ID.nl logo
Review BMW iX2 eDrive20 - Hoe de wind waait, waait zijn jasje
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review BMW iX2 eDrive20 - Hoe de wind waait, waait zijn jasje

De kop boven deze EV-review van de BMW iX2 is misschien wat cryptisch. Wat we ermee bedoelen is: hoe stevig de wind ook aan zijn jas trekt, BMW's elektrische coupé-SUV ondervindt er maar heel weinig hinder van. Bij de iX2 eDrive20 gaan sportiviteit en verfijning hand in hand met een verrassend laag stroomverbruik.

©Igor Stuifzand

Je ziet meteen dat de BMW iX2 nauw verwant is aan de iX1.

Rampzalig
Conclusie

De BMW iX2 is een auto die je wil verleiden met zijn verfijnde rijeigenschappen, mooi afgewerkte interieur en elegante design. Dat de aflopende daklijn vooral achterin veel ruimte opslokt, neemt de koper graag voor lief. Verrassend is het lage energieverbruik van de elektrische aandrijflijn. De BMW iX2 is echter geen messcherp geprijsde auto, mede doordat diverse veiligheidssystemen alleen tegen meerprijs geleverd worden. Wie eerste rang wil zitten voor een bodembedrag, kan maar beter bij de concurrentie gaan kijken.

Plus- en minpunten
  • Verfijnde rijeigenschappen
  • Energiezuinige aandrijflijn
  • Uitstekende bouwkwaliteit, mooie afwerking
  • Grote kofferruimte
  • Laat zich geheel naar eigen smaak samenstellen
  • Geen grensverleggende laadprestaties
  • Gebrek aan hoofdruimte achterin
  • Stevig geprijsd
  • Bescheiden trekgewicht
  • Moeilijk te doseren acceleratiepedaal

In deze review van de BMW iX2 eDrive20 komen de volgende onderwerpen aan bod: • Eerst even een rondje om de BMW iX2 • Is er in de BMW iX2 nog wat veranderd? • Is de BMW iX2 dan wel een praktische auto? • De accutechniek en aandrijflijn onder de loep • Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar? • En hoe bevalt de iX2 op de weg? • Wat kost de BMW iX2 en wat zit er voor dat geld op? • Wat zijn de concurrenten van de BMW iX2?

Eerst even een rondje om de BMW iX2

Hoewel BMW de nieuwe X2-reeks aanprijst als een geheel op zichzelf staand model, heb je aan de eerste aanblik genoeg om te ontdekken dat het feitelijk een carrosserievariant van de X1-reeks is. Dat wil zeggen: aan de voorkant. Daar is namelijk alles hetzelfde. Pas vanaf de middelste deurstijlen naar achteren vaart de X2 zijn eigen designkoers. Meer dan bij de eerste X2 (2018-2023), die eruitzag als een vijfdeurs 1-Serie die te vaak bij de snackbar stopte, hebben de BMW-ontwerpers bij het nieuwe model gekozen voor een vloeiend aflopende daklijn, met een vlak liggende achterruit. Hartstikke hip, want merken als Audi (Q4 e-tron Sportback) en Volvo (EX40/EC40) doen hetzelfde met de coupé-varianten van hun compacte elektrische middenklasse-SUV's.

©Igor Stuifzand

Vanaf de middelste deurstijlen loopt het dak van de iX2 in een gebogen lijn naar beneden.

Ook al oogt de BMW X2 door zijn gestroomlijnde silhouet een stuk gladder en sportiever dan de X1, beide modellen maken gebruik van identieke technologie. Dat geldt voor de versies met benzine- en dieselmotoren én voor de geheel elektrische varianten – die de letter 'i' voor aan hun modelaanduiding geplakt kregen. De tweemotorige BMW iX1 xDrive30 (313 pk) is eerder al eens uitgebreid aan bod gekomen in een EV-profiel. In deze review van de BMW iX2 nemen we de 204 pk sterke instapper met enkele motor en voorwielaandrijving uitgebreid onder de loep.

©Igor Stuifzand

Hetzelfde interieur als in de BMW iX1, maar door te kiezen voor een andere kleurcombinatie creëer je een heel andere sfeer.

Is er binnen in de BMW iX2 nog iets veranderd?

In feite is het interieur van de BMW iX2 identiek aan dat van de iX1. We zien hetzelfde digitale, licht gebogen instrumentarium met een centraal 10,7-inch touchscreen voor de bediening en de 'zwevende' console met enkele knopjes voor de belangrijkste rijfuncties. Een mooi geheel. De afwerking en de kwaliteit van de toegepaste materialen staan vanzelfsprekend op hetzelfde hoge niveau als in de iX1.

©Igor Stuifzand

Het interieur heeft prachtige materialen, een mooie afwerking en een goede bouwkwaliteit.

Toch heerst er aan boord van de door ons gereden iX2 eDrive20 een heel andere sfeer dan in de iX1 die we vorig jaar testten. Die auto rolde de fabriek uit met heel chique, volledig leren stoelbekleding in een lichte kleurstelling. Het interieur van de test-iX2 is uitgevoerd in een combinatie van vegan (kunst)leer met alcantara, in stemmig zwart met blauwe stiksels. Maar BMW heeft nog meer smaakvolle combinaties van kleuren en materialen in de aanbieding – met veelal passende meerprijzen.

©Igor Stuifzand

Door de aflopende daklijn is de instap naar de achterbank krap. Langere personen zitten er al gauw met hun hoofd tegen het dak.

De configuratie van het interieur is echter niet het enige verschil tussen de iX2 in deze review en de iX1 die we eerder testten. Je merkt duidelijk dat het dak van de iX2 vijf centimeter lager is. Voorin kom je heus geen hoofdruimte te kort, maar op de achterbank is dat andere koek. Want behalve door de dakverlaging worden de passagiers achterin ook centimeters extra hoofdruimte ontnomen door het gestroomlijnde dakverloop. Dit maakt de entree tot de achterbank bovendien een stuk krapper. Pas maar op dat je je hoofd niet tegen de dakrand stoot ... Oftewel: een hersenkraker, als je twijfelt tussen de iX2 en iX1.

©Igor Stuifzand

Uitgevoerd met het M-Sportpakket, beschikt de iX2 over een 15 mm verlaagd onderstel.

Is de BMW iX2 dan wel een praktische auto?

Uiteraard heeft het gestroomlijnde silhouet van de BMW iX2 effect op de inhoud van de bagageruimte. Maar feitelijk merk je daar alleen iets van wanneer je grote (hoge) voorwerpen te transporteren hebt of wanneer je bagage tot het dak moet stapelen. Met de achterbank in stelling past er 525 liter onder de hoedenplank. Een aanzienlijke hoeveelheid, en zelfs 35 liter méér dan de iX1 te bieden heeft. Dat komt doordat de achteroverhang van de iX2 vijf centimeter langer is.

©Igor Stuifzand

Doordat de iX2 van achteren 5 centimeter langer is dan de iX1, past er 35 liter meer bagage in de kofferbak.

Het volumeverhaal neemt echter een andere wending als de achterbank wordt neergeklapt. Onder de vlak liggende kofferklep van de iX2 kan 1400 liter worden ingeladen. Da's helemaal niet weinig, maar in de iX1 gaat in totaliteit 95 liter meer. Het zijn niet zozeer de liters die groot verschil maken, maar eerder de beschikbare centimeters vanaf de laadvloer tot de achterruit. Door de kaarsrechte achterkant van de iX1 zet je bij dat model gemakkelijker een nieuwe vaatwasser achterin dan bij de iX2. Met een geremd gewicht van maximaal 750 kilo zijn de trekcapaciteiten van de iX2 beperkt.

©Igor Stuifzand

De accutechniek en aandrijflijn onder de loep

Het pakket lithium-ion batterijcellen van de BMW iX2 heeft een bruikbare capaciteit van 64,8 kWh. Er zijn twee aandrijflijnen beschikbaar. Basisversie is de iX2 eDrive20, die een enkele elektromotor voorin heeft liggen met een vermogen van 204 pk en een maximum koppel van 250 Nm. De elektromotor brengt deze krachten rechtstreeks over op de voorwielen. De topsnelheid is begrensd op 170 km/h, de acceleratie van 0 naar 100 km/h neemt volgens BMW een tijd van 8,6 seconden in beslag. Daarmee komt de iX2 eDrive20 in het dagelijks verkeer prima uit de voeten. De iX2 xDrive30 maakt uiteraard meer tempo. Deze versie heeft twee elektromotoren, die gezamenlijk een vermogen van 313 pk opbouwen. Daarmee zit je in 5,6 seconden op de honderd.

©Igor Stuifzand

Snelladen doet de BMW iX2 met een hoogste vermogen van 130 kW. Op een volle batterij is 425 kilometer realistisch.

Met een boordspanning van 286 volt haalt de BMW iX2 aan de laadpaal geen baanbrekende snelheden. Een boordlader van 11 kW is standaard; een lege accu weer helemaal opladen neemt 6,5 uur in beslag. Een 22kW-lader is optioneel, voor een meerprijs van 768 euro. Aan de snellader bereikt de iX2 een piekvermogen van 130 kW; tot ruim 40 procent 'state of charge' blijft de laadsnelheid boven de 100 kW. Daarna glijdt de laadcurve langzaam omlaag. Opladen van 10 tot 80 procent SoC neemt een klein halfuurtje in beslag. De laadpoort zit rechtsachter, een praktische plek.

©Igor Stuifzand

Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar?

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’, we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

BMW geeft voor de iX2 eDrive20 een gemiddeld stroomverbruik op van 15,3 kWh/100 km. Dat wil zeggen: voor de standaardversie met 17-inch wielen en 205/65-banden rondom. In deze uitvoering zou de auto op een volle batterij een afstand van maximaal 478 kilometer halen. De auto waarmee wij hebben gereden is echter verre van standaard. Hij staat op 20-inch wielen met 4 centimeter bredere 245/40-banden (à 695 euro extra). Waarmee het gemiddelde stroomverbruik volgens de WLTP-waarden, als gevolg van de hogere rolweerstand van de banden, oploopt naar 16,9 kWh/100 km. Het maximum rijbereik zakt volgens de boekjes terug naar 439 kilometer – onder de meest gunstige omstandigheden.

©Igor Stuifzand

Op onze verbruiksronde realiseerden wij een gemiddeld stroomverbruik van 15,3 kWh/100 km. Keurig!

We rijden onze standaard verbruiksronde met de BMW iX2 op een heldere zomeravond, waarbij de buitentemperatuur tussen de 18,5 en 20 graden schommelt. De airco vraagt zodoende nauwelijks energie. Op de eerste etappe, met vooral provinciale wegen en bebouwde kom, duikt het gemiddelde stroomverbruik zelfs ruim onder de 15 kWh. Bij een matige tegenwind draaien we de snelweg op en zetten de cruisecontrol op 130 km/h. Dan komt de uitstekende stroomlijn van de iX2 tot uiting. Zo'n 40 snelwegkilometers op 130 km/h hebben geen dramatisch effect op de verbruikswaarde; met 16,0 kWh/100 km op de boordcomputer verlaten we de snelweg weer. Op de laatste etappe stabiliseert het verbruik zich, en noteren we uiteindelijk een gemiddelde van 15,3 kWh/100 km. Een uitstekend resultaat, waarmee een actieradius van 425 kilometer zeker reëel is. Oók met die mooie 20-inch wielen en brede 245-banden.

©Igor Stuifzand

Zeker wanneer hij is voorzien van het M-Sportpakket en de grote 20-inch wielen gaat de iX2 een dynamisch rijgedrag niet uit de weg.

En hoe bevalt de iX2 op de weg?

Onderdeel van het M-Sportpakket (3997 euro) waarmee onze testauto is uitgevoerd, zijn de sublieme sportstoelen en de adaptieve schokdempers. Doordat de auto ook met een Comfortpakket (1496 euro) is geleverd, zijn de stoelen bovendien elektrisch verstelbaar én voorzien van een massagefunctie. Veel meer hoeft een mens zichzelf eigenlijk niet te wensen, want ook na een lange rit stap je dankzij de kwaliteit van de stoelen nog steeds fris en fruitig uit. Of misschien toch nog wel iets te wensen: stoelventilatie is namelijk niet leverbaar.

©Igor Stuifzand

Sportstoelen met elektrische verstelling en ingebouwde massage zijn onderdeel van het Comfort-pakket.

De combinatie van de 15 mm ingekorte schroefveren uit het M-Sportpakket met de 20-inch wielen levert een fijngevoelig onderstel op. Hoewel beslist niet gezegd kan worden dat de vering keihard is, ontgaat je weinig van wat er allemaal onder de wielen door rolt. Ook de besturing is behoorlijk direct, korte draaibewegingen worden direct omgezet in een reactie. Misschien maakt de iX2 daardoor in eerste instantie een nerveuze indruk, maar na een weekje testrijden zijn we de kwaliteiten van het onderstel steeds meer op waarde gaan schatten. Je wordt beloond met volop rijplezier. Beslist een verfijnd geheel, zoals je van een BMW mag verwachten. Wel is het wennen aan de hypergevoeligheid van het acceleratiepedaal; het is bijkans onmogelijk om met je rechtervoet één snelheid vast te houden. Je rijdt daardoor al gauw (veel) te hard.

©Igor Stuifzand

De bejubelde iDrive druk-/draai-/klikschakelaar, die de bediening van het multimediasysteem zo makkelijk maakte, is vervangen door een touchscreen.

Over de bediening van het BMW Operating System 9 kunnen we kort zijn. Dat gaat grotendeels via het touchscreen. Rond de keuzeknop voor de rijrichting op het 'zwevende' tableau onder je rechterhand zijn nog enkele sneltoetsen gegroepeerd, voor onder meer de rijhulpsystemen en de 'My Modes'-programma's – bijvoorbeeld om te kiezen voor maximale efficiëntie van de aandrijflijn. Het multimediasysteem roept weinig vragen op: binnen de omvangrijke keuzemogelijkheden vind je snel je weg naar het gewenste submenu, terwijl de afbeeldingen op de tegels weinig aan de verbeelding overlaten. En anders is de Intelligent Personal Assistant tot je dienst, door middel van gesproken opdrachten. Updates van het systeem worden 'over the air' uitgevoerd.

©Igor Stuifzand

Wat de precieze functie van elke tegel is, wordt met duidelijke tekeningen uitgebeeld.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wat kost de BMW iX2 en wat zit er voor dat geld op?

Dat de BMW iX2 eDrive20 geen koopje is, zal geen verrassing zijn. Met een vanafprijs van 49.976 euro is hij 1311 euro duurder dan de gelijk gespecificeerde iX1. Aanschaf van de iX2 wordt echter al snel een dure onderneming, wanneer je jezelf tegoed doet aan allerlei hebberig makende extra's en accessoires. We noemden eerder al de prijzen van de 20-inch wielen en de Comfort- en M-Sport pakketten, maar met de lichtgrijze lakkleur (Brooklyn Grau, 1050 euro), stoelverwarming (374 euro), Driving Assist (640 euro) en het Premium Pack (1794 euro) met onder meer adaptieve ledkoplampen, grootlichtassistent, een draadloze telefoonlader en geluiddempende portierruiten, staat hier een auto met een totale aanschafwaarde van 58.083 euro.

©Igor Stuifzand

De adaptieve ledkoplampen van de testauto zouden niet misstaan in een glasmuseum.

Nu hoef je in een geheel standaard uitgevoerde iX2 heus niet op een houtje te bijten, maar vooral op veiligheidsgebied krijg je alleen het volledige pakket aan rijhulpsystemen wanneer je bereid bent een (hoge) meerprijs te betalen. Zaken als adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing, een grootlichtautomaat en uitwijkassistentie kunnen niet afzonderlijk worden besteld, maar zijn onderdeel van een heel pakket aan veiligheids- en rijhulpsystemen – die bij sommige concurrenten al standaard bij de prijs zijn inbegrepen.

©Igor Stuifzand

Handig: de achteruitrijcamera in de achterspoiler heeft zijn eigen reinigingsinstallatie.

Wat zijn de concurrenten van de BMW iX2?

De BMW iX2 opereert in een drukbezet prijssegment, waar modellen als de Audi Q4 e-tron Sportback en Volvo EC30 als de belangrijkste alternatieven gezien kunnen worden. Maar ook de Tesla Model Y en de nieuwe Xpeng G6 zitten in hetzelfde vaarwater – afhankelijk van de gekozen uitvoering met meer motorvermogen en een grotere batterijcapaciteit voor dezelfde of zelfs een lagere prijs.

©Igor Stuifzand

De BMW iX2 eDrive20 scoort hoge punten, al zijn er concurrenten met een grotere batterij voor een lagere prijs.

▼ Volgende artikel
Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden
© Mozilla
Huis

Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden

In je browser lopen werk, bankzaken en privé al snel door elkaar. Voor meer overzicht is het slimmer om te scheiden wat je voor je werk doet en wat voor jezelf. In Firefox kan dat eenvoudig met verschillende profielen. In dit artikel lees je wat profielen zijn, waarom ze handig zijn en hoe je ze instelt.

🦊 Dit artikel in het kort

Met meerdere profielen in Firefox kun je werk, privé en andere activiteiten makkelijk scheiden. Elk profiel is een eigen omgeving met afzonderlijke gegevens, aanmeldingen en instellingen. Dat voorkomt verwarring tussen accounts, houdt je browser overzichtelijk en maakt testen of experimenteren veiliger. Je maakt profielen eenvoudig aan, wisselt er snel tussen en kunt ze zelfs afzonderlijk synchroniseren.

Lees ook: De handigste extensies om je browser mee uit te breiden

Wat is een Firefox-profiel?

Zie een profiel als een aparte kamer in je digitale huis. Net zoals je slaapkamer en keuken een eigen inrichting hebben, bewaart elk profiel zijn eigen instellingen, bladwijzers en add-ons. De gegevens van verschillende profielen staan los van elkaar en worden op een andere plaats op de schijf opgeslagen. Je kunt dus meerdere 'kamers' aanmaken: bijvoorbeeld één voor je werkaccount, een andere voor je persoonlijke mail en een derde voor experimenten. Vind je het nieuwe profielmenu niet in de werkbalk, dan kun je altijd about:profiles in de adresbalk typen om bij de profielbeheerder te komen.

Waarom zou je meerdere profielen gebruiken?

Het grote voordeel van meerdere profielen is dat alles netjes gescheiden blijft. Binnen één profiel wordt alles gedeeld: websites gebruiken dezelfde sessies, cookies, extensies en instellingen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld voor je werk ingelogd blijft op een dienst zolang de cookie geldig is, ook al wil je diezelfde site later met een ander account bezoeken. Door voor werk en privé aparte profielen te gebruiken, blijft de aanmelding beperkt tot één omgeving en hoef je niet steeds uit te loggen om van account te wisselen. Werk en privé blijven letterlijk uit elkaar, zodat er geen onbedoelde overlap ontstaat tussen diensten of voorkeuren. Daarnaast is het prettig om een testprofiel te hebben waarin je nieuwe extensies of instellingen probeert zonder dat je stabiele omgeving daar last van heeft. Deel je de computer met huisgenoten of kinderen, dan kun je iedereen een eigen profiel geven zodat wachtwoorden, bladwijzers en webgeschiedenis niet door elkaar lopen.

Een nieuw profiel aanmaken

Een nieuw profiel aanmaken gaat snel. Klik in Firefox op het accountpictogram rechts bovenin, kies Profielen en vervolgens + Nieuw profiel. Er opent een tweede venster waarin je de naam van het nieuwe profiel invoert en eventueel een thema en avatar kiest. Firefox bewaart je wijzigingen direct en het nieuwe profiel verschijnt in de lijst. Zie je geen profieloptie, ga dan naar about:profiles en klik daar op Nieuw profiel aanmaken. Mozilla raadt aan de standaardlocatie voor het profiel te gebruiken. Kies je zelf een map, zorg dan dat die leeg is, omdat alles in die map wordt verwijderd als je het profiel ooit weggooit.

©Mozilla

Profielen beheren en personaliseren

Je kunt profielen verder naar wens aanpassen. Geef ze duidelijke namen zodat je snel kunt schakelen. Kies bij elk profiel een ander thema, zodat je aan de kleur van het venster ziet in welke omgeving je werkt. Via dezelfde menuknop wissel je tussen profielen: klik op je huidige profielnaam en selecteer het profiel dat je wilt openen. Een profiel hernoemen of verwijderen kan vanuit de profielbeheerder. Als je een profiel verwijdert, kun je ervoor kiezen de bijbehorende bestanden te bewaren. Dat is handig wanneer je later nog bladwijzers of wachtwoorden wilt terughalen. Denk eraan dat definitief verwijderen alle gegevens verwijdert; maak dus een back-up als je niet zeker weet of je alles kwijt wilt.

Profielen selecteren en synchroniseren

Wil je bij het starten van Firefox kunnen kiezen welk profiel er wordt gebruikt, dan vink je in de profielbeheerder de optie Een profiel kiezen wanneer Firefox wordt geopend aan. Let op: dit kan alleen wanneer je de profielbeheerder start als Firefox gesloten is, omdat dan geen enkel profiel in gebruik is. Verderop lees je hoe je dat doet.  Laat je deze instelling uit, dan opent Firefox automatisch met het laatst gebruikte profiel. De inhoud van profielen wordt niet automatisch naar andere apparaten gestuurd. Wil je je bladwijzers en wachtwoorden op meerdere computers gebruiken, maak dan voor ieder profiel een eigen Mozilla-account aan en schakel synchronisatie in. Het is niet mogelijk om met dezelfde account meerdere profielen op één apparaat te synchroniseren; zo wordt voorkomen dat gegevens door elkaar raken.

De profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is

Via de opdrachtprompt kun je de profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is. Druk daarvoor op de Windows-toets + R, typ firefox.exe -P en bevestig je met Enter. Het venster Gebruikersprofiel kiezen verschijnt, waarna je profielen kunt aanmaken, hernoemen of verwijderen. Ook kun je hier instellen dat een bepaald profiel automatisch gebruikt moet worden zodra Firefox wordt opgestart. Als je meerdere Firefox-installaties op één computer hebt, vervang je firefox.exe door het volledige pad naar de gewenste installatie. Je ziet ook de optie Offline werken; klik je die aan, dan wordt het geselecteerde profiel geladen en start Firefox zonder verbinding te maken met internet. Je kunt eerder bezochte websites bekijken en experimenteren met je profiel.

©ID.nl

Alternatief: containers

De add-on Multi-Account Containers houdt cookies, websitegegevens en aanmeldingen per container apart. Omdat er gewerkt wordt met tabbladen in verschillende kleuren, zie je meteen in welke container je zit. Dit is handig als je bijvoorbeeld een privérekening en een zakelijke rekening bij dezelfde webdienst hebt. Bladwijzers, extensies en instellingen blijven hierbij wel gemeenschappelijk. Containers zijn daardoor lichter en sneller dan volledige profielen, maar bieden minder afscherming. Voor de meeste gebruikers is een combinatie van beide praktisch: containers voor snelle scheiding van accounts en profielen voor volledige scheiding van omgevingen.

©Mozilla


Voor de allerkleinste Firefox-fans

Vrolijke vosjes om mee te knuffelen
▼ Volgende artikel
Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar
© Wesley Akkerman
Huis

Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een Android-tablet, verkrijgbaar in twee configuraties. De adviesprijs is 299 euro voor 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagruimte of 349 euro voor 8 GB werkgeheugen en 256 GB aan ruimte. Wij hebben de laatstgenoemde variant getest.

Uitstekend
Conclusie

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.

Plus- en minpunten
  • Accu met veel vermogen
  • Groot scherm dat weinig reflecteert
  • Optionele accessoires
  • Capabele processor
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Lange software-ondersteuning
  • Omgekeerd opladen aanwezig
  • Opladen duurt lang (3 uur)
  • Niet stof- of waterdicht
  • Lage maximale helderheid

De Redmi Pad 2 Pro oogt verrassend hoogwaardig voor zijn prijs. Het aluminium frame en de matte achterkant geven hem een stevige, vingerafdrukbestendige afwerking, al is het oppervlak wat glad. Met een gewicht van 610 gram en een dikte van 7,5 millimeter ligt de tablet prettig in de hand: solide, maar toch goed draagbaar. Een IP-certificaat ontbreekt, maar daar staat een aantal handige extra's tegenover, zoals vier Dolby Atmos-speakers, een audiojack en ondersteuning voor micro-sd-kaarten.

Het 12,1-inch lcd-scherm met een resolutie van 2560 bij 1600 pixels valt meteen op door de matte, papierachtige afwerking. Dankzij de anti-reflecterende coating heb je nauwelijks last van schittering, waardoor lezen buitenshuis of in fel licht prettig blijft. De tablet biedt verder een verversingssnelheid van 120 hertz, ondersteuning voor Dolby Atmos en HDR10+, en verschillende instellingen die je ogen ontzien. Alleen de maximale helderheid van 500 nits had wat hoger mogen zijn.

©Wesley Akkerman

Veel vermogen

De Redmi Pad 2 Pro draait op de Snapdragon 7s Gen 4-processor, die in de praktijk zorgt voor vlotte en stabiele prestaties. De tablet verwerkt moeiteloos meerdere apps en tientallen browsertabs (op de achtergrond) zonder merkbare vertraging. De chip is krachtig genoeg voor 4K-videobewerking en veeleisende werktoepassingen. Daarnaast ondersteunt hij moderne verbindingsstandaarden als wifi 6 en bluetooth 5.4, en kun je de opslag eenvoudig uitbreiden met een micro-sd-kaart.

De accuduur is een sterk punt, dankzij de forse 12.000mAh-batterij. Daardoor kun je de tablet dagenlang gebruiken zonder tussentijds opladen, zeker als je hem slechts af en toe erbij pakt. Minder overtuigend is de laadsnelheid: met de meegeleverde 33W-lader duurt het ruim drie uur voordat hij volledig is opgeladen. Wel praktisch is de ondersteuning voor omgekeerd opladen, waarmee je de tablet als een powerbank voor andere apparaten kunt inzetten.

©Wesley Akkerman

Lange software-ondersteuning

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro draait op het overzichtelijke HyperOS 2, gebaseerd op Android 15, met een belofte van vijf Android-upgrades (en zeven jaar aan beveiligingsupdates!). De interface is schoon en maakt multitasking gemakkelijk; de tablet kan drie apps in splitscreen of maximaal vier zwevende vensters tegelijk beheren. Mocht je veel andere Xiaomi-apparaten in huis hebben, dan kun je die prima bedienen van dit apparaat, dankzij de Interconnectiviteit van Xiaomi.

De tablet heeft aan zowel de voor- als achterkant een 8MP-camera, allebei vooral bedoeld voor praktische toepassingen. Fotokwaliteit staat hier niet centraal: beelden ogen wat zacht en missen levendigheid en diepte. De achtercamera leent zich goed voor het scannen van documenten en legt tekst duidelijk vast. De frontcamera is helder genoeg voor videogesprekken in 1080p, ook bij weinig licht, al ligt de vaste focus wat te dicht bij het gezicht.

©Wesley Akkerman

Optionele accessoires

De optionele keyboardcover maakt van de Xiaomi Redmi Pad 2 Pro een volwaardige werktablet. De hoes verbindt via bluetooth, heeft een eigen batterij en dient tegelijk als standaard. De toetsen bieden voldoende travel (diepte) voor prettig typen, al ontbreekt achtergrondverlichting. Ook is er geen touchpad aanwezig. De cover beschikt over een eigen usb-c-poort voor het opladen en heeft ruimte voor een los verkrijgbare stylus.

Voor creatieve gebruikers en studenten is er de Redmi Smart Pen. Deze stylus ondersteunt 4096 drukniveaus en benut de 240Hz-touchsampling van het scherm, waardoor schrijven en tekenen soepel aanvoelt. De pen maakt eveneens verbinding via bluetooth en heeft twee knoppen. Opladen gebeurt via een eigen usb-c-poort; magnetisch opladen via de tablet is niet mogelijk.

©Wesley Akkerman

Xiaomi Redmi Pad 2 Pro kopen?

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is al met al een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.