ID.nl logo
EV-profiel Opel Astra Electric: slimme keuze of geen serieus alternatief?
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-profiel Opel Astra Electric: slimme keuze of geen serieus alternatief?

In tegenstelling tot menig concurrent baseren alle merken onder de Stellantis-paraplu hun elektrische modellen op auto's die óók met een verbrandingsmotor worden aangeboden. Zoals de Opel Astra Electric. Wat zijn de voor- en nadelen van deze filosofie?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Zoek de verschillen: de Astra Electric wijkt uiterlijk niet af van de versie met benzinemotor of hybride-aandrijving.

Verbrandingsmotor eruit, elektromotor erin

Bij Stellantis, het concern waarvan bijvoorbeeld ook Peugeot, Fiat, Jeep en Citroën deel uitmaken, waren ze er als de kippen bij met hun eerste EV's. Modellen als de Opel Corsa, Peugeot 208, maar ook de Citroën C4 en Jeep Avenger, werden ontdaan van hun verbrandingsmotor, om ruimte te scheppen voor een volledig elektrische overbrenging. Een goedkope en eenvoudig operatie, zou je verwachten. Een elektromotor is immers veel compacter dan een benzine- of dieselmotor, en een versnellingsbak hoeft er niet meer in. Maarrr ... je moet ook nog ergens in de auto een batterijpakket met een beetje fatsoenlijke capaciteit onderbrengen. Juist dat is niet eenvoudig.

Bij de Opel Astra Electric zijn de batterijcellen in de middentunnel en onder de voorstoelen, achterbank en bagageruimte geplaatst. Lekker laag in de auto, zodat er zo min mogelijk ruimte verloren gaat en de rijeigenschappen van de auto weinig te lijden hebben van het extra gewicht. Nadeel van deze oplossing is wel dat er maar een beperkte hoeveelheid batterijcellen ondergebracht kan worden. Heel anders dan bij modellen die op een zogenaamd 'skateboard'-platform staan, en waarbij de batterijcellen als het beleg van een dubbele boterham over de gehele lengte en breedte tussen de bodemplaat en de vloer van het interieur zijn verdeeld.

©Igor Stuifzand

Met 156 pk is de Astra Electric geen sprintkampioen, maar in het dagelijks verkeer kun je prima meekomen.

Ondanks de compacte en lichte constructie van de elektromotor brengt het batterijpakket een heleboel extra massa met zich mee. Ter vergelijking: de 136 pk sterke Astra 1.2 Turbo Hybrid met automatische versnellingsbak heeft een gewicht van 1454 kilo. De Astra Electric legt nagenoeg 200 kilo méér in de schaal. Ten opzichte van de niet-hybride Astra 1.2 Turbo weegt de volledig elektrische versie zelfs 400 kilo extra. Kijken we naar concurrerende EV's, dan weet de Astra Electric niet te profiteren van gewichtsvoordeel. De Volkswagen ID.3 met 52kWh-batterij en MG 4 Electric Standard (51 kWh) zijn ongeveer net zo zwaar, de Renault Megane E-Tech Electric (60 kWh) een heel klein beetje lichter.

©Igor Stuifzand

Bij de sportief uitgedoste GS Edition zijn de raamlijsten, emblemen en het dak uitgevoerd in het zwart.

Toch zie je niet dat de Astra elektrisch is

Klopt. De Opel Astra Electric ziet er net zo uit als elke andere variant van de compacte gezinsauto. Eigenlijk weet je alleen dat de Astra volledig op stroom rijdt door de kleine letter 'e' in de rechter onderhoek van de achterklep. Concurrerende modellen, zoals genoemde VW ID.3, MG 4 Electric en Renault Megane E-Tech, schreeuwen met hun futuristische design juist van de daken dat ze elektrisch zijn. Bij de Stellantis-merken zijn de EV's echter gebaseerd op modellen die óók met een verbrandingsmotor besteld kunnen worden, waarmee ze een uitzondering op die regel vormen. Ongetwijfeld tot tevredenheid van EV-rijders die liever wat minder opvallend door het verkeer bewegen.

©Igor Stuifzand

Subtiele verwijzingen naar klassieke modellen van Opel, zoals de brede C-stijlen met de driehoekige 'koelroosters' (Kadett D).

Toch oogst de Opel Astra Electric onderweg genoeg bewonderende blikken. En terecht – als we zo vrij mogen zijn om de objectiviteit even overboord te zetten, dan nomineren wij de Astra tot een van de meest geslaagde ontwerpen binnen zijn marktsegment. Het zwarte front, door Opel de 'Vizor' genoemd en geïnspireerd op de neus van de klassieke Manta A, geeft de Astra een karakteristiek en herkenbaar eigen gezicht.

Ook de vouw in de motorkap is een subtiele verwijzing naar het verleden, net zoals de brede achterste dakstijlen met de driehoekige 'roostertjes' achter de achterportieren – een hedendaagse interpretatie op het ontwerp van de D-Kadett uit begin jaren 80. Opel biedt de Astra zonder meerprijs aan in een goudgele lakkleur. Gewaagd!

©Igor Stuifzand

Het digitale instrumentarium en bedieningspaneel van het multimediasysteem hebben een formaat van 10 inch.

Historisch verantwoorde verwijzingen naar Opels belangrijke succesmodellen van weleer zijn aan boord van de Astra echter niet te vinden. Daar is het digitale tijdperk inmiddels in volle glorie van start gegaan. In het strak gelijnde 'Pure Panel', dat licht om de bestuurder heen gebogen is, zijn het 10-inch instrumentarium en de 10-inch touchscreen voor de bediening en het infotainment geïntegreerd.

Je kunt je uitgebreid laten informeren over de energiestromen, het verbruik en de nog resterende stroomreserve. Onder het centrale bedieningsscherm zitten de bedieningsknoppen van de airco en enkele sneltoetsen waarmee je direct bij de meest gebruikte pagina's van het infotainmentsysteem komt. Een gemakkelijk bedienbaar systeem, maar met één belangrijk minpunt: het reageert tamelijk traag op je input.

©Igor Stuifzand

Niet alles wordt via het aanraakscherm bediend. Voor de airco is een rijtje fysieke knoppen samengesteld. Heel goed!

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Voor de Astra Electric dus geen bijzonderheden

Eerlijk is eerlijk: wanneer je in de elektrische Astra achter het stuur stapt, ontdek je verrassend weinig tastbare verschillen met de benzine- en hybrideversies. De stoelen staan op precies dezelfde hoogte, de batterijen slokken niet te veel ruimte op voor de voeten van de inzittenden. De hoge middentunnel kennen we uit de andere versies, en de tuimelschakelaars voor het kiezen van de rijrichting en rijprogramma's worden ook toegepast in de benzinemodellen met automaat. De afwerking is in orde, de toegepaste materialen zijn een mengeling van mooie stoffen met chique stiksels en hard, glimmend plastic.

©Igor Stuifzand

Geslaagd design, prima bouwkwaliteit, de gebruikte materialen maken hier en daar een wat goedkope indruk.

De stoelen van de testauto verdienen extra aandacht. Uitgevoerd als sportieve(re) GS, beschikt de Astra Electric standaard over sportstoelen, die zich in tien verschillende richtingen laten verstellen en – voor 499 euro extra – zijn bekleed in een combinatie van alcantara en kunstleer. De bestuurdersstoel heeft het AGR-label. Aktion Gesunder Rücken (AGR) is een Duitse organisatie die zich bezighoudt met het tegengaan van rugklachten, dus met de kwaliteit van de stoel zit het wel goed. Je rug en bekken krijgen een aangename ondersteuning en ook na een lange rit ben je vrij van pijntjes. De Business Edition beschikt niet over de sportstoelen van de GS Edition, maar ook in deze versie is de bestuurdersstoel AGR-gecertificeerd.

©Igor Stuifzand

Sportstoelen met een piekfijne pasvorm. Het Duitse Aktion Gesunder Rücken (AGR) geeft zijn goedkeuring.

Is de Astra Electric een praktische auto?

De Opel Astra is een traditionele vijfdeurs hatchback uit het zogenaamde C-segment, in de volksmond heel lang de Golf-klasse genoemd (als verwijzing naar het gelijknamige model van Volkswagen). Zodoende moet de beschikbare ruimte uit de lengte van de Astra komen, en niet – zoals bij een SUV – uit de hoogte. Doordat de batterijcellen heel slim onder de stoelen en de achterbank zijn geplaatst, worden je voeten nergens in de weg gezeten. Maar dat wil niet zeggen dat de Astra Electric een ruimtewonder is. Vooral op de achterbank is het karig gesteld met de beschikbare bewegingsvrijheid.

©Igor Stuifzand

Achter in de Astra Electric past een vracht met een volume van 352 tot 1268 liter.

De kofferbak van de Astra Electric heeft een inhoud van 352 liter. Dat is de prijs van de batterijen: de benzineversie zonder elektrische doping kan 70 liter meer bagage herbergen. Toch hoeft de Astra op stroom zich niet te schamen, want de Volkswagen ID.3 (385 liter) en MG 4 Electric (363 l) hebben niet zó veel meer te bieden. Achter in de Renault Megane E-Tech Electric past 440 liter.

Met de rugleuning van de achterbank neergeklapt, gaat er 1268 liter mee in de Astra Electric. Net als alle andere Stellantis-EV's met dezelfde batterij en aandrijving is de Opel niet voorbereid op het trekken van een trailer. Voor 799 euro is een trekhaak te bestellen, maar uitsluitend voor een fietsendrager.

©Igor Stuifzand

Doordat de Astra Electric niet op een 'dubbele' bodem staat, heeft hij zijn traditionele hatchbackvorm behouden.

Hoe zit dat dan, met die motor en batterijen?

De Astra Electric is gebaseerd op het eVMP-platform (Electric Vehicle Modular Platform) van Stellantis, net als de Peugeot e-308. Dit platform kan worden beschouwd als de opmaat naar het hypermoderne STLA Medium-platform, dat bijvoorbeeld in de nieuwe Peugeot e-3008/e-5008 en nieuwe Opel Grandland Electric wordt gebruikt. Het ligt in de lijn der verwachting dat ook de volgende generatie van de Opel Astra in elektrische vorm op dit STLA-platform komt te staan.

©Igor Stuifzand

Snelladen gaat met een snelheid van 100 kW, van 10 naar 80 procent opladen duurt 26 minuten.

Maar zover is het nog niet. De Astra beschikt over een batterijpakket met een capaciteit van 54 kWh (netto: 51 kWh) en een elektromotor die een vermogen levert van 156 pk. De Astra Electric profiteert van de upgrade die de elektrische platforms van Stellantis enkele jaren geleden hebben ondergaan. Niet alleen de capaciteit en het vermogen, maar vooral de efficiency onder moeilijke omstandigheden ging er toen op vooruit. Een warmtepomp is standaard.

Snelladen verloopt als vanouds met een piekvermogen van 100 kW; dit vermogen blijft echter maar tot zo'n 30% SoC constant. Snelladen van 10 tot 80 procent vulling neemt door het betrekkelijke kleine formaat van de batterijen 26 minuten in beslag. Een 11kW-boordlader is standaard, 22 kW is niet verkrijgbaar.

©Igor Stuifzand

Ook bij lage temperaturen springt de Astra Electric zuinig om met de stroomreserves.

Hoe springt de Astra Electric met de stroom om?

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of 'one-pedal driving' altijd in.

Opel geeft voor de Astra Electric een gemiddeld energieverbruik op van 14,8 kWh/100 km. De maximale actieradius die op een volle batterij haalbaar is, ligt volgens de officiële WLTP-berekening op 418 kilometer. Cijfers die onder ideale omstandigheden zijn vastgesteld. Zo kunnen we de testomstandigheden beslist niet noemen; we hebben de Astra Electric getest op een koude avond met een hoge luchtvochtigheid, waarbij de temperatuur amper boven de 8 graden uitkwam.

©Igor Stuifzand

Hopelijk hoef je niet achterin te zitten ... Hier is de been- en hoofdruimte bepaald niet riant.

De Astra Electric in GS-uitvoering staat op 18-inch wielen met 215/45-banden, maar die hebben door hun speciaal voor EV's ontwikkelde samenstelling en lage rolweerstand weinig invloed op het energieverbruik. Hoewel het batterijpakket zwaar op de proef wordt gesteld en de airco stevig aan de bak moet om het aan boord behaaglijk te houden, schudt de Astra Electric op onze standaard verbruiksronde een gemiddeld stroomverbruik van 16,3 kWh/100 km uit de mouw. Helemaal niet verkeerd, al wijkt de reële actieradius op basis van dit verbruik wel flink af van de fabrieksopgave: 324 kilometer.

©Igor Stuifzand

Dankzij de soepele afstemming van het onderstel is de Astra Electric een fijne reisauto.

Is de Opel Astra Electric een prettig rijdende EV?

Opel heeft zich bij de ontwikkeling van de Astra Electric beslist niet beperkt tot het wisselen van de aandrijflijn en het inbouwen van het batterijpakket. Ook het onderstel kreeg alle aandacht die het verdiende. Zonder aanpassingen had de Astra Electric nu gereden alsof hij constant veel te zwaar beladen was, maar dankzij doeltreffende maatregelen aan de wielophanging resulteert het veel hogere gewicht niet in zwalkend gedrag. De auto maakt zelfs een zeer uitgewogen indruk. De besturing is weliswaar erg licht en zonder veel contactgevoel, maar het onderstel weet prima raad met het verloop van het wegdek.

©Igor Stuifzand

De Astra Electric is 400 kilo zwaarder dan de versie met 130 pk sterke benzinemotor.

Hoewel een hoogste motorvermogen van 156 pk en een maximum koppel van 260 Nm voor een moderne EV 'zuinig' klinkt, kom je er in het dagelijkse verkeer prima mee uit de voeten. De auto heeft genoeg power om in 9,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren. Dat wil zeggen: wanneer je de Astra Electric altijd in het Sport-programma rijdt. Kies je voor Normaal of zelfs voor Eco, dan wordt het vermogen van de elektromotor in flinke stappen teruggeschroefd naar lagere vermogens. In Normaal wordt er 109 pk op de voorwielen losgelaten, in Eco houd je nog maar 82 pk over. Even snel een langzame vrachtwagen of tractor inhalen? Even het rechterpedaal door het 'dode' punt trappen en je hebt weer de volle 156 pk tot je beschikking.

©Igor Stuifzand

De 'Vizor'-neus is een verwijzing naar de klassieke Opel Manta A en bepaalt het huidige familiegezicht van het Duitse merk.

Wat kost de Astra Electric, en wat krijg je dan?

Naast de hier geteste hatchback is de Astra Electric ook verkrijgbaar als stationwagon – de Sports Tourer. Opvallend is dat Opel in de prijslijst geen onderscheid maakt tussen beide carrosserievarianten. De vanafprijs van de hatchback is gelijk aan het startbedrag van de Sports Tourer.

Maar er is nog iets opvallends. Voor 38.999 euro is de Business Edition de goedkoopste uitrustingsvariant. Leggen we de lijst met standaard voorzieningen naast die van de 1750 euro duurdere Astra Edition (40.749 euro), dan blijkt dat je een leuk bedrag in de zak kunt houden. De Business Edition beschikt namelijk óók over zo'n fijne AGR-bestuurdersstoel, Multimedia Navi Pro met geïntegreerde navigatie, een draadloze telefoonlader, donker getinte achterste ruiten en stuur- en stoelverwarming.

©Igor Stuifzand

Standaard staat de Astra Electric op 18-inch wielen met 215/45-banden.

De GS Edition, zoals de testauto is uitgevoerd, staat voor 43.749 euro in de prijslijst. Voor dat bedrag krijg je onder meer automatische airco met twee temperatuurzones, sportstoelen, een 360-gradencamera, keyless-entry, sfeerverlichting voor het interieur, aluminium pedalen, een zwart dak en het Black Pack met zwarte raamomlijsting en zwarte emblemen.

Toch blijft er ook wel wat te wensen over. De veiligheidsuitrusing van de Astra Electric is namelijk niet bijzonder uitgebreid. Adaptieve cruisecontrol zit er weliswaar op, maar dodehoeksensoren, actieve rijbaanassistent met rijstrookwisselhulp, waarschuwing voor naderend verkeer bij achteruitrijden, verkeersbordherkenning en adaptieve pixel led-koplampen kunnen alleen als onderdeel van een optiepakket worden besteld.

Private-leasebedragen beginnen bij 559 euro per maand, op basis van een contractduur van 6 jaar en 5000 km op jaarbasis. Wanneer je 4 jaar wilt private-leasen en jaarlijks 15.000 km rijdt, betaal je maandelijks 665 euro.

Conclusie

De Opel Astra Electric wijkt af van veel andere EV's, doordat hij in de basis is ontwikkeld voor verbrandingsmotoren en werd omgebouwd voor gebruik van een elektrische aandrijflijn met batterijpakket. Grote nadelen heeft dat niet. De Astra Electric levert nauwelijks ruimte in en de rijeigenschappen zijn zeer uitgewogen. Bovendien springt de auto zuinig om met de stroomreserve. Voor nog geen 40.000 euro koop je dus een volwaardige elektrische auto, hoewel er concurrenten zijn die voor een vergelijkbare prijs betere prestaties leveren en een rijkere veiligheidsuitrusting hebben.

©Igor Stuifzand

Ondanks enkele beperkingen is de Astra Electric een serieus alternatief voor andere EV's.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 luxe Amerikaanse koelkasten met een ijsblokjesmaker
© Ivan Guia
Huis

Waar voor je geld: 5 luxe Amerikaanse koelkasten met een ijsblokjesmaker

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een superdeluxe koelkast met een ijsblokjesmaker? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Samsung RS6HA8891SL

Deze chique Amerikaanse koelkast is van alle gemakken voorzien. Zo springt het forse aanraakscherm op de rechterdeur direct in het oog. Dat fungeert als een soort 'familiehub' binnen het huishouden. Zo bestel je bijvoorbeeld boodschappen, beheer je de gezinsagenda, voer je handsfree telefoongesprekken en bedien je muziek via het scherm. Sta je in de supermarkt en weet je niet of je een vers kuipje boter of nieuwe fles cola nodig hebt? Dankzij de geïntegreerde camera bekijk je altijd en overal de inhoud van je koelkast. Dat werkt via een app op je smartphone.

Het koelgedeelte aan de rechterkant heeft een inhoud van 389 liter, terwijl je links ook nog flink wat voedingswaren kunt invriezen. Het vriescompartiment is goed voor een inhoud van 225 liter. Fijn is dat de Samsung RS6HA8891SL geen ijs ontwikkelt, want dit model ondersteunt No Frost. Gebruik het bedieningspaneel aan de rechterzijde om koud water en ijsblokjes te tappen. Mooi meegenomen is het geringe geluidsniveau van 36 decibel, waardoor je hem dicht bij de woonkamer of eettafel kunt neerzetten. Deze koelkast is in een zilverkleurige en zwarte behuizing te koop.

LG GSLC41PYPE

Met een totale inhoud van 641 liter kun je heel wat eten en drinken in de LG GSLC41PYPE kwijt. De koel- en vriesruimte hebben een inhoud van respectievelijk 420 en 221 liter. Dankzij meerdere lades, planken en deurvakken berg je alle voedingswaren overzichtelijk op. Vul de geïntegreerde tank met 4,3 liter water en tap aan de voorzijde ijsklontjes of ijswater. Het is dus niet nodig om dit apparaat aan de waterleiding te koppelen.

Het betreft een Amerikaans model met twee deuren. Houd dan ook rekening met een ruime omvang van 91,3 × 179 × 73,5 centimeter. Zowel het vries- als koelgedeelte hebben ledverlichting, waardoor je alle producten ziet liggen. Zoals je van deze luxe koelkast mag verwachten, is er geen sprake van ijsvorming. De GSLC41PYPE ondersteunt namelijk No Frost. Tot slot is de stille werking van 36 decibel een pluspunt. Geïnteresseerden kiezen tussen een zilverkleurige en zwarte uitvoering.

ETNA AKV578IZWA

Voor een Amerikaanse koelkast valt de prijs van dit exemplaar van ETNA erg mee. Kies tussen een zwarte en zilverkleurige behuizing. Ruim twintig consumenten beoordelen het apparaat met een gemiddelde score van een 9,3. Zij waarderen onder meer de ijs- en waterdispenser aan de voorzijde. Dankzij de geïntegreerde watertank van 4,5 liter is er geen aansluiting op de waterleiding vereist. Andere benoemde voordelen zijn de fraaie verlichting, prettige indeling, grote handgreep en mooie vormgeving. Bovendien is ontdooien dankzij No Frost nooit nodig.

Zodra je de rechterdeur open doet, heb je toegang tot een koelgedeelte van 334 liter. Gebruik twee lades, vier legplanken en drie deurvakken om producten koel te bewaren. Daarnaast levert ETNA een handig rek met plek voor vijf flessen mee. De vriezer heeft een respectabele inhoud van 165 liter. Met behulp van vier planken en twee lades verdeel je de ingevroren etenswaren netjes in deze ruimte. De voorkant heeft boven de waterdispenser een bescheiden bedieningspaneel. Daarmee stel je voor beide compartimenten de gewenste temperatuur in. Verder activeer je desgewenst het deuralarm en de ecomodus.

Lees ook: 🧊 Houd je eten langer vers: zo deel je je koelkast optimaal in

Hisense RS818N4TIC

Voor een Amerikaans model vallen de energiekosten van de Hisense RS818N4TIC mee. Ga op jaarbasis uit van een stroomverbruik van zo'n 221 kilowattuur. Een ander pluspunt is het lage geluidsniveau van 36 decibel. Deze koelkast leent zich met een riante totaalinhoud van 632 liter perfect voor een ruim gezin. Er is 417 liter toegewezen aan het koelgedeelte, terwijl de resterende 215 liter aan de vrieskast is toebedeeld. Wees trouwens niet bang voor ijsvorming, want dit apparaat ondersteunt de techniek No Frost.

Je koppelt deze slimme koelkast eventueel aan wifi. Vraag vervolgens op elke plek de apparaatstatus op. Zo kun je met een app op je smartphone de temperatuur reguleren. Zodra je de deur van het koel- of vriesgedeelte open doet, gaat er een felle ledlamp branden. Hierdoor zie je niets over het hoofd. Hisense levert een rek voor vijf flessen mee, zodat je frisdrank en wijn efficiënt kunt opbergen. Tot slot is de gecombineerde ijs- en waterdispenser aan de voorzijde een pluspunt. Hiervoor is er een watertank van 4,5 liter ingebouwd. Deze koelkast is verkrijgbaar in een zilverkleurige en zwarte behuizing. Lees hier enkele reviews van andere consumenten.

LG GSXE90EVDD

De onlangs verschenen LG GSXE90EVDD heeft een deur-in-deur-functie. Open het glazen deurtje en pak heel snel de producten die je het vaakst gebruikt, zoals melk, kwark of yoghurt. Voor toegang tot het volledige koelvak van 407 liter kun je uiteraard ook de reguliere deur gebruiken. Aan gebruiksgemak is er bepaald geen gebrek, want de linkerkant heeft een dispenser. Kies hiermee tussen ijsblokjes, ijswater en water. Door een aansluiting op de waterleiding hoef je niet steeds een watertank handmatig te vullen. De vriezer heeft een capaciteit van 192 liter en ondersteunt No Frost. Beide compartimenten bevatten ledverlichting.

Veel Amerikaanse koelkasten hebben een behoorlijk energieverbruik, maar dat is bij dit model te overzien. De GSXE90EVDD vereist ongeveer 276 kilowattuur stroom per jaar. Met een opgegeven geluidsniveau van slechts 35 decibel is deze koelkast zéér stil. Nuttig voor wie het apparaat vlak bij de woonkamer of keukentafel positioneert. Dankzij een koppeling met het draadloze thuisnetwerk volg je de apparaatstatus in een smartphone-app. Is er onverhoopt een storing, dan kun je hiermee wellicht het probleem oplossen.

▼ Volgende artikel
DeepSeek: een geweldige vinding of juist een gevaar?
Huis

DeepSeek: een geweldige vinding of juist een gevaar?

Waarom is er zo veel aandacht voor DeepSeek? Ontdek in dit artikel wat deze AI-chatbot zo bijzonder maakt en waar je op moet letten.

Waarom is er zoveel aandacht voor DeepSeek? Ontdek wat deze AI-chatbot bijzonder maakt en waar je op moet letten. Kunstmatige intelligentie blijft zich in een hoog tempo doorontwikkelen. In begin 2025 werd DeepSeek gelanceerd en zorgde meteen voor een enorme schokgolf. Is het echt zoveel beter als bestaande modellen zoals ChatGPT? En wat maakt DeepSeek uniek?

  • De introductie van DeepSeek en de chaos op de aandelenmarkt
  • De unieke eigenschappen van DeepSeek
  • Voordelen, zorgen en toekomstperspectieven

Ontdek waarmee ChatGPT je allemaal kan helpen.

Eind januari was er opeens sprake van opschudding in de techwereld, maar ook daarbuiten. DeepSeek werd gelanceerd en leidde tot bijna 1 biljoen (1000 miljard) dollar daling van de waarde van grote techbedrijven op de aandelenmarkt. Het tot dan toe kleine Chinese DeepSeek kwam namelijk met taalmodel R1 op de markt.

Deze nieuwe versie van hun AI-chatbot vertoonde prestaties die vergelijkbaar waren met onder meer ChatGPT, wat tot dan toe zon beetje de gouden standaard was. Het grote voordeel van DeepSeek? Het model gebruikt een fractie van de rekenkracht van concurrenten voor vergelijkbare resultaten en kost daardoor stukken minder.

©hadrian - ifeelstock

Minder rekenkracht en dus lagere kosten

Het grote probleem van AI is het enorme energieverbruik. Daarom kost het bakken met geld en zijn er vragen over de herkomst en duurzaamheid van de stroom. Zowel het trainen als het gebruik van AI vergt veel energie. Voor de training van ChatGPT 4 was bijvoorbeeld 50 gigawattuur nodig, oftewel 50 miljoen kilowattuur.

In Nederland ligt de stroomprijs boven de 30 cent per kilowattuur, waardoor de kosten hier zouden neerkomen op ruim 15 miljoen euro. In de VS liggen de prijzen gelukkig een stukje lager, maar de kosten zijn alsnog fors. En dat is nog los van de enorme investeringen in chips en apparatuur die nodig zijn.

Het mysterie van DeepSeek

China heeft geen toegang tot de meest geavanceerde chips ter wereld, mede omdat de VS er alles aan doet om dat te voorkomen. Ook internationale spelers, zoals het Nederlandse techbedrijf ASML, ervaren de gevolgen van deze beperkingen. Ondanks het gebrek aan de nieuwste chiptechnologie is DeepSeek er toch in geslaagd een competitief taalmodel te ontwikkelen, dat vooral uitblinkt in efficiëntie. Ter vergelijking: de ontwikkelings- en trainingskosten van DeepSeek bedragen slechts zo'n 3 procent van die van ChatGPT.

©MclittleStock

Is zo veel rekenkracht wel nodig?

Niet alleen de bedrijven die taalmodellen ontwikkelen, maar ook de chipindustrie heeft enorme verliezen geleden – met name de aandelen van Nvidia kelderden sterk. DeepSeek laat zien dat voor AI niet per se zo veel rekenkracht nodig is. Terwijl in de VS miljarden worden geïnvesteerd in enorme datacenters voor het trainen en draaien van AI, lijkt deze massale investeringsinspanning soms overbodig. DeepSeek bewijst dat efficiënter werken mogelijk is zonder de allerkrachtigste hardware.

De unieke werkwijze van DeepSeek

DeepSeek onderscheidt zich dus vooral doordat de ontwikkelingskosten slechts een fractie bedragen van die van ChatGPT en het uitvoeren van een gebruikersopdracht veel minder rekenkracht vergt. Dat komt doordat het systeem niet telkens het volledige model activeert.

In plaats daarvan maakt DeepSeek gebruik van een techniek die het bedrijf 'Mixture-of-Experts' noemt: het model is opgedeeld in gespecialiseerde onderdelen, en voor elke vraag worden alleen de relevante segmenten ingeschakeld. Stel dat iemand een vraag stelt over middeleeuwse kastelen, dan activeert het systeem uitsluitend het deel dat over historische kennis beschikt. Daardoor is er aanzienlijk minder rekenkracht nodig.

DeepSeek open en OpenAI gesloten? Een belangrijk onderscheid is dat DeepSeek volledig opensource is. Dat betekent dat de volledige onderliggende code beschikbaar is om te downloaden, te bestuderen en aan te passen, waardoor het hele model transparant is. Daarentegen houdt OpenAI, ondanks de naam, de technische details van ChatGPT grotendeels geheim.

De prestaties van DeepSeek

Volgens diverse experts levert DeepSeek uitstekende resultaten. Het model scoort op nauwkeurigheid en komt minstens even goed weg als de grote concurrenten. Op het gebied van feitelijke presentatie, logisch redeneren en coderen presteert DeepSeek zelfs vaak beter. Wel merken sommige gebruikers dat er nog ruimte is voor verbetering qua gebruiksvriendelijkheid en de nuance in het genereren van teksten.

©WEI ZHENG

Speelt DeepSeek vals?

OpenAI heeft DeepSeek ervan beschuldigd dat zij met hun model voortborduren op het werk van ChatGPT, in plaats van iets geheel nieuws te bieden. Dat zou gedeeltelijk de lage ontwikkelingskosten kunnen verklaren. Tot op heden is er echter geen concreet bewijs gepresenteerd ter ondersteuning van deze beschuldigingen.

Daarnaast zijn er de nodige privacy-issues. Een belangrijk punt van zorg is dat de servers van DeepSeek zich in China bevinden, wat betekent dat gebruikersgegevens daar worden opgeslagen. Andere taalmodellen maken vaak gebruik van servers in de VS. Beide opties roepen uiteraard privacyvragen op, zeker gezien de huidige politieke context. Ongeacht het model is het voor gebruikers belangrijk om zich bewust te zijn van de mogelijke risico’s rondom de verwerking en opslag van hun data.

Voordelen voor de consument

Voor gebruikers van taalmodellen betekent de komst van DeepSeek in principe alleen maar positief nieuws. Zelfs als je ervoor kiest om andere modellen te blijven gebruiken, zorgt de nieuwe concurrentie voor meer innovatie en lagere prijzen. Grote aanbieders zoals OpenAI hebben hun tarieven al verlaagd, wat aantoont dat AI niet onvermijdelijk duur hoeft te zijn.