ID.nl logo
Review Ford Mustang Mach-E RWD - Extra kilometers en sneller opladen
Mobiliteit

Review Ford Mustang Mach-E RWD - Extra kilometers en sneller opladen

Ford heeft de batterijen van de elektrische Mustang Mach-E verwisseld. Als Standard Range beschikt hij nu over een LFP-accu van 72,6 kWh. Die is goedkoper, laadt sneller op en zorgt voor een grotere actieradius. Alleen maar voordelen, toch? Op die vraag geven we in deze review van de Amerikaanse Mustang Mach-E in basistrim het antwoord.

©Igor Stuifzand

Goed
Conclusie

Diverse updates houden de Ford Mustang Mach-E ook na vijf jaar nog altijd up-to-date. De komst van de LFP-batterij is een aanwinst, want die laadt sneller op, gaat langer mee en is goedkoper te maken. Dat de Mustang Mach-E al wat langer meegaat, laat zich vooral in het interieur steeds beter aflezen. Er zijn concurrenten die voor hetzelfde geld met mooiere materialen zijn bekleed en qua bediening doordachter in elkaar steken. Een warmtepomp is niet leverbaar. Voor een instapprijs ruim onder de 50.000 euro levert Ford echter een zeer complete, prettig en snel rijdende, en nog steeds tot de verbeelding sprekende auto.

Plus- en minpunten
  • LFP-accu is goedkoper, laadt sneller op en biedt grotere actieradius
  • Veel ruimte voor passagiers en bagage
  • Complete standaarduitrusting
  • Stoere, exotische verschijning
  • Grotere batterij of meer luxe? Trek je portemonnee maar...
  • Slechts 750 kilo geremd trekgewicht
  • Interieur raakt inmiddels verouderd
  • Soms wat 'bokkig' onderstel

In deze review van de Ford Mustang Mach-E RWD komen de volgende onderwerpen aan bod:

• Eerst even een rondje om de Mustang Mach-E • Wat valt er aan boord allemaal op? • Is de Ford Mustang Mach-E een praktische auto? • De accutechniek en aandrijflijn onder de loep • Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar? • Hoe bevalt de Mustang Mach-E op de weg? • Wat kost de Mach-E en wat zit er voor dat geld op? • Wat zijn de concurrenten van de Ford Mustang Mach-E?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Eerst even een rondje om de Mustang Mach-E

Het was november 2019 toen de wereld kennismaakte met de Ford Mustang Mach-E. Een geheel nieuw ontwikkelde auto, waarin – onder leiding van Fords Nederlandse designdirecteur Amko Leenarts – de rebelse trekjes van de gelijknamige, legendarische klassieker subtiel in SUV-vorm werden verpakt. Als klap op de vuurpijl zorgde een elektromotor in plaats van een monsterlijke en dorstige V8-motor voor de aandrijving. Voor veel liefhebbers van de klassieke Mustang was dat toch even slikken, maar inmiddels heeft Ford dezelfde filosofie – een duurzaam en toekomstbestendig model met een historische naam – een vervolg gegeven in de vorm van de eveneens volledig elektrische Explorer en Capri.

Sinds de introductie van de Mustang Mach-E is er uiterlijk nog helemaal niets aan de auto veranderd. In de neuspartij en de afbuigende daklijn herkennen we trekjes van de Amerikaanse Mustang, waarbij het zwart gelakte dakdeel heel subtiel verhult dat de Mach-E op de achterbank wel degelijk de hoeveelheid hoofdruimte biedt die je van zo'n grote SUV mag verwachten. Het galopperende paardje op de neus en de achterklep zijn Amerikaans cultureel erfgoed, en heeft in Nederland inmiddels meer dan 5000 klanten over de drempel getrokken voor de bestelling van een Mustang Mach-E. Hoewel de meeste auto's na een jaar of vijf wel toe zijn aan hun eerste facelift, lijkt de elektrische Mustang dat moment nog even voor zich uit te kunnen schuiven.

©Igor Stuifzand

Wat valt er aan boord allemaal op?

Wat niet wil zeggen dat de Mustang Mach-E immuun is voor veroudering. Dat zie je vooral aan de binnenzijde. Vijf jaar geleden was het grote centrale touchscreen ronduit spectaculair, inmiddels hebben andere merken betere en vooral modernere oplossingen voor de bediening gevonden. Het scherm ligt plat tegen het dashboard en loopt ver naar beneden door, waardoor je er vanaf de bestuurdersstoel – mede door het formaat – in een beetje vreemde hoek tegenaan kijkt. Ongetwijfeld een kwestie van wennen, maar vergeleken met de gebogen of naar de bestuurder gerichte displays die we bij veel jongere EV's tegenkomen, laat de Mustang Mach-E doorschemeren dat hij niet helemaal meer de jongste is.

©Igor Stuifzand

Het lukt de toegepaste materialen van het interieur nog maar net om het verouderingsproces van de auto te verbloemen. Harde plastics worden afgewisseld met vrij glad en ietwat glimmend kunstleer op de stoelen en diverse panelen, dat echter is voorzien van een fraai stiksel in een contrasterende kleur. De Mustang Mach-E verloochent zijn Amerikaanse afkomst niet – de Europese concurrentie gebruikt vaak mooiere materialen.

Wat echter nog altijd tot de verbeelding spreekt, zijn de in het dashboard geïntegreerde en met een mooi strookje zachte stof afgewerkte soundbars van Bang & Olufsen, als onderdeel van het optionele Technology Pack+ (à 2100 euro). Ze geven het interieur een wat huiselijker sfeer en brengen je favoriete albums prachtig ten gehore. Een 360-gradencamera, elektrische stoelverstelling en een elektrisch bediende achterklep zijn bij de pakketprijs inbegrepen.

©Igor Stuifzand

Is de Ford Mustang Mach-E een praktische auto?

Wanneer de achterklep uit zichzelf opent en de kofferruimte tevoorschijn komt, vraag je je eerst even af waar alle volume is gebleven. Achter in de Mustang Mach-E past 402 liter bagage. In de praktijk is dat een heel bruikbaar volume, maar van zo'n forse auto hadden we toch een groter vrachtruim verwacht. Maar het nuttige volume aan boord is wel degelijk goed besteed, want zowel voorin als achterin zit je heel riant en er is rondom de stoelen volop opbergruimte beschikbaar. Bovendien beschikt de auto in de neus over een grote 'frunk', waar – bij deze RWD-variant – nog eens 100 liter aan bagage in past. Aan laadruimte al met al dus geen gebrek. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan beschik je achterin over een volume van 1420 liter.

©Igor Stuifzand

De Mustang Mach-E Standard Range RWD heeft een hoogste trekgewicht (geremd) van 750 kilo. Dat is voldoende voor een boedelbak of voor de vouwwagen, maar om een volwaardige caravan naar je vakantiebestemming te kunnen trekken, ben je toch genoodzaakt om een Mustang Mach-E met het grote 91kWh-batterijpakket te bestellen. Die verdraagt maximaal 1500 kilo aan de trekhaak. Het prijsverschil tussen de Mustang Mach-E Standard Range RWD en Long Range RWD is echter aanzienlijk: ten minste 9100 euro.

©Igor Stuifzand

De accutechniek en aandrijflijn onder de loep

De belangrijkste verandering die de Ford Mustang Mach-E in zijn vijfjarige loopbaan heeft ondergaan, is de wisseling van een NCM- (kathoden van nikkelkobaltmangaan) naar een LFP-batterij (lithiumijzerfosfaat). Althans, bij de instapversie: de Standard Range RWD. De duurdere Long Range-versies behouden hun NCM-batterij. Doordat zo'n LFP-batterij een lagere energiedichtheid heeft dan een NCM-accu, zijn er voor een gelijke actieradius meer batterijcellen nodig. Daar staat echter tegenover dat een LFP-batterij sneller oplaadt, brandveiliger is en een langere levensduur heeft. Bovendien zijn de toegepaste grondstoffen minder zeldzaam en dus minder duur.

©Igor Stuifzand

De nieuwe LFP-batterij van de Mustang Mach-E Standard Range heeft een bruikbare batterijcapaciteit van 72,6 kWh. Snelladen gaat met een hoogste vermogen van 150 kW. Geen baanbrekende piekwaarde, want menig concurrent laadt sneller op dan de Mustang Mach-E. Maar toch is het al 35 kW meer dan bij de oude NCM-accu. Van 10 procent lading naar 80 procent state-of-charge duurt 33 minuten. Ook daarbij wordt met de nieuwe LFP-batterij tijdswinst geboekt, want eerder had de Mustang Mach-E Standard Range ruim 5 minuten langer nodig voor dezelfde laadsessie.

Ford heeft de keuze gemaakt om ook de instapversie van de Mach-E van een krachtige elektromotor te voorzien. Op de aangedreven achterwielen wordt een vermogen van 268 pk en een maximumkoppel van 525 Nm losgelaten. Daarmee levert de auto uitstekende prestaties: de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u duurt met gevloerd rechterpedaal slechts 5,9 seconden. De Skoda Enyaq iV met 85kWh-batterij kan daar niet aan tippen.

©Igor Stuifzand

Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar?

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen met afwisselende snelheidslimieten en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of 'one-pedal driving' altijd in.

Dat de Mustang Mach-E Standard Range nu een LFP-batterij heeft, zie je terug in het opgegeven WLTP-verbruik. Ford geeft nu 17,9 kWh/100 km op, in modeljaar 2022 stond er nog 17,2 kWh/100 km in de folder vermeld. Daar staat wel tegenover dat de elektromotor meer koppel levert (+95 Nm), plus de mogelijkheid om de batterij sneller op te laden. Ford belooft voor de Mustang Mach-E Standard Range een actieradius van 470 kilometer.

De boordcomputer van de Ford Mustang Mach-E geeft je geen heel nauwkeurig beeld van je gemiddelde energieverbruik. Feitelijk werkt hij namelijk niet met decimalen, waardoor variatie in de resultaten met stappen van hele kWh's gaat. Voor een nauwkeurige berekening van je gemiddelde verbruik moet je daarom zelf de calculator erbij pakken. We vertrekken met een 100 procent opgeladen batterij en noteren aan het eind van onze verbruiksronde het state-of-charge-percentage van de 72,6kWh-batterij.

©Igor Stuifzand

Zomerse weersomstandigheden – het is halfbewolkt, 24 graden en er staat een matige wind – spelen de Ford Mustang Mach-E tijdens onze verbruikstest in de kaart. Wanneer we na tweeënhalf uur sturen de auto weer parkeren op ons vertrekpunt, geeft de boordcomputer aan 41 procent van de batterijcapaciteit te hebben verbruikt. Met andere woorden: 17,6 kWh/100 km. Keurig onder de WLTP-opgave, en voor zo'n grote, zware auto helemaal niet verkeerd. Met dit verbruik zou een actieradius van 412 kilometer reëel moeten zijn. Ook dat wijkt niet heel sterk af van de fabrieksopgave.

©Igor Stuifzand

En hoe bevalt de Mustang Mach-E op de weg?

Los van de nieuwe batterij heeft Ford in de tussentijd ook aan het onderstel van de Mustang Mach-E zitten sleutelen. We hebben zelf geen vergelijkingsmateriaal bij de hand, maar diverse objectieve media beschouwen deze tweaks daadwerkelijk als een grote verbetering. Wat ons vooral opvalt is de geslaagde mix van rijdynamiek en veercomfort, ondanks het hoge gewicht van bijna 2100 kilo. De auto verandert lichtvoetig van richting en kantelt bij hogere bochtsnelheden niet gauw op een oor.

De Mach-E laat zich moeilijk vergelijken met de veel lichtere Fiesta of Focus, maar op het gebied van rijdynamiek is deze elektrische SUV wel degelijk een echte Ford. Alleen de gebrekkige zijdelingse ondersteuning van de grote brede stoelen, wat mede veroorzaakt wordt door de gladde bekleding, gooit bij het snellere bochtenwerk roet in het eten.

©Igor Stuifzand

Het zal de liefhebber van soepel veercomfort opvallen dat de Mustang Mach-E op een slechter wegdek nogal beweeglijk is. De schokdempers hebben immers flink wat massa op te vangen en reageren soms wat bokkig op korte hobbels. Overigens geen verschijnsel waarin de Mustang Mach-E uniek is. Menig grote, zware (elektrische) SUV heeft namelijk moeite om de wielbewegingen zonder schokken, schudden of stoten in toom te houden. Adaptieve schokdempers, waarmee de hardheid van het geheel elektronisch wordt bepaald, zijn echter voorbehouden aan de krachtige GT- en Rally-uitvoeringen (487 pk) van de Mach-E.

©Igor Stuifzand

Wat kost de Mach-E en wat zit er voor dat geld op?

De Mustang Mach-E kan bovendien niet worden geleverd met een warmtepomp – ook daaruit blijkt dat de auto inmiddels al wat langer meeloopt. In de basisprijs van 46.800 euro zitten echter ook een heleboel aangename voorzieningen die je in de praktijk zeer op waarde leert schatten. Airco met twee temperatuurzones, stoel- en stuurverwarming, navigatie, smartphone-koppeling met Apple CarPlay en Android Auto, ledkoplampen met grootlichtassistentie, adaptieve cruisecontrol, actieve parkeerassistentie en sleutelloze toegang zijn allemaal standaard.

©Igor Stuifzand

De veiligheidsuitrusting is zeer compleet. Dodehoekwaarschuwing en actieve stuurhulp die ervoor zorgt dat je niet buiten de wegbelijning komt, zijn evenals vermoeidheidsdetectie, een automatische noodremfunctie met herkenning van voetgangers en fietsers, en waarschuwing voor naderend verkeer bij achteruit uitparkeren bij de prijs inbegrepen. In tegenstelling tot veel Chinese merken kiest Ford echter niet voor de all-inclusive filosofie. Een glazen panoramadak (1100 euro) en het eerder genoemde Technology Pack+ (2100 euro) met 360-gradencamera, elektrische stoelverstelling en het high-end audiosysteem van Bang & Olufsen zijn nog tegen meerprijs te bestellen.

©Igor Stuifzand

Wat zijn de concurrenten van de Ford Mustang Mach-E?

Met zijn vanafprijs van 46.800 euro opereert de Ford Mustang Mach-E Standard Range RWD in een zwaarbevochten prijsklasse. Tal van merken hebben elektrische SUV's van gelijkwaardig formaat in hun programma, die ook een gelijkwaardige prijs hebben. Denk daarbij aan de Skoda Enyaq iV, de Peugeot e-3008, de Volkswagen ID.4 en ID.5, de Kia EV6 en Hyundai IONIQ 5 en natuurlijk aan de Tesla Model Y.

Nieuwkomers in deze prijsklasse zijn de Cupra Tavascan, Xpeng G6 en KGM Torres EVX. Modellen als de Audi Q4 e-tron en BMW iX1 zijn van vergelijkbaar formaat, maar worden prijstechnisch wat hoger in de markt gepositioneerd. Ook de nieuwe Ford Explorer is een serieus alternatief voor de Mustang Mach-E.

©Igor Stuifzand

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube