Review Kia Niro EV - Zuinigheid met vlijt
De eerste generatie van de Kia Niro was een groot succes. De auto verkocht zelfs zó goed dat hij enige tijd de nummer 1 in de Nederlandse verkoopstatistieken was. De tweede generatie van de Niro, die sinds 2022 leverbaar is, kan dat succes niet evenaren. Is daarvoor een oorzaak aan te wijzen? Een test met de elektrisch aangedreven Kia Niro EV wijst het uit.
Bijna alle goede eigenschappen van de eerste generatie van de Kia Niro keren in gemoderniseerde en aantrekkelijker verpakte vorm terug in het huidige model. De auto rijdt erg prettig, de elektromotor combineert prima prestaties met een heel laag verbruik en de hoeveelheid binnenruimte voor passagiers en bagage is overdadig. Helaas is het laadsysteem van de Niro EV niet met zijn tijd meegegaan en kan de auto aan de snellaadpaal niet overtuigen. Ten opzichte van het vorige model heeft Kia de prijs van de Niro EV echter flink verhoogd. Bovendien is het aantal ijzersterke alternatieven flink toegenomen. Daardoor is de Niro EV niet meer de zonneklare keuze die het vorige model nog wel was.
- Veel ruimte voor passagiers en bagage
- Prima presterende, zuinige aandrijflijn
- Uitgebreide (veiligheids)uitrusting
- Soepele, comfortabele rijeigenschappen
- Doordachte bediening
- Matige snellaadprestaties
- Weinig frivool en donker interieur
- Hoge prijs
- Alleen SEPP-geschikt in basisuitvoering
In deze review van de Kia Niro EV komen de volgende onderwerpen aan bod:
• Eerst even een rondje om de Kia Niro EV • Is de Kia Niro EV een praktische auto? • De accutechniek en aandrijflijn onder de loep • Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar? • En hoe bevalt de Niro EV op de weg? • Wat kost de Niro EV en wat zit er voor dat geld op? • Wat zijn de concurrenten van de Kia Niro EV?
©Igor Stuifzand
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
Eerst even een rondje om de Kia Niro EV
Toen de eerste Kia Niro in 2016 op de weg verscheen, was het een tamelijk curieuze verschijning. Geen traditionele gezinshatchback, maar ook geen SUV of MPV. De Niro combineerde van elke soort het beste, en dat resulteerde in een compacte tussenvorm met heel veel binnenruimte. Ondanks zijn tamelijk ingetogen uitstraling wist het grote publiek de kwaliteiten van de Niro op de juiste waarde te schatten, met uitstekende verkoopcijfers als resultaat.
Er was een hybrideversie, een plug-in hybride met oplaadbaar batterijpakket én een volledig elektrische variant. Bovendien zette Kia de auto scherp geprijsd in de markt en was 7 jaar fabrieksgarantie nog een uniek aanbod. Zakelijke rijders profiteerden van aantrekkelijke fiscale voordelen op een auto met een lage (of geen) CO₂-uitstoot, en ook dat wist Kia ten volle te benutten. Wie momenteel een gebruikte Niro zoekt, heeft dan ook volop keuze.
©Igor Stuifzand
De tweede generatie van de Kia Niro, die sinds 2022 wordt aangeboden, heeft (bijna) alle goede eigenschappen van zijn voorganger overgenomen. Opnieuw wordt de auto als hybride, PHEV en EV aangeboden. De ontwerpers van Kia hebben het huidige model echter een veel expressiever uiterlijk gegeven dan zijn voorganger, met karakteristieke koplampen op de buitenste hoeken van de voorbumper, boemerangvormige achterlichten en (à 295 euro extra) dakstijlen in een contrasterende kleur.
Ook het interieur van de nieuwe Niro is een stuk minder saai dan dat van het vorige model. De gebogen lijnen van het dashboard liggen prettig op het netvlies, de overzichtelijkheid is uitstekend en over de afwerking hebben we geen klachten. Van een kleurrijk geheel kan echter onmogelijk worden gesproken. Terwijl je vanbuiten nog een beetje kunt spelen met de kleurstelling van de Niro, blijft vanbinnen alles gitzwart.
©Igor Stuifzand
Is de Kia Niro EV een praktische auto?
Hoewel de Niro met zijn lengte van 4,42 meter niet heel lang is, biedt hij dankzij zijn hoge bouw verrassend veel binnenruimte. Je zit wat hoger en meer rechtop dan in een conventionele gezins-hatchback. Ook op de achterbank is er beenruimte in overvloed, en aan hoofdruimte heeft niemand gebrek. Met een inhoud van 475 liter mag ook de kofferbak riant worden genoemd. Wanneer de achterbank in zijn geheel is neergeklapt, past er een lading van 1.392 liter achter in de Niro EV. Dat is aanzienlijk meer dan de op hetzelfde platform gebaseerde Hyundai Kona Electric te bieden heeft.
©Igor Stuifzand
Bij de Kia-dealer kan een trekhaak als accessoire onder de Niro EV worden gemonteerd. Een aanhanger met oploopremmen mag een hoogste gewicht hebben van 750 kilo. Een caravan is te zwaar, maar de Niro EV is prima in staat om in de zomervakantie met de vouwwagen naar de camping te gaan. Onder de voorklep heeft Kia een kleine ‘frunk’ (front trunk) gecreëerd. Met een inhoud van 20 liter biedt die net genoeg ruimte voor de laadkabel.
©Igor Stuifzand
De accutechniek en aandrijflijn onder de loep
De Kia Niro wordt uitsluitend geleverd met een batterij van 64,8 kWh. Bij het vorige model was er ook een (goedkopere) versie met 39,2kWh-batterij, maar die is met de modelwisseling niet in de prijslijst teruggekeerd. Om misverstanden te voorkomen: de Niro EV maakt van een heel ander elektrisch systeem gebruik dan de grotere Kia EV6 en EV9. In het prijssegment waarin deze modellen opereren, hebben zij een toonaangevende boordspanning van 800 volt, waardoor snelladen met 175 tot zelfs 234 kW mogelijk is.
Bij de Niro werkt het elektrische systeem op een spanning van 358 volt. Onder optimale omstandigheden blijft het piekvermogen aan de snellaadpaal daardoor beperkt tot 82 kW. De batterij opladen van 10 naar 80 procent duurt daardoor 43 minuten. Een schril contrast met bijvoorbeeld de Renault Megane E-Tech Electric, die (met 60kWh-batterij) 130 kW aan de snellader haalt. De standaard 3-fase-boordlader van de Niro EV bereikt aan een hoogste laadsnelheid van 11 kW.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
©Igor Stuifzand
De elektromotor van de Kia Niro EV is voorin geplaatst en drijft de voorwielen aan. Met 204 pk levert de motor net zo veel vermogen als in het vorige model (met 64kWh-batterij). Het maximumkoppel werd door Kia echter wel flink teruggeschroefd. Kregen de voorwielen van de vorige elektrische Niro nog 395 Nm te verwerken, in het huidige model is daarvan nog 255 newtonmeter over.
Maar daarmee kom je helemaal niets tekort. Met een kentekengewicht van 1657 kilo is de auto immers niet overdreven zwaar en blijft hij een vlotte sprinter. Met het acceleratiepedaal helemaal gevloerd zit je vanuit stilstand in 7,8 seconden op de 100 km/u. Kia heeft de topsnelheid begrensd op 167 km/u. Juist doordat het koppel is teruggeschroefd, heeft de Kia Niro EV zelfs op een natte weg amper de neiging om met zijn voorwielen door te slippen.
©Igor Stuifzand
Is het beloofde verbruik in de praktijk haalbaar?
Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde na de avondspits af, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zoveel mogelijk te ontlopen. We maken van de verbruikstest geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’, en proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen op ‘one-pedal driving’ altijd in.
Volgens de fabrieksopgave ligt het gemiddelde energieverbruik van de Niro EV op 16,2 kWh/100 km. Dat is niet slecht, maar ook niet bijzonder goed. Berekend volgens de genormeerde WLTP-formule, moet een actieradius van 460 kilometer binnen bereik liggen. Maar tijdens onze vaste verbruiksronde blijkt Kia de energiebehoefte van de Niro EV wel heel voorzichtig te hebben ingeschat. Tijdens de test profiteert de auto van aangename weersomstandigheden met weinig wind, zodat de opgeslagen energie in de batterij vrijwel geheel wordt ingezet voor de aandrijving.
Heus: we hebben met de Niro EV echt niet het onderste uit de kan willen halen om een laag verbruik te realiseren, maar aan het einde van de testronde geeft de boordcomputer slechts 15,0 kWh/100 km aan. Met een dergelijk verbruik is op een volle batterij van 64,8 kWh een afstand van maar liefst 432 kilometer haalbaar. En het kan dus nóg zuiniger, als je je best doet.
©Igor Stuifzand
En hoe bevalt de Niro EV op de weg?
Wat mede bijdraagt aan het keurige energieverbruik, is het rustgevende karakter van de Niro EV. Met 204 pk onder je rechtervoet heb je onder alle omstandigheden genoeg power tot je beschikking, maar tijdens de testweek hebben we geen moment de behoefte gevoeld om aanspraak te maken op het volledige vermogen. De elektrische bediende stoelen zitten als je favoriete shirt, met in de duurste ExecutiveLine zowel stoelverwarming als stoelventilatie als onderdeel van de uitrusting.
Ondanks de nogal donkere omgeving (een paar sierlijstjes in een contrasterende kleur hadden het geheel nét wat vrolijker gemaakt) voel je je dankzij de overzichtelijke lay-out van het dashboard en de begrijpelijke opbouw van de menu’s in het bedienings- en multimediasysteem algauw vertrouwd in de Niro EV. Ook de knopjes van de cruisecontrol werken logisch, en met de flippertjes achter het stuur kun je de mate van vertraging bij regeneratie naar behoefte instellen. In ‘i-Pedal’ komt de auto zelfs geheel tot stilstand; ‘one-pedal driving’ laat zich uitstekend doseren.
Dat het balkje met de bedieningstoetsen voor de airco een dubbelrol speelt en ook te gebruiken is voor de navigatie en audio, heeft Kia slim bedacht. In de praktijk vraagt het echter wel wat aandacht, waardoor je je ogen soms te lang van de weg afkeert en te lang niet ziet wat er om je heen gebeurt.
©Igor Stuifzand
Hoewel de Niro EV ruim 150 kilo zwaarder is dan de Niro PHEV (plug-in hybride), heeft dat weinig consequenties voor de rijeigenschappen. De vering is soepel, de schokdempers zijn prima in staat het extra gewicht op te vangen. De afstemming van het onderstel is zelfs verrassend evenwichtig; terwijl menig andere EV moeite heeft met de verwerking van korte oneffenheden in het wegdek, raakt de Niro EV hierdoor niet uit evenwicht. De wielbewegingen worden soepel opgevangen en zonder protest geïncasseerd.
Ook de besturing is erg prettig: niet te licht, niet te zwaar, aangenaam direct en voldoende communicatief. Of je nou lange dagen achter het stuur van de Niro EV zit of vooral korte afstanden in druk stadsverkeer aflegt, de Niro EV leent zich uitstekend voor elke vorm van gebruik.
©Igor Stuifzand
Wat kost de Niro EV en wat zit er voor dat geld op?
De keuzemogelijkheden zijn erg overzichtelijk. Zoals eerder gemeld is er slechts één vermogens- en batterijvariant van de Niro EV. Daarnaast biedt Kia drie verschillende uitvoeringen aan: de DynamicLine als basisversie, de DynamicPlusLine als upgrade en de ExecutiveLine als meest complete versie.
Prijs van de DynamicLine bedraagt 44.395 euro (maart 2024). Daarmee blijft deze versie keurig onder de grens van 45.000 euro, die geldt voor de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP). Het subsidiebedrag op een nieuwe EV bedraagt 2950 euro. En dat geldt ook wanneer je kiest voor private lease. Op basis van 10.000 kilometer op jaarbasis en een leasetermijn van 60 maanden betaal je 599 euro per maand (exclusief aftrek van SEPP).
©Igor Stuifzand
Standaard zit de DynamicLine al behoorlijk rijk in zijn toebehoren. Stoelen met hoogteverstelling, navigatie, een achteruitrijcamera, airco met twee temperatuurzones, 17-inch lichtmetalen wielen en een warmtepomp zitten er allemaal op. Het scherm van het multimediasysteem meet 10,25 inch en staat online in verbinding met Kia Connect en live-services.
Alle veiligheidsvoorzieningen verdienen hun eigen alinea. De Niro EV heeft acht airbags, een automatische noodremfunctie met herkenning van voetgangers en fietsers, adaptieve cruisecontrol met ondersteuning van het navigatiesysteem en filehulp, een actieve rijbaanassistent, vermoeidheidsherkenning, automatisch grootlicht en verkeersbordherkenning. En dat allemaal standaard.
©Igor Stuifzand
De DynamicPlusLine, die voor 47.295 euro in de prijslijst staat (maart 2024) en dus niet in aanmerking komt voor SEPP-subsidie, voegt nog enkele aantrekkelijke opties toe aan de lijst. Denk bijvoorbeeld aan een head-up display en een schuif-/kanteldak. De stoelen en het stuur zijn verwarmd, en de veiligheidsuitrusting wordt uitgebreid met dodehoekwaarschuwing, uitstapbeveiliging en waarschuwing voor naderend verkeer bij achteruitrijden.
©Igor Stuifzand
De auto waarmee wij hebben gereden is uitgevoerd als ExecutiveLine. Aan deze versie hangt een prijskaartje van 50.395 euro (maart 2024). Ook al krijg je voor dat geld onder meer stoelventilatie, snelwegassistentie met rijbaanwissel, een uitgebreid audiosysteem van Harman Kardon, elektrische stoelverstelling (met linksvoor geheugen) en leatherlook bekleding, de Niro EV wordt dan opeens wel een erg prijzige auto. Voor 4.000 euro meer ten opzichte van de vorige elektrische Niro in ExecutiveLine-uitvoering krijg je namelijk niet zo veel extra's terug...
©Igor Stuifzand
Wat zijn de concurrenten van de Kia Niro EV?
De eerste elektrisch aangedreven Niro was een 'lone ranger'. In een periode van een gunstig fiscaal klimaat had de betaalbare en ruime cross-over een monopoliepositie. Maar inmiddels is de alternatievenlijst flink uitgebreid en kan de Niro EV helaas niet meer profiteren van zo'n lage prijsstelling als zijn voorganger.
Modellen als de Hyundai Kona Electric, de BYD Atto 3, de nieuwe Peugeot e-3008, de Ford Explorer, de Honda e:Ny1 en 'Auto van het Jaar 2024' Renault Scenic E-Tech Electric zijn door hun ruimtelijke concept voor de hand liggende concurrenten. Daarnaast kun je voor een lagere prijs algauw een model als de Volkswagen ID.3 of Renault Megane E-Tech Electric met een grotere batterij en een rijke standaarduitrusting aanschaffen. Terwijl er ook de SEPP-gunstige versies van grotere EV's als de Skoda Enyaq iV, Ford Mustang Mach-E en (uit eigen huis) Kia EV6 zijn.
©Igor Stuifzand