ID.nl logo
EV-profiel Renault Megane E-Tech Electric: met stip op de shortlist?
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-profiel Renault Megane E-Tech Electric: met stip op de shortlist?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een keihard pluspunt van de Renault Megane E-Tech Electric is zijn messcherpe prijs. Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau, batterijvariant of motorvermogen komt de elektrische hatchback ruimschoots in aanmerking voor SEPP-aanschafsubsidie. Heeft de Megane E-Tech Electric nog meer noten op zijn zang?

©Igor Stuifzand

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Eerst even een rondje om de Renault Megane Electric

Met de Megane Electric E-Tech verscheen in februari 2022 een fris gezicht in de showroom van de Renault-dealer. De elektrisch aangedreven (compacte) middenklasser was voor het Franse merk de eerste volledig nieuw ontwikkelde EV sinds de Zoe. Op basis van zijn afmetingen kan de Megane Electric worden beschouwd als alternatief voor onder meer de Volkswagen ID.3, de Cupra Born, de MG 4 Electric, maar ook voor de Volvo EX30 en BYD Dolphin. Renault doet uitstekende zaken met de elektrische hatchback: in 2023 zijn ruim 5.000 exemplaren op Nederlands kenteken gezet.

Maar wat is de Megane E-Tech Electric eigenlijk precies: een hatchback of toch meer een cross-over? Doordat het batterijpakket in de vloer van de auto is geïntegreerd, moest de auto voor voldoende binnenruimte wel wat hoger worden gebouwd. Hij steekt dan ook een stukje boven zijn concurrenten uit die je kunt beschouwen als traditionele hatchbacks, zoals de Opel Astra Electric of Peugeot e-308.

Hoe dan ook: de ontwerpers van Renault hebben – onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker – een haast sportief gelijnde auto neergezet, met een duidelijk herkenbaar front, een sierlijk aflopende daklijn, stoer opbollende wielkuipen en relatief weinig glas.

©Igor Stuifzand

Een modern, rechthoekig dashboard met staand scherm voor het multimediasysteem.

Wat springt er in de Megane E-Tech Electric in het oog?

Ook het interieur heeft een modern design, met een dashboard dat qua styling inmiddels gemeengoed is in alle nieuwe Renault-modellen. Het instrumentarium bestaat uit een groot zwart paneel met twee beeldschermen: eentje achter het stuur voor de belangrijkste reis- en rij-informatie en een touchscreen in de middenconsole voor de bediening van tal van functies.

Voor de airco is onder het centrale scherm een rijtje fysieke knopjes gecreëerd. Dat werkt in de regel prettiger dan alles in meerdere stappen via een touchscreen, zoals de Volvo EX30 en de BYD Dolphin hebben. De afwerking van het geheel is erg mooi: op het dashboard van onze testauto, die is uitgevoerd als Techno, zien we een strookje op wol lijkende bekleding dat is gemaakt van gerecyclede materialen.

Ondanks de scherpe prijsstelling van de Megane E-Tech Electric is niet beknibbeld op de afwerking.

Laat de Megane Electric zich gemakkelijk bedienen?

Rechts achter het stuur zit niet alleen de keuzehendel voor de rijrichting, maar óók een stengel om de ruitenwissers te bedienen én een satelliet met knopjes voor de audio. Dan zit aan het stuur zelf nog een hendeltje om de mate van regeneratie te bepalen en óp het stuur enkele schakelaars voor onder meer de spraak- en telefoonfuncties, plus de Multi Sense-knop om te wisselen van rijprogramma. Het is dus een beetje oppassen dat je niet verdwaalt in dit woud van schakelaars en bedieningshendels!

Het multimediasysteem werkt op Android Automotive. Dankzij Google Assistant en Google Maps is het net alsof je een Android-smartphone bedient: het werkt allemaal heel eenvoudig en intuïtief. Houd je liever je handen aan het stuur, dan is het commando 'Hey Google' voldoende om je verder op weg te helpen. Via de Google Play Store kunnen diverse functies aan het bedieningssysteem worden toegevoegd, zodat je het menu geheel naar eigen behoeften kunt inrichten.

©Igor Stuifzand

Beetje veel hendels, stengels, knoppen en schakelaars, rechts op en achter het stuur...

Welke batterij- en vermogensvarianten levert Renault?

Renault biedt de Megane E-Tech Electric aan met twee verschillende batterijcapaciteiten: 40 en 60 kWh. Uitgevoerd met de kleinste batterij beschikt de auto over een 130 pk sterke elektromotor. Genoeg als je van je EV geen asfaltvernietigende prestaties verlangt: vanuit stilstand zit je in 10 seconden op 100 km/u, de topsnelheid is begrensd op 150 km/u. De Megane R130 met 40 kWh heeft volgens de fabrieksopgave een actieradius van 300 kilometer. Snelladen gaat met maximaal 85 kW, een 3-fase-boordlader van 22 kW is standaard.

©Igor Stuifzand

De laadpoort van de Megane E-Tech Electric zit vlak boven het rechter voorwiel. Een handige plek.

De 130 pk sterke elektromotor kan tevens worden gecombineerd met de 60kWh-batterij. Daardoor wordt de auto 100 kilo zwaarder, maar je krijgt er ook een aanzienlijke toename in actieradius voor terug: Renault geeft een maximum WLTP-bereik op van 470 kilometer.

Ook aan de snellader presteert de versie met 60kWh-batterij aanzienlijk beter door een piekvermogen van 130 kW te leveren. Daarmee is de Renault vlotter dan de vergelijkbare Volkswagen ID.3 met 58kWh-batterij (120 kW) en het duo Opel Astra Electric/Peugeot e-308 (100 kW).

Tweede vermogensvariant is de Megane R220. Deze beschikt standaard over de 60kWh-batterij met dezelfde laadprestaties als de 130 pk sterke 60kWh-variant. De elektromotor levert nu echter een vermogen van 220 pk, waarmee de auto aanzienlijk sneller uit de startblokken komt. Van 0 naar 100 km/u is in 7,4 seconden voltooid. De 220 pk sterke elektromotor brengt een iets hoger gemiddeld stroomverbruik met zich mee, waardoor de Megane R220 een WLTP-actieradius overhoudt van 450 kilometer.

©Igor Stuifzand

Renault belooft 450 kilometer op een volle batterij. In onze testauto haalden wij 370 kilometer.

Het verbruik en de actieradius in de praktijk

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde na de avondspits af, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. We maken van de verbruikstest geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’ en proberen met elke testauto zo veel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

Voor dit EV-profiel werd ons een Megane E-Tech Electric met 220 pk sterke elektromotor ter beschikking gesteld. Renault geeft voor deze versie een gemiddeld stroomverbruik op van 16,1 kWh/100 km en een actieradius van 450 kilometer. Een warmtepomp wordt op basisuitvoering Equilibre alleen als onderdeel van het optionele Pack Comfort geleverd. Alle andere uitrustingsvarianten beschikken af-fabriek wél over een warmtepomp. Zo ook onze testauto, die is uitgevoerd als Techno.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wij legden onze verbruiksronde af onder aangename omstandigheden, zodat er weinig energie verloren is gegaan aan het op bedrijfstemperatuur brengen van het batterijpakket of het verwarmen/koelen van het interieur. Op onze vaste testroute weten we het door Renault opgegeven WLTP-verbruik exact te evenaren: 16,1 kWh/100 km. Omgerekend naar de netto batterijcapaciteit is daarmee een actieradius van 370 kilometer haalbaar. Keurig, maar beslist niet grensverleggend. Zo haalden we met de Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld 15,2 kWh/100 km, goed voor 382 kilometer op een volle batterij.

©Igor Stuifzand

Het multimediasysteem werkt met Google Assistance en Google Maps. Bij het berekenen van je route wordt rekening gehouden met snellaadstations.

Is de Megane E-Tech Electric een praktische auto?

Wie een ruime gezinsauto zoekt, moet de Renault Megane E-Tech Electric beslist eens gaan proefrijden – en de tijd nemen om uit te zoeken of je hele gezin er goed in past. Voorin hoeft niemand over de beschikbare ruimte te klagen, achterin is de Megane geen ruimtewonder. Een paar kleine kinderen kunnen er prima zitten, maar wanneer je twee doorgeschoten pubers tracht op te voeden, zouden zij door het aflopende dak en de niet-overmatige beenruimte nog meer chagrijnig gemompel tot je kunnen zenden dan ze normaal al doen.

©Igor Stuifzand

Met twee niet al te grote mensen is het op de achterbank al schipperen met de ruimte.

De kofferbak van de Megane heeft een volume van 440 liter. Wat vooral opvalt, is dat de bodem van de bagageruimte behoorlijk laag is. Daardoor ontstaat een vrij hoge tildrempel, maar het komt de inhoud van het laadruim beslist ten goede. Onder de vloerplaat zit nog een extra bagagevak, waar je bijvoorbeeld het laadsnoer kwijt kunt.

Met de achterbank neergeklapt kan de Megane E-Tech Electric 1332 liter herbergen. Ook daarmee scoort de Renault beter dan bijvoorbeeld de Opel Astra Electric of de Volkswagen ID.3. De Megane R130 mag een aanhanger trekken met een maximumgewicht van 500 kilo, de R220 is in staat om 900 kilo (geremd) te sleuren. Voor aangehaalde elektrische concurrenten is geen trekhaak leverbaar.

©Igor Stuifzand

De vloer van de kofferbak ligt erg laag, waardoor je tassen gemakkelijk rechtop kunt zetten.

Hoe rijdt de Renault Megane E-Tech Electric?

De basis van de Renault Megane E-Tech Electric wordt gevormd door een schaalbaar platform dat in samenwerking met Nissan werd ontwikkeld. Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor de Nissan Ariya. Dat doet een beetje vrezen voor het veercomfort van de Megane. Wij hebben de Ariya immers ervaren als een nogal onrustig rijdende auto.

Hoewel de Megane een kortere wielbasis heeft, houdt hij zich op de meest hobbelige ondergrond echter keurig gedeisd. Vering en demping zijn verre van zompig, maar het comfort staat op hoog niveau. Ook de besturing is erg prettig: voldoende gevoel en niet te licht. Met de flippertjes achter het stuur kun je het zelfremmende vermogen van de elektromotor bepalen, maar ‘one-pedal driving’ – waarbij je op regeneratie volledig tot stilstand kunt afremmen – heeft de auto niet.

De Megane is gezegend met prettig zittende stoelen. Op de Techno-uitvoering betaal je een bescheiden meerprijs van 400 euro voor stoelverwarming. Vooral 's winters is dat toch een must als je het energieverbruik van de airco wilt temperen. Waar je je al snel aan gaat storen, is het slechte zicht naar achteren. Door de aflopende daklijn is de achterruit erg laag. Daarnaast heeft de Megane dikke achterste dakstijlen, waardoor een soort 'tunnelvisie' ontstaat. Gelukkig is een achteruitrijcamera standaard; voor een 360-gradencamera en waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer moet je bijbetalen.

©Igor Stuifzand

De Renault Megane E-Tech Electric verloochent zijn Franse afkomst niet: het veercomfort is uitstekend.

Hoe ziet het kostenplaatje eruit?

Goed nieuws voor de Megane-koper: alle uitvoeringen blijven met hun prijs onder de SEPP-grens van 45.000 euro. Je maakt dus automatisch aanspraak op 2.950 euro aanschafsubsidie, en dat is mooi meegenomen. De goedkoopste uitvoering is de Megane EV40 R130 Equilibre, die voor 36.370 euro in de prijslijst staat. Haal je de SEPP-subsidie van dat bedrag af, dan blijft er 33.420 euro over. Je moet dan echter wel genoegen nemen met de kleine 40kW-batterij. Bij Renault begint het maandtarief voor private lease bij 529 euro (exclusief SEPP-aftrek).

Goedkoopste variant met de 60kWh-batterij is de Business Edition met 130 pk. Deze variant kost inclusief SEPP 36.420 euro. Voor hetzelfde bedrag kun je echter ook kiezen voor de Equilibre met 220 pk (private lease: vanaf 569 euro). Een scherpe prijs, wat de Megane - gelet op alle kwaliteiten van de auto - des te aantrekkelijker maakt. De completer uitgevoerde Techno-versie kost 2.500 euro meer, voor de meest luxueuze Iconic-versie wordt nog eens 3.000 euro extra in rekening gebracht.

©Igor Stuifzand

Wie mooi wil zijn ... Door de sierlijk aflopend daklijn en de brede achterste dakstijlen is het zicht naar achteren beroerd.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Een echte herfstklus: zo maak je je dakgoot schoon
© © 2019, JJ Gouin All Rights Reserved
Huis

Een echte herfstklus: zo maak je je dakgoot schoon

Met de herfst in aantocht dwarrelen de bladeren weer massaal naar beneden – en niet zelden belanden ze in je dakgoot. Samen met ander vuil kan dat de afvoer verstoppen, vooral bij nat weer. Om lekkages en andere problemen te voorkomen, is het verstandig je dakgoot regelmatig schoon te maken. Maar hoe pak je dat aan?

⏱️ Dit artikel in het kort:
  • Gereedschap: dit heb je nodig

  • De dakgoot schoonmaken: hoe vaak en wanneer?

  • Stappenplan dakgoot schoonmaken

  • Dakgoot schoonmaken? Zo doe je het veilig

  • Slimme tips voor een schone dakgoot

Lees ook: 🍂 Herfstklus: zo maak je je tuinmeubilair winterklaar

Gereedschap: wat heb je nodig?

Voor het doorspoelen van je dakgoten is een tuinslang onmisbaar. Monteer hier een dakgootreiniger op: een opzetstuk met borstel en harkje waarmee je vuil verwijdert en de goot grondig schoonmaakt. Met een telescoopsteel kun je zelfs vanaf de grond werken – handig en veilig. Toch is het slim om af en toe de ladder te nemen, zodat je goed kunt zien wat je doet en geen hoeken overslaat.

Lees ook: Zo werk je veilig in de hoogte met een ladder

Handschoenen zijn een must, of het nu tuinhandschoenen of huishoudhandschoenen zijn. Draag daarnaast oude kleding met lange mouwen, want het water dat uit de goot spat is meestal niet schoon.

Zink of kunststof

Dakgoten zijn meestal van zink of kunststof. Bij zinken dakgoten is het extra belangrijk om ze goed schoon te houden, omdat rottende bladeren de beschermende oxidelaag kunnen aantasten.

Een dakgoot heeft altijd een lichte helling, zodat het water naar de regenpijp kan stromen. Met een tuinslang kun je controleren of dit goed werkt. Blijft het water staan, dan moet je de dakgoot repareren. Dit is vooral van belang bij zinken dakgoten vanwege het risico op aantasting van de oxidelaag. Het repareren van een zinken dakgoot is relatief eenvoudig, bijvoorbeeld met rubber seal, reparatietape of vloeibare zink.

Hoe vaak en wanneer schoonmaken?

Eén keer per jaar je dakgoot reinigen is meestal genoeg. Woon je echter tussen veel bomen, dan kun je beter wat vaker aan de slag. Meer blad betekent immers meer kans op verstopping. De beste periode voor de grote schoonmaak is het late najaar: als het niet meer vriest en de meeste bladeren gevallen zijn. Net na een regenbui werkt het schoonmaken makkelijker, omdat het vuil dan losser ligt. Je kunt de goot ook zelf natmaken met de tuinslang.

©bildlove

Stappenplan voor een schone dakgoot

Voordat je begint: veiligheid eerst! Gebruik een stevige ladder die stabiel op een vlakke ondergrond staat. Draag kleding die vies mag worden (bijvoorbeeld een oud shirt met lange mouwen, een stevige broek en rubberen handschoenen) zodat je beschermd bent tegen vuil en scherpe randen.

1 - Verwijder grof vuil

Gebruik een plastic schep, gootschep of oude spatel om bladeren, takjes en ander afval uit de goot te halen. Leg een zeil op de grond of gebruik een emmer of vuilniszak om het netjes te houden. Heb je vooral droog blad in de goot liggen, dan kan een bladblazer met speciaal opzetstuk ook uitkomst bieden.

2 - Spoel alles goed door

Spoel de goot en regenpijp door met een tuinslang, van het ene uiteinde naar het andere. Zo controleer je meteen of het water goed doorstroomt. Blijft er vuil achter, gebruik dan een schuurspons of staalborstel om het te verwijderen.

3 - Controleer op verstoppingen en schade

Kijk tijdens het schoonmaken of er geen blokkades in de afvoerpijp zitten. Gebruik eventueel een ontstoppingsveer. Controleer ook de staat van de goot zelf: scheuren, losse verbindingen of roestige beugels kun je beter direct repareren of vervangen.

4 - Onderhoud op de lange termijn

Een jaarlijkse schoonmaakbeurt houdt je dakgoot in goede conditie. Zo voorkom je dat water blijft staan of in huis doordringt, wat schimmel of vochtproblemen kan veroorzaken.

5 - Maak je dakgoot winterklaar

Voordat de vorst invalt, is een extra controle aan te raden. Blokkades kunnen in de winter leiden tot ijsvorming en schade aan de goot.

❄️ IJsdammen

Een ijsdam ontstaat wanneer smeltwater van sneeuw of ijs op het dak niet goed kan wegstromen door een verstopte dakgoot. Het water bevriest vervolgens aan de randen van het dak, waardoor er een opeenhoping van ijs ontstaat. Dit kan leiden tot ernstige problemen, zoals lekkages, omdat het smeltwater zich onder de dakbedekking kan ophopen en in je huis kan sijpelen. IJsdammen kunnen ook extra gewicht op de dakgoten en het dak veroorzaken, wat schade kan aanrichten.

©Tomasz Zajda


Veilig werken op hoogte

Zorg altijd voor een stevige, stabiele ladder op een vlakke ondergrond. Draag schoenen met grip en overweeg een veiligheidsharnas bij hogere daken. Is de ladder nat, wacht dan tot deze droog is. Laat bij voorkeur iemand in de buurt blijven terwijl je werkt.


Slimme tips voor een blijvend schone goot

Bladvangers helpen, maar houden niet alles tegen. Klein vuil kan alsnog ophopen en zelfs mosgroei veroorzaken. Bevestig tijdens het schoonmaken je emmer of vuilniszak aan de ladder, zodat je beide handen vrij hebt. Laat je het vuil liever op de grond vallen, dan moet je later nog opruimen – extra werk dus.

Een hogedrukreiniger kan handig zijn, maar gebruik een lage stand om schade te voorkomen. Een gewone tuinslang met een goede sproeikop werkt vaak net zo goed.


▼ Volgende artikel
Bouw je eigen dashboard met Homepage: al je webapplicaties overzichtelijk op één plek
Huis

Bouw je eigen dashboard met Homepage: al je webapplicaties overzichtelijk op één plek

Heb je meer dan een handvol webapplicaties op een Linux-server draaien? Dan is een dashboard met links naar deze applicaties een uitkomst. Het project Homepage biedt precies dat, inclusief widgets die allerlei statistieken van je services weergeven. In dit artikel installeren we Homepage en laten we je zien hoe je het integreert met je bestaande services.

Dit gaan we doen

In deze masterclass richten we een persoonlijk dashboard in met Homepage. Je leert hoe je de tool installeert in Docker, services groepeert en uitbreidt met widgets voor statistieken zoals cpu- en geheugengebruik, uptime of weersinformatie. We laten zien hoe je containers automatisch herkent, monitoring toevoegt en ook bladwijzers of alternatieve dashboards gebruikt. Zo krijg je één centrale plek waar je al je webapplicaties en services snel terugvindt en beheert.

Lees ook: Windows gebruiken naast of binnen Linux? Zo krijg je het soepel aan de praat met Docker


⬇️ Code downloaden

In dit artikel staat voorbeelden met YAML-code. Omdat YAML erg gevoelig is voor foute spaties en inspringingen, kun je die code beter downloaden en daarna bekijken of kopiëren. Zie het bestand homecode.txt, beschikbaar via deze link.


Homepage helpt je om diverse webapplicaties in één dashboard te organiseren. Dit is handig als je services in Docker-containers draait of eenvoudig toegang wilt tot de beheerpagina’s van apparaten zoals je modem, router en NAS.

Hoewel dit klinkt als een veredelde bookmark-manager, doet Homepage meer dan alleen links op een pagina verzamelen. Het project ondersteunt widgets voor meer dan honderd services en kan zo bijvoorbeeld het cpu- en geheugenverbruik van je hypervisor of het aantal ongelezen artikels in je RSS-lezer tonen. Je hoeft daardoor vaak zelfs niet op de links te klikken om even snel de status van je services te bekijken.

Docker Compose

We gaan ervan uit dat je een Linux-server hebt waarop je services met behulp van Docker Compose in Docker-containers draait. Homepage draai je dan gewoon in een Docker-container naast je bestaande services, al zijn er ook andere installatie-opties. In ons voorbeeld draaien we Docker op Debian 12. Maak om te beginnen een map waarin de container van Homepage zijn data en configuratie kan opslaan, met deze opdracht:

$ mkdir -p containers/homepage

Zet vervolgens in je bestand docker-compose.yml (het bestand waarin je al je containers definieert) een service voor Homepage:

services:

  homepage:

    image: ghcr.io/gethomepage/homepage:latest

    container_name: homepage

    ports:

      - 3000:3000

    volumes:

      - /home/koan/containers/homepage:/app/config

    environment:

      HOMEPAGE_ALLOWED_HOSTS: debian.home:3000

    restart: unless-stopped

Homepage kun je op diverse manieren installeren.

Homepage opstarten

Wijzig in het gedefinieerde volume de directory vóór de dubbele punt naar het volledige pad van de directory die je voor de container hebt aangemaakt. Stel de waarde van de omgevingsvariabele HOMEPAGE_ALLOWED_HOSTS gelijk aan het domein of het ip-adres van de host, gescheiden door een dubbele punt van het poortnummer. Als je met een reverse proxy werkt, zet je hier het domein waarop de applicatie via die proxy bereikbaar is.

Start de container met:

$ docker-compose up -d

Zodra het image gedownload is en de container draait, open je Homepage in je browser op de url die je in HOMEPAGE_ALLOWED_HOSTS hebt gedefinieerd. Je ziet dan een voorbeeldpagina met van boven naar onder een header, groepen met services en groepen met bladwijzers.

Het standaarddashboard van Homepage vlak na de installatie.

Informatiewidgets

In de header vind je enkele informatiewidgets. Hoewel deze niet de kern van de functionaliteit van Homepage uitmaken, bieden ze nuttige aanvullende informatie. Standaard zie je het cpu-verbruik, het beschikbare geheugen en de vrije schijfruimte van de host. Er is ook een tekstveld om te zoeken via DuckDuckGo. De definitie van deze twee widgets vind je in het bestand widgets.yaml in de directory van de Homepage-container.

In de online documentatie van de informatiewidgets lees je hoe je hun gedrag aanpast. Zo kunnen we de widget Resources ook de uptime van het systeem laten tonen (uptime: true) en met de optie expanded: true meer informatie over de cpu, het geheugen en de schijfruimte laten weergeven. De widget ziet er dan als volgt uit in widgets.yaml:

- resources:

    label: System

    expanded: true

    cpu: true

    memory: true

    uptime: true

    disk: /

Weersomstandigheden

Homepage biedt twee widgets om het weer in de header te tonen: één via Open-Meteo en één via OpenWeatherMap. De eerste vereist geen registratie, dus daarvoor hoef je alleen maar de gps-coördinaten van je locatie in te voeren. In widgets.yaml ziet dat er als volgt uit:

- openmeteo:

    label: Attenrode

    latitude: 50.8773405

    longitude: 4.9213237

    timezone: Europe/Brussels

    units: metric

    cache: 5

    format:

      maximumFractionDigits: 1

Met cache: 5 laten we de widget de weergegevens vijf minuten lang cachen om de servers van Open-Meteo te ontlasten. Verder biedt Homepage nog andere informatiewidgets aan, bijvoorbeeld voor beurskoersen of de datum en tijd.

In de header van Homepage plaats je allerlei informatiewidgets.

Services toevoegen

De kernfunctionaliteit van Homepage ligt uiteraard in het groeperen van services in één dashboard. De standaardconfiguratie voegt drie groepen toe met elk één service. De YAML-code hiervoor vind je in het bestand services.yaml. Vervang die door je eigen groepen. Je kunt bijvoorbeeld een groep Network aanmaken met links naar de beheerinterfaces van je modem/router en accesspoints:

- Network:

  - Proximus:

      href: http://192.168.1.1

      description: Modem

      icon: mdi-web

  - OpenWrt:

      href: http://gl-mt3000.home

      description: Accesspoint

      icon: openwrt

De eigenschap icon kan een absolute url zijn of een naam uit de lijst op de website Dashboard Icons. Begin de naam van een pictogram met mdi- voor een keuze uit Material Design Icons , met si- voor een keuze uit Simple, of met sh- voor een keuze uit Self-Hosted Dashboard Icons.

Ook groepen kunnen een pictogram krijgen. Dat definieer je dan in het bestand settings.yaml:

layout:

  Network:

    icon: mdi-lan-connect

  Infrastructure:

    icon: mdi-server-network

  Services:

    icon: mdi-apps

Services en groepen kun je pictogrammen geven, bijvoorbeeld van de website Self-Hosted Dashboard Icons.

Servicewidgets

Tot nu toe lijkt ons dashboard wat op een veredeld lijstje met bladwijzers. Maar Homepage ondersteunt ook servicewidgets voor meer dan honderd services. Controleer in de lijst of je services ondersteund zijn. Draai je bijvoorbeeld OPNsense op je router, dan krijg je met de volgende widget de processorbelasting, het gebruikte geheugen, en de upload- en downloadhoeveelheden van je WAN-interface te zien:

- OPNsense:

      href: https://opnsense.home

      description: Router

      icon: opnsense

      widget:

        type: opnsense

        url: https://opnsense.home

        username: KEY

        password: SECRET

Voor username en password vul je de API-sleutel en het ‘secret’ in die je in de webinterface van OPNsense aanmaakt via System / Access / Users. De documentatie van Homepage voor de OPNsense-widget legt dit gedetailleerd uit. Wil je slechts een deel van de statistieken zien, dan kan dat door de widget uit te breiden met een regel als:

fields: ["wanDownload", "wanUpload"]

Homepage ondersteunt widgets voor meer dan honderd services.

Meerdere widgets

Je kunt een service ook van meerdere widgets voorzien. Dat is bijvoorbeeld handig bij monitoringtools zoals Uptime Kuma. Voeg aan de OPNsense-service dan de OPNsense-widget toe voor servicespecifieke statistieken en de widget van Uptime Kuma voor beschikbaarheidsstatistieken. In plaats van één object widget bevat de service dan een object widgets met een lijst die beide widgets bevat:

  - OPNsense:

      href: https://opnsense.home

      description: Router

      icon: opnsense

      widgets:

        - type: opnsense

          url: https://opnsense.home

          username: KEY

          password: SECRET

        - type: uptimekuma

          url: https://uptime-kuma.rubus.home

          slug: router

          fields: ["uptime", "incident"]

De widget van Uptime Kuma gebruikt data van een statuspagina. Die moet je dus eerst in Uptime Kuma aanmaken, en de naam van de statuspagina vul je bij slug in de widget in. Als de statuspagina bijvoorbeeld toegankelijk is via https://uptime-kuma.rubus.home/status/router, dan is de slug router.

Homepage kan een statuspagina van Uptime Kuma in een service integreren.

Beschikbaarheid monitoren

Ook zonder speciale monitoringtools kun je met Homepage eenvoudig te zien krijgen of al je services momenteel online zijn. Dat kan met de eigenschap ping of siteMonitor in de service. Voeg bijvoorbeeld aan de service voor OPNsense ping: opnsense.home toe. Homepage stuurt dan regelmatig een ICMP-echopakket (ping) naar de host en toont de beschikbaarheid in de rechterbovenhoek van het kader van de service.

Met siteMonitor: https://opnsense.home daarentegen voert Homepage een HTTP HEAD-verzoek uit naar de url om te controleren of de webpagina beschikbaar is. Zo weet je niet alleen dat de host online is, maar ook dat de webserver tenminste draait en de pagina aanbiedt. Let op dat je hier de volledige url met https:// of http:// dient te gebruiken. De stijl van de getoonde status kun je overigens in settings.yaml aanpassen met bijvoorbeeld statusStyle: dot of statusStyle: basic.

Enkele services met pictogrammen, widgets en statusinformatie.

Docker-containers integreren

Als je services in Docker-containers draait, kan Homepage via de API van de Docker-engine statistieken over die containers opvragen en zelfs automatisch services herkennen. Configureer hiervoor een Docker-instance voor Homepage in docker.yaml. Als je Homepage met de Docker-socket laat verbinden, kan dat met de volgende configuratie:

local-docker:

  socket: /var/run/docker.sock

In je Docker Compose-bestand moet je deze socket als volume in de Homepage-container aankoppelen:

    volumes:

      - /home/koan/containers/homepage:/app/config

      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock

Docker Socket Proxy

Een veiliger alternatief om Homepage toegang tot Docker te geven, is via Docker Socket Proxy. Je laat die laatste dan rechtstreeks met de Docker-socket verbinden en de andere containers via een HTTP API beperkte bevoegdheden geven. Voeg daarvoor in je Docker Compose-bestand de volgende service voor Docker Socket Proxy toe:

  docker-socket-proxy:

    image: ghcr.io/tecnativa/docker-socket-proxy:0.3.0

    container_name: docker-socket-proxy

    volumes:

      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock:ro

    environment:

      CONTAINERS: 1

    restart: unless-stopped

Standaard geeft Docker Socket Proxy sterk ingeperkte API-toegang tot de Docker-engine, en sowieso alleen-lezen. Met de omgevingsvariabele CONTAINERS: 1 geven we toegang tot informatie over containers, precies wat Homepage nodig heeft.

Wijzig nu in het bestand docker.yaml de definitie van local-docker naar:

local-docker:

  host: docker-socket-proxy

  port: 2375

Omdat de container van Docker Socket Proxy zich in hetzelfde netwerk als Homepage bevindt, is die onder de naam docker-socket-proxy bereikbaar, wat we hier als host invullen.

Maak dan de containers opnieuw aan met de opdrachten:

docker-compose down

docker-compose up -d

Containers monitoren

Containers die in hetzelfde Docker Compose-bestand als Homepage zijn gedefinieerd, kun je nu door die laatste laten monitoren. Je moet dan bij de service in services.yaml de Docker-server en de naam van de container opgeven, bijvoorbeeld:

- Services:

  - FreshRSS:

      href: http://debian.home:8081

      description: Feed aggregator

      icon: freshrss

      server: local-docker

      container: freshrss

De waarde van server is hier de naam van de Docker-instance in docker.yaml, namelijk local-docker. De waarde van container is hier de naam van de container, gedefinieerd in container_name in het Docker Compose-bestand.

Na het herladen van de webpagina van Homepage krijgt de FreshRSS-service de status RUNNING in de rechterbovenhoek of EXITED wanneer de container gestopt is. Klik op de status voor gedetailleerdere statistieken zoals de processorbelasting, het geheugengebruik en netwerkverkeer.

Services automatisch detecteren

Elke keer dat je nu een service toevoegt, moet je de container aan je Docker Compose-bestand toevoegen en een definitie van de service aan het bestand services.yaml van Homepage. Maar Homepage ondersteunt ook het automatisch detecteren van services voor containers met behulp van labels. Met deze aanpak hoef je services.yaml niet meer bij te werken en hoef je slechts één bestand te veranderen. Voor FreshRSS kan dat bijvoorbeeld als volgt:

  freshrss:

    image: docker.io/freshrss/freshrss:1.26.1-alpine

    container_name: freshrss

    ports:

      - 8081:80

    volumes:

      - /home/koan/containers/freshrss/data:/var/www/FreshRSS/data

      - /home/koan/containers/freshrss/extensions:/var/www/FreshRSS/extensions

    environment:

      CRON_MIN: "1,31"

      TZ: Europe/Brussels

    restart: unless-stopped

    labels:

      - homepage.group=Services

      - homepage.name=FreshRSS

      - homepage.href=http://debian.home:8081

      - homepage.description=Feed aggregator

      - homepage.icon=freshrss

In de labels van deze container geef je dus aan dat je in de groep Services een service met de naam FreshRSS toevoegen, met de gegeven link, beschrijving en pictogram. De opties server en container uit de vorige paragraaf zijn met deze aanpak overbodig, omdat Homepage deze automatisch via de API van de geconfigureerde Docker-instance verkrijgt. Na opnieuw het uitvoeren de volgende twee commando’s ontdekt Homepage automatisch de service en voegt deze aan de juiste groep toe:

docker-compose down

docker-compose up -d

Widgets

Op dezelfde manier kun je widgets toevoegen via labels. In het voorbeeld uit de vorige stap voeg je dan de volgende labels toe:

      - homepage.widget.type=freshrss

      - homepage.widget.url=http://freshrss

      - homepage.widget.username=USER

      - homepage.widget.password=PASSWORD

Wil je meerdere widgets aan een container toevoegen, geef dan elk widget een index:

      - homepage.widgets[0].type=freshrss

      - homepage.widgets[0].url=http://freshrss

      - homepage.widgets[0].username=USER

      - homepage.widgets[0].password=PASSWORD

      - homepage.widgets[1].type=uptimekuma

      - homepage.widgets[1].url=https://uptime-kuma.rubus.home

      - homepage.widgets[1].slug=freshrss

Wanneer je nu de container van FreshRSS opnieuw aanmaakt en opstart, detecteert Homepage de widgets en toont ze bij de service.

Alternatieven voor Homepage

Hoewel Homepage een krachtige tool is, zijn er talrijke alternatieven om een dashboard voor al je services te maken, elk met hun eigen benadering. Houd je niet van YAML-configuraties, dan biedt Homarr een gebruiksvriendelijk alternatief om met slepen en neerzetten allerlei services toe te voegen.

Ook populair is Heimdall. Het is minder naar eigen smaak aan te passen dan Homepage of Homarr, maar daardoor eenvoudig om mee aan de slag te gaan.

Bevalt de aanpak met YAML-bestanden je wel, maar ligt Homepage je niet helemaal, kijk dan eens naar Dashy.

Bookmarks

Tot slot kan Homepage ook gewone bladwijzers aan je dashboard toevoegen. Je kunt ze net op dezelfde manier als services groeperen, maar het zijn slechts links zonder extra functionaliteiten zoals widgets en monitoring. Bladwijzers definieer je in het bestand bookmarks.yaml van Homepage, dat er standaard als volgt uitziet:

- Developer:

  - GitHub:

    - abbr: GH

      href: https://github.com

- Social:

  - Reddit:

    - abbr: RE

      href: https://reddit.com

- Entertainment:

  - YouTube:

    - abbr: YT

      href: https://youtube.com

Vervang deze groepen met bladwijzers door jouw eigen keuzes. Dit is bijvoorbeeld handig om alle links naar portaalsites of accounts bij belangrijke diensten op één pagina te verzamelen. Homepage toont dan per groep een lijst met bladwijzers met hun afkorting (de waarde van abbr), naam en het domein van de link.

Wil je in plaats van een afkorting een pictogram bij een bladwijzer tonen, gebruik dan icon in plaats van abbr en geef daar net zoals bij services de naam van een pictogram op. En vul description bij een bladwijzer in om een beschrijving in de plaats van het domein te zien. Ook de groepen van bladwijzers kun je een pictogram geven. Net zoals voor de groepen van services definieer je die pictogrammen in settings.yaml.

Een volledig dashboard van Homepage met header, services en bladwijzers.

En verder

Homepage biedt nog veel meer mogelijkheden dan we hier kunnen behandelen. Vooral in het bestand settings.yaml zijn er nog allerlei aanpassingen mogelijk. Zo kun je een achtergrondafbeelding instellen en daarop allerlei filters toepassen. Ook het thema en het kleurenpalet, die je beide via pictogrammen onderaan de pagina kunt aanpassen, zijn vast in te stellen.

Ook de lay-out van het dashboard is configureerbaar. Zo neemt standaard elke groep een kolom in, waarbij de services onder elkaar komen te staan. Maar met style: row bij een groep laat je de services in die groep naast elkaar in een rij weergeven. Ook het aantal kolommen, de stijl van de header en nog meer zijn in te stellen.

Homepage is tot in de kleinste details aan te passen.

Speciaal voor de jongste Linux-fans

(dit vinden ze zeker leuk!)