ID.nl logo
Review Ford Mustang Mach-E RWD - Extra kilometers en sneller opladen
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review Ford Mustang Mach-E RWD - Extra kilometers en sneller opladen

Ford heeft de batterijen van de elektrische Mustang Mach-E verwisseld. Als Standard Range beschikt hij nu over een LFP-accu van 72,6 kWh. Die is goedkoper, laadt sneller op en zorgt voor een grotere actieradius. Alleen maar voordelen, toch? Op die vraag geven we in deze review van de Amerikaanse Mustang Mach-E in basistrim het antwoord.

©Igor Stuifzand

Goed
Conclusie

Diverse updates houden de Ford Mustang Mach-E ook na vijf jaar nog altijd up-to-date. De komst van de LFP-batterij is een aanwinst, want die laadt sneller op, gaat langer mee en is goedkoper te maken. Dat de Mustang Mach-E al wat langer meegaat, laat zich vooral in het interieur steeds beter aflezen. Er zijn concurrenten die voor hetzelfde geld met mooiere materialen zijn bekleed en qua bediening doordachter in elkaar steken. Een warmtepomp is niet leverbaar. Voor een instapprijs ruim onder de 50.000 euro levert Ford echter een zeer complete, prettig en snel rijdende, en nog steeds tot de verbeelding sprekende auto.

Plus- en minpunten
  • LFP-accu is goedkoper, laadt sneller op en biedt grotere actieradius
  • Veel ruimte voor passagiers en bagage
  • Complete standaarduitrusting
  • Stoere, exotische verschijning
  • Grotere batterij of meer luxe? Trek je portemonnee maar...
  • Slechts 750 kilo geremd trekgewicht
  • Interieur raakt inmiddels verouderd
  • Soms wat 'bokkig' onderstel

In deze review van de Ford Mustang Mach-E RWD komen de volgende onderwerpen aan bod:

• Eerst even een rondje om de Mustang Mach-E • Wat valt er aan boord allemaal op? • Is de Ford Mustang Mach-E een praktische auto? • De accutechniek en aandrijflijn onder de loep • Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar? • Hoe bevalt de Mustang Mach-E op de weg? • Wat kost de Mach-E en wat zit er voor dat geld op? • Wat zijn de concurrenten van de Ford Mustang Mach-E?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Eerst even een rondje om de Mustang Mach-E

Het was november 2019 toen de wereld kennismaakte met de Ford Mustang Mach-E. Een geheel nieuw ontwikkelde auto, waarin – onder leiding van Fords Nederlandse designdirecteur Amko Leenarts – de rebelse trekjes van de gelijknamige, legendarische klassieker subtiel in SUV-vorm werden verpakt. Als klap op de vuurpijl zorgde een elektromotor in plaats van een monsterlijke en dorstige V8-motor voor de aandrijving. Voor veel liefhebbers van de klassieke Mustang was dat toch even slikken, maar inmiddels heeft Ford dezelfde filosofie – een duurzaam en toekomstbestendig model met een historische naam – een vervolg gegeven in de vorm van de eveneens volledig elektrische Explorer en Capri.

Sinds de introductie van de Mustang Mach-E is er uiterlijk nog helemaal niets aan de auto veranderd. In de neuspartij en de afbuigende daklijn herkennen we trekjes van de Amerikaanse Mustang, waarbij het zwart gelakte dakdeel heel subtiel verhult dat de Mach-E op de achterbank wel degelijk de hoeveelheid hoofdruimte biedt die je van zo'n grote SUV mag verwachten. Het galopperende paardje op de neus en de achterklep zijn Amerikaans cultureel erfgoed, en heeft in Nederland inmiddels meer dan 5000 klanten over de drempel getrokken voor de bestelling van een Mustang Mach-E. Hoewel de meeste auto's na een jaar of vijf wel toe zijn aan hun eerste facelift, lijkt de elektrische Mustang dat moment nog even voor zich uit te kunnen schuiven.

©Igor Stuifzand

Vijf jaar geleden maakte de Mustang Mach-E veel indruk met zijn grote centrale bedieningsscherm.

Wat valt er aan boord allemaal op?

Wat niet wil zeggen dat de Mustang Mach-E immuun is voor veroudering. Dat zie je vooral aan de binnenzijde. Vijf jaar geleden was het grote centrale touchscreen ronduit spectaculair, inmiddels hebben andere merken betere en vooral modernere oplossingen voor de bediening gevonden. Het scherm ligt plat tegen het dashboard en loopt ver naar beneden door, waardoor je er vanaf de bestuurdersstoel – mede door het formaat – in een beetje vreemde hoek tegenaan kijkt. Ongetwijfeld een kwestie van wennen, maar vergeleken met de gebogen of naar de bestuurder gerichte displays die we bij veel jongere EV's tegenkomen, laat de Mustang Mach-E doorschemeren dat hij niet helemaal meer de jongste is.

©Igor Stuifzand

Kunstleer op de stoelen, het dashboard en deurpanelen. De luidsprekers zijn afgewerkt met zachte stof.

Het lukt de toegepaste materialen van het interieur nog maar net om het verouderingsproces van de auto te verbloemen. Harde plastics worden afgewisseld met vrij glad en ietwat glimmend kunstleer op de stoelen en diverse panelen, dat echter is voorzien van een fraai stiksel in een contrasterende kleur. De Mustang Mach-E verloochent zijn Amerikaanse afkomst niet – de Europese concurrentie gebruikt vaak mooiere materialen.

Wat echter nog altijd tot de verbeelding spreekt, zijn de in het dashboard geïntegreerde en met een mooi strookje zachte stof afgewerkte soundbars van Bang & Olufsen, als onderdeel van het optionele Technology Pack+ (à 2100 euro). Ze geven het interieur een wat huiselijker sfeer en brengen je favoriete albums prachtig ten gehore. Een 360-gradencamera, elektrische stoelverstelling en een elektrisch bediende achterklep zijn bij de pakketprijs inbegrepen.

©Igor Stuifzand

De stoelen zijn breed en bieden op de snelweg veel zitcomfort. Op een bochtige weg zou wat meer zijdelingse ondersteuning welkom zijn.

Is de Ford Mustang Mach-E een praktische auto?

Wanneer de achterklep uit zichzelf opent en de kofferruimte tevoorschijn komt, vraag je je eerst even af waar alle volume is gebleven. Achter in de Mustang Mach-E past 402 liter bagage. In de praktijk is dat een heel bruikbaar volume, maar van zo'n forse auto hadden we toch een groter vrachtruim verwacht. Maar het nuttige volume aan boord is wel degelijk goed besteed, want zowel voorin als achterin zit je heel riant en er is rondom de stoelen volop opbergruimte beschikbaar. Bovendien beschikt de auto in de neus over een grote 'frunk', waar – bij deze RWD-variant – nog eens 100 liter aan bagage in past. Aan laadruimte al met al dus geen gebrek. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan beschik je achterin over een volume van 1420 liter.

©Igor Stuifzand

Voor in de neus van de Mustang Mach-E Standard Range RWD is een 'frunk' van 100 liter gecreëerd.

De Mustang Mach-E Standard Range RWD heeft een hoogste trekgewicht (geremd) van 750 kilo. Dat is voldoende voor een boedelbak of voor de vouwwagen, maar om een volwaardige caravan naar je vakantiebestemming te kunnen trekken, ben je toch genoodzaakt om een Mustang Mach-E met het grote 91kWh-batterijpakket te bestellen. Die verdraagt maximaal 1500 kilo aan de trekhaak. Het prijsverschil tussen de Mustang Mach-E Standard Range RWD en Long Range RWD is echter aanzienlijk: ten minste 9100 euro.

©Igor Stuifzand

Snelladen gaat nu met een hoogste vermogen van 150 kW. De laadpoort zit linksvoor; wat ons betreft niet de handigste plek.

De accutechniek en aandrijflijn onder de loep

De belangrijkste verandering die de Ford Mustang Mach-E in zijn vijfjarige loopbaan heeft ondergaan, is de wisseling van een NCM- (kathoden van nikkelkobaltmangaan) naar een LFP-batterij (lithiumijzerfosfaat). Althans, bij de instapversie: de Standard Range RWD. De duurdere Long Range-versies behouden hun NCM-batterij. Doordat zo'n LFP-batterij een lagere energiedichtheid heeft dan een NCM-accu, zijn er voor een gelijke actieradius meer batterijcellen nodig. Daar staat echter tegenover dat een LFP-batterij sneller oplaadt, brandveiliger is en een langere levensduur heeft. Bovendien zijn de toegepaste grondstoffen minder zeldzaam en dus minder duur.

©Igor Stuifzand

Na vijf jaar trekt de Mustang Mach-E nog steeds veel nieuwsgierige blikken van andere verkeersdeelnemers.

De nieuwe LFP-batterij van de Mustang Mach-E Standard Range heeft een bruikbare batterijcapaciteit van 72,6 kWh. Snelladen gaat met een hoogste vermogen van 150 kW. Geen baanbrekende piekwaarde, want menig concurrent laadt sneller op dan de Mustang Mach-E. Maar toch is het al 35 kW meer dan bij de oude NCM-accu. Van 10 procent lading naar 80 procent state-of-charge duurt 33 minuten. Ook daarbij wordt met de nieuwe LFP-batterij tijdswinst geboekt, want eerder had de Mustang Mach-E Standard Range ruim 5 minuten langer nodig voor dezelfde laadsessie.

Ford heeft de keuze gemaakt om ook de instapversie van de Mach-E van een krachtige elektromotor te voorzien. Op de aangedreven achterwielen wordt een vermogen van 268 pk en een maximumkoppel van 525 Nm losgelaten. Daarmee levert de auto uitstekende prestaties: de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u duurt met gevloerd rechterpedaal slechts 5,9 seconden. De Skoda Enyaq iV met 85kWh-batterij kan daar niet aan tippen.

©Igor Stuifzand

Het galopperende paardje (Amerikaans cultureel erfgoed) schept voor de prestaties hooggespannen verwachtingen.

Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar?

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen met afwisselende snelheidslimieten en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of 'one-pedal driving' altijd in.

Dat de Mustang Mach-E Standard Range nu een LFP-batterij heeft, zie je terug in het opgegeven WLTP-verbruik. Ford geeft nu 17,9 kWh/100 km op, in modeljaar 2022 stond er nog 17,2 kWh/100 km in de folder vermeld. Daar staat wel tegenover dat de elektromotor meer koppel levert (+95 Nm), plus de mogelijkheid om de batterij sneller op te laden. Ford belooft voor de Mustang Mach-E Standard Range een actieradius van 470 kilometer.

De boordcomputer van de Ford Mustang Mach-E geeft je geen heel nauwkeurig beeld van je gemiddelde energieverbruik. Feitelijk werkt hij namelijk niet met decimalen, waardoor variatie in de resultaten met stappen van hele kWh's gaat. Voor een nauwkeurige berekening van je gemiddelde verbruik moet je daarom zelf de calculator erbij pakken. We vertrekken met een 100 procent opgeladen batterij en noteren aan het eind van onze verbruiksronde het state-of-charge-percentage van de 72,6kWh-batterij.

©Igor Stuifzand

Slim gezichtsbedrog: de sierlijk aflopende dakstijlen hebben een kleurtje, het dak is zwart en biedt onopvallend toch veel hoofdruimte achterin.

Zomerse weersomstandigheden – het is halfbewolkt, 24 graden en er staat een matige wind – spelen de Ford Mustang Mach-E tijdens onze verbruikstest in de kaart. Wanneer we na tweeënhalf uur sturen de auto weer parkeren op ons vertrekpunt, geeft de boordcomputer aan 41 procent van de batterijcapaciteit te hebben verbruikt. Met andere woorden: 17,6 kWh/100 km. Keurig onder de WLTP-opgave, en voor zo'n grote, zware auto helemaal niet verkeerd. Met dit verbruik zou een actieradius van 412 kilometer reëel moeten zijn. Ook dat wijkt niet heel sterk af van de fabrieksopgave.

©Igor Stuifzand

Modificaties aan het onderstel hebben geresulteerd in een beter uitgebalanceerde wegligging.

En hoe bevalt de Mustang Mach-E op de weg?

Los van de nieuwe batterij heeft Ford in de tussentijd ook aan het onderstel van de Mustang Mach-E zitten sleutelen. We hebben zelf geen vergelijkingsmateriaal bij de hand, maar diverse objectieve media beschouwen deze tweaks daadwerkelijk als een grote verbetering. Wat ons vooral opvalt is de geslaagde mix van rijdynamiek en veercomfort, ondanks het hoge gewicht van bijna 2100 kilo. De auto verandert lichtvoetig van richting en kantelt bij hogere bochtsnelheden niet gauw op een oor.

De Mach-E laat zich moeilijk vergelijken met de veel lichtere Fiesta of Focus, maar op het gebied van rijdynamiek is deze elektrische SUV wel degelijk een echte Ford. Alleen de gebrekkige zijdelingse ondersteuning van de grote brede stoelen, wat mede veroorzaakt wordt door de gladde bekleding, gooit bij het snellere bochtenwerk roet in het eten.

©Igor Stuifzand

De rijrichting kies je met een draaiknop op de middentunnel. Met de L-schakelaar activeer je 'one-pedal driving'.

Het zal de liefhebber van soepel veercomfort opvallen dat de Mustang Mach-E op een slechter wegdek nogal beweeglijk is. De schokdempers hebben immers flink wat massa op te vangen en reageren soms wat bokkig op korte hobbels. Overigens geen verschijnsel waarin de Mustang Mach-E uniek is. Menig grote, zware (elektrische) SUV heeft namelijk moeite om de wielbewegingen zonder schokken, schudden of stoten in toom te houden. Adaptieve schokdempers, waarmee de hardheid van het geheel elektronisch wordt bepaald, zijn echter voorbehouden aan de krachtige GT- en Rally-uitvoeringen (487 pk) van de Mach-E.

©Igor Stuifzand

Standaard staat de Mustang Mach-E op 19-inch lichtmetaal. De zwarte elementen zorgen voor een betere stroomlijn.

Wat kost de Mach-E en wat zit er voor dat geld op?

De Mustang Mach-E kan bovendien niet worden geleverd met een warmtepomp – ook daaruit blijkt dat de auto inmiddels al wat langer meeloopt. In de basisprijs van 46.800 euro zitten echter ook een heleboel aangename voorzieningen die je in de praktijk zeer op waarde leert schatten. Airco met twee temperatuurzones, stoel- en stuurverwarming, navigatie, smartphone-koppeling met Apple CarPlay en Android Auto, ledkoplampen met grootlichtassistentie, adaptieve cruisecontrol, actieve parkeerassistentie en sleutelloze toegang zijn allemaal standaard.

©Igor Stuifzand

Vrijwel alles wordt bediend via het grote 15,5-inch touchscreen. De veiligheidsuitrusting is zeer uitgebreid.

De veiligheidsuitrusting is zeer compleet. Dodehoekwaarschuwing en actieve stuurhulp die ervoor zorgt dat je niet buiten de wegbelijning komt, zijn evenals vermoeidheidsdetectie, een automatische noodremfunctie met herkenning van voetgangers en fietsers, en waarschuwing voor naderend verkeer bij achteruit uitparkeren bij de prijs inbegrepen. In tegenstelling tot veel Chinese merken kiest Ford echter niet voor de all-inclusive filosofie. Een glazen panoramadak (1100 euro) en het eerder genoemde Technology Pack+ (2100 euro) met 360-gradencamera, elektrische stoelverstelling en het high-end audiosysteem van Bang & Olufsen zijn nog tegen meerprijs te bestellen.

©Igor Stuifzand

Voorin en achterin biedt de Mustang Mach-E volop bewegingsvrijheid voor vier tot vijf inzittenden.

Wat zijn de concurrenten van de Ford Mustang Mach-E?

Met zijn vanafprijs van 46.800 euro opereert de Ford Mustang Mach-E Standard Range RWD in een zwaarbevochten prijsklasse. Tal van merken hebben elektrische SUV's van gelijkwaardig formaat in hun programma, die ook een gelijkwaardige prijs hebben. Denk daarbij aan de Skoda Enyaq iV, de Peugeot e-3008, de Volkswagen ID.4 en ID.5, de Kia EV6 en Hyundai IONIQ 5 en natuurlijk aan de Tesla Model Y.

Nieuwkomers in deze prijsklasse zijn de Cupra Tavascan, Xpeng G6 en KGM Torres EVX. Modellen als de Audi Q4 e-tron en BMW iX1 zijn van vergelijkbaar formaat, maar worden prijstechnisch wat hoger in de markt gepositioneerd. Ook de nieuwe Ford Explorer is een serieus alternatief voor de Mustang Mach-E.

©Igor Stuifzand

Niet te vergelijken met de klassieke 'muscle car', maar de familiebanden met de geliefde Mustang zijn duidelijk zichtbaar.

▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Colorsoft Signature Edition – Comfortabel (maar prijzig) leesmaatje
© Maikel Dijkhuizen
Huis

Review Amazon Kindle Colorsoft Signature Edition – Comfortabel (maar prijzig) leesmaatje

Op zoek naar een nieuwe e-reader met kleurenscherm? Goed nieuws, want er verschijnen steeds meer geschikte producten in de (digitale) winkelschappen. Een voorbeeld hiervan is de onlangs verschenen Amazon Kindle Colorsoft Signature Edition. Is dit product zijn stevige prijskaartje van 299,99 euro waard?

Uitstekend
Conclusie

Als je naast boeken ook graag kranten, tijdschriften en stripboeken op een e-reader leest, is de Kindle Colorsoft Signature Edition zeker het overwegen waard. Je bekijkt dan namelijk foto’s en afbeeldingen in kleur. Vergeleken met een smartphone- of tabletscherm zijn de kleuren wel veel fletser. Behalve dat en de hoge adviesprijs valt er verder weinig op deze e-reader aan te merken. Hij is namelijk snel, gebruiksvriendelijk en comfortabel.

Plus- en minpunten
  • Compact formaat
  • Waterdichte behuizing
  • Vlotte configuratie
  • Reageert snel
  • Matte schermafwerking
  • Veel schermopties
  • Lange accuduur
  • Duur
  • Vereist Amazon-account
  • Fletse kleuren
  • Korrelige foto's en afbeeldingen

De hier besproken Signature Edition heeft een aantal extra's ten opzichte van de reguliere Kindle Colorsoft Base Edition (269,99 euro). Zo bevat deze e-reader 32 GB (in plaats van 16 GB) opslagruimte. Bovendien is er ondersteuning voor draadloos opladen ingebakken. Vanwege het compacte touchscreen van 7 inch en de dunne schermranden is de behuizing ongeveer net zo groot als die van een normaal pocketboek, maar dan een stuk dunner. In combinatie met het bescheiden gewicht van 219 gram is de Amazon Kindle Colorsoft Signature Edition een aangenaam leesapparaat voor thuis en onderweg. De achterzijde heeft een ruwe afwerking, waardoor het apparaat prettig in de hand ligt. Behalve de aan-uitknop telt de sober vormgegeven behuizing geen fysieke knoppen.

©Maikel Dijkhuizen

Naast de e-reader vind je in de productdoos een korte handleiding en usb-c-kabel.

Snelle configuratie

Zodra je op de aan-uitknop aan de onderzijde drukt, verschijnt binnen enkele ogenblikken het configuratiemenu. Na het kiezen van de Nederlandse taal stel je de e-reader verder in. Dat kan met behulp van een smartphone-app of op het apparaat zelf. Laatstgenoemde optie werkt snel genoeg. Heb je het wifi-wachtwoord en je Amazon-accountgegevens eenmaal ingevuld, dan verschijnt het hoofdvenster. Een korte rondleiding neemt je op sleeptouw. Zo zijn diverse schermopties via een handig snelmenu bereikbaar. De configuratie duurt slechts enkele minuten, zodat je snel kunt beginnen met lezen.

Je koopt nieuwe e-books rechtstreeks in de Kindle Store. Via de Send to Kindle-dienst kun je ook eigen bestanden naar de e-reader sturen, zoals digitale boeken in het populaire epub-formaat. Andere ondersteunde bestandsformaten zijn onder meer pdf, mobi, docx en jpeg. Je kunt ook nog luisterboeken afspelen. Koppel in dat geval een draadloze koptelefoon via bluetooth.

©Maikel Dijkhuizen

De configuratie van de Kindle Colorsoft Signature Edition is zo gepiept.

7inch-kleurenscherm

De hamvraag is natuurlijk of een kleurenscherm op dit Kindle-product de hoge aanschafprijs rechtvaardigt. Een lastige kwestie, want de huidige generatie e-ink-kleurenschermen oogt toch wat flets. Er is weliswaar een instelling om een levendige kleurenstijl te activeren, maar het verschil is minimaal. Wel ziet de bibliotheek met alle gekleurde boekenkaften er aantrekkelijker uit. Daarnaast komt een kleurenscherm goed van pas bij het lezen van stripboeken, tijdschriften en kranten. De Colorsoft Signature Edition geeft afbeeldingen en foto's in een redelijke kwaliteit weer, al zijn de beelden ietwat korrelig. Verder pas je naar eigen wens de warmte van het scherm aan. Hierbij houdt de e-reader op jouw verzoek rekening met de zonsondergang en -opgang. Tot slot zijn de hoge contrastwaarden van dit scherm een voordeel.

©Maikel Dijkhuizen

Bekijk boekenkaften in kleur!

Hoog leescomfort

Het scherm heeft een matte afwerking, zodat je comfortabel buiten kunt lezen. Zelfs met fel zonlicht vallen de weerspiegelingen erg mee. Lees je 's avonds, dan komt de automatische schermverlichting goed van pas. Deze functie zit overigens niet op de reguliere Kindle Colorsoft Base Edition. Voor e-readerbegrippen navigeer je snel in boeken en het menu. Hiervoor tik of veeg je op het touchscreen. Een nieuwe bladzijde opent vrijwel zonder vertraging, zodat je vlot kunt doorlezen. Wil je ondertussen iets online opzoeken? Open dan gewoon de browser en typ een url in de adresbalk. Deze e-reader laadt websites behoorlijk rap.

Een pluspunt is dat dit product voldoet aan de IPx8-norm. Je kunt dus gerust e-books in bad lezen, want de behuizing is waterdicht. Dankzij de lange accuduur hoef je het apparaat waarschijnlijk pas na een paar weken of zelfs enkele maanden op te laden.

©Maikel Dijkhuizen

Dankzij de geïntegreerde browser kun je er ook websites mee bezoeken.

Amazon Kindle Colorsoft Signature Edition kopen?

Als je naast boeken ook graag kranten, tijdschriften en stripboeken op een e-reader leest, is de Kindle Colorsoft Signature Edition zeker het overwegen waard. Je bekijkt dan namelijk foto’s en afbeeldingen in kleur. Vergeleken met een smartphone- of tabletscherm zijn de kleuren wel veel fletser. Behalve dat en de hoge adviesprijs valt er verder weinig op deze e-reader aan te merken. Hij is namelijk snel, gebruiksvriendelijk en comfortabel. Kortom, een aanrader!

▼ Volgende artikel
TP-Link breidt WiFi 7 uit naar buiten met Deco BE25 Outdoor
Huis

TP-Link breidt WiFi 7 uit naar buiten met Deco BE25 Outdoor

TP-Link heeft de Deco BE25 Outdoor aangekondigd, een weerbestendige Mesh wifi-router met wifi 7 die speciaal ontworpen is om het WiFi-netwerk eenvoudig uit te breiden naar de tuin. De router biedt een oplossing voor het probleem dat goed geïsoleerde ramen en muren het wifi-signaal vaak blokkeren, waardoor internetgebruik in de tuin vaak problematisch is.

De Deco BE25 Outdoor kan naadloos worden toegevoegd aan een bestaand Deco-netwerk, ongeacht of je al een wifi 5, 6 of 7-set gebruikt. Via de Deco-app is het apparaat met enkele klikken toe te voegen, waarna alle Deco apparaten één netwerk vormen met één naam en wachtwoord. Tot 10 Deco apparaten kunnen aan elkaar worden gekoppeld voor één groot WiFi-netwerk. Het apparaat is ook te gebruiken als losstaande router of als access point naast een bestaand netwerk van een ander merk.

De Deco-apparaten vormen samen één netwerk, met één naam en één wachtwoord, waardoor je in en om het huis stabiele wifi hebt. De router beschikt over een ingebouwde voeding en kan direct in een stopcontact worden gestoken of via Power over Ethernet (PoE) worden gevoed via een van de twee 2,5Gbps netwerkaansluitingen. De verbinding met een bestaand Deco-netwerk kan zowel via ethernetkabel als draadloos.

Met wifii 7 BE3600 haalt de router snelheden tot 3,6Gbps. Dankzij nieuwe wifi 7-technologieën zoals Multi Link Operation, 4K-QAM en 160Mhz brede kanalen levert het apparaat volgens TP-Link goede prestaties in de tuin. De router wordt geleverd met montagemateriaal en kan aan een muur of paal worden bevestigd of los worden neergezet.

Uiteraard ook met AI

De ingebouwde AI-Driven Mesh technologie stemt het wifi-netwerk automatisch af op de omgeving door patronen te herkennen, netwerkbelasting in kaart te brengen en gebruikers te verbinden met het optimale WiFi-punt. Voor de beveiliging maakt de router gebruik van WPA3 encryptie en TP-Link HomeShield, waarmee onder meer ouderlijk toezicht kan worden ingesteld.

Beschikbaarheid en prijzen

De TP-Link Deco BE25 Outdoor is direct beschikbaar voor een adviesprijs van 149 euro.