ID.nl logo
EV-profiel Opel Astra Electric: slimme keuze of geen serieus alternatief?
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-profiel Opel Astra Electric: slimme keuze of geen serieus alternatief?

In tegenstelling tot menig concurrent baseren alle merken onder de Stellantis-paraplu hun elektrische modellen op auto's die óók met een verbrandingsmotor worden aangeboden. Zoals de Opel Astra Electric. Wat zijn de voor- en nadelen van deze filosofie?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Zoek de verschillen: de Astra Electric wijkt uiterlijk niet af van de versie met benzinemotor of hybride-aandrijving.

Verbrandingsmotor eruit, elektromotor erin

Bij Stellantis, het concern waarvan bijvoorbeeld ook Peugeot, Fiat, Jeep en Citroën deel uitmaken, waren ze er als de kippen bij met hun eerste EV's. Modellen als de Opel Corsa, Peugeot 208, maar ook de Citroën C4 en Jeep Avenger, werden ontdaan van hun verbrandingsmotor, om ruimte te scheppen voor een volledig elektrische overbrenging. Een goedkope en eenvoudig operatie, zou je verwachten. Een elektromotor is immers veel compacter dan een benzine- of dieselmotor, en een versnellingsbak hoeft er niet meer in. Maarrr ... je moet ook nog ergens in de auto een batterijpakket met een beetje fatsoenlijke capaciteit onderbrengen. Juist dat is niet eenvoudig.

Bij de Opel Astra Electric zijn de batterijcellen in de middentunnel en onder de voorstoelen, achterbank en bagageruimte geplaatst. Lekker laag in de auto, zodat er zo min mogelijk ruimte verloren gaat en de rijeigenschappen van de auto weinig te lijden hebben van het extra gewicht. Nadeel van deze oplossing is wel dat er maar een beperkte hoeveelheid batterijcellen ondergebracht kan worden. Heel anders dan bij modellen die op een zogenaamd 'skateboard'-platform staan, en waarbij de batterijcellen als het beleg van een dubbele boterham over de gehele lengte en breedte tussen de bodemplaat en de vloer van het interieur zijn verdeeld.

©Igor Stuifzand

Met 156 pk is de Astra Electric geen sprintkampioen, maar in het dagelijks verkeer kun je prima meekomen.

Ondanks de compacte en lichte constructie van de elektromotor brengt het batterijpakket een heleboel extra massa met zich mee. Ter vergelijking: de 136 pk sterke Astra 1.2 Turbo Hybrid met automatische versnellingsbak heeft een gewicht van 1454 kilo. De Astra Electric legt nagenoeg 200 kilo méér in de schaal. Ten opzichte van de niet-hybride Astra 1.2 Turbo weegt de volledig elektrische versie zelfs 400 kilo extra. Kijken we naar concurrerende EV's, dan weet de Astra Electric niet te profiteren van gewichtsvoordeel. De Volkswagen ID.3 met 52kWh-batterij en MG 4 Electric Standard (51 kWh) zijn ongeveer net zo zwaar, de Renault Megane E-Tech Electric (60 kWh) een heel klein beetje lichter.

©Igor Stuifzand

Bij de sportief uitgedoste GS Edition zijn de raamlijsten, emblemen en het dak uitgevoerd in het zwart.

Toch zie je niet dat de Astra elektrisch is

Klopt. De Opel Astra Electric ziet er net zo uit als elke andere variant van de compacte gezinsauto. Eigenlijk weet je alleen dat de Astra volledig op stroom rijdt door de kleine letter 'e' in de rechter onderhoek van de achterklep. Concurrerende modellen, zoals genoemde VW ID.3, MG 4 Electric en Renault Megane E-Tech, schreeuwen met hun futuristische design juist van de daken dat ze elektrisch zijn. Bij de Stellantis-merken zijn de EV's echter gebaseerd op modellen die óók met een verbrandingsmotor besteld kunnen worden, waarmee ze een uitzondering op die regel vormen. Ongetwijfeld tot tevredenheid van EV-rijders die liever wat minder opvallend door het verkeer bewegen.

©Igor Stuifzand

Subtiele verwijzingen naar klassieke modellen van Opel, zoals de brede C-stijlen met de driehoekige 'koelroosters' (Kadett D).

Toch oogst de Opel Astra Electric onderweg genoeg bewonderende blikken. En terecht – als we zo vrij mogen zijn om de objectiviteit even overboord te zetten, dan nomineren wij de Astra tot een van de meest geslaagde ontwerpen binnen zijn marktsegment. Het zwarte front, door Opel de 'Vizor' genoemd en geïnspireerd op de neus van de klassieke Manta A, geeft de Astra een karakteristiek en herkenbaar eigen gezicht.

Ook de vouw in de motorkap is een subtiele verwijzing naar het verleden, net zoals de brede achterste dakstijlen met de driehoekige 'roostertjes' achter de achterportieren – een hedendaagse interpretatie op het ontwerp van de D-Kadett uit begin jaren 80. Opel biedt de Astra zonder meerprijs aan in een goudgele lakkleur. Gewaagd!

©Igor Stuifzand

Het digitale instrumentarium en bedieningspaneel van het multimediasysteem hebben een formaat van 10 inch.

Historisch verantwoorde verwijzingen naar Opels belangrijke succesmodellen van weleer zijn aan boord van de Astra echter niet te vinden. Daar is het digitale tijdperk inmiddels in volle glorie van start gegaan. In het strak gelijnde 'Pure Panel', dat licht om de bestuurder heen gebogen is, zijn het 10-inch instrumentarium en de 10-inch touchscreen voor de bediening en het infotainment geïntegreerd.

Je kunt je uitgebreid laten informeren over de energiestromen, het verbruik en de nog resterende stroomreserve. Onder het centrale bedieningsscherm zitten de bedieningsknoppen van de airco en enkele sneltoetsen waarmee je direct bij de meest gebruikte pagina's van het infotainmentsysteem komt. Een gemakkelijk bedienbaar systeem, maar met één belangrijk minpunt: het reageert tamelijk traag op je input.

©Igor Stuifzand

Niet alles wordt via het aanraakscherm bediend. Voor de airco is een rijtje fysieke knoppen samengesteld. Heel goed!

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Voor de Astra Electric dus geen bijzonderheden

Eerlijk is eerlijk: wanneer je in de elektrische Astra achter het stuur stapt, ontdek je verrassend weinig tastbare verschillen met de benzine- en hybrideversies. De stoelen staan op precies dezelfde hoogte, de batterijen slokken niet te veel ruimte op voor de voeten van de inzittenden. De hoge middentunnel kennen we uit de andere versies, en de tuimelschakelaars voor het kiezen van de rijrichting en rijprogramma's worden ook toegepast in de benzinemodellen met automaat. De afwerking is in orde, de toegepaste materialen zijn een mengeling van mooie stoffen met chique stiksels en hard, glimmend plastic.

©Igor Stuifzand

Geslaagd design, prima bouwkwaliteit, de gebruikte materialen maken hier en daar een wat goedkope indruk.

De stoelen van de testauto verdienen extra aandacht. Uitgevoerd als sportieve(re) GS, beschikt de Astra Electric standaard over sportstoelen, die zich in tien verschillende richtingen laten verstellen en – voor 499 euro extra – zijn bekleed in een combinatie van alcantara en kunstleer. De bestuurdersstoel heeft het AGR-label. Aktion Gesunder Rücken (AGR) is een Duitse organisatie die zich bezighoudt met het tegengaan van rugklachten, dus met de kwaliteit van de stoel zit het wel goed. Je rug en bekken krijgen een aangename ondersteuning en ook na een lange rit ben je vrij van pijntjes. De Business Edition beschikt niet over de sportstoelen van de GS Edition, maar ook in deze versie is de bestuurdersstoel AGR-gecertificeerd.

©Igor Stuifzand

Sportstoelen met een piekfijne pasvorm. Het Duitse Aktion Gesunder Rücken (AGR) geeft zijn goedkeuring.

Is de Astra Electric een praktische auto?

De Opel Astra is een traditionele vijfdeurs hatchback uit het zogenaamde C-segment, in de volksmond heel lang de Golf-klasse genoemd (als verwijzing naar het gelijknamige model van Volkswagen). Zodoende moet de beschikbare ruimte uit de lengte van de Astra komen, en niet – zoals bij een SUV – uit de hoogte. Doordat de batterijcellen heel slim onder de stoelen en de achterbank zijn geplaatst, worden je voeten nergens in de weg gezeten. Maar dat wil niet zeggen dat de Astra Electric een ruimtewonder is. Vooral op de achterbank is het karig gesteld met de beschikbare bewegingsvrijheid.

©Igor Stuifzand

Achter in de Astra Electric past een vracht met een volume van 352 tot 1268 liter.

De kofferbak van de Astra Electric heeft een inhoud van 352 liter. Dat is de prijs van de batterijen: de benzineversie zonder elektrische doping kan 70 liter meer bagage herbergen. Toch hoeft de Astra op stroom zich niet te schamen, want de Volkswagen ID.3 (385 liter) en MG 4 Electric (363 l) hebben niet zó veel meer te bieden. Achter in de Renault Megane E-Tech Electric past 440 liter.

Met de rugleuning van de achterbank neergeklapt, gaat er 1268 liter mee in de Astra Electric. Net als alle andere Stellantis-EV's met dezelfde batterij en aandrijving is de Opel niet voorbereid op het trekken van een trailer. Voor 799 euro is een trekhaak te bestellen, maar uitsluitend voor een fietsendrager.

©Igor Stuifzand

Doordat de Astra Electric niet op een 'dubbele' bodem staat, heeft hij zijn traditionele hatchbackvorm behouden.

Hoe zit dat dan, met die motor en batterijen?

De Astra Electric is gebaseerd op het eVMP-platform (Electric Vehicle Modular Platform) van Stellantis, net als de Peugeot e-308. Dit platform kan worden beschouwd als de opmaat naar het hypermoderne STLA Medium-platform, dat bijvoorbeeld in de nieuwe Peugeot e-3008/e-5008 en nieuwe Opel Grandland Electric wordt gebruikt. Het ligt in de lijn der verwachting dat ook de volgende generatie van de Opel Astra in elektrische vorm op dit STLA-platform komt te staan.

©Igor Stuifzand

Snelladen gaat met een snelheid van 100 kW, van 10 naar 80 procent opladen duurt 26 minuten.

Maar zover is het nog niet. De Astra beschikt over een batterijpakket met een capaciteit van 54 kWh (netto: 51 kWh) en een elektromotor die een vermogen levert van 156 pk. De Astra Electric profiteert van de upgrade die de elektrische platforms van Stellantis enkele jaren geleden hebben ondergaan. Niet alleen de capaciteit en het vermogen, maar vooral de efficiency onder moeilijke omstandigheden ging er toen op vooruit. Een warmtepomp is standaard.

Snelladen verloopt als vanouds met een piekvermogen van 100 kW; dit vermogen blijft echter maar tot zo'n 30% SoC constant. Snelladen van 10 tot 80 procent vulling neemt door het betrekkelijke kleine formaat van de batterijen 26 minuten in beslag. Een 11kW-boordlader is standaard, 22 kW is niet verkrijgbaar.

©Igor Stuifzand

Ook bij lage temperaturen springt de Astra Electric zuinig om met de stroomreserves.

Hoe springt de Astra Electric met de stroom om?

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of 'one-pedal driving' altijd in.

Opel geeft voor de Astra Electric een gemiddeld energieverbruik op van 14,8 kWh/100 km. De maximale actieradius die op een volle batterij haalbaar is, ligt volgens de officiële WLTP-berekening op 418 kilometer. Cijfers die onder ideale omstandigheden zijn vastgesteld. Zo kunnen we de testomstandigheden beslist niet noemen; we hebben de Astra Electric getest op een koude avond met een hoge luchtvochtigheid, waarbij de temperatuur amper boven de 8 graden uitkwam.

©Igor Stuifzand

Hopelijk hoef je niet achterin te zitten ... Hier is de been- en hoofdruimte bepaald niet riant.

De Astra Electric in GS-uitvoering staat op 18-inch wielen met 215/45-banden, maar die hebben door hun speciaal voor EV's ontwikkelde samenstelling en lage rolweerstand weinig invloed op het energieverbruik. Hoewel het batterijpakket zwaar op de proef wordt gesteld en de airco stevig aan de bak moet om het aan boord behaaglijk te houden, schudt de Astra Electric op onze standaard verbruiksronde een gemiddeld stroomverbruik van 16,3 kWh/100 km uit de mouw. Helemaal niet verkeerd, al wijkt de reële actieradius op basis van dit verbruik wel flink af van de fabrieksopgave: 324 kilometer.

©Igor Stuifzand

Dankzij de soepele afstemming van het onderstel is de Astra Electric een fijne reisauto.

Is de Opel Astra Electric een prettig rijdende EV?

Opel heeft zich bij de ontwikkeling van de Astra Electric beslist niet beperkt tot het wisselen van de aandrijflijn en het inbouwen van het batterijpakket. Ook het onderstel kreeg alle aandacht die het verdiende. Zonder aanpassingen had de Astra Electric nu gereden alsof hij constant veel te zwaar beladen was, maar dankzij doeltreffende maatregelen aan de wielophanging resulteert het veel hogere gewicht niet in zwalkend gedrag. De auto maakt zelfs een zeer uitgewogen indruk. De besturing is weliswaar erg licht en zonder veel contactgevoel, maar het onderstel weet prima raad met het verloop van het wegdek.

©Igor Stuifzand

De Astra Electric is 400 kilo zwaarder dan de versie met 130 pk sterke benzinemotor.

Hoewel een hoogste motorvermogen van 156 pk en een maximum koppel van 260 Nm voor een moderne EV 'zuinig' klinkt, kom je er in het dagelijkse verkeer prima mee uit de voeten. De auto heeft genoeg power om in 9,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren. Dat wil zeggen: wanneer je de Astra Electric altijd in het Sport-programma rijdt. Kies je voor Normaal of zelfs voor Eco, dan wordt het vermogen van de elektromotor in flinke stappen teruggeschroefd naar lagere vermogens. In Normaal wordt er 109 pk op de voorwielen losgelaten, in Eco houd je nog maar 82 pk over. Even snel een langzame vrachtwagen of tractor inhalen? Even het rechterpedaal door het 'dode' punt trappen en je hebt weer de volle 156 pk tot je beschikking.

©Igor Stuifzand

De 'Vizor'-neus is een verwijzing naar de klassieke Opel Manta A en bepaalt het huidige familiegezicht van het Duitse merk.

Wat kost de Astra Electric, en wat krijg je dan?

Naast de hier geteste hatchback is de Astra Electric ook verkrijgbaar als stationwagon – de Sports Tourer. Opvallend is dat Opel in de prijslijst geen onderscheid maakt tussen beide carrosserievarianten. De vanafprijs van de hatchback is gelijk aan het startbedrag van de Sports Tourer.

Maar er is nog iets opvallends. Voor 38.999 euro is de Business Edition de goedkoopste uitrustingsvariant. Leggen we de lijst met standaard voorzieningen naast die van de 1750 euro duurdere Astra Edition (40.749 euro), dan blijkt dat je een leuk bedrag in de zak kunt houden. De Business Edition beschikt namelijk óók over zo'n fijne AGR-bestuurdersstoel, Multimedia Navi Pro met geïntegreerde navigatie, een draadloze telefoonlader, donker getinte achterste ruiten en stuur- en stoelverwarming.

©Igor Stuifzand

Standaard staat de Astra Electric op 18-inch wielen met 215/45-banden.

De GS Edition, zoals de testauto is uitgevoerd, staat voor 43.749 euro in de prijslijst. Voor dat bedrag krijg je onder meer automatische airco met twee temperatuurzones, sportstoelen, een 360-gradencamera, keyless-entry, sfeerverlichting voor het interieur, aluminium pedalen, een zwart dak en het Black Pack met zwarte raamomlijsting en zwarte emblemen.

Toch blijft er ook wel wat te wensen over. De veiligheidsuitrusing van de Astra Electric is namelijk niet bijzonder uitgebreid. Adaptieve cruisecontrol zit er weliswaar op, maar dodehoeksensoren, actieve rijbaanassistent met rijstrookwisselhulp, waarschuwing voor naderend verkeer bij achteruitrijden, verkeersbordherkenning en adaptieve pixel led-koplampen kunnen alleen als onderdeel van een optiepakket worden besteld.

Private-leasebedragen beginnen bij 559 euro per maand, op basis van een contractduur van 6 jaar en 5000 km op jaarbasis. Wanneer je 4 jaar wilt private-leasen en jaarlijks 15.000 km rijdt, betaal je maandelijks 665 euro.

Conclusie

De Opel Astra Electric wijkt af van veel andere EV's, doordat hij in de basis is ontwikkeld voor verbrandingsmotoren en werd omgebouwd voor gebruik van een elektrische aandrijflijn met batterijpakket. Grote nadelen heeft dat niet. De Astra Electric levert nauwelijks ruimte in en de rijeigenschappen zijn zeer uitgewogen. Bovendien springt de auto zuinig om met de stroomreserve. Voor nog geen 40.000 euro koop je dus een volwaardige elektrische auto, hoewel er concurrenten zijn die voor een vergelijkbare prijs betere prestaties leveren en een rijkere veiligheidsuitrusting hebben.

©Igor Stuifzand

Ondanks enkele beperkingen is de Astra Electric een serieus alternatief voor andere EV's.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 350 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 350 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een betaalbare smartphone, maar dan wel eentje met een virtuele simkaart? De redactie van ID.nl is voor je op zoek gegaan naar smartphones met een prijskaartje van onder de 350 euro.

Met een eSim ben je niet meer afhankelijk van een fysiek simkaartje en heb je geen gepriegel meer met het plaatsen van je sim in de telefoon. Je kunt daardoor snel van provider wisselen zonder gedoe. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook ruimte in je apparaat. Perfect voor wie veel reist, omdat je eenvoudig internationale abonnementen kunt activeren. Daarnaast kun je op die manier ook gebruik maken van meerdere telefoonnummers op een enkel toestel, bijvoorbeeld eentje voor werk en prive.

Samsung Galaxy A26 5G

De Galaxy A26 5G combineert een slank ontwerp met krachtige prestaties. Het 6,7-inch FHD+ Super AMOLED-display biedt levendige kleuren en vloeiende beelden dankzij de 120 Hz verversingssnelheid. Onder de motorkap bevindt zich de Exynos 1380-chipset, ondersteund door 4 tot 8 GB RAM, wat zorgt voor soepele multitasking.

De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, zelfs bij weinig licht. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en IP67-certificering is dit toestel zowel duurzaam als betrouwbaar. Bovendien belooft Samsung tot zes jaar beveiligingsupdates, wat de levensduur van het apparaat verlengt

Redmi Note 13 Pro

De Redmi Note 13 Pro 5G is een krachtpatser in het middensegment. Met een indrukwekkende 200 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie leg je elk detail vast. Het 6,67-inch AMOLED-display met een resolutie van 1220x2712 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor een meeslepende kijkervaring.

Aangedreven door de Snapdragon 7s Gen 2-chipset en beschikbaar met tot 16 GB RAM, biedt dit toestel uitstekende prestaties. De 5100 mAh batterij ondersteunt 67W snelladen, waardoor je snel weer op pad kunt.​

Motorola Moto G35 5G

De Motorola Moto G35 5G biedt solide prestaties voor een betaalbare prijs. Het 6,72-inch LCD-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor vloeiende beelden. De 50 MP Quad Pixel-camera levert scherpe foto's, zelfs bij weinig licht.

Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 5G-connectiviteit blijf je de hele dag verbonden. Hoewel de Unisoc T760-processor niet de snelste is, biedt het toestel voldoende kracht voor dagelijks gebruik

Sony Xperia 10 VI

De Sony Xperia 10 VI is een compacte smartphone met een focus op multimedia. Het 6,1-inch FHD+ OLED-scherm met een 21:9 beeldverhouding is ideaal voor het bekijken van films. Aangedreven door de Snapdragon 6 Gen 1-chipset en uitgerust met 8 GB RAM, biedt het toestel soepele prestaties.

De 48 MP hoofdcamera legt gedetailleerde foto's vast, terwijl de 5000 mAh batterij zorgt voor langdurig gebruik. Met IP68-certificering is het toestel bestand tegen water en stof

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G biedt premium functies in een betaalbaar jasje. Het 6,6-inch FHD+ Super AMOLED-display met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor heldere en vloeiende beelden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, terwijl de 13 MP selfiecamera zorgt voor duidelijke zelfportretten.

Aangedreven door de Exynos 1380-chipset en beschikbaar met tot 12 GB RAM, biedt het toestel krachtige prestaties. De 5000 mAh batterij ondersteunt 25W snelladen, en Samsung belooft tot vijf jaar beveiligingsupdates.

▼ Volgende artikel
Review JBL Flip 7 – Kleine speaker speelt luider dan ooit
© JBL
Huis

Review JBL Flip 7 – Kleine speaker speelt luider dan ooit

De Flip 7 voegt heel wat toe aan het beproefde succesrecept van JBL. Is dat voldoende om de iconische bluetooth-speaker weer de publieksfavoriet te maken? Dat lees je in deze review.

Fantastisch
Conclusie

Met een prijs van bijna 150 euro is de Flip 7 niet de goedkoopste bluetooth-speaker die je kunt aanschaffen. Je krijgt wel heel wat voor die prijs. Want niet alleen is deze JBL heel goed opgewassen tegen een slechte behandeling, hij projecteert muziek met veel emotie de kamer in. Ook voor buiten in de tuin of het strand heeft de Flip 7 de power om een feestje te bouwen. Het betere batterijleven en de gecontroleerde bassen van deze generatie zijn mooie upgrades ten opzichte van de Flip 6, al vind je misschien die oude versie voor een veel lagere prijs. Dan is het afwegen wat je belangrijk vindt. 

Plus- en minpunten
  • Goede accuduur
  • Speelt loeihard voor zo'n klein ding
  • IP68-label
  • Veel kleurkeuzes
  • Auracast
  • Op wat afstand geplaatst krachtige kamervuller
  • Relatief hoge prijs
  • Niet de lichtste speaker
  • Lus en karabijnhaak geen grote vernieuwing

Met de Flip 7 brengt JBL een update uit voor een wel zeer populaire bluetooth-speaker. Zoals die '7' al aangeeft, is dat verre van de eerste keer dat dit gebeurt. Deels gaat het dan om kleuren en design, zodat een nieuwe Flip helemaal de laatste trends volgt. Maar ook deze keer weet het bedrijf weer op technisch vlak wat verbeteringen toe te voegen. Auracast en AI Sound Boost zijn de belangrijkste, naast een verhoogde batterijduur van 16 uur.

Beschikbaar in zeven kleuren 

Even belangrijk zijn de nieuwe kleurtjes, met een weelderig paars als de opvallendste. Een 'Squad' camouflage-editie ontbreekt ook niet, terwijl een oranje randje rond het JBL-letterlogo een subtielere toevoeging is. De adviesprijs blijft 149,99 euro, dat blijft onveranderd.

©JBL

De Flip 7 is verkrijgbaar in zeven kleuren, waaronder een aantal nieuwe.

Het design van de Flip is grotendeels onveranderd gebleven sinds de eerste versie uit 2012. Ook de Flip 7 is een kleine cilinder, ongeveer even groot als een blik bier van een halve liter. Je kunt hem neerleggen of recht plaatsen. En aan elke uiteinde vind je een (passieve) woofer met het JBL-logo. Zodra je muziek iets luider zet, zie je ze heen en weer dansen. Een iconische gimmick mag je het noemen, maar het verhoogt wel de fun-factor. Hetzelfde design zie je ook terugkomen bij de grotere bluetooth-speakers van JBL, zoals de even nieuwe Charge 6 en de Xtreme 4.  

Met haak of lus te gebruiken

Niet zoveel veranderingen op designvlak dus. Maar details zijn belangrijk en dat is ook waar JBL zijn pijlen op richt. Een opvallend toevoeging is de mogelijkheid om een lus van stevig textiel of een karabijnhaak aan de speaker vast te maken. Beide accessoires vind je in de doos. Hoewel je de haak of lus kunt verwijderen via een kliksysteem, zit het muurvast genoeg om de Flip 7 zorgeloos aan een rugzak te hangen. 

©JBL

De haak of lus zit muurvast via een handig mechanisme.

Bestand tegen water en stof 

De Flip 7 is gemaakt om overal mee naartoe te nemen. Het IP68-etiket maakt duidelijk dat er weinig is waar deze speaker niet tegen kan. Stof en water deren hem niet gauw. Je kunt deze speaker in het (ondiepe) zwembad laten vallen en hem gewoon daarna weer gebruiken. De Flip 7 is daarmee ook net iets meer waterbestendig dan zijn voorganger. De hele behuizing is bovendien heel robuust, met dikke rubberen dopje aan de uiteinden. Het geeft echt de indruk dat je deze bluetooth-speaker niet gauw kapot zou krijgen. Handig op de camping, maar ook gewoon thuis in een tienerkamer.

©Jamie Biesemans

In de JBL Portable-app vind je niet veel opties.

Zeer goede batterijduur

Qua vermogen gaat de Flip 7 er niet echt op vooruit, maar 35 W is wel indrukwekkend voor zo'n klein ding. Door het gebruik van AI Sound Boost kan de speaker wel luid én helder blijven spelen, wat best indrukwekkend is. AI is natuurlijk een geweldig buzzwoord momenteel; hier worden AI-algoritmes in ieder geval gebruikt om de woofer en tweeter optimaal te laten presteren. Playtime Boost heeft ook een impact op de klank. Schakel dit via de JBL Portable-app in en de speelduur wordt verlengd van 14 tot maximaal 16 uur. Houd er wel rekening mee dat je dan geen audiopreset van de equalizer kunt gebruiken.

Bouw een feestje met meerdere speakers

De JBL Portable-app heb je eigenlijk niet echt nodig om de speaker te bedienen, tenzij je via de equalizer nog de klank wilt aanpassen of een stereopaar wil vormen met een tweede Flip 7. Je kunt daarnaast meerdere compatibele JBL-speakers koppelen zodat ze allemaal dezelfde muziek spelen. Leuk om op een feestje met vrienden een groot muzieksysteem te bouwen. Dit kon vroeger ook al, via PartyTogether in de app, maar nu voegt JBL ook Auracast aan de Flip 7 (en de Charge 6) toe. Je kunt echter geen oude en nieuwe speakers combineren.

©Jamie Biesemans

De Auracast-knop licht op als je deze functie gebruikt.

Even tikken op het knopje met het A-logo op de speaker volstaat zo om de Flip 7 een Auracast-stream te laten afspelen. En je kunt compatibele speakers blijven toevoegen, er lijkt geen rem op het aantal te staan.

Luider zonder vervorming

Op het vlak van geluidskwaliteit is de Flip 7, onder andere dankzij AI Sound Boost, een indrukwekkende speaker geworden. Zelfs als je hem hard zet, wordt muziek open neergezet – zeker als je rekening houdt met het formaat van deze speaker. JBL opteert natuurlijk graag voor wat extra bass, wat de Flip 7 heel geschikt maakt voor feestjes of om even stoom af te blazen tussen het studeren door.

Lage tonen zijn vaak het moeilijkst voor kleine speakers, maar hier kun je dankzij de diepe audiokennis van JBL rekenen op bassen die merkbaar aanwezig zijn. Stemmen worden goed geplaatst, waardoor je helder podcasts kunt beluisteren.

©JBL

De speaker klinkt ook buiten zeer goed.

Warmer geluid

Door zijn kleinere formaat en relatief eenvoudige opbouw (met slechts één tweeter) is de Flip 7 wel nogal directioneel. Dat heb je vaak bij dit type speakers. Heel dichtbij hoor je het snel doffer worden als je wat schuiner gaat zitten. Ideaal is als je de Flip 7 wat verder weg plaatst en met het JBL-logo naar je feestgezelschap richt. Dan wordt Stromae's 'Ma Meilleure Ennemie' van het tweede seizoen van het indrukwekkende 'Arcane' heel vol in de kamer geplaatst, met een afgemeten beat die de track zijn snelheid geeft. Het is zeker een warm geluid, wat het heel oorvriendelijk maakt als 'Colors' van Black Pumas in de achtergrond speelt. Als het gaat om een feestje of gewoon een gezellig moment, dan doet de Flip 7 uitstekend zijn werk.

Conclusie

Met een prijs van bijna 150 euro is de Flip 7 niet de goedkoopste bluetooth-speaker die je kunt aanschaffen. Je krijgt wel heel wat voor die prijs. Want niet alleen is deze JBL heel goed opgewassen tegen een slechte behandeling, hij projecteert muziek met veel emotie de kamer in. Ook buiten heeft de Flip 7 de power om een feestje te bouwen. Het betere batterijleven en de gecontroleerde bassen van deze generatie zijn upgrades ten opzichte van de Flip 6, al vind je misschien die oude versie voor een veel lagere prijs. Dan is het afwegen wat je belangrijk vindt.