ID.nl logo
Review Kia Niro EV - Zuinigheid met vlijt
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review Kia Niro EV - Zuinigheid met vlijt

De eerste generatie van de Kia Niro was een groot succes. De auto verkocht zelfs zó goed dat hij enige tijd de nummer 1 in de Nederlandse verkoopstatistieken was. De tweede generatie van de Niro, die sinds 2022 leverbaar is, kan dat succes niet evenaren. Is daarvoor een oorzaak aan te wijzen? Een test met de elektrisch aangedreven Kia Niro EV wijst het uit.

Uitstekend
Conclusie

Bijna alle goede eigenschappen van de eerste generatie van de Kia Niro keren in gemoderniseerde en aantrekkelijker verpakte vorm terug in het huidige model. De auto rijdt erg prettig, de elektromotor combineert prima prestaties met een heel laag verbruik en de hoeveelheid binnenruimte voor passagiers en bagage is overdadig. Helaas is het laadsysteem van de Niro EV niet met zijn tijd meegegaan en kan de auto aan de snellaadpaal niet overtuigen. Ten opzichte van het vorige model heeft Kia de prijs van de Niro EV echter flink verhoogd. Bovendien is het aantal ijzersterke alternatieven flink toegenomen. Daardoor is de Niro EV niet meer de zonneklare keuze die het vorige model nog wel was.

Plus- en minpunten
  • Veel ruimte voor passagiers en bagage
  • Prima presterende, zuinige aandrijflijn
  • Uitgebreide (veiligheids)uitrusting
  • Soepele, comfortabele rijeigenschappen
  • Doordachte bediening
  • Matige snellaadprestaties
  • Weinig frivool en donker interieur
  • Hoge prijs
  • Alleen SEPP-geschikt in basisuitvoering

In deze review van de Kia Niro EV komen de volgende onderwerpen aan bod:

• Eerst even een rondje om de Kia Niro EV • Is de Kia Niro EV een praktische auto? • De accutechniek en aandrijflijn onder de loep • Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar? • En hoe bevalt de Niro EV op de weg? • Wat kost de Niro EV en wat zit er voor dat geld op? • Wat zijn de concurrenten van de Kia Niro EV?

©Igor Stuifzand

Vergeleken met de eerste Kia Niro (2016-2022), is het huidige model een karakteristieke verschijning.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Eerst even een rondje om de Kia Niro EV

Toen de eerste Kia Niro in 2016 op de weg verscheen, was het een tamelijk curieuze verschijning. Geen traditionele gezinshatchback, maar ook geen SUV of MPV. De Niro combineerde van elke soort het beste, en dat resulteerde in een compacte tussenvorm met heel veel binnenruimte. Ondanks zijn tamelijk ingetogen uitstraling wist het grote publiek de kwaliteiten van de Niro op de juiste waarde te schatten, met uitstekende verkoopcijfers als resultaat.

Er was een hybrideversie, een plug-in hybride met oplaadbaar batterijpakket én een volledig elektrische variant. Bovendien zette Kia de auto scherp geprijsd in de markt en was 7 jaar fabrieksgarantie nog een uniek aanbod. Zakelijke rijders profiteerden van aantrekkelijke fiscale voordelen op een auto met een lage (of geen) CO₂-uitstoot, en ook dat wist Kia ten volle te benutten. Wie momenteel een gebruikte Niro zoekt, heeft dan ook volop keuze.

©Igor Stuifzand

Intrigerende stroomlijn: de dakstijlen staan als het ware los van de carrosserie, de rijwind wordt vanaf de zijruiten achter het plaatwerk geleid.

De tweede generatie van de Kia Niro, die sinds 2022 wordt aangeboden, heeft (bijna) alle goede eigenschappen van zijn voorganger overgenomen. Opnieuw wordt de auto als hybride, PHEV en EV aangeboden. De ontwerpers van Kia hebben het huidige model echter een veel expressiever uiterlijk gegeven dan zijn voorganger, met karakteristieke koplampen op de buitenste hoeken van de voorbumper, boemerangvormige achterlichten en (à 295 euro extra) dakstijlen in een contrasterende kleur.

Ook het interieur van de nieuwe Niro is een stuk minder saai dan dat van het vorige model. De gebogen lijnen van het dashboard liggen prettig op het netvlies, de overzichtelijkheid is uitstekend en over de afwerking hebben we geen klachten. Van een kleurrijk geheel kan echter onmogelijk worden gesproken. Terwijl je vanbuiten nog een beetje kunt spelen met de kleurstelling van de Niro, blijft vanbinnen alles gitzwart.

©Igor Stuifzand

Het dashboard is overzichtelijk van opzet, maar geeft het interieur van de Niro EV weinig kleur.

Is de Kia Niro EV een praktische auto?

Hoewel de Niro met zijn lengte van 4,42 meter niet heel lang is, biedt hij dankzij zijn hoge bouw verrassend veel binnenruimte. Je zit wat hoger en meer rechtop dan in een conventionele gezins-hatchback. Ook op de achterbank is er beenruimte in overvloed, en aan hoofdruimte heeft niemand gebrek. Met een inhoud van 475 liter mag ook de kofferbak riant worden genoemd. Wanneer de achterbank in zijn geheel is neergeklapt, past er een lading van 1.392 liter achter in de Niro EV. Dat is aanzienlijk meer dan de op hetzelfde platform gebaseerde Hyundai Kona Electric te bieden heeft.

©Igor Stuifzand

Met een volume van 475 tot 1.392 liter heeft de Niro EV een bagageruimte van MPV-proporties.

Bij de Kia-dealer kan een trekhaak als accessoire onder de Niro EV worden gemonteerd. Een aanhanger met oploopremmen mag een hoogste gewicht hebben van 750 kilo. Een caravan is te zwaar, maar de Niro EV is prima in staat om in de zomervakantie met de vouwwagen naar de camping te gaan. Onder de voorklep heeft Kia een kleine ‘frunk’ (front trunk) gecreëerd. Met een inhoud van 20 liter biedt die net genoeg ruimte voor de laadkabel.

©Igor Stuifzand

Voor een auto met een lengte van 4,42 meter, heeft de Kia Niro EV bovengemiddeld veel ruimte te bieden.

De accutechniek en aandrijflijn onder de loep

De Kia Niro wordt uitsluitend geleverd met een batterij van 64,8 kWh. Bij het vorige model was er ook een (goedkopere) versie met 39,2kWh-batterij, maar die is met de modelwisseling niet in de prijslijst teruggekeerd. Om misverstanden te voorkomen: de Niro EV maakt van een heel ander elektrisch systeem gebruik dan de grotere Kia EV6 en EV9. In het prijssegment waarin deze modellen opereren, hebben zij een toonaangevende boordspanning van 800 volt, waardoor snelladen met 175 tot zelfs 234 kW mogelijk is.

Bij de Niro werkt het elektrische systeem op een spanning van 358 volt. Onder optimale omstandigheden blijft het piekvermogen aan de snellaadpaal daardoor beperkt tot 82 kW. De batterij opladen van 10 naar 80 procent duurt daardoor 43 minuten. Een schril contrast met bijvoorbeeld de Renault Megane E-Tech Electric, die (met 60kWh-batterij) 130 kW aan de snellader haalt. De standaard 3-fase-boordlader van de Niro EV bereikt aan een hoogste laadsnelheid van 11 kW.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

De laadpoort van de Kia Niro EV zit in de neus. Wij ervaren dat als een handige plek. Voor snelladen moet je de tijd nemen.

De elektromotor van de Kia Niro EV is voorin geplaatst en drijft de voorwielen aan. Met 204 pk levert de motor net zo veel vermogen als in het vorige model (met 64kWh-batterij). Het maximumkoppel werd door Kia echter wel flink teruggeschroefd. Kregen de voorwielen van de vorige elektrische Niro nog 395 Nm te verwerken, in het huidige model is daarvan nog 255 newtonmeter over.

Maar daarmee kom je helemaal niets tekort. Met een kentekengewicht van 1657 kilo is de auto immers niet overdreven zwaar en blijft hij een vlotte sprinter. Met het acceleratiepedaal helemaal gevloerd zit je vanuit stilstand in 7,8 seconden op de 100 km/u. Kia heeft de topsnelheid begrensd op 167 km/u. Juist doordat het koppel is teruggeschroefd, heeft de Kia Niro EV zelfs op een natte weg amper de neiging om met zijn voorwielen door te slippen.

©Igor Stuifzand

Veel eenvoudiger wordt het niet: een draaiknop voor de rijrichting, een drukknop voor de parkeerstand.

Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar?

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde na de avondspits af, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zoveel mogelijk te ontlopen. We maken van de verbruikstest geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’, en proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen op ‘one-pedal driving’ altijd in.

Volgens de fabrieksopgave ligt het gemiddelde energieverbruik van de Niro EV op 16,2 kWh/100 km. Dat is niet slecht, maar ook niet bijzonder goed. Berekend volgens de genormeerde WLTP-formule, moet een actieradius van 460 kilometer binnen bereik liggen. Maar tijdens onze vaste verbruiksronde blijkt Kia de energiebehoefte van de Niro EV wel heel voorzichtig te hebben ingeschat. Tijdens de test profiteert de auto van aangename weersomstandigheden met weinig wind, zodat de opgeslagen energie in de batterij vrijwel geheel wordt ingezet voor de aandrijving.

Heus: we hebben met de Niro EV echt niet het onderste uit de kan willen halen om een laag verbruik te realiseren, maar aan het einde van de testronde geeft de boordcomputer slechts 15,0 kWh/100 km aan. Met een dergelijk verbruik is op een volle batterij van 64,8 kWh een afstand van maar liefst 432 kilometer haalbaar. En het kan dus nóg zuiniger, als je je best doet.

©Igor Stuifzand

Belangrijk pluspunt: de zeer efficiënte elektrische aandrijflijn van de Niro EV.

En hoe bevalt de Niro EV op de weg?

Wat mede bijdraagt aan het keurige energieverbruik, is het rustgevende karakter van de Niro EV. Met 204 pk onder je rechtervoet heb je onder alle omstandigheden genoeg power tot je beschikking, maar tijdens de testweek hebben we geen moment de behoefte gevoeld om aanspraak te maken op het volledige vermogen. De elektrische bediende stoelen zitten als je favoriete shirt, met in de duurste ExecutiveLine zowel stoelverwarming als stoelventilatie als onderdeel van de uitrusting.

Ondanks de nogal donkere omgeving (een paar sierlijstjes in een contrasterende kleur hadden het geheel nét wat vrolijker gemaakt) voel je je dankzij de overzichtelijke lay-out van het dashboard en de begrijpelijke opbouw van de menu’s in het bedienings- en multimediasysteem algauw vertrouwd in de Niro EV. Ook de knopjes van de cruisecontrol werken logisch, en met de flippertjes achter het stuur kun je de mate van vertraging bij regeneratie naar behoefte instellen. In ‘i-Pedal’ komt de auto zelfs geheel tot stilstand; ‘one-pedal driving’ laat zich uitstekend doseren.

Dat het balkje met de bedieningstoetsen voor de airco een dubbelrol speelt en ook te gebruiken is voor de navigatie en audio, heeft Kia slim bedacht. In de praktijk vraagt het echter wel wat aandacht, waardoor je je ogen soms te lang van de weg afkeert en te lang niet ziet wat er om je heen gebeurt.

©Igor Stuifzand

Eén balkje, twee functies: wanneer je het navigatiepijltje indrukt, veranderen de airco-opties in navigatie en audioknopjes.

Hoewel de Niro EV ruim 150 kilo zwaarder is dan de Niro PHEV (plug-in hybride), heeft dat weinig consequenties voor de rijeigenschappen. De vering is soepel, de schokdempers zijn prima in staat het extra gewicht op te vangen. De afstemming van het onderstel is zelfs verrassend evenwichtig; terwijl menig andere EV moeite heeft met de verwerking van korte oneffenheden in het wegdek, raakt de Niro EV hierdoor niet uit evenwicht. De wielbewegingen worden soepel opgevangen en zonder protest geïncasseerd.

Ook de besturing is erg prettig: niet te licht, niet te zwaar, aangenaam direct en voldoende communicatief. Of je nou lange dagen achter het stuur van de Niro EV zit of vooral korte afstanden in druk stadsverkeer aflegt, de Niro EV leent zich uitstekend voor elke vorm van gebruik.

©Igor Stuifzand

De mate van zelfremmend vermogen regel je met de flippertjes achter het stuur; 'one-pedal driving' is eveneens mogelijk.

Wat kost de Niro EV en wat zit er voor dat geld op?

De keuzemogelijkheden zijn erg overzichtelijk. Zoals eerder gemeld is er slechts één vermogens- en batterijvariant van de Niro EV. Daarnaast biedt Kia drie verschillende uitvoeringen aan: de DynamicLine als basisversie, de DynamicPlusLine als upgrade en de ExecutiveLine als meest complete versie.

Prijs van de DynamicLine bedraagt 44.395 euro (maart 2024). Daarmee blijft deze versie keurig onder de grens van 45.000 euro, die geldt voor de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP). Het subsidiebedrag op een nieuwe EV bedraagt 2950 euro. En dat geldt ook wanneer je kiest voor private lease. Op basis van 10.000 kilometer op jaarbasis en een leasetermijn van 60 maanden betaal je 599 euro per maand (exclusief aftrek van SEPP).

©Igor Stuifzand

Vanaf de DynamicLine heeft de Niro EV al een uitgebreide hoeveelheid veiligheidsvoorzieningen aan boord.

Standaard zit de DynamicLine al behoorlijk rijk in zijn toebehoren. Stoelen met hoogteverstelling, navigatie, een achteruitrijcamera, airco met twee temperatuurzones, 17-inch lichtmetalen wielen en een warmtepomp zitten er allemaal op. Het scherm van het multimediasysteem meet 10,25 inch en staat online in verbinding met Kia Connect en live-services.

Alle veiligheidsvoorzieningen verdienen hun eigen alinea. De Niro EV heeft acht airbags, een automatische noodremfunctie met herkenning van voetgangers en fietsers, adaptieve cruisecontrol met ondersteuning van het navigatiesysteem en filehulp, een actieve rijbaanassistent, vermoeidheidsherkenning, automatisch grootlicht en verkeersbordherkenning. En dat allemaal standaard.

©Igor Stuifzand

In de ExecutiveLine heeft de passagiersstoel een relaxstand. Stoelventilatie is eveneens standaard.

De DynamicPlusLine, die voor 47.295 euro in de prijslijst staat (maart 2024) en dus niet in aanmerking komt voor SEPP-subsidie, voegt nog enkele aantrekkelijke opties toe aan de lijst. Denk bijvoorbeeld aan een head-up display en een schuif-/kanteldak. De stoelen en het stuur zijn verwarmd, en de veiligheidsuitrusting wordt uitgebreid met dodehoekwaarschuwing, uitstapbeveiliging en waarschuwing voor naderend verkeer bij achteruitrijden.

©Igor Stuifzand

Standaard staat de Kia Niro EV op 17-inch lichtmetalen wielen.

De auto waarmee wij hebben gereden is uitgevoerd als ExecutiveLine. Aan deze versie hangt een prijskaartje van 50.395 euro (maart 2024). Ook al krijg je voor dat geld onder meer stoelventilatie, snelwegassistentie met rijbaanwissel, een uitgebreid audiosysteem van Harman Kardon, elektrische stoelverstelling (met linksvoor geheugen) en leatherlook bekleding, de Niro EV wordt dan opeens wel een erg prijzige auto. Voor 4.000 euro meer ten opzichte van de vorige elektrische Niro in ExecutiveLine-uitvoering krijg je namelijk niet zo veel extra's terug...

©Igor Stuifzand

Met de Drive Mode-knop links op het stuur wissel je van rijprogramma.

Wat zijn de concurrenten van de Kia Niro EV?

De eerste elektrisch aangedreven Niro was een 'lone ranger'. In een periode van een gunstig fiscaal klimaat had de betaalbare en ruime cross-over een monopoliepositie. Maar inmiddels is de alternatievenlijst flink uitgebreid en kan de Niro EV helaas niet meer profiteren van zo'n lage prijsstelling als zijn voorganger.

Modellen als de Hyundai Kona Electric, de BYD Atto 3, de nieuwe Peugeot e-3008, de Ford Explorer, de Honda e:Ny1 en 'Auto van het Jaar 2024' Renault Scenic E-Tech Electric zijn door hun ruimtelijke concept voor de hand liggende concurrenten. Daarnaast kun je voor een lagere prijs algauw een model als de Volkswagen ID.3 of Renault Megane E-Tech Electric met een grotere batterij en een rijke standaarduitrusting aanschaffen. Terwijl er ook de SEPP-gunstige versies van grotere EV's als de Skoda Enyaq iV, Ford Mustang Mach-E en (uit eigen huis) Kia EV6 zijn.

©Igor Stuifzand

Fijne auto, die Kia Niro EV! Alleen jammer dat-ie zo veel duurder is geworden dan zijn voorganger...

▼ Volgende artikel
Digitale veiligheid in 2025: hoe en waar ben je kwetsbaar?
© ryanking999 - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Digitale veiligheid in 2025: hoe en waar ben je kwetsbaar?

Dat het internet niet veilig is en je bijvoorbeeld accountgegevens en je computer moet beveiligen, weet iedereen wel. Maar waartegen je ze moet beveiligen, dat is steeds minder duidelijk. Weten wat precies de dreiging is en welk risico je loopt, is een belangrijke stap in het kiezen van de juiste beveiligingsmaatregel. Wij gingen in gesprek met experts op dit vlak. Tegen welke dreiging moeten we ons eigenlijk beveiligen?

In dit artikel vertellen we je over de online dreigingen anno 2025: • Ransomware • Phishing • Deepfakes • IoT-aanvallen Lees hierna zeker ook: Veilig downloaden: hier moet je op letten

In een donkere kamer vol beeldschermen, zit een jongeman achter een computer. De capuchon van zijn hoodie is zo ver over zijn hoofd getrokken dat zijn gezicht onzichtbaar is . Een hacker! Hoewel maar weinigen van ons er een in het wild zijn tegengekomen, weten we allemaal hoe een hacker eruitziet. Althans, dat denken we. Maar hoe realistisch is dit beeld? En zijn we veilig genoeg als we deze hacker buiten onze computer houden? Niet volgens de experts.

Dreiging en risico

Door het gebruik van computers, smartphones en online diensten stellen we ons dagelijks bloot aan diverse digitale dreigingen. Welke dat precies zijn, verandert door de tijd – evenals het gevaar dat we erdoor lopen en het risico dat we ermee nemen. Overheden, maar ook bedrijven en organisaties werken veelal met dreigingsbeelden. Dat zijn analyses waarin ze de dreigingen zo concreet mogelijk maken en het risico ervan inschatten. Behalve dat het een goede manier is om de dreigingen helder te krijgen, is het vooral nuttig bij de keuze voor te nemen maatregelen.

Volgens het Cybersecurity Woordenboek is een dreiging: ‘iets, een gebeurtenis, wat gevaar of schade kan opleveren’. Bij elke dreiging hoort een risico. Dit is de ‘kans dat het ook echt gebeurt gecombineerd met de gevolgen van die de schade’. Bedoeld wordt dat wanneer bijvoorbeeld de financiële schade van een dreiging een bedrijf failliet kan laten gaan, het risico van de dreiging groter is dan alleen de kosten van de oplossing.

Lekken van persoonlijke gegevens

De schade hoeft ook lang niet altijd financieel te zijn. Het lekken van gevoelige persoonlijke gegevens heeft al snel veel meer impact en betekenis voor die persoon en vaak ook zijn omgeving, dan alleen het bedrag dat ermee gemoeid is. En dat geldt ook wanneer ransomware digitale foto’s vernietigt of je enkele weken werk kwijtraakt en daardoor een belangrijke opdracht te laat inlevert bij een opdrachtgever.

Experts stellen dat het risico het slachtoffer te worden van cybercrime, voor mensen niet lager is geworden. Cybercriminelen gaan steeds slimmer te werk, omdat er veel geld met hun activiteiten te verdienen valt. Voorkomen blijft het doel. Weten welke dreigingen er zijn, is daar een belangrijke stap bij.

Cybersecurity Woordenboek

Cybersecurity is net als de hele tech-sector, gek op afkortingen en moeilijke woorden. Op www.cyberveilignederland.nl/woordenboek vind je het Cybersecurity Woordenboek dat zo’n 650 cybersecurity-termen in begrijpelijke taal uitlegt. Het woordenboek is een samenwerking van ruim 70 organisaties en Nederlandse cybersecurity-professionals in samenwerking met de Cybersecurity Alliantie. De actuele online versie is de derde druk en behalve online te raadplegen ook als pdf te downloaden.

Het Cybersecurity Woordenboek verduidelijkt cybersecuritytermen en -begrippen.

Ransomware blijft schadelijk

Ransomware of gijzelsoftware is al enkele jaren de meest voorkomende en meest lucratieve vorm van cybercrime. Het is malware die de bestanden op een apparaat versleutelt en losgeld eist in ruil voor de decoderingssleutels. Betaal je niet, dan zijn de gegevens voor altijd verloren.

Bogdan Botezatu, directeur Threat Research bij Bitdefender, ziet de verzoeken om hulp dagelijks op zijn bureau landen. “En dat zijn maar al te vaak ook gewoon burgers”, zegt hij om het beeld te ontkrachten dat ransomware vooral bedrijven raakt. “De criminelen richten zich zelden op een specifiek doel, ze schieten vooral met hagel.”

Vele kleintjes leveren volgens hem genoeg geld op en ze lopen minder risico op ongewenste aandacht van pers en politie dan wanneer ze een hele grote vis vangen. Wel wordt bij het aanvallen van bedrijven steeds vaker ingezet ook op extractie, het naar buiten kopiëren van informatie en dan dreigen die te publiceren. Voor consumenten is dit volgens Botezatu in elk geval nu nog een minder voor de hand liggend scenario. “Contact maken met individuele slachtoffers is lastig en het zijn er ook veel te veel. Dan is het eenvoudiger om losgeld te vragen in ruil voor de sleutels.”

Bogdan Botezatu ontvangt dagelijks verzoeken om hulp bij ransomware.

Bronnen van besmetting

Belangrijke bronnen van een ransomwarebesmetting zijn volgens Botezatu phishingberichten, gebruik van onveilige netwerkprotocollen en kwetsbaarheden in software. Expliciet noemt hij nog besmette downloads van cracks om software zonder geldige licentie te gebruiken, en gekraakte films en e-books. “Vaak krijgt men wel een prompt van een beschermingsprogramma maar schakelt die tijdelijk uit. ‘Snel de crack draaien en daarna de beveiliging weer aan’ denk men, maar helaas werkt het niet zo. Dan ben je al besmet.”

Nederland bedreigd

Ook landen denken na over dreigingen en risico’s. Voor Nederland doen de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) dit. Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC), dat onderdeel is van het NCTV, richt zich specifiek op digitale dreigingen. Zij publiceert bijvoorbeeld het Cybersecuritybeeld Nederland. CSBN 2023 is de meest recente versie. De overheid voorziet burgers niet specifiek van digitale dreigingsinformatie, wel kun je op sites als Alert Online en Veiliginternetten.nl algemene tips voor digitale veiligheid lezen.

De overheid publiceert regelmatig rapporten over de digitale bedreigingen voor Nederland.

Broddelwerk met desastreuze uitkomst

De ransomware zelf wordt ook steeds verder ontwikkeld. “Niet allemaal zijn ze even kundig”, oordeelt Botezatu over de programmeurs. Soms maken ze volgens hem hele basic fouten, waardoor het onmogelijk is de bestanden te ontsleutelen – zelfs als je betaalt en de sleutels zou krijgen. Volgens het Jaarbeeld Ransomware van Projectgroep Melissa, een samenwerkingsverband van de Nederlandse overheid en diverse private partijen uit de cybersecuritysector, kwamen er in 2023 in Nederland 29 typen ransomware voor. Volgens Botezatu maakt momenteel vooral de ransomware-variant STOP Djvu veel slachtoffers. Deze ransomware richt zich vooral op Windows-computers en wordt vooral via software-cracks verspreid en via berichten op het Discord-chatplatform.

De top 10 van Peter Stelzhammer

Wij vroegen Peter Stelzhammer, oprichter en malware-onderzoeker bij antivirus-lab AV-Comparatives, naar zijn top 10 van verwachte bedreigingen voor 2025.

  • Phishing: mensen verleiden gevoelige informatie te verstrekken.
  • Deepfakes en desinformatie: mensen manipuleren en oplichten met AI-nep-video’s en audio.
  • Ransomware: bestanden versleutelen en alleen tegen betaling ontsleutelen.
  • Malvertising: malware verspreiden via besmette advertenties.
  • Identiteitsdiefstal: gestolen persoonsgegevens misbruiken voor fraude.
  • Fakeshops: frauduleuze webshops die persoonlijke en betalingsgegevens verzamelen of namaakgoederen verkopen.
  • IoT-aanvallen: IoT-apparatuur hacken voor toegang tot diensten, of gecoördineerde criminele aanvallen.
  • Man-in-the-Middle (MitM)-aanvallen: (bank)communicatie onderscheppen en misbruiken.
  • Cryptojacking: ongeautoriseerd gebruik van computers maken om crypto te minen.
  • Zero-day-exploits: kwetsbaarheden in software misbruiken voordat er een patch is.

Overige malware

Door alle aandacht voor ransomware lijkt het bijna of er geen ‘gewone’ malware meer is. Die is er nog genoeg. Het Duitse antivirus-certificeringslab AV-Test ziet ze allemaal voorbijkomen. Erik Heyland, manager van het Test en Research Lab bij AV-Test somt de enorme aantallen varianten trojans, backdoors, webscripts, miners, worms, PUA’s, droppers en nog veel meer op. De aantallen nieuwe varianten lopen in de miljoenen per jaar. AV-Test heeft op https://portal.av-atlas.org een online dashboard staan met informatie over actuele dreigingen, zoals virussen, spamberichten en aanvallen op IoT-apparaten.

AV-Test heeft een online dashboard met dreigingsinformatie.

Gehackt

In 2021 was het Brabantse bedrijf Hoppenbrouwers slachtoffer van een ransomwareaanval door de beruchte REvil-cybercrimegroep. Het bedrijf wil graag dat anderen ervan leren en heeft een e-book gepubliceerd van de gebeurtenissen voor, tijdens en na de hack. Het e-book is gratis te downloaden.

Het ransomware-verhaal van het Brabantse Hoppenbrouwers maakt de impact van een ransomware-incident invoelbaar.

Jij bent geld waard

Phishing, smishing, infostealers; het zijn allemaal manieren waarop criminelen proberen persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden en creditcardnummers in handen te krijgen. Ze doen dit via e-mails en sms-berichten die verwijzen naar nep-websites of door met een infostealer-programma informatie op de pc of Mac te verzamelen door login-/sessie-cookies en credentials die je in browsers bewaart, te stelen.

De verschillende vormen om informatie te verzamelen, worden volgens de experts steeds geavanceerder en daarmee gevaarlijker. Niet alleen investeren de criminelen meer tijd en middelen in hun aanvallen, kunstmatige intelligentie biedt hun ongekende nieuwe mogelijkheden. Daarbij is de opbrengst van een aanval door de manier waarop wij met wachtwoorden omgaan vaak veel groter dan het op eerste hand lijkt. Botezatu noemt dit een van zijn grootste frustraties. “Hackers hebben talloze manieren om deze informatie te oogsten. Voor de meeste accounts is het ook geen kwestie van hoe, maar alleen wanneer de gegevens worden gestolen. Hergebruik je inloggegevens, dan verlies je meer dan alleen dat account.”

Oplichting even gevaarlijk

Volgens Marc Vos, senior-manager bij McAfee, is internetoplichting inmiddels net zo gevaarlijk als malware en ransomware. Daarbij zijn volgens hem juist deze vormen van online criminaliteit steeds lucratiever voor de criminelen. “De meeste mensen begrijpen wel dat een pc beveiligd moet worden, maar dat ze zelf eigenlijk een veel ‘interessanter’ doelwit zijn wordt vaak vergeten.” Of zoals Botezatu aanvult: “Mensen denken dat hun informatie niet waardevol is. Maar eigenlijk is elk onderdeel van een online identiteit te misbruiken en te verkopen. Overal hangt een prijskaartje aan.”

De top 10 van Marc Vos

Ook Marc Vos, senior PR-manager bij McAfee, leverde zijn belangrijkste bedreigingen voor 2025:

  • Dating-fraude (pig butchering): iemand verleiden en het vertrouwen misbruiken voor crypto-scams.
  • Beleggingsfraude: advertenties met bekende personen voor malafide investeringen.
  • WhatsApp-fraude (“Hoi mam”) nep-gezinslid in nood vraagt via WhatsApp om geld.
  • Recovery-fraude: slachtoffer van fraude wordt door nep bank-/helpdeskmedewerker nogmaals oplicht.
  • E-mail-/sms-phishing: nep-mail lokt je naar site die gegevens steelt.
  • Nepberichten van pakketbezorgers: mail of app over invoerkosten om gegevens te stelen.
  • Nepwebshop of ticketsites: site verkoopt goederen of tickets maar levert niet en steelt betalingsgegevens.
  • Deepfakes: met AI gemaakte video’s/foto’s ingezet voor misinformatie, cyberpesten, oplichting.
  • Vishing/voicephishing: via de telefoon inlog- of betaalgegevens bemachtigen. AI maakt deze voiceberichten superrealistisch.
  • Quishing: QR-code aanbieden die naar phishingwebsite leidt.

Hackers en IoT

Volgens Botezatu is er niet één groep of soort hackers. Hij gebruikt dan ook liever scenario’s om enkele groepen te duiden. Voor consumenten zeker relevant is de ‘opportunistische hacker’ die het internet scant met kant-en-klare tools op zoek naar kwetsbaarheden. Ze hebben vooral succes bij smart-apparatuur zoals slimme deurbellen, IP-camera’s, smart speakers, maar ook printers en babyfoons. Ze vormen hier botnets mee die ze gebruiken om DDOS-aanvallen uit te voeren. Een tweede scenario is dat gekaapte apparatuur wordt gebruikt om internetverkeer te routeren en te verbergen, bijvoorbeeld om toegang te geven tot strafbare content. Volgens Botezatu ziet niet iedereen van wie de apparatuur gekaapt is zichzelf direct als slachtoffer. “Wordt jouw IP-adres gebruikt om vitale infrastructuur aan te vallen, dan kan dat serieus repercussies hebben”, waarschuwt hij.

Bij IoT-apparaten is ook al snel de privacy in het gedrang. “Wereldwijd gaat het om 22 miljard verbonden apparaten en dat aantal neemt alleen maar toe. IP-camera’s en babymonitors slaan vaak beelden op in de cloud. Hack je die, dan kun je direct bij mensen in huis kijken. Er blijft dan geen privacy over, maar het wordt dan ook een fysiek risico. Criminelen kunnen meekijken en zien waar je belangrijke zaken bewaart, maar ook wanneer je thuis bent of juist niet. Opnieuw relevante informatie die geld waard is.”

Social media

Steeds vaker zijn ook hackers geïnteresseerd in accounts van social media, YouTube en e-mail. Ze gebruiken deze accounts om als jou andere accounts ‘te liken’ en een boost te geven, om fake-nieuws en fake-succesverhalen te verspreiden. Populair is ook advertising-fraude. Hierbij maakt men een account aan bij een advertentieverkoper om daarna met gestolen accounts eindeloos op deze advertenties te klikken. “Per klik is het een minimaal bedrag, maar aangestuurd met een botnet en veel gestolen accounts is het al snel een leuke inkomstenbron.”

Mobiele dreigingen

Aangezien er ontzettend veel data op mobiele apparaten staan, zoals wachtwoorden en apps die je gebruikt bij multifactor-inloggen, is er volgens Peter Hendriks, solutions-manager bij ESET, alle reden de beveiliging van mobiele apparaten serieus te nemen. Smartphones zijn veiliger dan pc's en Macs, maar waterdicht is die veiligheid niet. “Dat geldt voor Android maar ook iOS. Apples mobiele OS is meer afgeschermd, maar het is niet zo dat je mobiele devices onschendbaar zijn.”

Mobiele apparaten worden veel aangevallen voor phishing en vishing (spraak-phishing). Een groot risico is de installatie van apps buiten de standaard Android- of Apple-appstore om. Apps in die stores worden door Apple en Google op kwaliteit en ook beveiliging gecontroleerd, maar dat geldt niet voor apps uit andere bronnen. Lang had ook alleen Android de optie om alternatieve stores te gebruiken, maar inmiddels moet ook Apple andere appwinkels toelaten.

“Het risico van het downloaden van malware is hierdoor groter geworden”, aldus Hendriks. Botezatu van Bitdefender onderschrijft dit: “Op iOS zijn attacks zeldzaam, maar voor Android zien we zeker twintig tot dertig reports van frauduleuze apps per maand.” Bitdefender onderzoekt op dit moment een Android-app die in de Google Playstore wordt aangeboden en die de smartphone gebruikt als proxy voor crimineel netwerkverkeer. “Het grote voordeel van smartphones is dat ze eigenlijk altijd ingeschakeld zijn én verbonden zijn met het internet”, aldus Botezatu. Dit maakt smartphones volgens hem extra interessant. Daarbij is ook de bandbreedte steeds minder een beperking. Bovendien bevatten mobiele apparaten veel informatie over de gebruiker.

De top 10 van Peter Hendriks

Peter Hendriks, solutions-manager bij ESET is duidelijk. “Awareness is altijd belangrijk, maar goed nadenken over risico’s ook.”

  • Phishing/smishing: oplichting via mail en WhatsApp.
  • Vishing/Voicephishing: criminelen die zich via AI voordoen als iemand anders om gegevens of geld los te maken.
  • Malware: vooral infostealers en andere malware, onverminderd een groot probleem.
  • Social engineering: alles van een “Hoi mama” tot deepfake-video bedoeld om je om de tuin te leiden. Kan zeker bij offline stalking veel impact hebben op een slachtoffer.
  • Identiteitsfraude via datalekken: criminelen die gelekte data met accountgegevens kopen en misbruiken.
  • IoT-apparaten: slecht beveiligde slimme apparaten die verbonden met het internet je aanvalsoppervlak enorm vergroten.
  • Nepwebshop: een shop beginnen is steeds makkelijker, ook als die malafide is.
  • Sextortion: chantage met naaktbeelden van het slachtoffer. Soms met gemanipuleerde beelden.
  • Ransomware: onverminderd een groot probleem.
  • Besmette downloads: onofficiële software die malware bevat.

Conclusie

Als gebruiker kun je er niet omheen: het internet is niet veilig en daarmee ook alle apparaten die we met het internet verbinden niet. Dat geldt voor de computer, de smartphone, maar ook voor alle andere apparaten die we steeds meer toelaten in ons huis en in ons leven. En juist omdat we er zo vertrouwd mee zijn en ze ook willen vertrouwen, is het belangrijk de risico’s goed in ogenschouw te nemen. De experts en rapporten van de overheid laten zien dat de dreiging groot genoeg is om beveiliging ruim aandacht te geven.

De wereld achter ransomware

Bij Project Melissa werken enkele overheden en security-organisaties, onder wie het NCSC, Fox IT en de politie, samen tegen ransomware. De samenwerking heeft enkele succesvolle acties tegen ransomwarebendes opgeleverd, maar ook twee lezenswaardige whitepapers. Eén geeft inzicht in de werking van ransomware en de criminelen erachter, de tweede gaat dieper in op de afpersingsmethode van data-exfiltratie. Beide documenten zijn te downloaden via deze webpagina van het Nationaal Cyber Security Centrum.

De ransomware-whitepapers van Project Melissa geven veel inzicht in de werking van ransomware en de criminele groepen erachter.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 beveiligingscamera's met een hoge videoresolutie
© Reshoot
Zekerheid & gemak

Waar voor je geld: 5 beveiligingscamera's met een hoge videoresolutie

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een bewakingscamera met een hoge beeldkwaliteit? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

TP-Link Tapo C325WB

De TP-Link Tapo C325WB is goedkoop en levert ook nog eens een scherp beeld. Met een resolutie van 2688 × 1520 pixels identificeer je moeiteloos personen en huisdieren. Aan weerszijden van de lens bevinden zich twee felle ledlampen. Die gaan na bewegingsdetectie in het donker vanzelf branden, zodat je nachtelijke opnames in kleur kunt maken. Overigens herkent de Tapo C325WB op eigen houtje mensen, voertuigen, honden en katten. Je ontvangt daarvan desgewenst pushberichten op je smartphone, waarna je in de TP-Link Tapo-app livebeelden opvraagt. Uiteraard kijk je net zo makkelijk eerdere opnames terug.

Voor het opslaan van beeldmateriaal kun je kiezen tussen verschillende opties. De eenvoudigste methode is om een microSD-kaart van maximaal 512 GB in het apparaat te plaatsen. Als alternatief kun je de video's op een geschikte NAS of (tegen betaling) in de cloud bewaren. Je verbindt de Tapo C325WB via een ethernetkabel of wifi met het (draadloze) thuisnetwerk. De IP66-gecerificeerde behuizing is weerbestendig, waardoor je hem ook buiten kunt ophangen.

TP-Link Tapo C225

Als je alleen binnenshuis wilt opnemen, is deze goedkope pan- en tilt-camera een goede keuze. Het camerahoofd van de TP-Link Tapo C225 kan op eigen houtje horizontaal (340 graden) en verticaal (60 graden) bewegen. Je hebt in een kamer dus geen last van dode hoeken. Bepaal bijvoorbeeld dat de camera een huisdier of (klein)kind automatisch moet volgen. Vervolgens neem je in de TP-Link Tapo-app live een kijkje. Dankzij een respectabele resolutie van 2560 × 1440 pixels ogen de beelden scherp. Bepaal in de app in hoeverre je meldingen wilt ontvangen van bewegende objecten, personen, huisdieren en geluiden.

Een opvallende functie is de privacyknop. Wanneer je daarop drukt, stopt de Tapo C225 meteen met filmen. Verder voer je op afstand een gesprek, want de behuizing bevat een speaker en microfoon. Voor de opslag van video's plaats je een microSD-kaart van maximaal 512 GB in de behuizing. Een andere mogelijkheid is om de beelden naar een geschikte NAS door te sluizen. Lees hier een uitgebreide review over deze veelzijdige camera.

Eufy Eufycam E330 (2-pack + basisstation)

Met dit starterspakket van Eufy bewaak je de voor- en achterkant van je woning. En hoe, want de twee bijgesloten camera's ondersteunen een 4K-resolutie van 3840 × 2160 pixels. Hierdoor herken je zelfs na digitaal inzoomen moeiteloos personen. Zodra de bewakingscamera's met netstroom zijn verbonden, bewaar je opnames op het inbegrepen basisstation. Standaard is er een opslagcapaciteit van 16 GB beschikbaar, maar dat breid je met een eigen interne schijf optioneel uit naar maximaal 16 TB. Zeker wanneer je continu wilt opnemen, is extra opslagruimte een vereiste. Je kunt als alternatief ook alleen filmpjes van gebeurtenissen opslaan.

Naast een hoge resolutie biedt de Eufycam E330 ook nog eens nachtzicht in kleur. Er zijn namelijk een lichtgevoelige sensor en ledlamp geïntegreerd. Verder is de functie gezichtsherkenning de moeite waard. Je ontvangt desgewenst pushmeldingen zodra er familie of vrienden bij je op de stoep staan. Woon je groot? Overweeg dan een bewakingssysteem met vier camera's. Daarnaast is de Eufy Eufycam E330 ter uitbreiding los te koop.

Lees ook: 5 fouten met je beveiligingscamera die je hierna nooit meer maakt

EZVIZ BC1c 4K

Deze oplaadbare 4K-bewakingscamera van Ezviz is momenteel goedkoper dan ooit. Zodra je de BC1c 4K met wifi verbindt, kijk je naar opnames en livebeelden in een resolutie van 3840 × 2160 pixels. Je hangt de IP65-gecertificeerde behuizing zo'n beetje overal op. In de behuizing bevindt zich namelijk een accu met een riante capaciteit van 10.400 mAh. Dat scheelt weer stroomdraden trekken! Ben je van plan om de beveiligingscamera op een locatie met veel zonlicht te monteren? Koop de BC1c 4K dan inclusief zonnepaneel, zodat je de batterij niet of nauwelijks via netstroom hoeft op te laden.

De behuizing heeft plek voor een microSD-kaart tot maximaal 512 GB. Verder is de behoorlijke diagonale kijkhoek van 135 graden een pluspunt. Hierdoor vangt de lens een groot deel van de kamer, tuin of oprit in beeld. Zodra de camera een persoon of voertuig detecteert, ontvang je hiervan een melding op je smartphone. Bovendien begint de BC1c 4K automatisch met opnemen. Overige voordelen zijn de ondersteuning voor tweewegaudio en nachtzicht in kleur.

Foscam G4P-B

De Foscam G4P-B heeft een stevige behuizing, waardoor je hem gerust op een drukke of risicovolle plek kunt ophangen, zoals aan de straatzijde waar kinderen spelen. Het apparaat werkt op netstroom, waardoor je 24/7 kunt opnemen. Kies voor het opslaan van videomateriaal tussen drie mogelijkheden, namelijk een microSD-kaart (max 256 GB), een geschikte NAS of cloudopslag. Voor laatstgenoemde optie moet je wel een betaald abonnement afsluiten.

De G4P-B heeft een ethernetaansluiting, zodat je het apparaat op een bekabeld netwerk kunt aansluiten. Dat verhoogt de betrouwbaarheid van de beeldoverdracht. Is er geen bekabelde netwerkaansluiting beschikbaar, dan verbind je deze beveiligingscamera net zo makkelijk met wifi. Gunstig is verder de ruime videoresolutie van 2560 × 1440 pixels. Daarnaast reikt de nachtzichtfunctie tot ongeveer twintig meter. Onder de productnaam G4P-W is er ook een witte uitvoering verkrijgbaar.