn voorganger, met hoeken van 140 graden horizontaal, 80 graden verticaal en 160 graden diagonaal. De voorganger heeft respectievelijk 115, 59 en 143 graden. Daarnaast is er zowel nachtvisie in zowel kleur als in grijs-wit – net wat je prettiger vindt. In alle gevallen hebben we gemerkt dat we de omgeving hier goed hebben kunnen volgen. De beelden ogen duidelijk en scherp. In de HDR-modus ogen kleuren wel iets té verzadigd, maar die kun je uitschakelen.

©Wesley Akkerman

Ring Vision

De Ring Buitencamera Plus beschikt over Ring Vision, een nieuw onderdeel dat het merk begin 2025 aankondigde. Vision combineert verschillende hardwarecomponenten (zoals antireflecterend glas) met software-optimalisatie (zoals dynamische beeldverwerking) en de expertise van het team om de beste beelden te presenteren. Natuurlijk klinken dit soort dingen vaak mooier dan ze zijn, maar de beelden liegen er niet om. Zowel in het donker als overdag ogen de beelden rustig, kleurrijk en scherp. Precies zoals je zou willen.

Omdat dit geen high-end of dure camera is van Ring, mis je misschien wel een aantal zaken. Denk dan aan het vogelperspectief en de 3D-bewegingsdetectie. Eerlijk is eerlijk: die hebben we tijdens het testen niet echt gemist. Dat is wellicht ook afhankelijk van hoe je het systeem inzet en welke mate van beveiliging je zoekt. Daar staat dan wel weer een flexibele installatie tegenover. Zoals gezegd kun je de camera op allerlei manieren installeren; je kunt er ook voor kiezen om een zonnepaneel op aan te sluiten, zodat je er helemaal geen omkijken meer naar hebt.

©Wesley Akkerman

Met of zonder zonnepaneel

Als je de Ring Buitencamera Plus niet direct op het stroomnet aansluit, mis je een belangrijke functie: pre-roll in 1080p. Dat is een korte video waarin je ziet wat er gebeurde vlak vóór een bewegingsmelding of het aanbellen. Deze functie werkt alleen als de camera via een stekker op netstroom is aangesloten.

Goed om te weten: de Buitencamera Plus met zonnepaneel kost 159 euro. Een losse batterij kost meestal tussen de 20 en 30 euro. Je kunt de camera zowel met als zonder batterij aanschaffen, maar in beide gevallen betaal je 99,99 euro voor de basisversie.

Verder werkt deze camera zoals je van Ring gewend bent. Via de app kun je van alles instellen: van bewegingszones en het zwartmaken van delen van het beeld (zodat de camera daar geen beweging detecteert) tot het aanpassen van de gevoeligheid. Je kunt de bewegingssensor ook helemaal uitschakelen of alleen de meldingen dempen. Met een handig tijdschema bepaal je bovendien precies wanneer de camera actief moet zijn. Op dat vlak doet de Ring Buitencamera Plus zeker niet onder voor andere Ring-modellen.

Met of zonder abonnement?

De Ring Buitencamera Plus ondersteunt ook slimme meldingen. Daarmee bepaal je zelf waarvoor je een notificatie ontvangt – bijvoorbeeld bij detectie van een voertuig, persoon of pakket. De opgenomen beelden worden standaard in de cloud opgeslagen, maar die kun je alleen terugkijken als je een abonnement afsluit. Dat is typisch voor Ring: zonder abonnement fungeert de camera vooral als live meekijk-apparaat met microfoon en speaker, maar kun je geen opnames terugzien.

Heb je meerdere Ring-camera's en maak je er intensief gebruik van, dan kan een abonnement wel de moeite waard zijn. Met het duurdere pakket krijg je bijvoorbeeld toegang tot de beeld-in-beeldmodus en kun je meerdere camera's tegelijk volgen. Kies je voor het meest uitgebreide abonnement, dan worden ook 24/7-opnames mogelijk – al betaal je daar wel 19,99 euro per maand voor. De goedkoopste variant kost 3,99 euro per maand en geeft toegang tot basisfuncties in de cloud, die veel andere aanbieders tegenwoordig kosteloos leveren. Daardoor vallen de totale kosten van een Ring-camera uiteindelijk toch wat hoger uit.

©Ring

Ring Buitencamera Plus kopen?

Over de installatie hebben we in deze review bewust weinig gezegd – die is namelijk simpel en snel. Met de Buitencamera Plus levert Ring opnieuw een typisch Ring-product af: de videobeelden zijn scherp en kleurrijk, ook 's avonds. Wel is de HDR-modus wat aan de overdreven kant. De ingebouwde speaker zorgt ervoor dat je goed verstaanbaar bent, terwijl de microfoon stemmen van anderen helder oppikt. De installatie is bovendien flexibel en geschikt voor zowel binnen- als buitentoepassing, en de app biedt zoals altijd uitgebreide instelmogelijkheden.

Toch blijft het bekende pijnpunt: om alles uit de Ring Buitencamera Plus te halen, heb je een abonnement nodig. Dat is al vaker een zwakke plek geweest bij Ring, en voorlopig lijkt daar geen verandering in te komen. Als eenvoudige deurcamera is dit model aan de prijzige kant – er zijn goedkopere alternatieven beschikbaar. Maar heb je al een Ring-abonnement of ben je bereid daarin te investeren, dan is deze camera zeker het overwegen waard. Nu is het alleen nog wachten tot Ring ook echt werk maakt van lokale opslag.

▼ Volgende artikel
Review Google Pixel 9a – Fijne smartphone voor een fijne prijs
© Rens Blom
Huis

Review Google Pixel 9a – Fijne smartphone voor een fijne prijs

De Google Pixel 9a is een prettige en complete smartphone die zeven jaar softwareupdates krijgt. Heel wat mensen zijn met dit toestel daarom jaren onder de pannen, denken we. In deze review lees je onze bevindingen met de Google Pixel 9a na twee weken intensief testen.

Uitstekend
Conclusie

De Google Pixel 9a is een midrange smartphone die een goede indruk achterlaat. De telefoon is degelijk gebouwd, heeft complete specificaties en krijgt zeven jaar updates. Je kunt dus lang met het toestel doen, zeker als je eenmalig meer betaalt voor de 256 GB-versie. Er zijn in dit prijssegment echter ook veel andere goede smartphones, dus het loont om te vergelijken of een ander toestel nog beter bij jouw wensen aansluit.

Plus- en minpunten
  • Zeven jaar updates
  • Heel compleet
  • Lange accuduur
  • Houdt minder lekker vast
  • Basismodel slechts 128 GB opslagcapaciteit

De Pixel 9a is het nieuwste model in de Pixel 9-serie, die in augustus is uitgebracht in de vorm van de 9, 9 Pro, 9 Pro XL en 9 Pro Fold. Toestellen van bijna duizend euro tot bijna tweeduizend euro voor de vouwbare 9 Pro Fold. Toptoestellen, zo bleek uit onze reviews. Maar er zijn ook genoegen redenen om géén hele dure telefoon te nemen. Als jij maximaal 550 euro wilt uitgeven aan je volgende nieuwe smartphone, is de Pixel 9a het overwegen waard.

Google's Pixel 9a verschijnt in vier kleuren, waaronder knalroze, het fraaie geteste lila en meer zakelijke zwart en wit. Wij zijn enthousiast over de lila kleur van de smartphone en vinden het toestel premium genoeg overkomen. De matte kunststof achterkant toont nauwelijks vingerafdrukken, waardoor de telefoon er netjes blijft uitzien. Al kunnen we ons ook goed voorstellen dat je een hoesje om de Pixel 9a stopt voor de nodige bescherming. Een hoesje kan ook helpen om de ergonomie van de telefoon te verbeteren. De Pixel 9a is namelijk nogal vlak en ligt daarom wat minder prettig in de hand dan telefoons die een meer gebold ontwerp hebben. Google weet in ieder geval hoe dat moet, want de Pixel 8a van een jaar geleden had zo'n boller ontwerp en lag daarom ook zonder hoesje lekker in de hand.

©Rens Blom

Als we het nog even over bescherming hebben: de Pixel 9a heeft een iP68-certificering en kan daarom tegen (zoet) water en stof.

Je kunt de Pixel 9a redelijk goed met één hand bedienen, doordat het scherm met 6,3 inch relatief compact is. De 186 gram wegende smartphone is even breed als de Samsung Galaxy S25 en Apple iPhone 16, en een fractie hoger. Het Full-HD-oledscherm ziet er erg mooi uit en heeft een hoge verversingssnelheid van 120 Hz. Op zonnige lentedagen is het beeldscherm prima af te lezen.

©Rens Blom

Complete specificaties

Van een smartphone die 550 euro kost, verwachten we tegenwoordig een complete en soepele gebruikservaring. Zo'n toestel moet in principe jaren meekunnen. De Pixel 9a lijkt aan die verwachtingen te voldoen. Hij draait op dezelfde snelle Tensor G4-processor als zijn duurdere Pixel 9-broers, heeft 8 GB werkgeheugen en een 5100 mAh-accu die zonder zorgen een lange dag meegaat. Opladen kan vlot genoeg via usb-c (je dient zelf een adapter te regelen) of langzamer bij draadloos opladen.

Minder blij zijn we met Google's keuze om het instapmodel van de Pixel 9a uit te rusten met 128 GB opslagcapaciteit. Daar kun je in de praktijk namelijk geen 128 GB van gebruiken en als je jaren met het toestel wilt doen, is 128 GB voor veel mensen op de langere termijn onvoldoende. De opslag uitbreiden via een microSD-kaartje is niet mogelijk. Het loont daarom waarschijnlijk om eenmalig meer te betalen voor de 256 GB-variant van de Pixel 9a. Die kun je langer met een gerust hart gebruiken. Veel concurrerende smartphones hebben overigens standaard 256 GB.

©Rens Blom

Camera's

Achterop de Pixel 9a zitten twee camera's. Die zijn goed, maar in de meeste situaties niet beter dan de camera's van de Pixel 8a. Dat geeft weinig en in het donker doet de Pixel 9a het wél beter dan zijn voorganger. Snel bewegende huisdieren blijven lastig om scherp vast te leggen. Dat zie je ook op onderstaande foto: de kat is nét niet lekker scherp.

©Rens Blom

Met de groothoekcamera leg je een wijder deel van de omgeving vast. De Pixel 9a kan ook inzoomen, via de hoofdcamera. Op onderstaande serie zie je de verschillen in de praktijk.

©Rens Blom

De hoofdcamera, groothoekcamera en 2x zoom.

7 jaar updates

Google's bezuiniging om de Pixel 9a van slechts 128 GB opslagcapaciteit te voorzien, maakt dat er op andere vlakken meer ruimte is voor een premium ervaring. Een goed voorbeeld is de softwareondersteuning. Google geeft de smartphone liefst zeven jaar Android-upgrades en beveiligingsupdates. Dat is even lang als de veel duurdere Pixel 9-toestellen en ook even lang als Samsungs Galaxy-topsmartphones en Apple iPhones. Veel concurrenten van de Pixel 9a krijgen vier tot zes jaar updates. De Pixel 9a kan dus langer mee. Of je daadwerkelijk zeven jaar met een smartphone doet, is een tweede.

Ook fijn is dat Google de software lekker schoon levert en allerlei eigen AI-functies toevoegt. Die worden steeds handiger en zijn gratis beschikbaar.

©Rens Blom

Conclusie: Google Pixel 9a kopen?

De Google Pixel 9a is een midrange smartphone die een goede indruk achterlaat. De telefoon is degelijk gebouwd, heeft complete specificaties en krijgt zeven jaar updates. Je kunt dus lang met het toestel doen, zeker als je eenmalig meer betaalt voor de 256 GB-versie. Er zijn in dit prijssegment echter ook veel andere goede smartphones, dus het loont om te vergelijken of een ander toestel nog beter bij jouw wensen aansluit.