ID.nl logo
Review BMW iX2 eDrive20 - Hoe de wind waait, waait zijn jasje
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review BMW iX2 eDrive20 - Hoe de wind waait, waait zijn jasje

De kop boven deze EV-review van de BMW iX2 is misschien wat cryptisch. Wat we ermee bedoelen is: hoe stevig de wind ook aan zijn jas trekt, BMW's elektrische coupé-SUV ondervindt er maar heel weinig hinder van. Bij de iX2 eDrive20 gaan sportiviteit en verfijning hand in hand met een verrassend laag stroomverbruik.

©Igor Stuifzand

Je ziet meteen dat de BMW iX2 nauw verwant is aan de iX1.

Uitstekend
Conclusie

De BMW iX2 is een auto die je wil verleiden met zijn verfijnde rijeigenschappen, mooi afgewerkte interieur en elegante design. Dat de aflopende daklijn vooral achterin veel ruimte opslokt, neemt de koper graag voor lief. Verrassend is het lage energieverbruik van de elektrische aandrijflijn. De BMW iX2 is echter geen messcherp geprijsde auto, mede doordat diverse veiligheidssystemen alleen tegen meerprijs geleverd worden. Wie eerste rang wil zitten voor een bodembedrag, kan maar beter bij de concurrentie gaan kijken.

Plus- en minpunten
  • Verfijnde rijeigenschappen
  • Energiezuinige aandrijflijn
  • Uitstekende bouwkwaliteit, mooie afwerking
  • Grote kofferruimte
  • Laat zich geheel naar eigen smaak samenstellen
  • Geen grensverleggende laadprestaties
  • Gebrek aan hoofdruimte achterin
  • Stevig geprijsd
  • Bescheiden trekgewicht
  • Moeilijk te doseren acceleratiepedaal

In deze review van de BMW iX2 eDrive20 komen de volgende onderwerpen aan bod: • Eerst even een rondje om de BMW iX2 • Is er in de BMW iX2 nog wat veranderd? • Is de BMW iX2 dan wel een praktische auto? • De accutechniek en aandrijflijn onder de loep • Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar? • En hoe bevalt de iX2 op de weg? • Wat kost de BMW iX2 en wat zit er voor dat geld op? • Wat zijn de concurrenten van de BMW iX2?

Eerst even een rondje om de BMW iX2

Hoewel BMW de nieuwe X2-reeks aanprijst als een geheel op zichzelf staand model, heb je aan de eerste aanblik genoeg om te ontdekken dat het feitelijk een carrosserievariant van de X1-reeks is. Dat wil zeggen: aan de voorkant. Daar is namelijk alles hetzelfde. Pas vanaf de middelste deurstijlen naar achteren vaart de X2 zijn eigen designkoers. Meer dan bij de eerste X2 (2018-2023), die eruitzag als een vijfdeurs 1-Serie die te vaak bij de snackbar stopte, hebben de BMW-ontwerpers bij het nieuwe model gekozen voor een vloeiend aflopende daklijn, met een vlak liggende achterruit. Hartstikke hip, want merken als Audi (Q4 e-tron Sportback) en Volvo (EX40/EC40) doen hetzelfde met de coupé-varianten van hun compacte elektrische middenklasse-SUV's.

©Igor Stuifzand

Vanaf de middelste deurstijlen loopt het dak van de iX2 in een gebogen lijn naar beneden.

Ook al oogt de BMW X2 door zijn gestroomlijnde silhouet een stuk gladder en sportiever dan de X1, beide modellen maken gebruik van identieke technologie. Dat geldt voor de versies met benzine- en dieselmotoren én voor de geheel elektrische varianten – die de letter 'i' voor aan hun modelaanduiding geplakt kregen. De tweemotorige BMW iX1 xDrive30 (313 pk) is eerder al eens uitgebreid aan bod gekomen in een EV-profiel. In deze review van de BMW iX2 nemen we de 204 pk sterke instapper met enkele motor en voorwielaandrijving uitgebreid onder de loep.

©Igor Stuifzand

Hetzelfde interieur als in de BMW iX1, maar door te kiezen voor een andere kleurcombinatie creëer je een heel andere sfeer.

Is er binnen in de BMW iX2 nog iets veranderd?

In feite is het interieur van de BMW iX2 identiek aan dat van de iX1. We zien hetzelfde digitale, licht gebogen instrumentarium met een centraal 10,7-inch touchscreen voor de bediening en de 'zwevende' console met enkele knopjes voor de belangrijkste rijfuncties. Een mooi geheel. De afwerking en de kwaliteit van de toegepaste materialen staan vanzelfsprekend op hetzelfde hoge niveau als in de iX1.

©Igor Stuifzand

Het interieur heeft prachtige materialen, een mooie afwerking en een goede bouwkwaliteit.

Toch heerst er aan boord van de door ons gereden iX2 eDrive20 een heel andere sfeer dan in de iX1 die we vorig jaar testten. Die auto rolde de fabriek uit met heel chique, volledig leren stoelbekleding in een lichte kleurstelling. Het interieur van de test-iX2 is uitgevoerd in een combinatie van vegan (kunst)leer met alcantara, in stemmig zwart met blauwe stiksels. Maar BMW heeft nog meer smaakvolle combinaties van kleuren en materialen in de aanbieding – met veelal passende meerprijzen.

©Igor Stuifzand

Door de aflopende daklijn is de instap naar de achterbank krap. Langere personen zitten er al gauw met hun hoofd tegen het dak.

De configuratie van het interieur is echter niet het enige verschil tussen de iX2 in deze review en de iX1 die we eerder testten. Je merkt duidelijk dat het dak van de iX2 vijf centimeter lager is. Voorin kom je heus geen hoofdruimte te kort, maar op de achterbank is dat andere koek. Want behalve door de dakverlaging worden de passagiers achterin ook centimeters extra hoofdruimte ontnomen door het gestroomlijnde dakverloop. Dit maakt de entree tot de achterbank bovendien een stuk krapper. Pas maar op dat je je hoofd niet tegen de dakrand stoot ... Oftewel: een hersenkraker, als je twijfelt tussen de iX2 en iX1.

©Igor Stuifzand

Uitgevoerd met het M-Sportpakket, beschikt de iX2 over een 15 mm verlaagd onderstel.

Is de BMW iX2 dan wel een praktische auto?

Uiteraard heeft het gestroomlijnde silhouet van de BMW iX2 effect op de inhoud van de bagageruimte. Maar feitelijk merk je daar alleen iets van wanneer je grote (hoge) voorwerpen te transporteren hebt of wanneer je bagage tot het dak moet stapelen. Met de achterbank in stelling past er 525 liter onder de hoedenplank. Een aanzienlijke hoeveelheid, en zelfs 35 liter méér dan de iX1 te bieden heeft. Dat komt doordat de achteroverhang van de iX2 vijf centimeter langer is.

©Igor Stuifzand

Doordat de iX2 van achteren 5 centimeter langer is dan de iX1, past er 35 liter meer bagage in de kofferbak.

Het volumeverhaal neemt echter een andere wending als de achterbank wordt neergeklapt. Onder de vlak liggende kofferklep van de iX2 kan 1400 liter worden ingeladen. Da's helemaal niet weinig, maar in de iX1 gaat in totaliteit 95 liter meer. Het zijn niet zozeer de liters die groot verschil maken, maar eerder de beschikbare centimeters vanaf de laadvloer tot de achterruit. Door de kaarsrechte achterkant van de iX1 zet je bij dat model gemakkelijker een nieuwe vaatwasser achterin dan bij de iX2. Met een geremd gewicht van maximaal 750 kilo zijn de trekcapaciteiten van de iX2 beperkt.

©Igor Stuifzand

De accutechniek en aandrijflijn onder de loep

Het pakket lithium-ion batterijcellen van de BMW iX2 heeft een bruikbare capaciteit van 64,8 kWh. Er zijn twee aandrijflijnen beschikbaar. Basisversie is de iX2 eDrive20, die een enkele elektromotor voorin heeft liggen met een vermogen van 204 pk en een maximum koppel van 250 Nm. De elektromotor brengt deze krachten rechtstreeks over op de voorwielen. De topsnelheid is begrensd op 170 km/h, de acceleratie van 0 naar 100 km/h neemt volgens BMW een tijd van 8,6 seconden in beslag. Daarmee komt de iX2 eDrive20 in het dagelijks verkeer prima uit de voeten. De iX2 xDrive30 maakt uiteraard meer tempo. Deze versie heeft twee elektromotoren, die gezamenlijk een vermogen van 313 pk opbouwen. Daarmee zit je in 5,6 seconden op de honderd.

©Igor Stuifzand

Snelladen doet de BMW iX2 met een hoogste vermogen van 130 kW. Op een volle batterij is 425 kilometer realistisch.

Met een boordspanning van 286 volt haalt de BMW iX2 aan de laadpaal geen baanbrekende snelheden. Een boordlader van 11 kW is standaard; een lege accu weer helemaal opladen neemt 6,5 uur in beslag. Een 22kW-lader is optioneel, voor een meerprijs van 768 euro. Aan de snellader bereikt de iX2 een piekvermogen van 130 kW; tot ruim 40 procent 'state of charge' blijft de laadsnelheid boven de 100 kW. Daarna glijdt de laadcurve langzaam omlaag. Opladen van 10 tot 80 procent SoC neemt een klein halfuurtje in beslag. De laadpoort zit rechtsachter, een praktische plek.

©Igor Stuifzand

Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar?

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’, we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

BMW geeft voor de iX2 eDrive20 een gemiddeld stroomverbruik op van 15,3 kWh/100 km. Dat wil zeggen: voor de standaardversie met 17-inch wielen en 205/65-banden rondom. In deze uitvoering zou de auto op een volle batterij een afstand van maximaal 478 kilometer halen. De auto waarmee wij hebben gereden is echter verre van standaard. Hij staat op 20-inch wielen met 4 centimeter bredere 245/40-banden (à 695 euro extra). Waarmee het gemiddelde stroomverbruik volgens de WLTP-waarden, als gevolg van de hogere rolweerstand van de banden, oploopt naar 16,9 kWh/100 km. Het maximum rijbereik zakt volgens de boekjes terug naar 439 kilometer – onder de meest gunstige omstandigheden.

©Igor Stuifzand

Op onze verbruiksronde realiseerden wij een gemiddeld stroomverbruik van 15,3 kWh/100 km. Keurig!

We rijden onze standaard verbruiksronde met de BMW iX2 op een heldere zomeravond, waarbij de buitentemperatuur tussen de 18,5 en 20 graden schommelt. De airco vraagt zodoende nauwelijks energie. Op de eerste etappe, met vooral provinciale wegen en bebouwde kom, duikt het gemiddelde stroomverbruik zelfs ruim onder de 15 kWh. Bij een matige tegenwind draaien we de snelweg op en zetten de cruisecontrol op 130 km/h. Dan komt de uitstekende stroomlijn van de iX2 tot uiting. Zo'n 40 snelwegkilometers op 130 km/h hebben geen dramatisch effect op de verbruikswaarde; met 16,0 kWh/100 km op de boordcomputer verlaten we de snelweg weer. Op de laatste etappe stabiliseert het verbruik zich, en noteren we uiteindelijk een gemiddelde van 15,3 kWh/100 km. Een uitstekend resultaat, waarmee een actieradius van 425 kilometer zeker reëel is. Oók met die mooie 20-inch wielen en brede 245-banden.

©Igor Stuifzand

Zeker wanneer hij is voorzien van het M-Sportpakket en de grote 20-inch wielen gaat de iX2 een dynamisch rijgedrag niet uit de weg.

En hoe bevalt de iX2 op de weg?

Onderdeel van het M-Sportpakket (3997 euro) waarmee onze testauto is uitgevoerd, zijn de sublieme sportstoelen en de adaptieve schokdempers. Doordat de auto ook met een Comfortpakket (1496 euro) is geleverd, zijn de stoelen bovendien elektrisch verstelbaar én voorzien van een massagefunctie. Veel meer hoeft een mens zichzelf eigenlijk niet te wensen, want ook na een lange rit stap je dankzij de kwaliteit van de stoelen nog steeds fris en fruitig uit. Of misschien toch nog wel iets te wensen: stoelventilatie is namelijk niet leverbaar.

©Igor Stuifzand

Sportstoelen met elektrische verstelling en ingebouwde massage zijn onderdeel van het Comfort-pakket.

De combinatie van de 15 mm ingekorte schroefveren uit het M-Sportpakket met de 20-inch wielen levert een fijngevoelig onderstel op. Hoewel beslist niet gezegd kan worden dat de vering keihard is, ontgaat je weinig van wat er allemaal onder de wielen door rolt. Ook de besturing is behoorlijk direct, korte draaibewegingen worden direct omgezet in een reactie. Misschien maakt de iX2 daardoor in eerste instantie een nerveuze indruk, maar na een weekje testrijden zijn we de kwaliteiten van het onderstel steeds meer op waarde gaan schatten. Je wordt beloond met volop rijplezier. Beslist een verfijnd geheel, zoals je van een BMW mag verwachten. Wel is het wennen aan de hypergevoeligheid van het acceleratiepedaal; het is bijkans onmogelijk om met je rechtervoet één snelheid vast te houden. Je rijdt daardoor al gauw (veel) te hard.

©Igor Stuifzand

De bejubelde iDrive druk-/draai-/klikschakelaar, die de bediening van het multimediasysteem zo makkelijk maakte, is vervangen door een touchscreen.

Over de bediening van het BMW Operating System 9 kunnen we kort zijn. Dat gaat grotendeels via het touchscreen. Rond de keuzeknop voor de rijrichting op het 'zwevende' tableau onder je rechterhand zijn nog enkele sneltoetsen gegroepeerd, voor onder meer de rijhulpsystemen en de 'My Modes'-programma's – bijvoorbeeld om te kiezen voor maximale efficiëntie van de aandrijflijn. Het multimediasysteem roept weinig vragen op: binnen de omvangrijke keuzemogelijkheden vind je snel je weg naar het gewenste submenu, terwijl de afbeeldingen op de tegels weinig aan de verbeelding overlaten. En anders is de Intelligent Personal Assistant tot je dienst, door middel van gesproken opdrachten. Updates van het systeem worden 'over the air' uitgevoerd.

©Igor Stuifzand

Wat de precieze functie van elke tegel is, wordt met duidelijke tekeningen uitgebeeld.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wat kost de BMW iX2 en wat zit er voor dat geld op?

Dat de BMW iX2 eDrive20 geen koopje is, zal geen verrassing zijn. Met een vanafprijs van 49.976 euro is hij 1311 euro duurder dan de gelijk gespecificeerde iX1. Aanschaf van de iX2 wordt echter al snel een dure onderneming, wanneer je jezelf tegoed doet aan allerlei hebberig makende extra's en accessoires. We noemden eerder al de prijzen van de 20-inch wielen en de Comfort- en M-Sport pakketten, maar met de lichtgrijze lakkleur (Brooklyn Grau, 1050 euro), stoelverwarming (374 euro), Driving Assist (640 euro) en het Premium Pack (1794 euro) met onder meer adaptieve ledkoplampen, grootlichtassistent, een draadloze telefoonlader en geluiddempende portierruiten, staat hier een auto met een totale aanschafwaarde van 58.083 euro.

©Igor Stuifzand

De adaptieve ledkoplampen van de testauto zouden niet misstaan in een glasmuseum.

Nu hoef je in een geheel standaard uitgevoerde iX2 heus niet op een houtje te bijten, maar vooral op veiligheidsgebied krijg je alleen het volledige pakket aan rijhulpsystemen wanneer je bereid bent een (hoge) meerprijs te betalen. Zaken als adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing, een grootlichtautomaat en uitwijkassistentie kunnen niet afzonderlijk worden besteld, maar zijn onderdeel van een heel pakket aan veiligheids- en rijhulpsystemen – die bij sommige concurrenten al standaard bij de prijs zijn inbegrepen.

©Igor Stuifzand

Handig: de achteruitrijcamera in de achterspoiler heeft zijn eigen reinigingsinstallatie.

Wat zijn de concurrenten van de BMW iX2?

De BMW iX2 opereert in een drukbezet prijssegment, waar modellen als de Audi Q4 e-tron Sportback en Volvo EC30 als de belangrijkste alternatieven gezien kunnen worden. Maar ook de Tesla Model Y en de nieuwe Xpeng G6 zitten in hetzelfde vaarwater – afhankelijk van de gekozen uitvoering met meer motorvermogen en een grotere batterijcapaciteit voor dezelfde of zelfs een lagere prijs.

©Igor Stuifzand

De BMW iX2 eDrive20 scoort hoge punten, al zijn er concurrenten met een grotere batterij voor een lagere prijs.

▼ Volgende artikel
4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2
© Irina Meshcheryakova | Masarik - stock.adobe.com
Huis

4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2

Met de release van iOS 18.2 en 18.3 heeft Apple een aantal kleinere aanpassingen gedaan aan het besturingssysteem, die wellicht minuscuul maar desondanks waardevol zijn. Te klein voor een enkel artikel, maar groot genoeg voor een overzicht van vier nieuwe functies.

In dit artikel brengen we de volgende onderdelen onder de aandacht. Deze opties werken vanaf 18.2 of 18.3; dat staat erbij vermeld.

  1. Volumebalk terugbrengen naar het vergrendelde scherm
  2. Oogtracking activeren voor navigatie door de menu’s
  3. iPhone opnieuw opstarten via het controlepaneel
  4. Helderheid zaklamp aanpassen via controlepaneel

Ook interessant om te lezen: Smartphone hard resetten: zo doe je dat (iOS en Android).

Volumebalk op het vergrendelscherm

Terwijl iOS 16 nog in het teken stond van een gestroomlijnde ervaring, is dat met iOS 18 wel anders. In het kader van personalisatie brengt Apple allerlei zaken terug die het eerder verwijderde, zoals de volumebalk op het vergrendelscherm. Daarmee kun je het volume digitaal aanpassen.

Als je iOS 18.2 of hoger op je iPhone hebt staan, dan kun je de onderstaande stappen opvolgen om die balk terug te plaatsen op het vergrendelde iPhone-display.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol totdat je Audio en visueel ziet staan en klik daarop

  • Zet naast Toon altijd volumeregeling de schakelaar om (zodat die een kleurtje krijgt)

  • Als je nu een liedje met een muziekspeler afspeelt, zie je een volumebalk onder de media-informatie op het vergrendelde scherm staan.

Oogtracking activeren

Deze functie werd iets eerder geïntroduceerd, maar is dus ook beschikbaar met versie 18.2 en 18.3: oogtracking. Dat is eveneens een toegankelijkheidsoptie, en hiermee kun je de iPhone met je ogen bedienen. Superhandig voor mensen die minder met hun handen kunnen doen. Je hebt hiervoor wel minimaal een iPhone SE 3 of iPhone 12 nodig. Door de onderstaande stappen op te volgen, activeer je de oogbediening.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol naar Oogtracking en tik daarop

  • Zet nu de schakelaar om naast Oogtracking (helemaal bovenaan)

  • Volg de test op, zodat de iPhone de tracking kan instellen

Nu kun je de iPhone met je ogen bedienen. De stip in beeld volgt jouw blik. Als je ergens anderhalve seconde op focust, zal de iPhone een actie uitvoeren (zoals een knop indrukken).

Als je een lui oog hebt, zoals de schrijver dezes, dan kan de kalibratie falen. Dan is het een idee om het luie oog te sluiten en de test uit te voeren met het 'goede oog'. Vervolgens moet je de smartphone ook bedienen met alleen dat oog (dus het andere moet dicht blijven). Dat kan vermoeiend zijn, dus in dat geval kan een ooglapje een oplossing zijn.

Opnieuw opstarten vanuit controlepaneel

Een iPhone opnieuw opstarten was tot op heden best omslachtig. Voorheen moest je de volume- en powerknoppen tegelijk indrukken en wachten totdat het daarvoor bestemde scherm omhoog komt. En anders moest je het via de reguliere instellingen regelen (via Instellingen > Algemeen > Zet uit). Dat kost allemaal onnodig veel tijd. Wanneer je iOS 18.3 installeert, krijg je toegang tot een derde optie die alles een stuk toegankelijker maakt.

  • Haal het controlepaneel naar beneden

  • Rechts bovenin zie je nu een powerknop staan

  • Houd die knop ingedrukt

  • Schuif de knop in beeld naar rechts

  • Start de iPhone nu opnieuw op

Helderheid zaklamp instellen

Tot slot werpen we een blik op de zaklamp van de iPhone. Met de meest recente iPhones is het mogelijk zowel de helderheid als de breedte van de lichtstraal aan te passen. Met oudere modellen kun je alleen het eerstgenoemde bijstellen. In beide gevallen bereik je de opties voor de zaklamp gelukkig op dezelfde manier.

De helderheid van de ledflitser aanpassen kan een onverwacht voordeel opleveren: je hebt immers niet altijd de felste stand nodig. Zeker niet als het pikkedonker is; dan volstaat een minder verblindend licht ook nog weleens.

  • Zet de zaklamp aan. Dat kan op twee manieren: op het vergrendelscherm tik je daarvoor op het juiste symbool (links onderin). Anders regel je dat via het Controlepaneel door op de zaklampknop te tikken.

  • Op moderne iPhones zie je nu een zaklamp in beeld komen. Hier kun je naar links en naar rechts vegen om de breedte aan te passen. Als je nu omhoog of omlaag veegt, pas je de helderheid aan. Op oudere iPhones werkt dat net even anders. Dan zie je een gelaagde balk in beeld staan. Door op de verschillende lagen te tikken, pas je aan hoe fel het licht is.

▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

Bekijk hier andere Samsung-stofzuigers op Kieskeurig.nl: