ID.nl logo
Review Ford Mustang Mach-E RWD - Extra kilometers en sneller opladen
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review Ford Mustang Mach-E RWD - Extra kilometers en sneller opladen

Ford heeft de batterijen van de elektrische Mustang Mach-E verwisseld. Als Standard Range beschikt hij nu over een LFP-accu van 72,6 kWh. Die is goedkoper, laadt sneller op en zorgt voor een grotere actieradius. Alleen maar voordelen, toch? Op die vraag geven we in deze review van de Amerikaanse Mustang Mach-E in basistrim het antwoord.

©Igor Stuifzand

Goed
Conclusie

Diverse updates houden de Ford Mustang Mach-E ook na vijf jaar nog altijd up-to-date. De komst van de LFP-batterij is een aanwinst, want die laadt sneller op, gaat langer mee en is goedkoper te maken. Dat de Mustang Mach-E al wat langer meegaat, laat zich vooral in het interieur steeds beter aflezen. Er zijn concurrenten die voor hetzelfde geld met mooiere materialen zijn bekleed en qua bediening doordachter in elkaar steken. Een warmtepomp is niet leverbaar. Voor een instapprijs ruim onder de 50.000 euro levert Ford echter een zeer complete, prettig en snel rijdende, en nog steeds tot de verbeelding sprekende auto.

Plus- en minpunten
  • LFP-accu is goedkoper, laadt sneller op en biedt grotere actieradius
  • Veel ruimte voor passagiers en bagage
  • Complete standaarduitrusting
  • Stoere, exotische verschijning
  • Grotere batterij of meer luxe? Trek je portemonnee maar...
  • Slechts 750 kilo geremd trekgewicht
  • Interieur raakt inmiddels verouderd
  • Soms wat 'bokkig' onderstel

In deze review van de Ford Mustang Mach-E RWD komen de volgende onderwerpen aan bod:

• Eerst even een rondje om de Mustang Mach-E • Wat valt er aan boord allemaal op? • Is de Ford Mustang Mach-E een praktische auto? • De accutechniek en aandrijflijn onder de loep • Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar? • Hoe bevalt de Mustang Mach-E op de weg? • Wat kost de Mach-E en wat zit er voor dat geld op? • Wat zijn de concurrenten van de Ford Mustang Mach-E?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Eerst even een rondje om de Mustang Mach-E

Het was november 2019 toen de wereld kennismaakte met de Ford Mustang Mach-E. Een geheel nieuw ontwikkelde auto, waarin – onder leiding van Fords Nederlandse designdirecteur Amko Leenarts – de rebelse trekjes van de gelijknamige, legendarische klassieker subtiel in SUV-vorm werden verpakt. Als klap op de vuurpijl zorgde een elektromotor in plaats van een monsterlijke en dorstige V8-motor voor de aandrijving. Voor veel liefhebbers van de klassieke Mustang was dat toch even slikken, maar inmiddels heeft Ford dezelfde filosofie – een duurzaam en toekomstbestendig model met een historische naam – een vervolg gegeven in de vorm van de eveneens volledig elektrische Explorer en Capri.

Sinds de introductie van de Mustang Mach-E is er uiterlijk nog helemaal niets aan de auto veranderd. In de neuspartij en de afbuigende daklijn herkennen we trekjes van de Amerikaanse Mustang, waarbij het zwart gelakte dakdeel heel subtiel verhult dat de Mach-E op de achterbank wel degelijk de hoeveelheid hoofdruimte biedt die je van zo'n grote SUV mag verwachten. Het galopperende paardje op de neus en de achterklep zijn Amerikaans cultureel erfgoed, en heeft in Nederland inmiddels meer dan 5000 klanten over de drempel getrokken voor de bestelling van een Mustang Mach-E. Hoewel de meeste auto's na een jaar of vijf wel toe zijn aan hun eerste facelift, lijkt de elektrische Mustang dat moment nog even voor zich uit te kunnen schuiven.

©Igor Stuifzand

Vijf jaar geleden maakte de Mustang Mach-E veel indruk met zijn grote centrale bedieningsscherm.

Wat valt er aan boord allemaal op?

Wat niet wil zeggen dat de Mustang Mach-E immuun is voor veroudering. Dat zie je vooral aan de binnenzijde. Vijf jaar geleden was het grote centrale touchscreen ronduit spectaculair, inmiddels hebben andere merken betere en vooral modernere oplossingen voor de bediening gevonden. Het scherm ligt plat tegen het dashboard en loopt ver naar beneden door, waardoor je er vanaf de bestuurdersstoel – mede door het formaat – in een beetje vreemde hoek tegenaan kijkt. Ongetwijfeld een kwestie van wennen, maar vergeleken met de gebogen of naar de bestuurder gerichte displays die we bij veel jongere EV's tegenkomen, laat de Mustang Mach-E doorschemeren dat hij niet helemaal meer de jongste is.

©Igor Stuifzand

Kunstleer op de stoelen, het dashboard en deurpanelen. De luidsprekers zijn afgewerkt met zachte stof.

Het lukt de toegepaste materialen van het interieur nog maar net om het verouderingsproces van de auto te verbloemen. Harde plastics worden afgewisseld met vrij glad en ietwat glimmend kunstleer op de stoelen en diverse panelen, dat echter is voorzien van een fraai stiksel in een contrasterende kleur. De Mustang Mach-E verloochent zijn Amerikaanse afkomst niet – de Europese concurrentie gebruikt vaak mooiere materialen.

Wat echter nog altijd tot de verbeelding spreekt, zijn de in het dashboard geïntegreerde en met een mooi strookje zachte stof afgewerkte soundbars van Bang & Olufsen, als onderdeel van het optionele Technology Pack+ (à 2100 euro). Ze geven het interieur een wat huiselijker sfeer en brengen je favoriete albums prachtig ten gehore. Een 360-gradencamera, elektrische stoelverstelling en een elektrisch bediende achterklep zijn bij de pakketprijs inbegrepen.

©Igor Stuifzand

De stoelen zijn breed en bieden op de snelweg veel zitcomfort. Op een bochtige weg zou wat meer zijdelingse ondersteuning welkom zijn.

Is de Ford Mustang Mach-E een praktische auto?

Wanneer de achterklep uit zichzelf opent en de kofferruimte tevoorschijn komt, vraag je je eerst even af waar alle volume is gebleven. Achter in de Mustang Mach-E past 402 liter bagage. In de praktijk is dat een heel bruikbaar volume, maar van zo'n forse auto hadden we toch een groter vrachtruim verwacht. Maar het nuttige volume aan boord is wel degelijk goed besteed, want zowel voorin als achterin zit je heel riant en er is rondom de stoelen volop opbergruimte beschikbaar. Bovendien beschikt de auto in de neus over een grote 'frunk', waar – bij deze RWD-variant – nog eens 100 liter aan bagage in past. Aan laadruimte al met al dus geen gebrek. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan beschik je achterin over een volume van 1420 liter.

©Igor Stuifzand

Voor in de neus van de Mustang Mach-E Standard Range RWD is een 'frunk' van 100 liter gecreëerd.

De Mustang Mach-E Standard Range RWD heeft een hoogste trekgewicht (geremd) van 750 kilo. Dat is voldoende voor een boedelbak of voor de vouwwagen, maar om een volwaardige caravan naar je vakantiebestemming te kunnen trekken, ben je toch genoodzaakt om een Mustang Mach-E met het grote 91kWh-batterijpakket te bestellen. Die verdraagt maximaal 1500 kilo aan de trekhaak. Het prijsverschil tussen de Mustang Mach-E Standard Range RWD en Long Range RWD is echter aanzienlijk: ten minste 9100 euro.

©Igor Stuifzand

Snelladen gaat nu met een hoogste vermogen van 150 kW. De laadpoort zit linksvoor; wat ons betreft niet de handigste plek.

De accutechniek en aandrijflijn onder de loep

De belangrijkste verandering die de Ford Mustang Mach-E in zijn vijfjarige loopbaan heeft ondergaan, is de wisseling van een NCM- (kathoden van nikkelkobaltmangaan) naar een LFP-batterij (lithiumijzerfosfaat). Althans, bij de instapversie: de Standard Range RWD. De duurdere Long Range-versies behouden hun NCM-batterij. Doordat zo'n LFP-batterij een lagere energiedichtheid heeft dan een NCM-accu, zijn er voor een gelijke actieradius meer batterijcellen nodig. Daar staat echter tegenover dat een LFP-batterij sneller oplaadt, brandveiliger is en een langere levensduur heeft. Bovendien zijn de toegepaste grondstoffen minder zeldzaam en dus minder duur.

©Igor Stuifzand

Na vijf jaar trekt de Mustang Mach-E nog steeds veel nieuwsgierige blikken van andere verkeersdeelnemers.

De nieuwe LFP-batterij van de Mustang Mach-E Standard Range heeft een bruikbare batterijcapaciteit van 72,6 kWh. Snelladen gaat met een hoogste vermogen van 150 kW. Geen baanbrekende piekwaarde, want menig concurrent laadt sneller op dan de Mustang Mach-E. Maar toch is het al 35 kW meer dan bij de oude NCM-accu. Van 10 procent lading naar 80 procent state-of-charge duurt 33 minuten. Ook daarbij wordt met de nieuwe LFP-batterij tijdswinst geboekt, want eerder had de Mustang Mach-E Standard Range ruim 5 minuten langer nodig voor dezelfde laadsessie.

Ford heeft de keuze gemaakt om ook de instapversie van de Mach-E van een krachtige elektromotor te voorzien. Op de aangedreven achterwielen wordt een vermogen van 268 pk en een maximumkoppel van 525 Nm losgelaten. Daarmee levert de auto uitstekende prestaties: de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u duurt met gevloerd rechterpedaal slechts 5,9 seconden. De Skoda Enyaq iV met 85kWh-batterij kan daar niet aan tippen.

©Igor Stuifzand

Het galopperende paardje (Amerikaans cultureel erfgoed) schept voor de prestaties hooggespannen verwachtingen.

Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar?

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen met afwisselende snelheidslimieten en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of 'one-pedal driving' altijd in.

Dat de Mustang Mach-E Standard Range nu een LFP-batterij heeft, zie je terug in het opgegeven WLTP-verbruik. Ford geeft nu 17,9 kWh/100 km op, in modeljaar 2022 stond er nog 17,2 kWh/100 km in de folder vermeld. Daar staat wel tegenover dat de elektromotor meer koppel levert (+95 Nm), plus de mogelijkheid om de batterij sneller op te laden. Ford belooft voor de Mustang Mach-E Standard Range een actieradius van 470 kilometer.

De boordcomputer van de Ford Mustang Mach-E geeft je geen heel nauwkeurig beeld van je gemiddelde energieverbruik. Feitelijk werkt hij namelijk niet met decimalen, waardoor variatie in de resultaten met stappen van hele kWh's gaat. Voor een nauwkeurige berekening van je gemiddelde verbruik moet je daarom zelf de calculator erbij pakken. We vertrekken met een 100 procent opgeladen batterij en noteren aan het eind van onze verbruiksronde het state-of-charge-percentage van de 72,6kWh-batterij.

©Igor Stuifzand

Slim gezichtsbedrog: de sierlijk aflopende dakstijlen hebben een kleurtje, het dak is zwart en biedt onopvallend toch veel hoofdruimte achterin.

Zomerse weersomstandigheden – het is halfbewolkt, 24 graden en er staat een matige wind – spelen de Ford Mustang Mach-E tijdens onze verbruikstest in de kaart. Wanneer we na tweeënhalf uur sturen de auto weer parkeren op ons vertrekpunt, geeft de boordcomputer aan 41 procent van de batterijcapaciteit te hebben verbruikt. Met andere woorden: 17,6 kWh/100 km. Keurig onder de WLTP-opgave, en voor zo'n grote, zware auto helemaal niet verkeerd. Met dit verbruik zou een actieradius van 412 kilometer reëel moeten zijn. Ook dat wijkt niet heel sterk af van de fabrieksopgave.

©Igor Stuifzand

Modificaties aan het onderstel hebben geresulteerd in een beter uitgebalanceerde wegligging.

En hoe bevalt de Mustang Mach-E op de weg?

Los van de nieuwe batterij heeft Ford in de tussentijd ook aan het onderstel van de Mustang Mach-E zitten sleutelen. We hebben zelf geen vergelijkingsmateriaal bij de hand, maar diverse objectieve media beschouwen deze tweaks daadwerkelijk als een grote verbetering. Wat ons vooral opvalt is de geslaagde mix van rijdynamiek en veercomfort, ondanks het hoge gewicht van bijna 2100 kilo. De auto verandert lichtvoetig van richting en kantelt bij hogere bochtsnelheden niet gauw op een oor.

De Mach-E laat zich moeilijk vergelijken met de veel lichtere Fiesta of Focus, maar op het gebied van rijdynamiek is deze elektrische SUV wel degelijk een echte Ford. Alleen de gebrekkige zijdelingse ondersteuning van de grote brede stoelen, wat mede veroorzaakt wordt door de gladde bekleding, gooit bij het snellere bochtenwerk roet in het eten.

©Igor Stuifzand

De rijrichting kies je met een draaiknop op de middentunnel. Met de L-schakelaar activeer je 'one-pedal driving'.

Het zal de liefhebber van soepel veercomfort opvallen dat de Mustang Mach-E op een slechter wegdek nogal beweeglijk is. De schokdempers hebben immers flink wat massa op te vangen en reageren soms wat bokkig op korte hobbels. Overigens geen verschijnsel waarin de Mustang Mach-E uniek is. Menig grote, zware (elektrische) SUV heeft namelijk moeite om de wielbewegingen zonder schokken, schudden of stoten in toom te houden. Adaptieve schokdempers, waarmee de hardheid van het geheel elektronisch wordt bepaald, zijn echter voorbehouden aan de krachtige GT- en Rally-uitvoeringen (487 pk) van de Mach-E.

©Igor Stuifzand

Standaard staat de Mustang Mach-E op 19-inch lichtmetaal. De zwarte elementen zorgen voor een betere stroomlijn.

Wat kost de Mach-E en wat zit er voor dat geld op?

De Mustang Mach-E kan bovendien niet worden geleverd met een warmtepomp – ook daaruit blijkt dat de auto inmiddels al wat langer meeloopt. In de basisprijs van 46.800 euro zitten echter ook een heleboel aangename voorzieningen die je in de praktijk zeer op waarde leert schatten. Airco met twee temperatuurzones, stoel- en stuurverwarming, navigatie, smartphone-koppeling met Apple CarPlay en Android Auto, ledkoplampen met grootlichtassistentie, adaptieve cruisecontrol, actieve parkeerassistentie en sleutelloze toegang zijn allemaal standaard.

©Igor Stuifzand

Vrijwel alles wordt bediend via het grote 15,5-inch touchscreen. De veiligheidsuitrusting is zeer uitgebreid.

De veiligheidsuitrusting is zeer compleet. Dodehoekwaarschuwing en actieve stuurhulp die ervoor zorgt dat je niet buiten de wegbelijning komt, zijn evenals vermoeidheidsdetectie, een automatische noodremfunctie met herkenning van voetgangers en fietsers, en waarschuwing voor naderend verkeer bij achteruit uitparkeren bij de prijs inbegrepen. In tegenstelling tot veel Chinese merken kiest Ford echter niet voor de all-inclusive filosofie. Een glazen panoramadak (1100 euro) en het eerder genoemde Technology Pack+ (2100 euro) met 360-gradencamera, elektrische stoelverstelling en het high-end audiosysteem van Bang & Olufsen zijn nog tegen meerprijs te bestellen.

©Igor Stuifzand

Voorin en achterin biedt de Mustang Mach-E volop bewegingsvrijheid voor vier tot vijf inzittenden.

Wat zijn de concurrenten van de Ford Mustang Mach-E?

Met zijn vanafprijs van 46.800 euro opereert de Ford Mustang Mach-E Standard Range RWD in een zwaarbevochten prijsklasse. Tal van merken hebben elektrische SUV's van gelijkwaardig formaat in hun programma, die ook een gelijkwaardige prijs hebben. Denk daarbij aan de Skoda Enyaq iV, de Peugeot e-3008, de Volkswagen ID.4 en ID.5, de Kia EV6 en Hyundai IONIQ 5 en natuurlijk aan de Tesla Model Y.

Nieuwkomers in deze prijsklasse zijn de Cupra Tavascan, Xpeng G6 en KGM Torres EVX. Modellen als de Audi Q4 e-tron en BMW iX1 zijn van vergelijkbaar formaat, maar worden prijstechnisch wat hoger in de markt gepositioneerd. Ook de nieuwe Ford Explorer is een serieus alternatief voor de Mustang Mach-E.

©Igor Stuifzand

Niet te vergelijken met de klassieke 'muscle car', maar de familiebanden met de geliefde Mustang zijn duidelijk zichtbaar.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 350 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 350 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een betaalbare smartphone, maar dan wel eentje met een virtuele simkaart? De redactie van ID.nl is voor je op zoek gegaan naar smartphones met een prijskaartje van onder de 350 euro.

Met een eSim ben je niet meer afhankelijk van een fysiek simkaartje en heb je geen gepriegel meer met het plaatsen van je sim in de telefoon. Je kunt daardoor snel van provider wisselen zonder gedoe. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook ruimte in je apparaat. Perfect voor wie veel reist, omdat je eenvoudig internationale abonnementen kunt activeren. Daarnaast kun je op die manier ook gebruik maken van meerdere telefoonnummers op een enkel toestel, bijvoorbeeld eentje voor werk en prive.

Samsung Galaxy A26 5G

De Galaxy A26 5G combineert een slank ontwerp met krachtige prestaties. Het 6,7-inch FHD+ Super AMOLED-display biedt levendige kleuren en vloeiende beelden dankzij de 120 Hz verversingssnelheid. Onder de motorkap bevindt zich de Exynos 1380-chipset, ondersteund door 4 tot 8 GB RAM, wat zorgt voor soepele multitasking.

De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, zelfs bij weinig licht. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en IP67-certificering is dit toestel zowel duurzaam als betrouwbaar. Bovendien belooft Samsung tot zes jaar beveiligingsupdates, wat de levensduur van het apparaat verlengt

Redmi Note 13 Pro

De Redmi Note 13 Pro 5G is een krachtpatser in het middensegment. Met een indrukwekkende 200 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie leg je elk detail vast. Het 6,67-inch AMOLED-display met een resolutie van 1220x2712 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor een meeslepende kijkervaring.

Aangedreven door de Snapdragon 7s Gen 2-chipset en beschikbaar met tot 16 GB RAM, biedt dit toestel uitstekende prestaties. De 5100 mAh batterij ondersteunt 67W snelladen, waardoor je snel weer op pad kunt.​

Motorola Moto G35 5G

De Motorola Moto G35 5G biedt solide prestaties voor een betaalbare prijs. Het 6,72-inch LCD-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor vloeiende beelden. De 50 MP Quad Pixel-camera levert scherpe foto's, zelfs bij weinig licht.

Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 5G-connectiviteit blijf je de hele dag verbonden. Hoewel de Unisoc T760-processor niet de snelste is, biedt het toestel voldoende kracht voor dagelijks gebruik

Sony Xperia 10 VI

De Sony Xperia 10 VI is een compacte smartphone met een focus op multimedia. Het 6,1-inch FHD+ OLED-scherm met een 21:9 beeldverhouding is ideaal voor het bekijken van films. Aangedreven door de Snapdragon 6 Gen 1-chipset en uitgerust met 8 GB RAM, biedt het toestel soepele prestaties.

De 48 MP hoofdcamera legt gedetailleerde foto's vast, terwijl de 5000 mAh batterij zorgt voor langdurig gebruik. Met IP68-certificering is het toestel bestand tegen water en stof

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G biedt premium functies in een betaalbaar jasje. Het 6,6-inch FHD+ Super AMOLED-display met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor heldere en vloeiende beelden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, terwijl de 13 MP selfiecamera zorgt voor duidelijke zelfportretten.

Aangedreven door de Exynos 1380-chipset en beschikbaar met tot 12 GB RAM, biedt het toestel krachtige prestaties. De 5000 mAh batterij ondersteunt 25W snelladen, en Samsung belooft tot vijf jaar beveiligingsupdates.

▼ Volgende artikel
Review JBL Flip 7 – Kleine speaker speelt luider dan ooit
© JBL
Huis

Review JBL Flip 7 – Kleine speaker speelt luider dan ooit

De Flip 7 voegt heel wat toe aan het beproefde succesrecept van JBL. Is dat voldoende om de iconische bluetooth-speaker weer de publieksfavoriet te maken? Dat lees je in deze review.

Fantastisch
Conclusie

Met een prijs van bijna 150 euro is de Flip 7 niet de goedkoopste bluetooth-speaker die je kunt aanschaffen. Je krijgt wel heel wat voor die prijs. Want niet alleen is deze JBL heel goed opgewassen tegen een slechte behandeling, hij projecteert muziek met veel emotie de kamer in. Ook voor buiten in de tuin of het strand heeft de Flip 7 de power om een feestje te bouwen. Het betere batterijleven en de gecontroleerde bassen van deze generatie zijn mooie upgrades ten opzichte van de Flip 6, al vind je misschien die oude versie voor een veel lagere prijs. Dan is het afwegen wat je belangrijk vindt. 

Plus- en minpunten
  • Goede accuduur
  • Speelt loeihard voor zo'n klein ding
  • IP68-label
  • Veel kleurkeuzes
  • Auracast
  • Op wat afstand geplaatst krachtige kamervuller
  • Relatief hoge prijs
  • Niet de lichtste speaker
  • Lus en karabijnhaak geen grote vernieuwing

Met de Flip 7 brengt JBL een update uit voor een wel zeer populaire bluetooth-speaker. Zoals die '7' al aangeeft, is dat verre van de eerste keer dat dit gebeurt. Deels gaat het dan om kleuren en design, zodat een nieuwe Flip helemaal de laatste trends volgt. Maar ook deze keer weet het bedrijf weer op technisch vlak wat verbeteringen toe te voegen. Auracast en AI Sound Boost zijn de belangrijkste, naast een verhoogde batterijduur van 16 uur.

Beschikbaar in zeven kleuren 

Even belangrijk zijn de nieuwe kleurtjes, met een weelderig paars als de opvallendste. Een 'Squad' camouflage-editie ontbreekt ook niet, terwijl een oranje randje rond het JBL-letterlogo een subtielere toevoeging is. De adviesprijs blijft 149,99 euro, dat blijft onveranderd.

©JBL

De Flip 7 is verkrijgbaar in zeven kleuren, waaronder een aantal nieuwe.

Het design van de Flip is grotendeels onveranderd gebleven sinds de eerste versie uit 2012. Ook de Flip 7 is een kleine cilinder, ongeveer even groot als een blik bier van een halve liter. Je kunt hem neerleggen of recht plaatsen. En aan elke uiteinde vind je een (passieve) woofer met het JBL-logo. Zodra je muziek iets luider zet, zie je ze heen en weer dansen. Een iconische gimmick mag je het noemen, maar het verhoogt wel de fun-factor. Hetzelfde design zie je ook terugkomen bij de grotere bluetooth-speakers van JBL, zoals de even nieuwe Charge 6 en de Xtreme 4.  

Met haak of lus te gebruiken

Niet zoveel veranderingen op designvlak dus. Maar details zijn belangrijk en dat is ook waar JBL zijn pijlen op richt. Een opvallend toevoeging is de mogelijkheid om een lus van stevig textiel of een karabijnhaak aan de speaker vast te maken. Beide accessoires vind je in de doos. Hoewel je de haak of lus kunt verwijderen via een kliksysteem, zit het muurvast genoeg om de Flip 7 zorgeloos aan een rugzak te hangen. 

©JBL

De haak of lus zit muurvast via een handig mechanisme.

Bestand tegen water en stof 

De Flip 7 is gemaakt om overal mee naartoe te nemen. Het IP68-etiket maakt duidelijk dat er weinig is waar deze speaker niet tegen kan. Stof en water deren hem niet gauw. Je kunt deze speaker in het (ondiepe) zwembad laten vallen en hem gewoon daarna weer gebruiken. De Flip 7 is daarmee ook net iets meer waterbestendig dan zijn voorganger. De hele behuizing is bovendien heel robuust, met dikke rubberen dopje aan de uiteinden. Het geeft echt de indruk dat je deze bluetooth-speaker niet gauw kapot zou krijgen. Handig op de camping, maar ook gewoon thuis in een tienerkamer.

©Jamie Biesemans

In de JBL Portable-app vind je niet veel opties.

Zeer goede batterijduur

Qua vermogen gaat de Flip 7 er niet echt op vooruit, maar 35 W is wel indrukwekkend voor zo'n klein ding. Door het gebruik van AI Sound Boost kan de speaker wel luid én helder blijven spelen, wat best indrukwekkend is. AI is natuurlijk een geweldig buzzwoord momenteel; hier worden AI-algoritmes in ieder geval gebruikt om de woofer en tweeter optimaal te laten presteren. Playtime Boost heeft ook een impact op de klank. Schakel dit via de JBL Portable-app in en de speelduur wordt verlengd van 14 tot maximaal 16 uur. Houd er wel rekening mee dat je dan geen audiopreset van de equalizer kunt gebruiken.

Bouw een feestje met meerdere speakers

De JBL Portable-app heb je eigenlijk niet echt nodig om de speaker te bedienen, tenzij je via de equalizer nog de klank wilt aanpassen of een stereopaar wil vormen met een tweede Flip 7. Je kunt daarnaast meerdere compatibele JBL-speakers koppelen zodat ze allemaal dezelfde muziek spelen. Leuk om op een feestje met vrienden een groot muzieksysteem te bouwen. Dit kon vroeger ook al, via PartyTogether in de app, maar nu voegt JBL ook Auracast aan de Flip 7 (en de Charge 6) toe. Je kunt echter geen oude en nieuwe speakers combineren.

©Jamie Biesemans

De Auracast-knop licht op als je deze functie gebruikt.

Even tikken op het knopje met het A-logo op de speaker volstaat zo om de Flip 7 een Auracast-stream te laten afspelen. En je kunt compatibele speakers blijven toevoegen, er lijkt geen rem op het aantal te staan.

Luider zonder vervorming

Op het vlak van geluidskwaliteit is de Flip 7, onder andere dankzij AI Sound Boost, een indrukwekkende speaker geworden. Zelfs als je hem hard zet, wordt muziek open neergezet – zeker als je rekening houdt met het formaat van deze speaker. JBL opteert natuurlijk graag voor wat extra bass, wat de Flip 7 heel geschikt maakt voor feestjes of om even stoom af te blazen tussen het studeren door.

Lage tonen zijn vaak het moeilijkst voor kleine speakers, maar hier kun je dankzij de diepe audiokennis van JBL rekenen op bassen die merkbaar aanwezig zijn. Stemmen worden goed geplaatst, waardoor je helder podcasts kunt beluisteren.

©JBL

De speaker klinkt ook buiten zeer goed.

Warmer geluid

Door zijn kleinere formaat en relatief eenvoudige opbouw (met slechts één tweeter) is de Flip 7 wel nogal directioneel. Dat heb je vaak bij dit type speakers. Heel dichtbij hoor je het snel doffer worden als je wat schuiner gaat zitten. Ideaal is als je de Flip 7 wat verder weg plaatst en met het JBL-logo naar je feestgezelschap richt. Dan wordt Stromae's 'Ma Meilleure Ennemie' van het tweede seizoen van het indrukwekkende 'Arcane' heel vol in de kamer geplaatst, met een afgemeten beat die de track zijn snelheid geeft. Het is zeker een warm geluid, wat het heel oorvriendelijk maakt als 'Colors' van Black Pumas in de achtergrond speelt. Als het gaat om een feestje of gewoon een gezellig moment, dan doet de Flip 7 uitstekend zijn werk.

Conclusie

Met een prijs van bijna 150 euro is de Flip 7 niet de goedkoopste bluetooth-speaker die je kunt aanschaffen. Je krijgt wel heel wat voor die prijs. Want niet alleen is deze JBL heel goed opgewassen tegen een slechte behandeling, hij projecteert muziek met veel emotie de kamer in. Ook buiten heeft de Flip 7 de power om een feestje te bouwen. Het betere batterijleven en de gecontroleerde bassen van deze generatie zijn upgrades ten opzichte van de Flip 6, al vind je misschien die oude versie voor een veel lagere prijs. Dan is het afwegen wat je belangrijk vindt.