ID.nl logo
Tweaks voor Windows 7
© ID.nl
Huis

Tweaks voor Windows 7

Windows 7 is alweer enige tijd op de markt en de nieuwigheid is er inmiddels wel van af. Tijd om uw computer een flinke oppepper te geven. Hoe? Met de nodige tweaks kunt u Windows 7 nog beter, sneller én handiger maken.

1. Het klassieke Start-menu

Bent u inmiddels al uitgekeken op het nieuwe menu Start van Windows 7? Helaas is het standaard niet mogelijk om het klassieke menu, zoals u dat nog kent uit Windows 98 en 2000, te gebruiken. Tijd om daar zelf verandering in te brengen. Met het programma CSMenu kunt u het klassieke Start-menu toevoegen aan Windows 7. Interessant aan deze uitbreiding is dat u zelf kunt bepalen welke menuvariant u gebruikt, want het klassieke menu wordt als extra knop toegevoegd aan het menu Start. Hebt u liever niet twee knoppen in het menu? U kunt het standaardmenu Start van Windows ook volledig vervangen door de klassieke variant, met behulp van het programma StartKiller.

©PXimport

Het klassieke Start-menu, maar nu in Windows 7!

2. Eigen aanmeldscherm

Het is vreemd dat Windows 7 niet voorziet in een mogelijkheid om het aanmeldscherm een eigen uiterlijk te geven, bijvoorbeeld met een eigen foto die u ziet zodra u uw computer inschakelt. Gelukkig zijn er uitbreidingen beschikbaar waarmee u alsnog hetzelfde effect bereikt. Met Logon Changer for Windows 7 kunt u een eigen afbeelding gebruiken. Nadat u het programma hebt gestart, klikt u op de knop Change Logon Screen (in het hoofdvenster) en wijst u het gewenste bestand aan. Zorg ervoor dat dit een jpg-afbeelding met een grootte van maximaal 245 KB is. Klik om Test om de afbeelding te controleren. De afbeelding wordt auto­matisch gecomprimeerd door Logon Changer. Als u ooit weer terug wilt keren naar de oorspronkelijke afbeelding, dan klikt u op Revert to Default Logon Screen.

3. Internet Explorer 9

Standaard wordt Windows 7 geleverd met versie 8 van Internet Explorer. Inmiddels wordt er hard gewerkt aan Internet Explorer 9. Deze browser biedt veel verbeteringen ten opzichte van de eerdere versies, en het is dan ook de moeite waard om hem te gebruiken. Doordat er hardwareversnelling is ingebouwd, is de nieuwe browser flink sneller dan zijn voorgangers. Daarnaast biedt de browser ondersteuning voor nieuwe webtechnologieën, zoals het steeds populairder wordende HTML 5. Hoewel de browser nog niet is uitgebracht, is er al een representatieve bètaversie beschikbaar die u prima kunt gebruiken voor uw dagelijkse internetactiviteiten.

©PXimport

Het wordt hoog tijd dat Internet Explorer 8 wordt vervangen door Internet Explorer 9.

4. Gratis office-pakket

Veruit de meeste zakelijke Windows-gebruikers werken met Microsoft Office. Betekent dit dat u dit pakket ook op uw thuiscomputers installeert, met behulp van een dure licentie? Nergens voor nodig. Als u OpenOffice op uw computer installeert, hebt u Windows 7 uitgebreid met een volwaardige set office-programma's die nauwelijks onderdoen voor de onderdelen van Microsoft Office. OpenOffice bestaat uit Writer (tegenhanger van Word), Calc (tegenhanger van Excel), Impress (tegenhanger van PowerPoint), Draw (tegenhanger van Photoshop/Paint) en Base (tegenhanger van Access).

5. Alles uitpakken!

In Windows 7 is ook zip-ondersteuning ingebouwd, maar lang niet alle compressieformaten worden erdoor ondersteund. Daar kunt u maar beter snel verandering in brengen, zodat u ook zonder problemen bestanden kunt openen waarvan de naam eindigt met een extensie als tar, gzip, arj of rar. Een goed programma hiervoor is 7-Zip. Dit betreft open-sourcesoftware en het kan dus gratis worden gebruikt.

©PXimport

7-Zip kan allerhande compressieformaten uitpakken. Handig!

6. Windows via usb

Een aardige eigenschap van Windows 7 betreft de mogelijkheid om het besturingssysteem vanaf een usb-stick te installeren. Dit heeft verschillende voordelen: allereerst verloopt het installatieproces een stuk vlotter dan wanneer u vanaf dvd installeert. Daarnaast zijn niet alle computers voorzien van een dvd-speler, zo ontbreekt dit onderdeel bijvoorbeeld in de meeste netbooks. Door Windows 7 vanaf een stick te installeren, omzeilt u dit probleem. Met behulp van Windows 7 USB/DVD Download Tool kunt u op basis van een installatie-dvd of ISO-bestand eenvoudig een usb-installatie maken. Dit programma wordt gratis door Microsoft ter beschikking gesteld. De wizard bestaat uit een paar stappen, waarin u aangeeft waar de installatiebestanden zich bevinden en naar welke usb-stick u de bestanden wilt kopiëren. Na afloop beschikt u over een bootable (opstartbare) usb-stick met Windows 7.

©PXimport

Met Windows 7 USB/DVD Download Tool kunt u een usb-installatiestick maken.

7. Kladblok Deluxe

Het welbekende Kladblok - al aanwezig sinds de eerste versies van Windows - is nog steeds mateloos populair, bijvoorbeeld om eenvoudige tekstbestanden mee te bekijken of om webpagina's te bewerken. Toch kent Kladblok enkele beperkingen: zo wordt er geen opmaakhulp geboden en zijn de bewerkingsmogelijkheden op de vingers van een hand te tellen. Met Notepad++ haalt u een uitgebreide variant op Kladblok in huis. Notepad++ ondersteunt meerdere tabbladen, zodat u eenvoudig tekstdocumenten naast elkaar kunt plaatsen en kunt vergelijken. Daarnaast worden herkende onderdelen in een tekst expliciet gemarkeerd, bijvoorbeeld als u met een html-document of in programmeertaal werkt. Met behulp van plug-ins kunt u de functionaliteit van Notepad++ bovendien nog uitbreiden.

8. Voor Gmail-fanaten

Tevreden met uw Gmail-account? Leest u dan even verder. U kunt slim gebruikmaken van de Jump Lists van Windows 7 om bij te houden of u nieuwe berichten hebt. Hiervoor maakt u gebruik van Gmail Notifier Plus. Dit kleine programma nestelt zich in de taakbalk en verandert van pictogram zodra er nieuwe mail is. Als u er met de rechtermuisknop op klikt, verschijnt de betreffende Jump List en ziet u de berichtkoppen van nieuwe e-mailberichten. Handig! Bovendien toont de Jump List de sectie Taken. Hiermee kunt u snel een mailbericht samenstellen, Postvak IN openen, op nieuwe mail controleren en de accountinstellingen aanpassen.

9. Lekker stapelen

U kunt de Windows 7-taakbalk zelf wat verbeteren, zodat de balk nog praktischer in gebruik wordt. Een goed voorbeeld van programma's die u hiervoor kunt gebruiken, is StandaloneStack. Hiermee voegt u de 'stacks'-functie aan de taakbalk toe. Als u de bijbehorende knop indrukt, verschijnt een ballon met favoriete mappen in beeld. Interessant is het instellingenvenster van StandaloneStack. Hierin kunt u aangeven hoe de items moeten worden gesorteerd en kunt u nieuwe stacks maken. U kunt elke stack voorzien van een eigen naam en bepalen in welke richting de objecten worden getoond. Verder kunt u aangeven of de menu's moeten worden geanimeerd en wat er moet gebeuren als u op een map klikt.

©PXimport

StandaloneStack zorgt voor een opgeruimde taakbalk.

10. Beter schakelen

Dat u met de toetsencombinatie Alt+Tab tussen geopende vensters kunt schakelen, weet u waarschijnlijk al. Er is echter nog meer mogelijk. De makers van VistaSwitcher voegen met hun uitbreiding voor Alt+Tab extra functies toe. Als u na installatie de toetsencombinatie gebruikt, ziet u dat het schakelvenster is uitgerust met een overzicht van de vensternamen, naast het screenshot. U kunt elk venster een nummer geven, om het vervolgens snel te kunnen openen. Interessanter zijn echter de instellingsmogelijkheden. Op de tab Appearance kunt u aangeven hoe groot het takenvenster mag zijn. Wilt u bepaalde programma's uitsluiten, dan kunt u deze opgeven op de tab Exclusion.

11. Weersvoorspelling

Benieuwd naar het weer, terwijl u televisie of een film kijkt via Media Center? Media Center heeft geen weersvoorspelling aan boord, maar u kunt deze functie zelf toevoegen. Met de uitbreiding Heatwave voegt u een fraai vormgegeven weersvoorspeller toe aan de Media Center-omgeving. Na installatie kunt u meerdere locaties toevoegen. Het is bijvoorbeeld handig om zowel uw woonplaats als uw vakantiebestemming te selecteren. In tekst en met grote pictogrammen wordt u duidelijk gemaakt hoe het weer zich ontwikkelt.

12. Alles onder controle

Wilt u instellingen van het besturingssysteem aanpassen, maar gebruikt u daar liever niet het Windows-register voor? Een bijzonder uitgebreid programma waarmee u Windows 7 meer naar uw hand zet, is EnhanceMySe7en. Het programma is opgebouwd uit verschillende tabbladen, waarop u per Windows-onderdeel instellingen vindt om de computer aan te passen. Zo kunt u onder meer het bureaublad aanpassen, Internet Explorer onder handen nemen en de functionaliteit van de taakbalk veranderen. Er is een aparte optimalisatiesectie waarin u veelvoorkomende Windows 7-problemen automatisch kunt laten verhelpen, en op een centrale tab zijn losse Windows-hulpjes, zoals Schijfdefragmentatie, ondergebracht. Van EnhanceMySe7en is een 32-bit en een 64-bitversie beschikbaar.

©PXimport

EnhanceMySe7en zorgt ervoor dat u meer mogelijk­heden krijgt bij het aanpassen van het besturingssysteem.

13. Live Essentials

Ten opzichte van Windows Vista wordt Windows 7 redelijk 'kaal' geleverd. Programma's om te e-mailen en te chatten treft u bijvoorbeeld standaard niet aan in het besturingssysteem. Om ze toch te kunnen gebruiken, is er Windows Live Essentials, een pakket dat los wordt aangeboden en dat programma's bevat zoals Windows Live Messenger (om te chatten), Windows Live Mail (een e-mailclient) en Windows Live Movie Maker (voor videobewerking). U kunt dit programma gratis downloaden. Kies in het menu Start voor Introductie en klik op Windows Live Essentials downloaden. Na installatie vindt u het programma via Start, Alle programma's, Windows Live.

Meer mogelijkheden

Er zijn meer extra's beschikbaar voor Windows 7 dan u standaard in het besturingssysteem aantreft. Zo kunt u extra thema's downloaden en Windows uitbreiden met nieuwe bureaubladachtergronden en gadgets. Een overzicht van de verschillende mogelijkheden vindt u op website van Microsoft. Op het tabblad Thema's vindt u alles wat beschikbaar is. Klik op de knop Downloaden om zaken toe te voegen. Het tabblad ernaast biedt verschillende bureaubladachtergronden en rechts hiervan vindt u bureaubladgadgets: kleine programma's die u direct vanaf het bureaublad uitvoert en die kleine functies uitvoeren (zoals het weergeven van aandelenkoersen).

©PXimport

Extra toevoegingen voor Windows 7 vindt u ook op de website van Microsoft.

14. Configuratiescherm

Voor sommige uitbreidingen voor Windows 7 hoeft u helemaal niet ver te zoeken. Een goed voorbeeld hiervan is de functie om in één keer alle opties van het configuratiescherm te tonen (standaard toont Windows alleen categorieën en een selectie). Klik met rechts op het bureaublad en kies Nieuw, Map. Geef de map de volgende naam: Configuratiescherm. {ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}. Zodra u de map hebt gemaakt, krijgt deze het pictogram van het configuratiescherm. Dubbelklik erop om het configuratiescherm te openen, waarna alle items in één keer worden getoond.

©PXimport

U kunt alle items van het configuratiescherm bij elkaar zetten in één overzicht.

15. Overal alle bestanden

Werkt u vaak op verschillende computers met dezelfde documenten? Daar hebt u allang geen server meer voor nodig, want u kunt gewoon een online-schijf aan Windows 7 toevoegen. Hiermee hebt u - via uw bestaande programma's en Windows Verkenner - altijd toegang tot uw bestanden, zolang u maar beschikt over een internetverbinding. Om documenten online op te slaan, kunt u gebruikmaken van Dropbox. Eenmaal geïnstalleerd, is het systeemvak van Windows 7 (het gedeelte naast de klok in de taakbalk) voorzien van een nieuw pictogram. Dubbelklik daar op om uw Dropbox-map te openen, waar u vervolgens uw favoriete bestanden in op kunt slaan. Installeert u Dropbox op een andere computer, dan ziet u dezelfde mappen met dezelfde inhoud. Dropbox zorgt ervoor dat de mappen continu worden bijgewerkt. Het is ook prettig dat Dropbox wordt ondersteund door de Mac en dat er mobiele versies beschikbaar zijn, zoals voor de iPhone en de BlackBerry. De dienst biedt gratis een online opslagruimte tot 2 GB. Is dat onvoldoende, dan kunt u een betaald abonnement nemen.

©PXimport

De 'missende map' binnen Windows 7: een online harde schijf die overal toegankelijk is.

16. ISO-bestanden

Werkt u vaak met ISO-bestanden, dan is het handig om ondersteuning daarvoor aan Windows 7 toe te voegen, zodat u een ISO-bestand kunt koppelen en benaderen als dvd-station. Zo hoeft u dergelijke bestanden niet steeds op een fysieke dvd te branden. Download en installeer het programma IsoBuster. Eenmaal geïnstalleerd, kunt u er heel eenvoudig een ISO-bestand mee openen. U ziet de inhoud ervan vervolgens op dezelfde manier als bij een bestand dat op een schijf is gebrand. Daarnaast biedt IsoBuster de mogelijkheid om (installatie)bestanden uit te voeren.

17. Opgeruimd bureaublad

Last van een overvol bureaublad? Startdock Fences helpt u bij het ordenen van de inhoud ervan. U kunt het bureaublad indelen met behulp van donkere vlakken die u een naam geeft. Vervolgens plaatst u in elk vlak een van de onderdelen (zoals programma's, mappen en snelkoppelingen). Er zijn twee versies beschikbaar: Fences Free en Fences Pro, en de eerste versie mag u kosteloos gebruiken. Het programma kent een aantal interessante opties. Zo kunt u met een dubbele klik op een leeg gedeelte van het bureaublad alle pictogrammen laten verdwijnen. Daarnaast kunt u secties voor verschillende pictogrammen aanmaken. Met de betaalde versie kunt u ook een sectie maken waar alle nieuwe pictogrammen voortaan automatisch in worden geplaatst. Fences helpt ook bij het onthouden van de pictogramlay-out. Als u de resolutie hebt veranderd (bijvoorbeeld omdat u een game hebt gespeeld), worden de pictogrammen netjes op hun oorspronkelijke locatie teruggeplaatst.

©PXimport

Last van een vol bureaublad? Met Fences schept u orde op zaken.

18. Video's omzetten

Even een video bekijken op uw Xbox of op uw iPhone? Grote kans dat dit niet direct werkt, bijvoorbeeld omdat het standaardbestandsformaat niet wordt herkend. In zulke gevallen is het handig als u het bron­bestand snel om kunt zetten naar een formaat dat wél wordt herkend. Met het compacte programma HandBrake kunt u snel en eenvoudig een film naar een ander videoformaat omzetten. Eenmaal geïnstalleerd, kunt u bij Source het bronbestand opgeven. Bij Output Settings geeft u aan wat er met de video moet gebeuren. Handig zijn de 'presets' aan de rechterzijde van het venster. Met deze voorgedefinieerde instellingen kunt u videobestanden omzetten naar populaire uitvoerformaten, bijvoorbeeld voor de iPhone.

©PXimport

Wordt het bestandsformaat van uw video niet herkend? HandBrake kan het formaat snel omzetten.

19. Alles afspelen

Over video's gesproken: de nieuwste Windows Media Player kan aanzienlijk meer formaten afspelen dan de versie van Windows Vista. Toch blijven er nog voldoende formaten over die niet door Media Player worden 'begrepen'. Tijd om hier verandering in te brengen, en wel met VLC Media Player. De speler ondersteunt bekende standaarden zoals avi, mp4, ogg en real, maar ook minder gangbare zoals raw dv, mxf en nut. U kunt het uiterlijk van VLC Mediaplayer aanpassen met behulp van skins. Daarnaast is er een uitgebreid instellingenvenster, waarmee u de videoweergave kunt veranderen, bijvoorbeeld door het videobeeld enkele graden te draaien of de kleuren bij te stellen.

©PXimport

VLC Media Player is een stuk uitgebreider dan Windows Media Player.

20. Logo's voor tv-zenders

Onderdeel van Windows 7 (Home Premium en Ultimate) is Windows Media Center. Met dit programma bekijkt u video's en kunt u - in combinatie met een tv-tuner - televisie kijken. De ingebouwde programmagids (kortweg EPG) is ideaal om te zien welke televisieprogramma's worden uitgezonden. U kunt deze gids flink verbeteren, door elke zender van het bijbehorende zenderlogo te voorzien. De gebruikerscommunity van het programma My Channel Logos heeft voor verschillende landen logo's gemaakt. Als een logo niet beschikbaar is, kunt u het bovendien zelf toevoegen. In het instellingenvenster klikt u op de zender waarvoor u een logo toe wilt voegen. Klik op het vlak rechts om het bijbehorende logo toe te kennen. Blader naar de afbeelding die u in de programmagids wilt toevoegen en bevestig met een klik op Open. Het logo is toegevoegd.

21. YouTube in Media Center

Het is vreemd dat Media Center geen ondersteuning biedt voor YouTube. Het is immers juist prettig om binnen de Media Center-omgeving ook naar streaming video te kunnen kijken. De makers van MacroTube dachten hierover hetzelfde en hebben een uitbreiding voor Media Center gemaakt waarmee u toegang krijgt tot verschillende streaming-videodiensten, waaronder YouTube en Dailymotion. Eenmaal geïnstalleerd, hebt u via de Media Center-omgeving toegang tot de kanalen. Klik op een zenderlogo om het kanaal te openen. Vervolgens kunt u een van de aangeboden video's bekijken of op zoek gaan naar specifieke clips, via een handig schermtoetsenbord.

22. No-nonsens aanpassingen

'Tweaking'-programma's voor Windows 7 zijn er volop. Elders in dit artikel leest u over EnhanceMySe7en. Dat programma biedt na installatie aardig wat functionaliteit. Hebt u echter behoefte aan een lichter programma waarmee u de meest populaire aanpassingen in Windows 7 kunt doorvoeren, dan is Windows 7 Little Tweaker de ideale toevoeging. Het programma bestaat louter uit een lijst met veelgebruikte aanpassingen. Om een aanpassing door te voeren, plaatst u een vinkje bij de betreffende optie. Bevestig vervolgens met een klik op Apply. Via de knop Defaults kunt u op ieder gewenst moment terugkeren naar de standaardinstellingen, bijvoorbeeld omdat u twijfelt over een doorgevoerde wijziging.

©PXimport

Windows 7 Little Tweaker is een compact programma waarmee u populaire tweaks doorvoert.

23. Wachtwoorden onthouden

In de loop der tijd verzamelt de gemiddelde computeraar een grote hoeveelheid wachtwoorden. Het is belangrijk dat u het overzicht daarover bewaart, en daarbij kan een zogeheten Password Manager een belangrijk hulpmiddel zijn. Zo'n programma houdt een lijst bij met al uw gebruikersnamen en wachtwoorden, en maakt deze pas toegankelijk nadat u een hoofdwachtwoord hebt opgegeven. Dat is daarmee feitelijk het enige wachtwoord dat u nog hoeft te onthouden. Een uitstekend programma is KeePass Password Safe. Dit is een opensource-wachtwoordmanager die u gratis mag gebruiken.

24. Virtuele machines

Wel eens van een virtuele machine gehoord? Een virtuele machine stelt u in staat een besturingssysteem binnen het huidige besturingssysteem te installeren, in een afgeschermde omgeving. Dit komt bijvoorbeeld van pas als u een bepaald programma wilt evalueren zonder uw 'echte' besturingssysteem te vervuilen. Ook kunt u meerdere besturingssystemen door elkaar gebruiken, bijvoorbeeld als u gebruikmaakt van programma's die alleen binnen een specifieke versie van Windows werken. Met het gratis programma VMware Player kunt u meerdere besturingssystemen als virtuele machine installeren. Uiteraard hebt u daarbij nog wel de installatiebestanden nodig van de betreffende besturingssystemen.

©PXimport

'Windows in Windows': handig als u nieuwe software wilt uitproberen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.