ID.nl logo
Review BMW iX2 eDrive20 - Hoe de wind waait, waait zijn jasje
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review BMW iX2 eDrive20 - Hoe de wind waait, waait zijn jasje

De kop boven deze EV-review van de BMW iX2 is misschien wat cryptisch. Wat we ermee bedoelen is: hoe stevig de wind ook aan zijn jas trekt, BMW's elektrische coupé-SUV ondervindt er maar heel weinig hinder van. Bij de iX2 eDrive20 gaan sportiviteit en verfijning hand in hand met een verrassend laag stroomverbruik.

©Igor Stuifzand

Je ziet meteen dat de BMW iX2 nauw verwant is aan de iX1.
Rampzalig
Conclusie

De BMW iX2 is een auto die je wil verleiden met zijn verfijnde rijeigenschappen, mooi afgewerkte interieur en elegante design. Dat de aflopende daklijn vooral achterin veel ruimte opslokt, neemt de koper graag voor lief. Verrassend is het lage energieverbruik van de elektrische aandrijflijn. De BMW iX2 is echter geen messcherp geprijsde auto, mede doordat diverse veiligheidssystemen alleen tegen meerprijs geleverd worden. Wie eerste rang wil zitten voor een bodembedrag, kan maar beter bij de concurrentie gaan kijken.

Plus- en minpunten
  • Verfijnde rijeigenschappen
  • Energiezuinige aandrijflijn
  • Uitstekende bouwkwaliteit, mooie afwerking
  • Grote kofferruimte
  • Laat zich geheel naar eigen smaak samenstellen
  • Geen grensverleggende laadprestaties
  • Gebrek aan hoofdruimte achterin
  • Stevig geprijsd
  • Bescheiden trekgewicht
  • Moeilijk te doseren acceleratiepedaal

In deze review van de BMW iX2 eDrive20 komen de volgende onderwerpen aan bod: • Eerst even een rondje om de BMW iX2 • Is er in de BMW iX2 nog wat veranderd? • Is de BMW iX2 dan wel een praktische auto? • De accutechniek en aandrijflijn onder de loep • Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar? • En hoe bevalt de iX2 op de weg? • Wat kost de BMW iX2 en wat zit er voor dat geld op? • Wat zijn de concurrenten van de BMW iX2?

Eerst even een rondje om de BMW iX2

Hoewel BMW de nieuwe X2-reeks aanprijst als een geheel op zichzelf staand model, heb je aan de eerste aanblik genoeg om te ontdekken dat het feitelijk een carrosserievariant van de X1-reeks is. Dat wil zeggen: aan de voorkant. Daar is namelijk alles hetzelfde. Pas vanaf de middelste deurstijlen naar achteren vaart de X2 zijn eigen designkoers. Meer dan bij de eerste X2 (2018-2023), die eruitzag als een vijfdeurs 1-Serie die te vaak bij de snackbar stopte, hebben de BMW-ontwerpers bij het nieuwe model gekozen voor een vloeiend aflopende daklijn, met een vlak liggende achterruit. Hartstikke hip, want merken als Audi (Q4 e-tron Sportback) en Volvo (EX40/EC40) doen hetzelfde met de coupé-varianten van hun compacte elektrische middenklasse-SUV's.

©Igor Stuifzand

Vanaf de middelste deurstijlen loopt het dak van de iX2 in een gebogen lijn naar beneden.

Ook al oogt de BMW X2 door zijn gestroomlijnde silhouet een stuk gladder en sportiever dan de X1, beide modellen maken gebruik van identieke technologie. Dat geldt voor de versies met benzine- en dieselmotoren én voor de geheel elektrische varianten – die de letter 'i' voor aan hun modelaanduiding geplakt kregen. De tweemotorige BMW iX1 xDrive30 (313 pk) is eerder al eens uitgebreid aan bod gekomen in een EV-profiel. In deze review van de BMW iX2 nemen we de 204 pk sterke instapper met enkele motor en voorwielaandrijving uitgebreid onder de loep.

©Igor Stuifzand

Hetzelfde interieur als in de BMW iX1, maar door te kiezen voor een andere kleurcombinatie creëer je een heel andere sfeer.

Is er binnen in de BMW iX2 nog iets veranderd?

In feite is het interieur van de BMW iX2 identiek aan dat van de iX1. We zien hetzelfde digitale, licht gebogen instrumentarium met een centraal 10,7-inch touchscreen voor de bediening en de 'zwevende' console met enkele knopjes voor de belangrijkste rijfuncties. Een mooi geheel. De afwerking en de kwaliteit van de toegepaste materialen staan vanzelfsprekend op hetzelfde hoge niveau als in de iX1.

©Igor Stuifzand

Het interieur heeft prachtige materialen, een mooie afwerking en een goede bouwkwaliteit.

Toch heerst er aan boord van de door ons gereden iX2 eDrive20 een heel andere sfeer dan in de iX1 die we vorig jaar testten. Die auto rolde de fabriek uit met heel chique, volledig leren stoelbekleding in een lichte kleurstelling. Het interieur van de test-iX2 is uitgevoerd in een combinatie van vegan (kunst)leer met alcantara, in stemmig zwart met blauwe stiksels. Maar BMW heeft nog meer smaakvolle combinaties van kleuren en materialen in de aanbieding – met veelal passende meerprijzen.

©Igor Stuifzand

Door de aflopende daklijn is de instap naar de achterbank krap. Langere personen zitten er al gauw met hun hoofd tegen het dak.

De configuratie van het interieur is echter niet het enige verschil tussen de iX2 in deze review en de iX1 die we eerder testten. Je merkt duidelijk dat het dak van de iX2 vijf centimeter lager is. Voorin kom je heus geen hoofdruimte te kort, maar op de achterbank is dat andere koek. Want behalve door de dakverlaging worden de passagiers achterin ook centimeters extra hoofdruimte ontnomen door het gestroomlijnde dakverloop. Dit maakt de entree tot de achterbank bovendien een stuk krapper. Pas maar op dat je je hoofd niet tegen de dakrand stoot ... Oftewel: een hersenkraker, als je twijfelt tussen de iX2 en iX1.

©Igor Stuifzand

Uitgevoerd met het M-Sportpakket, beschikt de iX2 over een 15 mm verlaagd onderstel.

Is de BMW iX2 dan wel een praktische auto?

Uiteraard heeft het gestroomlijnde silhouet van de BMW iX2 effect op de inhoud van de bagageruimte. Maar feitelijk merk je daar alleen iets van wanneer je grote (hoge) voorwerpen te transporteren hebt of wanneer je bagage tot het dak moet stapelen. Met de achterbank in stelling past er 525 liter onder de hoedenplank. Een aanzienlijke hoeveelheid, en zelfs 35 liter méér dan de iX1 te bieden heeft. Dat komt doordat de achteroverhang van de iX2 vijf centimeter langer is.

©Igor Stuifzand

Doordat de iX2 van achteren 5 centimeter langer is dan de iX1, past er 35 liter meer bagage in de kofferbak.

Het volumeverhaal neemt echter een andere wending als de achterbank wordt neergeklapt. Onder de vlak liggende kofferklep van de iX2 kan 1400 liter worden ingeladen. Da's helemaal niet weinig, maar in de iX1 gaat in totaliteit 95 liter meer. Het zijn niet zozeer de liters die groot verschil maken, maar eerder de beschikbare centimeters vanaf de laadvloer tot de achterruit. Door de kaarsrechte achterkant van de iX1 zet je bij dat model gemakkelijker een nieuwe vaatwasser achterin dan bij de iX2. Met een geremd gewicht van maximaal 750 kilo zijn de trekcapaciteiten van de iX2 beperkt.

©Igor Stuifzand

De accutechniek en aandrijflijn onder de loep

Het pakket lithium-ion batterijcellen van de BMW iX2 heeft een bruikbare capaciteit van 64,8 kWh. Er zijn twee aandrijflijnen beschikbaar. Basisversie is de iX2 eDrive20, die een enkele elektromotor voorin heeft liggen met een vermogen van 204 pk en een maximum koppel van 250 Nm. De elektromotor brengt deze krachten rechtstreeks over op de voorwielen. De topsnelheid is begrensd op 170 km/h, de acceleratie van 0 naar 100 km/h neemt volgens BMW een tijd van 8,6 seconden in beslag. Daarmee komt de iX2 eDrive20 in het dagelijks verkeer prima uit de voeten. De iX2 xDrive30 maakt uiteraard meer tempo. Deze versie heeft twee elektromotoren, die gezamenlijk een vermogen van 313 pk opbouwen. Daarmee zit je in 5,6 seconden op de honderd.

©Igor Stuifzand

Snelladen doet de BMW iX2 met een hoogste vermogen van 130 kW. Op een volle batterij is 425 kilometer realistisch.

Met een boordspanning van 286 volt haalt de BMW iX2 aan de laadpaal geen baanbrekende snelheden. Een boordlader van 11 kW is standaard; een lege accu weer helemaal opladen neemt 6,5 uur in beslag. Een 22kW-lader is optioneel, voor een meerprijs van 768 euro. Aan de snellader bereikt de iX2 een piekvermogen van 130 kW; tot ruim 40 procent 'state of charge' blijft de laadsnelheid boven de 100 kW. Daarna glijdt de laadcurve langzaam omlaag. Opladen van 10 tot 80 procent SoC neemt een klein halfuurtje in beslag. De laadpoort zit rechtsachter, een praktische plek.

©Igor Stuifzand

Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar?

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’, we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

BMW geeft voor de iX2 eDrive20 een gemiddeld stroomverbruik op van 15,3 kWh/100 km. Dat wil zeggen: voor de standaardversie met 17-inch wielen en 205/65-banden rondom. In deze uitvoering zou de auto op een volle batterij een afstand van maximaal 478 kilometer halen. De auto waarmee wij hebben gereden is echter verre van standaard. Hij staat op 20-inch wielen met 4 centimeter bredere 245/40-banden (à 695 euro extra). Waarmee het gemiddelde stroomverbruik volgens de WLTP-waarden, als gevolg van de hogere rolweerstand van de banden, oploopt naar 16,9 kWh/100 km. Het maximum rijbereik zakt volgens de boekjes terug naar 439 kilometer – onder de meest gunstige omstandigheden.

©Igor Stuifzand

Op onze verbruiksronde realiseerden wij een gemiddeld stroomverbruik van 15,3 kWh/100 km. Keurig!

We rijden onze standaard verbruiksronde met de BMW iX2 op een heldere zomeravond, waarbij de buitentemperatuur tussen de 18,5 en 20 graden schommelt. De airco vraagt zodoende nauwelijks energie. Op de eerste etappe, met vooral provinciale wegen en bebouwde kom, duikt het gemiddelde stroomverbruik zelfs ruim onder de 15 kWh. Bij een matige tegenwind draaien we de snelweg op en zetten de cruisecontrol op 130 km/h. Dan komt de uitstekende stroomlijn van de iX2 tot uiting. Zo'n 40 snelwegkilometers op 130 km/h hebben geen dramatisch effect op de verbruikswaarde; met 16,0 kWh/100 km op de boordcomputer verlaten we de snelweg weer. Op de laatste etappe stabiliseert het verbruik zich, en noteren we uiteindelijk een gemiddelde van 15,3 kWh/100 km. Een uitstekend resultaat, waarmee een actieradius van 425 kilometer zeker reëel is. Oók met die mooie 20-inch wielen en brede 245-banden.

©Igor Stuifzand

Zeker wanneer hij is voorzien van het M-Sportpakket en de grote 20-inch wielen gaat de iX2 een dynamisch rijgedrag niet uit de weg.

En hoe bevalt de iX2 op de weg?

Onderdeel van het M-Sportpakket (3997 euro) waarmee onze testauto is uitgevoerd, zijn de sublieme sportstoelen en de adaptieve schokdempers. Doordat de auto ook met een Comfortpakket (1496 euro) is geleverd, zijn de stoelen bovendien elektrisch verstelbaar én voorzien van een massagefunctie. Veel meer hoeft een mens zichzelf eigenlijk niet te wensen, want ook na een lange rit stap je dankzij de kwaliteit van de stoelen nog steeds fris en fruitig uit. Of misschien toch nog wel iets te wensen: stoelventilatie is namelijk niet leverbaar.

©Igor Stuifzand

Sportstoelen met elektrische verstelling en ingebouwde massage zijn onderdeel van het Comfort-pakket.

De combinatie van de 15 mm ingekorte schroefveren uit het M-Sportpakket met de 20-inch wielen levert een fijngevoelig onderstel op. Hoewel beslist niet gezegd kan worden dat de vering keihard is, ontgaat je weinig van wat er allemaal onder de wielen door rolt. Ook de besturing is behoorlijk direct, korte draaibewegingen worden direct omgezet in een reactie. Misschien maakt de iX2 daardoor in eerste instantie een nerveuze indruk, maar na een weekje testrijden zijn we de kwaliteiten van het onderstel steeds meer op waarde gaan schatten. Je wordt beloond met volop rijplezier. Beslist een verfijnd geheel, zoals je van een BMW mag verwachten. Wel is het wennen aan de hypergevoeligheid van het acceleratiepedaal; het is bijkans onmogelijk om met je rechtervoet één snelheid vast te houden. Je rijdt daardoor al gauw (veel) te hard.

©Igor Stuifzand

De bejubelde iDrive druk-/draai-/klikschakelaar, die de bediening van het multimediasysteem zo makkelijk maakte, is vervangen door een touchscreen.

Over de bediening van het BMW Operating System 9 kunnen we kort zijn. Dat gaat grotendeels via het touchscreen. Rond de keuzeknop voor de rijrichting op het 'zwevende' tableau onder je rechterhand zijn nog enkele sneltoetsen gegroepeerd, voor onder meer de rijhulpsystemen en de 'My Modes'-programma's – bijvoorbeeld om te kiezen voor maximale efficiëntie van de aandrijflijn. Het multimediasysteem roept weinig vragen op: binnen de omvangrijke keuzemogelijkheden vind je snel je weg naar het gewenste submenu, terwijl de afbeeldingen op de tegels weinig aan de verbeelding overlaten. En anders is de Intelligent Personal Assistant tot je dienst, door middel van gesproken opdrachten. Updates van het systeem worden 'over the air' uitgevoerd.

©Igor Stuifzand

Wat de precieze functie van elke tegel is, wordt met duidelijke tekeningen uitgebeeld.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wat kost de BMW iX2 en wat zit er voor dat geld op?

Dat de BMW iX2 eDrive20 geen koopje is, zal geen verrassing zijn. Met een vanafprijs van 49.976 euro is hij 1311 euro duurder dan de gelijk gespecificeerde iX1. Aanschaf van de iX2 wordt echter al snel een dure onderneming, wanneer je jezelf tegoed doet aan allerlei hebberig makende extra's en accessoires. We noemden eerder al de prijzen van de 20-inch wielen en de Comfort- en M-Sport pakketten, maar met de lichtgrijze lakkleur (Brooklyn Grau, 1050 euro), stoelverwarming (374 euro), Driving Assist (640 euro) en het Premium Pack (1794 euro) met onder meer adaptieve ledkoplampen, grootlichtassistent, een draadloze telefoonlader en geluiddempende portierruiten, staat hier een auto met een totale aanschafwaarde van 58.083 euro.

©Igor Stuifzand

De adaptieve ledkoplampen van de testauto zouden niet misstaan in een glasmuseum.

Nu hoef je in een geheel standaard uitgevoerde iX2 heus niet op een houtje te bijten, maar vooral op veiligheidsgebied krijg je alleen het volledige pakket aan rijhulpsystemen wanneer je bereid bent een (hoge) meerprijs te betalen. Zaken als adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing, een grootlichtautomaat en uitwijkassistentie kunnen niet afzonderlijk worden besteld, maar zijn onderdeel van een heel pakket aan veiligheids- en rijhulpsystemen – die bij sommige concurrenten al standaard bij de prijs zijn inbegrepen.

©Igor Stuifzand

Handig: de achteruitrijcamera in de achterspoiler heeft zijn eigen reinigingsinstallatie.

Wat zijn de concurrenten van de BMW iX2?

De BMW iX2 opereert in een drukbezet prijssegment, waar modellen als de Audi Q4 e-tron Sportback en Volvo EC30 als de belangrijkste alternatieven gezien kunnen worden. Maar ook de Tesla Model Y en de nieuwe Xpeng G6 zitten in hetzelfde vaarwater – afhankelijk van de gekozen uitvoering met meer motorvermogen en een grotere batterijcapaciteit voor dezelfde of zelfs een lagere prijs.

©Igor Stuifzand

De BMW iX2 eDrive20 scoort hoge punten, al zijn er concurrenten met een grotere batterij voor een lagere prijs.
▼ Volgende artikel
Kerststress? In één uur je huis klaar voor de visite
© deagreez - stock.adobe.com
Huis

Kerststress? In één uur je huis klaar voor de visite

Het is bijna kerst en tussen het regelen van de laatste boodschappen door kijk je om je heen. De post ligt nog op tafel, er slingert speelgoed rond en een grote schoonmaak gaat niet meer lukken. Toch wil je dat je gasten in een net huis binnenkomen. Met een strak plan kun je in precies zestig minuten de perfecte illusie van een schoon huis creëren. Zet de timer, doe je favoriete muziek aan en ga aan de slag.

Dit gaan we doen

We focussen op wat je bezoek ziet en gebruikt. De hal en woonkamer ruimen we snel op, zonder alles schoon te boenen. Het toilet maken we fris in een paar minuten en in de keuken werken we rommel uit het zicht. Met licht, geur en frisse lucht zorgen we tot slot voor sfeer. Om het je extra makkelijk te maken, vind je onderaan een handig tijdschema.

Lees ook: 🎄 De kerstboom versieren: zo doe je dat snel én slim

Je begint waar je gasten binnenkomen. De hal is vaak een rommelige plek, zeker in de winter. Pak een grote mand of krat en gooi daar alles in wat er niet hoort: sjaals die niemand draagt, post, sleutels en rondslingerende tassen. Zet die mand tijdelijk weg in de berging, schuur of desnoods in je eigen kledingkast. Zorg dat er ruimte is aan de kapstok voor de jassen van je bezoek. Klop de deurmat even krachtig buiten uit en haal de stofzuiger snel door de gang. Als je hierna nog dertig seconden over hebt, veeg je met een doekje over de spiegel. Een schone spiegel en een lege vloer geven direct bij binnenkomst al het gevoel van een opgeruimd huis.

De woonkamer: sfeer boven perfectie

Door naar de plek waar jullie de meeste tijd zullen doorbrengen. In de woonkamer geldt nu de regel: opruimen is belangrijker dan boenen. Loop een rondje met een vuilniszak voor alles wat weg kan en een wasmand voor spullen die naar een andere kamer moeten. Maak de salontafel en bijzettafels helemaal leeg. Een leeg oppervlak oogt namelijk direct schoon, zelfs als je niet nat afneemt. Schud daarna de kussens op de bank flink op en vouw plaids netjes op. Haal de stofzuiger alleen door het midden van de kamer en langs de bank; vergeet de hoekjes en plinten, want daar kijkt vanavond niemand naar.

©Евгения Рубцова

Het toilet: kort maar krachtig

Dit is de enige plek waar je gasten echt even alleen zijn en stilzitten, dus hier moet het wel fris zijn. Gelukkig is de ruimte klein. Spuit wc-reiniger in de pot en laat dit even inwerken terwijl je de rest doet. Gebruik een wegwerpdoekje of een sopje voor de bril, de spoelknop, de deurklink en de kraan. Hang een schone handdoek op en controleer of er voldoende toiletpapier ligt. Heb je nog een geurkaarsje of geurstokjes? Zet die dan hier neer. Als het lekker ruikt, voelt je toilet al snel schoner aan.

Puntjes op de i in de keuken

Je hebt nu nog een kwartier over. Snel door naar de keuken. Zorg allereerst dat het aanrecht helemaal leeg is. Als het niet meer lukt om alles af te wassen, zet je de vuile vaat snel in de vaatwasser, ook als deze eigenlijk al vol is. Een andere slimme noodoplossing is om de vaat tijdelijk in een keukenkastje te verstoppen. Het gaat erom dat alles uit het zicht is. Haal tot slot nog even een doekje over het aanrecht en de kookplaat zodat alles weer fris oogt.

©APALKOV | MestoSveta - stock.adobe.com

Sfeer maken

Nu is het tijd voor de belangrijkste truc: het aanpassen van de verlichting. Dim de grote lampen en steek overal kaarsen en sfeerverlichting aan. Dat ziet er niet alleen heel gezellig uit, maar dat zachte licht zorgt er ook voor dat achtergebleven stof of verdwaalde kruimels niet meer opvallen. Tot slot doe je nog één ding voor de sfeer. Zet een raam op een kier voor frisse lucht of zet een pannetje op het vuur met wat water, kaneel en sinaasappelschil voor een heerlijke kerstgeur.

Klaar voor de bel

Kijk nu eens om je heen. Je huis is opgeruimd, het ruikt lekker en het is gezellig verlicht. Niemand die ziet dat je de bovenkant van de kasten hebt overgeslagen. Schenk wat te drinken voor jezelf in en adem uit. Laat die bel maar gaan!

TijdRuimteActieDe truc
00:00 - 00:10HalJassen weg, mat uitkloppen.Ruimte maken op de kapstok voor gasten
00:10 - 00:30WoonkamerRommel in mand, kussens opkloppen.Alleen het 'looppad' stofzuigen
00:30 - 00:45ToiletBril, klink en kraan poetsen.Schone handdoek en geurstokjes
00:45 - 00:55KeukenAanrecht leegmaken.Vaat verstoppen (tijdelijk!)
00:55 - 01:00SfeerLichten dimmen, kaarsen aan.Sinaasappelschillen koken voor de geur
▼ Volgende artikel
Verras je gasten: 5 keer de lekkerste koffie voor de feestdagen
© ID.nl
Huis

Verras je gasten: 5 keer de lekkerste koffie voor de feestdagen

Na een uitgebreid diner is de koffie vaak de afsluiter van de avond. In plaats van een standaard zwarte bak zet je met een paar simpele ingrediënten iets bijzonders op tafel. Je hoeft geen volleerd barista te zijn om indruk te maken; met wat kruiden of een restje chocolade geef je de koffie direct een feestelijke twist. Speciaal voor jou: vijf heerlijke koffierecepten.

Bij deze recepten draait het vooral om het contrast tussen de warme drank en de extra toevoegingen. Je kunt de smaken vaak al voorbereiden voordat de gasten aan tafel gaan, zodat je op het moment zelf niet te lang in de keuken staat. In de tabel onderin zie je telkens wat de basiskoffie voor een recept is en wat je extra toevoegingen zijn.

Lees ook: 5 veelgemaakte espressofouten (en zo voorkom je ze!)

Espresso met witte chocolade en kardemom

Witte chocolade is een goede match voor de sterke smaak van een espresso. Leg een paar blokjes witte chocolade onderin het glas en laat deze langzaam smelten door de hete koffie eroverheen te gieten. Als je een snufje kardemom door de melk mengt voordat je deze opschuimt, krijg je een heerlijke warme en kruidige geur. De kardemom zorgt ervoor dat de zoete chocolade niet de overhand krijgt, waardoor de koffiesmaak goed overeind blijft.

Tiramisu uit een glas

Je kunt de smaken van het bekende Italiaanse dessert ook gewoon drinken. Meng een sterke kop koffie met een drupje amandelsiroop voor de herkenbare smaak van amaretto, maar dan zonder de alcohol. In plaats van gewone melk kun je een mengsel van halfstijve slagroom en een beetje mascarpone bovenop de koffie leggen. Een flinke laag cacaopoeder over de room maakt het plaatje compleet. Dit koffierecept kan eigenlijk ook direct als vervanger van een dessert kan dienen, vooral het serveert met bijpassend koekje, zoals cantuccini of amaretti.

Mokka met sinaasappel en pure chocolade

De combinatie van pure chocolade en sinaasappel doet het altijd goed tijdens de feestdagen. Rasp de schil van een sinaasappel en roer dit samen met een blokje pure chocolade door je warme koffie totdat alles is opgelost. De olie uit de sinaasappelschil geeft een fris aroma dat heel goed samengaat met donker gebrande koffiebonen. Als je dit serveert met een klein stukje sinaasappelschil op de rand van het glas, ziet het er meteen feestelijk uit. De pure chocolade maakt de koffie wat dikker en voller, wat goed past bij een koude winteravond.

Karamel met een snufje zeezout

Gezouten karamel is al jaren populair en dat is niet zonder reden. Het zout versterkt namelijk de zoete tonen van de karamel en haalt tegelijkertijd de bittere randjes van de koffie af. Doe een scheutje karamelsiroop in je glas en voeg daar echt maar een heel klein beetje zeezout aan toe. Gebruik havermelk voor het schuim, omdat dit van zichzelf al een beetje romig en nootachtig smaakt. Het resultaat is een zachte koffie die het door de combinatie van zout en zoet bij bijna iedereen goed doet.

Koffie met honing en kaneel

Voor wie geen chocolade of room lust, is een combinatie van honing en kaneel een goed alternatief. Roer een goede lepel honing door de zwarte koffie en bestrooi de melkschuimlaag met wat kaneelpoeder. De honing geeft een andere soort zoetheid dan suiker en maakt de koffie zachter voor de keel. Het is een eenvoudige manier om een normale latte een feestelijke upgrade te geven met spullen die je waarschijnlijk al in je keukenkastje hebt staan. De geur van kaneel die van de warme melk afkomt, maakt meteen duidelijk dat het kerst is! 

©ID.nl

Zo maak je je koffie helemaal af

Je kunt de feestkoffie nog net wat mooier presenteren door aandacht te besteden aan de garnering. Een klein beetje kaneel, nootmuskaat of cacaopoeder op de melkschuimlaag doet bijvoorbeeld al wonderen. Gebruik een klein zeefje zodat de poeder gelijkmatig verdeeld wordt en er geen klontjes ontstaan. Voor een luxe effect kun je met een fijne rasp wat krullen van een blok pure of witte chocolade schaven. Dit smelt langzaam weg in het schuim en geeft bij elke slok een beetje extra textuur.

Ook met koekjes of fruit kun je creatief uit de hoek komen. Serveer de koffie met een typisch winters koekje op de schotel, zoals een speculaasje of een Italiaanse cantuccini. Een dunne reep sinaasappelschil die je even rond je vinger draait tot een krul staat erg chique aan de rand van het glas. Wil je echt uitpakken, dip de rand van het glas dan in wat water en daarna in suiker voor een bevroren effect. In plaats van een gewone lepel kun je tot slot een kaneelstokje in de koffie zetten, wat tijdens het drinken subtiel steeds meer smaak afgeeft.

ReceptBasisSmaakmakerTopping
Witte chocoladeEspressoWitte chocoladeKardemom
TiramisuSterke koffieAmandelsiroopMascarpone-room
Sinaasappel mokkaEspressoPure chocoladeSinaasappelrasp
Zoute karamelEspressoKaramelsiroopZeezout
Honing & kaneelLatteBloemenhoningKaneelpoeder

Drie espressomachines voor je feestkoffie

De'Longhi PrimaDonna Soul

Dit apparaat van De'Longhi is een zeer uitgebreide volautomaat. Dankzij de 18 voorgeprogrammeerde recepten zet je met één druk op de knop een krachtige espresso of een zachte latte. Voor wie van variatie houdt, biedt dit toestel ook de mogelijkheid om de sterkte van de koffie nauwkeurig aan te passen, zodat je altijd die gewenste sterke kop koffie krijgt. De machine is bovendien via een smartphone-app te bedienen.

Siemens EQ.500

De Siemens EQ.500-serie staat bekend om het gebruiksvriendelijke display waarbij je de koffiespecialiteiten direct via sensorvelden selecteert. Naast de standaard espresso en latte beschikt dit apparaat over de zogenaamde 'aromaDouble Shot'-functie. Hiermee zet je een extra sterke koffie door middel van een dubbel maal- en zetproces, zonder dat de koffie een bittere nasmaak krijgt.

Melitta Barista Smart T

De Melitta Barista Smart TS blinkt uit in veelzijdigheid met maar liefst 21 voorgeprogrammeerde recepten. Een groot voordeel is de fluisterstille molen, waardoor je zonder veel lawaai geniet van versgemalen bonen. Dankzij het dubbele bonenreservoir kun je bovendien eenvoudig wisselen tussen een milde boon voor je latte en een krachtige variant voor de espresso. De machine is via een handige app op je smartphone te bedienen. Met de 'My Coffee Memory'-functie sla je de persoonlijke voorkeuren van acht verschillende personen op.

Watch on YouTube