ID.nl logo
Review Samsung Galaxy Tab S10 Ultra – Voor wie niet op de centen let
© Wesley Akkerman
Huis

Review Samsung Galaxy Tab S10 Ultra – Voor wie niet op de centen let

Als je naar de prijs van de Samsung Galaxy Tab S10 Ultra kijkt, dan denk je wellicht: dat gaat toch nergens meer over? Je bent hier minimaal 1339 euro aan kwijt, en dan heb je nog maar de laagste configuratie in handen. In hoeverre kan een tablet dat bedrag waard zijn?

Fantastisch
Conclusie

We snappen best dat dit soort tablets geld mogen kosten, maar dit staat wat ons betreft niet meer in verhouding tot elkaar. Ja, dit is met afstand de allerbeste Android-tablet die je op dit moment kunt kopen, maar potdomme, minder dan dat mag je ook niet verwachten als je zo diep in de buidel tast. Je haalt dit product alleen in huis als je het beste van het beste wilt, en niet op de centen hoeft te letten.

Plus- en minpunten
  • Prachtig amoled-scherm
  • Krachtige processor
  • Goed updatebeleid
  • Werkstation
  • Entertainment op orde
  • Waterdicht en stofvrij
  • Mooiere foto's
  • Geen grote stap vooruit
  • Te hoge prijs
  • AI-opties vereisen Samsung-account

Hoewel de Tab S9 Ultra destijds voor een soortgelijk bedrag in de winkels te vinden was, vinden we het inmiddels wel welletjes met die hoge prijzen. De oude Ultra is nu online verkrijgbaar voor minder dan 1000 euro en zelfs dat is nog steeds een hoop geld. Voor de 1339 euro voor dit model krijg je een tablet met 12 GB aan werkgeheugen, 256 GB aan opslagruimte en een groot amoled-scherm van 14,6 inch. Je gebruikt het apparaat voor entertainment (games, films, series, foto's) en je werk, mits je nog los een toetsenbord aanschaft of je eigen randapparatuur gebruikt.

Als je meer opslagruimte of werkgeheugen, of toegang wil tot het 5G-netwerk, wees dan bereid om honderden euro's meer neer te leggen voor het systeem. Dat we op de Samsung-website de optie Leasen zien staan, verbaast ons niets, aangezien je inmiddels de prijs van een gemiddelde fiets of e-bike spendeert aan zo'n apparaat. Als je iets niet direct kunt kopen, zonder een lening af te sluiten, is het altijd nog maar de vraag of het verstandig is om dat product dan in huis te halen. Maar goed, die afweging ligt natuurlijk bij jezelf. Het moge duidelijk zijn: de prijs van de Ultra is torenhoog.

©Wesley Akkerman

Maar wat krijg je ervoor terug?

Dan rest de vraag natuurlijk: wat krijg je voor een bedrag van 1339 of – als je alle toeters en bellen erbij neemt – 1909 euro? Vrijwel een identieke tablet als het model van een jaar eerder.

Waarom Samsung de moeite neemt om zo'n marginale update uit te brengen is ons een raadsel, behalve natuurlijk dat er monetaire redenen voor te verzinnen zijn. Het scherm is even groot en beschikt over dezelfde specificaties. Het grote verschil: de anti-reflecterende laag, die de maximale helderheid net iets omlaag trekt. Maar het verschil daarin is gelukkig verwaarloosbaar.

De nieuwe tablet is verder een paar gram lichter en een millimeter dunner, maar daar merk je als gebruiker weinig van. Daar is het apparaat te groot en te log voor. Begrijp ons niet verkeerd hoor: dit is een onvervalst Samsung-product dat premium design uitstraalt en geen concessies doet aan bouwkwaliteit en gebruikersgemak.

Maar de Tab S9 Ultra was gewoon nog niet aan vervanging toe, net zoals de reguliere Tab S9 dat niet is. Dit jaar is er daarom geen reguliere Tab S10, en krijgen we naast de Ultra enkel nog de Tab S10+ voorgeschoteld.

©Wesley Akkerman

Het grootste verschil

Zijn er dan helemaal geen grote verschillen? Zeker wel: de processor. Normaliter werkt Samsung hiervoor samen met Qualcomm, maar dit keer slaat het de handen ineen met Mediatek. Onder de motorkap van de Samsung Galaxy Tab S10 Ultra zit namelijk een Dimensity 9300+-processor. Ten opzichte van de Snapdragon 8 Gen 2 in de Tab S9 Ultra is er sprake van een grote winst op het gebied van snelheid en gamingprestaties, maar het energieverbruik is nagenoeg gelijk. De 9300+ gaat verder gelijk op met de Snapdragon 8 Gen 3 van Qualcomm.

Waarom Samsung dan niet toch voor (de naamsbekendheid van) Qualcomm kiest, laat zich raden. Maar ook op dit vlak geldt waarschijnlijk behaalde winst. Mediatek-chips zijn goedkoper dan die van Qualcomm. Gelukkig doen de high-end cpu's niet onder voor de Snapdragons van deze wereld. Daardoor heb je geen last van prestatieproblemen, gestotter of andere obstakels. Wat wel meteen opvalt, is de warmteontwikkeling. Zelfs wanneer je gewoon een website bezoekt in Samsungs eigen browser kan de tablet vrij snel warm worden. Dat is toch zonde.

©Wesley Akkerman

Kleine dingen die opvallen

Tijdens de testperiode van enkele weken is ons nog meer opgevallen. Zo maken de camera's foto's die net wat natuurlijk ogen dan voorheen. Weg is de gele gloed van de Tab S9 Ultra. Dat is opvallend, aangezien de hardware identiek is. Verder is het handig dat Samsung er standaard een S Pen-stylus bij levert en dat je de tablet in de gewone en Dex-stand kunt gebruiken. Samsung Dex is een desktopmodus voor Android. Je kunt externe apparaten (monitor, toetsenbord, muis) aansluiten of alles gewoon direct op het apparaat regelen.

De grote vraag is echter of je alles uit zo'n grote tablet gaat halen als de Tab S10 Ultra. Ja, er zijn flink wat creatieve apps beschikbaar binnen het Android-ecosysteem – maar digitale kunstenaars hangen massaal de iPad aan als het gaat om de betere apps voor tekenen en bewerkingssoftware.

De nieuwe Ultra moet het vooral hebben van zijn AI-opties, die we eerder gezien hebben op de S24-reeks en Z-modellen, zoals de recente Fold. Je kunt iets tekenen, en de AI maakt er dan iets moois van. Dat kan in allerlei verschillende stijlen.

Goed om te weten: je bent verplicht een Samsung-account aan te maken als je gebruik wil maken van AI-functies. Een drempel als je het ons vraagt, omdat dat nog vooral in het voordeel van de fabrikant is. Die heeft immers een extra databron erbij.

©Wesley Akkerman

Samsung Galaxy Tab S10 Ultra kopen?

Onderaan de streep vinden we te weinig redenen om te upgraden naar een Samsung Galaxy Tab S10 Ultra wanneer je al beschikt over een Tab S8 of S9. Tussen de S9 Ultra en S10 Ultra zitten weinig grote verschillen, en we zien verder geen reden waarom de oudere tablets geen toegang zouden krijgen tot nieuwe AI-opties (als je daar al op zit te wachten).

De nieuwe tablet krijgt een jaar extra aan softwareondersteuning en draait uit de doos op Android 14. Begin 2025 verschijnt Android 15 met One UI 7, dat nog meer nadruk gaat leggen op kunstmatige intelligentie.

Aangezien die updates ook naar de vorige Ultra komen, kun je je ook afvragen wat dat waard is in een markt waar je meer dan 1000 euro betaalt voor high-end tablets. We snappen best dat dit soort dingen geld mogen kosten, maar dit staat wat ons betreft niet meer in verhouding tot elkaar. Ja, dit is met afstand de allerbeste Android-tablet die je op dit moment kunt kopen, maar potdomme, minder dan dat mag je ook niet verwachten als je zo diep in de buidel tast. Je haalt dit product alleen in huis als je het beste van het beste wil, en niet op de centen hoeft te letten.


▼ Volgende artikel
Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger
© Praewphan
Huis

Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger

Wist je dat een wasdroger meer kan dan alleen het simpelweg drogen van kleding? Van de handige anti-kreukfunctie tot speciale droogprogramma's voor delicate kleding: deze functies kun je allemaal vinden op de gemiddelde wasdroger.

Wasdrogers worden geleverd met een verscheidenheid aan functies. In dit artikel sommen we een aantal functies op en leggen we uit hoe ze precies werken. Handig om te weten bij het gebruik óf de aankoop van je wasdroger. We behandelen:

  • Anti-kreukfunctie met of zonder stoom
  • Vochtsensor met automatische uitschakeling
  • Wol- en delicate programma's
  • Kinderbeveiliging
  • Smart connect
  • Stapelbaarheid
  • Geschikt voor onderbouw

Meer weten over wasdrogers? Lees dan: Condens of warmtepomp: welke wasdroger moet je hebben?

Anti-kreukfunctie met of zonder stoom

Kleding kan behoorlijk gekreukt uit de wasdroger komen. Dat komt doordat de hitte in de droger ervoor zorgt dat de vezels samentrekken, waardoor de stof ietsje krimpt. Daar komt nog bij dat kleding vaak even blijft liggen nadat de droger heeft gedraaid. Gelukkig hebben veel wasdrogers tegenwoordig een anti-kreukfunctie.

Hoe deze functie precies werkt verschilt per merk en droger, maar in de meeste gevallen houdt deze functie in dat de trommel lichtjes blijft ronddraaien nadat het drogen klaar is. Op die manier blijft het textiel soepel, waardoor er geen kreukels in de stof kunnen trekken. Sommige drogers hebben een anti-kreukfunctie met stoom, waarbij na het drogen stoom in de trommel wordt geblazen. Dat maakt het risico op kreukels al helemaal nihil. Wasdrogers met anti-kreukfunctie met stoom zijn vaak wel wat duurder.

Vochtsensor met automatische uitschakeling

Veel moderne wasdrogers beschikken over een vochtsensor die tijdens het drogen het vochtgehalte van de kleding meet. Zo weet het apparaat precies wanneer het droogproces voltooid is en wanneer het apparaat zichzelf kan uitschakelen. Handig, want op die manier blijft de droger nooit langer dan nodig draaien en verspilt hij dus geen energie. Ook is dit prettig voor je kleding, aangezien overmatig drogen kleding kan beschadigen. Dankzij automatische uitschakeling zal het apparaat daarnaast niet snel overbelast raken.

Wol- en delicate programma's

Zet je bij elk type kleding, dus óók bij die mooie kasjmier trui, het standaard droogprogramma aan? Niet doen! Veel wasdrogers beschikken over speciale programma's voor delicate stoffen zoals wol of zijde. Bij deze programma's wordeen een lagere temperatuur en een mildere droogmethode gebruikt om de kleding in opperbeste staat te houden. Zo weet je zeker dat je kostbare trui niet krimpt of zijn natuurlijke zachte structuur verliest.

©Lipskiy Pavel

Kinderbeveiliging

Voor wie jonge kinderen in huis heeft rondrennen, is een wasdroger met kinderbeveiliging een must. Wanneer deze beveiliging is ingeschakeld, is het voor kinderen onmogelijk om de wasdroger te openen of instellingen te veranderen. En aangezien een droger van binnen erg heet kan worden, voorkomt zo'n kinderslot een hoop ongelukken. Op de meeste drogers is het kinderslot in en uit te schakelen via een bepaalde knopcombinatie. Staat het slot ingeschakeld, dan zie je dat aan een slot-icoon op het display van de droger.

Graag in gestreken kleding naar je werk, school of afspraak?

Een stoomstrijkijzer maakt elke kreukel moeiteloos glad

Smart connect

Sommige wasdrogers zijn op afstand te bedienen via wifi, ook wel smart connect of home connect genoemd. Ideaal als je op je werk zit en wilt dat je kleding droog is als je thuiskomt – of als de wasdroger op zolder staat en je geen zin hebt om steeds op en neer te lopen.

Een wasdroger met smart connect koppel je eenvoudig via een app aan je smartphone of tablet. In zo'n app geef je aan wat voor type was je wilt drogen, waarna de app bepaalt wat daarvoor het meest geschikte wasprogramma is. Is de was droog, dan ontvang je een melding. Zo hoef je niet continu het dashboard van je droger te checken. De app geeft ook aan wanneer het filter van je droger schoongemaakt moet worden en wanneer er ander onderhoud nodig is.

©EuStock - stock-adobe.com

Stapelbaarheid

Wanneer je weinig ruimte hebt voor een wasdroger is het wel zo fijn als je het apparaat op je wasmachine kunt zetten. Maar pas op: je wasmachine en -droger stapelen is geen kwestie van simpelweg het ene op het andere apparaat plaatsen. Beide apparaten zijn namelijk erg zwaar en kunnen tijdens het draaien gaan verschuiven of wiebelen. Ook geven zowel de wasmachine als de droger trillingen door, die bij een onveilige plaatsing schade aan het andere apparaat kunnen veroorzaken.

Het is dus erg belangrijk dat beide apparaten stevig op hun plek staan. Hoewel de meeste wasmachines en drogers in standaardafmetingen kunnen worden gestapeld, is het slim om van tevoren goed te checken of dit inderdaad het geval is. Het plaatsen van een stapelkit tussen je wasmachine en droger is altijd een goed idee. Deze vangt de trillingen van beide apparaten op en vormt een stevige basis waarop de droger kan staan, waardoor hij niet zal verschuiven.

Geschikt voor onderbouw

Een wasdroger is helaas niet het meest esthetische apparaat. Wil je de droger naadloos integreren in je interieur, bijvoorbeeld door hem onder een werkblad of aanrecht te plaatsen, dan heb je een wasdroger nodig die speciaal is ontworpen voor onderbouw. Deze wasdrogers zijn meestal wat compacter van formaat en hebben een bovenblad dat je kunt verwijderen. Om ervoor te zorgen dat deze wasdrogers hun warmte goed kwijt kunnen, is er extra aandacht besteed aan het ventilerend vermogen van deze apparaten. Bijkomend voordeel van dit type droger is dat hij dankzij zijn compacte vorm over het algemeen energiezuiniger is dan een standaard wasdroger.

Leestip: Wasdroger, wasrek of de buitenlucht: voordelen en nadelen


▼ Volgende artikel
EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen

De Lancia Ypsilon Electric laat onder zijn chique verpakking weinig verrassingen zien. Hij moet het vooral van zijn design en luxe uitrusting hebben. Is dat genoeg om van deze kleine elektro-Italiaan een begeerlijk totaalpakket te maken?

Dit artikel in het kort:

  • De Lancia Ypsilon Electric is een compacte EV met een actieradius tot 403 kilometer, gebaseerd op Stellantis-technologie.
  • Uitrusting omvat luxe opties zoals velours bekleding, stoelverwarming en massagefuncties.
  • Prestaties: 156 pk, zuinig energieverbruik en een solide rijervaring, vooral in Sport-stand.
  • Minpunten: beperkte ruimte achterin en hoge prijs in vergelijking met concurrenten.
  • Concurrentie komt vooral van de Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

Meer over de Renault lees je hier: Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Eerst de nieuwe Ypsilon

Lancia keert terug van (nooit helemaal) weggeweest. De laatste jaren was het gesoigneerde Italiaanse merk alleen nog in eigen land actief, maar met succes. Want ook al liep de vorige generatie van de compacte Ypsilon (nog op basis van de Fiat Panda) alweer sinds 2011 mee, het deftige autootje was nog altijd razend populair.

Moedermaatschappij Stellantis laat met de komst van de nieuwe Ypsilon zien het beste voor te hebben met Lancia: het merk werd opnieuw uitgevonden en de komende jaren verschijnen diverse nieuwe modellen. Basis hiervoor vormt het nieuwe STLA-platform, dat in meerdere (batterij)formaten wordt aangeboden en geschikt is voor meerdere vormen van aandrijving. Dus niet alleen volledig elektrisch, maar ook als hybride en stekkerhybride. De nieuwe compacte Ypsilon lost het startschot voor renaissance van Lancia. Later volgen de grote Gamma en de middenklasse Delta.

🚘Lees ook: Nieuwe Lancia Ypsilon (2024): bekende ingrediënten in een stijlvol jasje

Ruim 400 kilometer

Voor de Ypsilon borduurt Lancia voort op de van andere Stellantis-merken bekende, technologie. De 4,08 meter lange vijfdeurs hatchback is op dezelfde leest geschoeid als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Deze twee modellen zijn nog altijd verkrijgbaar met de aloude 136 pk sterke elektromotor en 50kWh-batterij, de Lancia Ypsilon wordt uitsluitend aangeboden met de geüpdatete versie van dit pakket.

De elektromotor levert een maximaal vermogen van 156 pk en de batterij is met een capaciteit van 51 kWh iets groter: goed voor een grootste actieradius van 403 kilometer. De Ypsilon kan zich prima meten met belangrijke concurrenten zoals de kersverse Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

©Igor Stuifzand

Historisch verantwoord

Als je door je wimpers kijkt, herken je in de Lancia Ypsilon het silhouet van de Peugeot 208 en Opel Corsa. Toch zijn aan de buitenkant maar heel weinig plaatdelen uitwisselbaar. De Ypsilon combineert strakke elementen, zoals het expressieve front waarin de lichtstrips het nieuwe familiegezicht van Lancia laten zien. De combinatie van de spoilervormige balk en ronde achterlichten zijn afgeleid van de Stratos, waarmee Lancia in de jaren zeventig zoveel successen boekte in de rallysport.

Aan boord zie je verschillende onderdelen die ook door Peugeot en Opel worden toegepast, zoals de stuurhendels en de tuimelschakelaars voor de rijrichting en rijprogramma′s.

©Igor Stuifzand

Complete uitrusting

Het dashboard heeft een nieuwe, stijlvolle vormgeving waarbij het instrumentarium doet denken aan een opgeslagen boek. Bij de LX-versie en het tijdelijk verkrijgbare topmodel Edizione Cassina Limitata zijn de stoelen bekleed met prachtig, fluweelzacht velours. De uitrusting van Edizione Cassina wordt gecompleteerd met onder meer stoelverwarming en een massagefunctie op de bestuurdersstoel.

Automatische airco, smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto en cruise control (vanaf de LX adaptief) zijn standaard op alle versies. De prijzen voor de Ypsilon Electric beginnen bij 35.400 euro, de geteste Edizione Cassina Limitata staat voor 39.500 euro in de prijslijst. Een fors bedrag, maar als je de concurrentie net zo rijk zou aankleden als de duurste Ypsilon, dan valt het uiteindelijk wel mee met die prijs.

©Igor Stuifzand

Alleen in Sport het volle vermogen

De 156 pk sterke elektromotor weet prima raad met het gewicht van de Ypsilon Electric, à 1461 kilo. Overigens moet je wel zelf actie ondernemen om over het volledige vermogen van 156 pk te kunnen beschikken, want dat is uitsluitend in de Sport-stand beschikbaar. Kies je voor Normaal of Eco, dan wordt het vermogen alleen bij het volledig intrappen van het acceleratiepedaal (kickdown) vrijgegeven.

De aandrijflijn heeft al vaker laten zien dat de update van enkele jaren geleden een positief effect heeft gehad op het energieverbruik. Met name onder winterse omstandigheden zaten de WLPT-verbruiksopgave en het realistische energieverbruik mijlenver uit elkaar. De ervaring leert dat het verschil na de update van de elektromotor en het accupakket een stuk kleiner is.

©Igor Stuifzand

Zuinig met energie

Tijdens onze standaard verbruiksronde van 170 kilometer toonde de temperatuuraanduiding 5 graden Celsius aan. Om het op batterijpakket op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen, plus het op een behaaglijke warmte krijgen van het interieur (21 graden), wordt veel energie gevraagd. Desondanks resulteerde de verbruiksronde in een keurig gemiddelde van 16,8 kWh/100 km. Lancia geeft zelf een gemiddelde op van 14,3 kWh/100 km, en dat is onder gunstigere temperaturen zeker te benaderen.

Tijdens een lange snelwegrit van Amsterdam naar Nijmegen, met snelheden die rond de 100 km/h schommelden en een buitentemperatuur van zo′n 15 graden, noteerde de boordcomputer niet meer dan 13,3 kWh/100 km.

Berekend op basis van de gemiddelde waarde die we tijdens een kille avond op onze verbruiksronde scoorden, ligt met een volledig opgeladen 51 kWh-batterij een aanvaardbare actieradius van 305 kilometer in het verschiet.

Standaard heeft de Ypsilon een 11kW-boordlader, snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 naar 80 procent ′state-of-charge′ neemt 24 minuten in beslag.

©Igor Stuifzand

Geen ruimtewonder

Om achter het stuur plaats te nemen, moet je jezelf eerst door een krappe deuropening wurmen. Maar als je eenmaal zit, dan zit je ook prima in de met zacht fluweel beklede stoel. Bij zo′n compacte hatchback moet niet te veel worden verwacht van de ruimte, en daarvan is de Ypsilon vooral achterin het bewijs: alleen wanneer de voorstoelen een flink stuk naar voren worden geschoven, is op de achterbank een acceptabele hoeveelheid beenruimte te creëren.

De kofferbak heeft een inhoud van 309 tot 1118 liter. Meer dan voldoende wanneer je alleen of met z′n tweeën bent, maar om de Ypsilon een volwaardige gezinsauto te noemen, gaat veel te ver. Bij deze elektrische variant is het technisch niet mogelijk een trekhaak te monteren.

©Igor Stuifzand

Stabiele wegligging

Rijden doet de Lancia Ypsilon eigenlijk hetzelfde als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Zeker in de Sport-stand wordt de auto niet door het overige verkeer om de oren gereden; de Ypsilon is voor normaal huis-tuin-en-keukengebruik snel genoeg.

Het onderstel is behoorlijk stevig afgestemd, maar de relatieve beweeglijkheid heeft maar beperkt invloed op het rijcomfort. De auto komt op een minder egaal geasfalteerde weg nauwelijks tot rust, maar hij huppelt daarentegen niet uit het spoor.

De besturing geeft je voldoende terugkoppeling en is niet zo sterk bekrachtigd dat elke ademteug effect heeft op de rijrichting. Ook bij een kruissnelheid van 130 km/h heeft de auto een vertrouwenwekkende wegligging. De Ypsilon laat zien dat het inmiddels wat oudere basisplatform nog niet aan het einde van zijn Latijn is.

©Igor Stuifzand

Conclusie

Feitelijk is de Lancia Ypsilon een Opel Corsa of Peugeot 208 die met een andere, rijkere saus is overgoten. Het onderscheid zit vooral in het design en de aankleding. Hoewel we Lancia een gouden toekomst gunnen, lijkt dat in Nederland, waar het merk lange tijd niet actief is geweest, echter een onvoldoende solide basis voor indrukwekkende verkoopresultaten.

Je kiest voor de Ypsilon als je jezelf wilt onderscheiden van de massa, of wanneer je van oudsher een groot Lancia-liefhebber bent. Daarnaast is Lancia′s terugkeer en de introductie van de Ypsilon eigenlijk wat ongelukkig getimed. In het segment van de compacte EV′s zijn ontneemt de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric momenteel al zijn concurrenten de wind uit de zeilen.

©Igor Stuifzand