ID.nl logo
Wat krijg je vergoed als je smartphone kapot is?
© PXimport
Huis

Wat krijg je vergoed als je smartphone kapot is?

Wanneer je je smartphone uit je handen laat vallen, dan doet dat zeer. De ergste pijn voel je in je portemonnee. Want als je je toestel niet los hebt gekocht, dan heb je je waarschijnlijk voor een jaar (of twee) vastgelegd tegen een forse maandprijs. Kan de verzekering ook uitkomst bieden?

Tip 01: Diefstal

Een smartphone maakt onderdeel uit van je inboedel, althans, zolang je het toestel in huis bewaart. Een toestel dat op straat gestolen wordt valt logischerwijs niet onder je inboedelverzekering. Maar wordt er bij je ingebroken of wordt het toestel op een andere manier uit huis gestolen (dit laatste is natuurlijk lastig te bewijzen), dan valt je toestel wel onder de inboedelverzekering. Let bij het afsluiten van je inboedelverzekering altijd op de waarde waarvoor je de verzekering afsluit. Soms zijn er specifieke bedragen genoemd voor smartphones en het is natuurlijk wel fijn als je gewoon een nieuw toestel kunt aanschaffen. Lees ook: Een vastgelopen smartphone repareren.

Tip 02: Brandschade

Voor brandschade gelden in principe dezelfde voorwaarde als voor diefstal: zolang het binnen de muren van je huis gebeurt, valt de smartphone gewoon onder de inboedelverzekering (ook hier geldt weer: denk aan de waarde). Maar het geldt natuurlijk niet voor alle soorten brandschade. Laat je je smartphone in de open haard vallen of zet je je strijkbout erop, dan hoef je bij de meest basale inboedelverzekeringen echt niet aan te komen kloppen. Is de smartphone verloren gegaan in een brand veroorzaakt door bijvoorbeeld blikseminslag, dan is de schade in de meeste gevallen wel gedekt. Heb je de schade zelf veroorzaakt, dan heb je een all-risk-inboedelverzekering nodig.

Extra verzekering

De verzekeringstips die we in dit artikel bespreken hebben uitsluitend betrekking op de inboedelverzekering die we (als het goed is) allemaal hebben. Maar er zijn natuurlijk nog meer verzekeringsopties. Zo zijn er ook verzekeringen die je via de winkel kunt afsluiten. Eigenlijk raden we die altijd af, want ze bieden nauwelijks meer dekking dan je inboedelverzekering, maar je betaalt er wel grof voor. De enige uitzondering op deze regel is Apple Care. Dit is een verzekering die je binnen 90 dagen na aankoop van je toestel kunt nemen (dus geen overhaaste beslissing) en die je voor een eenmalig bedrag van 149 euro tweemaal dekt (met een eigen risico van tussen de 70 en 100 euro). Maar zelfs dan raden we je aan om na te denken. Een kapot scherm repareren kost je zo'n 150 euro, hetgeen dus veel minder is dan 149 euro plus dat eigen risico. Zelfs bij het vervangen van het scherm van de iPhone 6s (239 euro) is de verzekering niet goedkoper. Enige voordeel: je mag je iPhone twee keer laten repareren binnen het Apple Care-programma.

Tip 03: Waterschade

Wat geldt voor brandschade geldt ook voor waterschade. Woon je in de Flevopolder en breken de dijken door, dan is de schade aan je smartphone gewoon te verhalen op je inboedelverzekering, zolang het toestel in huis lag toen het water van het IJsselmeer je huis overstroomde. Heb je last van lekkage in huis en is je smartphone daardoor nat geworden, dan valt de schade vaak ook onder de standaard inboedelverzekering (let op: bij sommige verzekeringen heb je hier een uitbreidingspakket voor nodig). En wat nu als je het toestel per ongeluk in het toilet laat vallen of als deze in de wasmachine belandt? Er zijn basisinboedelverzekeringen die dat vergoeden, maar in de regel zul je toch echt een all-risk-inboedelverzekering moeten afsluiten als je schade door eigen schuld gedekt wilt krijgen. Heeft de telefoon in het toilet gelegen en overweeg je om te doen of het lekkage was, omdat je geen all-risk hebt? Lees dan tip 10 even.

Tip 04: Valschade

En dan misschien de meest lastige schade van allemaal: valschade. In de basis gelden daarvoor dezelfde regels als voor water- en brandschade, ze zijn alleen lastiger toe te passen. Dat heeft alles te maken met de definitie van 'schade die je zelf veroorzaakt hebt'. Als je telefoon op je nachtkastje ligt en je slaat hem er per ongeluk af met je hand, dan is dit je eigen schuld en wordt dit in de meeste gevallen alleen gedekt onder een all-risk-inboedelverzekering. Maar wat als iemand je 's nachts belt, terwijl je toestel op de trilstand staat en het ding trilt zichzelf van je nachtkastje af met een gebroken scherm als gevolg? Is dat dan eigen schuld of invloed van buitenaf? Daar zijn niet alle verzekeraars die we hebben geraadpleegd het over eens. De één vond het namelijk overmacht, de ander schaarde het onder nalatigheid. Valschade na een aardbeving is een duidelijke zaak, maar die hebben we hier niet zo vaak. Duidelijk mag in ieder geval zijn dat een all-risk-inboedelverzekering geen overbodige luxe is (en vergeet niet, je andere apparatuur is ook gedekt).

Tip 05: Schade door derden

Je hebt een all-risk-inboedelverzekering afgesloten en je zoon of dochter laat je smartphone van de tafel kletteren. Niets aan de hand zou je denken, je bent immers all-risk verzekerd, toch? Jawel, maar nalatigheid gaat in dit geval een rol spelen. Schade door ongelukken (bijvoorbeeld een kind struikelt, valt tegen een kast, kast valt om, iPhone klettert eraf) wordt in de meeste gevallen wel vergoed. Slaat je kind echter je smartphone uit je handen in een baldadige bui, dan wordt dit soms ook met all-risk niet vergoed. Zodra het gesprek met de inboedelverzekering begint met: "Mijn zoontje/dochter heeft ..." is de afloop meestal niet echt gunstig. Het gaat écht om schade die je zelf veroorzaakt hebt. En wat als de buurman je smartphone uit je handen heeft gemept (in een minstens zo baldadige bui)? Dan bel je niet de inboedelverzekering, maar zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Buitenhuisdekking

Alle gevallen die we in dit artikel noemen, hebben betrekking op zaken die binnen de muren van je eigen huis plaatsvinden. Dat is ook logisch, want dat is waar inboedel voor staat. Toch bieden steeds meer verzekeringen ook buitenhuisdekking. Dit is een aanvulling op je inboedelverzekering die ervoor zorgt dat je ook verzekerd bent tegen schade van je spullen buitenshuis. Hier moet je natuurlijk wel extra premie voor betalen (en die is aanzienlijk), maar als je een pechvogel bent die vaak iets uit z'n handen laat vallen, dan is het geen overbodige luxe. Vergeet ook niet dat een dergelijke verzekering niet alleen van toepassing is op je smartphone, maar op alle spullen die je bij je draagt, zoals een camera. Wil je een dergelijke verzekering alleen maar afsluiten omdat je regelmatig op vakantie gaat? Dat is niet nodig, want in dat geval valt eventuele schade onder je reisverzekering. Let daarbij wederom op de maximale waarde, zeker als je naast je (dure) smartphone ook nog een camera, tablet, laptop enzovoort bij je hebt. Je wilt niet onderverzekerd zijn.

Tip 07: Nieuw of reparatie?

Het is natuurlijk een aantrekkelijke gedachte: over een paar maandjes komt de iPhone 7 eraan en je bent inmiddels wel uitgekeken op je iPhone 6 Plus. Je hebt all-risk, dus je laat het toestel even uit je handen kletteren zodat het scherm aan diggelen ligt. Even de inboedelverzekering bellen en incasseren ... toch? Eh, nee. Los van het feit dat dit geen verstandige actie is (zie tip 10) en moreel gewoon verwerpelijk is, krijg je (weliswaar afhankelijk van het soort verzekering dat je hebt) zelden de nieuwwaarde van je toestel uitgekeerd. Sterker nog, je krijgt vaak niet eens geld voor een nieuw toestel, maar een vergoeding voor het repareren. Bij sommige verzekeringen wordt het geld rechtstreeks aan je uitgekeerd (maar ook dan niet interessant want voor 150 euro heb je geen iPhone 7), andere verzekeringen betalen de reparatie rechtstreeks aan de reparateur.

©PXimport

Tip 07 Een verzekeraar maakt soms het geld rechtstreeks over aan de reparateur.

Tip 08: Bewijs

Verzekeringen werken grotendeels op basis van vertrouwen. Echter, verzekeringsmaatschappijen weten ook echt wel dat mensen niet altijd even eerlijk zijn. Het kan dus zijn dat je bewijs moet leveren van de schade die je claimt te hebben. Dat kan zijn aan de hand van een foto, of, indien de verzekeringsmaatschappij twijfelt, door middel van een huisbezoek. Nu zal dat laatste niet zo heel snel gebeuren, maar bewijs moeten kunnen overleggen is niet uitzonderlijk. Zorg er dus voor dat je je smartphone niet laat repareren voordat je de claim indient (en zo wel, laat de reparateur dan heel duidelijk op de factuur zetten wat er precies stuk was en wanneer het toestel gerepareerd is).

Tip 09: Herhaling

In principe is er geen limiet aan het aantal keer dat je een smartphone kunt laten repareren als dit gedekt wordt door je verzekering (tenzij er specifiek een limiet wordt genoemd in de voorwaarden). Dat wil echter niet zeggen dat je je smartphone vijf keer per jaar zonder gevolgen kunt laten kletteren. Wanneer je te vaak met hetzelfde verhaal aan komt kloppen bij de verzekeraar - of het verhaal nu waar is of niet - gaan er op termijn natuurlijk wel alarmbellen rinkelen. Zo kreeg ik het vorig jaar voor elkaar om een iPad maar liefst drie keer van de bank te laten kletteren, waarbij de verzekeringsmaatschappij na de derde keer met klem benadrukte dat dit niet oneindig kon blijven gebeuren. Het kan bij veel herhaling dus ook verstandig zijn om het maar een keertje zelf te betalen (en daarna een dik rubber hoesje om je toestel heen te doen).

Tip 10: Oplichting

Een vallende smartphone is dus niet gedekt als je kind hem laat vallen, maar wel als jij hem laat vallen? Tja, dan is de keuze niet zo moeilijk, dan zeg je toch gewoon dat jij hem hebt laten vallen? Zo eenvoudig kán het zijn ja, maar laten we niet vergeten dat dat liegen is en dat in het geval van verzekeringskwesties oplichting heet. Nu is de kans dat een verzekering achter de ware toedracht komt in dit geval misschien niet zo groot, maar de vraag is of je voor honderd euro het risico wilt nemen. Wat voor risico precies? Wat dacht je van een jaar celstraf. Dat is namelijk de straf die je kunt krijgen voor het oplichten van je verzekering of een poging daartoe (want de oplichting hoeft niet gelukt te zijn om als strafbaar te worden aangemerkt). Daarbij komt het feit dat als je het niet eens bent met de verzekeringsvoorwaarden natuurlijk niet betekent dat je het recht hebt om ze te breken. Soms heb je gewoon dikke pech.

Controleer je voorwaarden

Wij hebben bij verschillende verzekeringen uitgezocht wat er precies vergoed wordt en wat niet. Dit artikel vertelt je in grote lijnen met wat voor zaken je bij je verzekering kunt aankloppen. We moeten wel benadrukken dat de regels bij elke verzekering anders zijn. Het is dus goed om eens goed je polisvoorwaarden door te lezen en desnoods proactief rond te kijken welke verzekering smartphoneschade dekt, en wellicht over te stappen als dat kan.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 condensdrogers voor minder dan 500 euro
© Beko
Huis

Waar voor je geld: 5 condensdrogers voor minder dan 500 euro

In de rubriek Waar voor je geld gaan we een aantal keer per week op zoek naar de beste producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Deze keer kijken we naar condensdrogers. Welke modellen zijn er te koop voor onder de 500 euro en wat zijn de mogelijkheden?

Een condensdroger is een type wasdroger dat vocht uit je wasgoed onttrekt en opvangt in een ingebouwd reservoir of via een afvoerslang afvoert. In tegenstelling tot luchtafvoerdrogers heeft een condensdroger geen externe afvoer nodig, wat hem flexibel maakt in gebruik en daardoor nagenoeg overal kunt plaatsen. Condensdrogers zijn doorgaans goedkoper in aanschaf dan warmtepompdrogers, maar verbruiken wel meer energie. We vonden vijf exemplaren van minder dan 500 euro.

Beko DCU8235BXT

Energy Label G

De Beko DCU8235BXT is een gebruiksvriendelijke condensdroger met een capaciteit van 8 kg, geschikt voor gezinnen of huishoudens met regelmatig wasgoed. Hij beschikt over diverse programma’s, waaronder opties voor katoen, synthetisch, sportkleding en delicate stoffen. De AquaWave-trommel zorgt voor een zachte behandeling van je kleding, wat de slijtage beperkt. De droger produceert gemiddeld 66 dB aan geluid. Het water wordt opgevangen in een intern reservoir, maar kan ook via een afvoerslang worden weggespoeld. Dit model is niet voorzien van de nieuwste technologieën, maar biedt alles wat je nodig hebt voor betrouwbaar dagelijks gebruik.

Uitgestelde start: Ja
Vulgewicht: 8kg
Type deur: glas
Fabrieksgarantie: 2 jaar (10 jaar op de motor)

Sharp KDNCB8S7PW91BX 

Energy Label G

Deze condensdroger van Sharp is ontworpen met het oog op eenvoud en efficiëntie. De machine biedt 15 programma’s, waaronder instellingen voor katoen, synthetisch, gemengde was en snelle droogbeurten. Het display is helder en overzichtelijk en toont duidelijk de resterende tijd. De bediening is eenvoudig, wat hem geschikt maakt voor gebruikers die vooral gemak zoeken. De wateropvang gebeurt in een reservoir dat handmatig geleegd moet worden, tenzij je kiest voor aansluiting op de afvoer. Voor wie een betrouwbare, eenvoudige droger zoekt zonder poespas, is dit een goede keuze.

Uitgestelde start: Ja
Vulgewicht: 8kg
Type deur: dicht
Fabrieksgarantie: 2 jaar

Hisense DH3S802BW2

Energy Label D

De Hisense DH3S802BW2 is een moderne warmtepompdroger met een capaciteit van 8 kg en diverse slimme functies. Deze droger is uitgerust met ConnectLife, waarmee je hem via een app op je smartphone kunt bedienen. Ook beschikt hij over een stoomfunctie, die helpt om kreukels te verminderen en kleding op te frissen. De trommel is binnenin verlicht en de bediening is overzichtelijk, met een groot display dat de resterende tijd toont. De machine beschikt over programma’s voor onder andere katoen, wol en delicate stoffen. Hoewel het energieverbruik lager is dan bij een standaard condensdroger, duurt het droogproces gemiddeld wel wat langer.

Uitgestelde start: Nee
Vulgewicht: 8kg
Type deur: glas
Fabrieksgarantie: 2 jaar

Beko DF8421TX0

Energy Label E

De Beko DF8421TX0 is een warmtepompdroger met een ruime inhoud van 8 kg. Dankzij de EcoGentle-technologie blijven kleuren langer mooi en wordt kleding zachter behandeld. De AquaWave-trommel met speciale patronen zorgt ervoor dat kleding minder slijt tijdens het drogen. Dit model beschikt over 15 programma’s, waaronder opties voor sportkleding, jeans en wol. Ook is er een anti-kreukfase na het drogen, wat handig is als je niet meteen de was uit de machine haalt. De machine is wat ouder (model 202), maar is nog steeds te koop. Oorspronkelijk was het energielabel A++, maar omgerekend naar de huidige meetmethode is dat nu een E-label geworden. Handige extra’s zijn de startuitstelfunctie en het duidelijke display met resttijdindicatie.

Uitgestelde start: Ja
Vulgewicht: 8kg
Type deur: glas
Fabrieksgarantie: 2 jaar (10 jaar op motor)

Frilec KOBLENZ 8600 TK

Energy Label F

De Frilec KOBLENZ8600TK is een eenvoudige, degelijke condensdroger en beschikt over meerdere standaardprogramma’s, zoals katoen, synthetisch en extra droog. De bediening is rechttoe rechtaan en het display toont de resterende droogtijd. Met een geluidsniveau van ongeveer 65 dB is hij niet de stilste, maar ook zeker niet storend in een gemiddelde omgeving. De droger heeft energielabel F, wat betekent dat hij relatief veel stroom gebruikt vergeleken met warmtepompdrogers. Het water dat uit het wasgoed wordt gehaald, wordt opgevangen in een waterreservoir. Deze moet handmatig geleegd worden, tenzij je hem aansluit op een afvoer.

Uitgestelde start: Ja
Vulgewicht: 8kg
Type deur: glas
Fabrieksgarantie: 5 jaar

▼ Volgende artikel
5 veelgemaakte fouten bij het koken op inductie
© alfa27 - stock.adobe.com
Huis

5 veelgemaakte fouten bij het koken op inductie

Aangebrand eten, vibrerende pannen of ongelijke resultaten: wie net begint met koken op inductie kan tegen dit soort frustraties aan lopen. Gelukkig zijn ze makkelijk te voorkomen. Wij vertellen wat de meest gemaakte fouten zijn bij het koken op inductie én hoe je ze voorkomt.

In het kort

Overgestapt van gas op inductie? Dat is vaak even wennen. Wij zetten 5 veelgemaakte fouten bij het koken op een rij, zodat jij ze niet hoeft ze maken. Dit zijn ze:

  1. Verkeerde pannen gebruiken
  2. Kookzones niet goed benutten
  3. Te hoog vermogen gebruiken
  4. Boostfunctie te veel gebruiken
  5. Niet goed schoonmaken

Inductieplaat kopen?

Check hier de beste deals!

Fout 1: Verkeerde pannen gebruiken

Een klassieke fout bij het koken op inductie is het gebruik van pannen die eigenlijk niet geschikt zijn voor dit type kookplaat. Inductie werkt via een magnetisch veld dat de bodem van de pan rechtstreeks verwarmt. Zijn jouw pannen niet magnetisch, dan is het gevolg een tragere opwarming, ongelijke garing en onnodig veel energieverbruik. Soms reageert een inductiekookplaat helemaal niet op gewone pannen.

Weet je niet zeker of jouw pannen geschikt zijn voor inductie? Doe dan de magneettest: pak een (koelkast)magneet en houd 'm tegen de bodem van de pan. Plakt de magneet stevig vast? Dan is de pan geschikt voor inductie. Glijdt de magneet weg of is de magnetische werking veel te zwak? Dan kun je beter niet koken met deze pan. 

Extra tip: als je nieuwe pannen voor je inductiekookplaat wilt kopen, let dan niet alleen op de magnetische werking. Ook de dikte van de bodem is belangrijk. Pannen met een bodem van minstens 4 à 5 mm dik verminderen de kans op aanbranden en trillen bij hoog vermogen. Kies daarnaast voor keukengerei van hout of siliconen; dat voorkomt krassen aan de onderkant van de pan. 

Fout 2: Kookzones niet goed benutten

Een inductiekookplaat werkt het best met pannen die qua formaat goed door de kookzone worden herkend. Zet je een pan neer die veel kleiner is dan de kookzone, dan kan het zijn dat de plaat hem niet detecteert of dat er minder vermogen beschikbaar is. Er gaat echter geen warmte verloren: alleen het deel van de pan dat binnen het magnetisch veld valt, wordt verwarmd. Een pan die juist groter is dan de kookzone kan leiden tot ongelijkmatige verhitting, omdat alleen het middendeel voldoende wordt opgewarmd. Let er daarnaast op dat de bodem van de pan vlak en schoon is, zodat het contact met het glasoppervlak optimaal blijft. Een kromgetrokken of vuile bodem kan de werking verstoren.

©vectorizer88 - stock.adobe.com

Fout 3: Te snel opwarmen

Inductie warmt veel sneller op dan gas. Daardoor zetten veel mensen het vermogen al snel te hoog, met als gevolg dat olie of eten kan aanbranden. Het is slimmer om op een lagere stand te beginnen en de temperatuur geleidelijk op te voeren, zeker bij bakken of sudderen. Voor water koken mag je gerust vol vermogen gebruiken, maar bij braden is dat vaak niet nodig. Merk je dat je pan gaat trillen of de kookplaat een zoemend geluid maakt, dan staat hij waarschijnlijk te hoog. Gebruik bovendien olie of vet met een hoog rookpunt, zoals arachideolie, zonnebloemolie, kokosolie of geklaarde boter (ghee). Daarmee voorkom je dat het vet te snel verbrandt.

Fout 4: Boostfunctie te veel gebruiken 

Veel inductiekookplaten hebben een boostfunctie die het vermogen tijdelijk flink opschroeft. Ideaal om snel een pan met water aan de kook te brengen of grote hoeveelheden soep of pasta te verhitten. Voor delicate bereidingen is de booststand minder geschikt, omdat de pan dan zo heet wordt dat eten kan aanbranden of ongelijk gaart. Gebruik hem dus met beleid: handig als je snel kracht nodig hebt, maar niet bedoeld om continu op te koken.

Fout 5: Niet goed schoonmaken 

Vlekken en etensresten op je inductiekookplaat zijn niet alleen onhygiënisch, ze kunnen ook blijvende schade veroorzaken. Vooral suikers zijn verraderlijk: die kunnen bij verhitting het glasoppervlak aantasten. Ook verbrande resten laten vaak hardnekkige vlekken achter en kunnen het glas op den duur verkleuren of zelfs doen barsten. Maak de kookplaat daarom na gebruik altijd schoon. Gebruik een licht vochtige doek met een mild reinigingsmiddel, zoals een beetje afwasmiddel of een speciaal middel voor inductiekookplaten. Voor aangekoekte resten is een speciale kookplaatschraper handig. Vermijd schuurmiddelen en schuursponsjes, want die veroorzaken krassen en maken het glas dof.